Hjemmebesøk hos The Cable Master - R. Solhaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • B

    Back_Door

    Gjest
    pedal skrev:
    Karma skrev:
    Kan man klare å få så bra lyd med så beskjedne ingedienser som det Solhaug tross alt har brukt, er det en viktig tankevekker for oss alle.
    Det kan være at ingrediensene ikke er så beskjedne...

    Uten å ha satt meg inn i detaljene, så virker det som om de fleste apparatene er modifiserte. Han får jo ikke på lokket engang på den gamle EC ampen. Hvis man tar et standard apparat og skifter ut/oppgraderer trafo, lytter, kabling og gjør annet arbeide slik som mekanisk demping, elektrisk skjerming, jording, etc - så sitter man faktisk igjen med et (ytelsesmessig) highend apparat som over disk ville kostet det mangedobbelte.

    Prisbildet her "lyver" altså hvis man ikke setter noen pris på alle medgåtte verkstedtimer, komponentpriser eller kostnaden for knowhow.
    Dette er jeg selvsagt enig i pedal. Jeg siktet til at komponentene i UTGANGSPUNKTET var beskjedne.
    Det er ikke så uvanlig at man modifiserer sine komponenter en smule. Det oppsiktsvekkende i dette tilfellet, er det fantastiske resultat som her rapporteres. Det tyder på at saker og ting er gjort mer riktig i dette tilfellet enn det som man ellers klarer å finne. ;)
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    Synes ikke dette er så rart, han får så god lyd ( Årevis med testing og tweaking )

    Ser man på mer kommersielle høytalere, berer de preg av at alle utviklings pengene har gått til salgs avdelingen. Det er jo klart mer lønnsomt å drive markeds føring en utvikling.

    I dag er det om å gjøre å ha en flat frekvens kurve som de kan vise i $tereophile,og at høtalerene er små og fine.

    Dette er spennende Solhaug. Det er godt å se at det enda er håp, å få god lyd :D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det Solhaug gjør er vel stort sett det samme som flere high-end produsenter.
    Man utvikler et produkt over tid ved å tweake/modifisere/lytte/måle seg frem.
    Med nok peiling bør jo resultatet kunne bli like bra , eller til og med bedre.(enn ferdigkjøpt hi-end)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    soundscape skrev:
    Det Solhaug gjør er vel stort sett det samme som flere high-end produsenter.
    Man utvikler et produkt over tid ved å tweake/modifisere/lytte/måle seg frem.
    Med nok peiling bør jo resultatet kunne bli like bra , eller til og med bedre.(enn ferdigkjøpt hi-end)
    Prosjektet til Solhaug har jo mye til felles med arbeidet som ligger bag Gaia. Man har som målsetting å lage noe som overgår "ferdigkjøpt" utstyr i tilsvarende prisklasse og over.
    Fordelen man har med det man konstruerer selv, er at man kan fortsette å modifisere og optimalisere produktet i nesten ubegrenset tid. Alt etter hvert som man lærer og erfarer mer og mer. Har man kunnskap og evne til å lytte til de riktige ting, kan man nå svært langt. Det eneste man taper er prestisjen knyttet til f.eks. en Krell eller Avalon.. ;) Om man kun fokuserer på maks lydkvalitet, er dette uten tvil veien å gå,(om man evner)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    soundscape skrev:
    Det Solhaug gjør er vel stort sett det samme som flere high-end produsenter.
    Man utvikler et produkt over tid ved å tweake/modifisere/lytte/måle seg frem.
    Med nok peiling bør jo resultatet kunne bli like bra , eller til og med bedre.(enn ferdigkjøpt hi-end)

    Både og. I løpet av årene har f.ex sett flere høyttalerprodusenter som er inne på noen av de samme "energibesparende" løsningene jeg har valgt, men jeg har til nå ikke sett noen som har funnet fram til like optimale løsninger hele veien.
    Du finner neppe noen serieprodusert høyttaler basert på ordinære dynamiske elementer som følger mine hjemmesydde. Det øvrige utstyret mitt holder vel et hyggelig nivå uten å sette noen rekorder ???

    Mvh. RS
     
    L

    lark

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    Det øvrige utstyret mitt holder vel et hyggelig nivå uten å sette noen rekorder ???

    Mvh. RS
    Modifikasjonene på elektronikken din er vel noe som vi neppe noen gang vil se i kommersielle produkter. Ei heller den gjennomført brutale kablingen med massive ledere ;D
     
    M

    musicus

    Gjest
    Karma skrev:
    soundscape skrev:
    Det Solhaug gjør er vel stort sett det samme som flere high-end produsenter.
    Man utvikler et produkt over tid ved å tweake/modifisere/lytte/måle seg frem.
    Med nok peiling bør jo resultatet kunne bli like bra , eller til og med bedre.(enn ferdigkjøpt hi-end)
    Prosjektet til Solhaug har jo mye til felles med arbeidet som ligger bag Gaia. Man har som målsetting å lage noe som overgår "ferdigkjøpt" utstyr i tilsvarende prisklasse og over.
    Fordelen man har med det man konstruerer selv, er at man kan fortsette å modifisere og optimalisere produktet i nesten ubegrenset tid. Alt etter hvert som man lærer og erfarer mer og mer. Har man kunnskap og evne til å lytte til de riktige ting, kan man nå svært langt. Det eneste man taper er prestisjen knyttet til f.eks. en Krell eller Avalon.. ;) Om man kun fokuserer på maks lydkvalitet, er dette uten tvil veien å gå,(om man evner)
    Mmm, ser ut til at du kunne spart deg en halv mill her Karma, minst, om Solhaug hadde sluppet til først ;) ...

    mvh
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    soundscape skrev:
    Det Solhaug gjør er vel stort sett det samme som flere high-end produsenter.
    Man utvikler et produkt over tid ved å tweake/modifisere/lytte/måle seg frem.
    Med nok peiling bør jo resultatet kunne bli like bra , eller til og med bedre.(enn ferdigkjøpt hi-end)
    Prosjektet til Solhaug har jo mye til felles med arbeidet som ligger bag Gaia. Man har som målsetting å lage noe som overgår "ferdigkjøpt" utstyr i tilsvarende prisklasse og over.
    Fordelen man har med det man konstruerer selv, er at man kan fortsette å modifisere og optimalisere produktet i nesten ubegrenset tid. Alt etter hvert som man lærer og erfarer mer og mer. Har man kunnskap og evne til å lytte til de riktige ting, kan man nå svært langt. Det eneste man taper er prestisjen knyttet til f.eks. en Krell eller Avalon.. ;) Om man kun fokuserer på maks lydkvalitet, er dette uten tvil veien å gå,(om man evner)
    Mmm, ser ut til at du kunne spart deg en halv mill her Karma, minst, om Solhaug hadde sluppet til først ;) ...

    mvh
    Tror det er flere på dette forum som har større grunn til bekymring enn meg i så henseende.. ;)

    Solhaug har foredlet sitt produkt over lang tid.
    Prosjekt Gaia er også ment å være dynamisk. Råvarene og potensialet gir liten grunn til bekymring.
    Men la nå denne tråden få handle om det den er ment som.(selv om jeg forstår at du ble fristet)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    soundscape skrev:
    Det Solhaug gjør er vel stort sett det samme som flere high-end produsenter.
    Man utvikler et produkt over tid ved å tweake/modifisere/lytte/måle seg frem.
    Med nok peiling bør jo resultatet kunne bli like bra , eller til og med bedre.(enn ferdigkjøpt hi-end)
    Prosjektet til Solhaug har jo mye til felles med arbeidet som ligger bag Gaia. Man har som målsetting å lage noe som overgår "ferdigkjøpt" utstyr i tilsvarende prisklasse og over.
    Fordelen man har med det man konstruerer selv, er at man kan fortsette å modifisere og optimalisere produktet i nesten ubegrenset tid. Alt etter hvert som man lærer og erfarer mer og mer. Har man kunnskap og evne til å lytte til de riktige ting, kan man nå svært langt. Det eneste man taper er prestisjen knyttet til f.eks. en Krell eller Avalon.. ;) Om man kun fokuserer på maks lydkvalitet, er dette uten tvil veien å gå,(om man evner)
    Mmm, ser ut til at du kunne spart deg en halv mill her Karma, minst, om Solhaug hadde sluppet til først ;) ...

    mvh
    Tror det er flere på dette forum som har større grunn til bekymring enn meg i så henseende.. ;)

    Solhaug har foredlet sitt produkt over lang tid.
    Prosjekt Gaia er også ment å være dynamisk. Råvarene og potensialet gir liten grunn til bekymring.
    Men la nå denne tråden få handle om det den er ment som.(selv om jeg forstår at du ble fristet)
    Uten å bli personlig, ta det for hva det er ment som, jeg har verken hørt Gaia eller RS´s system, men jeg har en klar mening om hva jeg er nysgjerrig på ;) ....

    mvh
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei! Har selv hørt en av R. Solhaug tidligere treveis pyramidehøytalere for mange år siden! Allerede da var lyden så bra, at jeg kan bekrefte at R. Solhaug lenge har vært en god høytalerkonstruktør. Han har også lenge gått egne veier, husker bl.a. at kablene var loddet direkte fra effektforsterker til delefilteret ;)
    Hyggelig å høre at mange års erfaring og mye slit, har gitt enda bedre resultater ;D
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    John_Harald skrev:
    Allerede da var lyden så bra, at jeg kan bekrefte at R. Solhaug lenge har vært en god høytalerkonstruktør.
    Potensiellt bra produkter - har et stort marked foran seg, og investorer som er villige ;)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Flageborg skrev:
    Potensiellt bra produkter - har et stort marked foran seg, og investorer som er villige ;)

    Hva forsøker du å si her; at investorer står i kø og venter på gode høyttalere? Kan i så fall ikke bli mer feil.




    Mvh. RS
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Har i dag vært på besøk hos lydtrollmannen Solhaug.
    Jeg er mektig imponert over hva han har fått til! Jeg hadde med meg noen plater jeg kjenner godt, og fikk i tillegg høre et lite utvalg av Solhaug sin musikk. Det er tydelig at vi begge deler innfallsvinkel til denne hobby: At anlegget skal spille musikk på en slik måte at man føler at man er på en live-konsert. Musikk avspilt på en slik måte at man glemmer å lytte til anlegget. Dette anlegget er spesialkonstruert for genuine musikkelskere!
    Jeg kan nesten ikke fatte at dette anlegget spiller så bra i disse omgivelser. Det skulle nemlig ikke vært mulig å få til. Helt uten akustiske tiltak eller romkorreksjon. På denne måten demonstrerer anlegget virkelig sine kvaliteter. Det hadde selvsagt vært moro å fått hørt det i et større og bedre rom, men da hadde vi altså ikke fått demonstrert hvor bra anlegget klarer å spille i begrensede omgivelser som her.
    I relativt dyp bass med stor energi, hører man selvsagt at rommet setter grenser.
    Det som imponerte mest, var mellomtonen og øvre bass. Ikke slik å forstå at diskant manglet noe. Den gjorde jobben sin på en slik måte at du glemmer diskant..
    Trommer, cymbaler, stemmer osv spiller fantastisk naturlig og med en krisphet og attakk som var eksepsjonelt bra! Det virker som om anlegget puster uvanlig lett og uanstrengt. At det ikke finnes dempematerial i kassene kan man bokstavelig talt fornemme. Lyden slipper også høyttalerfrontene på en slik måte at høyttalerne forsvinner.
    Anlegget spiller mer i bredde enn dybde. Dette tilskriver jeg rommets begrensninger for optimale avstander. Uansett følte jeg helt klart at jeg var på en livekonsert med virkelige instrumenter.
    Mange må gjerne bestride de teorier som Solhaug forfekter. Det praktiske resultat bør uansett stilne kritikken. ;) Er det noen bøker som trenger revisjon?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Takk for en styggelig hund Karma, det svingte ;)



    Mvh. RS
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Så bra at du kom deg på besøk til Solhaug, Karma! Spennende å lese dine inntrykk fra anlegget hans, jeg kjenner at skuldrene mine senker seg litt mer når jeg leser det du skriver - da kan jo ikke mitt inntrykk heller ha vært helt på bærtur? 8)

    Jeg deler også din imponerthet over hvor godt anlegget spiller til tross for at det på så mange måter går "Rom midt i mot", med tanke på rommet, plassering og slike ting. Jeg håper at jeg engang får hørt på dette anlegget i et rom som er 20-30 kvadratmeter større og med bedre plassering av HT... Og som vi snakket om når jeg og Lagga var der - det hadde vært skrekkelig moro å hørt det anlegget i et større rom og så kunne variert på elektronikken - hvordan ville dette anlegget hørtes ut med tja.. DP og Emm-Labs eller no sånt? Hvor mye av den lyden vi hører skyldes HT alene, hvor mye skyldes elektronikk, kablene o.l.?
     
    L

    lark

    Gjest
    Etter det jeg har lest om anlegget til Solhaug, har jeg en stygg mistanke om at nesten uansett hva man skifter ut vil det resultere i dårligere lyd :) :)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    lark skrev:
    Etter det jeg har lest om anlegget til Solhaug, har jeg en stygg mistanke om at nesten uansett hva man skifter ut vil det resultere i dårligere lyd :) :)

    Det gamle skrotet gjør godt i fra seg, no doubt. Satt og undra meg over min omlag 20år(!) gamle cd-spiller mens Karma digga cool triojazz. Utrolig hva den gamle Denonen fortsatt kan varte opp med. Og ingen DP når den gamle 250`en særlig over knehøyde, den er rå. Selv på 1,5kv strømkurs.
    Men for all del, det skulle vært morro å kobla opp ymse gromsaker i et egnet rom. (-igjen)
    Under mer normale forhold henger folk seg mest opp i hvor ufyselig velartikulert bassgjengivelsen er, og glemmer gjerne å lytte til klangkvaliteteten i mellomregisteret. I det her buret lyder bassen mer som hull i lydpotta, for mye av noe og for lite av annet. Trivelig å få skryt av mellomtonen, den har jeg jobba mye med, den er jo alfa og romeo for god musikkgjengivelse.
    Blir spanande nå og sjå om eg finn meg en egna kåk nogenlunde innen folkeskikken ::)


    Mvh. RS
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se at også Karma hadde en knallbra opplevelse, med lyden i Solhaugs anlegg/høyttalere.
    Har fått vært en liten tur tilbake, og hadde da med litt av min egen "testmusikk",
    og joda, inntrykket består; disse høyttalerne har "det hele". ;)

    Gliser ennå jeg, etter siste lytteseanse der.... ;D

    :)

    Morten
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Dritbra Solhaug!
    Very nice! ;D

    Og...
    Kanskje Electrocompaniet skulle se på å lage en "AW 250RS" utgave...




    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Imperial skrev:
    Kanskje Electrocompaniet skulle se på å lage en "AW 250RS" utgave...

    mvh


    Det hadde blitt en heftig sak! Desverre for dem forstår de ikke tilstrekkelig av hva de holder på med.
    - i likhet med de fleste aktører i bransjen ???


    Mvh. RS
     
    L

    lark

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    Det hadde blitt en heftig sak! Desverre for dem forstår de ikke tilstrekkelig av hva de holder på med.
    - i likhet med de fleste aktører i bransjen ???
    Mvh. RS
    En DRØY påstand :eek: :eek: (sagt på en forsiktig måte) ;D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    lark skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Det hadde blitt en heftig sak! Desverre for dem forstår de ikke tilstrekkelig av hva de holder på med.
    - i likhet med de fleste aktører i bransjen ???
    Mvh. RS
    En DRØY påstand :eek: :eek: (sagt på en forsiktig måte) ;D

    Absolutt, men ikke desto mindre sant :eek:


    Mvh. RS
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    Hei RS.
    Det hadde vært fint om du kunne delt din kunnskap med oss andre f.eks. hva som er gjort av modifiseringer i forsterker, regner med at det ikke bare er byttet til solidcore..

    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sn skrev:
    Hei RS.
    Det hadde vært fint om du kunne delt din kunnskap med oss andre f.eks. hva som er gjort av modifiseringer i forsterker, regner med at det ikke bare er byttet til solidcore..

    mvh

    Det er nok hovedsaklig nettopp det som er tilfelle. Alt av strømbaner er oppgradert med tilstrekkelig tykt massivt, trafoer er oppgradert med tykkere tråd og unødvendige komponenter bypasset eller fjernet. Om bare flere ante hvor effektivt dette er ::)


    Mvh. RS
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det kun hørbart og ikke målbart? Det er jo en svært billig oppgradering og litt vanskelig å forstå at ikke det gjøres over hele linjen i elektronikk bransjen dersom det har effekt.
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    R.Solhaug skrev:
    sn skrev:
    Hei RS.
    Det hadde vært fint om du kunne delt din kunnskap med oss andre f.eks. hva som er gjort av modifiseringer i forsterker, regner med at det ikke bare er byttet til solidcore..

    mvh

    Det er nok hovedsaklig nettopp det som er tilfelle. Alt av strømbaner er oppgradert med tilstrekkelig tykt massivt, trafoer er oppgradert med tykkere tråd og unødvendige komponenter bypasset eller fjernet. Om bare flere ante hvor effektivt dette er ::)


    Mvh. RS
    Har du kjøpt disse trafoene? Noratel? El. laget selv. Har du sagt A - håper jeg du sier B og vel så det. ;)


    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    orso skrev:
    Er det kun hørbart og ikke målbart? Det er jo en svært billig oppgradering og litt vanskelig å forstå at ikke det gjøres over hele linjen i elektronikk bransjen dersom det har effekt.

    Du kan så si. Apropos måling; hva ville du måle da? Frekvensgang? En klokkeradio vil sikkert kunne stille med like flat frekvensgang som 2x100kg monoblokker, men vil den kunne drive et par super mega høyttalersøyler med samme autoritet?

    Du kan og dra igang nevnte 2x100kg forsterkeri på ymse meter skjøteledning, men rett i veggen fra 6kv massiv kobber vil de ha helt andre krefter. Osv.


    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sn skrev:
    Har du kjøpt disse trafoene? Noratel? El. laget selv. Har du sagt A - håper jeg du sier B og vel så det. ;)

    mvh

    Store trafoer er det selvfølgelig bare å bestille fra Noratel, eller tror du jeg sitter og spinner mine egne av grøftekabel ;D


    I tillegg til å optimalisere strømbaner har jeg minimert såvel elektrisk som akustisk tap i høyttalerne ved å bygge asymetrisk u. absorbenter, overdimensjonere det minimale delefilteret + internkabling, benytte nøye utvalgte hurtige elementer (inkl. modifiseringer) og ikke minst uendelig mye arbeid med avstemning.

    Dette med absorbenter er også en morsom sak; dempemateriale kan definitivt høres og gjenkjennes, spesielt i basslyden. Man får den dumpe lyden av madrass, mer eller mindre. Og kanskje vel så viktig; den musikkenergien man legger igjen her eller andre steder kan ikke gjenskapes ved å pøse på med masse watt, en "dau" høyttaler spiller bare høyere men fortsatt like udynamisk uansett tilført kraft. Som en følge av dette forsøker mange å finne godlyden via diverse alternative konstruksjoner eller horn.(tilog med :eek: ;D)

    Men itte je 8)


    Mvh. RS
     
    L

    lark

    Gjest
    Når det sies på den måten virker det jo fordundre meg helt innlysende og logisk :) :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    Du kan så si. Apropos måling; hva ville du måle da?
    Det hadde jeg håpet du kunne svare på. Noe oppbacking av vitenskap eller fysiske lover må det ha dersom det er virksomt. Og det er vel som regel målbart på en eller annen måte.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å legge ut en måling av frekvensresponsen og et vannfall, det kunne vært opplysende å se frekvenskurven som tydeligvis faller i smak hos de besøkene


    Mvh Roald
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    orso skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Du kan så si. Apropos måling; hva ville du måle da?
    Det hadde jeg håpet du kunne svare på. Noe oppbacking av vitenskap eller fysiske lover må det ha dersom det er virksomt. Og det er vel som regel målbart på en eller annen måte.

    Vel, nå svarte jeg igrunn på det, om kanskje noe kryptisk. Jeg forsøkte å illustrere viktigheten av dynamisk overskudd i innlegget over med klokkeradioen. Her blir det opp til den intelligente leser å forstå hva jeg beskriver ;)


    Ang. målinger; de måler fryktelig flatt. Cliomålinger viser +\- 0,5db på en god dag, men husk at det sier ingenting om lydens renhet eller dynamikk. Det er dessuten like viktig at impedansen er tilsvarende jevn om alle frekvenser skal forsterkes likt. Vannfallmålinger har jeg ikke fått utført med min Clio Lite.

    Mvh. RS
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg få komme med en slags "request"?

    Skjønner at dette kan ta litt tid, og muligens vil være litt jobb, men jeg ønsker meg bilder fra innsiden av pre og effekt, og lurer på om du vil ved leilighet ta et par bilder. At du har kompetansen er det liten tvil om, men jeg lurer på hvordan det ser ut der, og litt hvilke deler du har bypasset fordi de er unødvendige.

    -Tore
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    R.Solhaug skrev:
    sn skrev:
    Har du kjøpt disse trafoene? Noratel? El. laget selv. Har du sagt A - håper jeg du sier B og vel så det. ;)

    mvh
    Store trafoer er det selvfølgelig bare å bestille fra Noratel, eller tror du jeg sitter og spinner mine egne av grøftekabel ;D
    ......................
    Nå hvorfor ikke? Det blir sikkert en stor trafo ut av det. Kanskje da ta den helt ut å bygge eget sikringskap og traforom i nærheten av anlegget og så la vindingene fra trafoen gå rett inn i forsterkeren? ;D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    tore_v1 skrev:
    Kan jeg få komme med en slags "request"?

    Skjønner at dette kan ta litt tid, og muligens vil være litt jobb, men jeg ønsker meg bilder fra innsiden av pre og effekt, og lurer på om du vil ved leilighet ta et par bilder. At du har kompetansen er det liten tvil om, men jeg lurer på hvordan det ser ut der, og litt hvilke deler du har bypasset fordi de er unødvendige.

    -Tore
    Du ser lite forskjell. Effekttrinnet er som sagt oppdimensjonert fra a til å, de oppgraderte trafoene er direktekoblet til hver sin massive nettkabel. De doble strømbanene er oppdimensjonert til 6kv.
    I EC 4.5 er 4,7uf dc-kondiser fjerna, de kan evt. oppgraderes i stedet. Alle inn/utganger er oppgradert, dett var dett.


    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Da er NAD`en fjerna :p

    Den gjorde jobben som test-riaa så jeg fikk sjekka den gamle Dual-spillern. Ærling talt lurte jeg på om det var så mye mer å hente ut av den gamle spillern, det låt jo greit nok. Men så feil kan en ta :eek:
    Med AI på plass løfta vinyllyden seg så brutalt at jeg nesten måtte gni meg i øra ;D

    Voldsomt lovende, da er brikkene falt på plass. Har savna de gamle platene mine. Siden AI`en er en integrert liten tass måtte jeg love Roar å la den få prøvespille,og det er jeg selvsagt med på. Ettersom høyttalerne er en uhyre enkellast med sine minimale 1.ordens filtre og superoppløste dynamiske gjengivelse burde 25 rørwatt holde tilmye morro.

    Og ganske riktig, etter å ha plundra litt med å få en mengde grøftekabel på plass bakpå AI`en via billige bananer (KIWI) kobla jeg på min gamle Dual 1219 for å leke rørmann. Allerede på andre plata (Orbison black & white night) står det klart at i det her lille rommet fungerer den rørdingsen bedre enn big power transistor. Ikke samme superkontroll og størrelse på lydbildet, men morsom dynamikk og uhyre god vokal. Det mer intime lydbildet utspilles på en mindre scene og oppleves derved å være mer i fokus.

    Overbevisende musikalsk, spørs om jeg ikke handler inn en rørsak for å ha på si ::)
    Vi får vel noen flere kommentarer på det her etterhvert..


    Mvh. RS
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Kan slenge over min gamle AI series 300 (ECL86/10W) en dag.
    Står bare her og samler støv så hvis du vil låne/teste den er det bare ås skrike ut.

    /jan
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    JanR skrev:
    Kan slenge over min gamle AI series 300 (ECL86/10W) en dag.
    Står bare her og samler støv så hvis du vil låne/teste den er det bare ås skrike ut.

    /jan

    Du er hjerteli vælkømin! Morro å trikse litt med vinyl & rør, selv om det krever et slangemenneske i den trange hula ??? ;D

    Morro å hør Hammond Coctail Party på Dual og rør 8)


    Mvh. RS

    red; trenger nytt tastateur ???
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn