Hva er den beste høyttaler du noen gang har hørt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hm. Tror kanskje det må bli noen svære (Genelec?) monitorer i Studio 1 i Oslo. Tok et sommerkurs hos Norsk lydskole i 95 tror jeg det var. Der var flersporsmiksing i dette studioet en av praksisøvningene. Makan til dynamikk, reint og pent. Kunne spille HØYT som selve fanden.

    Mvh
    Sniff
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Beste jeg har hørt var en demo av Avantgarde Duo Grosso tilkoplet ørten Accuphase-bokser. Det bare fløyt....
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er vanskelig å si at noe er best. Det er alltid avhengig av resten av kjeden, hver minste kabel :D
    og ikke minst hvor de står (rom) og hvilke forsterkere som driver dem.

    MEN, de høyttalerne som har gitt meg størst musikalsk tilfredsstillelse er;

    Elektrostater;
    -Quad elektrostater; esl 63, esl 988, esl 2805, (muligens også 989 og 2905, men er litt i tvil, da de spilte på for for dårlige /små rom).
    -Soundlab X1 hadde klare kvaliteter, men spilte også på for lite rom

    Dynamisk/ Kasse;
    - Diverse LS 3/5a (15 og 11ohm), Living Voice OBX -RW, IMF RSPM mkIV improved. Diverse Tannoy Dual Concentric har også overbevist.

    Horn;
    har aldri hørt noen.

    Har hørt MANGE dårlige høyttalere, -de fleste er STORE og dyre, med alt for mange elementer, og på "umusikalske" transistorforsterkere og dårlige cd spillere ( PCM ehhhh, )..... ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9


    Dynaudio Air 25. Disse hadde nok muligens tatt førsteplassen. Drevet av Electrocompaniet-blokker i et "high-end rom". Synd volumet var for lavt og lytten for kort.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Pmc ib1s i lydstudio. godt dempet rom. Tror de spilte på en Papworth hybrid forsterker.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det må være noe av det styggeste jeg har sett!
    mvh
     
    T

    timc

    Gjest
    Håper jeg en gang får gleden av å teste ut noe fra Westlake sin BBSM eller VF serie.....Ser utrolig gromt ut, og tilbakemeldinger fra folk som har hørt er stum beundring.


    -Tim
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    pedal sine med Audiolense.

    Den beste diskantgjengivelse jeg har hørt med klar margin. Dynamisk, oppløst, uanstrengt, krystallklart og naturlig klingende. Tonalt meget troverdig.

    Stemmen til Erik Bye var ikke helt riktig sist jeg var der. Men det er et på kanten opptak og dessuten en enkel justeringssak med Audiolense som jeg regner med han har fikset i ettertid. Bortsett fra det var det ingen ting å sette fingeren på.

    God elektronikk har også noe av æren selvsagt.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Infinity IRS på ei messe i Kristiansand for veldig mange år siden. 90+/-?

     
    B

    BTS

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    Beste jeg har hørt var en demo av Avantgarde Duo Grosso tilkoplet ørten Accuphase-bokser. Det bare fløyt....
    Helt enig så tillvida att det är det bästa system jag hört på senare år. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Infinity IRS på ei messe i Kristiansand for veldig mange år siden. 90+/-?

    Dette var også min kandidat, men husket ikke hva den het. Hørte den på OHFC i sin tid. Beveridge var en annen kandidat. Tviler egentlig på at høyttalere har blitt veldig mye bedre enn disse. Men godlyden har først og fremst blitt noe billigere.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    De er kanskje ikke de aller beste jeg har hørt, men Ayra C1 spiller latterlig bra fra ~40Hz og opp...har vurdert å kjøpe disse ved flere anledninger.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får vel slenge meg jeg også, selv om jeg synes det er et utrolig vanskelig spørsmål. Som mange har nevnt så avhenger et såkalt "objektive" kriterier av rom og elektronikk. Derfor vil jeg heller skrive om hvilke høyttalere som har gjort størst inntrykk på meg gjennom tidene. Eksemplene er sortert kronologisk.

    Rogers LS3/5a drevet av Treshold Stasis 3 (pre ukjent). 1982
    Celestion SL6 drevet av Luxman integrert rørforsterker. 1983
    Quad ESL-63 drevet av min egen Bedini 25.25 (ukjent pre). 1985
    Genelec 1030a i mitt eget studio. 1998
    Sequerra Metronome 7 mkII drevet av Ming Da 9AE (rør er det eneste som gir bass her). 2007
    Quad 988 drevet av varierende rørforsterkere hos Dr. Evil. 2008

    Ta årstallene med en liten klype salt, dvs 1 år pluss/minus.

    Kunne selvfølgelig nevnt flere, men det er disse som stikker seg spesielt ut. Jeg kunne nevnt ESL-63 drevet av rør i tillegg mtp tidslinje, da som nestsiste punkt. Det var den ideelle kombinasjonen for ESL-63, men siden de er nevnt tidligere i tidslinjen så går de ut. Som flere har nevnt er det kanskje den mest musikalske av dem.

    Etter mange års erfaring med Sequerra Metronome 7 og 7mkII så vet jeg at jeg har veldig lyst til å høre LS3/5a på rør også. Det har jeg fremdeles tilgode å oppleve. I likhet med ESL-63 så kunne den kvalifisert til en ny oppføring slik som Quad-ene, men i likhet med Quad-ene er det ingen vits å nevne den to ganger med forskjellig utstyr. Og jeg har som nevnt ikke hørt kombinasjonen enda. Men jeg har en veldig god kamerat som har LS3/5a som drives av Densen DM10. Kanskje det kan gi en pekepinn, og jeg kan sikkert få låne dem ved en anledning. Og det skal jeg, tro meg. Gammel kjærlighet ruster ikke så lenge den er oppstått på grunnlag av "god smak".
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg glemte et eksempel, men det bør egentlig holdes utenfor fordi det som imponerte var en feil. De fra Haugalandet vet nok hvem Hausken er. Han bygde en gang i tiden nye kasser og nytt delefilter til Missions daværende toppmodell 770. Konstante forandringer på delefilteret førte i en kort periode til en fasefeil som gav ekstreme utslag i perspektiv. Da jeg og Dr. Evil var på besøk hørte vi helt tydelig at Keith Jarrett kom gående ned trappen fra andre etasje i gangen, (eller var det toalettet?) på saksofon. Uansett så var det en helt absurd dybde i lydbildet, men på andre plater en åpningskuttet på Eyes of the heart så låt det neppe så imponerende. Det er en historie vi ler godt av den dag i dag. Jeg tror Hausken spiller på Living Voice nå så han foretrekker levende lyd, men selv han syntes at lyden i hans hjemmelagde 770 var i det vel selvstendig levende landskapet. :D

    At Jarrett har jobbet mye med Garbarek er forresten veldig tydelig når man hører ham spille sax på den platen. Artig at den karen behersker noe annet enn tangenter, selv om spillestilen var direkte stjålet fra vår egen Garbarek.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Audio Physic Virgo II..
    Ja, den står hjemme hos meg.
    Sleiven
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Kommer på mangt når jeg leser denne tråden. AudioScans IMF, Boahs K-horn og KEF KM1, Petter Dales systemer, Ole-Petter Sparres JM Lab (og mye annet hos ham ) og Rudis CLS som han virkelig fikk sving på rett før han forlot tiggerstaden. Dette og mye mer, glimtvis fra hukommelsen.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    larsggu skrev:
    Pioneer's smått legendariske HPM-100. Akkurat fått et par i hus, dog med delvis defekte diskanter. Hører uansett allerede det vanvittige potensialet som bor i disse beistene. Skal bli morsomt å puste liv i de ila. vinteren. "Nye" diskant-elementer er på vei fra USA og kondensatorene i delefilterne skal fornyes. 8)

    Best i betydningen det man liker best. Da kan disse score ganske høyt, morsomme og velspillende høyttalere som de er. Klassikere med en stor og trofast tilhengerskare. Og med en lett frisering av filteret, som du nevner, blir de enda bedre. Jeg savner mine, som jeg tradet inn for å få storebrødrene, HPM-150 og HPM-1100.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Kef Reference serien har alltid vært den høyttaler (serie) som har falt best i smak hos meg. Har hatt en kjærlighet til de siden jeg som 13 åring hørte 104/2 i 1989 og 105/3 noen år etter. Husker godt fascinasjonen over lydkvaliteten og dermed startet Hi-Fi interessen for alvor.
    Du verden som jeg gledet meg til nye What HiFi kom hver måned ;D Det tok dog over 12 år før drømmen gikk i oppfyllelse med Reference Model 4.
    Skulle jeg noen gang finne på å bytte de ut, må det bli den siste Reference serien som jeg hører bare lovord om. Dessverre har jeg tilgode å lytte til de. Kanskje likså greit for lommeboken skyld ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg glemte et par som også gjorde et visst inntrykk som ikke glemmes så lett. Mine første jobber som dj ble gjort på SL1200 og Nikkos største effektforsterker på starten av åttitallet, og høyttalerne var ikke noe snauere enn Klipsch La Scala. Det var en utrolig oppvisning i dynamikk som slo meg paddeflat da jeg testet anlegget før gjestene ankom.

    Jeg lurer på hvor de høyttalerne ble av etter at det stedet stengte. Den andre dj-en som spilte der var proff, men sannsynligvis halvdød. For min spillejobb måtte alltid planlegges etter skifte av diskant. Han sprengte pinadø diskantene flere ganger!!! En gang spilte jeg uten diskanter... Er det virkelig mulig å sprenge La Scala med kraftige 200 watt uten å være totalt døv for forvrengning? Jeg synes synd på publikum de dagene, selv om jeg aldri var tilstede selv. For hadde jeg vært der så hadde jeg nok satt en stopper for galskapen. Genevekonvensjonen må da forby slik misshandling. :mad:
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    ProAc Future Two med dyrt Jeff Rowland utstyr, og WW gold rund baut var noe av det bedre, men det finnes mye bedre lyd der ute, og kommer tilbake med det i løpet av kvelden ;D
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    En digresjon, men en høring som gav liv til hifi-hobbyen for meg var et par Martin Logan Sequel matet med noe Radford-utstyr i en brukt hifibutikk på Grünerløkka i Oslo... :)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Avhengig av hva slags musikk man spiller, men husker godt da jeg parret min hot-rodedde Doxa 70 Sig. (med passiv volumkontroll på inngangen) mellom oppegående vinylrigg (Micro Seiki) og Martin Logan CLS - Marilyn Mazur stod for dynamikken... Ikke 100% fullklaff for min musikksmak, men hadde jeg vært jazzist...

    Mvh. Johan
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Quad med celestion suber var også en klar killer kombo Jazzy, vi nøt utrolig mye god musikk på den kombon der.

    Destiny.. :)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    JanR skrev:
    Karma skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Mine egne Avalon Acoustics Isis
    Det er bare noe du tror fordi du enda ikke har hørt mine.. ;D
    Og de er de beste du har hørt ??? ;)

    /jan
    Ja! Men det er jo ikke så vanskelig når du har hørt så lite som meg..

    Du må snart ta deg en tur, om du vil sjekke ut Gaia fra denne problematikken.. ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg er meget nysgjerrig på de store, eksotiske bakladede hornene med lowther.
    de som visstnok ikke spiller som typisk lowther...
    mange oppegående audiofile sier jo at disse er blant de beste høyttalerne som finnes:





     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Limbo skrev:
    Jag minns med nöje ett par Verity Audio Lohengrin II på hifi-mässa i Moskva. Gjorde ett starkare intryck på mig än de Wilson Audio Alexandria II som demades på samma mässa.
    Representanten från Verity framhöll också att Lohengrin kostar bara hälften av vad Alexandria kostar, dvs han försökte få dem att framstå som billiga... ::)
    SAL her på forumet har Verity Audio Lohengrin II (oppgradert). Låter veldig veldig bra. Skal få hørt på dem igjen når han får sin kilde hjem etter besøk hos far....
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Påstand:

    Det vil aldri bli mulig å bli enig om hva som er verdens beste høyttaler.
    Slik sett stiller høyttalere i samme kategori som alle andre komponenter i et stereoanlegg..
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Påstand:

    Det vil aldri bli mulig å bli enig om hva som er verden beste høyttaler.
    Slik sett stiller høyttalere i samme kategori som alle andre komponenter i et stereoanlegg..
    Helt enig, men det er heller ikke spørsmålet i denne tråden - det er rent subjektivt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jeg har et vagt men behagelig minne om DCM Time Window fra en messe på Hotell Neptun en gang på 80-tallet.
    ´Det beste jeg har hørt til nå´ er vanskelig å sammenlikne med senere opplevelser av samme type. Men deilig låt det den gang :)
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    ceroxol skrev:
    De er kanskje ikke de aller beste jeg har hørt, men Ayra C1 spiller latterlig bra fra ~40Hz og opp...har vurdert å kjøpe disse ved flere anledninger.
    Ayra C1 ligger som en klar nr. 2 på lista mi. Tett etter Ayra C3 Som må være det nermeste jeg har kommet min drømme høyttaler. Lynende hurtig, presis, vektløs, gjennomsiktig, hardtslående, mektig og ikke minst fenomenalt vakker å se til...
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jazzy skrev:
    orso skrev:
    Det vet jeg ikke fordi det er vanskelig å skille høyttalere og rom. Elektronikk og lydkorreksjon spiller jo også en rolle.
    Tanken var å fortelle om høyttalere som skapte et magisk øyeblikk som setter seg på minnet. Selvfølgelig har rommet stor betydning, men her søkes helheten.

    Vil forøvrig også nevne Quad ESL-63, med Celestion System 6000 dipol subber. Fantastisk kombo.

    Ikke sant Destiny. ;D ;D ;D
    ;D

    Adyton Imagic. 1.6
     

    jars

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    78
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Første gang jeg hørte Avalon Sentinel glemte jeg tid og sted. For meg var det en sjelesettende stund på noen timer
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn