Humminguru - Ny ultralydvasker til US$ 349,-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Noen som har hatt trøbbel med sin vasker her ?
    Min nekter å starte på alle vaskeprogram, - drain/tørk funker - intet annet :unsure:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var kjipe greier. :cry: Mail med spørsmål til produsent er nok det greieste, de svarer svært kjapt per min erfaring. Ingen forslag herfra, da jeg aldri har hatt noen problemer av noe slag med funksjonen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da blir det slett ikke tørt nei. Jeg testet bruk av kun vann aller først, men fant med en gang at det var en fullstendig no-go. Ikke bare i forhold til tørketid, men også i forhold til effektiviteten på rensen. Rent vann har helt enkelt for høy overflatespenning og trenger ikke godt nok inn i rillene.
    Det forklarer kanskje min varierende suksess med ultralydvask. Bruker 25 % isopropanol men ikke zalo. Prøver det neste gang. Har ikke Humminguru, men ultralydprinsippet er det samme.
    Forresten: hvor varmt vann tåler platene?
    Jeg blir engstelig og stopper når det nærmer seg 30 grader, men skulle ønske jeg kunne vaske varmere.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville ikke tenkt på hva platene tåler, tross alt snurrer folk vinyl i f.eks Spania, Midt-Østen og Bangkok, selv uten air con. Spørsmålet er nok evt.mer hva som er sunt over tid for elektronikk og transdusere, men der også vil jeg jeg tro du er et godt stykke unna farenivået, hva det enn måtte være.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja, definitive svar. Ganske så trygt å vaske i vei langt over 30 grader med andre ord, gitt at selve vasken tar maks 5 minutter og avkjølingen starter umiddelbart etter.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Det var kjipe greier. :cry: Mail med spørsmål til produsent er nok det greieste, de svarer svært kjapt per min erfaring. Ingen forslag herfra, da jeg aldri har hatt noen problemer av noe slag med funksjonen.
    Ja det var kjipt, - kliss ny vasker kjøpt i Desember, men først pakket opp i helga.
    Fikk rask å svar på første henvendelse, men etter det har det vært stille...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Kjedelige greier! Jeg har nå vasket 405 plater med min uten et eneste problem. Håper du får svar og at dette løser seg for deg.

    Mvh
    -BB-
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte trakt med filter i for enklere påfylling, dette bilde er tatt etter 4 plater er vasket med samme rensevæske, har fremdeles filteret i vanntanken og vises jo her at det filteret ikke fanger opp all dritten 😅

    Må takke så mye for dette tipset! Filterinnsatsen i beholderen har blitt pensjonert for godt og irritasjonen forbundet med fylling av tank er fullstendig borte.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.656
    Antall liker
    4.302
    Sted
    Bartistan
    Ikke at filteret blir bedre av dette men jeg har alltid plukka av lokket før jeg heller vannet tilbake til karet.
    Null tull :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tar du av lokket så er jo hele poenget med filteret borte.... Eller bruker du også filteret Ru-arnt tipset om?
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.656
    Antall liker
    4.302
    Sted
    Bartistan
    Nope, en åpenbar brain-fart her. Hadde fått for meg at vannet ble filtert på tur inn. Djeeebuz.... :oops:
    Har uansett rota litt med kaffefilter bare for å sjekke mengden gugge...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ville absolutt foretrukket et filter før beholderen, men Ru-arnts metode er uansett å foretrekke.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ville absolutt foretrukket et filter før beholderen, men Ru-arnts metode er uansett å foretrekke.
    Syns det fungerer veldig bra, samler opp mye det filteret i trakten, tar skitt/smus som ikke det originale filteret i tanken stopper, har testet med det også i og trakten fanger skitt som kommer forbi.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det ser ut til å ta så godt som alt av smuss. Noe mikroskopisk går sikkert likevel gjennom, men i forhold til den normale løsningen er det en stor forbedring.
     

    Nature Boy

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2019
    Innlegg
    17
    Antall liker
    13
    Litt skuffende resultat i starten, men nå tror jeg koden er knekt.
    Kjører ren ultralyd til jeg ser hele platen er dekt med en jevn vannfilm, vanligvis 2 dobble sykluser, deretter en full syklus med tørking.
    Bruker samme blanding med batterivann, blårens og salo som er nevnt tidligere i tråden.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Blir visst en S-Duo likevel.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, definitive svar. Ganske så trygt å vaske i vei langt over 30 grader med andre ord, gitt at selve vasken tar maks 5 minutter og avkjølingen starter umiddelbart etter.
    Så lenge du er under smeltepunktet, er du under smeltepnktet. 5 minutter eller 5 timer. :)

    Når jeg retter skjeve plater i stekeovnen, ligger de i 65 grader i en time, og avkjøles sakte. Null problem.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva legger du de på, @Dazed, og lar du dem kjøles ned i ovnen? Vis gjerne hele metoden. Er garantert noe jeg ikke har tenkt på å spørre om uansett.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge du er under smeltepunktet, er du under smeltepnktet. 5 minutter eller 5 timer. :)

    Når jeg retter skjeve plater i stekeovnen, ligger de i 65 grader i en time, og avkjøles sakte. Null problem.

    Null problem uansett antall grader under smelt kommer vel litt an på, spesielt hvis man bruker stekeovn el.l. Vinylen vil jo bli mykere jo nærmere smeltepunkt og dermed være utsatt for deformering hvis den ligger i for mye press. Ingen kritikk av stekeovnsmetoden som sådan, man må bare være obs på vekten som evt. brukes på å flate ut platen. Mener å huske at jeg leste noen nevne, for lenge siden, at de hadde brukt to glassplater med to murstein på topp og at det hadde resultert i at også rillene forsvant..... Uten murstein hadde det vel trolig gått bra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bruker 2 glassplater og opp mot 58 grader. Det har gått fint.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For å deformere rillene må du enten være ved/over smeltepunktet eller bruke ekstremt mye vekt på. Dette tror jeg er et ikke-problem.

    Det var en som brukte metoden "min" som hadde blingset på Celsius og Farenheit. Det gikk ikke så bra. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg fikk en Vinyl Flat til jul og den gjør jobben
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmål....
    Når man bruker beholderen på sia av vaskeren for å helle renseveske tilbake til tanken...
    Har dere lekasje ut av "hullet" der beholderen normalt skulle stått? Det har jeg !
    Alt ordner seg for meg når jeg får beholderen på plass. Kanskje det er meninga å helle innholdet i beholderen over i noe annet også sette beholderen på plass før man heller oppi tanken ?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ingen slik lekkasje her, men det har hendt at litt vann har rent utenfor under tømming. Uvisst av hvilken grunn, men jeg antar beholderen ikke har stått 100% på plass.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Spørsmål....
    Når man bruker beholderen på sia av vaskeren for å helle renseveske tilbake til tanken...
    Har dere lekasje ut av "hullet" der beholderen normalt skulle stått? Det har jeg !
    Alt ordner seg for meg når jeg får beholderen på plass. Kanskje det er meninga å helle innholdet i beholderen over i noe annet også sette beholderen på plass før man heller oppi tanken ?
    Jeg reduserte vannmengden, da rant det ikke lenger. Om det bare var tilfeldig vet jeg ikke, men har ikke kommet noe siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Null problem uansett antall grader under smelt kommer vel litt an på, spesielt hvis man bruker stekeovn el.l. Vinylen vil jo bli mykere jo nærmere smeltepunkt og dermed være utsatt for deformering hvis den ligger i for mye press. Ingen kritikk av stekeovnsmetoden som sådan, man må bare være obs på vekten som evt. brukes på å flate ut platen. Mener å huske at jeg leste noen nevne, for lenge siden, at de hadde brukt to glassplater med to murstein på topp og at det hadde resultert i at også rillene forsvant..... Uten murstein hadde det vel trolig gått bra.
    Dette har jeg testet nå. :)

    Skulle rette en plate med 4-5mm kast, puttet den i stekovnen og glemte hele dritten.

    Oppdaget det 4 timer senere, slo av ovnen, åpnet døra og lot det ligge til alt var avkjølt.

    Rett og fin plate, og spiller fint.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Glitrende! Tror ikke jeg har noen problemplater for tiden, men får jeg en så anskaffer jeg et par glassplater. Stekeovn har jeg jo allerede.
     

    Milkplus

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Sorry to hijack the thread but does anyone have a link to where I can buy distilled water in Norway? Either online or in a store. I was recommended to use batterivann but I think that is incorrect, no?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sorry to hijack the thread but does anyone have a link to where I can buy distilled water in Norway? Either online or in a store. I was recommended to use batterivann but I think that is incorrect, no?
    I don't think batterivann is wrong.
     

    Milkplus

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Thanks for the info
    Alternatively, if you would prefer to buy one or more 5-litre cans: Jula
    Oh nice. Good to see that there are so many options. I was starting to scratch my head as to why I couldn't find any haha.

    Thanks for the assist, all.

    Anyone able to say how the Humminguru compares to the Pro-ject vacuum machines? With shipping and import tax it ends up being about the same price so am wondering if it's worth importing or just go with something that can be purchased locally
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I've never used a Pro-Ject machine, but Humminguru certainly compared favourably with the VPI HW16.5 I used before. Hence the use of past tense for the VPI, while the Guru is located where it used to be.
     

    Milkplus

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    That's encouraging to hear. I've been using the Knosti Disco Antistat for years and it works well enough, but am really interested in something a bit more automated.

    The ultrasonic cleaners seem like a smarter bet based on my research and the Humminguru is a great price even if it isn't the best. Was it any issue importing it? Do you mind me asking how much you ended up paying all in?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn