I 2023 har jeg kjøpt:
Hegel H590
RME ADI DAC2 fs
Accuphase E-480
Accuphase DP-450
Accuphase A-48
Accuphase C-2150
Accuphase C-2300 (kommer i 2024)
Accuphase P-7500
Tannoy Legacy Arden
Sakset fra annen tråd i latskapens navn:
Hi-fi interessen hadde ligget brakk i flere år frem til min trofaste traver McIntosh MC602 bestemte seg for å ta en tur på service. For å gjøre ventetiden levbar kjøpte jeg meg en ventepølse i form av ATI AT542NC. Denne hadde en så annerledes måte å spille på enn hva jeg var vant med, at interessen brått kom ut av dvale. Etter å ha sondert terrenget for hva som kunne være interessant å prøve videre, så kom jeg til slutt frem til at Hegel og Accuphase var hete kandidater. I romjula pløyde jeg igjennom de respektives vennertråder her på sentralen, og i starten av 2023 sto Hegel H590 og Accuphase E-480 på hylla. Hegel hadde en en besnærende spillestil. Silkehansker med punch, men våknet dessverre ikke ordentlig til live før volumhjulet gikk litt over daglig lyttevolum. Accuphase hadde ikke samme punchen, men spilte fantastisk fra "viskevolum" og opp. Ut gikk Hegel, og inn kom Accuphase C-2150 og A-48. Med denne komboen satt lyden som et skudd. Jeg prøvde ATI’en på C-2150 også, men A-48 tilførte en fylde og nerve i vokalen ATI’en ikke kunne hamle opp med. Jeg vinket adjø til E-480 og var overlykkelig med min nye forsterker-kombo.
…Etter å ha levd med komboen en stund, hadde jeg 2 (tullete) ankepunkter. På enkelte "up tempo" låter kunne bassen virke "treg", og om jeg spilte avsindig høyt, så kunne lyden bryte opp å bli skarp. Vurderte å bi-ampe med ATI’en i bassen, for å frigjøre kapasitet i A-48, men syntes det virket så orkete at jeg tilslutt gikk all in på P-7500. Med den fikk jeg i pose og sekk. Fylde og nerve i vokal, kjapp bass, jerngrep på høyttalerne og silkediskant.
Det er godt mulig jeg kunne fått samme lyden med E-4000 eller E-5000. Men det verken vil eller orker jeg og mitt ego å finne ut av.
Tannoy Arden hadde stått på ønskelisten lenge, så når de dukket opp i strøken tilstand, så slo jeg til. I forhold til JBL 4348 som jeg hadde fra før, var umiddelbart inntrykk at disse var mer tilgivende på kjipe innspillinger og lyden var litt mer "hodetelefon" enn JBL. De skal få stå i oppsettet frem til romjul. Da blir det "clash of the titans", for et par må ut i løpet av 2024.