Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ref disse fremdriftslinjene på slike ferger så er batteriene delt i to, så om ett feiler er det fortsatt ett igjen til manøver. De leverer enkeltvis plenty effekt.
    Skulle det starte en dieselmotor under manøver er de akkurat kommet nedenfor limiten på SOC. Den pls'en bryr seg ikke mye om hvor ferga befinner seg.
    Anbudsutlyserne har svært strenge regler og et bøteregime som svir for å bruke for mye diesel i forhold til hva som var betingelsene i anbudet.

    Til sist; fremdriftsinjene er minst like avanserte som det en finner i offshorenæringen.
    Manøversystemene not so much. DP-systemene offshore er tilpasset høye krav til redundans og nøyaktighet, med mange ekstra referansesystemer for posisjon.

    Hilsens en eks teknisk inspektør for to sånne ferger og maskinist offshore.
    Det er noe som heter worst case ser du.

    Manøver/posisjoneringssystemene på noen av disse nye elfergene er eksakt de samme som på offshore supply. Personell fra offshore går rett inn i systemene på de nye fergene fordi de defacto er helt like. Gjelder disse aktuelle fergene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Alle de avanserte offshore løsningene det snakkes om her gjelder vel båter og med tanke på utbredelse kan det defineres som gjennomprøvd?

    Offshore plattform er som regel langt bak landindustri når det det kommer til moderne teknologi.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hørt om Murphys...? Fly krasjer til og med....

    Ferjer krasjer i kaier...

    Noen ganger blåser det nordavind fra alle kanter - sånn plutselig.... strøm og vind....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.517
    Antall liker
    9.868
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Parkering....hvorfor i svarteste h#¤(%( skal det være nødvendig å parkere inntil min bil på en parkeringsplass med hundrevis av ledige plasse?! Særlig når jeg har parkert litt utenfor de mest sentrale plassene....neida, da kommer du og parkerer kloss innpå med bilen full av unger, dørene rives opp mens godteripapiret flyr...helt fullstendig bevisstløst.

    :(
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Count me in.... gjorde en gang et eksperiment med dette.... mener å huske jeg tok et bilde for dok. Det var vel 3 biler på hele plassen, det var den 3. parkert langt unna, min midt på og Vegard Olsen sin klint inn på min.

    Ensomhetsfølelse?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.268
    Ref disse fremdriftslinjene på slike ferger så er batteriene delt i to, så om ett feiler er det fortsatt ett igjen til manøver. De leverer enkeltvis plenty effekt.
    Skulle det starte en dieselmotor under manøver er de akkurat kommet nedenfor limiten på SOC. Den pls'en bryr seg ikke mye om hvor ferga befinner seg.
    Anbudsutlyserne har svært strenge regler og et bøteregime som svir for å bruke for mye diesel i forhold til hva som var betingelsene i anbudet.

    Til sist; fremdriftsinjene er minst like avanserte som det en finner i offshorenæringen.
    Manøversystemene not so much. DP-systemene offshore er tilpasset høye krav til redundans og nøyaktighet, med mange ekstra referansesystemer for posisjon.

    Hilsens en eks teknisk inspektør for to sånne ferger og maskinist offshore.
    Det er da man fristes til å skrive: Hvorfor holder dere ikke heller kjeft når dere ikke vet noe som helst om dette?.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Det er noe som heter worst case ser du.

    Manøver/posisjoneringssystemene på noen av disse nye elfergene er eksakt de samme som på offshore supply. Personell fra offshore går rett inn i systemene på de nye fergene fordi de defacto er helt like. Gjelder disse aktuelle fergene.
    Jo, men det er færre av disse systemene ombord ei ferje enn et oljerelatert fartøy. Ei ferje har 1 til 2 system, mens et oljerelatert fartøy kan ha 3 til 8 uavhengige system. Det vil si at i verste fall mister ferja all fremdrift ved 1 feil. Men grensesnittet mot mennesket er nok rimelig likt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken moderne teknologi har land som ikke offshore har?
    Generellt så er kostander ved utskiftting og oppgradering av utstyr langt langt høyere offshore enn i landbasert industri. Krav til driftssikkerhet og sikkerhet generellt er også høyere - og til slutt er det ofte mye mer tidkrevende å korrigere feil. Alt dette gjør at trauste velprøvde løsninger som funker ofte er bedre enn nytt og moderne.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Generellt så er kostander ved utskiftting og oppgradering av utstyr langt langt høyere offshore enn i landbasert industri. Krav til driftssikkerhet og sikkerhet generellt er også høyere - og til slutt er det ofte mye mer tidkrevende å korrigere feil. Alt dette gjør at trauste velprøvde løsninger som funker ofte er bedre enn nytt og moderne.
    Ja, stikkordet her er klasse- og godkjenningskostnader. DNV og deres like har en svært kostnadsdrivende effekt.
    Det er mange byråkrater på Høvik som skal ha til salt i grøten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, stikkordet her er klasse- og godkjenningskostnader. DNV og deres like har en svært kostnadsdrivende effekt.
    Det er mange byråkrater på Høvik som skal ha til salt i grøten.
    Kostnadene er kuttet ganske dramatisk i denne sektoren de siste 10 årene. Jeg mener det ble sagt at målet for kostnadsreduksjonen Equinor satte i gang i 2015/2016 var en halvering av antall engineeringtimer - og jeg tror kanskje de har kommet under det også.

    Solveig feks har en balansepris godt under 20 dollar fatet, og er ganske lønnsom med en oljepris på over 80 dollar fatet nå.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Kostnadene er kuttet ganske dramatisk i denne sektoren de siste 10 årene. Jeg mener det ble sagt at målet for kostnadsreduksjonen Equinor satte i gang i 2015/2016 var en halvering av antall engineeringtimer - og jeg ror kanskje de har kommet under det også.

    Solveig feks har en balansepris godt under 20 dollar fatet, og er ganske lønnsom med en oljepris på over 80 dollar fatet nå.
    Jeg skal komme med et lite eksempel fra min nåværende arbeidsplass. Befraktning, på kjøl, av ymse varer driver vi med;
    Jeg har kjøpt en stabilitetscomputer for et bulkfartøy etter en ombygging av fartøyet. Betalte 35000,- kroner for programmet.
    Fartøyet henter dette på serveren til leverandøren. Ferdig arbeid, funker fint.
    Men så; programmet må jo godkjennes må vite. DNV skal gjennomgå 4 ferdig utregnede lastekondisjoner som er tatt rett fra
    tabellene i stabilitetsboka de har godkjent fra før. 55000,- kroner skal de ha for det!
    Sånn har vi det i maritim bransje.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Generellt så er kostander ved utskiftting og oppgradering av utstyr langt langt høyere offshore enn i landbasert industri. Krav til driftssikkerhet og sikkerhet generellt er også høyere - og til slutt er det ofte mye mer tidkrevende å korrigere feil. Alt dette gjør at trauste velprøvde løsninger som funker ofte er bedre enn nytt og moderne.
    Ja kanskje men idag; hvilken moderne teknologi brukes ikke offshore men kun på land?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Kostnadene er kuttet ganske dramatisk i denne sektoren de siste 10 årene. Jeg mener det ble sagt at målet for kostnadsreduksjonen Equinor satte i gang i 2015/2016 var en halvering av antall engineeringtimer - og jeg tror kanskje de har kommet under det også.

    Solveig feks har en balansepris godt under 20 dollar fatet, og er ganske lønnsom med en oljepris på over 80 dollar fatet nå.
    Det er veldig riktig; Equinor fikk bygd to jackups Askepott og Askeladden rundt det tidspunktet og disse ble bygd etter standardregler som alle andre bygger etter.

    Problemet, vel så mye som DNV, er at bransjen selv er prisdrivende. Bare se på de håpløse Technical Requirements TR som Equinor strør rundt seg, fullstendig fordyrende uten noen reell hensikt bortsett fra å dra opp prisen. Eller NORSOK som også bare offentlig initativ til å gjøre ting vanskelig og dyrt.

    På Askepott og Askeladden ble Equinor egne TR og NORSOK kastet overbord. Derfor ble riggene også levert uten å havne på forsidene i alle nettaviser pga massive forsinkelser og kostnader (jfr feks Goliat)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ja kanskje men idag; hvilken moderne teknologi brukes ikke offshore men kun på land?
    Elektrisk aktuerte planetgir er det første som slår meg siden jeg stadig er i kontakt med selger.

    Ting skal gjerne være godt utprøvd før det benyttes offshore men en annen ting er kostnadene for planlegging og installasjon. Tror terskelen for endringer som for eksempel rebundling av store kompressorer er lavere i landindustri enn offshore.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja kanskje men idag; hvilken moderne teknologi brukes ikke offshore men kun på land?
    Det er vel ikke min påstand at det er slik, men den tiden jeg jobbet i GE Energy så var det feks en mye eldre versjon av kontrollsystemet til gasstubinene som stod i innstallasjonene offshore, enn det som ble levert på nye anlegg. Og selv dette var ganske enkelt å oppgradere - så var det en usikkerhet om compabiltiet med ulike kort som kjørte ulike software versjoner osv. Så var det vel en slik enkel oppgradering som resulterte i at turbinene trippet og alle videre oppgradering ble satt på vent. Noe man trolig ikke hadde brydd seg så mye om andre steder.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    4
    Kostnadene er kuttet ganske dramatisk i denne sektoren de siste 10 årene. Jeg mener det ble sagt at målet for kostnadsreduksjonen Equinor satte i gang i 2015/2016 var en halvering av antall engineeringtimer - og jeg tror kanskje de har kommet under det også.

    Solveig feks har en balansepris godt under 20 dollar fatet, og er ganske lønnsom med en oljepris på over 80 dollar fatet nå.
    Jeg var med i DG2/DG3 fasen på Solveig i boring og brønn. Jeg la hodet på blokka og viste at ved å bore enkle 2D enkeltbrønner vs standard templateløsning som ville kreve flere avanserte 3D brønner kunne vi kutte kostander i boring. Det er noen formasjoner der som ikke er særlig enkle å bore med høy vinkel. Ingen som trodde på det men så kom tallene ifra facility som viste at det kun ble en mindre økning i kostnad for dem som var liten i forhold til den i boring :) Vakker ble det :) Håper systemet har høy regularitet i årene som kommer. Tror boring har gått bra også uten noen større problemer.
    1633427270708.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.547
    Antall liker
    7.871
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal komme med et lite eksempel fra min nåværende arbeidsplass. Befraktning, på kjøl, av ymse varer driver vi med;
    Jeg har kjøpt en stabilitetscomputer for et bulkfartøy etter en ombygging av fartøyet. Betalte 35000,- kroner for programmet.
    Fartøyet henter dette på serveren til leverandøren. Ferdig arbeid, funker fint.
    Men så; programmet må jo godkjennes må vite. DNV skal gjennomgå 4 ferdig utregnede lastekondisjoner som er tatt rett fra
    tabellene i stabilitetsboka de har godkjent fra før. 55000,- kroner skal de ha for det!
    Sånn har vi det i maritim bransje.
    Trodde det var ille innen luftfart jeg!!! Glad jeg byttet ut skip med fly! :LOL:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Innimellom alt som er galt i dette hølet av et land, eller kanskje det er dette som er galt?

    Gassprisen til himmels

    Prisen på gass i Europa har steget godt over 20 prosent i løpet av dagen, fra allerede høye nivåer.


    I Nederland bikket prisen på gass for levering i november (Dutch TTF) 120 euro per MWh i ettermiddag. Dette tilsvarer over 13 kroner per standard kubikkmeter gass.

    Til sammenlikning anslo regjeringen i revidert nasjonalbudsjett at gassprisen i 2021 ville ligge på 1,70 kroner i snitt per standard kubikkmeter.

    og...;

    Skjermbilde 2021-10-05 kl. 17.16.32.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.662
    Antall liker
    35.619
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ka-Ching.

    Det klirrer også ganske godt i kassaapparatet når kontinentet behøver mer strøm og vi selger dyrt, vs når det er overskudd på tysk og dansk vindkraft og vi får gratis strøm tilbake for å la regnvannet bli liggende i magasinene til neste gang det er vindstille. Husk også på at eksport av aluminium og silisium i fast form beskrives som «størknet elektrisitet» av de som holder på med det.

    Joda, vi har det sikkert fælt her nord, mens vi teller pengene våre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Vi burde la pumpeanleggene gå for fullt når strømmen er gratis på kontinentet, og selge det samme vannet dyrt når prisen er høye
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.564
    Antall liker
    8.144
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noe har gått galt for deler av kongehuset i alle fall.....

    Orket bare lese de tre første linjene, det var mer enn nok. Litt dumt at Gaustad forlengst har sluttet å lobotomere og at det ikke like enkelt å få folk som sårt behøver det tvangsinnlagt. Durex skulle stått langt fremme i køen til begge deler.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.268
    Orket bare lese de tre første linjene, det var mer enn nok. Litt dumt at Gaustad forlengst har sluttet å lobotomere og at det ikke like enkelt å få folk som sårt behøver det tvangsinnlagt. Durex skulle stått langt fremme i køen til begge deler.
    Det er en interessant linje mellom helt og tvangsinnlagt i enkelte miljøer. Utvilsomt er Durek fylt til plimsollmerket med vrangforestillinger, men samtidig kan han fungere helt fint i sine daglige gjøremål i samfunnet. Han tjener sine egne penger (på andre med tilsvarende forestillinger), og belaster ikke samfunnet unødig.
    Foreløpig.
    For det er gode poenger i farene ved å spre enkelte av disse vrangforestillingene, da er vi igjen inne på dette med nedrivende påstander om at myndighetene er ute etter folket, at vi ikke skal stole på noen, at vi må gjøre opprør, og hele den grøten der. Hva faen kan vi finne på mot kollektiv galskap, lurer jeg oftere og oftere på.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.268

    Reptil-hybridene bøyer unna for press. Antakelig har Kongen, Den Norske, kontaktet sine reptilslekninger i UK, så de har snakket med reptil-hybrid Verret, og fått tonet ned budskapet noe.
    Jeg skulle virkelig likt å høre morgenpraten mellom Sonja og Harald da det første innlegget sto på trykk. Og nå gleder jeg meg til at Kongen, Den Norske, tar med seg reptilene i nyttårstalen, sånn at også de føler seg inkludert i det norske samfunnet.

    Jeg gir meg ende over.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.268
    Med referanse til opptil flere tråder omkring det politiske Norge, synes jeg Harald Stanghelle (Aftenposten) gjør en betimelig analyse her:

    Lørdag konstituerer det nye Stortinget seg – 169 folkevalgte som velgerne har gitt tillit de neste fire årene.

    De overtar en nasjonalforsamling som den siste perioden har vært et stadig tristere syn. Ikke noe storting har vært så hjemsøkt av skandaler som det som nå avløses. Dessuten har stortingsflertallet latt regjeringen få økt makt på de folkevalgtes bekostning.



    Slik er Stortinget som institusjon blitt en taper.

    Historisk president
    Dessverre er det bare så typisk for den siste fireårsperioden at det de siste ukene har haglet med avsløringer av stortingsrepresentanters misbruk av pendlerboliger.

    Like typisk er det at Aftenposten lørdag kunne avsløre at Stortingets presidentskap regelrett kastet ut en aktiv riksrevisjon da den ville foreta undersøkelser Riksrevisjonen mente man «hadde rett og plikt til å gjøre».

    Daværende stortingspresident Olemic Thommessen ga Riksrevisjonen et sjeldent arrogant rapp over ivrige fingre med ordene: «hvis vi har behov for hjelpende hender skal vi si fra».

    Men stortingspresidenten så intet behov for en hjelpende hånd. Det var dumt av ham. For i mars 2018 ble Thommessen den første stortingspresident i moderne tid som strippet for tillit måtte gå av etter en byggeskandale der kostnadene gikk helt ut av kontroll.

    Slik ble han historisk – om enn på et annet vis enn Thommessen kunne ønske seg.

    Olemic Thommessen ble i praksis avsatt av stortingsflertallet etter Stortingets byggeskandale.
    Dette parlamentariske jordskjelvet innledet en stortingsperiode der ordet skandale nesten er blitt et hverdagsuttrykk.

    Da det gamle Stortinget samlet seg til avskjedsmiddag i Oslos storstue, Rådhuset, var en av representantene forhindret fra å møte fordi han soner en dom for å ha jukset med reiseregninger. En annen stortingsrepresentant er anklaget for det samme og venter på et rettslig oppgjør.

    Men så kom presset fra Solberg-regjeringen. Den ville ikke at Sivilombudet under noen omstendigheter skulle få adgang til regjeringsnotater eller dokumenter knyttet til disse.
    Og flertallet i Stortingets presidentskapet [COLOR=var(--link-color)]sviktet sin lojalitet
    https://www.aftenposten.no/meninger...g-javel-statsminister-det-er-helt-ubegripelig til de folkevalgtes forsamling og nikket et underdanig ja til regjeringens krav.[/COLOR]
    Noe tilsvarende skjedde da Stortinget behandlet ny lov om Stortingets ombudsmann for Forsvaret. Også da satte regjeringen foten ned – og flertallet av de folkevalgte bøyde nakken.
    Kontrollorganer overkjørt
    Like alvorlig er at Stortinget aksepterte at Solberg-regjeringen overkjørte to av de viktigste kontrollorganene de folkevalgte har til sin disposisjon.
    Dette har skjedd ved at et regjeringslojalt stortingsflertall har akseptert at kritiske rapporter fra Riksrevisjonen ikke ble tillatt behandlet i åpent storting. Og det til tross for at disse etter riksrevisor Per-Kristian Foss solide skjønn tålte behandling i full åpenhet.
    Nøyaktig det samme skjedde med Stortingets kontrollorgan for de hemmelige tjenestene – EOS-utvalget –[COLOR=var(--link-color)] og deres Frode Berg-rapport.
    https://www.aftenposten.no/norge/po...erg-hemmelighold-vi-oensket-mest-mulig-offent[/COLOR]
    Stortinget har ikke stått opp for sine egne kontrollorganer, men snarere undergravet deres autoritet. Slik abdiserer halvparten av Stortingets presidentskap fra sin rolle som vokter av nasjonalforsamlingens langsiktige interesser.
    Tålmodig tillit
    Klassiske skandalesaker og devaluering av de folkevalgtes posisjon overfor regjeringen synes høyst forskjellige, men henger likevel på et vis sammen.
    For summen av alt dette viser frem en nasjonalforsamling som mangler kontrollbevissthet. Men det viser også hvordan bevisstheten om egen rolle er svekket.
    Her ligger det en tvilsom arv til det storting som skal konstituere seg på lørdag. Den bør det nye Stortinget systematisk jobbe for å kvitte seg med.
    Det positive er at grunnlaget for et oppgjør med skandalestortingets ukultur er godt. Det viser Arendalsukas årlige tillitsundersøkelse der Stortinget troner øverst på tillitstoppen blant landets politiske institusjoner.
    Nå gjelder det for et nytt storting å gjøre seg fortjent til nordmenns tålmodige tillit.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.726
    Antall liker
    15.871
    Torget vurderinger
    2
    Carsten Smith skrev godt her om dagen om at stortingskulturen ikke har forstått skillet mellom den konstitusjonelle delen, som står over eksterne kontrollorganer, og den administrative/funksjonelle delen, som er underlagt de samme kontrollorganene som andre deler av staten.
    Det bredte seg en misoppfatning av at nærmest alt Stortinget foretok seg, som institusjon, var hevet over kontroll og innsyn. Olemic Thommesen misforstod dette i slik utstrekning at han leverte flere skandaler, garasjen var ille, men det å nekte Riksrevisjonen tilgang og andre tilsvarende tilfeller var nok også med på å sende ham i retning Exit-skiltet.

    Det er tydelig at administrasjonen også har en altfor stor respekt for representantenes egenrådighet. Om noe, vil vel dette føre til at det ryddes opp og klargjøres i skillet mellom det konstitusjonelle arbeidet og den daglige styringen og tilretteleggingen for at representantene skal kunne utføre dette.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.268
    Carsten Smith skrev godt her om dagen om at stortingskulturen ikke har forstått skillet mellom den konstitusjonelle delen, som står over eksterne kontrollorganer, og den administrative/funksjonelle delen, som er underlagt de samme kontrollorganene som andre deler av staten.
    Det bredte seg en misoppfatning av at nærmest alt Stortinget foretok seg, som institusjon, var hevet over kontroll og innsyn. Olemic Thommesen misforstod dette i slik utstrekning at han leverte flere skandaler, garasjen var ille, men det å nekte Riksrevisjonen tilgang og andre tilsvarende tilfeller var nok også med på å sende ham i retning Exit-skiltet.

    Det er tydelig at administrasjonen også har en altfor stor respekt for representantenes egenrådighet. Om noe, vil vel dette føre til at det ryddes opp og klargjøres i skillet mellom det konstitusjonelle arbeidet og den daglige styringen og tilretteleggingen for at representantene skal kunne utføre dette.
    Ny regjering har et tungt ansvar her. Å presisere, samt styrke nødvendige virkemidler for økt åpenhet og korrekt sakshåndtering. Og, ikke minst, styrke kontrollinstansene.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ny regjering har et tungt ansvar her. Å presisere, samt styrke nødvendige virkemidler for økt åpenhet og korrekt sakshåndtering. Og, ikke minst, styrke kontrollinstansene.
    Den nye regjeringen har et tungt ansvar?

    Under Erna så har det gått sport i å hemmeligholde mest mulig og trenere innsyn, men det er altså den nye regjeringen som har det tunge ansvaret som er å gjenoppbygge hva Erna og hennes venner har ødelagt.

    Javel.


    Ja, den nye regjeringen har en vanskelig oppgave foran seg, men ansvaret... Nei, det ligger på partiet høyre. Det er de som har rasert det hele.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.564
    Antall liker
    8.144
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det må da være måte på villet vranglesning. Den sittende regjering hadde et tungt ansvar, og feilet totalt. Siden de feilet totalt og det har blitt så til de grader synliggjort at de feilet totalt blir ansvaret som hviler på neste regjering åpenbart enda tyngre enn det var.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Feilet?

    De gjorde dette med viten og vilje. Det er ønsket politikk. De lyktes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn