Diverse Hva er det med såkalt "matching"?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Satt og funderte litt på spørsmålet "Hva er det med såkalt matching?" tidligere i kveld.
Jeg tror jo at de aller fleste vil nikke anerkjennende og erkjenne at, ja, matching, det kjenner vi igjen når vi hører det, det være seg den er god eller dårlig - og denne "matchingen" kan bety mye.
Resultatet kan bli meget godt, eller det kan bli totalt havari.
Men HVA er det som gjør at resultatet blir godt vs dårlig? Hvordan skal man sette ord på det i en forklaring?
Det kanskje er noe "mer" enn å holde en hånd i isvann og en hånd i kokende vann og erkjenne at snittet blir ganske behagelig.....

Sitter pr i dag med et oppsett som jeg synes låter godt. Kunne kanskje til og med føyd til at jeg har vært heldig og litt flink i matchingen.
Men nøyaktig hva det er som gjør at kilder, forsterker, høyttalere og kabler bare funker sammen - ja, se det er jeg kanskje ikke i stand til å svare så voldsomt fornuftig på.

Hva er dine tanker om og forklaringer på fenomenet?

mvh
Proffen
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det *finnes* jo matchingsproblematikk, som forforsterkere med høy utgangsimpedanse og effekttrinn med lav ditto, samt problematikk i forhold til matching av gain, men stort sett er det vel helt enkelt snakk om matching i forhold til forventninger og smak.
 
S

Syncrolux

Gjest
Er ikke dette et begrep hi-fi bransjen har funnet på for at folk skal bytte utstyr oftere?

Låter noe ille så skal man liksom «fikse» det ved å innføre en ny feil et annet sted. Fiks heller problemer der de oppstår.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.352
Antall liker
5.837
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Om man ikke har et system med eq eller tonekontroll stemmer dette ordtaket. Selv om det kan bli en dyr vei å gå. Samt som nevnt tidligere bør gain på signal passe mellom komponenter. Dette være seg om det er selvbygg eller ferdig anlegg😉
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.271
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Eneste reelle matchingen man trenger å bry seg om er om man er kunnskapsfattig/nybegynner og bruker en svak rørforsterker på tungdrevne høyttalere. Feks en 300b forsterker på 84db høyttalere vil ikke bli bra.
For transistorsaker er matching ikke noe problem og bare en unnskyldning for å bytte utstyr eller bortforklaringer

Foresten er det man type matching til . Gain for forforsterker -sluttforsterker-høyttaler kan velges slik at man får dårlig signal/støyforhold på totalkjeden .
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
"Matching" er et utrykk som ble lansert sammen med "innspillingstid"(break-in)
Salgs-lov #2:
"Hvordan hindre kunden å returnere varer fordi de ikke liker lyden hjemme hos seg selv"
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Startet en tråd om dette i 2013. Ser man vekk ifra teknisk impedansematching, så handler det egentlig om å dekke over svakheter. Men det er åpenbart best å løse det ved roten.

Har derimot forståelse for at folk velger å prøve kompensere for disse svakhetene med forvrengning fra elektronikk, siden det krever mer kompetanse og finne hovedårsaken og det er langt enklere å kjøpe inn en ny komponent i anlegget. Men det er i bunn og grunn enten en veldig dårlig EQ eller en tildekking med forvrenging av svakheter i som regel høyttaler/rom.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.229
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Som @JMM tidligere skrev. Veldig simpelt.
På platespillersiden: Sørg for, at gain på riaa "matcher" pickuppen din.
Sørg for ikke å ha svak forsterker på tungtdrevne høyttalere.
Ved pre/power: Specielt ved rørpre/SS effekt.... Vær sikker på, at ut-impedans på pre "matcher" inn-impedans på effekt. Gerne faktor 50-100,
og gain ut av pre "matcher" følsomhet på effekt.
Ellers er videre "nitpicking" for det meste tull. T. eks. er kabler som EQ feil vei å gå.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Utenom det opplagte høyttaler-kraftig nok forsterker og tonearn-pickup har jeg alltid gått etter prinsippet om at godt utsyr matcher annet godt utstyr...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Synes Charles Hansen "Ayre" sa det bra.
I signaturen min.

Men matching HT-Rom og elektrisk matching er viktig.
"Lydsignaturmatching" og "lydfilosofimatching" er kun salgstriks som mange hører på. Visuell matching er selvsagt en stor greie.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Så "kryssmatching" og "systemsynergi" er bare bullshit? :)

Jeg tenker vel at med mindre alt låter likt, så kan man like egenlyden fra en komponent bedre enn egenlyden fra en annen komponent. Men jeg er usikker på om hørbare forskjeller alltid er kvalitative eller om de også kan være rent subjektive. Eventuelt begge deler. Og det har vel vært grundig dekket at man kan like visse former for forvrengning, som f.eks. fra en single ended triodeforsterker som noen høyttalere ofte låter best med, mens andre igjen låter bedre med en strømsterk transistorsak med høy dempefaktor og stålkontroll på utgangsimpedansen.

Har nok en tendens til å tenke om ting jeg liker "bra", og ting jeg ikke liker "dårlig".

Havnet uansett i denne hobbyen fordi jeg er glad i musikk, men ble hekta fordi det kan være en estetisk og beroligende greie å nerde over hifiutstyr. Finner man høyttalere som er enkle å drive er min erfaring at det meste matcher, bare man liker lydsignaturen.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg har hørt at hvis du kjøper alle apparatene fra samme merke, kommer den berømte synergien - også selvfølgelig et salgstriks
Synergi og synergi...

Man kan ihvertfall anta at om pre og effekt kommer fra samme produsent og produsenten har noenlunde innsikt i eget virke at man får en fornuftig gainstruktur. Mange mix & match oppsett som har unødig høyt støygulv, overfølsom volum og begrenset båndbredde fordi kjøper ikke forstår seg på specs.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Synergi og synergi...

Man kan ihvertfall anta at om pre og effekt kommer fra samme produsent og produsenten har noenlunde innsikt i eget virke at man får en fornuftig gainstruktur. Mange mix & match oppsett som har unødig høyt støygulv, overfølsom volum og begrenset båndbredde fordi kjøper ikke forstår seg på specs.
Enklere å kjøpe integrert forsterker hvis man selv og/eller produsenten ikke vet hva man driver med, da.
 
S

Syncrolux

Gjest
Synergi og synergi...

Man kan ihvertfall anta at om pre og effekt kommer fra samme produsent og produsenten har noenlunde innsikt i eget virke at man får en fornuftig gainstruktur. Mange mix & match oppsett som har unødig høyt støygulv, overfølsom volum og begrenset båndbredde fordi kjøper ikke forstår seg på specs.
Det handler litt om at hifi - i motsetning til de fleste ander områder som involverer audio - mangler en del vedtatte standarder. Gainstruktur er bare en av de. Det nærmeste man kommer er liksom DIN45500 fra 1966.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
I min bok kommer utfordringen rundt matching fra ulike konstruksjonsfilosofier gjennom ulike generasjoner. I en perfekt verden hvor alle komponenter hadde fulgt samme konstruksjonsstandard ville matching hatt mindre å si. I proff-verden følger man en strammere standard hvor det at man kan bruke komponenter fra ulike produsenter sammen er en av kvalitetsverdiene. I proffverdenen er utfordringen med matching marginalt.

En del hi-fi komponenter har blitt laget med et gitt konstruksjonsmål fra en designer som ikke nødvendigvis gjør produktet enkelt å bruke sammen med andre komponenter. Eksempelvis høyttalere som går svært lavt i impedans som krever et monster av en forsterker.

Opp gjennom har jeg inntrykk av at mange høyttalerprodusenter har matchet høyttalerene mot svakheter der man har måttet tilpasse seg analoge kilder og rørutstyr eller transistorforsterkere med hørbare utfordringer.
Digitale kilder har også hatt sine utfordringer som har gitt hørbare artefakter som har gitt en skarp og unaturlig signatur som har passet til andre komponenter med "myk" sound.

Akustikk er også et tema ved kontroll på Q i høyttaleren. Det blant annet ting som tyder på at en bassrefleks er mer krevende å kontrollere for en forsterker enn hva som har vært allmennkunnskap. Dette kan gi alle mulige resultater med bassbalanse/ytelse i ulike rom.

Når jeg har nevnt disse faktorene som faktisk ikke er så enkelt å ha oversikt over i Hi-fi koker matching ned til: gainstruktur, impedansematching, spredning og forvrengning.
 
Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.080
Antall liker
33.825
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Utenom det opplagte høyttaler-kraftig nok forsterker og tonearn-pickup har jeg alltid gått etter prinsippet om at godt utsyr matcher annet godt utstyr...
Nå har man sjelden mulighet til å låne hjem en "pose" med pickuper for å teste, men synergien mellom arm/pickup er viktig - og kan gjøre store utslag.
Og sist , men ikke minst - matching høyttaler/rom.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.229
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Synergi og synergi...

Man kan ihvertfall anta at om pre og effekt kommer fra samme produsent og produsenten har noenlunde innsikt i eget virke at man får en fornuftig gainstruktur. Mange mix & match oppsett som har unødig høyt støygulv, overfølsom volum og begrenset båndbredde fordi kjøper ikke forstår seg på specs.
Ja... den gik så ikke med LAMM. Deres største pre og effekt, der kommer du ikke over kl. 9 på volumenkontroll,
med mindre du vil ha varig høreskade.
Til gengæld er de svinsk dyre :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Alle disse faktorene påvirker - om ikke annet - frekvensrespons. Og @Syncrolux er det noe du har bevist i din flotte DA/AD-tråd, så er det jo hvor mye selv små variasjoner i EQ har å si for oppfattelsen av lydbildet.

Men med det kan man jo også anta at det som er en "god match" for én person, ikke er det samme for en annen. Og at justering av komponenter, der det er mulig, er vel så viktig?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
Synergi og synergi...

Man kan ihvertfall anta at om pre og effekt kommer fra samme produsent og produsenten har noenlunde innsikt i eget virke at man får en fornuftig gainstruktur. Mange mix & match oppsett som har unødig høyt støygulv, overfølsom volum og begrenset båndbredde fordi kjøper ikke forstår seg på specs.
McIntosh har nok ting på stell. Mitt mix & match er ikke helt tyst, men det kommer nok litt av at noe av høyttalersystemet har 15db høyere følsomhet en vanlige høyttalere.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Frekvensrespons er og blir det aller viktigste. Alt annet er egentlig småpirk.
Det er en altfor drøy påstand. Har sammenlignet en del høyttalere eller drivere hvor frekvensresponsen er helt lik eller mer eller mindre dønn lik i lytteposisjonen. Allikevel er det solide forskjeller.

Ellers så sier det seg selv at man ikke forvente folk flest skal korrigere høyttaleravvik med EQ. Dessuten kan det være avvik man ikke kan justere på en fornuftig måte med EQ fordi det ikke er minimum fase. At man velger en "snillere" forsterker med høyere forvrengning og/eller mindre kontroll på bassen er sånt sett forståelig. Men det er også litt steinalder fremgangsmåte.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Mitt mix & match er ikke helt tyst, men det kommer nok litt av at noe av høyttalersystemet har 15db høyere følsomhet en vanlige høyttalere.
Kanskje...

Men om effekttrinn følger gammel consumer standard med følsomhet på 0,75V og flere 100kohm med inngangsimpedanse og man matcher dette med mer pro tilpasset utstyr har jeg erfart at man ber om trøbbel.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Eh... hørt om Dirac? Audyssey? Trinnov?
Autokorreksjon fungerer IMO stort sett veldig dårlig da det korrigere det som ikke er minimum fase. Bruk av fornuftig og riktig EQ krever kompetanse.

Det er vel forresten ikke lenge siden du selv innrømmet at mye bruk av EQ hadde tatt liv av musikken og måtte endre. Så selv min din erfaring og kompetanse så kan man rote seg vekk med EQ.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Jeg har inntrykk av mange mener at hvis bare det er nøytralt og måler nøytralt så er alt bare bra.
Hvis det derimot ikke gjør det - lyder det dårlig.
Det er ikke min erfaring. Matching er viktig i alle ledd - også mekanisk matching på platespiller osv.
Men jeg har egentlig ikke peiling på så mye teori og målinger, men jeg vet hva jeg liker av lyd når jeg hører det.
 
S

Syncrolux

Gjest
Autokorreksjon fungerer IMO stort sett veldig dårlig da det korrigere det som ikke er minimum fase. Bruk av fornuftig og riktig EQ krever kompetanse.

Det er vel forresten ikke lenge siden du selv innrømmet at mye bruk av EQ hadde tatt liv av musikken og måtte endre. Så selv min din erfaring og kompetanse så kan man rote seg vekk med EQ.
Sier du det? Jeg bruker da vitterlig opp alle tilgjengelige biquads i mine fem Hypex DSP'er. Kunne sikkert brukt mindre EQ, men det låter ikke like bra.

Autokorreksjon med DIrac synes jeg fungerer ekstremt bra. Audiolense gjør visst det også i følge de som bruker det. Samme med Trinnov.

Audyssey klarer ikke å gjøre nok EQ, så resultatet blir ikke godt. Min manuelle EQ måler og låter bedre enn Audyssey sin auto-EQ.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Jeg kan hjelpe deg med kabelmatching.
Jeg trenger også hjelp med kabelmatching. Henter platespiller #2 i morgen som er dønn lik en som står her allerede så nå skal det byttes kabler mellom PU og RIAA. Hva anbefaler du?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.775
Antall liker
21.662
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oyaide. Men jeg er foran deg i køen altså!

...

Seriøst: For MM-pickuper har kabelkapasitansen en del å si for hvordan diskantforløpet blir. Seriøse MM-pickuper kommer med en anbefalt lastkapasitans. Lastresistansen skal være 47 kOhm.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har inntrykk av mange mener at hvis bare det er nøytralt og måler nøytralt så er alt bare bra.
Definisjonen av hva som er nøytralt er det hele diskusjonen dreier seg om. Når det gjelder elektronikk er det egentlig en no-brainer. Høyttalere vs rom derimot...
 
Topp Bunn