Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Kineserene vinner nå anbudene på den ene to be elektrifiserte ferjestrekningen etter den andr heromlands.

    Disse elferjene har gigantiske dieselgenerstorer som backup slik at de kan lade seg selv inntil landstrømlading er tilgjengelig.
    Så vidt jeg vet startes dieselene uansett i beredskap ved dokking.
    Har tatt en del elferjer den senere tid. Aldri hørt eller sett noe til motorlyd og eksos, så jeg tror neppe det er rutinemessig oppstart av disse aggregatene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet dette konkret. Fra Størmann. Dette er ikke skipsmotorer. Gjelder ikke nødvendigvis alle el. Strekninger. En vil ikke merke noe til disse motorene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Jeg vet dette konkret. Fra Størmann. Dette er ikke skipsmotorer. Gjelder ikke nødvendigvis alle el. Strekninger. En vil ikke merke noe til disse motorene.
    Store dieselaggregater er ikke så stillegående og røykfrie at de ikke oppdages.
    Betviler ikke at de finnes og benyttes, men etter ca. 15 ferjeturer de siste måneder, har jeg i hvertfall ikke vært på en eneste ferje der disse har blitt startet.

    Tror forklaringen på disse aggregatene ligger i denne artikkelen:

    Aggregatene benyttes i all hovedsak når de ikke er i trafikk og ligger ved kai der det ikke er landstrøm.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Uheldigvis, for dere moroklumper, - er, - dette godt innenfor hva jeg sysler med til daglig samt at jeg har en direktelinje inn i de nye el.fergene... Har bilder fra fartøyene inn- og utvendig men de kommer ikke på trykk her...Oj.... Det gjorde vondt hva?........
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Uheldigvis, for dere moroklumper, - er, - dette godt innenfor hva jeg sysler med til daglig samt at jeg har en direktelinje inn i de nye el.fergene... Har bilder fra fartøyene inn- og utvendig men de kommer ikke på trykk her...Oj.... Det gjorde vondt hva?........
    Ut fra det faktum at jeg har svært god teknisk innsikt så er jeg dermed også nysgjerrig på teknologien vi snakker om her. Kan du gi meg litt info på hvordan de har tenkt dette systemet? Som i artikkelen jeg linket til viste, er altså alle ferjene egentlig hybridferjer, hvilket er svært naturlig, av sikkerhetsmessige årsaker. At aggregatene benyttes der det ikke er landstrøm, gir dermed god mening.
    Men har de planlagt ut fra at ferjene skal drives som hybrider, og ikke som rene el-ferjer?
    Er det ikke nok kapasitet på ladestasjonene, slik at de mangler batterikapasitet etter noen turer?
    Er aggregatene store nok til å drive skipet kontinuerlig, eller har de kun kapasitet til å drive over en viss tid (så man kommer seg til land i en unntakssituasjon, f.eks.)?
    Hvorfor starter de aggregatene dersom de har landstrøm tilgjengelig? (Hva vil de oppnå med det?)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Uheldigvis, for dere moroklumper, - er, - dette godt innenfor hva jeg sysler med til daglig samt at jeg har en direktelinje inn i de nye el.fergene... Har bilder fra fartøyene inn- og utvendig men de kommer ikke på trykk her...Oj.... Det gjorde vondt hva?........
    Nei! Nå har jeg kjent etter og har det faktisk ikke vondt noe sted! :ROFLMAO:

    Forøvrig har jeg null forhold til ferjer! Båter av ulike typer, store som små, kan faktisk få hjertet til å slå noen ekstra slag i entusiasme.
    Men selv etter noen år på Skipsteknisk avd. NTH får jeg ikke slike reaksjoner av ferjer, verken diesel eller elektriske. I mine øyne er ferjer kun "fatigmanns broer" eller substitutt for undersjøiske tuneller man ikke har sett seg råd til! Ferjer har kun to formildende punkter; kaffe og svele! Men det kan man faktisk få andre steder også.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke Hybridferger. En kan se på det som en rekkeviddeforlenger ala BMW elbilen samt beredskap, Når ladepunktene for fergene er ferdig installert blir kun dieselene for beredskap evt etter behov. Jeg regner med at det kommer en omtale av disse systemene i tekniske blader etc snarlig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Det er ikke Hybridferger. En kan se på det som en rekkeviddeforlenger ala BMW elbilen samt beredskap, Når ladepunktene for fergene er ferdig installert blir kun dieselene for beredskap evt etter behov. Jeg regner med at det kommer en omtale av disse systemene i tekniske blader etc snarlig.
    Ok, de er vel forsåvidt "semi-hybrid", ettersom de har aggregat ombord, i det minste. Men ikke ment som fullverdige hybrider, da, om jeg forstår deg rett.
    Men du viser til at de svært ofte benytter disse aggregatene, til tross for tilførsel fra landstrøm; hvorfor gjør de det?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis batterikapasiteten skulle være "for lav" kan man fylle på men dette blir nok ikke reglen når de kan lades fra land.

    Den andre funksjonen for aggregatene er at man starter de før dokking for å ha redundans om noe går galt. Det er usedvanlig avanserte manøvereringssystemer om bord på disse fergene. Tror det er flere slike ferjer på vei fra verftene as we taste....og som skal settes inn her.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Disse ferjene har stort sett ikke noen avanserte propellsystem. Heller ikke allverdens redundans. Det er også typisk basert på lavspentinstallasjoner bygd i ulike «garasjer» på vestlandet. Skal man se på avanserte system må man se på oljerelaterte skip.

    At det er dieselaggregat der handler ofte om at batteriteknologien er dyr og umoden, og tradisjonell tankegang hos kunde som ikke tørr å gå for 100% batteri.

    Man ser også ofte at batteriet er så lite at det nærmest ikke kan brukes til noenting. Det handler altså mest å få et grønt stempel og på veien løse ut diverse statlige støtteordinger. Da kan også aggregater startes når behovet for høy effekt er der.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den andre funksjonen for aggregatene er at man starter de før dokking for å ha redundans om noe går galt. Det er usedvanlig avanserte manøvereringssystemer om bord på disse fergene. Tror det er flere slike ferjer på vei fra verftene as we taste....og som skal settes inn her.
    Det tviler jeg på at stemmer. Her er det jo elektrisk drivlinje, så aggregatet om bord gjør ikke noe annet å lade batteriene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Det tviler jeg på at stemmer. Her er det jo elektrisk drivlinje, så aggregatet om bord gjør ikke noe annet å lade batteriene.
    Jeg orket bare ikke åpne den Pandora-boksen, men nå har du gjort det! ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det tviler jeg på at stemmer. Her er det jo elektrisk drivlinje, så aggregatet om bord gjør ikke noe annet å lade batteriene.
    Kontrollsystemene. Ikke mye å få gjort hvis "strømmen" går. Det er et spørsmål om sikkerhet.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er da man fristes til å skrive: Hvorfor holder dere ikke heller kjeft når dere ikke vet noe som helst om dette?.

    Kontroll/manøver/posisjoneringssystemene på disse nye ferjene er lik de som bla benyttes på supplybåter til oljeplattformene, også i installasjoner der supplyskipene ligger helt inntil plattformene. Det er forskjell på regler for dette feks i Norge vs andre land (hvor nære),

    Og nei, disse fergene er ikke bygget i Norge.

    "mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens"

    Og det er min siste kommentar I denne saken....
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189

    En del av dem er norske, i hvertfall. Noen bygges i Tyrkia, vet jeg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Det er da man fristes til å skrive: Hvorfor holder dere ikke heller kjeft når dere ikke vet noe som helst om dette?.

    Kontroll/manøver/posisjoneringssystemene på disse nye ferjene er lik de som bla benyttes på supplybåter til oljeplattformene, også i installasjoner der supplyskipene ligger helt inntil plattformene. Det er forskjell på regler for dette feks i Norge vs andre land (hvor nære),

    Og nei, disse fergene er ikke bygget i Norge.

    "mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens"

    Og det er min siste kommentar I denne saken....
    Pappaen min er sterkere enn pappaen din!!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Disse ferjene er ikke avanserte ift hva som brukes i petroleumsindustrien.

    Husk også at det typisk er kunde som «uten peiling» som bestiller ferjene; fylkeskommune. Sammenlign prosjektorganisasjonen der med Equinor..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn: Har ingenting med disse fergene å gjøre.
    Forsåvidt ikke, siden du henviste til kinesiske anbud, men det ser jo ut som norske verft med helelektriske ferger og Siemens styresystem også gjør det ganske bra i disse anbudsrundene. Den siste som ble nevnt her var Brekstad-Valset over Trondheimsfjorden.

    Hvilke samband er det kineserne har vunnet med slike hybridferger som du beskriver?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kontrollsystemene. Ikke mye å få gjort hvis "strømmen" går. Det er et spørsmål om sikkerhet.
    Hvis "strømmen går" (Hva nå det en betyr i batterisammenheng) i batteripakken, så tviler jeg på at det hjelper så mye så starte et aggregat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis "strømmen går" (Hva nå det en betyr i batterisammenheng) i batteripakken, så tviler jeg på at det hjelper så mye så starte et aggregat.
    En fabrikk jeg har jobbet litt med håndterer en del brannfarlig materiale. Jeg var bekymret for at produksjonslokalene er et nokså åpent lokale uten brannskiller, riktignok med sprinkling, men likevel. Så jeg ble vist rundt i kjelleren. Det viste seg at kjelleren stort sett besto av et "svømmebasseng" av et vannreservoar på størrelse med hele produksjonsarealet og et maskinrom med tre separate digre MAN dieselmotorer på hurtigstart-opplegg. Hvis de motorene starter blir man veldig våt i etasjen over. Aggregat er nå en ting, men det kan også komme litt an på størrelsen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, men dette er jo utstyr som skal benyttes når ulykken har skjedd (brannpumper/nødstrømgeneratorer) og er derfor helt stand-alone fordi man i et slikt scenaria trolig har mistet mye av det andre utstyret.

    For en ferje som går på batteridrift - blir det et ganske oppkonstruert tilfelle hvor "noe" skjer slik at batteriene ikke lenger kan gi strøm, men det skal fortsatt fungere å drifte båten direkte fra generator (det er selvsagt mulig å å koble batterier fra hovedtavlen - men hva er det som har skjedd som gjør at batteriene ryker. Jeg vil jo anta at det er flere batterier og redundans også der). Og at en slik situasjon er ansatt å ha så stor risiko at man starter diesler ved anløp/avgang for å spare det ene minuttet det tar å starte de ved havari - høres veldig rart ut for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ganske sikker på at da jeg sist tok Brekstad - Valset fergen så gikk den elektrisk hele veien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men her var det nok snakk om Boreals hybridferger for relativt lange og værharde strekninger, ved nærmere ettersyn.
    Har også diesel
    Den elektriske fergen er utstyrt med batteripakker som kan lades fra strømnettet og har i tillegg dieselmotor som reserveløsning (plug-in hybrid elektrisk). Fergen skal oppfylle strenge miljøkrav, noe som innebærer omfattende reduksjon i CO2-utslipp og energibruk.
    Statens vegvesen og Boreas Sjø AS har inngått kontrakt om ferjedrift på E39 Molde-Vestnes fra 2021-2028. [10.07.2019]

    Kontrakten har en verdi på i overkant av 1,9 milliarder kroner og det var tre rederi som leverte tilbud. I evalueringen er pris vektet 70% og miljø 30%.

    Kontrakten gjelder drift av to helelektriske ferjer og to hybridferjer. Det blir avganger hvert 20. minutt på dagtid på hverdager.

    I kontrakten settes det som krav at tillatt utslipp på sambandet maksimalt kan være 8000 tonn CO2/år og 90 tonn NOx/år. Dette tilsvarer rundt 60 % reduksjon i CO2- og NOx-utslipp sammenlignet med konvensjonell drift.

    Det er Fjord1 ASA som har dagens kontrakt på sambandet, som er Norges femte mest trafikkerte ferjesamband. Rederiet begjærte midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete. Begjæringen ble ikke tatt til følge.
    Interessant nok er Boreal heleid av kinesiske Everbright. Bygger ikke fergene der, men driftsselskapet er eid derfra.
    1633368567244.png
    I dette tilfellet ser det ut til at WayAhead hadde god dekning for det han skrev. Selv er jeg ikke spesielt entusiastisk for å se så mye infrastruktur på kinesiske hender.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ikke relatert til Asbjørn sitt innlegg - kun generell info om moderne diesler.

    -> Anonym

    Det er litt forskjell på enkelte ferger vs ruter så det kan hende det men du ville uansett ikke hørt en dieselgenrator når/0m den er i drift. Jeg har reist med de tidlige dieselektriske fergene på vestlandet og ikke merket noe til "dieselen".

    Disse moderne dieselmotorene er meget rene ala EURO 6 tier 3 eller noe (referanse til velgående materiel). Busser som har disse motorene merker en fint lite til når det gjelder utslippene, til og med som fotgjenger.

    Snart er dieselene så rene at......

    det halve kunne vært nok som Kjell sa....



     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ref disse fremdriftslinjene på slike ferger så er batteriene delt i to, så om ett feiler er det fortsatt ett igjen til manøver. De leverer enkeltvis plenty effekt.
    Skulle det starte en dieselmotor under manøver er de akkurat kommet nedenfor limiten på SOC. Den pls'en bryr seg ikke mye om hvor ferga befinner seg.
    Anbudsutlyserne har svært strenge regler og et bøteregime som svir for å bruke for mye diesel i forhold til hva som var betingelsene i anbudet.

    Til sist; fremdriftsinjene er minst like avanserte som det en finner i offshorenæringen.
    Manøversystemene not so much. DP-systemene offshore er tilpasset høye krav til redundans og nøyaktighet, med mange ekstra referansesystemer for posisjon.

    Hilsens en eks teknisk inspektør for to sånne ferger og maskinist offshore.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Huh? Lite entusiastisk for høyrepolitikk?
    Jeg har et såpass anstrengt forhold til det kinesiske kommunistpartiet og alle dets tentakler at jeg gjerne hadde gjort et proteksjonistisk unntak der, ja. Privat drift er greit, og det Helgelandske Dampskibsselskap har aldri vært offentlig eid, så det er definitivt ikke snakk om noen «privatisering». Snarere tvert imot når en fremmed og totalitær stat kjøper seg opp i privateid infrastruktur. Burde kanskje være en klausul i en konsesjonsbestemmelse.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi får alle stemme Rødt neste gang og håpe på at all infrastruktur blir nasjonalisert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn