Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kunne jo ellers vært interessant å vite hvilke strøm-, signal- og høyttalerkaber ts benytter seg av..........

    mvh
    Proffen
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Ikke i det hele tatt, så derfor tenker jeg det kan være en dårlig kombinasjon av rom/plassering, elektronikk og høyttalere som egentlig er problemet. Jeg ville i alle fall prøvd andre ting enn å bytte ut høyttalerne i første omgang.
    Du misforstår. Det er ikke noe galt med dem. De er veldig gode allroundere. Oj, ja de spiller helt sikkert enda bedre med strømsterke forsterkere. Utfordringen min er jeg har blitt så godt vant at jeg må opp en divisjon til for å bli fornøyd.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hva forventer du å finne i divisjonen over, og er du sikker på at du må bytte høyttalere for å oppnå det? Eller er det selve byttet som frister?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Før vi får vite noe om forsterker og kilde, mener du?
    .....eller så bare tullte jeg litt, slik jeg føler at ts også driver med ;) :ROFLMAO: - all den tid han åpenbart ikke har verken ønske om eller behov for å meddele hva han ellers spiller på. Og da blir det jo imvho mest en "tulletråd"...........

    mvh
    Proffen
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @Antoine hva type drivere er det i de høyttalerne som er i den ligaen du vil opp til ?
    Hva er forskjellen ??
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg anbefaler TS å stikke på noen hjemmebesøk og søke nye impulser. Prøve å få avklart om det bare er oppgraderingsspøkelse eller om det er reel lydforbedring som er "problemet". Eller starte egen butikk, så kan du lytte og styre på så mye du vil. :) Det gjorde jeg :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du misforstår. Det er ikke noe galt med dem. De er veldig gode allroundere. Oj, ja de spiller helt sikkert enda bedre med strømstyrke forsterkere. Utfordringen min er jeg har blitt så godt vant at jeg må opp en divisjon til for å bli fornøyd.
    Vel, hvis det er det du MÅ gjøre, må du jo bare gjøre det. Som det sies "over there": A man's got to do what a man's got to do.

    Står det på pengene, må man jo bare skaffe mer penger. Så enkelt er det. Spare mer, tjene mer, kjøpe brukt - eller rane en bank.

    Men nå er det jo heldigvis sånn innen hifi at opp en divisjon ikke nødvendigvis betyr opp en prisklasse eller to. Jeg har selv hatt stor glede av å ha vært litt rundt omkring blant folk som har gått den lange veien, og som har endt opp med anlegg som låter utrolig bra, og som samtidig ikke har kostet skjorta. Faktisk forbausende billige, noen av disse anleggene. Du kunne jo prøve noe slikt før du gyver løs på sparepengene dine.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye i det larsmartin skriver, enkelte høyttalere trenger mye krefter for å våkne og det er nesten umulig å vite på forhånd. Jeg har hatt et par mindre Avalon høyttalere i noen år, vært passe fornøyd inntil jeg nylig koblet på en kraftfull effekt. Skal si det ble en annen lyd, her var det musikalitet å like. Dette var kanskje forsterker nr 5 eller 6 jeg har prøvd på de. Noen som har sagt at matching er lett? Så enig med larsmartin, behold høyttalerne foreløbig og prøv å få lånt noen strømsterke forsterkere.
    Dette kommer vel mer an på utgangsimpedanse, at det spiller "kraftig" er gjerne økning i bassen som er et resultat av dette. Om forsterker er 5W eller 500W spiller ingen rolle der sånn sett, om man da ikke skal spille høyt og da må man selvsagt opp i effekt.

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg anbefaler TS å stikke på noen hjemmebesøk og søke nye impulser. Prøve å få avklart om det bare er oppgraderingsspøkelse eller om det er reel lydforbedring som er "problemet". Eller starte egen butikk, så kan du lytte og styre på så mye du vil. :) Det gjorde jeg :)
    Re nye impulser – jeg synes han skulle ta en tur ned til deg og høre Apogee-ene dine. De låt superflott.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dette kommer vel mer an på utgangsimpedanse, at det spiller "kraftig" er gjerne økning i bassen som er et resultat av dette. Om forsterker er 5W eller 500W spiller ingen rolle der sånn sett, om man da ikke skal spille høyt og da må man selvsagt opp i effekt.

    Er det teoretisk kun bass som blir oppgradert med kraftigere forsterker, kan du brenne arket det står på!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Først var det tastaturprofessorer, og nå sofaprofessorer. Er det virkelig så mange tunge akademikere med doktorgrad på hfs? Og alle med professorat? Jeg har bare en skarve bachelorgrad, så jeg burde vel strengt tatt ikke skrive i denne tråden.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men trådstarter har egentlig ikke bedt om konkrete tips, bare en generell filosofering rundt emne. Hva dere sofaprofessorer skal med all denne infoen fatter ikke jeg?
    Skal og skal. Bare drodle litt i fellesskap for å finne ut om TS har et reelt problem? Det er jo strengt tatt ingens bissniss hva han har av ørig utstyr, men det kunne gjort diskusjonen litt mer konkret. Vi ber jo ikke akkurat om personnummer og PIN-koder.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Men trådstarter har egentlig ikke bedt om konkrete tips, bare en generell filosofering rundt emne. Hva dere sofaprofessorer skal med all denne infoen fatter ikke jeg?
    Det ligger noen premisser i åpningsinnlegget som det er lov å være uenig i, så da griper jeg sjansen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Men trådstarter har egentlig ikke bedt om konkrete tips, bare en generell filosofering rundt emne. Hva dere sofaprofessorer skal med all denne infoen fatter ikke jeg?
    Å spørre hvilket annet utstyr er vel så langt fra å komme med tips som det er mulig å komme.....
    Men å vite hvilket øvrig utstyr som benyttes, gjør det kaaaanskje lettere å danne seg en slagsens forestilling av hvordan det låter......

    Jeg har hørt en del Dynaudio opp gjennom årene, og i visse oppsett kunne de minne litt om det ts beskriver - og dermed også "savner"...........

    mvh
    Proffen
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    @Antoine
    En ting jeg har tenkt på at det virker som du kanskje løser problemene dine ved å stramme opp bassen.
    Det tenker jeg du kan gjøre på flere måter.

    -en større amp. Har opplevd at store amper fra Bryston, Gryphon og DP har gjort naturstridige ting med en treveis høyttaler, men da må du ta i litt ved valg av amp.
    -bassfeller. Trykkbaserte feller på tykkelse med 10-15 cm over et større område kan gi gode utslag.
    -en høyttaler med annen akustisk løsning i bassen. De store Dynaudioene for eksempel har basselementer både øverst og nederst. Det kan slå heldig ut ved ressonanser i høyderetningen. Høyderessonansene ligger gjerne høyest i frekvens og dermed påvirke opplevelsen av «tight» lyd mest.
    -DSP🤫
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men trådstarter har egentlig ikke bedt om konkrete tips, bare en generell filosofering rundt emne. Hva dere sofaprofessorer skal med all denne infoen fatter ikke jeg?
    Filosofiske spørsmål er vanskelige for oss enkle sjeler. Bare spør broder @svart-hvitt som i årevis har letet med lupe og lykt etter selvstendige aktive hjerneceller her inne uten særlig hell :D
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    4.655
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Alltid festlig å se behov oppstå utelukkende fordi noe IKKE har blitt opplyst om :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg tror rett og slett det bunner i at vi opplever frykt til uønsket endring ved fravær av andres påstand (gjelder ikke kortvarig atferd ved omsorg utenfor egen bolig).
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Enig med trompeten , en så pass lav" virknings grad rundt 86 dB HT trenger i tillegg en stor amp 200-300w nominellt i 8 ohm etter min erfaring .( Det er i passiv drift , stero )
    Den bør dobble i 4 ohm og i tillegg ha en god gain x30 -40 (32dB)

    Jeg ser inderlig godt problem stillingen med å evt kjøpe så pass dyrt utstyr, som at man sjelden får høre den beste kombinasjonen av en amp og en gitt HT i ett lytte rom i en butikk feks i min erfaring
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Dette er usedvanlig svakt arbeid og Amir påpeker en rekke høyst relevante poenger. Synes fyren lagde sitt "scientific paper" utelukkende basert på å la bekreftelsesbias få herje fritt.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    893
    Antall liker
    572
    Jovisst. Jeg skulle gjerne hatt ett par høyttalere som både har høy transparens/detaljer og som er litt tilgivende. En liten smule "varme". En viss grad av rundhet og fylde. Og som ikke koster alt for langt over 100k. Lett oppgave? Nope.. Jeg har samme ideologi som i Audiophile- Arves svar her. Høyttalere har klart mest betydning. Først finne rette høyttalere. Kjenne dem godt og da se på synergien med elektronikken.Tok en markatur i dag og konkluderte med at jeg gir meg med sideveis forsøk. Det hjelper ikke. Dynaudioene blir lagt ut for salg igjen snart. Så må man vel bare prøve å kjenne på hvor penge-smerten ligger. Men nå er det Band of Horses på rockefeller :) .
    " Jeg skulle gjerne hatt ett par høyttalere som både har høy transparens/detaljer og som er litt tilgivende. En liten smule "varme". En viss grad av rundhet og fylde "

    Jeg skriver det gerne igen. Køb nogle brugte elektrostater.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Jeg skriver det gerne igen. Køb nogle brugte elektrostater
    Jeg har tenkt tanken. Ligger jo en ML Impression 11 på brukten. Men jeg lytter ofte overalt i rommet, så snever spredning er jeg litt skeptisk til. Og så er de tett på nøytrale uten å være for analytiske dog. Veldig fristende, men de er ikke akkurat billige heller men ikke "galskap dyrt" Dog vel store og dype for mitt rom. Det skal ikke være lett.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    «Dette» er nok et eksempel på posting i feil tråd o_O
    Det er det, og jeg kan sverge på at jeg hadde riktig tråd oppe da jeg postet. Jeg scrollet til og med opp og leste gjennom innleggene kommentaren var myntet på flere ganger for å se at jeg ikke hadde oversett noe... Merkelige greier...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tenkt tanken. Ligger jo en ML Impression 11 på brukten. Men jeg lytter ofte overalt i rommet, så snever spredning er jeg litt skeptisk til. Og så er de tett på nøytrale uten å være for analytiske dog. Veldig fristende, men de er ikke akkurat billige heller men ikke "galskap dyrt" Dog vel store og dype for mitt rom. Det skal ikke være lett.
    Antoine , du brakte meg på den ,,,,Vi snakker om power reponse , og det er akkurat det dipoler kan : )Det er gulvplanke sub de ikke kan selv om stor paneler kan bli ganske fysiske med en stor amp , ja så de trenger og power .

    Her er en liten MG snutt om power response . )

     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    For sånn sådær 30 år siden var jeg i samme situasjon som trådstarter.
    Jeg kjøpte Stax hodetelefoner og en subwoofer.
    Det fungerte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn