Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Den nye regjeringen har et tungt ansvar?

    Under Erna så har det gått sport i å hemmeligholde mest mulig og trenere innsyn, men det er altså den nye regjeringen som har det tunge ansvaret som er å gjenoppbygge hva Erna og hennes venner har ødelagt.

    Javel.


    Ja, den nye regjeringen har en vanskelig oppgave foran seg, men ansvaret... Nei, det ligger på partiet høyre. Det er de som har rasert det hele.
    Enig i det. så jeg ordla meg litt klønete.
    Den nye regjeringen har en viktig oppgave her, hadde vært mer presist. :)
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Reptil-hybridene bøyer unna for press. Antakelig har Kongen, Den Norske, kontaktet sine reptilslekninger i UK, så de har snakket med reptil-hybrid Verret, og fått tonet ned budskapet noe.
    Jeg skulle virkelig likt å høre morgenpraten mellom Sonja og Harald da det første innlegget sto på trykk. Og nå gleder jeg meg til at Kongen, Den Norske, tar med seg reptilene i nyttårstalen, sånn at også de føler seg inkludert i det norske samfunnet.

    Jeg gir meg ende over.
    Gleder meg til 17 Mai. Det kan bli livlig med en vinkende øgle på balkongen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som noen var inne på i en annen tråd: Det virker som det har blitt for lettvint å kritisere alt nord og ned, enten det er påstått korrupt byråkrati eller påstått inkompetente politikere. Som flere ganger før leser jeg slik lettvint sutring og tenker at «du har nok ikke vært mye utalands, stakkars».

    Slik ser det ut når et land er befengt med korrupte byråkrater og inkompetente politikere, pluss inkompetente byråkrater og korrupte politikere:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Som noen var inne på i en annen tråd: Det virker som det har blitt for lettvint å kritisere alt nord og ned, enten det er påstått korrupt byråkrati eller påstått inkompetente politikere. Som flere ganger før leser jeg slik lettvint sutring og tenker at «du har nok ikke vært mye utalands, stakkars».

    Slik ser det ut når et land er befengt med korrupte byråkrater og inkompetente politikere, pluss inkompetente byråkrater og korrupte politikere:
    Njaaaaaa. Skal vi se. Libanon sliter naturligvis med sekteriske religiøse politikerklaner, og det skaper problemer. Men det er nok også et problem at landet har slitt med Syria og Israel, samt store mengder palestinere i flyktningeleire på libanesisk grunn.
    Israel herjet grundig i 1999 og 2006. Syria trakk seg ut i 2005 og da valgte Israel året etter å gjennomføre straffebombing av landets infrastruktur som det skal mye til å hente seg inn igjen fra. I 2006 var det nærmest en stående ordre at infrastruktur skulle ødelegges, i det som kalles Krigen i Libanon, som også innebar invasjon av landet.
    Libanon klarte ikke gjenoppbygningen. Den økonomiske belastningen ble for stor, i et land som allerede hadde betydelige interne konflikter.

    På 1970-tallet satt jeg på en hotellbalkong i Beirut og lyttet til maskingeværild og raketteksplosjoner, som høyst forbauset 17-åring. "Slikt he me'kje heime," om jeg skal støtte opp om ditt innspill. Du har jo rett, det er mye sutring her inne om forferdelige Norge. Jeg har vært i noen forferdelige land og har forlengst innsett at Gnore er bra.

    Libanon måtte også klare denne støyten:

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sutring kanskje men man har da lov til å sette fokus på politiske samfunnsforbrytere. Er det noe man tok for gitt heromlandet så er det vel det at folkevalgte en har gitt den høyeste tillit, i det minste klarer å holde privatkleptoene unna og noenlunde edruelig oppførsel.

    Deres inkompetanse er etter min mening et større problem men hvordan ta i tu med et.....?

    Tik-Tok-Tik-Tok......


    BTW, Beirut ble vel omtalt som Middelhavets Paris i sin tid. Fab on n off Beach party party med mulighet for skiturer i fjellene om man skulle døyve hjemmelengsel...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I serien gå foran med et godt eksempel så har vi også dette..


    Fikk pendlertillegg på hjemmekontor

    Ansatte i Agder fylkeskommune fikk til sammen utbetalt nesten fire millioner kroner i pendlertillegg til tross for at de jobbet fra hjemmekontor. Det skriver Fædrelandsvennen. Pendlertillegget skal kompensere for lang reisevei.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    "det er lov å prøve seg".
    "det er ikke feil før du blir tatt".

    disse holdningene smitter over til resten av befolkningen også. Ser man at ledere slipper unna uten konsekvenser så vil folk ha en del av kaken.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I serien gå foran med et godt eksempel så har vi også dette..

    Stortingspolitikerne får mye tyn, ofte fortjent selvsagt, men jaggu står det langt, langt dårligere til ute i mye av lokaldemokratiet. Delvis fordi mange ikke har den minste peiling på spillereglene, mens mange andre driter tynt i dem og sitter på taburetten sin hovedsaklig med det før øye å berike seg selv, sin familie og sine venner.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    "det er lov å prøve seg".
    "det er ikke feil før du blir tatt".

    disse holdningene smitter over til resten av befolkningen også. Ser man at ledere slipper unna uten konsekvenser så vil folk ha en del av kaken.
    Derfor flott at pressen tar oppgaven, og blåser disse historiene etter tur. Opprydning må til, for å unngå at vi mister tillit til at folkevalgte faktisk har et genuint ønske om å gjøre en god jobb. Som over alt ellers; det er de få som ødelegger for de mange. Mens det er i alles interesse å dritten fram i lyset, så man kan sette en stopper for det. Behandle den politiske arbeidstaker som en hvilken som helst annen arbeidstaker; snylter du på arbeidsgiver (dvs. "systemet" i folkevalgtes tilfelle), er det sparken. Ferdig pratet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor flott at pressen tar oppgaven, og blåser disse historiene etter tur. Opprydning må til, for å unngå at vi mister tillit til at folkevalgte faktisk har et genuint ønske om å gjøre en god jobb. Som over alt ellers; det er de få som ødelegger for de mange. Mens det er i alles interesse å dritten fram i lyset, så man kan sette en stopper for det. Behandle den politiske arbeidstaker som en hvilken som helst annen arbeidstaker; snylter du på arbeidsgiver (dvs. "systemet" i folkevalgtes tilfelle), er det sparken. Ferdig pratet.
    Enig. Som jeg sikkert har skrevet tidligere: Når er system er basert på tillit er det kritisk viktig at tillitsbrudd straffes nådeløst. Her er det tillit på to nivåer, både arbeidsgivers tillit til den ansatte, og folkets tillit til sine representanter og legimiteten av det de bestemmer. Som vi har sett i hele corona-historien er denne tilliten en enorm fordel vi har i internasjonal sammenheng. Den må beskyttes med nebb og klør. Det burde være en mekanisme for å avsette en diskreditert stortingsrepresentant før perioden er ute.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Gleder meg til 17 Mai. Det kan bli livlig med en vinkende øgle på balkongen.
    Hei Robot,
    Bare et lite vennlig ment advarende ord til deg. I dagens Norge der folk blir krenket av absolutt hva som helst risikerer du at det stiller opp en mobb utenfor der du bor, og de vil være bevæpnet med fakler og høygafler!

    Å har det morro på reptilers bekostning rammes ganske sikkert av ulike paragrafer i landets lover, hatefull krenking etc!!
    Og med tanke på romreptilets "fargepalett" ligger du jævlig tynt an. Vær glad du ikke bor i USA!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.254
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sutringa om alt som er feil i Norge er et sykdomstegn på at vi har for mye penger og for få problemer. Se dere rundt. Resten av verden er ikke som på Vings "All inklusive" De aller fleste mennesker her i verden lever i samfunn som fortoner seg som det rene helvete i forhold til det vi har her oppe hvor alle er født med sølskje i munnen nettopp fordi vi ble født her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Sutringa om alt som er feil i Norge er et sykdomstegn på at vi har for mye penger og for få problemer. Se dere rundt. Resten av verden er ikke som på Vings "All inklusive" De aller fleste mennesker her i verden lever i samfunn som fortoner seg som det rene helvete i forhold til det vi har her oppe hvor alle er født med sølskje i munnen nettopp fordi vi ble født her.


    Nå er det ikke alle som har det like bra. Sytinga er nødvendig dersom vi fortsatt ønsker å ha det bra, ellers glir ting lett ut. Når vi i det siste har sett hvordan politikere grafser til seg det de kan, er ikke veien lang til banana republic dersom det ikke blir avslørt og slått ned på...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hei Robot,
    Bare et lite vennlig ment advarende ord til deg. I dagens Norge der folk blir krenket av absolutt hva som helst risikerer du at det stiller opp en mobb utenfor der du bor, og de vil være bevæpnet med fakler og høygafler!

    Å har det morro på reptilers bekostning rammes ganske sikkert av ulike paragrafer i landets lover, hatefull krenking etc!!
    Og med tanke på romreptilets "fargepalett" ligger du jævlig tynt an. Vær glad du ikke bor i USA!
    Du traff på en måte en slags blink her. Det har seg slik at jeg har jobbet i +41 år nå i et stort US selskap (johoo, snart slutt!) og har mine perioder over there, da i Louisiana, og der er det som vi vet også reptiler. Grilling eller koking av crawfish i hagen resulterte av og til i nærkontakt med typen, men da i en noe mindre utgave enn den som er omtalt her i landet. Så jeg tror jeg klarer å stå an av. :cool:.

    Visste du forresten at det er lov å importere reptiler til Norge men det er en betingelse at de er født i fangenskap?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jo det visste jeg faktisk. Det var lenge forbudt å eie reptiler i Norge, men hvem det var som ryddet opp i det husker jeg ikke??

    Liten anektote:
    for en mannsalder siden, og vel så det, deltok jeg på et kurs som foregikk på en militær flystasjon. Vi fikk selvagt lov til å frekventere
    befalsmessa og da dette var før det var vanlig med kvinner i forsvaret var jo mine kvinnelige kolleger meget interesante for øvrig personell som frekventerte dette etablisementet. Og jeg klandrer dem ikke for det for begge de unge damer var meget tiltrekkende! Helt til den ene fortalte en historie om da hennes Boa ble irritert og bet henne. Historien gikk på Legevaktens reaksjon da det ble ringt dit. Det jeg la merke til var reaksjonen man kunne se i øynene til de unge offiserene når det gikk opp for dem at denne dama hadde et 3,5 meter langt kjæledyr!!
    Ingen sa så mye men blikkene sa: "Pervers dame!! RØM!" Etter det var ikke interessen såstor for damene "våre".
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.254
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er det ikke alle som har det like bra. Sytinga er nødvendig dersom vi fortsatt ønsker å ha det bra, ellers glir ting lett ut. Når vi i det siste har sett hvordan politikere grafser til seg det de kan, er ikke veien lang til banana republic dersom det ikke blir avslørt og slått ned på...
    At politikere gravser til seg må det ordnes opp i snarest. Det er lett å miste tillit og troverdighet og det tar tid å bygge slikt opp igjen.
    Jeg tenkte mest på den sutringa som nærmest går på autopilot i medier og sosiale settinger. Alt i fra at det er for mange sykkelfelt til at maten er for dyr, innvandring og sleipe politikere. Råtne egg finnes overalt men vi må ikke ta dette ut av alle proporsjoner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.299
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt enig med deg, Terje - at vi har det egentlig utrolig bra her til lands, sammenlignet med mange andre. På den annen side, så er det likevel nok å ta tak i, som slett ikke er så bra... vi har faktisk fattigdomsproblemer også her i landet, mange forhold i og rundt eldreomsorgen er sterkt kritikkverdige, og en god del annet...
    Samtidig bedriver vi en offentlig sløsing som tidevis grenser til det utrolige, politisk kokkelimonke - og som vi har sett i det siste, så erdet tydeligvis en rekke politikere som definitivt trenger å se på seg selv i speilet, både dypt og lenge.....
    Husker ikke hvor jeg så det, men kanskje det skulle være en slags ekslusjonsfunksjon for dette.... hvorfor skal egentlig rikspolitikere beskyttes bedre en folk flest.. noen NAV-skandaler rinner meg i hu...
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om noe så burde politikere som begår overtramp og forbrytelser straffes hardere enn "vanlige" folk. Ikke med hardere straffer direkte, men med utestengelse fra alle offentlige verv i X år, eller for den del for all fremtid om forholdet er alvorlig nok, slik at de ikke bare dukker opp igjen så snart støvet legger seg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Helt enig med deg, Terje - at vi har det egentlig utrolig bra her til lands, sammenlignet med mange andre. På den annen side, så er det likevel nok å ta tak i, som slett ikke er så bra... vi har faktisk fattigdomsproblemer også her i landet, mange forhold i og rundt eldreomsorgen er sterkt kritikkverdige, og en god del annet...
    Samtidig bedriver vi en offentlig sløsing som tidevis grenser til det utrolige, politisk kokkelimonke - og som vi har sett i det siste, så erdet tydeligvis en rekke politikere som definitivt trenger å se på seg selv i speilet, både dypt og lenge.....
    Husker ikke hvor jeg så det, men kanskje det skulle være en slags ekslusjonsfunksjon for dette.... hvorfor skal egentlig rikspolitikere beskyttes bedre en folk flest.. noen NAV-skandaler rinner meg i hu...
    Ansvarlig minister snakket nylig ut i media om den vonde tiden, de 4 månedene etter at NAV-skandalen var et faktum. Hun nevnte ikke ofrene for skandalen med ett ord. Det var hun som hadde hatt det vanskelig. Dette vesenet får toppstilling etter toppstilling.

    Fattigdomsproblemet har vært her i lang tid, det har bare kommet opp i luften med korona og koronatiltakene.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Om noe så burde politikere som begår overtramp og forbrytelser straffes hardere enn "vanlige" folk. Ikke med hardere straffer direkte, men med utestengelse fra alle offentlige verv i X år, eller for den del for all fremtid om forholdet er alvorlig nok, slik at de ikke bare dukker opp igjen så snart støvet legger seg.
    Noen spesiell juridisk teori du tufter dette på med at folk som har sonet sin straff verken skal kunne stille til valg eller kunne stemmes på?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Noen spesiell juridisk teori du tufter dette på med at folk som har sonet sin straff verken skal kunne stille til valg eller kunne stemmes på?
    Det er vel en viss mulighet for at man kan miste stemmeretten om man er dømt for landssvik eller valgfysk men det er meg bekjent også de eneste tilfellene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen spesiell juridisk teori du tufter dette på med at folk som har sonet sin straff verken skal kunne stille til valg eller kunne stemmes på?

    Jeg har nøyaktig null rettsvitenskap til å bakke meg opp. Det var kun et helt subjektivt ønske om hva jeg gjerne vil se som praksis.

    Jeg tenker at det finnes plenty nok folk å ta av der ute slik at en person som beviselig har misbrukt sin stilling og vist seg upålitelig utmerket godt kan ekskluderes fra å inneha ansvar på samfunnets vegne igjen, enten for en gitt periode eller for alltid. No big loss.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Det er vel en viss mulighet for at man kan miste stemmeretten om man er dømt for landssvik eller valgfysk men det er meg bekjent også de eneste tilfellene.
    Det har etterhvert blitt ganske vanlig at hatkriminalitet gir skjerpet straff da den kriminelle handling er ansett å være motivert av hat ikke bare mot det individuelle offer men den gruppe (bias) offeret tilhører eller identifiserer seg med. I fagmiljøet omtales det da også som «meldingskriminalitet», man sender en melding om at «dere» er ikke velkommen her.

    Men å gi skjerpet straff uavhengig av den kriminelle handlings natur og eller offer men bare grunnet i utøvers yrke eller rolle fortoner seg noe uortodoks.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Men å gi skjerpet straff uavhengig av den kriminelle handlings natur og eller offer men bare grunnet i utøvers yrke eller rolle fortoner seg noe uortodoks.
    Ved straffutmålingen la Høyesterett vekt på at det var tale om et alvorlig tillitsbrudd begått i rollen som stortingsrepresentant. Dette ga grunnlag for å sette straffen vesentlig strengere enn det bedrageribeløpets størrelse isolert sett skulle tilsi.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men å gi skjerpet straff uavhengig av den kriminelle handlings natur og eller offer men bare grunnet i utøvers yrke eller rolle fortoner seg noe uortodoks.
    Selvfølgelig er det «særlig skjerpende forhold». Om noen som selv har vært med på å vedta lovene ikke vil eller kan følge dem, hvem skulle da gjøre det? All mulig grunn til å slå hele lovboken i hodet på vedkommende.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Ved straffutmålingen la Høyesterett vekt på at det var tale om et alvorlig tillitsbrudd begått i rollen som stortingsrepresentant. Dette ga grunnlag for å sette straffen vesentlig strengere enn det bedrageribeløpets størrelse isolert sett skulle tilsi.

    Var nok litt uklar i forrige innlegg. Det er ikke det at ikke finnes eksempler på skjerpet straffeutmåling. Reagerte mer på JMMs ide om å frata grunnleggende politiske rettigheter også etter ferdig sonet dom, og for alvorlige saker (hvor nå den grensen skulle settes) på livstid. Det tror jeg er feil ende å begynne i om en skal se på mulige reformer for å bedre sikre vårt politiske system og institusjoner mot korrupsjon og kriminalitet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var nok litt uklar i forrige innlegg. Det er ikke det at ikke finnes eksempler på skjerpet straffeutmåling. Reagerte mer på JMMs ide om å frata grunnleggende politiske rettigheter også etter ferdig sonet dom, og for alvorlige saker (hvor nå den grensen skulle settes) på livstid. Det tror jeg er feil ende å begynne i om en skal se på mulige reformer for å bedre sikre vårt politiske system og institusjoner mot korrupsjon og kriminalitet.
    Straffeloven har noen interessante formuleringer om det:
    § 56.Tap av retten til å ha en stilling eller utøve en virksomhet eller aktivitet
    Den som har begått en straffbar handling som viser at vedkommende er uskikket til eller kan misbruke en stilling, virksomhet eller aktivitet, kan, når allmenne hensyn tilsier det,

    a)fratas stillingen, eller
    b)fratas retten til for fremtiden å ha en stilling eller utøve en virksomhet eller aktivitet.
    § 58.Varigheten av rettighetstapet
    Et rettighetstap trer i kraft den dag dommen eller forelegget er endelig.

    Rettighetstap etter § 56 første ledd bokstav b og § 57 ilegges for en bestemt tid inntil 5 år, eller når særlige grunner tilsier det, på ubestemt tid. Elektronisk kontroll kan likevel ikke ilegges på ubestemt tid. Verv som medlem av kommunestyre, fylkesting eller Stortinget kan bare fratas for valgperioden. Forbud mot opphold i eget hjem, jf. § 57tredje ledd, kan bare ilegges for en bestemt tid inntil 1 år.
    Korrupt stortingsrepresentant - uskikket til å ha stillingen. Straffeloven ser ut til å åpne for å dømme ut vedkommende for resten av perioden. Den paragrafen bør benyttes.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Var nok litt uklar i forrige innlegg. Det er ikke det at ikke finnes eksempler på skjerpet straffeutmåling. Reagerte mer på JMMs ide om å frata grunnleggende politiske rettigheter også etter ferdig sonet dom, og for alvorlige saker (hvor nå den grensen skulle settes) på livstid. Det tror jeg er feil ende å begynne i om en skal se på mulige reformer for å bedre sikre vårt politiske system og institusjoner mot korrupsjon og kriminalitet.
    Ja takk for utdyping, og tenkte nok det var meningen. Men gjør man ikke dette idag ved å ta førerkort på livstid, retten til næringsvirksomhet på livstid, krav til plettfri vandel for en rekke yrker, rett til utøve legeyrke. Hvorfor skal politikerne og det lovgivende organ skjermes?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.299
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tildels enig, - men på den annen side er også frykten for "misbruk" nå snart kommet så langt at dersom man blir påspandert et par skarve smørbrød uten å føre det på selvangivelsen, så er man langt over på skamme-seg-lista...... Ikke enkelt, det her.... :cool:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Man kunne i det minste begynne med likhet for loven. Pr. i dag er du definert som kriminell i det øyeblikket NAV gjør en selvstendig feil, og sender deg for mye penger. Om du ikke umiddelbart beviser at du kjenner hver krok av deres ubegripelige bolverk av regler, og returnerer pengene, må du gå rett i fengsel, og selv om du passerer START, får du ikke 2000 kroner.
    Men har du en taburett på Stortinget, og bevisst fører feil reiseregninger, jukser med bosted, juger og småsvindler, da holder det å si "beklager, jeg tok en dårlig avgjørelse" (!!!), betale tilbake (kanskje), og fortsette som om ingenting har hendt. Hvafaenliksom!??!?

    De behøver ikke strengere straff, det er ikke det jeg ber om, men det burde være et minimum at folkevalgte har rygg og baller nok til å akseptere at de har en viss fallhøyde. Det er fullstendig urimelig at toppene skal surfe umerket fra noe som sender bestemora di i spjelet, uansett om hun er et gudsfryktig menneske som aldri har gjort noe annet galt enn å falle for fristelsen til å snike unna en hjemmelaget karamell før jul i 7-års alderen. I fengsel skal hun, fordi NAV sendte henne penger mens hun bodde på Gran Canaria om vinteren på sine eldre dager.

    Da er det vel lov å bli forbanna.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Tildels enig, - men på den annen side er også frykten for "misbruk" nå snart kommet så langt at dersom man blir påspandert et par skarve smørbrød uten å føre det på selvangivelsen, så er man langt over på skamme-seg-lista...... Ikke enkelt, det her.... :cool:
    Høyesterett har slått fast at relativt ekstravagant wining & dining er innafor så det er bare å kjøre på.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.299
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel ikke helt riktig.... hvis du på tjenestereise blr budt på enkel lunch med noen smørbrød og en kopp kaffe, mister du lunchdelen av dietten - om du følger reglene.. Her nylig ble det også påstått at om du drar hjem fra jobb i arbeidsjakka, så skal du skatte av å ha fått en jakke av arbeidsgiver... ikke enkelt dette, og nokså klare forskjeller mellom Jørgen og Salomo...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder "livsvarig" utelukkelse fra offentlige verv så finnes vel nødvendig lovgiving skulle jeg tro?

    Hvis du "råkjører i regeljungelen" som bedriftsleder vil du jo gjerne bil idømt en karantene i et antall år der du ikke får lov til å
    drive næringsvirksomhet. Så hva er forskjellen? Livsvarig forbud mot politikk kan jo høres strengt ut, men en smule karantene i alle fall.

    Ser vi på Giske som ( i mange henseender var, er og muligesn fortsatt vil være? - Jeg aner ikke!? ) en"kåt gris" så er jo han i praksis utsatt for et livslangt opphold på tribunen, og vil nok aldri få lov til å ikle seg klubbdrakta for å spille på banen! Og han er jo ikke en gang idømt en slik straff i en rettsal!

    Og normalt ville det jo selvsagt holde å bli tatt på fersken med hånden i kakeboksen, straffen ville bli streng og man ville ikke få småkaker den jula! Men det forutsetter selvsagt at partiene er "litt", bare bitte litt, kritiske i forhold til hvem som får tillit til å bekle "tillits"verv!
    Når man ser "mannen uten hake", og /eller moral! ( Søviknes ) ser man jo at partiene ikke nødvendigvis er "voksne" nok til å ta slike avgjørelser på egen hånd så da ville det jo være greit om domstolene brukte de muligheter som finnes hvis man er litt kreative til å sette spillere som fortjener det langt opp på tribunen!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel ikke helt riktig.... hvis du på tjenestereise blr budt på enkel lunch med noen smørbrød og en kopp kaffe, mister du lunchdelen av dietten - om du følger reglene.. Her nylig ble det også påstått at om du drar hjem fra jobb i arbeidsjakka, så skal du skatte av å ha fått en jakke av arbeidsgiver... ikke enkelt dette, og nokså klare forskjeller mellom Jørgen og Salomo...
    Tja?? Hvis du skal miste dietten på grunn av påspandert mat skal denne maten da oppfylle visse kriterier! Slik var det i alle fall i Statens personalreglement den gangen jeg var aktivt reisende på møter. En baguette med ost og skinke og en kaffekopp er IKKE tilstrekkelig!
    Dette ble forsøkt av enkelte ledere i det "hyggelige" firma jeg var ansatt i! De ble "noe flate" når jeg siterte prsonalhåndboka og ga beskjed om at det skulle være så mye at man ble mett! Og den definisjonsmakten er det arbeidstaker som har! Hvis jeg ikke var mett før etter 5 slike kjiipe baguetter så kunne ikke lederen protestere på det! Og det var jo normalt kun innkjøpt 1stk baguette pr person! Og hvis vedkommende så prøvde seg på neste møte med å ha noen baguetter ekstra var det bare å sitere videre at det skulle være en varmrett tilgjengelig for at det ble definert som "Lunch"! Jeg var IKKE populær hos ledelsen! :ROFLMAO: :ROFLMAO: Men som tillitsvalgt skal man heller ikke sikte mot popularitet hos ledelsen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja?? Hvis du skal miste dietten på grunn av påspandert mat skal denne maten da oppfylle visse kriterier! Slik var det i alle fall i Statens personalreglement den gangen jeg var aktivt reisende på møter. En baguette med ost og skinke og en kaffekopp er IKKE tilstrekkelig!
    Fra Altinn:
    Måltidstrekk
    Det skal gjøres trekk i diettgodtgjørelsen hvis ett eller flere måltider dekkes etter regning eller er påspandert. Trekket foretas i prosent av den aktuelle diettgodtgjørelsen, og gjelder både for dagsreiser og reiser med overnatting.

    • Trekk for frokost – 20 prosent
    • Trekk for lunsj – 30 prosent
    • Trekk for middag – 50 prosent
    Måltidsfradrag skal kun trekkes fra når måltidet er fullverdig. Det vil si at man kan spise seg normalt mett. Flymat er for eksempel ikke regnet som et fullverdig måltid.
    Johan-Kr
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    NAV utbetalte forskudd på nesten forbilledlig vis da "alle" ble permittert på samme tid. Men robotene som håndterte saken fikk ikke med seg grunnleggende regler som at folk over 67 ikke har krav på dagpenger, selv om de permitteres. Så nå kreves disse pengene tilbakebetalt, men heldigvis ikke fengsel til noen av mottakerne...
    Denne regelen er det kun FrP som har forsøkt å gjøre noe med, ALLE andre partier på Stortinget har stemt i mot rett til dagpenger for eldre (67+) i full jobb. Er det egentlig fair? Mulig det er et viktig poeng her, men sånn i utgangspunktet er jeg her enig med FrP.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Rasjonale er jo at disse uansett har en annen trygdeordning: pensjon. Det er også andre regler for sykepenger for pensjonister. Hadde vært rart om man skulle fått dobbelt opp med offentlig støtte?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Rasjonale er jo at disse uansett har en annen trygdeordning: pensjon. Det er også andre regler for sykepenger for pensjonister. Hadde vært rart om man skulle fått dobbelt opp med offentlig støtte?
    Motargumentet er at disse arbeidstakerne betaler skatt og trygdeavgift, arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift, og dersom vedkommende tjener over et visst beløp, fører det til trekk i alderspensjon.
    Dersom arbeid etter de fylte 67 medfører at man ikke betaler trygdeavgift, ville det gi noe mer mening. Det kan i utgangspunktet virke som om Stortinget som prinsipp ikke ønsker at eldre skal jobbe. I og for seg et akseptabelt standpunkt, men da bør man være åpne på at det er bakgrunnen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn