Hva er en god høyttaler

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Dette er jo ett spørsmål som kan diskuteres objektivt.
Normalt sett vurderer man dette etter musikk smak og subjektive preferanser.
En objektiv høytaler virker på alle musikkstiler men kanskje uten den fargingen du liker for din..
Objektivt er vel dette en grei smørbrødsliste, rekkefølgen har ingenting å si her, de er likestilte.
- Høytaleren (HT) har en jevn frekvens respons anekoisk
- HT er en Point-Source lydkilde
- HT har en definert spredning, den er dokumentert, så da kan du velge, vil du ha kontrollert da er jo større jo bedre, ett resultatet av enkel fysikk
- HT har kapasitet igjennom hele frekvens registeret, altså mer membran areal jo lengre ned i frekvens du går
- HT har minimalt med fase-avvik og forvrengning +++ over frekvens responsen (slik at audiofile argumenter som oppløsning og holografi er ivaretatt)
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.548
Sted
Langesund
Ikke hele frekvensområdet trenger god utlufting. Det jeg opplever er at 60 til 500 Hz har de største utfordringene når det kommer til demping i kasser.
Har selvfølgelig valgt åpen løsning her;)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det jeg opplever er at 60 til 500 Hz har de største utfordringene når det kommer til demping i kasser.
Har selvfølgelig valgt åpen løsning her;)
Nesten samma her. 80 til ca 700 Hz.

Hva som er best i de nederste oktaver har mye å gjøre med hva slags utfordringer man har med rommet.

Hva som er best fra mellomtone og oppover, har mye med smak og behag å gjøre.
Selv foretrekker jeg både horn og tradisjonelle ape bokser.
Veksler frem og tilbake etter behov og humørsvingninger.
;)
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Dette er et meget vanskeligt spørsmål og som ikke har ét svar. Dette kommer an på om de skal brukes i studie eller hjem samt personlige preferenser. Som eksempel kan jeg personlig godt lide så teknisk og ytelsmessig ulike høytalere som Altec A5, Falcon ls3/5a, Carlsson oa-51LE osv som alle har sine styrker og ikke minst sine begrensninger. Jeg har hørt mange andre som jeg kunne godt leve med, men også en del som for meg er uintressant.
 
S

Syncrolux

Gjest
Godt spørsmål. Jeg tror hovedårsaken er at de blir digre og ineffektive, samtidig som de ikke har særlig med bass og begrenset max spl hvis de skal lages med passive filtre.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.612
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De må minst meter ut fra frontvegg for at de skal ha noe for seg.
De blir brede.
De må ha et par tolvtommere eller langslagstitommere for at det skal bli bass.
Komplisert delefilter. Løses best aktivt.

Et par nøkkelferdige Linkwitz LX521.4 koster 13000 Euro med delefiltere, kabler og forsterkere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fair enough. Dipoler er helt ukjent territorie for meg, så jeg har lurt litt hvorfor det er så uvanlig og ikke mer utbredt. Litt som paneler, men det kan jeg på en måte skjønne.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Den må ha varm og god lyd, uten å være grøtete og slapp. Nøytral og avslørende, uten at s-lydene blir skrikende eller at høytaleren fremprovoserer lyttetretthet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Så stativhøyttaler-dipoler er helt fånyttes, med andre ord.
 
S

Syncrolux

Gjest
Om ein høgtalar (med eit visst ambisjonsnivå) er meir eller mindre god, er eit spørsmål om korleis han oppfører seg i det aktuelle rommet.
Det har du helt rett i. Da må man se på hvordan polar-responsen er. Målinger må til.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men, atte... det burde ikke være så mye mer utfordrende å lage f.eks. dipoler for kommersielle aktører, enn det er å lage lukkete kabinetter med eller uten porter. Hvorfor er ikke dipoler mer vanlig hvis det også er overlegent?
Fordi dei er store og dyre, og vanskelegare å få lurt diskret inn i stova.
(Elles: Dipolar er bra, men prøv rundstrålarar....)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fordi dei er store og dyre, og vanskelegare å få lurt diskret inn i stova.
(Elles: Dipolar er bra, men prøv rundstrålarar....)
Rundstrålere er ikke akkurat vanlig det heller, vel. Også virker de å være temmelig kostbare.

Kanskje hva som er bra må deles opp i prisklasser og vilje til kompromissløshet. F.eks. glem dipoler opp til et visst prisnivå og ønsket plassbehov og kompleksitet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Et greit kompromiss innen dipoler er f.eks Magnepan 1.x med litt EQ for å gi den bass.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.451
Antall liker
35.272
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Lyd er subjektivt - så enkelt er det. I hvert fall når det gjelder "privat lyd hjemme". Jeg har helt gitt opp hvordan personer ønsker å ha sitt piano eller flygel når det gjelder å voicing av hammere. Enkelte ønsker det så softe at en knapt hører tonen, mens andre ønsker det så glassklart at det verker i ørene. Til konsert derimot så er det jeg (eller pianisten) som bestemmer. Litt slik er det med hifi til hjemmebruk også.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.612
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er en grunn til at Quad ikke lager mindre/billigere paneler enn ESL-2812.

Rundstrålere har de samme veggavstandskravene som dipoler, og de stiller også krav til spesielle spredelinser og/eller spesialutviklede drivere.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
For å si det sånn - jeg har aldri hørt en høyttaler som låt bra uten at det var tweaket på delefilteret eller brukt masse EQ, eller at det var noe heftige DIY-greier.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
En som formidler musikken på en måte som gir FOT!
Der er et viktig poeng. Jeg har hørt høytalere som måler veldig likt men som gir helt forskjellig lyd. En kan låte stivt og mekanisk mens den den andre svinger det skikkelig av.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Rundstrålere er ikke akkurat vanlig det heller, vel. Også virker de å være temmelig kostbare.

Kanskje hva som er bra må deles opp i prisklasser og vilje til kompromissløshet. F.eks. glem dipoler opp til et visst prisnivå og ønsket plassbehov og kompleksitet.

Sjøl er jeg prinsipiell motstander av å sende lyden veggimellom....
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Der er et viktig poeng. Jeg har hørt høytalere som måler veldig likt men som gir helt forskjellig lyd. En kan låte stivt og mekanisk mens den den andre svinger det skikkelig av.
Ja selv om noe måler tilsynelatende likt kan de låte veldig forskjellig, dette har vel mye med hvordan den kobler med som og hvordan forsterker ser lasten.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Sjøl er jeg prinsipiell motstander av å sende lyden veggimellom....
Har bare hørt elektrostater for mange år siden, så har for lite erfaring med disse prinsippene til å mene noe særlig om det. Husker bare at jeg syns Tom Waits låt helt fantastisk, mens Marilyn Manson låt litt... tregt?
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Har bare hørt elektrostater for mange år siden, så har for lite erfaring med disse prinsippene til å mene noe særlig om det. Husker bare at jeg syns Tom Waits låt helt fantastisk, mens Marilyn Manson låt litt... tregt?
Her kreves det nok effekt og kontroll fra forsterker, så det er en mulig grunn til din opplevelse.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Her kreves det nok effekt og kontroll fra forsterker, så det er en mulig grunn til din opplevelse.
Lite trolig i dette tilfellet, jeg var i en butikk for å kjøpe en Krell effektforsterker, så det var det som ble brukt.
 
Topp Bunn