Hva gjør man når en ønsker dette som en hobby og ikke bare løpe rundt å handle ferdige saker....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg hadde heller satset på en form for hornsub, en god midbasskasse og et CD-horn på toppen. Det meste av lytteglede og moro sitter under 1kHz imo. Skaff deg smekk med kontroll! ;)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg hadde heller satset på en form for hornsub, en god midbasskasse og et CD-horn på toppen. Det meste av lytteglede og moro sitter under 1kHz imo. Skaff deg smekk med kontroll! ;)
    Tipper hornsub blir store saker! Er ikke dette en god midbasskasse ? Da i hornfolkets termer.

    Da er jeg vel egentlig tilbake til opprinnelig plan #91 + hornsub!

    mitt ht prosjekt 2.jpg
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Kan lages smart, liggende mellom høyttalere som base under rack/hylle, stackes i hjørne etc. Kvålsvoll har noen fine løsninger, finnes også mange planer på nettet.
    Mine er ca 75x85x140cm, rommet er 16kvm.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Grunnen til at jeg spør er at OBBB og jeg testet analog vs digital på minidsp 4x10HD for mange år siden og opplevde sløring via den analoge inngangen.
    Akkurat. Det hadde vært fryktelig moro å fått noen på besøk som hadde erfaring med fenomet. Som kunne kommet å lyttet her hos meg. Jeg er strålende fornøyd om dagen. Men det er ikke dermed sagt at jeg har noen form for sløring her hos meg. Det er bare det at en separat pre foran minidsp oppleves vesentlig bedre enn hvis jeg kutter den ut. Men når en sitter å måler ,justerer og lytter i ensomheten. Er det lett å la seg lure. Av noe som kanskje er en endring fremfor en forbedring :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.872
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den der «Det låter anderledes, men er det bedre» er til tider som når du sitter hos optikeren - «er detbbedre nå, eller nå?» Det er ekstra vanskelig iom at akustisk hukommelse ikke er særlig konsistent.

    Det kan være slik at den ekstra preampen foran kombinert med en ny dac gir en smakssetting som du liker.

    Det er få fasiter, utenfor at du skal selv like resultatet.

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det låter bra hos Nikko. Det har mer å si hvordan en setter opp DSPen en om en benytter analog eller digital inngang imo.
    Jeg hadde ikke vert redd for å benytte 4x10HD med pre fremfor.
    Det har nok ganske mye å si hva pre en har fremfor også.
    Så derfor er det en del faktorer her som gjør at ikke noe bør hugges i stein.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Hei Geir. Jeg har kjøpt disse:

    Etter "hundre år" med normale høyttalere er det ingen vei tilbake etter dette. Kjør på :).

    JP
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har fått med meg at aluminiumsmambran vil være mer "spenstig" i toppen.
    Vil en koaksløsning som BMS 4590 demme opp og kunne brukes med hell i et BMS 2236 horn? ...eller må en i tillegg ha mer i toppen?

    Blir en slik koaks så koplex å få til i ett horm at en kan like godt gå for en delt løsning?

    2236 - 4590
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Dæven, dette hadde jeg ikke ventet.
    Velkommen i hønn klubben. :):devilish:
    Jo takk :). Ikke jeg heller. Utrolig spennende og definitivt ett markert skifte i måte å oppleve musikk på. Åpenhet, detaljer og dynamikk osv osv.

    JP
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva med Celestion Axi2050 i et cd-horn?
    Når kanskje ikke helt opp til 20k, men litt EQ kan kanskje ikke skade.

    Litt dyr, men kan nok skaffes for godt under 20 laken.

    Har denne selv, men ikke brukt den noe særlig over 10kHz, da jeg har diskanthorn som er bedre egnet oppover.

    last ned (5).jpeg


    Kan brukes fra 300 Hz, men det krever et digert horn.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva med Celestion Axi2050 i et cd-horn?
    Når kanskje ikke helt opp til 20k, men litt EQ kan kanskje ikke skade.

    Litt dyr, men kan nok skaffes for godt under 20 laken.

    Har denne selv, men ikke brukt den noe særlig over 10kHz, da jeg har diskanthorn som er bedre egnet oppover.

    Vis vedlegget 645061

    Kan brukes fra 300 Hz, men det krever et digert horn.
    tja.. hvilket cd-hønn for denne driveren med deling på rundt 600-800Hz ...ish
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg veit ikke om Axi2050 funker helt opp.
    Hvis du tar en tur hit, kan vi prøve i et horn jeg har liggende.
    Et testehorn som kan brukes fra 1kHz og helt opp.
    Ligner veldig på BMS 2236 hornet, men er kvadratisk, 32x32 cm tror jeg.

    ph642.jpg


    Men det er synd å ikke utnytte denne driveren lenger nedover der den har sin styrke.
    Selv deler jeg den på 650 Hz i et radialhorn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.663
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke det trehornet Arne selger midt i blinken her da ?
    God idee

    Pluss JBL radial diskantene og en av disse bassene:


    Arne har jo deler til en god treveis pakke som nevnt på tlf Zerostat :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tipper at E145 og 950 med horna blir mitt. :)
    Takk til alle dere. Bare håper dette blir bra start på DIY prosjektet.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    De tre horna er pene, hvis du skal ha tre horn kjøp de, fin pris
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kjøper du tre horna til Arne og kabinettene mine har du denne høytaleren
    Det er en god start til stor flott lyd med rocke fot, så tar du diskanten siden når lommeboka tilsier det.
    1CFE983D-9241-4553-9837-B419E7B19A4A.png
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvorfor bruker du dem ikke selv?
    Dem er rett og slett for store der jeg skal ha dette? Hadde dem vært 150 liter mindre. ja!
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mye frem og tilbake førte meg hit. Jeg vet ikke, men dette er en erfaring som jeg vil få.

    RME UCX -> Audiolense XO -> First Watt F5 -> Crown

    +++ litt jobbing med dette.

    JBL E-145 - Radian 950PB/aluminium med TAD DIY Horm (Relativt stuevennlige saker, selv om dette skal stå i et dedikert rom.) :)

    Horn og Sub 1.JPG
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva venter du på?
    Du bør tenkte på en "Super Tweet" på toppen da det gjør toppen mer åpen, og du presser ikke mellomtone driver like mye oppover. 950B ser ikke ut til å like seg for høyt i frekvensområdet pga økende forvrengning over 7kHz (Se test på Audioxpress.com)
    Det ligger fortsatt et par JBL 2405 Alinco til salgs...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva venter du på?
    Du bør tenkte på en "Super Tweet" på toppen da det gjør toppen mer åpen, og du presser ikke mellomtone driver like mye oppover. 950B ser ikke ut til å like seg for høyt i frekvensområdet pga økende forvrengning over 7kHz (Se test på Audioxpress.com)
    Det ligger fortsatt et par JBL 2405 Alinco til salgs...
    Har blinket ut Fostex som også skal drives av en ennen F5 jeg har. Eller kanskje en eller annen jbl driver.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.663
    Torget vurderinger
    10
    Har blinket ut Fostex som også skal drives av en ennen F5 jeg har. Eller kanskje en eller annen jbl driver.
    hør litt med Arne, emo, grelv, Sluket eller andre som har erfaring med matching av diskant på sånne horn. Målet er ryddig spredningsmønster, også vertikalt :)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Har blinket ut Fostex som også skal drives av en ennen F5 jeg har. Eller kanskje en eller annen jbl driver.
    Jeg bruker Fostex T500 mk II over TH4000 og det fungerer meget bra, et "rimelig" alternativ til TAD ET-703
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker Fostex T500 mk II over TH4000 og det fungerer meget bra, et "rimelig" alternativ til TAD ET-703
    Har egentlig dette elementet så "stor" betydming for det totale intrykket? For å si det sånn, hadde du klart å høre forskjell miellom Fostex T90 kontra 900? Trenker når alt er satt opp og spiller.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Har egentlig dette elementet så "stor" betydming for det totale intrykket? For å si det sånn, hadde du klart å høre forskjell miellom Fostex T90 kontra 900? Trenker når alt er satt opp og spiller.
    Jeg har ikke testet T90, men jeg regner med at T500 er et bedre element. Hvor stor "real world" forskjell det er kan sikkert diskuterers. Jeg vil også tror det kommer an på hvor tidlig man deler inn Fostex. Jeg deler på 9k, så T500 spiller mer enn bare i hundefløyte registeret hos meg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.663
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt begge. T500 gir mer av «alt» men T90A er også bra selv om den har en dipp litt under 10K. Men som sagt, sjekk ut dette med spredning. Arne M har testet diverse. Bergfinn har også erfaring med trehorn. Sluket har også trehorn med ET703 og der matcher spredningen perfekt.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    De fleste 2" CD bør ha support av en tweeter.
    Radian 950pb blir testet her:


    THD målingen av950PBen viser økning rundt 8kHz (fig 14l) og en dropp i frekvensresponsen rett over 10kHz.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette er faktisk første gangen samboern syns at en høyttaler er et møbel. o_O Jaha, interessant! Sitert: "Disse var fine , kan jeg sette noe oppå dem?" Svar: Der skal et lite horn stå. Tilsvar: Kan jeg sette noe oppi hornet? :oops:Jeg: Dette skal stå fremoverrettet sånn som det som står der fra før, men mye mindre. Sitert: Finn one som ligner! :confused:
    Så da må jeg jakte på dette. Forslag? :unsure:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.370
    Antall liker
    102.318
    Torget vurderinger
    23
    😷

    doh.png

     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvilke kompromisser kan du klare og leve med/høre på??

    Som noen har sagt før her, og jeg gjentar.... Se litt på hva dem store gutta gjør, og se på hvilken måte du kan skalere det til ditt nivå..
    Ikke noe fasit svar, det er bortimot en million veier til Rom.. jeg ville gått for 4 veis. Fordi jeg da kunne sett litt mer hva dem forskjellige områdene gjør, lettere og tweake etterhvert og. Bygg modulært.
    • Tweeter
    • Midhorn
    • Midbass
    • Bass
    Jeg skal ikke si noe om hvilket brand eller hva du skal går slikt sett, men JBL er en trygg sti og det finnes masse kompetanse her inne på de tinga...

    /JR
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvilke kompromisser kan du klare og leve med/høre på??

    Som noen har sagt før her, og jeg gjentar.... Se litt på hva dem store gutta gjør, og se på hvilken måte du kan skalere det til ditt nivå..
    Ikke noe fasit svar, det er bortimot en million veier til Rom.. jeg ville gått for 4 veis. Fordi jeg da kunne sett litt mer hva dem forskjellige områdene gjør, lettere og tweake etterhvert og. Bygg modulært.
    • Tweeter
    • Midhorn
    • Midbass
    • Bass
    Jeg skal ikke si noe om hvilket brand eller hva du skal går slikt sett, men JBL er en trygg sti og det finnes masse kompetanse her inne på de tinga...

    /JR
    Tipper jeg har levd med kompromisser hele mitt liv :unsure: , spesielt ifm lyd. Mine høyttalere har vært helt ordinære og mest 2-veis. Lyden jeg har fått ut av dem, har ofte vært fortreffelig bra. Har vært på flere messer i dagevis og hjemme hos folk med "skikkelig" oppsett og opplevd mitt eget system som mer eller mindre like bra. Ofte bedre musikalsk sett. Jeg er ikke så sikker på at flerveis eller «akkurat det» element har vært av størst betydning. Tipper dette har med interaksjon mot akustiske omgivelser og hvor godt en har vært til å matche ting sammen.

    Jeg har fått en masse råd her inne og regner med at disse har foranking i erfaring ifm lyd. :)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Litt forberedelser må til. :unsure:

    Lytterommet er ikke på plass enda, men det kommer om litt under ett år. Kommer til å bruke tid på dette allikevel. Skal teste dette i nåværende lytterom.
    Har kjørt WinISD og REW Room Sim og det ser ikke galt ut i forhold til de kommende omgivelser.

    WinISD viser responsen til JBL E145 i den litt "mindre" kassen. Jeg vil ha frem kontant "bass" og trommer med løsningen, så får heller en sub ta seg av resten nedover, hvis naboer tillater. Så skal Audiolese XO, RME Fireface UCX og JRiver med convolver få pynte på dette.
    Response E145 i BOX.JPG


    Så REW Room SIM. Dette kan spille bra sammen frekvensmessig. Tror jeg da!
    room sim by me.JPG


    Setter pris på kommentarer! Jeg er ikke hårsår! :giggle:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn