Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Nå må du ikke konstruere krenkesituasjoner. Jeg tror det er færre som føler seg krenket enn det er av de som raser mot "krenkehysteriet"

    Nå skal det kanskje sies at jeg "leker" Djevelens advokat her, men noen bør ta på seg den rollen også hvis vi skal se på norske lover og virkningene av dem. Da må man dra det hele ut i absurdum. For en vakker dag kan det skje at loven blir bruk akkurat så absurd og langt borte fra det som var utgangspunktet.

    En, tror det var en av NRKs utenriksreportere som for mange år siden beskrev en sovjetisk invasjon av Norge. En av de mere kuriøse
    tingene han skrev om i den boken var en serveringsdame som nektet å servere noen sovjetiske soldater. ( Slikt skjedde vel noen ganger under krigen 40-45 også ) Hun ble dømt, etter norsk lov, for rasediskriminering da akkurat disse soldatene var av et minoritetsfolk
    fra Krigisistan. Forfatteren var av den oppfattning at vi burde forsøke å se for oss alle mulige situasjoner der lover kan bli misbrukt
    hinsides lovens gode intensjon fra begynnelsen.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå må man være to for å danse tango, Norge har forresten nettopp undertegnet avtale om transpersoner rett til å konkurrere i klassen de føler seg som, så hurra for at man ødelegger kvinneidretten og har man motforestillinger mot dette er man jo hater og høyreekstrem.

    Men i motsatt ende er jo alt lov


    I de aller fleste tilfeller jeg vet om så vil transpersoner bare få leve livene sine i fred som alle andre uten å trenge seg inn steder de ikke er ønsket. Vi har snakket om dette med transkvinner i idrett før, og jeg sa da også at dette er spørsmål jeg syns er vanskelig fordi jeg ser motforestillingene, men har også lest argumenter for at det kan være gjennomførbart. Men helt ærlig virker det ikke som samfunnet er klar for akkurat det. Når du sier at man er hater og høyreekstrem for å være mot dette føler jeg bare at du setter opp stråmenn og problemstillinger iallfall ikke jeg kjenner meg igjen i. Jeg forstår som sagt motforestillingene.

    Det skytespillet har jeg ikke hørt om før nå, men jeg er ikke overrasket over at det er Subjekt som bringer nyheten heller, for å si det sånn. Jeg ville nok ikke laget et sånt skytespill selv, selv om jeg har spilt forskjellige versjoner Wolfenstein mange ganger på Xbox, men jeg kan på en måte forstå at noen føler for å gjøre det. Når man ser hvor hatefullt og faktisk farlig antitransklimaet har blitt på nettet har jeg faktisk litt forståelse for at noen lager et slikt spill for å blåse av litt damp. I tillegg til TERF's som bruker enhver anledning til å latterliggjøre og nedverdige transkvinner med feilkjønning, beskyldninger om grooming av barn, overgrep mot kvinner, og alt hva de klarer å finne på, så har vi nettsteder som kiwifarms som har brukere dedikert til å ødelegge livene til grupper og mennesker de ikke liker. Transpersoner har vært en av målgruppene deres, og flere har begått selvmord.

    The targets of Kiwi Farms threads are often subject to organized group trolling, harassment, and stalking, including real-life harassment by users.[2][4] The site targets transgender people,[24][25][26][27] people with disabilities,[26][28] those its users believe to be non-neurotypical,[26][28][27] and members of the far-right.[29][30] Tactics include publishing their victims' personal information ("doxxing"), trying to get them fired from their jobs, reporting crimes at their addresses in an attempt to have police dispatched to their homes ("swatting"), and harassing their family members and friends. Some of Kiwi Farms' harassment campaigns have continued for months or years, and some aim to drive the targets to suicide.[3][31] Both the site's owner Moon and the userbase of Kiwi Farms have been described as antisemitic, with Kiwi Farms users targeting a transgender Jewish convert with antisemitic abuse.[32][33]

    Clara Sorrenti, a transgender activist and Twitch streamer under the name "Keffals", was doxxed on Kiwi Farms in a thread dedicated to discussing her. Users on the site posted personal information about her (e.g. addresses, phone numbers) as well as that of her friends and family. Users also leaked sexually explicit photos of her and made death threats.[34][35] She was later swatted, arrested, and detained for over ten hours in August 2022 when someone stole her identity and sent fake emails to local politicians threatening mass violence. She was later cleared of any wrongdoing, and police acknowledged the incident as a swatting attempt. Users also posted the address of an unrelated man who lives in the same city and shares her last name, and police were also sent to his residence. After the swatting incident, Sorrenti said she moved out of her home and into a hotel for her safety.[36][37] After she posted a photograph of her cat on the hotel bed, Kiwi Farms users identified the hotel from the bedsheets in the photograph, and sent multiple pizza orders to the hotel under her deadname. "Obviously, the pizza itself isn't the problem. It's the threat they send by telling me they know where I live and are willing to act on it in the real world," she said in a video after the incident.[36][37][38] Sorrenti later fled the country after her location was identified again, reportedly by someone who hacked her Uber account.[39] The incidents are being investigated as criminal harassment, and Sorrenti stated she intended to pursue legal action.[37][40][41] Sorrenti also promoted a campaign to pressure Cloudflare into terminating its services to the website.[3][42]
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei hvorfor skulle jeg det, men jeg aksepterer ikke at de skal kunne delta i kvinneidrett, og menn som ikke har tatt kjønnsskifteoperasjon kan ikke gå og dingle med snabben i damegarderober og på dette finnes ikke ett fnugg av kompromiss.
    Kjenner ingen pre-op transkvinner som går rundt og dingler med penisen sin i damagarderober, i de fleste tilfeller blir det nok heller til at transkvinner ikke oppsøker steder hvor det er fellesgarderober eller i verste fall skifter i herregarderoben.

    Hva syns du om transkvinner med pupper og penis i herregarderober, forresten? Høres det ut som en bra løsning for alle involverte?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Var det det jeg skrev? Trusler blir dekket av andre deler av straffeloven, og hva er problemet med at loven skal være lik for alle, er det ikke litt nedlatende å mene at utvalgte grupper er så skrøpelig at de trenger ekstra påpass. Finnes det andre som trenger denne typen beskyttelse, feite, de litt enkle, folk som tatoverer ansiktet, listen kan bli lang.
    Det er en veldig god grunn til at hets mot utsatte grupper ikke skal være tillatt, og det er noe som heter minoritetsstress:

    Minoritetsstress er et perspektiv innen psykologisk og samfunnsvitenskapelig forskning på minoriteter og marginaliserte grupper. Teorien om minoritetsstress forklarer den økte andelen psykiske lidelser (særlig angst, depresjon, rusmiddelavhengighet, selvmord og spiseforstyrrelser) og fysiologiske tilstander som høyt blodtrykk og kardiovaskulære sykdommer blant minoritetsgrupper sammenlignet med majoritetsbefolkningen som en konsekvens av stigma, diskriminering og andre forhold knyttet til det å leve i et fiendtlig sosialt miljø.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det er en veldig god grunn til at hets mot utsatte grupper ikke skal være tillatt, og det er noe som heter minoritetsstress:

    Med respekt å melde nokså meningsløst. Når blir man en minoritet? Hvordan inndeler man gruppetilhørighet - hvor fininndelt skal man være? Hvem har definisjonsretten? Hvem bestemmer når en ytring blir hatefull? Dette er diffuse definisjoner - det samme er begrepet "hatefulle ytringer". Vi har f.eks religiøse samfunn som forkynner hatefulle ytringer om de vantro hver dag.
    Hele denne paragrafen er derfor uegnet til å dømme noen som helst dersom vi skal ha reell ytring- og religionsfrihet.. Det er på individnivå vi blir krenket eller utsatt for urett. Derfor er vi er alle minoriteter; det er bare èn av hver av oss.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Hva syns du om transkvinner med pupper og penis i herregarderober, forresten? Høres det ut som en bra løsning for alle involverte?
    Nå er de nok ikke transer, men Gud hvor mange østeuropeere og feite tyskere man ser i Syden i speedo og med pupper mang en
    flatbrystet kvinne kan misunne dem!

    Pussig nok reagers det ikke like sterkt på disse?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Med respekt å melde nokså meningsløst. Når blir man en minoritet? Hvordan inndeler man gruppetilhørighet - hvor fininndelt skal man være? Hvem har definisjonsretten? Hvem bestemmer når en ytring blir hatefull? Dette er diffuse definisjoner - det samme er begrepet "hatefulle ytringer". Vi har f.eks religiøse samfunn som forkynner hatefulle ytringer om de vantro hver dag.
    Hele denne paragrafen er derfor uegnet til å dømme noen som helst dersom vi skal ha reell ytring- og religionsfrihet.. Det er på individnivå vi blir krenket eller utsatt for urett. Derfor er vi er alle minoriteter; det er bare èn av hver av oss.
    Det er jo derfor det er så veldig vanskelig å målrette en slik lov, dessverre. Intensjonene kan nok være de beste, men likevel er det skrekkelig vanskelig dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med respekt å melde nokså meningsløst. Når blir man en minoritet? Hvordan inndeler man gruppetilhørighet - hvor fininndelt skal man være? Hvem har definisjonsretten? Hvem bestemmer når en ytring blir hatefull? Dette er diffuse definisjoner - det samme er begrepet "hatefulle ytringer". Vi har f.eks religiøse samfunn som forkynner hatefulle ytringer om de vantro hver dag.
    Hele denne paragrafen er derfor uegnet til å dømme noen som helst dersom vi skal ha reell ytring- og religionsfrihet.. Det er på individnivå vi blir krenket eller utsatt for urett. Derfor er vi er alle minoriteter; det er bare èn av hver av oss.
    Sant, men de helt store forbrytelsene i vår historie har skjedd når en (majoritets)gruppe bestemte seg for å utrydde en (minoritets)gruppe. Lovparagrafen og høyesterettsdommene setter en grense for hatpropagandaen som bygger opp til slike hendelser. Igjen fra høyesterettsdommen: «fyll opp disse sotrøra i containere å sveis de igjen å slepp de på det dypeste havet» - ikke OK i det hele tatt. Det er eksakt denslags hatprat §185 forbyr, ikke at en eller annen mener å føle seg krenket.

    Høyesterett diskuterer også avgrensningen mot legitim religionskritikk:
    I HR-2020-184-A avsnitt 23 følgende er skillet mellom religionskritikk og hatefulle ytringer nærmere utdypet. Det fremgår av dommen at religionskritikk er i kjernen av ytringsfriheten og derfor, som den klare hovedregel, kan fremsettes straffritt. Derimot vil hatefulle ytringer mot noen, som en trosgruppe, etter omstendighetene kunne rammes av straffeloven § 185. Det kan eksempelvis være tilfellet ved sjikanøse ytringer, som har et beskjedent vern etter Grunnloven § 100. Under henvisning til tidligere rettspraksis er det i dommen lagt til grunn at det er ytringer av kvalifisert krenkende karakter som rammes av straffeloven § 185, typisk en grov nedvurdering av en gruppes menneskeverd eller utsagn som oppfordrer eller gir sin tilslutning til integritetskrenkelser. Samtidig er det understreket at det er en relativt rommelig margin for smakløse ytringer, jf. også Rt-2012-536 avsnitt 28, 29 og 32, dørvaktdommen.

    (20) Ved den nærmere grensedragningen mellom religionskritikk og angrep på en trosgruppe er Rt-1981-1305, løpeseddeldommen, av særlig interesse. Høyesterett la her til grunn at det må ses hen til om ytringene retter seg mot trosretningen eller mot menneskegruppers egenskaper og adferd. Dersom det påstås kriminell adferd i en gruppe eller gruppen omtales på fordømmende måte, vil grensene for hva som er straffbart, raskt kunne være overtrådt. I den aktuelle saken innebar løpesedlene «et så massivt og ensidig fordømmende angrep på den islamske innvandrergruppe i Norge at det ikke kan aksepteres»,
    jf. side 1318. Mindretallet, som var enig med flertallet i resultatet, uttrykte det slik på side 1315:
    «Uansett hvilke forbehold man måtte ha overfor Islam som religion, må det etter min oppfatning reageres mot en slik fordømmelse av medlemmer i et trossamfunn for at de praktiserer sin grunnlovfestede rett til fri religionsutøvelse.»

    (21) Om grensen mellom religionskritikk og hatefulle ytringer viser jeg ellers til Rt-2007-1807, Vigrid-avgjørelsen, hvor det ble lagt til grunn at en tilslutning til integritetskrenkelser mot jøder ble rammet av daværende straffelov § 135 a. Tilsvarende gjaldt en sammenlikning av jøder med parasitter, som ut fra konteksten ble ansett for å være en grov nedvurdering av jødenes menneskeverd.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Sant, men de helt store forbrytelsene i vår historie skjer når en (majoritets)gruppe bestemmer seg for å utrydde en (minoritets)gruppe. Lovparagrafen og høyesterettsdommene setter en grense for hatpropagandaen som bygge opp til slike hendelser. Igjen fra høyesterettsdommen: «fyll opp disse sotrøra i containere å sveis de igjen å slepp de på det dypeste havet» - ikke OK i det hele tatt. Det er eksakt denslags hatprat §185 forbyr.
    Slike utsagn ville ikke kommet hvis bare folk hadde hatt en lille smule dannelse og sivilsert oppdragelse. Mulig det skyldes kommentarfeltenes mulighet for anonymitet, jeg vet ikke. Men må si at jeg er "noe" skuffet over det jeg trodde var etablert sivilsasjon her i landet kun var et tynt lag fernss.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Med respekt å melde nokså meningsløst. Når blir man en minoritet? Hvordan inndeler man gruppetilhørighet - hvor fininndelt skal man være? Hvem har definisjonsretten? Hvem bestemmer når en ytring blir hatefull? Dette er diffuse definisjoner - det samme er begrepet "hatefulle ytringer". Vi har f.eks religiøse samfunn som forkynner hatefulle ytringer om de vantro hver dag.
    Hele denne paragrafen er derfor uegnet til å dømme noen som helst dersom vi skal ha reell ytring- og religionsfrihet.. Det er på individnivå vi blir krenket eller utsatt for urett. Derfor er vi er alle minoriteter; det er bare èn av hver av oss.
    Det er jo allerede ganske tydelig definert i §185 hvem som skal være beskyttet av den:

    Skjermbilde 2022-11-06 kl. 15.52.58.png

    Er det noen tvil om at transpersoner som vi snakker om her er en minoritet, f.eks.? Eller homofile og lesbiske, folk med en annen hudfarge og religion o.s.v.?

    Hvis en Imam framsetter hatefulle ytringer mot f.eks. jøder eller kristne så bør han kunne straffeforfølges for det. Det er vel ikke så vanskelig?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå er de nok ikke transer, men Gud hvor mange østeuropeere og feite tyskere man ser i Syden i speedo og med pupper mang en
    flatbrystet kvinne kan misunne dem!

    Pussig nok reagers det ikke like sterkt på disse?
    Ja, her drar du jo inn noe som bare er vilt usaklig og fullstendig uvedkommende for hva som faktisk diskuteres. For å snu det litt, så kan jeg spørre hvordan du tror det føles for transkvinner med pupper og penis å dusje sammen med en hel masse mannfolk da? Skjønner du hvor jeg vil hen da?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Slike utsagn ville ikke kommet hvis bare folk hadde hatt en lille smule dannelse og sivilsert oppdragelse. Mulig det skyldes kommentarfeltenes mulighet for anonymitet, jeg vet ikke. Men må si at jeg er "noe" skuffet over det jeg trodde var etablert sivilsasjon her i landet kun var et tynt lag fernss.
    Mike Tyson er enig med deg. :D

    1667746846787.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Og litt beslektet med temaet, er jo dette her:

    Det er nok for en stor del samme folka som er redd for klimaforskere, transpersoner og fargede. For noen stakkarer de er, når de må benytte den typen handlinger for å føle at de er noe.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Slike utsagn ville ikke kommet hvis bare folk hadde hatt en lille smule dannelse og sivilsert oppdragelse. Mulig det skyldes kommentarfeltenes mulighet for anonymitet, jeg vet ikke. Men må si at jeg er "noe" skuffet over det jeg trodde var etablert sivilsasjon her i landet kun var et tynt lag fernss.

    Nå må jeg si at til å komme fra nord virker du litt sart nå ;) ei heller tror jeg de som alltid prater dannet er spesielt mer sivilisert eller gode mennesker
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Ja, her drar du jo inn noe som bare er vilt usaklig og fullstendig uvedkommende for hva som faktisk diskuteres. For å snu det litt, så kan jeg spørre hvordan du tror det føles for transkvinner med pupper og penis å dusje sammen med en hel masse mannfolk da? Skjønner du hvor jeg vil hen da?

    Nei helt uenig med deg her. Vi er faktisk "på samme lag"

    Men hvis du ikke vil se relevansen skal jeg selvagt ikke plage deg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Nå må jeg si at til å komme fra nord virker du litt sart nå ;) ei heller tror jeg de som alltid prater dannet er spesielt mer sivilisert eller gode mennesker
    Vel jeg har lært at man ikke alltid behøver dumpe ut med hva man tenker, det skal faktisk være mulig/lov å vise hensyn til andre.

    Forøvrig er toleransen i nord rimelig stor og omfattende.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man tror at det å "prate dannet" er det samme som å være dannet og utvise dannelse så har man ikke forstått veldig mye om hva dannelse er.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Og litt beslektet med temaet, er jo dette her:

    Det er nok for en stor del samme folka som er redd for klimaforskere, transpersoner og fargede. For noen stakkarer de er, når de må benytte den typen handlinger for å føle at de er noe.
    Det er jo litt interessant at det ofte er de samme folka som er anti-vaksiner, anti-trans, anti-islam, pro-Trump, klimafornektere, og abbonerer på de samme konspi-greiene. Mon tro om det ikke kan komme av litt snevert utsyn på verden rundt seg, og begrenset kildemateriale. Som i at de kanskje bare stort sett leser èn blogg a al document eller subjekt, fordi "mainstream media".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei helt uenig med deg her. Vi er faktisk "på samme lag"

    Men hvis du ikke vil se relevansen skal jeg selvagt ikke plage deg.
    Beklager, men jeg ser ikke sammenhengen mellom overvektige menn med manboobs og speedo, og transkvinner i herredusjen. 🤷🏻‍♀️
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.411
    Det er jo litt interessant at det ofte er de samme folka som er anti-vaksiner, anti-trans, anti-islam, pro-Trump, klimafornektere, og abbonerer på de samme konspi-greiene. Mon tro om det ikke kan komme av litt snevert utsyn på verden rundt seg, og begrenset kildemateriale. Som i at de kanskje bare stort sett leser èn blogg a al document eller subjekt, fordi "mainstream media".
    Det er så mange vanskelige ord i "mainstream media." Alternative media har ikke så mange fremmedord og er mye lettere å lese.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slike utsagn ville ikke kommet hvis bare folk hadde hatt en lille smule dannelse og sivilsert oppdragelse. Mulig det skyldes kommentarfeltenes mulighet for anonymitet, jeg vet ikke. Men må si at jeg er "noe" skuffet over det jeg trodde var etablert sivilsasjon her i landet kun var et tynt lag fernss.
    Det kan man vel si om de fleste paragrafer i straffeloven. Burde ikke vært nødvendig hvis folk bare kunne oppføre seg. Men det ser ut til å være behov for visse normer med konsekvenser hvis man tross alt ikke kan oppføre seg.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er så mange vanskelige ord i "mainstream media." Alternative media har ikke så mange fremmedord og er mye lettere å lese.
    Det kan være fristende å tro det noen, ganger men jeg tror det blir litt for enkelt å forklare det på den måten. :)

    Syns forsåvidt det er veldig interessant hvorfor noen velger å abbonere på en annen virkelighet enn de fleste andre på en del områder. En teori jeg har hørt er at det kan komme av en følelse av maktesløshet og kanskje følelse av mangel på kontroll. Et behov for å utpeke syndebukker for hendelser og ting som kan være vanskelig å forholde seg til. Som terroraksjoner og pandemier. "Noen må stå bak". Vet ikke.

    Edit: når jeg skriver terroraksjoner tenkte jeg i skrivende stund her spesifikt på 911 og alle konspirasjonsteoriene rundt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ble og hetset her inne da jeg, i en ikke off topic tråd, nevnte at om vi ikke skjerpet oss ved f.eks å ikke fly så mye og ikke forbruke så mye, var det ikke sikkert menneskeheten overlevde de neste 100 år. Det utsagnet står jeg forsatt ved !
    Så du mener at dersom utslippene ikke reduseres så risikere menneskeheten å dø ut innen 100 år?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så du mener at dersom utslippene ikke reduseres så risikere menneskeheten å dø ut innen 100 år?
    Det er en fare for det tror jeg. Det er skjedde mye med været bare de siste 10 år og temperaturøkningene akselerere og blir ustoppelige innen ikke for lang tid. Da blir deler av de meste befolkede delene av jorda ulevelige og da må store folkemengder flytte på seg og det blir kamp om land og trolig en krig som gjør ende på oss i verste fall. Man skal høre på det Gro sa på Dagsrevyen i går.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg ble og hetset her inne da jeg, i en ikke off topic tråd, nevnte at om vi ikke skjerpet oss ved f.eks å ikke fly så mye og ikke forbruke så mye, var det ikke sikkert menneskeheten overlevde de neste 100 år. Det utsagnet står jeg forsatt ved !
    Hets er de feige og svakes måte å kjempe på. Når de ikke klarer å møte deg på sak, går de etter person for å ramme der det gjør vondest. Slag under beltestedet. Det er ikke greit.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er en fare for det tror jeg. Det er skjedde mye med været bare de siste 10 år og temperaturøkningene akselerere og blir ustoppelige innen ikke for lang tid. Da blir deler av de meste befolkede delene av jorda ulevelige og da må store folkemengder flytte på seg og det blir kamp om land og trolig en krig som gjør ende på oss i verste fall. Man skal høre på det Gro sa på Dagsrevyen i går.
    Joda, det har skjedd mye de siste 10 årene, men vi brødfør flere mennesker, med høyere levestandard enn noen gang.
    Det kommer sikkert til å skje mye rart i fremtiden også, men at 10-11 MRD mennesker skal dø av klimaendring de neste 100 årene har jeg altså ingen tro på.

    Vet ikke hva Gro sa, men etter at hun påstår at hun kan kjenne på kroppen om en mobiltelefon er påslått i nærheten, så tenker jeg at hun ikke er så veldig relevant lengre.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vi ser jo allerede konsekvenser som trolig skyldes global oppvarming. Alle som døde av hetebølgene bare i år f.eks., og flommene som har vært. Den seneste var vel i Pakistan med enorme ødeleggelser for de som bor der.

    Man skal kanskje ikke ta alt 100% bokstavelig hele tiden, men man skal være usedvanlig vrangvillig for å ikke medgi at dette kan ha store konsekvenser for alle som bor på jorda de neste 100 årene. Spennende tider vi lever i. :(
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ble og hetset her inne da jeg, i en ikke off topic tråd, nevnte at om vi ikke skjerpet oss ved f.eks å ikke fly så mye og ikke forbruke så mye, var det ikke sikkert menneskeheten overlevde de neste 100 år. Det utsagnet står jeg forsatt ved !
    Kunne du linke til denne "hetsingen"?
    Det eneste jeg fant i farten var at du hadde skrevet noe om flyving i anleggstråden til en som jobbet som pilot.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    At vi brødfør 10-11 mrd er vel en del av problemet og er en varm botet ingen tør rør, kanskje bortsett fra Kina. Det jeg skisserer er et værst tenklig senarie som vi for all verden må unngå og da nytter det ikke å lene seg tilbake og satse på at politikere og industrien skal ordne opp. Alle må gå i seg selv og ta tak.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi ser jo allerede konsekvenser som trolig skyldes global oppvarming. Alle som døde av hetebølgene bare i år f.eks., og flommene som har vært. Den seneste var vel i Pakistan med enorme ødeleggelser for de som bor der.

    Man skal kanskje ikke ta alt 100% bokstavelig hele tiden, men man skal være usedvanlig vrangvillig for å ikke medgi at dette kan ha store konsekvenser for alle som bor på jorda de neste 100 årene. Spennende tider vi lever i. :(
    Åja - så det at menneskeheten dør ut, skal ikke tolkes som det, men at det kansje kan ha store konsekvenser. Nytt for meg.

    DYBSwS3XcAAkRn9.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    100 år er nå et ekstremt dystert anslag, men det bør være hevet over all tvil at vi bør skru radikalt ned på forbruket. Alle styrer over egen økonomi som de vil, men med gjennomgående god økonomi hos de fleste, er forbruket av skrot og skrammel, og derved også i stor grad tildels knappe ressurser alt for høyt.
    En tur innom nærmeste gjenvinningsstasjon gir nokså klare indikasjoner på omløpshastighetaav "ting" for folk flest, - der er det konstant og evig kul på samtlige containere, og Fretex-boksene er evig fullastet. Selv her i et lokalmiljø på 3-4000 mennesker sorteres det omlag 6-7 kubikk el-avfall i uka....
    Flyreiser er fortsatt framhevet som en av de større bidragsyterne i klimadebatten, og det er grunn til å stille spørsmål med 12-15 daglige T/R avganger mellom OSL og de 3-4 største byene i landet...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Åja - så det at menneskeheten dør ut, skal ikke tolkes som det, men at det kansje kan ha store konsekvenser. Nytt for meg.

    Vis vedlegget 865864
    Nå tror jeg du blander litt her. Jeg er bare ansvarlig for ting jeg sier selv, og jeg sier at vi allerede ser store konsekvenser. Bare i sommer var det hundrevis som døde. Hva som vil skje framover helt konkret tør jeg ikke spå, men det er ikke sikkert det ser veldig bra ut.

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    4
    Se på hva vi får til idag med sol&vind etc - tenk på hva vi er stand til i 2050. Folk er alt for fokusert på 2030. Ting vil jo bare gå raskere og raskere i 2030 årene og i 2040 årene
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kunne du linke til denne "hetsingen"?
    Det eneste jeg fant i farten var at du hadde skrevet noe om flyving i anleggstråden til en som jobbet som pilot.
    Det var den - var ikke klar over at han var pilot og trodde han hadde tatt en helgetur til Spania. Kanskje upassende, men ikke mange som ønsket å gjøre noe med forbruket sitt der, og er nok ikke velkommen der noe mer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå tror jeg du blander litt her. Jeg er bare ansvarlig for ting jeg sier selv, og jeg sier at vi allerede ser store konsekvenser. Bare i sommer var det hundrevis som døde. Hva som vil skje framover helt konkret tør jeg ikke spå, men det er ikke sikkert det ser veldig bra ut.
    Ja, men nå var det vel du som var inne og mente at jeg ikke skulle tolke ingeniøren bokstavelig.

    Hvis du ser grafen jeg la ut så har klimarelaterte dødsfall falt enormt i takt med velstandsøkningen.
    Så er det en økning i varmerelaterte dødsfall, men det skyldes først og fremst en enorm vekst i antall eldre (som jo er de som rammes av dette.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn