Hjemmebesøk hos The Cable Master - R. Solhaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    norcad skrev:
    Tror du en med peil på highend ville klare å "høre forbi" Nad, Dali

    Nad & Dali? Hvor ???

    Nad`en er ikke innkobla, Dali ???

    Ellers, takker!


    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    OMF skrev:
    Hei!

    Flott rapport og ikke minst oppsiktsvekkende tilbakemeldinger, som jeg gladelig skal innrømme at kom noe overraskende på meg - Dette var gøy! :D Også er det jo bare å begynne å spore opp eierens råd her på sentralen for å finne oppskriften på suksess! ;D ;D

    Ellers er det bare å berømme håndtverket i høytalerne - de var skikkelig flotte!

    Hadde vært interesannt med noen utdypende kommentarer fra eieren om hva han selv mener er de viktigste bidragsyterne til de ulike egenskapen....altså trøkk, homogenitet, detaljer osv - det må være noe mer en godt dimmensjonerte strømbaner som er gjort her!



    Mvh
    OMF
    Gir en litt generell beskrivelse av høyttalerdynamikk på tech-siden. Utover det handler det mye om uendelig mye lytting & prøving og litt måling ::) ;)


    Mvh.RS
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Solhaug: Hvis jeg skulle gått etter en mal om hvorvidt det hørtes ut som levende musikk eller ikke, så er anlegget ditt noe av det nærmeste jeg kan huske å ha hørt. Det jeg prøver å si er at jeg ikke vet om det hadde vært mulig å kommet like lang med "kjøpt" og tildels annerledes utstyr - og jeg kommenterer at jeg har ikke hørt noe som har gjort det til under 500k.

    Norcad: hvis du ikke klarer å høre forbi de tingene du lister opp og inntil musikken som spilles for øyan på deg, burde du, imho, finne deg en anna hobby. ;D
     
    L

    lark

    Gjest
    Ut fra mbare sin rapport er det hevet over enhver tvil at Solhaug har bevist ettertrykkelig at det lønner seg å gå mot strømmen når det gjelder oppleste og vedtatte hifi-oppfatninger. Her er det på sin plass å minne om det gode gamle jungelordtaket: "Det er bare død fisk som flyter med strømmen" ;) ;)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra tilbakemeldinger fra besøkene deres hos Solhaug. Jeg hørte dette når jeg var på besøk hos the Cableman i begynnelsen av januar. Nevnte det så vidt i en bisetning nærmest at jeg hadde hørt Østfolds beste høytalere.
    Men egentlig så er jeg ganske så sikker på at dette rakkelverket av forsterkeri, grøftekabler og Vivancosaker, som tilfører lyd til noen fantastiske høytalere er mer enn som så.
    Verdensklasse Det er nok der det hører hjemme. Jeg har aldri hørt noe annet som har vært i nærheten.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    rolfozzy skrev:
    Veldig bra tilbakemeldinger fra besøkene deres hos Solhaug. Jeg hørte dette når jeg var på besøk hos the Cableman i begynnelsen av januar. Nevnte det så vidt i en bisetning nærmest at jeg hadde hørt Østfolds beste høytalere.
    Men egentlig så er jeg ganske så sikker på at dette rakkelverket av forsterkeri, grøftekabler og Vivancosaker, som tilfører lyd til noen fantastiske høytalere er mer enn som så.
    Verdensklasse Det er nok der det hører hjemme. Jeg har aldri hørt noe annet som har vært i nærheten.

    Tja, hvertfall Bergensklasse skulle jeg tro ::) ;)


    Mvh.RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    rolfozzy skrev:
    Veldig bra tilbakemeldinger fra besøkene deres hos Solhaug. Jeg hørte dette når jeg var på besøk hos the Cableman i begynnelsen av januar. Nevnte det så vidt i en bisetning nærmest at jeg hadde hørt Østfolds beste høytalere.
    Men egentlig så er jeg ganske så sikker på at dette rakkelverket av forsterkeri, grøftekabler og Vivancosaker, som tilfører lyd til noen fantastiske høytalere er mer enn som så.
    Verdensklasse Det er nok der det hører hjemme. Jeg har aldri hørt noe annet som har vært i nærheten.

    Tja, hvertfall Bergensklasse skulle jeg tro ::) ;)


    Mvh.RS
    Mener du Bergensbanen Voss til Geilo ?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    rolfozzy skrev:
    R.Solhaug skrev:
    rolfozzy skrev:
    Veldig bra tilbakemeldinger fra besøkene deres hos Solhaug. Jeg hørte dette når jeg var på besøk hos the Cableman i begynnelsen av januar. Nevnte det så vidt i en bisetning nærmest at jeg hadde hørt Østfolds beste høytalere.
    Men egentlig så er jeg ganske så sikker på at dette rakkelverket av forsterkeri, grøftekabler og Vivancosaker, som tilfører lyd til noen fantastiske høytalere er mer enn som så.
    Verdensklasse Det er nok der det hører hjemme. Jeg har aldri hørt noe annet som har vært i nærheten.

    Tja, hvertfall Bergensklasse skulle jeg tro ::) ;)


    Mvh.RS
    Mener du Bergensbanen Voss til Geilo ?
    Voff? Ja noe i den retning ;)


    Mvh. RS
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Det ukonvensjonelle er alltid spennende. Er også fascinert av de som står på egne ben og taler Roma midt i mot.
    Hva Solhaug har fått ut av sine råvarer, er rett og slett oppsiktsvekkende og bør føre til våken oppmerksomhet fra bransjen! Poengterer at jeg ikke selv har hørt anlegget. Det er dog liten grunn til å betvile inntrykkende fra de som nå gir tilbakemelding i denne tråd.
    I stedet for endeløse teoretiske formuleringer og påstander, virker det som om Solhaug er på et svært praktisk nivå. Hvem kan betvile det som man visserlig hører med egne ører??
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    RoDa skrev:
    Mbare:
    Hørte du medbrakt?

    R
    Nope. Forhåpentligvis får jeg gjort det neste gang? Men jeg hørte musikk jeg kjente fra før og har hørt på andre anlegg tidligere, så sånn sett hørte jeg på "kjent" musikk ved et par anledninger.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at det er rene bedehus stemningen i østfold for tiden. :D
    På tide at det ble skrevet en rapport om "the cable master" sitt annlegg.
    Men ta av lokket på forsterkeren neste gang og vis oss uinvidde hva som er oppi.

    Husk å legg ved et par stillongs med høyttalerene når du begynner med storproduksjon da Solhaug. ;D
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    R.Solhaug skrev:
    norcad skrev:
    Tror du en med peil på highend ville klare å "høre forbi" Nad, Dali
    Nad & Dali? Hvor ???

    Nad`en er ikke innkobla, Dali ???

    Ellers, takker!

    Mvh. RS
    :eek: Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skrive :)
    At Nad ikke er innkoblet gjør liten forskjell for de som hører med øynene.................
    PS! Din tråd om dynamikk var forøvrig interessant lesing.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Mbare skrev:
    Norcad: hvis du ikke klarer å høre forbi de tingene du lister opp og inntil musikken som spilles for øyan på deg, burde du, imho, finne deg en anna hobby. ;D
    Sist jeg fikk beskjed om å finne meg en annen hobby var det fordi jeg ikke hørte forskjell på billig og dyr høyttalerkabel. Uttalelsen ble for min del tolket som at denne hobbyen dreier seg om dyre kabler og ikke musikk ???
    Og jeg har selv hatt besøk av en highend fyr som måtte overtales til å i det hele tatt sette seg ned å lytte, etter at han fikk se det stod Denon komponenter i stua.
    Nå har ikke jeg noe highend lyd heller, men fyren ble veldig ivrig på å få vite hvilke tweaks jeg hadde brukt i forsterkerne, og foreslo både dyre kondensatorer og internkabling, for å få denne lyden, og nektet å tro på meg når jeg svarte som sant er; ingen. ::)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    norcad skrev:
    :eek: Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skrive :)
    At Nad ikke er innkoblet gjør liten forskjell for de som hører med øynene.................
    PS! Din tråd om dynamikk var forøvrig interessant lesing.

    CD`er tygges av min ca.20(!) år gamle Denon DCD-3560, den gamle drøvtyggern fortjener litt oppmerksomhet. Den var en staselig spiller da jeg handla den, toppmodell på drøyt 17kg til 8k fra Hifi-klubben. I Sverige kosta`n tildømes 17k. Gruelig solid oppbygget, her hadde gutta hos Denon tatt`n helt ut.
    Den spilte sværtså pent men manglet dynamikk og var på veg ut da jeg i respekt for den gamle kjempen skaffa meg servicemanualen og begynte å se etter muligheter for eventuelle tjuvkoblinger. Og jeg fant. Første stuntet var å bypasse hele analogdelen; hva skulle jeg vel med den når signalet likevel var konvertert? For ett hakeslepp det ble, nå henta jeg plutselig ut et ekte balansert signal fra fire differensialkobla BB58P. Når så det blei toppa med en LC-clock og oppgraderte trafoer låt spillern så mektig at diverse sagnomsuste high-end spillere jeg hadde innom på prøve ble returnert med et skjevt glis. Foruten å være voldsomt dynamisk var det noe med utklingningen; kunne høre hvordan lyden ble reflektert i opptaksrommet omtrent som fra vinyl på den gamle dopa* Denonen.(*analoge stereoider) Den spilte musikk så jeg glemte testing og blesittende å lytte ???

    Noe seinere skrudde jeg den opp igjen og erstatta tynne fislete tråder fra powerprint til analogprint med 2,5kv sc kobber. Fikk bare ikke fred uten å ha fjerna flerlederne ??? ;)
    Og jeg som trodde jeg hadde trøkk, den holdt jo følge med Wadia og sånt fra før. Nå var`n helt rå,og en utrolig god match til mine superstramme stuemonitorer.

    Foruten det her har jeg fjerna magnetklampen og kjører en hjemmestrikka sorbothane-matte som antivibrator på CD-platene. Servelaten gir definitivt bedre forhold for avlesning, mere ro i lyden. Litt skjerming og demping har det også blitt,men ettersom den allerede var bygget opp med dobbelt kobber/alu-chassie osv.var det ikke mye som behøvdes. Spillern er imidlertid følsom for vibrasoner fra underlaget, så plasseringen på melkekassen den har pr. dato er et stykke fra å være optimal. Forbedringspotensiale her ;D

    Mvh. RS
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Artig at en 20 års gammel CD spiller kan vekkes til live igjen med såpass enkle inngrep. Blir nesten fristet til å klå litt på noe jeg har stående.

    Ellers er jo finishen på de høyttalerene riktig nydelig !
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Anlegget til Solhaug bør vekke interesse hos de aller fleste på dette forum. Spesielt hos de av oss som har brukt store summer på sine anlegg. Er tilbakemeldingene etter lyttebesøk riktige, tyder mye på at Solhaug har oppnådd lydkvalitet som overgår de fleste anlegg som er representert på dette forum. Uavhengig av pris! Det er m.a.o. en del personer med millionanlegg som har grunn til bekymring..

    Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.

    Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv? Innen grunnleggende teori, finnes det grunnlag for diskusjon m.h.t. de forklaringer som så langt er gitt i forhold til hva som her har bidratt til resultatet. Det er dog meningsløst å avfeie dette på teoretisk grunnlag. Det er jo det praktiske resultat som teller! Man kan krangle om teori til man blir blå i hodet. Det hørbare resultat kan man likevel ikke fornekte.
    Har Solhaug oppdaget "The Holy Grail"?
    Poenget mitt er at dette er så interessant og oppsiktsvekkende, at man bør finne ut hva som egentlig ligger bak.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Anlegget til Solhaug bør vekke interesse hos de aller fleste på dette forum. Spesielt hos de av oss som har brukt store summer på sine anlegg. Er tilbakemeldingene etter lyttebesøk riktige, tyder mye på at Solhaug har oppnådd lydkvalitet som overgår de fleste anlegg som er representert på dette forum. Uavhengig av pris! Det er m.a.o. en del personer med millionanlegg som har grunn til bekymring..

    Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.

    Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv? Innen grunnleggende teori, finnes det grunnlag for diskusjon m.h.t. de forklaringer som så langt er gitt i forhold til hva som her har bidratt til resultatet. Det er dog meningsløst å avfeie dette på teoretisk grunnlag. Det er jo det praktiske resultat som teller! Man kan krangle om teori til man blir blå i hodet. Det hørbare resultat kan man likevel ikke fornekte.
    Har Solhaug oppdaget "The Holy Grail"?
    Poenget mitt er at dette er så interessant og oppsiktsvekkende, at man bør finne ut hva som egentlig ligger bak.
    Kanskje det som ligger bak er noe så enkelt som at det er en konstruktør som vet hva han driver med ?
    Er vel vanskelig å få et så bra resultat bare ved tilfeldigheter.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.032
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da Mbare og undertegnede besøkte RSolhaugs adresse, pratet vi naturlig nok en god del om høyttalerne, og
    arbeidet bak dem, ingen tvil om at det har vært en omfattende prosess, med å utprøve teorier i praksis, samt
    testing av legio høyttalerelementer for å finne en optimal match.
    Et arbeid som altså har resultert i de umerkelige (sømløse) overgangene vi kunne høre, - eller rettere sagt; ikke høre.
    Når vi samtidig betenker at arbeidet nedlagt i innmaten, har endt opp så fint tilpasset; at det ikke finnes
    noen demping overhodet inne i kassa - så gir det seg litt selv; at ingenting med denne høyttaleren er tilfeldigheter,
    den er ganske enkelt et resultat av solid kunnskap, og meget godt håndtverk.

    Hvis det høres ut som jeg er dypt imponert..... - så stemmer det!
    ;)

    Morten
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Karma skrev:
    Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.

    Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv?
     

    Vedlegg

    B

    Back_Door

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    Karma skrev:
    Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.

    Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv?
    I`m from Barcelona,eehh I mean Halden!

    ;D ;D
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    Anlegget til Solhaug bør vekke interesse hos de aller fleste på dette forum. Spesielt hos de av oss som har brukt store summer på sine anlegg. Er tilbakemeldingene etter lyttebesøk riktige, tyder mye på at Solhaug har oppnådd lydkvalitet som overgår de fleste anlegg som er representert på dette forum. Uavhengig av pris! Det er m.a.o. en del personer med millionanlegg som har grunn til bekymring..

    Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.

    Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv? Innen grunnleggende teori, finnes det grunnlag for diskusjon m.h.t. de forklaringer som så langt er gitt i forhold til hva som her har bidratt til resultatet. Det er dog meningsløst å avfeie dette på teoretisk grunnlag. Det er jo det praktiske resultat som teller! Man kan krangle om teori til man blir blå i hodet. Det hørbare resultat kan man likevel ikke fornekte.
    Har Solhaug oppdaget "The Holy Grail"?
    Poenget mitt er at dette er så interessant og oppsiktsvekkende, at man bør finne ut hva som egentlig ligger bak.
    Kanskje det som ligger bak er noe så enkelt som at det er en konstruktør som vet hva han driver med ?
    Er vel vanskelig å få et så bra resultat bare ved tilfeldigheter.
    Har ikke ment å antyde noe annet.
    Poenget er at resultatet gir så enorm gevinst, at mye tyder på at en, for de fleste ukjent, faktor med enorm betydning for lydgjengivelse her er implementert. Et annet poeng fra min side, er at det ikke er sikkert at man klarer å finne en teoretisk forklaring basert på anerkjent vitenskap. Diskusjoner mellom "ekspertene" på et slikt grunnlag kan synes bortkastet. Sagt på annen måte: Å avfeie Solhaugs teorier om hva som er viktig og hva som bidrar, er lite matnyttig så lenge det hørbare resultat er slik som i dette tilfellet. ;)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    R.Solhaug skrev:
    norcad skrev:
    :eek: Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skrive :)
    At Nad ikke er innkoblet gjør liten forskjell for de som hører med øynene.................
    PS! Din tråd om dynamikk var forøvrig interessant lesing.

    CD`er tygges av min ca.20(!) år gamle Denon DCD-3560, den gamle drøvtyggern fortjener litt oppmerksomhet. Den var en staselig spiller da jeg handla den, toppmodell på drøyt 17kg til 8k fra Hifi-klubben. I Sverige kosta`n tildømes 17k. Gruelig solid oppbygget, her hadde gutta hos Denon tatt`n helt ut.

    Mvh. RS
    Kjenner den spilleren godt, har selv hatt 3560 i hus noen år, men da i orginal forfatning. Et par 2560 står fortsatt på hobbyrommet sammen med en haug andre Denon komponenter fra samme tidsperiode. Dukker det opp en sliten 3560 en dag så kan det være jeg kjøper en igjen, har ny laser, spindel og loading motor liggende, og det meste annet i de spillerne overlever vel en krig eller tre.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    Anlegget til Solhaug bør vekke interesse hos de aller fleste på dette forum. Spesielt hos de av oss som har brukt store summer på sine anlegg. Er tilbakemeldingene etter lyttebesøk riktige, tyder mye på at Solhaug har oppnådd lydkvalitet som overgår de fleste anlegg som er representert på dette forum. Uavhengig av pris! Det er m.a.o. en del personer med millionanlegg som har grunn til bekymring..

    Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.

    Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv? Innen grunnleggende teori, finnes det grunnlag for diskusjon m.h.t. de forklaringer som så langt er gitt i forhold til hva som her har bidratt til resultatet. Det er dog meningsløst å avfeie dette på teoretisk grunnlag. Det er jo det praktiske resultat som teller! Man kan krangle om teori til man blir blå i hodet. Det hørbare resultat kan man likevel ikke fornekte.
    Har Solhaug oppdaget "The Holy Grail"?
    Poenget mitt er at dette er så interessant og oppsiktsvekkende, at man bør finne ut hva som egentlig ligger bak.
    Kanskje det som ligger bak er noe så enkelt som at det er en konstruktør som vet hva han driver med ?
    Er vel vanskelig å få et så bra resultat bare ved tilfeldigheter.
    Har ikke ment å antyde noe annet.
    Poenget er at resultatet gir så enorm gevinst, at mye tyder på at en, for de fleste ukjent, faktor med enorm betydning for lydgjengivelse her er implementert. Et annet poeng fra min side, er at det ikke er sikkert at man klarer å finne en teoretisk forklaring basert på anerkjent vitenskap. Diskusjoner mellom "ekspertene" på et slikt grunnlag kan synes bortkastet. Sagt på annen måte: Å avfeie Solhaugs teorier om hva som er viktig og hva som bidrar, er lite matnyttig så lenge det hørbare resultat er slik som i dette tilfellet. ;)
    Det kan kanskje være såpass "enkelt" som at han har laget noen sjukt gode høyttalere (slik jeg skjønte han, hadde han brukt lang tid (år) på å planlegge, finne elementer, deler til filtre, modde elementer, kasse o.l.), gjort noen svært kloke modifikasjoner på cd-spilleren og forsterkerne, kablet alt opp med solid-core kabler og det spiller som ei kule? De høyttalerne han har bygd ville nok ikke vært spesielt billig i salg i Norge, hvis jeg forsto han rett?

    Jeg skjønner ikke helt hvorfor det Solhaug gjør skal mystifiseres i så stor grad - ja, noe av tenkingen hans handler om tilstrekkelige strømbaner til å levere nok strøm (og dette er vel den mest kontroversielle delen av tenkinga hans, i.e. hans syn på kabler og strøm - men de fleste er uenig om dette temaet, så...), men det jeg hørte han tegne og forklare for meg og Lagga var ikke av typen: "Du tar fire flaggermushaler, maler de i lag med 8 ravnenebb, smører det utover elementene før du så heller jomfruurin over dem". Det siste ville vært oppsiktsvekkende. Det jeg hørte han snakke om var en imponerende forståelse for og tenking bak konstruksjonen av anlegget hans som han har gjennomført ned til omtrent siste detalj. Men Black Magic? Det må du til PM Audio for å finne. ;D
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Mbare:

    Jeg er nok ikke typen som tror på "black magic". ;)

    Som du er inne på, kan resultatet være som følge av lang tids perfeksjonering av de fleste ledd i kjeden. Utført av en person med godt gehør.
    Likevel kan jeg ikke helt slippe taket i at dette er så pass oppsiktsvekkende, at det kan bety en vesentlig "oppdagelse" innen faget.
    Om man hadde plassert et anlegg til mellom 1- og 2 mill kr i dette rommet, ville resultatet neppe blitt like bra som med Solhaug sitt anlegg. Her finnes jo ikke fnugg av noen form for spredningskontroll, hverken akustisk eller elektronisk. Kan man klare å få så bra lyd med så beskjedne ingedienser som det Solhaug tross alt har brukt, er det en viktig tankevekker for oss alle. Jeg prøver ikke å mystifisere dette. Det jeg ønsker, er å finne ut hva vi andre eventuelt gjør feil.
    (tar forberhold i at mine tanker er basert kun på andres tilbakemeldinger av lyden hos Solhaug)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Karma skrev:
    mye tyder på at en, for de fleste ukjent faktor med enorm betydning for lydgjengivelse her er implementert

    Kan det være sunn fornuft :eek: ::) ;)


    Mvh. RS
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    Karma skrev:
    mye tyder på at en, for de fleste ukjent faktor med enorm betydning for lydgjengivelse her er implementert

    Kan det være sunn fornuft :eek: ::) ;)


    Mvh. RS
    "Sunn fornuft" er et fleksibelt begrep, alt etter hvem som bruker det. ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    uten å ha hørt herligheten:
    kan det hele være nok et bevis på at utholdenhet og målbevisst jobbing gir resultater uavhengig av hva ting i utg.pktet kostet?
    imo
    Mvh
    Leif
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    LMC skrev:
    uten å ha hørt herligheten:
    kan det hele være nok et bevis på at utholdenhet og målbevisst jobbing gir resultater uavhengig av hva ting i utg.pktet kostet?
    imo
    Mvh
    Leif
    Joda, men utholdenhet og målbevisst jobbing liger ikke for oss alle, talent er et ikke alle som har og erfaring tar det tid å opparbeide. Det er godt et er så mye pen hyllevare å få :-[.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men visse problemstillinger går det ikke an å kjøpe seg forbi og da er det bare prøving/feiling og tålmodighet som gjelder
    målbevisstheten utvikler seg med stigende erfaringsgrunnlag
    mvh
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    R.Solhaug skrev:
    norcad skrev:
    :eek: Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skrive :)
    At Nad ikke er innkoblet gjør liten forskjell for de som hører med øynene.................
    PS! Din tråd om dynamikk var forøvrig interessant lesing.

    CD`er tygges av min ca.20(!) år gamle Denon DCD-3560, den gamle drøvtyggern fortjener litt oppmerksomhet. Den var en staselig spiller da jeg handla den, toppmodell på drøyt 17kg til 8k fra Hifi-klubben. I Sverige kosta`n tildømes 17k. Gruelig solid oppbygget, her hadde gutta hos Denon tatt`n helt ut.
    Den spilte sværtså pent men manglet dynamikk og var på veg ut da jeg i respekt for den gamle kjempen skaffa meg servicemanualen og begynte å se etter muligheter for eventuelle tjuvkoblinger. Og jeg fant. Første stuntet var å bypasse hele analogdelen; hva skulle jeg vel med den når signalet likevel var konvertert? For ett hakeslepp det ble, nå henta jeg plutselig ut et ekte balansert signal fra fire differensialkobla BB58P. Når så det blei toppa med en LC-clock og oppgraderte trafoer låt spillern så mektig at diverse sagnomsuste high-end spillere jeg hadde innom på prøve ble returnert med et skjevt glis. Foruten å være voldsomt dynamisk var det noe med utklingningen; kunne høre hvordan lyden ble reflektert i opptaksrommet omtrent som fra vinyl på den gamle dopa* Denonen.(*analoge stereoider) Den spilte musikk så jeg glemte testing og blesittende å lytte ???

    Noe seinere skrudde jeg den opp igjen og erstatta tynne fislete tråder fra powerprint til analogprint med 2,5kv sc kobber. Fikk bare ikke fred uten å ha fjerna flerlederne ??? ;)
    Og jeg som trodde jeg hadde trøkk, den holdt jo følge med Wadia og sånt fra før. Nå var`n helt rå,og en utrolig god match til mine superstramme stuemonitorer.
    Jeg husker meget godt denne spilleren da den kom. Fikk kjempetest i danske High Fidelity.

    Jeg er ingen tekniker, men rent intuitivt kan jeg absolutt forestille meg at nevnte modifikasjoner gir en fremragende lyd. Og at tynne strømbaner i dagens elektronikk er en hemsko for lydkvaliteten, det finner jeg meget rimelig.

    Kom til å tenke på disse modifikasjoner som Allen Wright gjør på de tidligste Sony SACD spillerne. På SCD-1 og 777 ES var D/A converterne og hele analogdelen skippet over, for bedre lyd. Etterhvert fant han måter å skippe deler av digitalfiltret også slik at DSD signalet ble tappet enda "nærmere laseren" før lavpassfiltret overtok. Konsekvensen av det ble at DSD låt helt vanvittig bra, som å høre "rett fra kilden", fra de som har hørt dette og avstanden til 16 bit PCM ble da "definitiv", er det blitt sagt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Kan man klare å få så bra lyd med så beskjedne ingedienser som det Solhaug tross alt har brukt, er det en viktig tankevekker for oss alle.
    Det kan være at ingrediensene ikke er så beskjedne...

    Uten å ha satt meg inn i detaljene, så virker det som om de fleste apparatene er modifiserte. Han får jo ikke på lokket engang på den gamle EC ampen. Hvis man tar et standard apparat og skifter ut/oppgraderer trafo, lytter, kabling og gjør annet arbeide slik som mekanisk demping, elektrisk skjerming, jording, etc - så sitter man faktisk igjen med et (ytelsesmessig) highend apparat som over disk ville kostet det mangedobbelte.

    Prisbildet her "lyver" altså hvis man ikke setter noen pris på alle medgåtte verkstedtimer, komponentpriser eller kostnaden for knowhow.

    -------------

    Sagt på en annen måte #1:
    En HT modell som koster 40,000.- kommer i ny versjon neste år, til nypris 48,000.-. Gamle kunder kan sende inn og få oppgradering. Det du får er i praksis en ny tweeter (delepris 400.-), par ekstra komponenter i delefiltret (komponentpris 40.-), en avstiver inni kabinettet (komponentpris 10.-) og et nytt skilt (komponentpris 50.-). Sum kr 500.- pr side. Resten er handling, timearbeid, påslag, etc. Kroner 1,000.- i deler blir altså til 8,000.- over disk.
    (Dette er et tenkt eksempel).

    Sagt på en annen måte #2:
    Hvorfor solgte LMC Wilson/ARC/Transparent utstyret sitt og begynte å bygge sitt eget utstyr?
    Hvorfor har jeg bygd mine egne kompromissløse høyttalere?
    Hvorfor har RS modda/bygd sitt eget anlegg?

    Hva er den "egentlige" kostnaden på DIY utstyr hvis man tar med all tidsforbruk? Installasjonskabel er billig. Men hva koster 2 timer og bilkjøring t/r for å hente/betale kabelen? Gjør man dette i egen fritid eller arbeidstid (snylter på arbeidsgiver) så kan man betrakte medgått tid som "gratis". Men skjer disse prosessene i regi av et firma, så løper takstameteret og kostnaden havner på regningen som sluttbruker (du) betaler.
    -Med mindre næringslivet skal drive svart eller alt skal være DIY (à la Øst-Europa før 92), så må kunder av highend utstyr akseptere et prisnivå som tidvis virker absurd høyt.

    Hilsen en som har DIY lyd-PC, høyttalere, basstårn og billige kabler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bass elementene er meget beskjedne pedal. Det er rett og slett litt vanskelig å tro at de kan levere bass i high-end klassen. Ser frem til flere tilbakemeldinger jeg. Ja, jeg er fortsatt skeptisk. Messe lyd er ingen god referanse.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan egentlig ikke påstå at jeg sparte spesielt mye på å bygge forsterkeriet selv ::)
    men jeg fikk det som jeg ville og et kommersielt alternativ finnes ikke
    mvh
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Ser ikke problemet med dette elementet, du finner nok drivere av langt dårligere kvalitet i komersielle høyttalere.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn