Diverse Hva er viktig? Riktig lyd eller riktig måling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Omtrent umulig å unngå for AS det der.
    krysser fingrene for at ingen hyener får kloa i selskapet og splitter det opp i «assets». Det skjedde med den utmerkede marinekektronikkbedriften Robertson i Egersund. Investeringsselskap kan for en stor del gis prefikset føkkings. Verdi for våre aksjonærer my ass.
    Investeringsselskap betyr en ting. Eller to da. 1. Mest mulig gevinst til seg selv. 2. Den som betaler er de ansatte. Eller skal vi si framtidig tidligere ansatte....
    Dette er en interessant diskusjon. Det er ingen ting ved et investeringsselskap som krasjer naturlig med driften eller de ansatte. For eksempel, når man har med statlige interesser vil man alltid ha fokus på å skape arbeidsplasser. For private investorer handler det som regel enten om å øke verdien eller realisere en drøm. Den siste er ofte det som er minst interessant både for investorene (kommersielt) og for de ansatte da man i begrenset grad sikrer arbeidstakerne økonomisk.

    Det som derimot kan være noe skikkelig dritt er når investorene slutter å tenke langsiktig. Det er da ideer som nedskjæringer (kortsiktig profitt) splitting for å kunne selge unna selskapets samlede verdier som spesifikke verdienheter (kortsiktig profitt), og mye annet som er langt værre dukker opp.

    Sonavox markedsfører faktisk ikke Seas på sin nettside, og Seas nevner ikke Sonavox annet enn så vidt jeg vet to plasser på hele nettstedet. Lite har skjedd med retningen siden de tok over eierskapet og jeg tror ikke mye kommer til å skje heller. De virker faktisk overraskende passive og uinteresserte i det Seas driver med, hvilket egentlig er litt skuffende.

    Det er ikke godt å si hva Seas ville vært i dag uten Sonavox. Noe sier meg at de som jobber på Seas påvirker retningen langt mer enn eierne, og at det derfor ikke ville vært så veldig annerledes.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kanskje Seas er for små til å hente stor kortsiktig gevinst, heldigvis. Jeg har selv jobbet i et selskap som først ble overtatt av et hegdefond i UK. Deretter "omstrukturert" så i praksis noen tusen ansatte mistet jobben så investorene kunne tjene noen milliarder.

    Men dette er OT. Kan stoppe her kanskje.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Den danske høyttaler-industrien gikk det ikke så bra med egentlig. Vifa, ScanSpeak og Peerless ble jo overtatt av Hong Kong-baserte Tymphany.

    SEAS derimot - fortsatt 100% norsk. (y)
    De hadde jo en liten tur til Østen de også. Men fant fort ut att det ikke var av det smarteste :=)
    Enda godt.
    Nå ligger de faan meg i Moss.
    Skremmende att Moss fikk det også. En av Rygges stolthet :=)
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje Seas er for små til å hente stor kortsiktig gevinst, heldigvis. Jeg har selv jobbet i et selskap som først ble overtatt av et hegdefond i UK. Deretter "omstrukturert" så i praksis noen tusen ansatte mistet jobben så investorene kunne tjene noen milliarder.

    Men dette er OT. Kan stoppe her kanskje.
    Syncrolux har et godt poeng. Diskusjon om Seas kan f.eks. videreføres i Seas sin vennetråd eller egen tråd. Det blir litt vel off-topic i denne tråden.
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Jeg humrer hver gang noen mener seg å "høre musikernes plassering i studio" eller "høre avstanden til bakveggen i studio" og lignende. Hvis man har null peil på hvordan innspillinger gjøres så går det jo an å si sånt forsåvidt... men ....
    Er vel bittelitt relevant på en del live-opptak som er utført med avstandsmikrofoner?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dette spørs på hvem du er… Ser du sammenheng? Bruker du øra dine OG kunnskap/viten eller tror du ikke på det som ikke kan måles? Som følelser, liv og engasjement.. Anlegget skal tilpasses, rom, bruk, smak og eier. Fra veggen og ut, i en helhetlig, systematisk pakke. Det er det hele..
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Riktig lyd, og/eller riktig måling?
    Purifi drivere gir iallefall et svært så habilt utgangspunkt for å få både riktige målinger, og riktig lyd.
    Jeg har testet både med målemic, og ikke minst, med ØRA.

    Anbefales.

    Mellomtoner kan til nød lånes ut til test fra min hule på forespørsel.
    (det spørs hvem du er) ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er også happy med Magnepan - som drivere. Men ikke som original høyttaler.....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Målet er vel uansett god lyd.

    Dette med måling måle må en dele inn i kategorier.

    Høyttaler:
    Skal en sette sammen høyttaler selv, enten en bruker DSP eller passive filtre, så er det helt nødvendig å måle.
    Dette for å sette mest mulig korrekte deleflanker og korreksjon.
    Fornuftige høyttalerkonstruktører bruker måling når de konstruerer.
    En klarer ikke sette sammen en god høyttaler uten at den blir målt.

    Romkorreksjon:
    I sin enkleste form så kan en måle for å finne best mulig plassering av høyttalere.
    Med DSP så må en måle om skal i det hele tatt være i nærheten av å korrigere riktig.

    Idiotmåling:
    Måling av hvor idiotiske innlegg det går an å skrive på hfs.
    Er det ekstra ille kan en måle dette med en geigerteller.
    Generelt bør det holde med et termometer så en ser når temperaturen stiger litt for fort.
    Om noen skulle få det for seg å forsøke måle lyd med geigerteller eller termometer, så har det dessverre lite for seg.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dagens desidert beste innlegg.
    Cred til Oks.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn