Diverse Hva er viktig? Riktig lyd eller riktig måling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Hva er det rette?

    Ferdig høytaler er laget for å spille riktig uavhengig av rommet. Settes den ute spiller den fortsatt riktig.

    Kalibreres høyttalere til rommet vil det si høyttaleren spiller feil, det kommer feil lyd ut av høyttaleren. Plasseres denne ute antar jeg det spiller veldig feil.

    Kan det være grunn til at diy ofte låter diy? Lage basskasser og kjøpe paneler med mellomtone og diskant for å kjøre noen sveiper så det måler perfekt også er en i mekka? Samlet informasjon til mikrofon er «perfekt», men vi oppfatter om lyden kommer delvis fra ht og delvis fra refleksjoner?

    Er det ikke bedre å ha en høyttaler som spiller riktig og heller jobbe med rommet? Om hifi «naturtro» er målet.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    " Ferdig høytaler er laget for å spille riktig uavhengig av rommet "
    Var det ikke dig der havde et kæmpe boost på 50Hz?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    " Ferdig høytaler er laget for å spille riktig uavhengig av rommet "
    Var det ikke dig der havde et kæmpe boost på 50Hz?
    " Ferdig høytaler er laget for å spille riktig uavhengig av rommet "

    Tænk på at enhver højttaler producent har hver deres filisofi om hvordan det skal lyde

    Så hvilken højttaler er det der er den rigtige??
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er det rette?
    Dette er et komplekst spørsmål. For det finnes jo ganske mange ferdighøyttalere som er designet feil imo. Når det er sagt kan det late til at en del DIYere har vel høye tanker om eget skaperverk.

    Jo, prøvde å justere noe med dsp, men det gir og tar. Det er hjørnet som er feil og må rettes, ikke høytaler.
    Nja, under en viss frekvens er det rommet du primært lytter til, så å korrigere input er svært nyttig.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Stemmen min høres nok mest "naturtro" ut i alle rom uten tukkel. Men den går jo ikke veldig langt ned i frekvens.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    For at prøve at svare på trådstarters spørgsmål er der vel ikke noget der er rigtigt når det kommer til lyden.
    Den rigtige lyd er den indehaver af anlægget er tilfreds med selv om det intet har med rigtigt at gøre
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Jo, prøvde å justere noe med dsp, men det gir og tar. Det er hjørnet som er feil og må rettes, ikke høytaler.
    Men så spiller den vel heller ikke rigtig uafhængig af rummet? Det eneste DIY jeg har hørt, er nogle kef cs9, jeg byggede for omkring 35 år siden.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    " Ferdig høytaler er laget for å spille riktig uavhengig av rommet "

    Tænk på at enhver højttaler producent har hver deres filisofi om hvordan det skal lyde

    Så hvilken højttaler er det der er den rigtige??
    Hvad er rigtig Lyd ?
    Hvad er rigtig måling ?
    Når all informasjon kommer ut av høyttaler må være riktig lyd som et utgangspunkt.
    En perfekt måling er enkelt, korriger til linjen er strøken.

    Hvilke av disse er rett for øret?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dette er et komplekst spørsmål. For det finnes jo ganske mange ferdighøyttalere som er designet feil imo. Når det er sagt kan det late til at en del DIYere har vel høye tanker om eget skaperverk.



    Nja, under en viss frekvens er det rommet du primært lytter til, så å korrigere input er svært nyttig.
    Justeres en 60hz med dsp for rett måling spiller rommet fortsatt. Er det riktig?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Justeres en 60hz med dsp for rett måling spiller rommet fortsatt.
    Ja, det var vel det jeg skrev? Så korrekt oppfattet! (y)

    En perfekt måling er enkelt, korriger til linjen er strøken.
    Det er jo her du misforstår noe grunnleggende. Tror du disse "perfekte" målingene som legges ut representerer annet en grov forenkling av virkeligheten? Annet enn en referanse for den enkelte utøver? Når du forleden ba meg om målinger tenkte jeg lenge, skal jeg? For på mange måter er disse målingene meningsløse for andre enn meg, referansepunkter når jeg sitter å tuner med musikken jeg lytter på.

    Jeg tilhører ferdighøyttaler leieren og justerer ikke dem på annen måte en å sikre god overgang mellom ht og sub. Over 200Hz er korreksjonen strupet her.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Skulle likt å prøve en høyttaler som gir lik lyd i en tom betongbunker som i et godt dempet studio.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Hva er egentlig riktig lyd? :unsure:

    1. Er det der musikkerene fremfører musikken (som så "måles" med microfoner, lagres osv til man kan spille av dette som kilde i HIFI anlegget)?
    2. Er det der musikkerene fremfører musikken og man bruker ørene direkte?

    Er målet å få 1 og 2 til å høres likest mulig ut i forhold til hverandre?

    Det er vel ingen fysiske høyttalere der summen av genererte lydbølger ikke påvirkes forskjellig ut i fra omgivelsene man har ved lytting.

    Tar man f.eks med faktorer som at høyre og venstre høyttaler høres/er hørbare med begge ører med litt tids forsinkelse og nivå forskjell en effekt man ikke har ved lytting live, så ser man vel fort at man aldri får noe som heter riktig lyd,
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Hva er det rette?

    Ferdig høytaler er laget for å spille riktig uavhengig av rommet. Settes den ute spiller den fortsatt riktig.

    Kalibreres høyttalere til rommet vil det si høyttaleren spiller feil, det kommer feil lyd ut av høyttaleren. Plasseres denne ute antar jeg det spiller veldig feil.

    Kan det være grunn til at diy ofte låter diy? Lage basskasser og kjøpe paneler med mellomtone og diskant for å kjøre noen sveiper så det måler perfekt også er en i mekka? Samlet informasjon til mikrofon er «perfekt», men vi oppfatter om lyden kommer delvis fra ht og delvis fra refleksjoner?

    Er det ikke bedre å ha en høyttaler som spiller riktig og heller jobbe med rommet? Om hifi «naturtro» er målet.
    Det er ofte målet med diy også. Og grunnen til at jeg korrigerer kun på nærfeltsmåling. Å gater målinger kort. Rommet bør man akustikk behandle. Slik sett behøver ikke diy være særlig annerledes enn kjøpe ht. Mangelen av ekkofritt rom å måle i kompenseres så langt det er mulig med nærfeltsmålinger og gating.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skulle likt å prøve en høyttaler som gir lik lyd i en tom betongbunker som i et godt dempet studio.
    Spørs på hva du mener med lik lyd. For jeg er av en klar oppfatning at de på mange måter gjør det innenfor et begrenset spekter. Og en dsp vil ikke løse bunkerproblematikken.

    Jeg forstår jo hva du mener og er enig. Men synes likevel vi ofte mangler såpass presisjon når vi argumenterer at vi lett snakker forbi hverandre. Akkurat som når det hevdes "alt kan ikke måles".
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jo anlegget mitt fucked i utgangspunktet fordi det ikke funker uten dsp, men:
    Ja det er målt, men også målt etter justering på øret. Det er dratt av et par dB 300-400 Hz fordi det låt for tjukt om target ble fulgt slavisk. Det er også tatt ned det samme i 2-4 kHz-området for å lure til et litt dypere lydscenebilde på opptak som kan gi en illusjon av et orkester og/eller kor i en sal.

    Åpningsinnlegget virker som et (nytt) forsøk på polarisering.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Justeres en 60hz med dsp for rett måling spiller rommet fortsatt. Er det riktig?
    Hvis vi skal se litt på hva DSP(romkorreksjon) gjør i dette tilfellet så se for oss følgende:

    Du har plassert høyttaleren i hjørnet og den spiller en tone på 60 Hz.
    • Direktelyden treffer deg selvsagt først.
    • Men ved 60Hz - så er høyttaleren rundstrålende så den spiller også lyd bakover. Denne lyden treffer hjørnet bak høyttaleren før den reflekteres fremover igjen. Denne refleksjonen kan gjerne vært kraftigere enn direktelyden og vil treffe lytteposisjonen litt forsinket.
    • Så kommer litt av poenget. Ved en så lav frekvens (Og lange bølgelengder) - så oppfører ikke dette seg som 2 ulike "lydbølger" - de summerer seg til 1 "lydbølge". Direktelyden og en refleksjon som er feks 3 ms forsinket - summerer seg og oppfører seg som det kun er 1 "lydbølge" som kanskje er 2 ms forsinket. Dette er det som heter Group Delay i målingene.
    • En slik summeringen skjer for frekvenser under den såkalte Schrøder frekvensen. Den avhenger av romstørrelse, men er gjerne i området 100-150Hz.
    • I korreksjonsterminologi - så sier man at dette er minimum fase "problem" som kan 100% korrigeres digitalt. Det romkorreksjon/DSP gjør da er å forsinke de andre frekvensene slik at alle treffer lytteposisjon samtidig.
    • At man kan korrigere dette digitalt for frekvenser under Schrøder er det allmenn enighet om
    • Så finnes det andre problemer - som man ikke like lett kan korrigere - feks stående bølger/utfasing.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Min interesse for hi-fi startet med en sterk interesse for musikk. Jeg spilte i band og var alltid opptatt av å skru lyd på gitarforsterkeren og ganske kresen mht gitarlyden. Selvsagt kun justering etter egne ører og preferanser.

    Hjemme skrøt mange av lyden i anlegget mitt, jeg brukte alle konfirmasjonspengene på hifi-anlegg og oppgraderte stadig anlegget gjennom ungdommen og tidlig voksenliv. Lyden ble bedre, jeg ble mer interessert i både lyden og musikken i denne perioden.

    Da jeg startet å studere hadde jeg et par, for den tiden, relativt gode Dali-høyttalere med meg til studentleiligheten, og noe av det første jeg gjorde etter flytting til østlandet var å kjøpe et Densen-forsterkersett. Sammen med en ok cd-spiller hadde jeg da et anlegg som ga enormt stor glede, men som helt sannsynligvis ikke målte særlig korrekt.

    Jeg fikk meg jobb og kjøpte meg umiddelbart mye dyrere høyttalere. Da startet nedturen. Dyrere høyttalere var langt mer krevende, forsterkerne måtte byttes. Lyd og musikk ble frustrasjon i stedet for glede. Hi-fi-nevroser var det plutselig mange av. Kabler ble byttet, kilde ble byttet, men alt jeg oppnådde var å bruke masse penger uten å klare å få gleden helt tilbake.

    Kjøpte ny leilighet med dårligere akustikk, fikk samboer som gjorde at anlegget ikke kunne plasseres hvor som helst…

    Bygde etterhvert hus med eget rom for musikk og film. Dessverre var fokus å lete etter feil, finne korrekt sweetspot og etterhvert også rew-målinger. Klarte etterhvert å oppnå «riktig» lyd, men gleden…hvor ble det av den?

    Vi har alle forskjellige mål og vi gledes av forskjellige sider ved denne hobbyen. Men det gjelder å stå for det man selv liker og ikke være så opptatt av hva folk man ikke kjenner på et hifi-forum måtte mene. Ei heller hva som står i hifi-magasiner eller hva selgere av hifi måtte finne på å lire av seg i sine forsøk på å selge «forbedringer»
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja, det var vel det jeg skrev? Så korrekt oppfattet! (y)



    Det er jo her du misforstår noe grunnleggende. Tror du disse "perfekte" målingene som legges ut representerer annet en grov forenkling av virkeligheten? Annet enn en referanse for den enkelte utøver? Når du forleden ba meg om målinger tenkte jeg lenge, skal jeg? For på mange måter er disse målingene meningsløse for andre enn meg, referansepunkter når jeg sitter å tuner med musikken jeg lytter på.

    Jeg tilhører ferdighøyttaler leieren og justerer ikke dem på annen måte en å sikre god overgang mellom ht og sub. Over 200Hz er korreksjonen strupet her.
    Ikke ment som personlig angrep og mange har gjort tiltak i rommet i tillegg til dsp..
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Min interesse for hi-fi startet med en sterk interesse for musikk. Jeg spilte i band og var alltid opptatt av å skru lyd på gitarforsterkeren og ganske kresen mht gitarlyden. Selvsagt kun justering etter egne ører og preferanser.

    Hjemme skrøt mange av lyden i anlegget mitt, jeg brukte alle konfirmasjonspengene på hifi-anlegg og oppgraderte stadig anlegget gjennom ungdommen og tidlig voksenliv. Lyden ble bedre, jeg ble mer interessert i både lyden og musikken i denne perioden.

    Da jeg startet å studere hadde jeg et par, for den tiden, relativt gode Dali-høyttalere med meg til studentleiligheten, og noe av det første jeg gjorde etter flytting til østlandet var å kjøpe et Densen-forsterkersett. Sammen med en ok cd-spiller hadde jeg da et anlegg som ga enormt stor glede, men som helt sannsynligvis ikke målte særlig korrekt.

    Jeg fikk meg jobb og kjøpte meg umiddelbart mye dyrere høyttalere. Da startet nedturen. Dyrere høyttalere var langt mer krevende, forsterkerne måtte byttes. Lyd og musikk ble frustrasjon i stedet for glede. Hi-fi-nevroser var det plutselig mange av. Kabler ble byttet, kilde ble byttet, men alt jeg oppnådde var å bruke masse penger uten å klare å få gleden helt tilbake.

    Kjøpte ny leilighet med dårligere akustikk, fikk samboer som gjorde at anlegget ikke kunne plasseres hvor som helst…

    Bygde etterhvert hus med eget rom for musikk og film. Dessverre var fokus å lete etter feil, finne korrekt sweetspot og etterhvert også rew-målinger. Klarte etterhvert å oppnå «riktig» lyd, men gleden…hvor ble det av den?

    Vi har alle forskjellig mål og vi gledes av forskjellige sider ved denne hobbyen. Men det gjelder å stå for det man selv liker og ikke være så opptatt av hva folk man ikke kjenner på et hifi-forum måtte mene. Ei heller hva som står i hifi-magasiner eller hva selgere av hifi måtte finne på å lire av seg i sine forsøk på å selge «forbedringer»
    Beste innlegg på lenge.
    Hurra deg.
    Støttes 100%
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.316
    Torget vurderinger
    0
    Det rette er vel å begynner med gode høyttalere som drives av et godt anlegg og tilpasse dette til rommet ved plassering/akustikk og frekvensjustering?

    I en optimal verden har man mulighet til å lage høyttalerene med tanke på rommet de skal stå i😊
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvis vi skal se litt på hva DSP(romkorreksjon) gjør i dette tilfellet så se for oss følgende:

    Du har plassert høyttaleren i hjørnet og den spiller en tone på 60 Hz.
    • Direktelyden treffer deg selvsagt først.
    • Men ved 60Hz - så er høyttaleren rundstrålende så den spiller også lyd bakover. Denne lyden treffer hjørnet bak høyttaleren før den reflekteres fremover igjen. Denne refleksjonen kan gjerne vært kraftigere enn direktelyden og vil treffe lytteposisjonen litt forsinket.
    • Så kommer litt av poenget. Ved en så lav frekvens (Og lange bølgelengder) - så oppfører ikke dette seg som 2 ulike "lydbølger" - de summerer seg til 1 "lydbølge". Direktelyden og en refleksjon som er feks 3 ms forsinket - summerer seg og oppfører seg som det kun er 1 "lydbølge" som kanskje er 2 ms forsinket. Dette er det som heter Group Delay i målingene.
    • En slik summeringen skjer for frekvenser under den såkalte Schrøder frekvensen. Den avhenger av romstørrelse, men er gjerne i området 100-150Hz.
    • I korreksjonsterminologi - så sier man at dette er minimum fase "problem" som kan 100% korrigeres digitalt. Det romkorreksjon/DSP gjør da er å forsinke de andre frekvensene slik at alle treffer lytteposisjon samtidig.
    • At man kan korrigere dette digitalt for frekvenser under Schrøder er det allmenn enighet om
    • Så finnes det andre problemer - som man ikke like lett kan korrigere - feks stående bølger/utfasing.
    Hva om hjørnet er 6m bortenfor høyttaler? Og korrigeres fase osv for et problem hjørnet på høyre side påvirket det negativt på venstre side?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke ment som personlig angrep og mange har gjort tiltak i rommet i tillegg til dsp..
    Ikke alt er en kamp og jeg skjønner ikke hvordan du kan oppfatte meg som personlig krenket. 😂 Bare forklarer deg mitt tankesett og hvordan jeg tilnærmer meg problemstillingen. Dette med romrespons og bass er et faktum og eq fungerer fantastisk til formålet. om man vet hva man gjør.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det rette er vel å begynner med gode høyttalere som drives av et godt anlegg og tilpasse dette til rommet ved plassering/akustikk og frekvensjustering?

    I en optimal verden har man mulighet til å lage høyttalerene med tanke på rommet de skal stå i😊
    Jeg tror om anlegget til shy hadde blitt flyttet ut uten justering hadde det fortsatt spilt bra. Anlegget spiller riktig og rommet er optimaliser rundt det, ikke motsatt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ikke alt er en kamp og jeg skjønner ikke hvordan du kan oppfatte meg som personlig krenket. 😂 Bare forklarer deg mitt tankesett og hvordan jeg tilnærmer meg problemstillingen. Dette med romrespons og bass er et faktum og eq fungerer fantastisk til formålet. om man vet hva man gjør.
    Så det er ok at hjørnene spiller med under 200hz med peaker og dipper bare det korrigeres med eq og riktig energi treffer lytter?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min interesse for hi-fi startet med en sterk interesse for musikk. Jeg spilte i band og var alltid opptatt av å skru lyd på gitarforsterkeren og ganske kresen mht gitarlyden. Selvsagt kun justering etter egne ører og preferanser.

    Hjemme skrøt mange av lyden i anlegget mitt, jeg brukte alle konfirmasjonspengene på hifi-anlegg og oppgraderte stadig anlegget gjennom ungdommen og tidlig voksenliv. Lyden ble bedre, jeg ble mer interessert i både lyden og musikken i denne perioden.

    Da jeg startet å studere hadde jeg et par, for den tiden, relativt gode Dali-høyttalere med meg til studentleiligheten, og noe av det første jeg gjorde etter flytting til østlandet var å kjøpe et Densen-forsterkersett. Sammen med en ok cd-spiller hadde jeg da et anlegg som ga enormt stor glede, men som helt sannsynligvis ikke målte særlig korrekt.

    Jeg fikk meg jobb og kjøpte meg umiddelbart mye dyrere høyttalere. Da startet nedturen. Dyrere høyttalere var langt mer krevende, forsterkerne måtte byttes. Lyd og musikk ble frustrasjon i stedet for glede. Hi-fi-nevroser var det plutselig mange av. Kabler ble byttet, kilde ble byttet, men alt jeg oppnådde var å bruke masse penger uten å klare å få gleden helt tilbake.

    Kjøpte ny leilighet med dårligere akustikk, fikk samboer som gjorde at anlegget ikke kunne plasseres hvor som helst…

    Bygde etterhvert hus med eget rom for musikk og film. Dessverre var fokus å lete etter feil, finne korrekt sweetspot og etterhvert også rew-målinger. Klarte etterhvert å oppnå «riktig» lyd, men gleden…hvor ble det av den?

    Vi har alle forskjellig mål og vi gledes av forskjellige sider ved denne hobbyen. Men det gjelder å stå for det man selv liker og ikke være så opptatt av hva folk man ikke kjenner på et hifi-forum måtte mene. Ei heller hva som står i hifi-magasiner eller hva selgere av hifi måtte finne på å lire av seg i sine forsøk på å selge «forbedringer»
    Min historie er ikke veldig ulik. Ikke sjeldent så koser jeg meg minst like mye med musikk på kjøkkenet hvor det står 2stk Sonos Play 1 som i kjellerstua hvor jeg har brukt store summer og brukt mye energi på å få det bra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så det er ok at hjørnene spiller med under 200hz med peaker og dipper bare det korrigeres med eq og riktig energi treffer lytter?
    Det er den tilnærmingen som er brukt hos neg. Bassmetning i hjørnene er så godt som uunngåelig i et anlegg i et multifunksjonsrom som en stue.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva om hjørnet er 6m bortenfor høyttaler? Og korrigeres fase osv for et problem hjørnet på høyre side påvirket det negativt på venstre side?
    Illustrasjonene er en forenkling.

    Bassfrekvensens treffer jo alle flater i rommet, og du får refleksjoner fra alle flatene - så når du sitter i lytteposisjon - så hører du noe direktelyd, noe som er reflektert fra sidevegg, noe fra taket, noe fra bakvegg og noe som har gått veien via frontvegg og sidevegg.

    Så er det en veldig viktig presisering - for høye frekvenser - så greier man å skille refleksjoner fra direktelyden - noe er bra og gir ambient lyd, andre refleksjoner er direkte skadelige og ødelegger stereobildet.

    Men for bassen - så er det altså ikke slik. Den kan man måle i lytteposisjon, og måler du 60Hz i ditt rom - så vil du ikke finne noen refleksjoner på målingen - det du vil finne er et avvik på nivå (Avhengig om du har forsterkning eller kansellering), du vil finne en Group Delay - altså i hvilken grad frekvensen er forsinket og du vil avdekke en "etterklang" - altså hvor lenge tonene lever i rommet ditt.

    Nivå og Group Delay kan du korrigere digitalt - etterklangen/demping får du ikke korrigert.

    Group Delay og Nivå vil trolig være forskjellig ved 50Hz og 80 Hz - derfor vil DSP gi ulike korreksjon ved ulike frekvenser, slik at ferdig korrigert - får man den frekvensresponsen man ønsker og at alle frekvenser treffer lytteposisjon samtidig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så det er ok at hjørnene spiller med under 200hz med peaker og dipper bare det korrigeres med eq og riktig energi treffer lytter?
    Jeg sitter svært sjeldent trykket opp i et hjørne og lytter på musikk, men med mindre du sitter i et totalt ekkofritt kammer eller i fri luft kan du ikke unngå resonanser.

    Om en resonanse gir uønskede effekter der du nyter musikken har du tre valg. Dempe fysisk slik at energien blir absorbert, dempe input i rommet slik at resonansen ikke lenger avgir forstyrrende energi eller flytte deg ut av den. Alle tre løsninger har fordeler og ulemper og man må avveie hva man gjør avhengig av problemets natur. Demping er inneffektivt ved svært lave frekvenser og stjeler effekt, eq kan gjøre sweetspoten svært smal, en forflytning gir ofte kun en forskyving av problemet.

    Personlig har jeg tro på en kombinasjon av alle tre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Min interesse for hi-fi startet med en sterk interesse for musikk. Jeg spilte i band og var alltid opptatt av å skru lyd på gitarforsterkeren og ganske kresen mht gitarlyden. Selvsagt kun justering etter egne ører og preferanser.

    Hjemme skrøt mange av lyden i anlegget mitt, jeg brukte alle konfirmasjonspengene på hifi-anlegg og oppgraderte stadig anlegget gjennom ungdommen og tidlig voksenliv. Lyden ble bedre, jeg ble mer interessert i både lyden og musikken i denne perioden.

    Da jeg startet å studere hadde jeg et par, for den tiden, relativt gode Dali-høyttalere med meg til studentleiligheten, og noe av det første jeg gjorde etter flytting til østlandet var å kjøpe et Densen-forsterkersett. Sammen med en ok cd-spiller hadde jeg da et anlegg som ga enormt stor glede, men som helt sannsynligvis ikke målte særlig korrekt.

    Jeg fikk meg jobb og kjøpte meg umiddelbart mye dyrere høyttalere. Da startet nedturen. Dyrere høyttalere var langt mer krevende, forsterkerne måtte byttes. Lyd og musikk ble frustrasjon i stedet for glede. Hi-fi-nevroser var det plutselig mange av. Kabler ble byttet, kilde ble byttet, men alt jeg oppnådde var å bruke masse penger uten å klare å få gleden helt tilbake.

    Kjøpte ny leilighet med dårligere akustikk, fikk samboer som gjorde at anlegget ikke kunne plasseres hvor som helst…

    Bygde etterhvert hus med eget rom for musikk og film. Dessverre var fokus å lete etter feil, finne korrekt sweetspot og etterhvert også rew-målinger. Klarte etterhvert å oppnå «riktig» lyd, men gleden…hvor ble det av den?

    Vi har alle forskjellig mål og vi gledes av forskjellige sider ved denne hobbyen. Men det gjelder å stå for det man selv liker og ikke være så opptatt av hva folk man ikke kjenner på et hifi-forum måtte mene. Ei heller hva som står i hifi-magasiner eller hva selgere av hifi måtte finne på å lire av seg i sine forsøk på å selge «forbedringer»
    Må bare si jeg kjenner meg litt igjen i denne fortellingen. Vokste opp med gitar og mye musikk, startet med hifi p.g.a. musikkglede som ble gradvis mindre og mindre til stede etterhvert som hifi'en ble dyrere, men ikke subjektivt så mye bedre. Snarere låt det hele mer blodfattig og mindre engasjerende når jeg begynte å bruke mer penger på lyd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    En kompis drev med bilstereo konkurranse for mange år tilbake siden. Vant vel ikke noen 1-plasser, siden grafen ikke var riktig, men alle dommerne mente vel at han hadde den "morsomste" lyden, der man fikk for, men siden grafen ikke var riktig i forhold til de som bestemte, så ingen seire. Lytt med øra, å ikke etter en graf. Så lenge du selv liker lyden, så er det vel det som teller?? Har en følelse at alle skal måle å måle å måle for å få en viss type graf, at det nesten er blitt viktigere enn å nyte musikken/filmen. Å skal låte sånn å sånn på det sporter på den platen. Hjelper lite om det låter bra på den, om det overhodet ikke er på den type musikk du spiller.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.316
    Torget vurderinger
    0
    Min interesse for hi-fi startet med en sterk interesse for musikk. Jeg spilte i band og var alltid opptatt av å skru lyd på gitarforsterkeren og ganske kresen mht gitarlyden. Selvsagt kun justering etter egne ører og preferanser.

    Hjemme skrøt mange av lyden i anlegget mitt, jeg brukte alle konfirmasjonspengene på hifi-anlegg og oppgraderte stadig anlegget gjennom ungdommen og tidlig voksenliv. Lyden ble bedre, jeg ble mer interessert i både lyden og musikken i denne perioden.

    Da jeg startet å studere hadde jeg et par, for den tiden, relativt gode Dali-høyttalere med meg til studentleiligheten, og noe av det første jeg gjorde etter flytting til østlandet var å kjøpe et Densen-forsterkersett. Sammen med en ok cd-spiller hadde jeg da et anlegg som ga enormt stor glede, men som helt sannsynligvis ikke målte særlig korrekt.

    Jeg fikk meg jobb og kjøpte meg umiddelbart mye dyrere høyttalere. Da startet nedturen. Dyrere høyttalere var langt mer krevende, forsterkerne måtte byttes. Lyd og musikk ble frustrasjon i stedet for glede. Hi-fi-nevroser var det plutselig mange av. Kabler ble byttet, kilde ble byttet, men alt jeg oppnådde var å bruke masse penger uten å klare å få gleden helt tilbake.

    Kjøpte ny leilighet med dårligere akustikk, fikk samboer som gjorde at anlegget ikke kunne plasseres hvor som helst…

    Bygde etterhvert hus med eget rom for musikk og film. Dessverre var fokus å lete etter feil, finne korrekt sweetspot og etterhvert også rew-målinger. Klarte etterhvert å oppnå «riktig» lyd, men gleden…hvor ble det av den?

    Vi har alle forskjellige mål og vi gledes av forskjellige sider ved denne hobbyen. Men det gjelder å stå for det man selv liker og ikke være så opptatt av hva folk man ikke kjenner på et hifi-forum måtte mene. Ei heller hva som står i hifi-magasiner eller hva selgere av hifi måtte finne på å lire av seg i sine forsøk på å selge «forbedringer»
    Godt skrevet. Har inntrykk av at mange har/hatt
    det liknende😊
    Men er det ikke litt sånn uannsett hva man driver med? No pain, no gain? God lyd blir vel en slags livsstil, men hvis man kun skal ha det gøy og kun er interessert i musikk blir det utfordrende å komme noen vei? Blir vel litt sånn med gitarspill også eller?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt skrevet. Har inntrykk av at mange har/hatt
    det liknende😊
    Men er det ikke litt sånn uannsett hva man driver med? No pain, no gain? God lyd blir vel en slags livsstil, men hvis man kun skal ha det gøy og kun er interessert i musikk blir det utfordrende å komme noen vei? Blir vel litt sånn med gitarspill også eller?
    FB_IMG_1650211390376.jpg


    Utfordringer må til, og de er er veldig ulike. Det være seg kunnskap om ulike rør og deres signatur, bygging av høyttalere, akustikk, DSP, målinger eller stadig gi seg selv nye utfordringer ved å alternere mellom de forannevnte. Fint om en kan ha takhøyde for at ulike utfordringer er like mye verdt for den der gjelder, selv om effekten nok er ulik ifht hva en gjør. Uansett, mangfold er bra. Når såkalte "subjektivister" forsøker å almenngjøre sine opplevelser er ikke det noe verre enn når objrktivstene kommer med sin egen sanne "måle-tro" som den eneste sannhet. Det er rom for alle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn