Hold dere til Tema Folkens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    LydGeir skrev:
    lars_erik skrev:
    LydGeir skrev:
    lars_erik skrev:
    Eventuelt innse at vitenskapen enda ??? ikke er kommet i mål. Hva man kan måle er ikke statisk, men i utvikling- som all vitenskap.
    Det ligger i vitenskapens natur å korrigere seg selv. Det innebærer at etter hvert som tiden går kommer vitenskapen hele tiden nærmere en tilnærmet korrekt modell.
    Akkurat mitt poeng.
    Jeg forsto deg slik at du mente vitenskapen før eller senere ville komme til mål. Det er feil. Men den kommer nært.
    Nettopp.
    Mange her mener at den er i mål...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    KJ skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith, I am nothing."

- The Hitchhikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

The above could just as easily be re-phrased - for example ...

"I refuse to prove that my cables will make your system sound better", says the snake oil vendor, "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."

Friske utsagn på denne nettsiden..
    Hvor mange kabelmakere har lagt fram noe bevis for at det de driver med gjør noe fra eller til mht lyd?

mvh
    KJ
    De beste kablene er stort sett produsert i en kjeller uten noen form for R&D....
    Hvilke er disse ?
    Finnes mange enmannsforetak som får god omtale. Av skandinaviske eksempler kan jeg nevne Zensati, Bertram, Jorma, Black Magic og Skogrand.

Hvor mye R&D et enmannsforetak foretar blir bare en spekulasjon men jeg vil anta at markedsføring er et område med høyere prioritet.

2 av de nevnte firmaene har spurt om helt elementære spørsmål i ulike hifi forum før de lanserte meget kostbare kabler.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    KJ skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith, I am nothing."

"I refuse to prove that my cables will make your system sound better", says the snake oil vendor, "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."

Hvor mange kabelmakere har lagt fram noe bevis for at det de driver med gjør noe fra eller til mht lyd?

mvh
    KJ
    De beste kablene er stort sett produsert i en kjeller uten noen form for R&D....
    Hvilke er disse ?
    Venter enda på hvilke kabler som er best og som produserer i kjelleren ? Greit å vite liksom... Så kom med lista di Anonym...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.363
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    LydGeir skrev:
    ...
    Jeg forsto deg slik at du mente vitenskapen før eller senere ville komme til mål. Det er feil. Men den kommer nært.
    Nettopp.
    Mange her mener at den er i mål...
    Mens noen andre lengter til bake til «den mørke middelalderen»?

(... nevnte jeg metodisk lytting et sted?)

mvh
    KJ

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    HCS skrev:
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    KJ skrev:
    Kule-Trygve skrev:

mvh
    KJ
    Hvilke er disse ?
    Venter enda på hvilke kabler som er best og som produserer i kjelleren ? Greit å vite liksom... Så kom med lista di Anonym...
    Hvis terminering og påkledning av fancy strømpe kan kalles produksjon så............

Slik ser forøvrig en ganske typisk kabelfabrikk ut:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    HCS skrev:
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    KJ skrev:
    Kule-Trygve skrev:

mvh
    KJ
    Hvilke er disse ?
    Kanskje Roald lager kabler mens han sitter på do? Kanskje kablene til Do-Mentor blir til på denne måten? ;D

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grei den el_maria. men vil gjerne ha en liste KONKRET ifra anonym siden han så stolt påpeker at de BESTE kablene lages i kjelleren... Hadde liksom vært greit å visst hvilke "kjellere" vi snakker om... Dette er konkret info, ikke noe subjektivt spm..Så du får kom med konkrete eksempler her anonym over disse "kjellerne" som er "best" til å lage kabler... :p

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kule-Trygve skrev:
    Kanskje Roald lager kabler mens han sitter på do? Kanskje kablene til Do-Mentor blir til på denne måten? ;D
    Hvorfor kaste sten i glasshus ? Kanskje det er små kinesiske barnehender som lager kablene for Roald ? Er det sølvmengden som gjør de så dyre eller oljen ? Den eneste grunn til pris må være produksjonskostnader og tidsbruk og de vet vi ikke noe om..

V

vredensgnag

Gjest
    HCS skrev:
    Grei den el_maria. men vil gjerne ha en liste KONKRET ifra anonym siden han så stolt påpeker at de BESTE kablene lages i kjelleren... Hadde liksom vært greit å visst hvilke "kjellere" vi snakker om... Dette er konkret info, ikke noe subjektivt spm..Så du får kom med konkrete eksempler her anonym over disse "kjellerne" som er "best" til å lage kabler... :p
    Her har du bua til Jorma.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33712.0;all

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    vredensgnag skrev:
    HCS skrev:
    Her har du bua til Jorma.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33712.0;all
    Og dette er da de beste kabelene ref anonym sitt utsagn " De beste kablene er stort sett produsert i en kjeller uten noen form for R&D...." ?? :p

V

vredensgnag

Gjest
    Litt R&D er det da snakk om, han har bl.a. gjort mye forsking på Zalo. Og så har han funnet ut at det er lydmolekyler som raser gjennom kablene.

Det siste er da temmelig nytt, skulle jeg tro. Banebrytende og revolusjonerende, mildt sagt. Ikke å undres over at de kablene er prisledende.

(Fidelity nr. 28)

Vedlegg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    vredensgnag skrev:
    Litt R&D er det da snakk om, han har bl.a. gjort mye forsking på Zalo. Og så har han funnet ut at det er lydmolekyler som raser gjennom kablene.

Det siste er da temmelig nytt, skulle jeg tro. Banebrytende og revolusjonerende, mildt sagt. Ikke å undres over at de kablene er prisledende.

(Fidelity nr. 28)
    Uff, jeg gremmes... Zalo... Men ja, må innrømme at det er litt sært for å si det mildt... 8)

Men noen liste ifra anonym kommer vel neppe...Bare en tom frase ifra han det der ja... :-X

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    vredensgnag skrev:

(Fidelity nr. 28)
    Man skal ikke undervurdere synergieffekten mellom Vidar og Zalo.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    vredensgnag skrev:

(Fidelity nr. 28)
    Lydmolekyler ?? Det molekyl kan eg ikke huske å hørt om før. Det er jammen mye en skal høre før ørene faller av ;D
    Og dette publiserer Fidelity ukritisk... OMG

Blir vel "renere" lyd også med den Zalo da ;D ;D

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.958
    Torget vurderinger
    3
    Jo lydmolekyler er noe rare greier. De fødes kanske stabile, fra artist til mikrofon. Da kan de gå igjennom en rekke kabler og apparater uten å ta skade.
    Men så skjer det noe. De blir ustabile når de skal spilles av. Og da er det ikke måte på hvilket nivå du må opp i. Både på utstyr og kabler for å få spilt de av korrekt. ;D ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Fra den og en rekke andre uttalelser fra Jorma Koski er det innlysende at han ikke har filla peiling på hva en kabel egentlig gjør i et anlegg. Men kabeldekor er han ekspert på.

Hva er tema her, bortsett fra å drysse smileys utover sidene?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Fra den og en rekke andre uttalelser fra Jorma Koski er det innlysende at han ikke har filla peiling på hva en kabel egentlig gjør i et anlegg. Men kabeldekor er han ekspert på.

Nå må du ikke irritere deg slik. Ikke godt for hjertet, vet du (skjult smiley)

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    vredensgnag skrev:

Tema er vel at vi skal holde oss til tema, men hvilket tema det er vi skal holde oss til er ikke godt å si nei....

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.363
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Jo lydmolekyler er noe rare greier. De fødes kanske stabile, fra artist til mikrofon. Da kan de gå igjennom en rekke kabler og apparater uten å ta skade.
    Men så skjer det noe. De blir ustabile når de skal spilles av. Og da er det ikke måte på hvilket nivå du må opp i. Både på utstyr og kabler for å få spilt de av korrekt. ...
    Klassisk prestasjonsangst og sceneskrekk.

Lydmolekyler er forøvrig nært beslektet med sine mindre og volatile «søsken» elektronmolekylene.

mvh
    KJ

V

vredensgnag

Gjest
    teddyh skrev:
    vredensgnag skrev:

Tema er vel at vi skal holde oss til tema, men hvilket tema det er vi skal holde oss til er ikke godt å si nei....
    Vi er nå i Kommentarer og hjelp til forumet - og slik sett bør vi la være å gjøre dette til en kabeldiskusjon. På den annen side er hele tråden foranlediget av at trådstarter irriterer seg over at det blir stilt spørsmålstegn ved kabelpåstander, fra dem som tillater seg å være litt skeptiske (eller veldig skeptiske).
    Det er ytret ønske om at kabeltråder skal være frie for slike innspill.

Jeg må tilstå at det er veldig vanskelig, fordi det er så mye sludder, vrøvl, tull og tøys som påstås av kabelbransjen. Og jeg er enig med den over som stusset over at Fidelity ikke luket litt i de uttalelsene, kanskje tror de selv at det som skaper lyden strømmer gjennom kablene ...

Selv skriver jeg ikke på Kabelhjørnet.

(Når det gjelder Smileys. Det blir som forvrengning i musikken - enkelte setninger blir bortimot uleselige.)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Vet dere?

Jeg vurderer å bli litt mer normal på forumet..som Frank faktisk er i det daglige, men trenger da tips så
    jeg ikke er så kverrulantisk av meg. ;D

Har noen tips til meg selv som kan hjelpe på, kanskje..

1: Mer ydmyk.
    2. Mindre bastantisk
    3. Slutte å vere kverrulant og heller finne på noe annet når jeg kjeder meg. ;)

Kan dette hjelpe på?

Flere tips?

:)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    teddyh skrev:
    vredensgnag skrev:

Vi er nå i Kommentarer og hjelp til forumet - og slik sett bør vi la være å gjøre dette til en kabeldiskusjon. På den annen side er hele tråden foranlediget av at trådstarter irriterer seg over at det blir stilt spørsmålstegn ved kabelpåstander, fra dem som tillater seg å være litt skeptiske (eller veldig skeptiske).
    Det er ytret ønske om at kabeltråder skal være frie for slike innspill.

Jeg må tilstå at det er veldig vanskelig, fordi det er så mye sludder, vrøvl, tull og tøys som påstås av kabelbransjen. Og jeg er enig med den over som stusset over at Fidelity ikke luket litt i de uttalelsene, kanskje tror de selv at det som skaper lyden strømmer gjennom kablene ...

Selv skriver jeg ikke på Kabelhjørnet.

(Når det gjelder Smileys. Det blir som forvrengning i musikken - enkelte setninger blir bortimot uleselige.)
    Jepp ser problemene jeg også, og det er vel og litt sunt med litt motstand i "galskapen"

:)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    lovemusikk; nå syns jeg dette bærer over i parodien, og det kan jeg ikke se noen er tjent med.
    Jeg, som mange andre reagerer på den stadig kranglingen her inne, og at noen hele tiden skal fortelle andre at de tar feil.
    Men denne tråden fører ikke lengre noe godt med seg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    vredensgnag skrev:

(Fidelity nr. 28)
    Uff, jeg gremmes... Zalo... Men ja, må innrømme at det er litt sært for å si det mildt... 8)

Men noen liste ifra anonym kommer vel neppe...Bare en tom frase ifra han det der ja... :-X
    Se innlegg #241

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    lars_erik skrev:
    lovemusikk; nå syns jeg dette bærer over i parodien, og det kan jeg ikke se noen er tjent med.
    Jeg, som mange andre reagerer på den stadig kranglingen her inne, og at noen hele tiden skal fortelle andre at de tar feil.
    Men denne tråden fører ikke lengre noe godt med seg.
    Hva sa jeg gale nå?

Jeg er jo mitt mellom dere kabelgutta og kabelskeptikerne.
    Alså jeg hører forskjell på kabler og av og til ikke, kommer helt an på kablene og anlegget.

Tråkket jeg noen på tærnene nå er det bare å beklage.

V

vredensgnag

Gjest
    Anonym skrev:
    HCS skrev:
    vredensgnag skrev:

(Fidelity nr. 28)

Se innlegg #241
    Det var ditt innlegg som inspirerte meg til å hente frem et av (dessverre) fryktelig mange eksempler jeg har kommet over med denslags rare utsagn.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    lars_erik skrev:
    Det finnes ikke et eneste instrument som kan måle klangnyanser og utklinging.
    Så utklinging kan ikke måles?

Hvordan tror du audio blir festet til et medie?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anonym skrev:
    HCS skrev:
    vredensgnag skrev:

(Fidelity nr. 28)

Se innlegg #241
    Takk for oppklaring...men dette mener du neppe er de beste "kablene" ? Snarere de værste eksemplene ?

V

vredensgnag

Gjest
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:
    Det finnes ikke et eneste instrument som kan måle klangnyanser og utklinging.
    Så utklinging kan ikke måles?

Hvordan tror du audio blir festet til et medie?
    Lars-erik har pushet den merkelige påstanden en del. Dvs. før påstod han at det var overtoner det var vanskelig å måle, men nå er dette blitt justert til klangnyanser og utklinging. Om ikke annet skjønner man ihvertfall at han ikke vet stort om dette.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hva er utklinging? At stereoanlegget ikke skal forkorte lydene/romklangen som ligger på plata? Denne hifilyrikken kan være vanskelig å forstå noen ganger. Overtoner og klangnyanser skjønner jeg hva er i det minste.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dere gir dere ikke med tøvet og popøsiteten deres. Da i første rekke vreden, som jo er eksperten på feltet.
    Får nesten slenge på en smiley, mens man rister på hodet over idiotiet.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    JENO skrev:
    Hva er utklinging? At stereoanlegget ikke skal forkorte lydene/romklangen som ligger på plata? Denne hifilyrikken kan være vanskelig å forstå noen ganger. Overtoner og klangnyanser skjønner jeg hva er i det minste.
    Det burde være som følger - og er naturligvis meget enkelt å "måle" (fra noe jeg skrev her inne i en annen sammenheng):

Inngangstransienten er en peak; deretter oppstår steady-state fasen som angir tonens kropp, denne holdes/behandles ulikt alt etter intensjon; så avslutter musikeren tonen på forskjellig vis alt etter instrumenttypen, det fører tonen inn i avdempingen, som enten skjer upåvirket ved utklinging, eller påvirket ved demping, som da blir en forlenging av den aktive avslutningen (f.eks. ved pedalbruk på et piano, eller ved bruk av gitarhalshånden.)
    Og selv om man aktivt har dempet selve tonen, kan det godt være at instrumentet fortsatt resonnerer, og dermed altså leverer en utklinging, pga energien som tonen utløste. Men et mål på et instruments renhet i klang(fargen) er i hvilken grad musikeren har kontroll over slike etter-resonnanser.
    Utklingingen vil også ha en romakustikk-komponent (som jeg mener er meget avgjørende for troverdigheten i opptakene vi lytter til).

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    vredensgnag skrev:
    JENO skrev:
    Det burde være som følger - og er naturligvis meget enkelt å "måle" (fra noe jeg skrev her inne i en annen sammenheng):

Inngangstransienten er en peak; deretter oppstår steady-state fasen som angir tonens kropp, denne holdes/behandles ulikt alt etter intensjon; så avslutter musikeren tonen på forskjellig vis alt etter instrumenttypen, det fører tonen inn i avdempingen, som enten skjer upåvirket ved utklinging, eller påvirket ved demping, som da blir en forlenging av den aktive avslutningen (f.eks. ved pedalbruk på et piano, eller ved bruk av gitarhalshånden.)
    Og selv om man aktivt har dempet selve tonen, kan det godt være at instrumentet fortsatt resonnerer, og dermed altså leverer en utklinging, pga energien som tonen utløste. Men et mål på et instruments renhet i klang(fargen) er i hvilken grad musikeren har kontroll over slike etter-resonnanser.
    Utklingingen vil også ha en romakustikk-komponent (som jeg mener er meget avgjørende for troverdigheten i opptakene vi lytter til).
    Jeg skjønner hva utklinging betyr ift å spille et instrument, men jeg skjønner ikke hva det betyr i hifisammenheng. Et stereoanlegg vet jo ikke om en lyd er utklinging fra et instrument eller noe annet, og bør i prinsippet behandle alle lyder på plata likt. Jeg leser stadig påstander om hifiprodukter som gir bedre eller dårligere utklinging.

V

vredensgnag

Gjest
    Vel - spør man om hva dynamikk er får man ti forskjellige svar ...

Påstanden er visstnok at enkelte anlegg klipper av slike etterklanger, eller har vansker med å gjengi dem korrekt.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.363
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Vel - spør man om hva dynamikk er får man ti forskjellige svar ...

Påstanden er visstnok at enkelte anlegg klipper av slike etterklanger, eller har vansker med å gjengi dem korrekt.

Det er fint å kunne si: "Hør på den utklingingen." Noe som selvsagt ligger i opptaket.
    Leste forøvrig et intervju med Keith Jarrett nylig der han kommenterer dette, og sier at han etter som tiden er gått har fokusert på å gjøre tørrere opptak (med mindre klang). Kla-Dang brukes mye i opptak beregnet på audiofile.
    Mye av HiFi-lyrikken kan muligens forankres i egenskaper som egentlig ligger i hermetikken, skiftende lyttefokus i takt med kildematerialet og lytteseansen i salig forening med kognitiv bias, i større grad enn hvordan utstyret egentlig reproduseres hermetikken sammenliknet med annet utstyr. Samrøra blir komplett når alle «objektive» referanserammer kastes på båten, alt er tillat og alt låter bedre. Dette kan selvfølgelig fint kombineres med en forvirret og kreativ «forståelse» av hvordan tingene virker.

... sorry for O.t. ...

mvh
    KJ

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En slik "utklinging" i ett anlegg er såklart forvrenging da ? ;).. Er det slik en skal tolke det ? Bare lurer...

V

vredensgnag

Gjest
    HCS skrev:
    En slik "utklinging" i ett anlegg er såklart forvrenging da ? ;).. Er det slik en skal tolke det ? Bare lurer...
    Det er en berettigelse for å fokusere på utklingingen, eller snarere overgangen fra steady-state tonen til transienten som innleder utklingingen. Det skjer mye der, og et anlegg som ikke får med seg detaljene vil lyde mindre troverdig, om man vet hvordan opprinnelig instrument eller stemme bør lyde. Det kan også være veldig trøttende å lytte til anlegg som smører ut dette.
    Inngangs- og utgangstransientene er kritiske for troverdigheten av gjengivelsen.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg har prøvd å høre på anlegget selv om jeg har vært skikkelig trøtt og uopplagt, og jeg har måttet konstatere at lyden er akkurat den samme som før, selv om lytteopplevelsen har vært noe mer slitsom.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Takk for innspill rundt "utklinging". Tror jeg har blitt litt klokere, men jeg bruker nok et annet vokabular for beskrive samme fenomen, så jeg kan ikke være helt sikker. Nå tilbake til tema for tråden!

V

vredensgnag

Gjest
    JENO skrev:
    Takk for innspill rundt "utklinging". Tror jeg har blitt litt klokere, men jeg bruker nok et annet vokabular for beskrive samme fenomen, så jeg kan ikke være helt sikker. Nå tilbake til tema for tråden!
    Spesielt med digitalavspilling kan den sorte bakgrunnen oppleves som et problem, fordi den er så veldig sort. Tonene "suges" inn i den, i stedet for å henge i luften. På vinyl har man alltid en viss grad av støy, og denne leser hørselen som en understøttelse av det musikalske. En god digitalkjede har ikke dette problemet - det var en av grunnene til at jeg ble så begeistret for mine BL5 høyttalere.

Hva er tema? Egentlig? At lettsnurte folk burde la være å delta i diskusjonsfora?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn