Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.259
    Antall liker
    8.578
    Torget vurderinger
    12
    Må slutte å generere slike da hvis du ikke liker de.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.979
    Antall liker
    12.988
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen timer med venstrevridd propaganda fra islamofile rævsleikende skrotinger er nok over min smertegrense ja.
    Ja tenk å måtte forholde seg til det man oppfatter som ræl uten substans hele tiden. Irony intended.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Drikkevannet i Norge har vi tradisjonelt kunne stole på.

    Men nå glipper det litt, og ordføreren har fortsatt ikke oversikt over kvaliteten på drikkevannet.
    (Vi får håpe at vår kjære Gjestemedlem ikke ligger med nesa i været, eventuelt har bosatt seg på toalettet)

    https://www.nrk.no/hordaland/_-veldig-ekkelt-a-ikkje-kunne-stola-pa-drikkevatnet-1.1457974

    Bl.a.
    – Det er eit mønster som indikerer at det er ein infeksjon blant innbyggjarar tilknytt Kleppe vannverk, seier rådmann Eystein Venneslan.
    Heile sørlege delen av kommunen har no derfor fått varsel om at dei må koka drikkevatnet og ha god handhygiene. Vannverket forsyner mellom 10.000 og 15.000 innbyggjar på Askøy.
    – Dei første meldingane byrja å komma frå legevakta på Askøy torsdag føremiddag, seier smittevernlege Thomas Hetland.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Vel, vi kan stole på norsk drikkevann fordi det behandles i omfattende grad, noe de færreste er klar over. Vi har overflatevann og det inneholder til tider mye humus og er også sårbart for algeoppblomstring og annen biologisk aktivitet, samt tilsig fra både landbruk og husdyr. Det er årsaken til at man har restriksjoner når det gjelder ferdsel inntil og aktiviteter rundt våre drikkevannskilder.

    At norsk drikkevann blir brunere og at renseanleggene er underdimensjonert for endringene er en stor utfordring:

    https://www.nrk.no/jakten-pa-klimaendringene-1.14375177

    Skjermbilde 2019-06-07 kl. 09.17.59.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Vi har bra vann i springen her i Moss.
    Slik ser renseanlegget ut
    Flytskjema_Vansjø_Vannverk_2017.jpg

    Skader ikke med en beskrivelse heller, dette kan jo Askøyværingen ta med til sine politikere, les og lær.

    https://www.mossbyleksikon.no/index.php?title=Vansjø_Vannverk

    Vansjø Vannverk produserer drikkevannet til ca 70.000 innbyggere i Moss, Rygge, Råde og Vestby og drives av Movar. Anlegget ligger i Rygge kommune.

    Vannverket er et avansert fullrenseanlegg som benytter Vansjø som råvannskilde. Hovedinntaket ligger i Storefjorden i Råde, i den delen av Vansjø med best råvannskvalitet. Vanninntakt skjer på både 12 og 25 meters dybde. Normalt benyttes inntaket på 25 meter. Vannverket har også et reserveinntak som ligger ved Kjellerød i Rygge, i Vestfjorden.

    Vannet fra Vansjø passerer gjennom flere rensetrinn i vannverket før det sendes ut på ledningsnettet som drikkevann. Til tross for at Vansjø er i en vanskelig tilstand forurensningsmessig, produserer Vansjø Vannverk et av landets reneste drikkevann. Vannverket produserer drikkevann til ca. 70 000 personer.

    I 2004 inngikk Fredrikstad kommune, Sarpsborg kommune og MOVAR en samarbeidsavtale om forsyning av reservevann i tilflledet skulleskje en større lekkasje. Det ble lagt et ekstra ledningsnett mellom byene i forbindelse med utbygging til fire felts motorvei gjennom Østfold. Anlegget ble offisielt åpnet 5. november 2010 og gjør at Sarpsborg og/eller Fredrikstad kommune kan bistå MOVAR med vannleveranse til Mosseregionen og motsatt. Driftskontrollsentralen for anlegget er plassert på Vansjø Vannverk og anlegget driftes av MOVARs personell.

    For å sikre optimal rensing og god kvalitet på drikkevannet går vannet gjennom tre rensetrinn og to desinfiseringstrinn i Vansjø Vannverk før vannet kommer ut i springene hjemme hos folk.

    Mens MOVAR er ansvarlig for produksjon av drikkevannet, er kommunene ansvarlige for leveransen til forbrukerne gjennom det kommunale ledningsnettet og for at hygienisk sikkerhet og kvalitet opprettholdes under transporten.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det tar opptil flere tiår før overflatevann kommer ned til inntakene i flere av våre drikkekilder, som er en renselsesprosess i seg selv. Man velger gjerne å tilsette (svært) små mengder klor for å være helt sikker på at det tar enkelte typer parasitter og nitrater for samme formål (samt at det tetter små hull i rørene).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det ser ut som om de har funnet problemet.

    "– Det er gjort funn av E. Coli i et fjellbasseng på Øvre Kleppe, sier smittevernlege Thomas Hetland til Askøyværingen."

    – Det betyr en sikker indikasjon på at vannet er utsatt for forurensning i ett høydebasseng som forsyner en liten mengde abonneneter, sier Bengt Åge Sørby Borge, leder for miljørettet helsevern i Askøy kommune.

    Høydebassenget det er snakk om ligger på Øvre Kleppe på Askøy. Høydebassenget er fra 60-70-tallet på cirka 500 kubikkmeter.

    Det aktuelle bassenget var planlagt å bli faset ut.

    - Det skjer sannsynligvis fra og med nå, sier Anton Bøe, avdelingsleder for vann og avløp på Askøy.

    ---

    Når det gjelder brunt/humusrikt vann så er ikke det i seg selv farlig, men ganske lite appetittlig og problematisk når man skal vaske tøy og slikt. Vannet i Kleppedammen er naturlig ganske brunt til tider, men etter de installerte renseverket for noen tiår siden så har det ikke vært noe problem med dette. De enste gangene man ser brunt vann nå er om det har vært stans slik at rust fra rørere farger vannet.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Under Katapultfest-uken nylig, med besøkende fra ulike land, ble det poengtert at de tilreisende trygt kunne drikke vannet fra springen og mange av dem kommenterte at det ikke luktet rensemidler av det. (Innimellom gjør det jo det, når det er ekstra humustilsig eller problemer med lekkasje i tilliggende kloakkrør som løper parallelt med vannrørene, men som regel ikke).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Identitetspolitikken har inntatt Rockheim. Med lett forutsigelig konsekvens. Kjetil Rolness forklarer:"

    -

    Kjetil Rolness

    Unge hvite menn i England og USA skapte rocken, inntil nylig den mest vitale og innlytelsesrike uttrykksformen i samtidskulturen. Men nå skal vi ikke lenger være takknemlig over arven Beatles, Dylan, Stones og Beach Boys etterlot seg - og hvordan den forandret vår mentalitet og vårt dagligliv. Nå skal vi gjøre deres kjønn, nasjonalitet og etterhvert framskredne alder til et maktproblem.

    Vi skal heller ikke huske at de skapte det de gjorde, nettopp ved overskride grenser - mellom sjangrene, kunstartene, kjønnene, klassene, generasjonene og verdensdelene. Vi skal i stedet påstå at de "approprierte", "kolonialiserte" og "kvitvasket" afroamerikansk musikk. Vi skal sette spørsmålstegn ved "the rock establisshment", og glemme at ingen har utfordret dette etablissementet oftere og kraftigere enn nye generasjoner av rockmusikere.

    I denne kronikken hevdes det at en hvit, mannlig anglo-amerikansk, rockorientert middelklasse er i ferd med å utslette (sic!) store deler av populærmusikkarven fra det populære minnet. Virkelig? Der virker snarere som identitetspolitiske akademikere med hvitt skyldkompleks er i ferd med utslette rockhistoriens eget mangfold fra minnet. Og jeg vet ingen som er mer opptatt av å grave fram ukjente perler fra den svarte musikkhistorien enn hvite, mannlige nerder og fans.

    Og mens den mest kritikerroste (og bortimot best betalte) artisten i dagens populærmusikk heter Beyonce, ønsker jeg Rockheim lykke til med å finne jentebandet eller den uoppdagede ghanesiske sangeren som kan erstatte eller supplere Beatles og Dylan øverst på listene over Tidens Beste i rockhistorien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    15.812

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Hjelper ikke med nytt, trendy navn:

    https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen

    SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.

    Strekningene i konkurransen var:

    Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
    Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
    Rørosbanen (Hamar - Støren)
    Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
    Meråkerbanen
    Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
    Saltenpendelen
    Greia med å gi de trendy navn var jo å fjerne merkevaren. Nå var det ikke NSB som tapte, men ukjente VY. Så folk bryr seg mindre. Mission accomplished.

    Noen som husker de blå-blås forrige togstunt på 00-tallet. Egne fargekodete togsett for langdistanse, lokaltog og intercity. Det ble fryktelige lite fleksibelt. Dyrt og dårlig.

    Samme kan vi skimte nå. Regningen til VY for togleie steg med 220 millioner kroner på ett år. Det koster visst å ha mange direktører.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hjelper ikke med nytt, trendy navn:

    https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen

    SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.

    Strekningene i konkurransen var:

    Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
    Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
    Rørosbanen (Hamar - Støren)
    Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
    Meråkerbanen
    Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
    Saltenpendelen
    Greia med å gi de trendy navn var jo å fjerne merkevaren. Nå var det ikke NSB som tapte, men ukjente VY. Så folk bryr seg mindre. Mission accomplished.

    Noen som husker de blå-blås forrige togstunt på 00-tallet. Egne fargekodete togsett for langdistanse, lokaltog og intercity. Det ble fryktelige lite fleksibelt. Dyrt og dårlig.

    Samme kan vi skimte nå. Regningen til VY for togleie steg med 220 millioner kroner på ett år. Det koster visst å ha mange direktører.
    Godt det ikke er de rød-grønne som sitter med makten, de hadde solgt rubb og stubb og ikke nøyd seg med navnebytte
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-selskaper-de-roedgroenne-17-de-borgerlige-13
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Hjelper ikke med nytt, trendy navn:

    https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen

    SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.

    Strekningene i konkurransen var:

    Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
    Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
    Rørosbanen (Hamar - Støren)
    Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
    Meråkerbanen
    Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
    Saltenpendelen
    Greia med å gi de trendy navn var jo å fjerne merkevaren. Nå var det ikke NSB som tapte, men ukjente VY. Så folk bryr seg mindre. Mission accomplished.

    Noen som husker de blå-blås forrige togstunt på 00-tallet. Egne fargekodete togsett for langdistanse, lokaltog og intercity. Det ble fryktelige lite fleksibelt. Dyrt og dårlig.

    Samme kan vi skimte nå. Regningen til VY for togleie steg med 220 millioner kroner på ett år. Det koster visst å ha mange direktører.
    Godt det ikke er de rød-grønne som sitter med makten, de hadde solgt rubb og stubb og ikke nøyd seg med navnebytte
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-selskaper-de-roedgroenne-17-de-borgerlige-13
    Har du røyka sokkene dine?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hjelper ikke med nytt, trendy navn:

    https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen

    SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.

    Strekningene i konkurransen var:

    Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
    Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
    Rørosbanen (Hamar - Støren)
    Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
    Meråkerbanen
    Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
    Saltenpendelen
    Greia med å gi de trendy navn var jo å fjerne merkevaren. Nå var det ikke NSB som tapte, men ukjente VY. Så folk bryr seg mindre. Mission accomplished.

    Noen som husker de blå-blås forrige togstunt på 00-tallet. Egne fargekodete togsett for langdistanse, lokaltog og intercity. Det ble fryktelige lite fleksibelt. Dyrt og dårlig.

    Samme kan vi skimte nå. Regningen til VY for togleie steg med 220 millioner kroner på ett år. Det koster visst å ha mange direktører.
    Godt det ikke er de rød-grønne som sitter med makten, de hadde solgt rubb og stubb og ikke nøyd seg med navnebytte
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-selskaper-de-roedgroenne-17-de-borgerlige-13
    Har du røyka sokkene dine?
    Nei har du? hvorfor skulle jeg det?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Kan se ut som om prisene kan gå ned betydelig når SJ overtar.


    https://www.tv2.no/a/10394986/

    Bl.a.

    Om du skal ta tog fra Oslo til Kongsvinger, sparer du mye på å velge svenske SJ framfor norske NSB.

    Det svenske togselskapet tar nemlig 88 kroner for en 2. klasse-billett. Velger du NSB, koster det 244 kroner.

    SJ kjører to daglige avganger mellom Oslo og Stockholm. Toget stopper på Kongsvinger.

    Et reisesøk på SJs nettside viser at de fleste reisene mellom Oslo S og Kongsvinger koster fra 95 svenske kroner (88,31 norske kroner ifølge Norges Bank 6. februar). Dette er den rimeligste billetten som ikke kan bookes om.

    SJ tilbyr i alt seks ulike billettyper, men selv den dyreste 1. klasse-billetten koster mindre enn NSBs billett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    .. og samtidig sparer staten hundrevis av millioner på at SJ gav et mye bedre tilbud enn Vy.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nok et godt eksempel på at anbudskonkurranser er viktig og riktig for kollektivtransporten.

    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/BRzJM9/Tide-taper-bussavtale-i-Bergen-til-Keolis

    Keolis får kontrakten med å kjøre busser i Bergen sentrum de neste ti årene. Det er resultatet av anbudskonkurransen til Skyss som ble kjent mandag.

    I tillegg til Bergen sentrum har Skyss også landet på hvem som skal kjøre busser i Bergen nord. Dette er de to største ruteområdene til Skyss i hele Hordaland, og begge kontraktene strekker seg over de neste ti årene. Konkurransen endte da slik:

    Tide Buss får kontrakten i Bergen nord.
    Keolis får kontrakten i Bergen sentrum.
    De to selskapene danket dermed ut andre konkurrenter som Nobina Norge og Vy buss.

    ---

    Sentralt i kontraktene står krav fra Skyss om miljøvennlige busser. Fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap) er svært fornøyd med de nye avtalene.

    – Dette er Nordens største anbud på elektriske busser, og Bergen blir nå elbusshovedstaden i Norden. Klimakrisen er vår tids største utfordring, og jeg er glad for at Hordaland fylkeskommune er en del av løsningen, sier Hestetun i en pressemelding.

    --


    Kontrakten omfatter «alle busslinjer som går i Bergensdalen og i retning mot Bergen Vest», skriver fylkeskommunen i en pressemelding. I denne kontrakten er kravet at 62 prosent av busskjøringen skal gjennomføres elektrisk.

    Det betyr at rundt 80 elektriske busser skal kjøre i sentrumsgatene.
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Litt morsomt at Svenska Järnvägar vant anbudet, som weld skriver.

    Aftenpostens kommentator, dengang man skulle forsvare navnevalget. Kanskje NSB skulle valgt NSB som nytt navn?

    64274456_10157093994315619_4409111480729862144_o.jpg


    Mass Transit Railway er også et spennende navn.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Kan se ut som om prisene kan gå ned betydelig når SJ overtar.


    https://www.tv2.no/a/10394986/

    Bl.a.

    Om du skal ta tog fra Oslo til Kongsvinger, sparer du mye på å velge svenske SJ framfor norske NSB.

    Det svenske togselskapet tar nemlig 88 kroner for en 2. klasse-billett. Velger du NSB, koster det 244 kroner.

    SJ kjører to daglige avganger mellom Oslo og Stockholm. Toget stopper på Kongsvinger.

    Et reisesøk på SJs nettside viser at de fleste reisene mellom Oslo S og Kongsvinger koster fra 95 svenske kroner (88,31 norske kroner ifølge Norges Bank 6. februar). Dette er den rimeligste billetten som ikke kan bookes om.

    SJ tilbyr i alt seks ulike billettyper, men selv den dyreste 1. klasse-billetten koster mindre enn NSBs billett.
    NSB/Vy trenger nok en relativt gjennomgående omstrukturering av virksomheten sin hvis de skal ha sjans til å hevde seg i konkurranse med andre og mer veldrevne aktører. Jeg har fått noe annenhånds innsikt fra en bekjent som jobbet opp mot NSB, og det var det reneste kaos. Vedkommende er politisk et sted mellom SV og Rødt, men likefullt av den oppfatning at det var tvingende nødvendig å konkurranseutsette togdriften. NSB som det var, fremstod som et disorganisert pengesluk.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    ....men hvordan skal Vy bli bedre på kaoskontroll hvis det eneste som skjer på kort sikt er at de mister togstrekninger til andre? Learning by doing blir jo da vanskeligere når man er arbeidsløs. At norsk jernbane er bare sorgen er jo ikke rart gitt den ‘omsorgssvikten’ den har vært utsatt for i mange tiår. I Norge er det bil og fly som gjelder. Dette kan fort være begynnelsen på slutten for norskeid jernbanetransport.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Å pøse midler inn i dårlig organiserte foretak er en veldig dårlig bruk av penger. Det er vel litt av greia med konkurranseutsetting, at man skal få mer igjen for de pengene som brukes. Vy må få kontroll på utgiftssiden så de kan levere konkurransedyktige anbud.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Om noen år driver Vy med bildeling og buss i heldigste fall.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Det er jo i så fall et tegn på at konkurranseutsettingen funker, og at NSB-driften har vært ineffektiv og unødvendig ressurskrevende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kjører gjerne med SJ, en tur til Oslo koster 298,- pr.pers. tur-retur med NSB, burde ikke kostet mer enn halvparten. Og jeg venter bare på å kunne ta toget fra Moss til Berlin uten å bruke flere dager og flere tusen kroner på det...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Dette stimulerer jo ikke til å satse på jernbane med utbygging av dobbeltspor etc. I praksis vil dette hangle videre på sedvanlig vis, med misfornøyde kunder og penger ut av togvinduet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    791
    Kan se ut som om prisene kan gå ned betydelig når SJ overtar.


    https://www.tv2.no/a/10394986/

    Bl.a.

    Om du skal ta tog fra Oslo til Kongsvinger, sparer du mye på å velge svenske SJ framfor norske NSB.

    Det svenske togselskapet tar nemlig 88 kroner for en 2. klasse-billett. Velger du NSB, koster det 244 kroner.

    SJ kjører to daglige avganger mellom Oslo og Stockholm. Toget stopper på Kongsvinger.

    Et reisesøk på SJs nettside viser at de fleste reisene mellom Oslo S og Kongsvinger koster fra 95 svenske kroner (88,31 norske kroner ifølge Norges Bank 6. februar). Dette er den rimeligste billetten som ikke kan bookes om.

    SJ tilbyr i alt seks ulike billettyper, men selv den dyreste 1. klasse-billetten koster mindre enn NSBs billett.
    Nå har jeg tatt en test:
    SJ kjører 2 ganger den 20/6 Oslo-Kongsvinger
    avg. 0556 - rimeligste kr 95, fleksibel billett fra kr 135- / første klasse 165,- (fleksibel fra kr 185)
    avg. 1656 - rimeligste kr 125, felksibel billett fra kr 145

    VY kjører 14(!) avganger uten bytte - alle avgangene pris kr 244,- (rabatt mulig med kundekort)

    En annen øvelse - langreise - omtrent samme distanse:
    Oslo-Gøteborg SJ 15/9 - fra kr 222 (fleksibel fra kr 313), første klasse fra kr 322
    Oslo-Kr.sand VY 15/9 - fra kr 249 (fleksibel fra kr 766), komfort +100
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    ^ Det er jo i så fall et tegn på at konkurranseutsettingen funker, og at NSB-driften har vært ineffektiv og unødvendig ressurskrevende.
    Konkurranseutsetting? Hvor? Det er ikke dobbeltspor, så man kan ikke velge hvilke togselskap å kjøre med. Nå splitter de opp ett landsdekkende norsk monopol og tildeler utlendingene små monopol.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt morsomt at Svenska Järnvägar vant anbudet, som weld skriver.

    Aftenpostens kommentator, dengang man skulle forsvare navnevalget. Kanskje NSB skulle valgt NSB som nytt navn?

    Vis vedlegget 545047


    Mass Transit Railway er også et spennende navn.
    Det var samme sutringen fra de venstrevridde den gangen Televerket skiftet navn til Telenor også.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Litt artig at jernbanearbeiderne har eget bank og forsikringsselskap for sine.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.572
    Antall liker
    14.264
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det store spørsmålet er hva i helv** som gjøres galt her til lands, nå statseide SJ kan gå 30% under... og dette gjelder neppe kun VY/NSB...
    Er det for mange direktrer, underdirektører. konsuletdirektører, direktørkonsulenter etc etc... Lønningene til de som står på barikadene er ikke sSÅ forskjellige...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det store spørsmålet er hva i helv** som gjøres galt her til lands, nå statseide SJ kan gå 30% under... og dette gjelder neppe kun VY/NSB...
    Er det for mange direktrer, underdirektører. konsuletdirektører, direktørkonsulenter etc etc... Lønningene til de som står på barikadene er ikke sSÅ forskjellige...
    Vet ikke helt om det er så riktig. Både goahead og sj legger opp til en helt vanvittig trafikkvekst som grunnlag for sine anbud, om den er urealistisk eller ei vil jo tiden visen. Jeg har vanskelig for å se hvorfor det skal endre seg så drastisk over natten, det er jo de samme skinnene, togene og kapasitet de skal kjøre med.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Man kan alltids hekte på et par vogner til.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    15.812
    Eller så kan man spille long con ved å prise seg noe lavt for å komme inn i et marked og så ta det derfra på sikt.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Derfor er det viktig at de som skal gi tilslag på anbud har kompetanse til å vurdere hvor realistiske de er og hva de har tatt høyde for. Sånn er det i alle bransjer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    15.812
    ^ Derfor er det viktig at de som skal gi tilslag på anbud har kompetanse til å vurdere hvor realistiske de er og hva de har tatt høyde for. Sånn er det i alle bransjer.
    En vesentlig forskjell på anbud i ting som er av relativt kritisk nasjonal interesse er at det normalt ikke er en løsning at den som leverer kontrakten bare kan legge seg ned for å dø om de finner ut at butikken ikke går rundt, at prognosene ikke slo til, at de hadde vært for optimistiske eller at noe uforutsett skjer. Når noe i den retning skjer så ender det offentlige v/ skattebetalerene som regel opp med regningen til slutt, og som da fort er mye større enn hva man først hadde tenkt seg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi har hatt anbudsregler i samferdselssektoren i mange år, og det fungerer helt utmerket. Det er ingen grunn til å fantasere om at det skal gå dårligere med tog enn buss.

    Det er heller ingen verdens grunn til at staten skal drive med alt mulig av næringsvirksomhet som vanlige mennesker mer enn godt nok kan utføre. Om man frakter folk i buss, bil, tog, ferge eller fly er det ikke mer naturlig at at staten skal eie og drive som om vil hadde statlige matvarebutikker og restauranter. (Selv om matsalg er av "kritisk nasjonal interesse")
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn