Diverse Hva er det med såkalt "matching"?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.365
Antall liker
3.718
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt at hvis du kjøper alle apparatene fra samme merke, kommer den berømte synergien - også selvfølgelig et salgstriks
Synergi er et buzzword som dukket opp under en IT-messe for over 10 år siden, alle produsenter gikk plutselig irundt og sa det. I IT-bransjen så er Synergi nå blitt et skjellsord til slutt, når selgerne kommer med det buzzet så mister teknikere fort interessen.
Nå er det altså hifi-pusherne som har tatt i bruk det samme buzzwordet de siste få åra. Buzzwords er kun PR og selger-taktikk, og har ingenting med teknikk å gjøre dessverre.
Buzzwords er ord som ikke betyr noe, som gjentas nok til at det "betyr noe" og de misbrukes gjerne såpass ofte at de til slutt mister sin egen misjon. Men de er lagd for å mislede kunden til å tro at det har en funksjon. Buzzwords er også blitt mote, de går ut på tid. På hver IT-konferanse/messer så kommer det stadig nye buzzwords opp, som gjerne brukes ofte på den samme messen og noen er såpass populære at de henger med i flere år i etterkant på også andre messer. Det er utrolig hvor mange årsverk som går med på en messe til å finne på nye buzzwords.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hehe sant det. Jeg jobber med IT. Vi har laget oss en egen wiki side over buzzwords som er populære blant ledere og sånt.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.565
Antall liker
8.145
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Synergi er et buzzword som dukket opp under en IT-messe for over 10 år siden

Nå er det altså hifi-pusherne som har tatt i bruk det samme buzzwordet de siste få åra

Det har da vært i bruk mye, mye lenger enn som så innen HiFi. Vet ikke når jeg først hørte det brukt, men det er mye mer enn 10 år siden.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.365
Antall liker
3.718
Torget vurderinger
1
Hehe sant det. Jeg jobber med IT. Vi har laget oss en egen wiki side over buzzwords som er populære blant ledere og sånt.
Enkelte har også gått så langt å sette en strek på hver gang et buzzword brukes i tillegg og man får da en topp 10 liste. :poop:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.365
Antall liker
3.718
Torget vurderinger
1
Det har da vært i bruk mye, mye lenger enn som så innen HiFi. Vet ikke når jeg først hørte det brukt, men det er mye mer enn 10 år siden.
Ja, det er som jeg nevnte over 10 år siden. Nøyaktig aner jeg ikke, men det var da et ord som ikke var brukt mye i utgangspunktet og tror det var på en Microsoft messe i US det dukket opp første gang som et buzzword om jeg ikke tar helt feil. Ordet er jo såklart mye eldre enn det, men misbrukt som buzzword skjedde i senere/nyere tid.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.565
Antall liker
8.145
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nå skrev jeg innen HiFi da, ikke IT eller noe annet område. Poenget var at hvis det først ble et buzzword innen IT for ti år siden, så stammer det i alle fall ikke derfra.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.616
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
Ja, det er som jeg nevnte over 10 år siden. Nøyaktig aner jeg ikke, men det var da et ord som ikke var brukt mye i utgangspunktet...
Det er nok tilbake til Rack-tiden når utseende skulle matche i fronten.....så begynte Hai-End å tilby mer enn forsterkere....og de skjønte at visuell matching solgte bra....så skjønte de at merke-matching var viktig for å øke salget av komponenter......og så har det ballet på seg med "sannheter".....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.565
Antall liker
8.145
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja, det er (eller burde være) grenser for hvor langt man skal dra ting....
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hadde den her en periode og merkelig nok vokste den på meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.565
Antall liker
8.145
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Pussig det, for du må jo være uten noe som helst bias i forhold til designet. 😊
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.360
Antall liker
9.298
Matching tror jeg er mitt favoritt uttrykk i hifi, rett ved siden av preferanser.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Den siste er jo direkte pen.
Det er også innstegsmodellen, så det er jo praktisk. Og helt klart den jeg ville valgt av de tre selv. Mangler bare et turkis bling-lys, men den er faktisk kul som den er.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.652
Antall liker
14.654
Sted
Langesund
Den platespilleren var direkte lekker så skal jeg noen gang finne på at vinyl er tingen, blir det en slik. Jeg er jo så nøye på hvordan det ser ut
 
Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.522
Antall liker
9.870
Sted
Interiore Simplicitate
Matching er kraftig undervurdert, og det er kun et lite knippe mennesker som synes å virkelig FORSTÅ det.

Da snakker vi ikke bare simpel matching. Kryssmatchingspotensiale, helhetlig internsystemtanke, synergieffekt bare for å nevne noe. Om man i tillegg tar hensyn til utstyrets etniske opphav kan man komme noen vei, med god hjelp fra de nevnte få som virkelig forstår det selvsagt.

:sneaky:
 
Topp Bunn