Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Forutsatt at de går med overskudd, og sånn sett har kapasitet til å utdele utbytte. I dårlige år blir det 0 i utbytte.

    Det virker som om noen her (ikke deg weld77) tror at det å drive næringsvirksomhet er det samme som å ganske enkelt cashe sikre beløp inn hvert år, gjerne på andres bekostning. Men det er ingen selvfølge at en bedrift går med overskudd, eierne må risikere egen kapital, kanskje ta opp lån på hus og hjem og i tillegg jobbe døgnet rundt de første årene i startfasen etc. Og mange klarer det ikke og går konkurs, men de får lite eller ingen oppmerksomhet i media. Det er stort sett bare suksesshistoriene man hører om.
    Ja problemet er nok betydelig større i oppstarts- og vekstvirksomheter. Etablerte selskaper betaler normalt evig nok utbytte til at eierene kan betale sin utbytteskatt og det er vanskelig å lage en tankerekke for at eierene i slike selskaper må tappe unødvendig. Dividendeyielden til hovedindeksen har ligget i overkant av 4%, akkurat nå er den 6.3% men det er kraftig inflatert av enorme utbytter fra Equinor og er ikke normaltilstanden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Forutsatt at de går med overskudd, og sånn sett har kapasitet til å utdele utbytte. I dårlige år blir det 0 i utbytte.

    Det virker som om noen her (ikke deg weld77) tror at det å drive næringsvirksomhet er det samme som å ganske enkelt cashe sikre beløp inn hvert år, gjerne på andres bekostning. Men det er ingen selvfølge at en bedrift går med overskudd, eierne må risikere egen kapital, kanskje ta opp lån på hus og hjem og i tillegg jobbe døgnet rundt de første årene i startfasen etc. Og mange klarer det ikke og går konkurs, men de får lite eller ingen oppmerksomhet i media. Det er stort sett bare suksesshistoriene man hører om.
    Sånn er det jo alltid, og det gjelder alle andre land også.
    Å starte en bedrift innebærer en risiko, og det innebærer en beskatningsmodell. Jeg har selv forsøkt å drive bedrift med egne midler, det gikk sånn passe, men slapp å selge huset. Så vidt. Det var ikke statens skyld på noen som helst måte at jeg ikke fikk det til, jeg synes ordningene for oppstart er mer enn fair.

    Og dessuten finnes det eksempler på utbytte fra firmaer som innrapporterer underskudd, bare for å ha det nevnt. Aksjeloven sier: Selskapet kan bare dele ut utbytte så langt det etter utdelingen har tilbake netto eiendeler som gir dekning for selskapets aksjekapital og øvrig bundet egenkapital , altså er ikke overskudd en nødvendighet sånn i utgangspunktet.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Rimelig forflatende debattinnlegg. Lurer på om noen gidder lese artiklene det vises til, men det krever mer enn enkle oneliner fra en overskrift.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Rimelig forflatende debattinnlegg. Lurer på om noen gidder lese artiklene det vises til, men det krever mer enn enkle oneliner fra en overskrift.
    Du bør kanskje begrunne ditt utspill, bare bittelitt? Rapporten har det tatt tid å utarbeide og den er meget tydelig i sin melding. Du mener kanskje det var idioter som satt i Totalberedskapskommisjonen?

    Og dette er ikke et debattinnlegg, men en artikkel skrevet av et knippe journalister i NRK, som har dekket saken.

    Norsk matforsyning er helt avhengig av utlandet, ikke bare for import av ferdige landbruksprodukter, men også for ivaretakelse av egen produksjon.

    1. Vi henter frø fra utlandet. Helt avhengige av at andre skaffer frø til oss.
    2. Vi henter bekjempningsmidler fra utlandet. (Alt fra glyfosat og ned, burtetter og opp)
    3. Selv mineralgjødsel produseres nå i utlandet, siden det er billigere der.
    4. Vi henter egg til fjærfeproduksjon fra utlandet. Kommer i store trailere og klekkes ut hos norske bønder.
    5. Uten fôr og fôrkomponenter fra utlandet kunne vil lagt ned norsk fjærfe- og svineproduksjon på én uke.
    6.Ditto for proteintilskuddet til norske melkekyr.
    7. Andelen dyr på beite har stupt; andelen dyr som spiser kraftfôr har skutt i været; prisen på grovfôr er satt slik at det lønner seg med importert kraftfôr.
    8. Snittalderen på en norsk bonde ligger tett oppunder 60 og rekrutteringen til yrket/faget/slaveriet er lav.

    Norge ligger på bunn i selvforsyningsevne, sammenlignet med andre land. (Belgia har forøvrig satt seg i samme utsatte posisjon).

    Vi får håpe kloden forblir en fredfylt plass med gode vekstforhold og livlig internasjonal handel, til lave priser.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Så svak som krona er nå så snur dette fort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.432
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Kan være bedre å lese rapporten heller enn oppslaget:

    Den handler om ganske mye annet enn inntektsutviklingen i landbruket.
    Det er en meget god rapport, innenfor et område som opptar meg og som jeg følger. Det som forundrer er i hvilken utstrekning man har tatt for gitt at ting vil ordne seg, at vi rolig kan overlate til utlandet å sikre vår evne til totalberedskap, osv. Men det er blitt diskutert en del her inne.

    Finnene tok lærdom av Vinterkrigen, mens vi ikke gjorde tilsvarende. (Vi slapp taket etter Murens fall). Selv Sverige har tatt klokere grep.

    (Og, ja, totalberedskap handler om mer enn inntektene i landbruket.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.432
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ting ser fort litt annerledes ut i krigstid enn når man deler ut et «peace dividend». Den kontoen ble nok overtrukket til slutt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk god og oppsummerende tråd, som i tillegg er underholdende, riktignok på tragikomisk vis.

    Sagaen om hvordan man slett ikke skal bruke milliarder på vei, men ender opp med å bruke milliarder på vei, i en myr av samrøre og rot, der alle løfter brytes og politikkens indre vesen avkles til margen.

    Ta denne til morgenkaffen og nyt.


    Selv Aftenposten har innsett at Vestkorridoren er galskap.

    Artikkelen kan lyttes til, om man ikke har abonnement:

     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Den særnorske definisjonen av ansvar slår nok inn også her.

    For øvrig PST sjefen uttalte (Bergens Tidende);

    " – Når terror rammer oss og det påpekes svikt i vår organisasjon, så må det få konsekvenser for måten vi jobber på. Det vil det også gjøre, sa hun. "

    Det var det.

    1686225136998.png

    – Mehl har det øverste politiske ansvaret for PST. Hun skal ikke detaljstyre PST, men hun har et ansvar. Det må hun ta ved å trekke seg tilbake, sier han til VG.

    Klomsæt er bistandsadvokat for flere av de som ble rammet av terroren. Han mener tabbekvoten er brukt opp, at ordbruken i rapporten er forsiktig, men at talen er klar: PST har tabbet seg ut, og det er en kjempeskandale.

    Torsdag ble det lagt fram en evalueringsrapport etter skytingen i fjor. PST får krass kritikk i rapporten.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.078
    Ser at Mehl gjør det vanlige, prøver å rette fokus mot «de andre» . Så får vi se hvor bra det går denne gangen, hun hater å bli stilt til veggs. Det var så mange FrP statsråder i justis som måtte gå i en periode at jeg ikke husker alle årsakene, men det var uansett ikke så alvorlig som dette.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    7.747
    Sted
    Oslo
    Tenk om vår TikTok minister hadde sagt dette:

    Som øverste ansvarlig er det mitt ansvar hva som skjer i underliggende etater.
    Som min siste embetshandling har jeg bedt lederne for Etjenesten, PST og Oslo politikammer om å gå av.
    Deretter har jeg bedt statsministeren om å få fratre min stilling.

    Men hei hei
    Jeg er naiv jeg
    Som fortsatt tror politikere har integritet.

    (Storberget ba faktisk om å gå av etter 22, juli
    men ble bedt om å bli sittende.)
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    .Om ansvar. Støre kommenterer kommisjonens rapport, ingen overraskelse:

    Statsministeren sier han støtter PST-sjefens beklagelse, men foreløpig kommer han ikke med en direkte beklagelse av håndteringen på vegne av regjeringen.
    "– Jeg stiller meg bak og forstår at beklagelsen har kommet, sånn justisministeren har sagt. Så skal vi gå igjennom rapporten med den hensikt å trekke lærdommer. Hvis det er behov for oss å ta ansvar der skal vi selvsagt gjøre det, sier Støre."

    Om ansvar. Justisministereren kommenterer kommisjonens rapport, ingen overraskelse:


    "Så mener jeg det er riktig at sjefen for PST har beklaget på vegne av PST de feilvurderingene som eventuelt ble gjort, og konsekvensene det fikk og tatt ansvar for det. Jeg har kalt inn sjefen for PST og politidirektøren til møte i morgen tidlig for å forsikre meg om at rapporten tas på største alvor og følges opp umiddelbart. "

    Og det "tas på største alvor" - betryggende innholdsløst.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Apropos å ta ansvar

    Vi tar riksadvokatens avgjørelse til etterretning. Utvidelse av tiltalen endrer ikke faktum i saken. Min klient erkjenner ikke straffskyld, han mener han anvendte makt innenfor den rammen tjenesten gir anledning til, sier advokat John Christian Elden til avisa. Han er politimannens forsvarer.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    7.747
    Sted
    Oslo
    @hogen
    Er du selv hardt og urettferdig straffet av formuesskatt?
    Eller synes du mere synd på de som drar på business klasse til Sveits enn de som står i matkø hos Frelsesarmeen, ikke har råd til 17 mai eller sommerferie for unga?
    Synes du har en rørende omsorg for de som er så rike at de må flytte fra Holmenkollen til " Gull kollen" i Lugano (Colina d'oro betyr faktisk det,)
    Fortsett med det og din rørende omsorg for de verdige trengende!
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    ...Og det er jo litt av poenget med formuesskatt; den er ment å begrense enkeltpersoners akkumulering av verdier...
    Planøkonomien ligger på historiens søppelhaug. Sosialismen er en anakronisme.

    Etter bare 2 års gjensyn med de røde har Norge fått nok:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    7.747
    Sted
    Oslo
    Planøkonomien ligger på historiens søppelhaug. Sosialismen er en anakronisme.

    Etter bare 2 års gjensyn med de røde har Norge fått nok:
    Har ingenting imot å diskutere med folk som ikke er enige med meg.
    Men en fordel at de har et minimum av kunnskap om hva de diskuterer.
    Når har vi sist hatt planøkonomi eller sosialisme i Norge?
    Om du i det hele tatt vet hva de begrepene betyr.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke skal de betale skatt når de tjener penger på vår felles natur og ikke behandler de fisken humant. Fysj.
    uKSjioSC38sWXMUsbV3_VAqnQK1doAbzsjK5PbY7ciDw.png
    – Det å leve med så store sår i sjøvann, medfører store smerter. Det påfører fisken betydelig stress. Fisken lekker kroppsvæske ut av sårene og blir dehydrert. Sårene er inngangsport for nye sykdommer. Det er godt dokumentert at fisken opplever smerte. Dette er veldig dårlig dyrevelferd, sier Falch til NRK.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.432
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    .Om ansvar. Støre kommenterer kommisjonens rapport, ingen overraskelse:

    Statsministeren sier han støtter PST-sjefens beklagelse, men foreløpig kommer han ikke med en direkte beklagelse av håndteringen på vegne av regjeringen.
    "– Jeg stiller meg bak og forstår at beklagelsen har kommet, sånn justisministeren har sagt. Så skal vi gå igjennom rapporten med den hensikt å trekke lærdommer. Hvis det er behov for oss å ta ansvar der skal vi selvsagt gjøre det, sier Støre."


    Om ansvar. Justisministereren kommenterer kommisjonens rapport, ingen overraskelse:

    "Så mener jeg det er riktig at sjefen for PST har beklaget på vegne av PST de feilvurderingene som eventuelt ble gjort, og konsekvensene det fikk og tatt ansvar for det. Jeg har kalt inn sjefen for PST og politidirektøren til møte i morgen tidlig for å forsikre meg om at rapporten tas på største alvor og følges opp umiddelbart. "

    Og det "tas på største alvor" - betryggende innholdsløst.
    Det er et stykke mellom «hvis det er behov for oss å ta ansvar skal vi selvsagt gjøre det» og «the buck stops here». Han har ansvaret, for svarte. Alt som gjøres og unnlates gjort av offentlig myndighet på hans vakt er hans ansvar som statsminister. Makan.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Den diskusjonen der har jeg hatt endel ganger, det virker som at gjengs oppfatning er at livet under havet er ikke så viktig, fisk føler ikke smerte osv.
    Godt å se at det prøves å gjøre noe, men 1,7 millioner er vel ganske lite i forhold til omsetning.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Planøkonomien ligger på historiens søppelhaug. Sosialismen er en anakronisme.

    Etter bare 2 års gjensyn med de røde har Norge fått nok:

    Det er neppe planøkonomi folk har fått nok av.
    Heller styringsudyktighet, stadig bakpå og brudd på valgløfter....
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    @hogen
    Er du selv hardt og urettferdig straffet av formuesskatt?
    Eller synes du mere synd på de som drar på business klasse til Sveits enn de som står i matkø hos Frelsesarmeen, ikke har råd til 17 mai eller sommerferie for unga?
    Synes du har en rørende omsorg for de som er så rike at de må flytte fra Holmenkollen til " Gull kollen" i Lugano (Colina d'oro betyr faktisk det,)
    Fortsett med det og din rørende omsorg for de verdige trengende!
    Skal ikke tale hogens sak, men jeg ser at det er utrolig lett å koble forsøket på å forklare en sak til at man blir tillagt å mene det samme.
    Jeg er av dem som ser at rike folk flytter ut og prøver å forstå/forklare hva/hvorfor. Men jeg ønsker ikke nødvendigvis bli tatt for å støtte disse.
    Samtidig hjelper det jo ikke om man har medynk med svake grupper og evt synes at de rike er noen tullinger og det som værre er, rikingene kommer nok ikke tilbake av den grunn. Og pengene de kanskje hadde investert i Norge blir kanskje investert i
    Så kan man også hevde at Staten Norge har nok av penger til å hjelpe de svake, uavhengig av de rike utflyttede. Det er snakk om prioriteringer fra det offentlige/staten
    Så kan man undre på hvorfor den støtten ikke kommer med et rødt styresett …

    Fra en amerikanske investor:
    Landet har en oljebasert økonomi
    Landet har en stor offentlig sektor som ikke bidrar til økonomisk vekst; what is there to like…
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    7.747
    Sted
    Oslo
    At offentlig sektor ikke bidrar til vekst er,
    Pardon my french: Bullshit
    Vis meg den private bedrift som ikke har nytt godt av fx offentlig utdanna arbeidskraft?
    Finnes det i det hele tatt noen i kongeriket som ikke er utdanna i den offentlige skolen?
    Finnes det noen som ikke har fått størsteparten av utdanninga si uten offentlig støtte?
    Så skal jeg ikke nevne offentlige goder som helsesystemet, infrastruktur etc etc.
    Nei sånt er bare utgifter som ikke bidrar til vekst.
    Spettet, Sissener og Arne Fredly derimot...
    Det er gutta som bygger Norge!
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Skal ikke tale hogens sak, men jeg ser at det er utrolig lett å koble forsøket på å forklare en sak til at man blir tillagt å mene det samme.
    Jeg er av dem som ser at rike folk flytter ut og prøver å forstå/forklare hva/hvorfor. Men jeg ønsker ikke nødvendigvis bli tatt for å støtte disse.
    Som fyren i innlegget Hogen linker til - for meg virker det som om politikerene har tenkt at de kan gjøre slike endringer i skattesystemet og ha en slik retorikk som de har hatt (nå tonet ganske kraftig ned da de nok innser at det ikke var kjempelurt) uten at det får andre konsekvenser enn at staten får inn mer penger. Det virker ikke som de har tenkt over konsekvensene for inntekstgrunnlaget på kort og lang sikt overhodet. Om de så har, så har de i alle fall skjult det veldig godt.

    Sett langt fra utsiden fremstår det som om det har vært en kombinasjon av hjemme-alene-fest og full panikk i Finansdepartementet. Uansett hva man mener om endringene i skattesystemet så skal man ha en rimelig sterk partilojalitet om man mener at dette har vært elegant håndtert fra regjeringens side.

    For den spesielt interesserte så er det ganske interssant å lese en del av høringsuttalelsene som er sendt inn fra store institusjonelle investorer ifm de nye skatteplanene det arbeides med. At de rimellig nok taler for sin egen lommebok er en ting, men tonen er til dels svært krass og noen av de fremstår nærmest som ren voksenopplæring av regjeringen som åpenbart ikke kan ha skjønt hvordan f.eks et vindkraftverk sin kontantstrøm ser ut.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Er ikke noe å diskutere, hva det går til osv har ingenting med hva det faktisk er, nemlig ran og utpressing.

    Men sleng rundt deg med bemerkninger, gjør argumentet ditt mye sterkere.
    Tullete sammenligning. Nå du jobber i Norge går du inn i et forhold med staten, planlagt og frivillig. Du kjenner premisset på forhånd og vet reglene. Det er selvsagt ikke det samme som å bli ranet.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    At offentlig sektor ikke bidrar til vekst er,
    Pardon my french: Bullshit
    Vis meg den private bedrift som ikke har nytt godt av fx offentlig utdanna arbeidskraft?
    Finnes det i det hele tatt noen i kongeriket som ikke er utdanna i den offentlige skolen?
    Finnes det noen som ikke har fått størsteparten av utdanninga si uten offentlig støtte?
    Så skal jeg ikke nevne offentlige goder som helsesystemet, infrastruktur etc etc.
    Nei sånt er bare utgifter som ikke bidrar til vekst.
    Spettet, Sissener og Arne Fredly derimot...
    Det er gutta som bygger Norge!
    Så bra Det var noen flotte argument å gi til en utenlandsk investor som mest sannsynlig aldri har nytt godt av det norske systemet, pardon my french: And could not give a shit
    Jeg sender det til ham og ser om ikke det øker lysten hans til å investere i Norge. Og nei, han heter ikke Spettet, Sissener eller Arne Fredly; han var altså fullt ut født og vokst opp i utlandet uten norsk statsborgerskap. Og gav bare sitt innspill på hvorfor den norske krona går så det griner (vel jeg griner når man ser hvordan verdiene av krona bare forsvinner i løse lufta)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    7.747
    Sted
    Oslo
    En av de mest lukrative bransjene å investere i er jo sykehus og helse.
    Skjønner godt amerikanerne ikke er så glad i at den bransjen i hovedsak er offentlig i Norge.
    Noen gjorde jo noen greie klipp i barnehagebransjen riktig nok, så greie klipp at de nå har sett seg nødt til å flytte til Alpene.

    Og BTW ingen utenlandske investorer nyter godt av en høyt utdannet arbeidsstyrke i Norge?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.011
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fra en amerikanske investor:
    Landet har en oljebasert økonomi
    Landet har en stor offentlig sektor som ikke bidrar til økonomisk vekst; what is there to like…

    Gjeeesp. Gamle og velkjente toner fra investorer i mange, om ikke alle, land, om både egne og andre land. En åpenbar usannhet blir ikke mer sann uansett hvor ofte den gjentas eller av hvem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Noen gjorde jo noen greie klipp i barnehagebransjen riktig nok, så greie klipp at de nå har sett seg nødt til å flytte til Alpene.
    De tjente penger fremfor alt på eiendom, ikke på å drive barnehager. Det hjelper ikke hvor mange ganger Rødt, SV og AP prøver å late som om det er å drive barnehager de har tjent seg søkkrike på. De eide mye eiendom, solgte helt på toppen av markedet til svenske eiendomsinvestorer og fortsatte som leietakere. Nå sitter svenskene som kjøpe langt på vei med skjegget i postkassa.

    Men for all del, ikke la deg forvirre av hva som faktisk skjedde.

    Det var også ramaskrik og okking og oiing da staten solgte seg ut av Entra eiendom til et svensk selskap. Staten solgte for 169 kroner pr aksje, Folketrygdfondet solgte for 210 kroner. Nå koster en aksje i Entra 109 kroner.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    7.747
    Sted
    Oslo
    De tjente penger fremfor alt på eiendom, ikke på å drive barnehager. Det hjelper ikke hvor mange ganger Rødt, SV og AP prøver å late som om det er å drive barnehager de har tjent seg søkkrike på. De eide mye eiendom, solgte helt på toppen av markedet til svenske eiendomsinvestorer og fortsatte som leietakere. Nå sitter svenskene som kjøpe langt på vei med skjegget i postkassa.

    Men for all del, ikke la deg forvirre av hva som faktisk skjedde.
    Neida, hadde ingenting med nærmest gratis tomt fra kommunen og subsidierte Husbanklån å gjøre.
    For ikke å snakke om kryssfinansiering og intern fakturering
    For all del, ser man ting i sammenheng , risikerer man å gjennomskue noe man ikke bør gjøre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn