Hva er en god høyttaler

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Norsklæreren min pleide å si at man kunne skrive akkurat hva faen man vil, så lenge man begrunner det. :cool:
Norsk læreren min mumlet oppgitt: "Arbeidslyst kom an, her skal du møte motstand!". Tror jeg hadde rett, diktanalyse hjelper ikke på HFS 😂
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kanskje jeg ikke er interessert nok eller at hjernen min er for primitiv, men det gjorde meg ikke noe særlig klokere.

Ditto, så du er i det minste ikke alene i din primitive uvitenhet. Det er da noe.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Spørsmålet er om en god nøytral høytalere i alle musikk sjangre i det hele tatt hadde vunnet en eneste test. Den hadde vel mer havnet i kompani med Brann?
Tja, si ikke det, de nevnte Dutch, Kii, Grimm samt andre i proffverden som Genelec både måler godt og de er da mange som liker disse. Det er en pussig hifi-myte (1) at måler det bra så låter det dårlig. Enda mer fjernt er vel hifi-myten (2) at det måler helt forferdelig men lyden er helt suveren

Sjekk også Dunlavy, som produserte passive høyttalere som målte meget godt, samt hyllet subjektivt: "It measures exceedingly well, and sounds superb....I am buying the reviewed pair
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Ja eg bruker DSP selv så det er sånn det er. Men har man en høytalere som er nøytral og kan brukes på all type musikk, er den god da?
Selv om den låter subpar mot andre på visse sanger/sjangre? Eller har man en høytalere som passer din smak, den er god for deg, ferdig arbeid. Men hvordan velger man en høytalere utelukkende fra objektive kriterier, og hva er disse? Hva mangler i listen min evt?
Objektive kriterier er primært anekoisk rett og jevn frekvensrespons, båndbredde (20Hz-20kHz) og SPL uten fordreining.

God PA - som du praktiserer - med god DSP (gjerne Trinnov-klasse) tror jeg er en snarvei til «morsom» lyd for mange.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Norsk læreren min mumlet oppgitt: "Arbeidslyst kom an, her skal du møte motstand!". Tror jeg hadde rett, diktanalyse hjelper ikke på HFS 😂
Norsklæreren min var omtrent to meter høy. Han var også gymlærer, og gammel bokser. Han pleide å banke meg opp i gymtimene under påskudd av at han skulle "lære meg å bokse", men jeg er sikker på det bare var hans måte å hevne seg på for at jeg kanskje ikke var en mønsterelev hele tiden.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kortversjonen:

Ser du hvor lite den stråler ut til sidene, @bambi ?
Sett den så opp minst 1 m fra alle vegger og pek den på lytteren i en tradisjonell likesidet trekant. Da kan du oppnå en impulsrespons som dette i en vanlig stue. De første refleksjonene er allerede 20 dB nede:
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hva skiller egentlig bi-pol og di-pol? Illustrasjonen ligner jo, om jeg husker rett, veldig mye på tilsvarende for mine gamle Mirage M3Si.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
De må minst meter ut fra frontvegg for at de skal ha noe for seg.
De blir brede.
De må ha et par tolvtommere eller langslagstitommere for at det skal bli bass.
Komplisert delefilter. Løses best aktivt.

Et par nøkkelferdige Linkwitz LX521.4 koster 13000 Euro med delefiltere, kabler og forsterkere.
Vrel har to stk 15’’ og løser det uten delefilter
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Tja, si ikke det, de nevnte Dutch, Kii, Grimm samt andre i proffverden som Genelec både måler godt og de er da mange som liker disse. Det er en pussig hifi-myte (1) at måler det bra så låter det dårlig. Enda mer fjernt er vel hifi-myten (2) at det måler helt forferdelig men lyden er helt suveren

Sjekk også Dunlavy, som produserte passive høyttalere som målte meget godt, samt hyllet subjektivt: "It measures exceedingly well, and sounds superb....I am buying the reviewed pair
Hatt et par av disse og de er absolutt ikke hvert prisen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I en dipol er lyden bak høyttaleren i motfase med lyden foran.
I en bipol har den samme fase.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har vi ikke hatt nok av dette temaet nå?
Så lenge ikke alle vil ha samme lyd og behov, vil en aldri bli enige.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men apropos dipoler. Kom plutselig til å tenke på Mirage som var så populære en stund, og ble sittende å lure på hvorfor ikke bipolare høyttalere var mer utbredt. De har vel ikke samme utfasingen av bass som dipoler.
Eg brukar Mirage rundstrålarar i heimekinoanlegget. Det funkar godt, og var ganske rimeleg. Miragane kan henge på veggen, og "Heimekinoanlegget" er også vinterhage, sommarstove og glasveranda. I tillegg har eg eit sett Boston utehøgtalalarar i hagen, slik at eg har musikk til hagearbeidet..
Mirage ¨Nanosat og Omnisat : http://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/357-mirage-omni-lettplassert-og-rundstrålande
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hva skiller egentlig bi-pol og di-pol? Illustrasjonen ligner jo, om jeg husker rett, veldig mye på tilsvarende for mine gamle Mirage M3Si.
En bipolar kalles den ettersom jeg har forstått det ala d'Appolito konfigurasjon diskant i midten, en mellom tone over og under evt bass over og under denne, liggende blir den O o • o O høytaleren blir da vesentlig mer begrenset i spredning i den bipolare retningen, brukes av en del produsenter...
Om dette medfører at den oppfører seg som en point source vet jeg ikke? Noen?
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Har vi ikke hatt nok av dette temaet nå?
Så lenge ikke alle vil ha samme lyd og behov, vil en aldri bli enige.
Tema her er ikke hva vi liker eller har behov for, det er hva som er objektive kriterier for en god høytaler. Liker og behov og lyster for den saks skyld tar all,slags retninger.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
En bipolar kalles den ettersom jeg har forstått det ala d'Appolito konfigurasjon diskant i midten, en mellom tone over og under evt bass over og under denne, liggende blir den O o • o O høytaleren blir da vesentlig mer begrenset i spredning i den bipolare retningen, brukes av en del produsenter...
Det stemmer nok ikke. En bipolar høyttaler stråler lyd både forover og bakover, hvor lyden er i fase med hverandre. Som f.eks. Mirage.

 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gjelder relativitetsteorien her også?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det stemmer nok ikke. En bipolar høyttaler stråler lyd både forover og bakover, hvor lyden er i fase med hverandre. Som f.eks. Mirage.

Og en helt tradisjonell diskant > mellomtone > bass oppstilling. Spilte deilig, men diskanten var for dårlig i forhold til resten.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Objektive kriterier er primært anekoisk rett og jevn frekvensrespons, båndbredde (20Hz-20kHz) og SPL uten fordreining.
God PA - som du praktiserer - med god DSP (gjerne Trinnov-klasse) tror jeg er en snarvei til «morsom» lyd for mange.
Ja men hva er de sekundære kriteriene, er det noe liste på de? Er det ikke noen beskrivelser eller forståelser blant høytaler designere som går på disse sekundære parametrene? parametrene
Kapasitet, headroom, impuls respons, spredning, IM forvrengning etc.hva vet jeg?
Virker for meg som at selv om man har en høytaler med 0.001% forvrengning som skulle spilt av ett skarptromme slag, blir litt dårligere enn virkeligheten selv i friluft, så kan egentlig ikke forvrengningen være representativ.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det stemmer nok ikke. En bipolar høyttaler stråler lyd både forover og bakover, hvor lyden er i fase med hverandre. Som f.eks. Mirage.
Sorry tar feil husker dårlig som vanlig, de kaller det en dipolar element konfigurasjon sånn som jeg beskrev det.
 

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
277
Antall liker
93
Ble som sagt brukt en Krell, men kan hende de dro på litt ekstra for å tøffe seg, sånn at det ble litt mye. :)
Har testet med krell 302 på både fls og prodigy, den hadde ikke kontroll på di i hvertfall
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det vert uråd å objektivt definere den perfekte høgtalar. Det er for mange innfallsvinklar.
Horn
fulltone utan delefilter
elektrostatar/magnestatar/bandhøgtalarar
konvensjonelle to-tre eller firevegs
linjekjelde
rundstrålarar
plasma
Alle desse har noko unikt over seg som burde vore med i ein perfekt konstruksjon.
Dei fleste høgtalarkonstruktørar hamnar nok på eit eller anna konvensjonelt. Slikt kan vere bra nok, men vi snakkar no om det perfekte, ikkje sant?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det vert uråd å objektivt definere den perfekte høgtalar. Det er for mange innfallsvinklar.
Horn
fulltone utan delefilter
elektrostatar/magnestatar/bandhøgtalarar
konvensjonelle to-tre eller firevegs
linjekjelde
rundstrålarar
plasma
Alle desse har noko unikt over seg som burde vore med i ein perfekt konstruksjon.
Dei fleste høgtalarkonstruktørar hamnar nok på eit eller anna konvensjonelt. Slikt kan vere bra nok, men vi snakkar no om det perfekte, ikkje sant?
Er "perfekt" egentlig objektivt eller subjektivt? Dessuten tror jeg perfeksjon kun er oppnåelig i svært, svært sjeldne tilfeller. Kanskje ikke i det hele tatt. For de fleste virker det mer som at "bra nok - for en periode" er mer realistisk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Sant. Burde sikkert ha lest åpningsinnlegget nøyere, og ikke bare overskriften. :sneaky:
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det var trådstartar som formulerte "objektive kriterier" for det perfekte i innlegg #104. Trur det skal bli vanskeleg å finne slike. Vi får gjere så godt vi kan, og slå oss tåls med det.
Jeg har ikke ment å formulere noe av dette som perfekt, det er ikke noe objektivt. Har heller ikke brukt det ordet i innlegget du siterer..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kikket litt på Vrel-høyttaleren du nevnte, @amazon, Bequardo 3.
Egenutviklede elementer.To 15"i åpen baffel ruller naturlig av mot en dipol diskant som er hornladet i front. De hevder at det ikke finnes noe delefilter. Diskanten har nok en seriekondis innebygd da.
Oppgitt følsomhet 97 dB/W/m, nominell impedans 8 ohm. Salgspitch naturlighet, ingenting i veien for musikksignalet.

De er dyrere enn et sett Linkwitz LX521.4, og det er før du har kjøpt en effektforsterker til dem. I'll pass.


 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg har ikke ment å formulere noe av dette som perfekt, det er ikke noe objektivt. Har heller ikke brukt det ordet i innlegget du siterer..
Skjønar. Av og til trykkjer ein seg uheldig ut. Og det er ganske individuelt kva ein legg vekt på når det gjeld godlyd, og vanskeleg å definere objektivt anna enn det kvantifiserbare, noko som ikkje fortel alt om høgtalaren sine kvalitetar)

(men i #104 skreiv du: "Tema her er ikke hva vi liker eller har behov for, det er hva som er objektive kriterier for en god høytaler. Liker og behov og lyster for den saks skyld tar all,slags retninger".Men ordet "perfekt" la eg til for eigen del - overskrifta på tråden er "god", som er langt meir audmjukt....)
 
Topp Bunn