Hold dere til Tema Folkens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Dazed, hvis du har ambisjoner om å forstå særlig mye av det som skjer teknisk, som du sier, så må du orke å lese mer enn noen linjer av litt tungt fordøyelig stoff. Selv om en ikke forstår alt, så får man en ide om hvilke tanker og ideer som gjør seg gjeldende for kabler og deres lyd.
    Igjen denne nedlatende tonen. Gi deg med det, er du snill. Det var ikke det at jeg ikke forsto det som sto der, men det at jeg avskrev dens gyldighet ganske fort. Muligens litt basert på fordommer, men i ettertiden ser jeg at det nok var en riktig antakelse.

Når det gjelder materiallære og metallurgi, er det faktisk innenfor mitt fagområde.

M

musicus

Gjest
    nb skrev:
    musicus skrev:
    Nå er det ikke sikkert at trådstarter er på den samme bærturen som deg, mye rart å finne der gitt, blandt bærene mener jeg...

mvh
    Tja, utgangspunktet for hans indignasjon stemmer ikke. Kabelhjørnet lever i fred og fordragelighet. Det er ingen "spammin" bortsett fra de trådene som helt åpenbart inviterer til diskusjon om vitsen med dyre kabler. Det ser ut til at interessen for å diskutere kabler blant de rettroende er ganske nærme null basert på aktiviteten i kabelhjørnet. Trådene blir ikke "ødelagt" av noen, så det er en underlig begrunnelse for hvorfor det er lite aktivitet der.

Se selv om du tviler, men det er kanskje for mye forlangt?
    Se deretter hvor mye større aktiviteten er på "forskjeller og testmetodikk"
    Tja, du er jo her, det kan jo nesten karaktiseres som spam, i kabel sammenheng mener jeg, hva folk bedriver på avdelinger jeg ikke finner like interessante, er jo mildt sagt, uinteressant...

mvh

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    "Ikke fnugg av forvrengning ned til -140 dB"

Hvor kommer denne fra da liksom?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    http://www.belden.com/pdfs/Cable101/Conductors.pdf

Er det Belden dere Kabelfornektere bruker? Denne presentasjonen her var jo søt. Ikke et ord om hva som er viktig for lyden, men slitestyrke og slikt er de tydeligvis opptatt av. Og så har de en løsrevet foil til slutt der de skriver noen ord om skin effect. Haha...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    http://www.belden.com/pdfs/Cable101/Conductors.pdf

Er det Belden dere Kabelfornektere bruker? Denne presentasjonen her var jo søt. Ikke et ord om hva som er viktig for lyden, men slitestyrke og slikt er de tydeligvis opptatt av. Og så har de en løsrevet foil til slutt der de skriver noen ord om skin effect. Haha...
    Hva skal dette bety? Det står ikke noe om hva som er viktig for lyden fordi dette ikke er høyttalerkabel, kanskje?

Belden er en kabelprodusent. Ikke en høyttalerkabelprodusent. Vet ikke hva du syntes var så artig med dette.

"Haha, gutter! Belden skryter og ljuger mindre i reklamen sin enn high end-produsentene!" ???

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    "Ikke fnugg av forvrengning ned til -140 dB"

Hvor kommer denne fra da liksom?
    Hvor kommer hva da fra?

Dette er rett frem etter nesen: Teorien sier at krystalldefekter og metalloksider skaper forstyrrelser i signalet. Det høres rimelig ut. Metalloksider kan beviselig fungere som dioder, og en hel liten krattskog av kabelteorier prater om hvor forferdelig det er med "mikrodioder", "strand jumping", og alt det der. Bare hør på en fuzz-pedal for el-gitar. Det er lyden av dioder i signalveien...

OK, so far so good. HVIS det nå er slik, så gir det harmonisk forvrengning av signalet i større eller mindre grad ved at disse mikrodiodene påvirker signalet asymmetrisk. Altså forventer vi å se andre-, fjerde- og så-videre-ordens harmonisk forvrengning i tillegg til signalet. Finner vi dette, og at nivået avhenger av hvilken kabel som er i bruk, har vi nettopp vist at virkeligheten stemmer sånn noenlunde overens med teorien.

Så denne figuren, Bruno Putzeys, muligens den smarteste fyren i hele audio-bransjen, rigget seg opp med nyeste Audio Precision målerigg for å påvise denne forferdelige forvrengningen fra mikro-dioder i signalkabler. Forøvrig et fenomen han selv mente å kunne høre. Det måleutstyret har en oppløsning på mellom 23 og 24 bits, med et støygulv rett under -140 dB et sted.

Gjett hva? Den forvrengningen var ikke der. Det eneste han så var litt forvrengning fra signalgeneratoren, og den var kliss lik uansett hvilken signalkabel som var i bruk. Altså stemte ikke virkeligheten med den teorien om korngrenser, mikrodioder, osv. Verden er bare ikke slik, uansett hvor plausibelt det virker på forhånd. Eller så er verden slik, men i så små mengder at det ikke er en snøballs sjanse til å registrere det på det beste måleutstyret vi har i dag, som forøvrig har mye bedre oppløsning enn stereoanlegget og ørene til noen som frekventerer hifisentralen. Vi kan diskutere hvor mye forvrengning som er hørbart, men et sted på sydsiden av -100 dB skal du lete lenge før du finner noen som kan høre det. Bare prøv selv: http://www.klippel.de/listeningtest/lt/

Sånn i resten av verden ville det vært end of story. Ingen ting mer å se etter der. Videre til noe annet. Kabelbransjen er ikke slik, åpenbart.

Her er linken igjen: http://www.audioholics.com/education/cables/cable-distortion-and-dielectric-biasing-debunked
    La meg også gjengi et sitat:
    To recap: to make cables disappear from the sonic equation, all that is needed is balanced transmission combined with sub-1ohm output impedance line drivers. I would like to propose this as a standard for audiophile equipment makers.

It shows that people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.
    Det stemmer tålelig bra med mine synspunkter, og forklarer helt glimrende hvorfor det er skvatt umulig å høre disse "natt-og-dag-forskjellene" i mitt eget anlegg.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Man spørr ett teknisk spm inne på tech hjørnet så blir en stempla indirekte .... Sitat " du finner sikkert noen som kan skrive noen lyriske vendinger..."............. Jeg ber vel ikke om lyriske vendiger...Men synes det er meget intr at enkelte er så JÆÆÆÆÆÆÆÆÆVLA små at de må påpeke dette med lyrikk og kabler der det blir spurt om teknsike parametre!!!!!!!! :mad:

Edit, det har blitt beklaget og ballen er lagt død...Men den viser på en underfundig måte at vi er raske til å stemple hverandre her...Tilogmed når en spørr konkrete spørsmål om et emne så kommer det en slenger..."Blingsekabler"og "ikke veldig smart" sier noe om et forstokket ståsted og liten evne til å komme ukjente teknikkker og måter å gjøre ting på.. :'(

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Van den Hul har og gjort målinger. Det sier ikke meg så mye, men du kan nå lese:

First, he explained, the general signal levels passing through the cables in a hi-fi system are much lower than you might
    at first realise. Taking an example of a pre-amplifier of nominal 1V output with typical impedances, he showed that the
    actual voltage drop over a 0.1 ohm interconnect might be just 2 microvolts, and thus the real signal level in the cable may
    be in the range -114dBV to -174dBV. So the subtleties of spatial information are carried by very tiny currents indeed.
    FFT spectrum analysis of a 500Hz single-cycle pulse at around -85dBV showed up differences: the best van den Hul
    cable showed a regular, evenly declining set of harmonics from 500Hz upwards; for one well-known American audiophile
    cable, the graph showed an uneven energy trend with the harmonic peaks smeared together and noticeable extra energy
    in the 7kHz region.
    Such characteristics are attributed to the molecular-level capacitive and diodic effects at the crystal boundaries, and
    they correlate with distortion and harshness in the reproduced sound. Seeing the similarity between this cable effect and
    the low-level crossover distortion of a Class A/B amplifier, van den Hul called it Cross Crystal Distortion.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    musicus skrev:
    teddyh skrev:
    musicus skrev:
    teddyh skrev:
    lars_erik skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:
    el_mariachi skrev:
    Ambings skrev:
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:
    Det er nok det som er målet.. mobbing kalles det vel fra enkelte.

Men vet du..det preller av, da det er mye svada.
    Er det noen som mobber deg eller andre her? Vis meg, så skal jeg melde dem til moderator personlig.
    Av og til er mobbing ikke en enkelts handlinger, men summen av manges. I denne tråden har det vært et voldsomt trykk mot en person, hvor det ofte er en harselerende ordbruk.
    Hvilken fraksjon som mobber hvem er vel diskutabelt.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50595.0.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14733.0.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18141.0.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13341.0.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19076.0.html
    Disse trådene er vel et bevis på at målefafian har værrt et problem her inne i årevis. Mange av de som har tatt til motmæle, har gitt opp og meldt seg ut.
    Hvis du mener det å vurdere en sak ut fra kunnskaper er et problem så har du nok rett. De som ikke tåler å høre sannheten kan vel bare forsette å melde seg ut, det er jo fantasifolkets fremste form for hersketeknikk.
    Tøys! Og opphøyet hersketeknikk.
    Voksne mennesker trenger ikke dine og andres gjenntatte "råd" om kabler år ut og år inn. Spamming kalles slikt.
    Da er det vel gjentatte tilfeller av "vi hører forskjell" også spamming, eller ?
    Nei, hadde ikke folk hørt forskjeller kunne man lagt ned forumet, det er ingen forskjeller å diskutere.

dvs, noen hadde sikkert kunne finne på å skape en diskusjone over temaet "vi hører ikke noen forskjell, men la oss (helst meg) alikevel få diskutere noe som ikke er der for å fremheve meg", mange kandidater her inne til en slik fruktbar og "interessant" diskusjon.

Forspiste og oppblåste av for mye bokstavkjeks som de er, fali det!

mvh
    hmm, tror nok du bør google ordet "spamming" og sjekke hva det betyr.
    Hvorfor? passer ikke kommentaren?...

mvh
    sorry, men du har nok misforstått poenget mitt.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    et hint, hentet fra wikipedia :Usenet convention defines spamming as excessive multiple posting.
    Gjentatte postinger av samme karakter, som for eks " eg hører forskjell på kabler" er spamming. Tok du den ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Nå har ikke jeg peiling på så mye, f.eks kvantefysikken osv.

Men det som slår meg (som ikke har peiling) er at det er jammen ikke mange her heller som har peiling.
    Slik virker det på meg utfra svarene på disse sidene.
    :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    teddyh skrev:
    et hint, hentet fra wikipedia :Usenet convention defines spamming as excessive multiple posting.
    Gjentatte postinger av samme karakter, som for eks " eg hører forskjell på kabler" er spamming. Tok du den ?
    Og å bli fortalt millioner av gang at det ikke er forskjeller, er ikke spamming?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    teddyh skrev:
    Og å bli fortalt millioner av gang at det ikke er forskjeller, er ikke spamming?
    Blir du egentlig det? Dette er et opptiktig spørsmål, altså. Jeg ser mange som ikke tror på eksotiske og dyre kabelkonstruksjoner og -materialer, og noen som mener at forskjellene i beste fall er ørsmå og bare oppstår ved når kablene og utstyret må inneha elektriske egenskaper litt på siden av "det vanlige". Er det virkelig så mange som forteller deg at det faktisk ikke er noen som helst forskjell på kablene dine og andre kabler?

...Dessuten; hvis folk velger å ikke tro på at kabler gir forskjell i lyden, er vel det en ærlig sak og et synspunkt de må få lov til å ha. (?) Du kan selvsagt forsøke å overbevise dem om det motsatte, men da tviler jeg på at det hjelper med sånne usakligheter og vemmelige kommentarer som det dessverre har blitt vanligere og vanligere å komme med i den typen diskusjoner.

Og litt off-topic: Ble det noe fisk?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    teddyh skrev:
    Blir du egentlig det? Dette er et opptiktig spørsmål, altså. Jeg ser mange som ikke tror på eksotiske og dyre kabelkonstruksjoner og -materialer, og noen som mener at forskjellene i beste fall er ørsmå og bare oppstår ved når kablene og utstyret må inneha elektriske egenskaper litt på siden av "det vanlige". Er det virkelig så mange som forteller deg at det faktisk ikke er noen som helst forskjell på kablene dine og andre kabler?

...Dessuten; hvis folk velger å ikke tro på at kabler gir forskjell i lyden, er vel det en ærlig sak og et synspunkt de må få lov til å ha. (?) Du kan selvsagt forsøke å overbevise dem om det motsatte, men da tviler jeg på at det hjelper med sånne usakligheter og vemmelige kommentarer som det dessverre har blitt vanligere og vanligere å komme med i den typen diskusjoner.

Eg skal til Flekke elva onsdag morgen til fredag morgen :) Blir kos.. kanskje en sku ha tenkt på noen målinger om bruddstyrke på stang, snøre og knuter? Forresten knuten jeg benytter har 98% bruddstyrke av snørets. ;D Målemessig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    teddyh skrev:

La oss si det slik da; jeg trenger ikke høre flere ganger at mine prioriteringer er feil. Fra de samme personene hver gang.- Det er ikke annet enn spamming. Og med de pengene som er lagt ned i komponenter, bestemmer jeg selv hva jeg velger å bruke på kabler.

Fisk?

Joda, har blitt en del laks i sommer, men har regnet alt for lite slik at man snart må ta med vann selv når man skal i elva.
    Får håpe skitværet snart gir seg ::)

I går måtte tre liv gi tapt for overmakten.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    lars_erik skrev:
    teddyh skrev:
    Ettersom du "glemte" å svare på et tidligere spørsmål fra meg så spør eg igjen : "Da er det vel gjentatte tilfeller av "vi hører forskjell" også spamming, eller ?"

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    La oss si det slik da; jeg trenger ikke høre flere ganger at mine prioriteringer er feil. Fra de samme personene hver gang.- Det er ikke annet enn spamming. Og med de pengene som er lagt ned i komponenter, bestemmer jeg selv hva jeg velger å bruke på kabler.
    Greit nok, det. Men det er vel ikke rettet mot deg, da? Det kommer vel som svar i nye tråder som stadig blir startet, og som "de samme personene" svarer i med sine uforandrede meninger.

lars_erik skrev:
    Ja, sa ikke du i går at du skulle ut og fiske laks?

lars_erik skrev:
    Joda, har blitt en del laks i sommer, men har regnet alt for lite slik at man snart må ta med vann selv når man skal i elva.
    Får håpe skitværet snart gir seg ::)

I går måtte tre liv gi tapt for overmakten.
    Ah. Vel, du får trøste deg med at de fleste andre nok setter pris på finværet. :)

Hadde jeg prøvd meg med flue (?) hadde nok det eneste jeg fikk på kroken vært noen furugreiner og meg selv. ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Bruno Putzeys, som Asbjørn mener er blant de smarteste i audiobransjen, sa faktisk noen kloke ord på et forum en gang i tiden. Han virker litt forvirret, stakkars, noen burde fortelle ham at dette med kabler har vært bra forstått i 150 år.

You now probably expect me to say that there can be no difference in sound
    as far as cables are concerned. I'm not going to say that. I've performed
    enough listening tests, blind and double-blind, to be certain that there
    are differences (though fairly subtle ones) to be heard. So what I'm saying
    is that normal "cable science" as outlined above just doesn't cut it. One
    physicist once told me that science always relies on gross
    oversimplification of matters and that building a truly accurate behavioral
    model of something as simple as a cable is almost beyond human capability,
    so he thought it extremely arrogant of some people to claim that the sonic
    difference cannot exist, simply based on the common cable model.

The hunt for a decent explanation for what I and others are hearing is
    still open. It is also very clear that no-one (and especially the people
    who make money selling cables) has a clue as to what is going on. It would
    only be better if they were just honest and said "I don't know", rather
    than flooding the place with quack theories that won't help anyone.

So, here's one practical advice: just experiment with some other cable in
    your system and listen if you hear any difference. If you don't, it won't
    make you happier so don't buy it. If you do, ask yourself if it's worth the
    money.

Hmm. Simple after all...

Cheers,

Bruno

http://www.madsci.org/posts/archives/2000-10/972402238.Eg.r.html

(kanskje dette burde vært postet i arrogant- tråden til DoMentor?)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kule-Trygve skrev:
    So, here's one practical advice: just experiment with some other cable in
    money.

Hmm. Simple after all...

Cheers,

Bruno

http://www.madsci.org/posts/archives/2000-10/972402238.Eg.r.html

(kanskje dette burde vært postet i arrogant- tråden til DoMentor?)
    Hehe - dette er jo ekstremt almengyldig. Han kunne like gjerne ha sagt noe sånt som:

So, here's one practical advice: just experiment with some other turntable, CDplayer, DAC, preamplifier, amplifier, loudspeaker, subwoofer, cable etc. etc. in
    money.

Hmm. Simple after all...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    Det Bruno Putzeys sier er jo det samme som de såkalte "kabelskeptikerne" her også sier.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    slowmotion skrev:
    Det Bruno Putzeys sier er jo det samme som de såkalte "kabelskeptikerne" her også sier.
    De "tekniske" kabelskeptikerne holder på RLC- paradigmet, men Bruno er åpen for at det er andre ting som kan ha stor innflytelse. Som han sier (i år 2000): Man må nesten bare høre etter selv. Eventuelt (gisp) lese kabelomtaler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    slowmotion skrev:
    De "tekniske" kabelskeptikerne holder på RLC- paradigmet, men Bruno er åpen for at det er andre ting som kan ha stor innflytelse. Som han sier (i år 2000): Man må nesten bare høre etter selv. Eventuelt (gisp) lese kabelomtaler.
    Eventuelt innse at vitenskapen enda ??? ikke er kommet i mål. Hva man kan måle er ikke statisk, men i utvikling- som all vitenskap. Når jeg og andre hører forskjell, ja da er det faktisk slik at vi gjør det. Hører forskjell, altså. Om man da kommer trekkende mad grafer og annet, har det ingen betydning. Det finnes ikke et eneste instrument som kan måle klangnyanser og utklinging. Eller om instrumentene låter som de gjør i virkeligheten. Det eneste instrumentet som kan registrere det, er ørene.

N

nb

Gjest
    lars_erik skrev:
    Det finnes ikke et eneste instrument som kan måle klangnyanser og utklinging. Eller om instrumentene låter som de gjør i virkeligheten.
    Men det er mulig å ta det opp på plate. Logikk er definitvt ikke din sterkeste side.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ja her kan de uinnvidde lese seg opp..

http://www.audioholics.com/education/cables/the-truth-about-interconnects-and-cables

Maken til irriterende propaganda. Her er det fullt av gullkorn som

It is notable that in Subjectivist audio the 'correct' answer is always the more expensive or inconvenient one

In the long term, the subjectivist approach will cost you a lot of money, and possibly yield a system that is less hi-fi than something from a department store

Side opp og side ned om salgstriks og lettlurthet og alt det rare som foregår inni hodene på de som (tror de) hører forskjell på kabler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Det finnes ikke et eneste instrument som kan måle klangnyanser og utklinging. Eller om instrumentene låter som de gjør i virkeligheten.
    Men det er mulig å ta det opp på plate. Logikk er definitvt ikke din sterkeste side.
    Hva du mener her, vet du kanskje selv. For andre er det uforståelig.

Men; det viktigste for deg er jo å slenge dritt om de som er uenige med deg. Noe du nok en gang følger opp. Hva med å holde kjeft om du ikke har noe vettugt å si?

Bare en tanke....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Å lage en referanse (plate) og å måle noe objektivt i forhold til referansen, er ikke det samme.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith, I am nothing."

- The Hitchhikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

The above could just as easily be re-phrased - for example ...

"I refuse to prove that my cables will make your system sound better", says the snake oil vendor, "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."

Friske utsagn på denne nettsiden..

N

nb

Gjest
    lars_erik skrev:
    Men; det viktigste for deg er jo å slenge dritt om de som er uenige med deg. Noe du nok en gang følger opp. Hva med å holde kjeft om du ikke har noe vettugt å si?
    En innspillingskjede måler hva som prsenteres på inngangen, mer komplisert var det ikke. Kan noe tas opp, blir det i praksis målt. Det er ikke veldig mystisk. Ditto for avspilling, forresten.

Drittslenging får være dine ord. Jeg påpeker bare at påstanden din har en logisk brist - om du kan få "troverdige instrumenter" ut av høyttalerene dine er det fullt mulig å ta opp "troverdige instrumenter" på en innspilling og senere spille de av. Dvs at det ikke er noe veldig mystisk og uforståelig som skjer i den prosessen. Jeg klarte forresten med litt kvalifisert gjetning å høre at det høyst sannsynlig var Itzhak Perlman som spillte fiolin på slutten av Schindlers Liste gjengitt over kommunekinoen i en bygd på Sunnmøre for mange herrens år siden. Så hva er forresten en "troverdig gjengivelse" ?

Så mystisk og uforklarlig og ufortstått alt dette er i følge deg skjønner jeg ikke at det skulle være mulig å konstruere en eneste komponent som fungerer sånn noenlunde som tiltenkt. Når forståelsen for det er så begrenset som du later til å tro.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    lars_erik skrev:
    Eventuelt innse at vitenskapen enda ??? ikke er kommet i mål. Hva man kan måle er ikke statisk, men i utvikling- som all vitenskap.
    Det ligger i vitenskapens natur å korrigere seg selv. Det innebærer at etter hvert som tiden går kommer vitenskapen hele tiden nærmere en tilnærmet korrekt modell.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    LydGeir skrev:
    lars_erik skrev:
    Eventuelt innse at vitenskapen enda ??? ikke er kommet i mål. Hva man kan måle er ikke statisk, men i utvikling- som all vitenskap.
    Det ligger i vitenskapens natur å korrigere seg selv. Det innebærer at etter hvert som tiden går kommer vitenskapen hele tiden nærmere en tilnærmet korrekt modell.
    Akkurat mitt poeng.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.364
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith, I am nothing."

"I refuse to prove that my cables will make your system sound better", says the snake oil vendor, "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."

Hvor mange kabelmakere har lagt fram noe bevis for at det de driver med gjør noe fra eller til mht lyd?

mvh
    KJ

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    KJ skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Hvor mange kabelmakere har lagt fram noe bevis for at det de driver med gjør noe fra eller til mht lyd?

mvh
    KJ
    De beste kablene er stort sett produsert i en kjeller uten noen form for R&D....

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg fant reportasjen fra Chord i et visst HiFi-blad meget underholdende. Der stod det jammen at medarbeiderne tok med kabelarbeid hjem. Sikkert greit å ta akkorden foran TVen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anonym skrev:
    KJ skrev:
    Kule-Trygve skrev:

mvh
    KJ
    De beste kablene er stort sett produsert i en kjeller uten noen form for R&D....
    Hvilke er disse ?

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228

Hvis gud hadde bevist at han fantes, så ville han vært alt! Men for meg, er han altså ingenting. Gud er noe å tro på, for de som vil ha det, så er det stooor gruppe mennesker som tror på en masse annet...

Men for all del, folk må få tro på det de vil, så lenge jeg slipper å ta del i det. :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Mye man kan lage hjemmefra. Asbjørn lager høyttalere, forsterkere og kabler hjemmefra han ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Mye man kan lage hjemmefra. Asbjørn lager høyttalere, forsterkere og kabler hjemmefra han ;D
    Ikke det samme, det vet du.

Som ateist, finner jeg sammenligningene med gud morsom ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    Kule-Trygve skrev:
    slowmotion skrev:
    Takk, jeg har hørt. ;)

Lese kabelomtaler er vel omtrent som å lese eventyr.
    Det finnes morsommere eventyr å lese.

;)

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    lars_erik skrev:
    LydGeir skrev:
    lars_erik skrev:
    Akkurat mitt poeng.
    Jeg forsto deg slik at du mente vitenskapen før eller senere ville komme til mål. Det er feil. Men den kommer nært.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn