Hva gjør man når en ønsker dette som en hobby og ikke bare løpe rundt å handle ferdige saker....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvis en tenker koaks her. 😀 hvilke valg ville vært et bra valg i en 150l kasse?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Altec Coax låt fint I OB hos Madman.

    Du må ha en kasse på 250 liter iht databladet. Tviler ikke på at det låter bra.

    Dette er trolig den enkleste veien til stor lyd med horn og 15 tommer. Til og med delefilteret er ferdig.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Med berylliumsdriver i horn hørte jeg minimal forskjell på First Watt Sit 1 til USD 5000 pluss frakt og moms og Anaview AMS0100 på størrelse med en kortstokk til kr 2000,-.

    First Watt var mikroskopisk mørkere i klangen og suste noe mer.

    Med høyoppløste hornsystemer så er ikke type forsterker så viktig bare det spiller rent og har tilpasset kapasitet.

    På vanlige høyttalere derimot så er klasse A / rør supert IMO.
    Mener du at berylliumsdriver i horn farger så mye at ampler låter likt? I beste mening!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.999
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Spør Sluket om han har ett par 604 liggende på hylla.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    ...men, er det noen som ville turt å lage en enkel løsning med Radian 5312 NEO eller tilsvarernde? Blir jo rimelig enkelt da! Vil en koaks spille som separate med horn topp?

    5312-Neo-a_2000x.jpg
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.497
    Antall liker
    6.869
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bruk Jetcarrier for frakt. Det blir vesentlig billigere. Frakt innad i USA er rimelig. Frakt over dammen er svindyrt som amerikansk pakkepost.

    Johan-Kr
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    mitt ht prosjekt 1.jpg

    Har luktet litt på dette prosjektet.

    Speaker Beyma SM-115/K, 8 ohm, 15 inch
    BMS Speaker Horns 2236 / 4590-8, 2" Coaxial Compression Driver

    Setter meget pris på kommentar fra proffolket her.

    Ser også på:
    RME Audio Fireface UCX
    Audiolence XO
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.842
    Antall liker
    8.822
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mulig at dem er teknisk korrekte.Ikke våt nok lyd for meg. Imo.
    Da tenker jeg at det kanskje er lurt å fundere litt på veivalget jeg nevnte i #61.

    Jeg tror det er vanskelig å få i pose og sekk - altså man må velge om man vil ha en opppsett med masse rørmagi eller noen som er superoppløst/transparent.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.327
    Sted
    Under stjernene
    Hvilke klasse D er det du har prøvd?
    Det har vært noen eksempler på dårlige konstruerte klasse D opp gjennom årene som har gitt klasse D dårligere rykte enn de fortjener.
    Purifi's nye 1ET400A modul og Hypex's NC400 spiller i hvert fall ultra rent, og som nevnt tidligere så vil du med DSP få muligheten til å voice dette som du vil.
    Har du vurdert målemikrofon?
    Armand@
    Artig at du nevner Hypex NC400, satt sammen NC400 sammen med SMPS600.
    Bra lyd, men mangler evnen til å formidle musikk i forhold til Mola Mola Kaluga. Brukte akkurat samme oppsett. Har solgt DIY prosjektet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noe sier meg at du burde sett og hørt på Audio Note. Der finnes det rikelige med DIY og ferdig enheter som gir deg hva du ønsker.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Da tenker jeg at det kanskje er lurt å fundere litt på veivalget jeg nevnte i #61.

    Jeg tror det er vanskelig å få i pose og sekk - altså man må velge om man vil ha en opppsett med masse rørmagi eller noen som er superoppløst/transparent.
    Flott at du tenker litt for meg her. Det er mulig at vi har litt forskjellig oppfatning av transparens og rørmagi. Jeg opplever definitivt ikke rør, da gjort korrekt, som mørkt eller ullent. Heller ikke mer farget en transistor, når en tar med at en slags "whitening" i transistor også er fargning. I så fall er transistor mer farget negativt for meg. Mange A klasse trans. trinn har en indre egenskap en finner igjen i gode A klasse rør konstruksjoner. Jeg har hatt masse rør igjennom tidene. For å "slippe" dette kjøret, vil jeg akkurat nå konsentrere meg om A klasse trans... Så får heller endringer komme senere. Jeg utelukker ikke rør.

    Har akkurat skaffet meg 2 stk First Watt F5 kloner.

    first watt f5 0s.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Noe sier meg at du burde sett og hørt på Audio Note. Der finnes det rikelige med DIY og ferdig enheter som gir deg hva du ønsker.
    Jeg har hatt AudioNote helt fra stikkontakten og inn i øregangene tidligere. AudioNote er som du sier bra saker og innfrir det meste, men nå vil jeg forske ut A-klasse trans.

    Venter litt på kommentarer fra DIY-folket her angående innlegg #91
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.999
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, angående innlegg #91
    Det tror jeg kan funke bra.

    Jeg har noe som ligner denne setupen, dog noe oppskalert, og jeg er fornøyd.
    Om DU vil bli fornøyd, vites ikke.

    Jeg har Audiolense og RME som du nevner i innlegget, ikke RME ucx, men uc.
    Ligner, men mindre i størrelse.

    Du kan jo ta en tur og høre litt, og leke deg litt med Audiolense her for å se om det kan være riktig vei.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ja, angående innlegg #91
    Det tror jeg kan funke bra.

    Jeg har noe som ligner denne setupen, dog noe oppskalert, og jeg er fornøyd.
    Om DU vil bli fornøyd, vites ikke.

    Jeg har Audiolense og RME som du nevner i innlegget, ikke RME ucx, men uc.
    Ligner, men mindre i størrelse.

    Du kan jo ta en tur og høre litt, og leke deg litt med Audiolense her for å se om det kan være riktig vei.
    Det gjør jeg svært gjerne. Jeg har hørt slike systemer som er langt utenfor mine rammer. Er veldig usikker på om mine valg vil bli vellykket.
    Ikke gal pris på dette. ca 15000,- inkl alt. + kabinetter.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.999
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Usikkerhetsmoment ved DIY som ikke er testet, vil det alltid være. Spesielt om man er fersk i sporten.
    For meg var det en del av gleden og spenningen 4 år tilbake da jeg kasta meg ut i det.

    Om du vil ha noe som skal være "perfekt" på første forsøk, så bør du gå i tenkeboksen.
    Men det å ha gode råvarer som passer hverandre er nå en godt utgangspunkt.
    Gode forberedelser gir større sjanse for det du ønsker deg.

    Det å ha Audiolense XO og RME usb lydkort som en basis gjør det ganske enkelt å få god lyd når du mestrer disse værktøyene. RME er muligens ikke fra aller øverste hylle lydmessig, men du må betale mer for bedre hardware/DAC enn dette. I mine ører er RME godt nok. RME har dønn solide drivere, og funker ALLTID, uten noe som helst krøll.

    Det er enkelt å få god lyd med Audiolense XO, og sannsynligvis litt mer jobb å få eksepsjonelt god lyd.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Usikkerhetsmoment ved DIY som ikke er testet, vil det alltid være. Spesielt om man er fersk i sporten.
    For meg var det en del av gleden og spenningen 4 år tilbake da jeg kasta meg ut i det.

    Om du vil ha noe som skal være "perfekt" på første forsøk, så bør du gå i tenkeboksen.
    Men det å ha gode råvarer som passer hverandre er nå en godt utgangspunkt.
    Gode forberedelser gir større sjanse for det du ønsker deg.

    Det å ha Audiolense XO og RME usb lydkort som en basis gjør det ganske enkelt å få god lyd når du mestrer disse værktøyene. RME er muligens ikke fra aller øverste hylle lydmessig, men du må betale mer for bedre hardware/DAC enn dette. I mine ører er RME godt nok. RME har dønn solide drivere, og funker ALLTID, uten noe som helst krøll.

    Det er enkelt å få god lyd med Audiolense XO, og sannsynligvis litt mer jobb å få eksepsjonelt god lyd.
    Ja, jeg er vikelig i tenkeboksen. Problemet er at jeg ikke har erfarng med dette og ser ikke alle fallgruvene. Ergelig å falle i alle sammen fremover. Det må jeg forsøke å unngå.
    Mener du at neon av råvarene jeg har plukket burde vært endret noe?
    Hva bør jeg tenke på innledningsvis?
    Tenkte jeg skulle få produsert kassen ferdig av noen med CMC fres. Eks. i 25mm hardspon eller kryssfineer.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.999
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mener du at noen av råvarene jeg har plukket burde vært endret noe?
    Det kan jeg ikke si noe om da jeg ikke har hørt eller testet noen av dem, men både BMS og Beyma har vel et godt rykte i DIY miljøet.
    Hva bør jeg tenke på innledningsvis?
    Ja, si det. Hadde tenkt å komme med en lang utredning på PC, men den er opptatt, som du ser.
    Kan skrive litt senere i kveld. Det er ikke sikkert min vei er den som passer din vei, men jeg er ganske fornøyd med lyden jeg har klart å få til ila 4 år.

    20200603_142216.jpg


    Til høyre i bilde skimtes DIY medaljens bakside. Høyre kanal.
    Råvare-drivere kjøpt nytt og brukt. Ca 20.000,- pr side
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.999
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nei, de er ikke fine. Og det er ikke det viktigste for meg.
    Men det låter sånn jeg ønsker det skal gjøre.

    1. TAD-2001 på topp med custom JMLC-2500
    2. Yuichi A320 radialhorn med Celestion Axi2050
    3. PHL 5391 15" i åpen baffel.

    + 4 x 180 liter reflekskasser med 1 stk. 15" i hver.
    Samme 15" som i åpen baffel.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Jo. De er fine. Macho-fine.
    Og det låter utrolig bra. Verdt et besøk :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har så sykt lyst til å starte med prosjektetet i #91. Problemet er at jeg frykter nedturer på grunn av lav kompetanse og dårlige valg.
    Det går vel også og legge til et horn i diskanten hvis 2236 hornet ikke går høyt nok opp i toppen . Setter fortsatt pris på rettelser eller andre valg. .... eller er det slik at jeg burde hode meg unna?

    Kan hornet ligge i basskassen?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    950
    cornscala er et relativt enkelt og rimelig prosjekt.

    hør med nikko som eide de før om han var fornøyd.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har så sykt lyst til å starte med prosjektetet i #91. Problemet er at jeg frykter nedturer på grunn av lav kompetanse og dårlige valg.
    Det går vel også og legge til et horn i diskanten hvis 2236 hornet ikke går høyt nok opp i toppen . Setter fortsatt pris på rettelser eller andre valg. .... eller er det slik at jeg burde hode meg unna?

    Kan hornet ligge i basskassen?
    #91 prosjektets BMS driver låter litt «forsiktig».

    Jeg anbefaleren kompresjonsdriver med metallmembran. Det er mer detaljert og mer dynamisk.

    Dette er et prosjekt jeg kunne hatt lyst til å bygge selv. Er du mellom 40 og 70 er trolig en solid bunke i platesamlingen din mikset i studio på 4430/35.



    Veldig kurant å få kjøpt alle delene i en pakke som her:

     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Syns å lese flere steder at det nesten bare JBL om gjelder? Jeg har hengt meg opp i dette DIY konseptet. La oss justere noe her, så jeg kan få kabinettene prosjektert. Jeg liker det store hornet på 50x35cm... :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 643628
    Har luktet litt på dette prosjektet.

    Speaker Beyma SM-115/K, 8 ohm, 15 inch
    BMS Speaker Horns 2236 / 4590-8, 2" Coaxial Compression Driver

    Setter meget pris på kommentar fra proffolket her.

    Ser også på:
    RME Audio Fireface UCX
    Audiolence XO
    Har du noe mer info om dette prosjektet? Er dette noe du har designet eller finnes det mer info om dette på nettet?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    cornscala er et relativt enkelt og rimelig prosjekt.

    hør med nikko som eide de før om han var fornøyd.
    Cornscala var en virkelig morsom høyttaler. Endte med å bi ampe den. Da våknet den virkelig. Men som alltid går veien videre.
    Så den kan ikke sammenlignes med det jeg har her nå :)
    Bms15n630 i 180L kasse Seos30 horn med jbl2447 og jbl2402 på toppen.
    Det er en helt annen greie. Aktivt delt med minidsp 4X10HD som forøvrig gjør en god jobb. Så lenge man ikke bruker den som pre å vil at den skal styre volumet.
    Kjører du den fra en god pre inn på analogdelen så fungerer den godt.
    Så til trådstarter. Hvis du vil unngå fallgruver å kostbare oppgraderinger. Ikke spar på størrelsen hverken på horn eller basskasser.
    Så slipper du forhåpentligvis å oppgradere senere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Nikko

    forklar litt mer om minidsp og pre? :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Nikko

    forklar litt mer om minidsp og pre? :)
    Hele greia handler om å ligge unna den digitale siden av minidsp 4X10Hd. Hvis du prøver å bruke den som dac og volumkontroll. Så opplever du dette berømte sløret flere snakker om. Nå er ikke jeg noen dsp ekspert. Men tror dette handler litt om prossesorkraft som er tilgjengelig. Og for å senke volum digitalt så kutter du bits. Så for å gjøre det enkelt kjør en god pre foran minidsp som volumkontroll å inngangsvelger. Så kan minidsp konsentrere seg om deling ,eq og delay :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Hva med sonos connect som pre? Den har 2 volt ut tror jeg?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.497
    Antall liker
    6.869
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hele greia handler om å ligge unna den digitale siden av minidsp 4X10Hd. Hvis du prøver å bruke den som dac og volumkontroll. Så opplever du dette berømte sløret flere snakker om. Nå er ikke jeg noen dsp ekspert. Men tror dette handler litt om prossesorkraft som er tilgjengelig. Og for å senke volum digitalt så kutter du bits. Så for å gjøre det enkelt kjør en god pre foran minidsp som volumkontroll å inngangsvelger. Så kan minidsp konsentrere seg om deling ,eq og delay :)
    Denne forklaringa er desverre på jordet Og vranglære så det holder.

    Du er uansett inne i miniDSP sine dac-kretser, siden funksjonene på denne er i det digitale domenet. Et analogt signal digitaliseres før miniDSP kan prosessere det.

    Oppløsningen blir ikke bedre av å redusere det analoge signalet før du digitaliserer det og sender det til digitalkretsene i miniDSP. Oppløsningen er konstant - Det er færre bits som brukes av AD-converteren (En eller flere av de mest signifikante bitsene blir 0 ved lavt nivå inn).

    En analog volumkontroll innebærer også tap av oppløsning - du senker signalet så det kommer nærmere støygulvet.

    Sløringen i miniDSP kommer hovedsakelig fra analogkretsene på utgangen, og du legger masse ekstrapotensiell sløring ved å gå igjennom en runde digital-analog så en preamp med sine støykilder og evnt sløring, før du konverterer analog-digital for å kjøre dette igjennom dspen.

    Johan-Kr
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Cornscala var en virkelig morsom høyttaler. Endte med å bi ampe den. Da våknet den virkelig. Men som alltid går veien videre.
    Så den kan ikke sammenlignes med det jeg har her nå :)
    Bms15n630 i 180L kasse Seos30 horn med jbl2447 og jbl2402 på toppen.
    Det er en helt annen greie. Aktivt delt med minidsp 4X10HD som forøvrig gjør en god jobb. Så lenge man ikke bruker den som pre å vil at den skal styre volumet.
    Kjører du den fra en god pre inn på analogdelen så fungerer den godt.
    Så til trådstarter. Hvis du vil unngå fallgruver å kostbare oppgraderinger. Ikke spar på størrelsen hverken på horn eller basskasser.
    Så slipper du forhåpentligvis å oppgradere senere.
    Interessant prosjekt dette. Har du bilde av herligheten? Eventuelt prisene.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Denne forklaringa er desverre på jordet Og vranglære så det holder.

    Du er uansett inne i miniDSP sine dac-kretser, siden funksjonene på denne er i det digitale domenet. Et analogt signal digitaliseres før miniDSP kan prosessere det.

    Oppløsningen blir ikke bedre av å redusere det analoge signalet før du digitaliserer det og sender det til digitalkretsene i miniDSP. Oppløsningen er konstant - Det er færre bits som brukes av AD-converteren (En eller flere av de mest signifikante bitsene blir 0 ved lavt nivå inn).

    En analog volumkontroll innebærer også tap av oppløsning - du senker signalet så det kommer nærmere støygulvet.

    Sløringen i miniDSP kommer hovedsakelig fra analogkretsene på utgangen, og du legger masse ekstrapotensiell sløring ved å gå igjennom en runde digital-analog så en preamp med sine støykilder og evnt sløring, før du konverterer analog-digital for å kjøre dette igjennom dspen.

    Johan-Kr
    Godt du rydder opp når det er snakk om vranglære. Det mener jeg virkelig😊 jeg hører nå engang det jeg hører. Forklaringen kan være feil. Som jeg nevnte. Jeg er ingen dsp ekspert. Men det låter vannvittig mye bedre med en god pre foran. Kom gjerne innom å hør selv 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn