Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Tror mange kan ha litt å lære her.

    Og i forkurset til denne økonomi for Dummies:
    Erna kjørte kronen fra 7.5 til 10.2€
    Hvor var Sissener og Spetalerne da?
    Foreløpig har Vedum/Støre kjørt fra 10.2 til 11.8€
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Og i forkurset til denne økonomi for Dummies:
    Erna kjørte kronen fra 7.5 til 10.2€
    Hvor var Sissener og Spetalerne da?
    Foreløpig har Vedum/Støre kjørt fra 10.2 til 11.8€
    For ordens skyld; jeg fant snittkurs 8,1 oktober 2013, og snittkurs 9,8 oktober 2021.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Og i forkurset til denne økonomi for Dummies:
    Erna kjørte kronen fra 7.5 til 10.2€
    Hvor var Sissener og Spetalerne da?
    Foreløpig har Vedum/Støre kjørt fra 10.2 til 11.8€
    Minner også om at stort sett alt Spettet sa om kraftpriser og strømmarkedet var helt på jordet (da rent faktuelt i from av lett tilgjengelige og enkelt verifiserbare opplysninger). Så hvorfor noen tror at noe stemmer bare fordi han sier det finner jeg lett fascinerende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    For den som tror at dette er noe helt nytt så kan man mimre litt til et innlegg som ble skrevet av en av de norske meglerhusøkonomenene i 2019, altså to år før parhestene Støre & Vedum var i førersetet.


    Og Spettet selv, også i 2019

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    For den som tror at dette er noe helt nytt så kan man mimre litt til et innlegg som ble skrevet av en av de norske meglerhusøkonomenene i 2019, altså to år før parhestene Støre & Vedum var i førersetet.

    For ordens skyld, jeg er ingen stor Støre/Vedum fan.
    Men enkelte kommentarer på SoMe legger omtrent skylda på de for alt fra syndefallet til Putler's angrepskrig.
    Men få av dem får så stor spalteplass i MSM som Spettet og Sissener når de blåser ut.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Minner også om at stort sett alt Spettet sa om kraftpriser og strømmarkedet var helt på jordet (da rent faktuelt i from av lett tilgjengelige og enkelt verifiserbare opplysninger).
    Det var en pinlig seanse, og tallene han brukte fremsto som fri fantasi.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Ser man stort på det har den norske krona vedvarende svekket seg siden slutten av 2013. Den gang da hadde det fint lite med at det tilfeldigvis var valg i 2013 men nok betydelig mer med at oljeprisen kollepset da og aldri egentlig har kommet seg siden.

    Dette har hatt implikasjoner utover at det har sakte men sikkert, og til tider ganske brått (som nå) har blitt dyrere for nordmenn å reise til utlandet.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    For den som tror at dette er noe helt nytt så kan man mimre litt til et innlegg som ble skrevet av en av de norske meglerhusøkonomenene i 2019, altså to år før parhestene Støre & Vedum var i førersetet.


    Og Spettet selv, også i 2019

    Enig i dette. Og mange av disse punktene har vel ikke blitt mindre aktuelle med Støre/Vedum (for å si det forsiktig):

    En utenlandsk investor har mange varer å investere i. En norsk krone er en vare, og denne varen er en god investering dersom den kan selges videre med fortjeneste.

    Når varen ikke kan selges videre med fortjeneste, blir det mindre etterspørsel etter den, og prisen synker. Kursen går ned. Slik fungerer det markedet vi er en del av i en åpen økonomi. En investor som vurderer å investere i norske kroner ser på noen fundamentale forhold i norsk økonomi, som valuta, aksjer, rentepapirer, eiendom og forhold i næringslivet.

    12 årsaker til at kronekursen faller

    1. De to siste tiårene har oljepenger skapt enorme verdier og inntekter, men samtidig gitt et lønns- og kostnadsnivå langt over land vi konkurrerer med.
    2. De store oljeinntektene til staten har gjort at vi har kunnet øke pengebruken over statsbudsjettet kraftig, og offentlig sektor er mye større enn i land vi konkurrerer med.
    3. Nordmenn har fått stadig flere velferdsgoder til stadig flere, og det øker statens fremtidige utgifter.
    4. Endringer i befolkningssammensetningen gjør at statens underskudd før bruk av oljepenger øker fremover. Allerede nå er dette underskuddet på rekordhøye åtte prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP). I Maastricht-avtalen satte EU tre prosent som maksimalt underskudd.
    5. Lav rente over lang tid har økt gjeldsgraden i husholdningssektoren kraftig.
    6. Skattesystemet bidrar til å vri investeringer til eiendom og bort fra næringslivet. Særlig alvorlig for norsk næringsliv er den særnorske skatt på privat, norsk eierskap av industri.
    7. Skattesystemet hindrer gründerbedrifter å vokse og motiverer eierne til å selge gründerbedrifter mens de enda er små.
    8. Forslag om en ny og særnorsk skatt på havbruksnæringer skaper usikkerhet om rammevilkårene for videre investeringer i fiskeri og havbruk.
    9. Et mer fragmentert politisk landskap, med økt oppslutning om særpartier, skaper usikkerhet om stabile rammevilkår for næringsliv og industri i Norge.
    10. Oljeaktiviteten kommer til å avta fremover, og oljeinvesteringene faller fra 2021.
    11. Utlendingers direkte investeringer i Norge har falt kraftig, og er nå negativ.
    12. Underskuddet i handelsbalansen (utenom olje) var på 250 milliarder kroner i fjor.
    Den svake kronekursen er altså et varsko om at det haster med å styrke konkurransekraften. Næringspolitikk og velferdsstatens bærekraft må på toppen av agendaen. Om verdensøkonomien får en ny nedtur, eller opplever økt turbulens, risikerer vi at Norge blir hardt rammet og at kronen svekkes enda mer.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.500
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Ift dette med midlertidige fartsgrenser ifbm veiarbeid o.l, jeg tror det hadde blitt mere respekt for disse dersom man hadde vært flinkere til å fjerne de når det ikke jobbes.
    Det er ikke sjeldent man kjører et slikt sted, hvor det er skiltet midlertidig ned men det er ingen som jobber, ei heller er det noe problemer med veien.

    Men samtidig, når det jobbes åpenbart så må man jo respektere dette så man ikke setter andre i fare.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Enig i dette. Og mange av disse punktene har vel ikke blitt mindre aktuelle med Støre/Vedum (for å si det forsiktig):

    En utenlandsk investor har mange varer å investere i. En norsk krone er en vare, og denne varen er en god investering dersom den kan selges videre med fortjeneste.

    Når varen ikke kan selges videre med fortjeneste, blir det mindre etterspørsel etter den, og prisen synker. Kursen går ned. Slik fungerer det markedet vi er en del av i en åpen økonomi. En investor som vurderer å investere i norske kroner ser på noen fundamentale forhold i norsk økonomi, som valuta, aksjer, rentepapirer, eiendom og forhold i næringslivet.

    12 årsaker til at kronekursen faller


    1. De to siste tiårene har oljepenger skapt enorme verdier og inntekter, men samtidig gitt et lønns- og kostnadsnivå langt over land vi konkurrerer med.
    2. De store oljeinntektene til staten har gjort at vi har kunnet øke pengebruken over statsbudsjettet kraftig, og offentlig sektor er mye større enn i land vi konkurrerer med.
    3. Nordmenn har fått stadig flere velferdsgoder til stadig flere, og det øker statens fremtidige utgifter.
    4. Endringer i befolkningssammensetningen gjør at statens underskudd før bruk av oljepenger øker fremover. Allerede nå er dette underskuddet på rekordhøye åtte prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP). I Maastricht-avtalen satte EU tre prosent som maksimalt underskudd.
    5. Lav rente over lang tid har økt gjeldsgraden i husholdningssektoren kraftig.
    6. Skattesystemet bidrar til å vri investeringer til eiendom og bort fra næringslivet. Særlig alvorlig for norsk næringsliv er den særnorske skatt på privat, norsk eierskap av industri.
    7. Skattesystemet hindrer gründerbedrifter å vokse og motiverer eierne til å selge gründerbedrifter mens de enda er små.
    8. Forslag om en ny og særnorsk skatt på havbruksnæringer skaper usikkerhet om rammevilkårene for videre investeringer i fiskeri og havbruk.
    9. Et mer fragmentert politisk landskap, med økt oppslutning om særpartier, skaper usikkerhet om stabile rammevilkår for næringsliv og industri i Norge.
    10. Oljeaktiviteten kommer til å avta fremover, og oljeinvesteringene faller fra 2021.
    11. Utlendingers direkte investeringer i Norge har falt kraftig, og er nå negativ.
    12. Underskuddet i handelsbalansen (utenom olje) var på 250 milliarder kroner i fjor.
    Den svake kronekursen er altså et varsko om at det haster med å styrke konkurransekraften. Næringspolitikk og velferdsstatens bærekraft må på toppen av agendaen. Om verdensøkonomien får en ny nedtur, eller opplever økt turbulens, risikerer vi at Norge blir hardt rammet og at kronen svekkes enda mer.
    Næhæ.
    Det skyldes kun de norske rikingan som flytte til Sveits. Hadde de blitt boende i Norge hadde
    - strømprisen vært på 20 øre
    - renta fremdeles vært på 2%
    - inflasjonen hadde vært på 1%
    - euro til nok = 8 kr, usd til nok 6,5

    og vi kunne fortsette å kollektivt mobbe disse uhyrlige folka som utnytter andre folk grovt (i Norge)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Enig i dette. Og mange av disse punktene har vel ikke blitt mindre aktuelle med Støre/Vedum (for å si det forsiktig):
    Men hvorfor ser du da på Spetalen som en slags profet som kan opplyse allmuen? Har det noensinne slått deg at hans primære modus operandi er å si ting som skal gi inntrykket av at han selv har skjønt alt mens den offisielle Norge ikke har skjønt noesomhelst - og da gjerne lenge på etterskudd? Om det har sier er korrekt eller har den minste tangent til virkeligheten er helt underordnet. Det ble nikket annerkjenndende fra folk her til fjaset han lirte av seg om strømrpriser og kraftmarkedet. Alt han sa var jo fullstendig på jordet, uten at det var helt opplagt at det var det for noen som ikke kan noe om det. Men siden det var selveste Spetalen som uttalte seg så måtte det jo være korrekt. Det var det på ingen måte. En kompis av meg lurte på hvordan Spetalen hadde klart å bli så rik når han var så dum, min kompis jobbet i kraftmarkedet og skjønte greit at Spettet kunne mindre enn ingenting. Det er det som oppstår når man er helt overbevist om noe som er faktuelt og udiskutabelt feil.

    Om du har større tiltro til han fordi det er hans domene (jeg kan omtrent garantere at Spetalen ikke aner hvordan utenlandske investeringer i Norge har variert de siste la oss si 10 årene) så minner jeg om at han i 2008 mente at Oljefondet ikke måtte finne på å kjøpe aksjer fordi ett eller annet. Hadde Slyngstad & co hørt på Spettet den gang ville oljefondet vært va 6000 milliarder kroner mindre verdt enn i dag. Om du mener at Spettet kan så mye mer enn Brenna om næring så må du nesten også mene at han kan så mye om aksjeinvesteringer at han visste at man ikke måtte finne på å kjøpe på bunn med begge hender i 2008.

    Om du først vil genierklærte Spetalen fordi han tilfeldigvis sier noe du er enig i så må du kjøpe hele pakken. Og i den pakken er det veldig, veldig mye rart. Du kan ikke velge det som tilfeldigvis passer deg akkurat nå. Det er vanskelig å finne en karakter som egner seg dårligere til autoritesargumentasjon. Han har sagt veldig. veldig mye rart opp gjennom årene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvorfor må man kjøpe hele pakken? Selv om fyren er en tulling så er det unektelig slik at nåværende regjering ikke akkurat har gjort seg spesielt attraktive, hverken for norske velgere eller utenlandske investorer
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.829
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om du først vil genierklærte Spetalen fordi han tilfeldigvis sier noe du er enig i så må du kjøpe hele pakken. Og i den pakken er det veldig, veldig mye rart. Du kan ikke velge det som tilfeldigvis passer deg akkurat nå. Det er vanskelig å finne en karakter som egner seg dårligere til autoritesargumentasjon. Han har sagt veldig. veldig mye rart opp gjennom årene.
    Min måte å lese ham på er å anta at han alltid forsøker å snakke opp eller ned et eller annet som han selv har en finansiell interesse i. Han er aller mest ragnarokksprofet når han sitter med en stor short-posisjon som nærmer seg utløpsdato.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Min måte å lese ham på er å anta at han alltid forsøker å snakke opp eller ned et eller annet som han selv har en finansiell interesse i. Han er aller mest ragnarokksprofet når han sitter med en stor short-posisjon som nærmer seg utløpsdato.
    Forsøk på manipulering av marknaden?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.829
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nokså gjennomskuelig, så det er vel innafor, men det er slik jeg leser ham, ja. Det er ingen lov mot å uttale seg offentlig på en måte som stemmer overens med egne økonomiske interesser. Da får man heller ta det han sier med nødvendige klyper salt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor ser du da på Spetalen som en slags profet som kan opplyse allmuen? Har det noensinne slått deg at hans primære modus operandi er å si ting som skal gi inntrykket av at han selv har skjønt alt mens den offisielle Norge ikke har skjønt noesomhelst - og da gjerne lenge på etterskudd? Om det har sier er korrekt eller har den minste tangent til virkeligheten er helt underordnet. Det ble nikket annerkjenndende fra folk her til fjaset han lirte av seg om strømrpriser og kraftmarkedet. Alt han sa var jo fullstendig på jordet, uten at det var helt opplagt at det var det for noen som ikke kan noe om det. Men siden det var selveste Spetalen som uttalte seg så måtte det jo være korrekt. Det var det på ingen måte. En kompis av meg lurte på hvordan Spetalen hadde klart å bli så rik når han var så dum, min kompis jobbet i kraftmarkedet og skjønte greit at Spettet kunne mindre enn ingenting. Det er det som oppstår når man er helt overbevist om noe som er faktuelt og udiskutabelt feil.

    Om du har større tiltro til han fordi det er hans domene (jeg kan omtrent garantere at Spetalen ikke aner hvordan utenlandske investeringer i Norge har variert de siste la oss si 10 årene) så minner jeg om at han i 2008 mente at Oljefondet ikke måtte finne på å kjøpe aksjer fordi ett eller annet. Hadde Slyngstad & co hørt på Spettet den gang ville oljefondet vært va 6000 milliarder kroner mindre verdt enn i dag. Om du mener at Spettet kan så mye mer enn Brenna om næring så må du nesten også mene at han kan så mye om aksjeinvesteringer at han visste at man ikke måtte finne på å kjøpe på bunn med begge hender i 2008.

    Om du først vil genierklærte Spetalen fordi han tilfeldigvis sier noe du er enig i så må du kjøpe hele pakken. Og i den pakken er det veldig, veldig mye rart. Du kan ikke velge det som tilfeldigvis passer deg akkurat nå. Det er vanskelig å finne en karakter som egner seg dårligere til autoritesargumentasjon. Han har sagt veldig. veldig mye rart opp gjennom årene.
    Her er det en del feiltolkninger. Jeg har ikke skrevet noe sted at Spetalen er verken profet eller genierklært, og jeg mener heller ikke det. Jeg har ikke noen særlig kjennskap til Spetalen, og er ganske nøytral i forhold til ham. Jeg tror imidlertid han har mer greie på hvordan investorer og eiere i næringslivet tenker enn det mange politikere har (inklusive feks nevnte Brenna), og har gitt uttrykk for akkurat dette. Jeg mener videre at man gjerne kan være enig i noe av det noen sier, uten å måtte "kjøpe hele pakken". Jeg har ingen interesse av å diskutere Spetalen egentlig, men flere av påstandene over fremstår for meg som udokumenterte og noe usaklige.

    Jeg forstår ditt innlegg slik at du ikke liker Spetalen særlig godt. Det er helt greit for meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Og i forkurset til denne økonomi for Dummies:
    Erna kjørte kronen fra 7.5 til 10.2€
    Hvor var Sissener og Spetalerne da?
    Foreløpig har Vedum/Støre kjørt fra 10.2 til 11.8€
    Av en eller annen grunn er det flere av disse "næringslivslederne" som er veldig glade i Erna!??
    Personlig klarer jeg ikke dama og i min ringe oppfattning er hun, og har vært det lenge, en katastrofe for Norge!
    Etter som jeg forstår fra "gamle venner" som fortsatt er i det partiet er hun ikke veldig hyggelig hvis noen forsøker
    å gi henne innputs i retning av: "Mulig du tar feil her, se på denne saken med nye øyne" Reell kritikk og det hun
    oppfatter som kritikk blir ikke godt tatt i mot!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel sånn det gjerne blir for noen når man har vært sjef litt for lenge. Organisasjonen er til for en selv, heller enn omvendt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Av en eller annen grunn er det flere av disse "næringslivslederne" som er veldig glade i Erna!??
    Personlig klarer jeg ikke dama og i min ringe oppfattning er hun, og har vært det lenge, en katastrofe for Norge!
    Etter som jeg forstår fra "gamle venner" som fortsatt er i det partiet er hun ikke veldig hyggelig hvis noen forsøker
    å gi henne innputs i retning av: "Mulig du tar feil her, se på denne saken med nye øyne" Reell kritikk og det hun
    oppfatter som kritikk blir ikke godt tatt i mot!
    Akkurat der ligner hun litt på vår forrige "landsmoder"
    My way or the high way!
    Var det ikke et vedtak på høyres landsmøte hun ikke likte, og så sørget hun for en ny avstemming?
    Støre liker bedre å feie ting under teppet, ha dialogue og følge situasjonen nøye.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0

    Ift dette med midlertidige fartsgrenser ifbm veiarbeid o.l, jeg tror det hadde blitt mere respekt for disse dersom man hadde vært flinkere til å fjerne de når det ikke jobbes.
    Det er ikke sjeldent man kjører et slikt sted, hvor det er skiltet midlertidig ned men det er ingen som jobber, ei heller er det noe problemer med veien.

    Men samtidig, når det jobbes åpenbart så må man jo respektere dette så man ikke setter andre i fare.

    Det er blitt meg fortalt at de som jobber på veien over tid og ønsker nedsatt hastighet skiltet må betale en avgift til vegvesenet eller et annet statlig organ for å få lov til å gjøre dette. Grunnen til at hastigheten ikke økes når dagnes arbeid avsluttes skal etter sigende være at denne
    avgiften må betales hver gang hastighetsgrensen endres. Jobber du på E6 i 60 dager og endrer grensen fra 50 til 80 hver dag før du går hjem fra jobb må du betale 60 ganger så mye i avgift! Dette er "hearsay" men det er akkurat så vanvittig at det godt kan være sant i dette
    gale landet vårt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Det er blitt meg fortalt at de som jobber på veien over tid og ønsker nedsatt hastighet skiltet må betale en avgift til vegvesenet eller et annet statlig organ for å få lov til å gjøre dette. Grunnen til at hastigheten ikke økes når dagnes arbeid avsluttes skal etter sigende være at denne
    avgiften må betales hver gang hastighetsgrensen endres. Jobber du på E6 i 60 dager og endrer grensen fra 50 til 80 hver dag før du går hjem fra jobb må du betale 60 ganger så mye i avgift! Dette er "hearsay" men det er akkurat så vanvittig at det godt kan være sant i dette
    gale landet vårt.
    Endrings avgift høres jo gullkantet ut.
    På en av mine arbeidsplasser hadde vi ulempetillegg.
    Da ting ble ordna og ulempen forsvant, fikk vi tillegg for bortfall av ulempetillegg!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat der ligner hun litt på vår forrige "landsmoder"
    My way or the high way!
    Var det ikke et vedtak på høyres landsmøte hun ikke likte, og så sørget hun for en ny avstemming?
    Støre liker bedre å feie ting under teppet, ha dialogue og følge situasjonen nøye.
    Jo det stemmer det. Landsmøtet vedtok at CO2 som tas opp av skogen i Norge måtte tas med i regnskapet.
    Hvis vi gjør det, hvilket også mange EU land gjør allerede, ville CO2 regnskapet vise at vi allerede er i mål med
    våre mål for 2030. Men dette likte ikke Erna av en eller annen grunn, så hun gikk på talerstolen refset årsmøtet
    og forlangte en ny avstemming der delegatene versågod hadde å stemme som hun ville! Demokrati sa noen?? 😂 😂 😂 😂
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det beviser vel bare at de "beste" politikere er nokså virkelighetsfjerne og enkelte totalt faktaresistente utenfor sin egen boble...
    Gamle von Bismarck har nok fortsatt sine ord i behold.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Det er i alle fall til en viss grad en slags fellesnevner at nasjoner som har en svært tungt forgjeldet befolkning og hvor veldig mye av gjelden har flytende rente som Norge, Sverige og Australia har hatt til dels store fall i valutakursen, selv om de to andre ikke har trynet like hardt som den norske pesetasen. Logikken er noe i retning av at det er forventet at rentetoppen blir lavere enn hva som er tilfelle spesielt i USD da renteendringer slår gjennom til husholdningene på en helt annen måte. I Eurosonen er det ganske store nasjonale variasjoner for hvor mye av boliglånene som har flytende rente, men det er kun Finland som har så stor andel flytende rente som Norge. I USA er det helt annerledes, der er så godt som alle boliglån 30 års fastrente så eksisterende boliglån er helt upåvirket av renteøkningene fra sentralbaken.

    Valutakursen plager nok Norges Bank ganske mye da det før eller siden tyter ut i Norsk inflasjon på importerte varer men også siden innenlandske produsenter kan øke prisene sine når import blir dyrere. Men Norges Bank har vært veldig klare på at de ikke har et valutakursmål og empirien for å prøve å stryke valutakursen er også litt såder, det funker gjerne på kort sikt, men ikke på lang sikt. Det er, som både vi her har vært og Johnsen er inne på, mange andre grunner enn rentedifferansen som kan være med på å forklare en svak krone.

    Det er også ganske mange næringer i Norge som tjener stort på en svak valuta så det er ikke helt ensidig dette. Men at det for ekstra mye oppmerksomhet nå som hordene skal på en sommerferie som ser ut til å bli betydelig dyrere enn tiltenkt er kanskje ikke så rart. Det kan bli trått for mange husholdninger utover høsten når morroa på kredittkortet skal betales.

    Norges Bank kommer til å sette opp renten nok en gang om et par ukers tid, det er priset en liten sannsynlighet for at det blir 0.5 prosentpoeng og ikke bare 0.25 men slik må det nesten være siden sannsyneligheten for at det blir uendret er så godt som null med mindre noe helt spektakulært skulle skje. Rentetoppen i Norge er nå forventet å ligge litt under 4% som fortsatt er lavere enn dollar og omtrent det samme som i Euro.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Er ingen makro økonom, men
    Går oljeprisen ned svekker krona seg
    Går oljeinntektene opp selger NB kroner og krona svekker seg
    Med svak krone har ikke Bjørn og Bjørg råd til å reise til Granca
    Heves renta og styrkes krona går alt Bjørg og Bjørn tjener til huslånet
    og de har heller ikke råd til å reise til Granca
    We're between a rock and a hard place
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    684
    Torget vurderinger
    1
    Og i forkurset til denne økonomi for Dummies:
    Erna kjørte kronen fra 7.5 til 10.2€
    Hvor var Sissener og Spetalerne da?
    Foreløpig har Vedum/Støre kjørt fra 10.2 til 11.8€
    Ja, foretell mer. Hvordan var prisstigningen og renta da Erna regjerte?
    Spøk til side. Dette hander ikke om hvem som er statsminster. Dette er makro og utenfor "norsk kontroll" Men forskjellen på Erna og Jonas er i allefall skattetrykket, det bestemmer vi selv. Og der har Jonas vært flink, eller?? Nå skal vi ta de rike, kult eller??? Ble det færre utenfor Matsentralen nå??
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Ja, foretell mer. Hvordan var prisstigningen og renta da Erna regjerte?
    Spøk til side. Dette hander ikke om hvem som er statsminster. Dette er makro og utenfor "norsk kontroll" Men forskjellen på Erna og Jonas er i allefall skattetrykket, det bestemmer vi selv. Og der har Jonas vært flink, eller?? Nå skal vi ta de rike, kult eller??? Ble det færre utenfor Matsentralen nå??
    Preller av som vann på gåsa.
    Politikk politikk politikk
    Prinsipp prinsipp prinsipp
    Ikke tape ansikt ikke tape ansikt ikke tape ansikt.

    Massene trur på at bare man tar rikingene så ordner alt seg
    Sent i 2024 kommer regjeringen med alle løsninger

    I 2025 er det, surprise, Stortingsvalg
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er ingen makro økonom, men
    Går oljeprisen ned svekker krona seg
    Går oljeinntektene opp selger NB kroner og krona svekker seg
    Med svak krone har ikke Bjørn og Bjørg råd til å reise til Granca
    Heves renta og styrkes krona går alt Bjørg og Bjørn tjener til huslånet
    og de har heller ikke råd til å reise til Granca
    We're between a rock and a hard place
    Sånn omtrent riktig. Markedene omkring i verden forbinder norsk økonomi med olje og vi er avhengig av den i all overskuelig framtid. Det hjelper heller ikke at vi har en regjering som ikke er forutsigbar og stødig. Investorer forventer stabilitet og langsiktighet i politikk og rammevilkår.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    440
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Mulig jeg som har misforstått.
    I ett selskap kan ikke bare en (om det er flere) ta ut utbytte?
    Så om man må ta ut utbytte fordi eier er norsk og dermed må betale formueskatt, så må selskapet betale ut likt utbytte til alle (utifra eierbrøk).
    Siden de må betale skatt på utbyttet (om de er norsk eller ikke) så vil det være ett stort "tap" for selskapet om pengene umiddelbart føres tilbake (får ikke igjen utbytteskatten).

    Formueskatt er en fin ting. Men vi må klare å skille mellom formue man kan benytte seg av og formue bundet opp i ett selskap.
    Kanskje utbytteskatten burde vært økt? Gjøre det vanskelig å "tappe" ett selskap for verdier? Vil nok gjøre det like vanskelig for "investorer" å bruke pengene sine, men?

    Ett viktig moment som mange av sveitserfarerne underspiller er sammenhengen mellom holdingselskap, bo utenlands i 3 år å det å kunne tømme holdingselskapet uten å måtte skatte etterpå.
    Redd for at mange har flyttet ut bare pga av dette, men at formuebeskatiningen brukes som for å kunne forsvare valget.
    Ville vært interessant om noen år om det kunne blitt offentliggjort hvor mange av de som faktisk har benyttet seg av denne muligheten.

    Er det bare jeg som mener at holdingselskap bare er for å kunne unndra verdier samt gjøre eierstruktur og bindinger så diffuse at vanlige folk ikke kan få oversikt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    De aller fleste børsnotere selskaper i Norge betaler i områder 3-6% utbytte i året så utbytter er helt normalt for slike selskaper.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    De aller fleste børsnotere selskaper i Norge betaler i områder 3-6% utbytte i året så utbytter er helt normalt for slike selskaper.
    Forutsatt at de går med overskudd, og sånn sett har kapasitet til å utdele utbytte. I dårlige år blir det 0 i utbytte.

    Det virker som om noen her (ikke deg weld77) tror at det å drive næringsvirksomhet er det samme som å ganske enkelt cashe sikre beløp inn hvert år, gjerne på andres bekostning. Men det er ingen selvfølge at en bedrift går med overskudd, eierne må risikere egen kapital, kanskje ta opp lån på hus og hjem og i tillegg jobbe døgnet rundt de første årene i startfasen etc. Og mange klarer det ikke og går konkurs, men de får lite eller ingen oppmerksomhet i media. Det er stort sett bare suksesshistoriene man hører om.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn