Forsterkere Hva er det vi betaler for?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    HiFi-produkter blir bare dyrere og dyrere, ta en forsterker for eksempel, prisene har tatt fullstendig av og jeg ser ikke grunnen til det.

    Noen er av den mening at verden har gått fremover, ikke mye vil jeg hevde fordi jeg kan ta meg selv i å synes at en forsterker fra 90-tallet (eldre også) kan spille vidunderlig og kan gi meg noen av de største lydopplevelsene. Med tanke på at kondensatorer jo tørker ut så burde jo ikke alder favorisere såpass gamle forsterkere, men tross alderen kan den rette forsterkeren spille nydelig. Det ligger ingen automatikk i at en nyere forsterker spiller bedre, snarere tvert imot så synes jeg godt konstruerte eldre forsterkere spiller bedre enn ikke like godt konstruerte moderne forsterkere som må ansees spiltternye.

    Så kommer mitt spørsmål: Hvorfor skal forsterkere i dag være så fryktelig mye dyrere enn hva forsterkere var tidligere? Inflasjon forklarer ikke det voldsomme hoppet, det er grotesk hvor mye dyrere de har blitt, i dag må man virkelig vrenge lommeboken og man blir jo nesten litt matt når prislappen blir både seks og sju månedslønner (eller mer) om man virkelig skal gå for noe virkelig gjevt. Det blir nær sagt litt surrealistisk for min del...

    Det er ikke nødvendigvis slik at vrir man lommeboken til fulle og tømmer sparegrisen og i tillegg tar opp lån, så får man så mye bedre lydmessig resultat, er det designen på produktene vi betaler for (det er designmessig jeg synes at det har vært størst endringer fra tilbake i tid til nå). Satt helt på spissen så tenker jeg at dersom alle komponenter var helt likt designet, altså at dersom all elektronikk kom i de samme standardiserte boksene, da hadde det trolig ikke vært like stort marked for å måtte ta opp skyhøye lån for å skaffe seg den ene forsterkeren kontra den andre - klart folk ville betalt mer for det bedre om design var standardisert også... Men altså, slik det er i dag så blir hifi-snobberi viktig for mange, og derfor betaler folk også overpris for å få et status-produkt å stille ut hjemme i egen stue... Det er nesten litt synd at det er blitt slik og at produsentene kan vri penger ut av noe slik, fordi det er jo ikke slik at fordi en forsterker ser utrolig bra ut estetisk og koster så mye at folk blir beundrende bare de hører prisen på produktet, så er nødvendigvis forsterkeren bedre.

    Det legges for mye i å skape design og å oppnå snobbestatus i dag, det koster jo ekstra men selv ikke det kan forsvare prisen av en god forsterker i dag sammenlignet med hva en god forsterker kostet tidligere. Dette har tatt for av synes jeg, så vi burde jo sende bransjen et signal om at dette vil vi ikke ha mer av og at det er helt greit at de legger mindre fokus på design og heller gir oss kvalitetsprodukter i litt kjedeligere bokser for en billigere penge.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkere er vel ikke det verste eksempelet. Høytalere har steget mer. Jeg ser høytalere som ser ut som en gulvstående Dali fra 90-tallet til noen få tusenlapper, bestykket med billige off-the-shelf høytalerelementer fra en tredjepart som selges til 100 000+ kr.
    Jeg har ingen problemer med å betale mye for ting, men da skal de også være bygd deretter. Har lite problemer med design og byggekvalitet. Betaler gjerne for super byggekvalitet og håndverk. Problemet er alle de dyre produktene som er billige, men selges dyrt.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Jeg tror at dersom verdens best konstruerte forsterker kom i en kjedelig og billig boks, da ville den ikke blitt noen suksess selv om den var billigere enn flere av sine designmessig utsøkte forsterkere som hifi-snobber ville stille ut i egen stue... Det blir nesten litt absurd, men jeg tror de fleste ikke ville lagt merke til den...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Forsterkere er vel ikke det verste eksempelet. Høytalere har steget mer. Jeg ser høytalere som ser ut som en gulvstående Dali fra 90-tallet til noen få tusenlapper, bestykket med billige off-the-shelf høytalerelementer fra en tredjepart som selges til 100 000+ kr.
    Jeg har ingen problemer med å betale mye for ting, men da skal de også være bygd deretter...
    Forsterkere var i grunn bare nevnt for å eksemplifisere, det samme kan sies om andre produkter som for eksempel høyttalere. Også der har design tatt helt av for mange produsenter, det ser for all del fint ut det synes også jeg... Men til den overprisen vil jeg ikke ha det, gi meg tilbake den tid da prisene på produktene var vesentlig mer oppnålelige.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Man får faktisk billigere hifi idag enn man gjorde før som også spiller godt om man vil. Men problemet er vel som du sier, snobberi og alle er mer opptatt av individisme og personlig preg enn før. Det gjelder ikke bare hifi, men alt av luksus-produkter har steget i pris. Det er ikke unikt for Norge, men gjelder hele verden. Nesten blitt slik at jo dyrere det er jo mer salg blir det.
    Man har jo noen eksempler på pen innpakning men samme produkt inne i den fine boksen som et billigprodukt, men gjerne 10-20x + dyrere pga. merket og innpakkingen.
    Men design og finish er det klart flere som betaler for, innrømmer det selv også og vet at slikt koster sikkert fort halve prisen av produktet i bare finish. Ønsker heller ikke å ha noen sorte firkantede sponkasser fra 80-tallet stående på stua.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Man får faktisk billigere hifi idag enn man gjorde før som også spiller godt om man vil. Men problemet er vel som du sier, snobberi og alle er mer opptatt av individisme og personlig preg enn før. Det gjelder ikke bare hifi, men alt av luksus-produkter har steget i pris. Det er ikke unikt for Norge, men gjelder hele verden. Nesten blitt slik at jo dyrere det er jo mer salg blir det.
    Man har jo noen eksempler på pen innpakning men samme produkt inne i den fine boksen som et billigprodukt, men gjerne 10-20x + dyrere pga. merket og innpakkingen.
    Men design og finish er det klart flere som betaler for, innrømmer det selv også og vet at slikt koster sikkert fort halve prisen av produktet i bare finish. Ønsker heller ikke å ha noen sorte firkantede sponkasser fra 80-tallet stående på stua.
    Forfengelighetens merpris der altså, det som kalles snobberi. Noen synes sikkert det er stas å vise frem status-produkter, jeg ser jo at mange strekker seg lenger enn hva som er fornuftig for å kunne gjøre nettopp det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Forfengelighetens merpris der altså, det som kalles snobberi. Noen synes sikkert det er stas å vise frem status-produkter, jeg ser jo at mange strekker seg lenger enn hva som er fornuftig for å kunne gjøre nettopp det.

    IMF'ene dine var ikke billige i sin tid. Jeg kjøpte slike ny....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser du på tandberganlegget med Garrardplatespelaren eg kjøpte for konfirmasjonspengane, betalte eg rundt 4000 kr. Den gongen kosta ein liter melk ei krone. Når ein liter melk kostar rundt 20 kr, skulle det tilseie at ein konfirmant kan bruke 80 000 på eit fornuftig anlegg.
    Og dette er ingenting samanlikna med korleis bustadprisane har utvikla seg.....
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Også deler til hifi er etter hvert blitt ganske kostbare. Eller hva syns dere om en platespillermotor til kr.8.000,-, ei gummireim til kr.750,- osv.?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    IMF'ene dine var ikke billige i sin tid. Jeg kjøpte slike ny....
    Sant nok, det kostet litt å kjøpe dem den gangen.

    Selv hadde jeg ikke råd til et par på 90-tallet, eller den gang de kom for den saks skyld (da var jeg ung og visste ikke en gang hva IMF Electronics var). Da jeg først fikk høre et par så ble det klart for meg, det handlet ikke lenger om jeg skulle kjøpe et par, men snarere når...

    Det tok mange år, og da kunne jeg jo kjøpe IMF-par brukt (noe jeg jo måtte gjøre), og da hadde prisene falt såpass at jeg vil betegne det som forholdsvis "billig" sammenlignet med hva annet jeg fikk for prisen. De var vell verdt kjøpet!!

    ---

    Men noen designmessige greier er de absolutt ikke, for man skal være spesielt interessert for å dra noe så stort og stygt som et par IMF-høyttalere i hus. Men jeg er en av de spesielt interesserte og bryr meg derfor ikke om hvilken liten katastrofe de er å ha i stua, dessuten er jeg jo single så det går bra, å ha et par mens man er i et forhold er ensbetydende med at man vil ha en misfornøyd bedre halvdel og må veie ulempen opp på andre arenaer for at hun ikke skal forsvinne. Men nå har jeg dem ikke her fordi de skal ta seg greit ut, for det gjør de jo som du forstår ikke, jeg er bare fascinert av hvordan de spiller og der finner jeg dem vidunderlige.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hugsar at eg kjøpte eit sett IMF TLS 80II i1978 for 8888,00. Kva hadde dei kosta i dag, tru?

    Men ein ting er den generelle prisauken. Slike ting som kablar og anna hifi-garnityr kan til tider vere svært overprisa - det er noko heilt anna.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt har jeg ingen problemer med å betale for kvalitet. Byggekvalitet og håndverk.
    Hva jeg ikke vil betale mye for er billig skrot. Ja, men det låter jo bra er argumentet. Mulig det, men det er likevel billig skrot.
    Nedenfor er en CD-spiller som kostet 55 000kr. Det må vel være ti år siden. Det er en billig OEM DVD-spiller fra Kina som selges for hundrelapper på butikker som Elkjøp i et annet kabinett. Det er mye slikt i denne bransjen desverre...





    edge.jpg
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Og så prisen for isen. Eg hugsar godt då ein krone-is kosta ei krone.....
    Om man ser langt nok tilbake ja, men siden for eksempel 90-tallet til i dag så har ikke krone-is steget like mye som hifi-produkter, på langt nær. Det har tatt helt av med tanke på priser på hifi, og det har desinget på produktene gjort også da det er der man finner de største forskjellene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hugsar at eg kjøpte eit sett IMF TLS 80II i1978 for 8888,00. Kva hadde dei kosta i dag, tru?

    Usle 41 701kr i dagens penger. Tipper de ville ha kostet minst 200 000kr med de kalkylene man tydeligvis har nå for tiden...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Loven om avtagende (skala)utbytte inntreffer relativt fort, så etter et visst punkt må produsentene ty til design, eksklusivitet og «eierglede» for å rettferdiggjøre prisen. Og det er for så vidt greit, det, for hifi handler for mange om (mye) mer enn bare lydgjengivelse. Blir litt som med klokker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Hva er det vi betaler for???

    Jo, vår naivitet ( sågar dumhet), bling, sexy design, mumbo kumbo sales pitch, ønske om tilhørighet, dyktig markedsføring, borderline scam, "more is more" og "dyrere må nødvendigvis være bedre", vår iboende nysgjerrighet for teknikk og gjerne mer og mer avansert sådan.....

    Vi betaler for vår stadig stigende monetære velstand på den måten at vi aksepterer vanviddspriser....

    Vår ignorans og tro på at de som produserer skikkelig dyrt utstyr gjør dette av ren veldedighet....

    Vår manglende evne til mistro i noe som skal gi oss stor glede og engasjement...

    Fravær av sunn skepsis

    Manglende respekt for (og kanskje kunnskap om..) fysiske lover

    Klokketro på at eiergleden står i forhold til hva en betaler...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Eiergleden dere snakker om har gjerne en tendens til å stige med prislappen og designet, anlegg skal vises frem og beundres i dagens verden, og for dem som liker seg i sosiale medier høste oppmerksomhet, likes og poeng.

    For dette kan noen betale overpris uten at det nødvendigvis gir et bedre lydmessig resultat. Spesielt viser det seg hva gjelder investeringer som tweaks av diverse slag og kabler.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt har jeg ingen problemer med å betale for kvalitet. Byggekvalitet og håndverk.
    Hva jeg ikke vil betale mye for er billig skrot. Ja, men det låter jo bra er argumentet. Mulig det, men det er likevel billig skrot.
    Nedenfor er en CD-spiller som kostet 55 000kr. Det må vel være ti år siden. Det er en billig OEM DVD-spiller fra Kina som selges for hundrelapper på butikker som Elkjøp i et annet kabinett. Det er mye slikt i denne bransjen desverre...





    Vis vedlegget 781976
    Det er jo en ringkjernetrafo i allefall 😅
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Etter kvart som ein marknad vert metta gjennom at "alle" har fått like gode produkt, vert det ein fase med stagnasjon. Då alle bilar var om lag like gode, og kosta det same, vart det merkevarebygging som måtte til for å selje noko. Her er eksklusivitetsprinsippet ein viktig faktor.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Då alle bilar var om lag like gode, og kosta det same, vart det merkevarebygging som måtte til for å selje noko.
    Eh, om lag like gode, hva tenkte du på der? At du kommer statistisk sett fra A-B på omtrent samme tid hvis du følger fartsgrensen? Du er vel neppe noen stor bilentusuast da skjønner jeg, og det er HELT greit altså, men skulle gjerne tatt deg med ut på tur med noe forskjellig som er om lag like gode, inkludert siste 50 års utgaver av bil :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det synes på meg at det er "no name" kinamikken som har økt mest i pris de siste åra. Merker som Matrix gikk for en spytteklyse og noen melketenner for få år siden. Nå krever de plutselig penger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Valutakurser, fraktpriser, råvarepriser, leiekostnader, strøm, lønn og alskens goder, forsikringer og sist men ikke minst, forbrukernes krav om rabatter. Alle er jo storkunder og skal ha en god deal.

    I tillegg har man handelslekasjer hvor folk handler, gjerne kontant, i utlandet og tar med seg over grensen. Det er nok ikke normen, men vet det forekommer.

    Om noen her mener at det er butikkene som skor seg på de økende prisene, så kan man jo se hvor mange butikker man har igjen. Det er en del små som popper opp, men sjeldent er det varer på lager og hvordan det gjøres med verksted og garantiarbeid, aner ikke jeg.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Tror svaret disse dager ligger i å velge "pro" utstyr uten kjempefancy kabinetter på hverken elektronikk eller høyttalere, selv om jeg må si jeg liker litt av pynten og kan betale litt for det innimellom. Man kjøper vel ikke Ferrari BARE for motoren, understell og bremser heller ;-)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Valutakurser, fraktpriser, råvarepriser, leiekostnader, strøm, lønn og alskens goder, forsikringer og sist men ikke minst, forbrukernes krav om rabatter. Alle er jo storkunder og skal ha en god deal.

    I tillegg har man handelslekasjer hvor folk handler, gjerne kontant, i utlandet og tar med seg over grensen. Det er nok ikke normen, men vet det forekommer.

    Om noen her mener at det er butikkene som skor seg på de økende prisene, så kan man jo se hvor mange butikker man har igjen. Det er en del små som popper opp, men sjeldent er det varer på lager og hvordan det gjøres med verksted og garantiarbeid, aner ikke jeg.
    Aldri sagt at det er butikkene som skor seg på dette, jeg vet selv at det er få HiFi-butikker igjen og det ville jo vært flere dersom det hadde vært veldig lukrativt å selge HiFi... Noen tjener derimot på dette, flere produsenter skor seg godt og de rikeste blir bare rikere og rikere mens den vanlige mann/dame får ikke ta del i en like stor oppgang...
    Ta kabler som et eksempel nå, ser man på råvareprisen så er det åpenbart at noen skor seg kraftig på salg av produkter og har marginer som ikke ligner noe... Ser man på elektronikk generelt, også mer avansert elektronikk som datamaskiner etc. så er det ingen grunn til at en forsterker skal koste nær sagt en årslønn eller flere (og noen forsterkere koster så mye)...
    Snobberi-kreming kan man kalle det, og de som tjener godt på dette kan da kalles snobberi-kremere. Det skal dem ha, de er i det minste dyktige til å skape et marked for det ufornuftige og unødvendige - det er gode penger å tjene på folks toskeskap og manglende dømmekraft. Altså å selge ukritiske sjeler keiserens nye klær.
    Det er like uetisk som andre snuskete bransjer, å lure folk til å tro at de trenger strømkabel til 70.000 kroner og enda dyrere signal og høyttalerkabler. Og så skal selvfølgelig komponentene plasseres oppå dempeføtter som koster 4.990 kroner stykk, som man trenger minst tre av under hver komponent.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tror svaret disse dager ligger i å velge "pro" utstyr uten kjempefancy kabinetter på hverken elektronikk eller høyttalere, selv om jeg må si jeg liker litt av pynten og kan betale litt for det innimellom. Man kjøper vel ikke Ferrari BARE for motoren, understell og bremser heller ;-)
    Så kan en heller legge penger i overprisede kabler og tweaks :ROFLMAO:
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det er en del små som popper opp, men sjeldent er det varer på lager og hvordan det gjøres med verksted og garantiarbeid, aner ikke jeg.
    Det er litt interessant. I gamle dager fikset jeg utstyr for en større hifi-butikk (Strandberg). Der var vi faktisk flere på verkstedet enn i butikken. Det har nok endret seg en smule ja men nå rekker de fleste Elkjøp-konsumenter vel knapt å få feil på utstyret før det er blitt gammelt nok og de hiver det i Containeren bak butikken?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror svaret disse dager ligger i å velge "pro" utstyr uten kjempefancy kabinetter på hverken elektronikk eller høyttalere, selv om jeg må si jeg liker litt av pynten og kan betale litt for det innimellom. Man kjøper vel ikke Ferrari BARE for motoren, understell og bremser heller ;-)
    Ferrari kan motor det er sikkert, holder seg i verdi gjør de også. Så kjøper man tunge merker får man ofte kvalitet og kan til og med selge det når man har gått lei. Prøv og selg en Shanghai pingpong når du har hatt det noen år, om du er heldig og den fortsatt virker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ferrari kan motor det er sikkert, holder seg i verdi gjør de også. Så kjøper man tunge merker får man ofte kvalitet og kan til og med selge det når man har gått lei. Prøv og selg en Shanghai pingpong når du har hatt det noen år, om du er heldig og den fortsatt virker.
    Kjøper en gode merker brukt i tillegg, får en jo gjerne pengene igjen.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Sann mine ord når jeg sier at mye som koster fryktelig mye basert på kategorien av hva det er man betaler for, det er absolutt ikke verdt det og man sitter tilbake med at det blir ren toskeskap.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner godt hva trådstarter mener her, prisene på ny hifi er ikke alltid lett å skjønne seg på. Jeg må si jeg ble litt forundret over at en ny balansert integrert røramp med 300B hos en anerkjent forhandler ble priset til 345.000,-

    Flott design, men hva er det egentlig som gjør at den koster såpass? Sliter litt med å finne gode argumenter her så hører gjerne fra fagfolka...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Sann mine ord når jeg sier at mye som koster fryktelig mye basert på kategorien av hva det er man betaler for, det er absolutt ikke verdt det og man sitter tilbake med at det blir ren toskeskap.
    Tja jeg synes hverken Westminster eller ASR eller dCS var toskeskap men mer en naturlig evolusjon over flere år mot stadig bedre. Tvert i mot utforder jeg deg til å komme hjem til meg og si med hånden på hjertet på dette forumet at det absolutt ikke er verdt det og at det er ren toskeskap, slik du faktisk påstår :) Tårnåsen, rett utenfor Kolbotn, rett utenfor Oslo, neste helg? Da sniker du i køen må sies :)
     
    Sist redigert:

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Kjøper en gode merker brukt i tillegg, får en jo gjerne pengene igjen.
    Det kan kalles en god investering. På mange måter kan man si at noen kjøp, de koster enn nær sagt intet, da man får tilnærmet det samme tilbake når produktene selges som det man gav for dem.
    Jeg har full respekt for det dem driver med, de som får mye ut av lite, ingen trenger å ha et status-oppsett for at det dem har skal gjøre inntrykk på meg, snarere tvert imot vil jeg si.
    Når noen har vrengt lommeboken, knust sparegrisen, tømt bankkontoen og tatt opp stort lån for å dra noe i hus. Ja da blir jeg bare oppgitt på personens vegne og tenker at vedkommende har bommet på noe vesentlig.
    Beundrer mer dem som klarer å få et godt resultat med edruelig budsjett som er overkommelig, man trenger ikke fancy designprodukter og mange unødvendige investeringer for å få et lydmessig godt resultat.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg skjønner godt hva trådstarter mener her, prisene på ny hifi er ikke alltid lett å skjønne seg på. Jeg må si jeg ble litt forundret over at en ny balansert integrert røramp med 300B hos en anerkjent forhandler ble priset til 345.000,-

    Flott design, men hva er det egentlig som gjør at den koster såpass? Sliter litt med å finne gode argumenter her så hører gjerne fra fagfolka...
    På nettsiden til produsenten (regner med du sikter til Engström ARNE) står det «We still have a long way to go in our pursuit of completely pure Scandinavian Sound - accessible to all - but I can proudly say that ARNE is the closest we have come.» Akkurat «accessible to all» er nok litt å ta i he-he
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det kan kalles en god investering. På mange måter kan man si at noen kjøp, de koster enn nær sagt intet, da man får tilnærmet det samme tilbake når produktene selges som det man gav for dem.
    Jeg har full respekt for det dem driver med, de som får mye ut av lite, ingen trenger å ha et status-oppsett for at det dem har skal gjøre inntrykk på meg, snarere tvert imot vil jeg si.
    Når noen har vrengt lommeboken, knust sparegrisen, tømt bankkontoen og tatt opp stort lån for å dra noe i hus. Ja da blir jeg bare oppgitt på personens vegne og tenker at vedkommende har bommet på noe vesentlig.
    Beundrer mer dem som klarer å få et godt resultat med edruelig budsjett som er overkommelig, man trenger ikke fancy designprodukter og mange unødvendige investeringer for å få et lydmessig godt resultat.
    Det bikker jo over i produkter i ekstremluksus-klassen etter hvert, men hvis folk har lyst og anledning så hvorfor ikke. Men at en kan få svært gode lydmessige resultater for langt mindre, det er det ingen tvil om. Loven om avtagende skalautbytte osv.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Tja jeg synes hverken Westminster eller ASR eller dCS var toskeskap men mer en naturlig evolusjon. Tvert i mot utforder jeg deg til å komme hjem til meg og si med hånden på hjertet at det absolutt ikke er verdt det :) Tårnåsen, rett utenfor Kolbotn, neste helg? :)
    Det hadde nok vært spennende det, hva gjelder Tannoy høyttalerne dine så har jeg to kamerater som har hatt Tannoy-høyttalere (han ene har det fortsatt) og de spilte meget bra dem... Jeg liker Tannoy, er glad i Engelske høyttalere generelt og jeg synes Britene har bemerket seg mer enn noen andre hva gjelder å bygge høyttalere. Betviler altså ikke at de låter bra og nok er verdt investeringen selv om dem ikke er billige.

    Hva gjelder annet du har så aner jeg ikke hva det er eller hva du har gitt for det, mulig jeg vil synes at det ikke er like greie investeringer (?). Det betyr derimot ikke at det ikke trenger å låte bra, for det kan det jo selv om det kommer dårlig ut om man vurderer prisen som er gitt for utstyr eller annet tilbehør (tweaks). Vet altså ikke hvor mye du har lagt i dette og om du kunne vært smartere...

    Sykemeldt for tiden, derav også mer aktiv på nettet enn jeg normalt er og ikke minst senere oppe (skulle normalt sett sovet nå). Med en dårlig fot så er jeg ikke særlig mobil, men jeg er definitivt åpen både for besøk hit og ikke minst å besøke andre, alltid spennende og koselig det synes jeg - spesielt når man interesserer seg for det samme og er nysgjerrig på det som er nytt.

    Så vi får ta dette opp igjen når foten gjør meg mer mobil enn jeg er nå... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    På nettsiden til produsenten (regner med du sikter til Engström ARNE) står det «We still have a long way to go in our pursuit of completely pure Scandinavian Sound - accessible to all - but I can proudly say that ARNE is the closest we have come.» Akkurat «accessible to all» er nok litt å ta i he-he
    Kanskje accessible to all med noe forbehold. Sikker på at den låter kanonbra, men det hadde gjort seg med en forklaring på hvorfor det koster såpass uten at utvikling og design-kost trenger å stikke av med det hele... Men den ser jo ut som en million.... og koster selvsagt 1/3 av det :)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Jeg skjønner godt hva trådstarter mener her, prisene på ny hifi er ikke alltid lett å skjønne seg på. Jeg må si jeg ble litt forundret over at en ny balansert integrert røramp med 300B hos en anerkjent forhandler ble priset til 345.000,-

    Flott design, men hva er det egentlig som gjør at den koster såpass? Sliter litt med å finne gode argumenter her så hører gjerne fra fagfolka...
    Jeg generaliserer jo litt og setter det hele litt på spissen, ønsker en debatt om emnet da prisene virkelig har tatt av så det holder, intet kan forsvare de mest sprø prisene.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det går fint!
    Tenker vel at de fleste som har kjøpt og solgt i en årrekke kunne vært smartere og sikkert har gått på en liten bommert her og der ;) Og det trenger ikke koste en formue å få det du er på jakt etter, pro utstyr som et godt eksempel. Men noen ganger gjør det dessverre det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn