Hold dere til Tema Folkens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    HCS skrev:
    vredensgnag skrev:
    Litt R&D er det da snakk om, han har bl.a. gjort mye forsking på Zalo. Og så har han funnet ut at det er lydmolekyler som raser gjennom kablene.

Det siste er da temmelig nytt, skulle jeg tro. Banebrytende og revolusjonerende, mildt sagt. Ikke å undres over at de kablene er prisledende.

(Fidelity nr. 28)
    Uff, jeg gremmes... Zalo... Men ja, må innrømme at det er litt sært for å si det mildt... 8)

Men noen liste ifra anonym kommer vel neppe...Bare en tom frase ifra han det der ja... :-X
    Se innlegg #241
    Takk for oppklaring...men dette mener du neppe er de beste "kablene" ? Snarere de værste eksemplene ?
    Ønsker ikke å ta standpunkt til hva som er best eller værst. Observerer bare at det er mulig å lage high-end kabler med et minimum av R&D.

V

vredensgnag

Gjest
    Blir litt rart å kalle Jorma "de verste eksemplene". Dette er kabler som anses for å ligge i absolutt toppskikt av high-end, og lages av en mann som tror at lydmolekyler raser gjennom dem. Og om han nå mente elektroner og ordla seg dårlig (prøver å være snill nå), så raser ikke de heller gjennom kablene. Men at kablene hans er tjukke og feite er sikkert for å gi plass til all rasingen.

Poenget - i forhold til trådstarters mulige tema - er at man nesten kan forstå hvorfor man ikke ønsker kritiske røster i disse hyllesttrådene, det er ganske enkelt å kritisere med gjenklang.

C

Cyber

Gjest
    Husker jeg fikk litt opplæring i kabler av en lokal hifipusher i ungdommen:

"Bassen går i midten av kabelen, de høye lydene ytterst. Har du ikke tykk nok kabel så mister du de øverste frekvensene."

(Fordi bassen tar så mye av plassen i kabelen rent fysisk?)

V

vredensgnag

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Husker jeg fikk litt opplæring i kabler av en lokal hifipusher i ungdommen:

"Bassen går i midten av kabelen, de høye lydene ytterst. Har du ikke tykk nok kabel så mister du de øverste frekvensene."

(Fordi bassen tar så mye av plassen i kabelen rent fysisk?)
    Mye feit basstorsk gjør det også vanskelig for diskantsilda å nå frem i tide. (Har jeg lest her inne). (Få en kompis til å veksle mellom å sette hele den feite kabelen i ht-tilkoblingen, og å bare legge så liten flate mot koblingen som mulig (ev. bare én tråd). Diskutér resultatet i forhold til vedlagte illustrasjoner).

Men - jeg etterlyser fortsatt tema i denne tråden.

M

Mr-T

Gjest
    Det er veldig mye fancy plastikk, treklosser og annet "bling" på mange av disse kablene. Fra et markedsmessig ståsted er det nok nødvendig, men er det bra for lyden da?

Den beste høyttalerkabelen jeg har hørt i mitt oppsett er laget hjemme (ikke i kjelleren, men i 1. etg...), og koster 20 kr meteren. Da er kostnaden for R&D (som er 0 kr) tatt med. Det hadde sikkert vært mulig å øke produksjonskostnaden vesentlig, men det ville gått ut over noe annet, det er jeg temmelig sikker på.

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men - jeg etterlyser fortsatt tema i denne tråden.
    :)

Nettopp det jeg har tenkt også, VG, og alle disse syltynne sporene på kretskort osv... Men det er jo billig EQ hvis man har for mye nivå i toppen så går man bare for tynnere ledere? Og hvis bass.... en hul leder?

V

vredensgnag

Gjest
    Om man tror på gjennomstrømningstanken - at lydmolekylene må ha plass for å kunne bevege seg - så blir dimensjonen kanskje viktig for enkelte.
    Men det forundrer meg at en hobby som er så aktivt engasjert i kvantemekanikk som HiFi helt neglisjerer det langt større nivået som elektronene opererer i ... og hvor greit disse klarer å overføre kraftutveksling.

Nåja - på tide å lytte til litt musikk, og forsøke å løse min fars pensjonsproblemer (bli ikke gammel, sier jeg, ikke med dagens NAV pensjon!).

M

Mr-T

Gjest
    Det er vel en fundamental misforståelse at et signal (AC altså) "strømmer" gjennom kabelen. Det gjør faktisk ikke det.

V

vredensgnag

Gjest
    Mr-T skrev:
    Det er vel en fundamental misforståelse at et signal (AC altså) "strømmer" gjennom kabelen. Det gjør faktisk ikke det.
    Ja. Men det er vanskelig å forstå "påvirker den mer eller mindre frie flyt av lydmolekyler som raser gjennom denne (lederen)" på noen annen måte enn at vedkommende har begått denne fundamentale misforståelsen, eller?*

*Jorma Koski i Fidelity nr. 28

M

Mr-T

Gjest
    Hmm ja, det minner meg litt om shampoo-reklame dette her. Samme kvasi-vitenskapelige vissvass.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Mr-T skrev:
    Hmm ja, det minner meg litt om shampoo-reklame dette her. Samme kvasi-vitenskapelige vissvass.
    Denne tråden burde visst også vært sortert under kabelhjørnet, men skitt au... :)
    Tør jeg minne om at effekten Jorma beskriver er idenstisk med Steen Duelunds forsøk og isolasjonsteorier, det samme finner du med en noe annen teknisk løsning hos Audioquest og Synergistic research. Ideen det er snakk om er en viss kondensatoreffekt i isolasjonen, og at denne kan forårsake et slags "ekko" når spenningsnivået endres med signalet i kabelen. Kanskje har dette en effekt på lyden, hva vet jeg? Det burde i det minste være målbart.
    Og når Jorma snakker om "molekyler", kan jeg ikke anta annet enn at dette er en ekstrem popularisering av det som egentlig foregår. Jeg kan ikke forestille meg at Jorma faktisk tror at lyden flytter seg som små klumper inne i kobbermassen. :)

Honkey

M

Mr-T

Gjest
    Dielektrisk absorbsjon er vel hva det snakkes om? I såfall burde man IKKE bygge kabler slik som Jorma gjør, med masse plast og annen guffe. Ingen isolasjon (dvs luft) er best, sånn som mine DIY kabler til 20 kr meter altså... :)

V

vredensgnag

Gjest
    Egentlig berører HonkeyChateau et punkt som trådstarter ikke var innom.

Legger merke til hele tiden, at noen starter en tråd, om f.eks kabel, og tja.. la oss sei, kabel til dvd spilleren.

Så kommer alle skeptikerne og ødelegger alle trådene.

"Nei, bruk heller pengene på akustikk" osv.. Greit nok, men lag en egen tråd å diskuter det i,eller bruk noen av dei som er her, men la disse kabeltrådene få vere kabeltråder.
    Hvor går grensen mellom skepsis fra uønskede og legitim kritikk fra andre kabellyttere? Og hvem bestemmer rammene som temaet man skal holde seg til må ligge innenfor?

Dette kan bli særs vanskelig, spesielt i denne hobbyen, der man ser at linjer trekkes opp mellom merker og tilnærminger som langt overgår ditto mellom fans av ulike fotballag.
    Kabler skal være tykke, tynne, flertrådete, solid-kåre, flettet, rette, i friluft, på løftere, eller laget av kull! Hvor skal vi legge blueline som skiller legitim tvil fra systematisk skepsis?

Er det i det hele tatt riktig å blande fotball- og ishockeymetaforer?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.165
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    Dielektrisk absorbsjon er vel hva det snakkes om? I såfall burde man IKKE bygge kabler slik som Jorma gjør, med masse plast og annen guffe. Ingen isolasjon (dvs luft) er best, sånn som mine DIY kabler til 20 kr meter altså... :)
    Ja, for man har selvsagt lyttet tll Jormas kabler, slik at man vet hva man prater om? ::)

Denne tråden har, som alle tråder for tiden- rent ut i det villeste teknikk-onanering, der fusentaster og mer eller mindre skolerte og erfarne "teknikkere" har tatt helt av i sin felles halleluja tilbeding av hverandres mer eller mindre kunnskap om det man "diskuterer". Faktisk ikke så rent lite underholdende å lese innleggene, der det så tydelig går fram at man har svært lite erfarring med det man raljerer om.

Synd at Toillingforbundet allerede har tatt opp årets nye medlem.
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7708244
    http://www.t-a.no/kultur/article169712.ece

Her kan man også lese at det er vedtatt opprettet en egen avdeling for oppsamling av kjepphester. På Eidsvoll, selvsagt.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:
    Ja, for man har selvsagt lyttet tll Jormas kabler, slik at man vet hva man prater om? ::)

Denne tråden har, som alle tråder for tiden- rent ut i det villeste teknikk-onanering, der fusentaster og mer eller mindre skolerte og erfarne "teknikkere" har tatt helt av i sin felles halleluja tilbeding av hverandres mer eller mindre kunnskap om det man "diskuterer". Faktisk ikke så rent lite underholdende å lese innleggene, der det så tydelig går fram at man har svært lite erfarring med det man raljerer om.

Her kan man også lese at det er vedtatt opprettet en egen avdeling for oppsamling av kjepphester. På Eidsvoll, selvsagt.
    Du holder deg som vanlig ikke til saken, for det kan du ikke, du har nemlig ingen konkrete holdepunkter annet enn vas.

Her har vi kun påpekt et underlig utsagn fra en bejublet kabelkonstruktør (hvis produkter jeg har lyttet til, forøvrig). Og påpekt noen konsekvenser.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.165
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:

Du holder deg som vanlig ikke til saken, for det kan du ikke, du har nemlig ingen konkrete holdepunkter annet enn vas.

Her har vi kun påpekt et underlig utsagn fra en bejublet kabelkonstruktør (hvis produkter jeg har lyttet til, forøvrig). Og påpekt noen konsekvenser.
    Denne tråden var vel om å Holde seg til tema i trådene[/i]

Det har dere jo virkelig klart, med teknikk-onaneringa. Og halleluljaropene til hverandres innlegg.

Kanskje på tide dere tar deen debatten" på tekniokksidene?
    Dere vet hvertfall å klage deres store nød, om undertegnede eller andre våger å ytre noe om hørsel på menighetssidene.

M

Mr-T

Gjest
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:
    Lytteinntrykk i denne sammenhengen har ikke noe med saken å gjøre. Vi snakker om dielektrisk absorbsjon, som altså ikke er noe man lytter seg fram til - det er en målbar verdi. Man trenger ikke å ha lyttet til Jorma kablene for si at de har mye isolasjon på seg, og dermed mye mer dielektrisk absorbsjon enn kabler isolert med ren luft.

Om det ene eller andre låter sånn og sånn har jeg da ikke sagt et eneste pip om, så at du kommer med en sånn kommentar tyder på at du enten ikke har lest hva jeg skrev, eller at du ikke forsto. Evt begge deler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.165
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:
    Lytteinntrykk i denne sammenhengen har ikke noe med saken å gjøre. Vi snakker om dielektrisk absorbsjon, som altså ikke er noe man lytter seg fram til - det er en målbar verdi. Man trenger ikke å ha lyttet til Jorma kablene for si at de har mye isolasjon på seg, og dermed mye mer dielektrisk absorbsjon enn kabler isolert med ren luft.

Om det ene eller andre låter sånn og sånn har jeg da ikke sagt et eneste pip om, så at du kommer med en sånn kommentar tyder på at du enten ikke har lest hva jeg skrev, eller at du ikke forsto. Evt begge deler.
    Se innlegget over. Ta denne debatten der den hører hjemme.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:

Denne tråden var vel om å Holde seg til tema i trådene[/i]

Det har dere jo virkelig klart, med teknikk-onaneringa. Og halleluljaropene til hverandres innlegg.

Det ble etterspurt konkrete eksempler på high-end kabelkonstruksjon i kjellere. Dette ble bevist, og ytterligere belyst med alternativ elektroteori av ypperste klasse.

Denslags faller deg tungt for brystet, siden du står på skjør grunn med dine skjøre antagelser om kabler, og derfor disse slagene i mørket fra deg.

En oppfordring fra deg om at andre skal holde seg til saken blir dessverre ufrivillig komisk på kosmisk plan.

N

nb

Gjest
    lars_erik skrev:
    Om du ikke ser komikken i at en konstruktør snakker om "lydmolekyler" og at en skribent som har hatt tid til å tenke seg om frem til deadline faktisk trykker noe slikt sprøyt så er det kanskje ikke så mye å gjøre med. Uansett hvor mye godvilje man måtte legge til så er det avsnittet sakset fra Fidelity meningsløst fjas. Og det kommer fra (selv)titulerte eksperter på materien.

Hva mener du om lydmolekyler som raser gjennom lederen? For eller mot zalo?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Mr-T skrev:
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:

Ettersom Jorma fant det opportunt å påpeke problemet, er det vel rimelig å anta at han har ivaretatt det med sin egen løsning? Det er vel visse muligheter for at du her skuer hunden på hårene / judge the book by the cover / dømmer kablene på det ytterste laget av isolasjonen?

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Hva mener du om lydmolekyler som raser gjennom lederen? For eller mot zalo?
    ;D

Måtte bruke en smiley her, jeg ber om unnskyldning.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.165
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt; hjem for denne fantastiske, innsiktsfulle, opplysende og ufrivillig? sterkt komiske debatten er på teknikk-sidene.

Der kan man drive felles-onanering uten å belemre oss andre.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:

Kanskje dette kunne vert en oppgave for dere, måle en biltemakabel og en Nordost Heimdal kabel basert på disse tingene i kurset + målemetodene.
    Dette er jo "bare" grunnleggende og burde da vere plankekjøring?

http://www.trainor.no/servlet/store?f=subjectinfo&id=178

Så etterpå komme med resultatene her.

(Tipper dere ikke kommer med noe her, men håper)

Her er jo noen emner og gå ut fra også når en skal måle signalkabler og slikt.

http://www.ntnu.no/studieinformasjon/siving/eldre/06-07/elektronikk-telekommunikasjon.pdf

M

Mr-T

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Ettersom Jorma fant det opportunt å påpeke problemet, er det vel rimelig å anta at han har ivaretatt det med sin egen løsning? Det er vel visse muligheter for at du her skuer hunden på hårene / judge the book by the cover / dømmer kablene på det ytterste laget av isolasjonen?

Honkey
    Tja... kan jo hende. Men uansett er det fint lite som har mindre dielektrisk absorbsjon enn luft.
    Dermed vil "dommen" min over Jorma - som kun dreier som om dielektrisk absorbsjon - fortsatt være 100% gyldig.
    Om denne parameteren har noe å si er en helt annen diskusjon.

NB: Jeg har fortsatt ikke sagt et eneste ord om ytelsen eller lyden til Jorma sine kabler, og det kommer jeg ikke til å gjøre heller.

M

Mr-T

Gjest
    lovemusikk skrev:
    Kanskje dette kunne vert en oppgave for dere, måle en biltemakabel og en Nordost Heimdal kabel basert på disse tingene i kurset + målemetodene.
    Skulle ikke være nødvendig. En Nordost kabel med telfonisolasjon mellom de to lederne er sikkert svært bra på denne parameteren pga teflon.
    Men - den vil bli slått av to helt separate tråder med RK fra Biltema uten kontakt seg imellom, bare luft altså.

;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    lovemusikk skrev:
    Skulle ikke være nødvendig. En Nordost kabel med telfonisolasjon mellom de to lederne er sikkert svært bra på denne parameteren pga teflon.
    Men - den vil bli slått av to helt separate tråder med RK fra Biltema uten kontakt seg imellom, bare luft altså.

;)
    Ja, men vis vi går utfra hvordan kablene er orginalt, hvem er da best?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Dere er noen SYKE kranglefanter hele bunten (ikke du da, Tangen 8) 8)). NOK en tråd snudd til kabelkrangling. Hva feiler det dere?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Dere er noen SYKE kranglefanter hele bunten (ikke du da, Tangen 8) 8)). NOK en tråd snudd til kabelkrangling. Hva feiler det dere?
    Næææi... nå er det målinger og hva det gjør seg utslag på.. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Da retter jeg straks ovenstående påstand til "kverulerende SYKE kranglefanter" ;D ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    De er sånn originalt. RK er en-leder.
    Ja seff, men er det en minium avstand en må ha?

Tenkte mer høyttalerledninger. Vet du hvordan det hadde blitt med biltemas høyttalerledning, kontra nordost?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Da retter jeg straks ovenstående påstand til "kverulerende SYKE kranglefanter" ;D ;D
    ;D Ja, kverrulant er fint. ;D

Seriøst..jeg bør finne på noe annet enn å kverrulere her når jeg kjeder meg..
    Jaja snart hente en gubbe å så skal vi teste hans høyttalerledninger, made by Roald ;D

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Om noen spør: "Vis meg en high-end kabelkonstruktør i en kjeller."

Og man påviser en slik.

Så er ikke det syk kverulantisme, men snarere konstruktiv veiledning.

Bortsett fra det er selvsagt enhver diskusjon rundt kabler omsonst.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.165
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden dette er like mye innenfor (eller utenfor) tema som sammenligningen av hvem som har størst tiss, poster jeg noen bilder fra årsmøtet i Norks Toillingforbund.

Her ser vi kroningen av Finn Bergersen jr og avdukingen av Nils Arne Eggen- selvsagt til salutt av en løs kanon. Rekylen fra denne slo den stakkars journalisten overende.

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    lovemusikk skrev:
    Mr-T skrev:
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:

http://www.trainor.no/servlet/store?f=subjectinfo&id=178

Så etterpå komme med resultatene her.

(Tipper dere ikke kommer med noe her, men håper)

Her er jo noen emner og gå ut fra også når en skal måle signalkabler og slikt.

http://www.ntnu.no/studieinformasjon/siving/eldre/06-07/elektronikk-telekommunikasjon.pdf
    Artig at du linker til det kurset hos Trainor, jeg studerte sammen med han som er fagansvarlig for kurset.

M

Mr-T

Gjest
    lovemusikk skrev:
    Mr-T skrev:

Tenkte mer høyttalerledninger. Vet du hvordan det hadde blitt med biltemas høyttalerledning, kontra nordost?
    Biltema sin såkalte høyttalerkabel er vel neppe top-notch nei....

Luft til luft isolasjon i seg selv krever i grunn bare at det ikke er fysisk kontakt, men nok avstand til at man unngår overslag.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    lovemusikk skrev:
    Mr-T skrev:

Biltema sin såkalte høyttalerkabel er vel neppe top-notch nei....

Luft til luft isolasjon i seg selv krever i grunn bare at det ikke er fysisk kontakt, men nok avstand til at man unngår overslag.
    Ja.. men hvor lang avstand kan en regne med på høyttalerledninger, vis en tar hensyn til dei som og har dei største forsterkerene? det er vel da kanskje nok som avstanden er mellom + og - på forsterkerene og høyttalerne?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn