Hjemme hos Wergeland

I

ijustpop

Gjest
Jeg tok jo noen flere bilder og kan like gjerne legge de ut mens jeg holder på. Men det irriterer meg litt at de er så kornete. :mad:




Har alltid vært fornøyd med Lectoren (selv om den har vært litt temperamentsfull i det siste), men denne føles så mye bedre i bruk. Lectoren gav litt platespiler-følelse. 3 strømbrytere på den eksterne strømforsyningen som var plassert bak en skapdør, rør som slites og puck på sentertappen. Hadde absolutt sin sjarm, men jeg var klar for noe nytt. Lectoren er til salgs. Billig.

Jeg var på jakt etter en strammere, noe lysere klangbalanse og en mer "naken" gjengivelse enn det Lectoren gir. Det føler jeg nå at jeg har fått. MBL låter også litt "tøffere" enn Lectoren synes jeg. Når det er sagt så er det nok noen ting som Lectoren gjør bedre, men jeg er uansett meget fornøyd med oppgraderingen/byttet.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
MBL-spilleren matcher jo bra utseendemessig.
Er nyskjerrig på forskjellen ift Lector.
Hvilke rør hadde du i Lectoren og hvilket underlag hadde du Lectoren på?
 
I

ijustpop

Gjest
kjoenik skrev:
MBL-spilleren matcher jo bra utseendemessig.
Er nyskjerrig på forskjellen ift Lector.
Hvilke rør hadde du i Lectoren og hvilket underlag hadde du Lectoren på?
Jepp, Emittern og MBLen ser bra ut sammen. Utseende/finishkombinasjoner kan man bestemme selv på MBL og sølvknapper istedenfor gull var en selvfølge.

Brukte myke Brightstar Isonode føtter på Lectoren. http://www.brightstaraudio.com/isonode.htm
Er ikke så flink til å tweake og lytte og tweake og lytte, så jeg har ikke prøvd så mange rør i Lectoren. Kunne sikkert fått mer ut av den. Etter å ha hatt den i nesten et år ringte jeg til Motron og han anbefalte noen Phillips ECC81 miniwatt rør fra 1947. Hadde fått kjempetilbakemeldinger på de, sa han, og et matchet par ble mine for 1500,-. Husker jeg syntes det var en grei oppgradering. Særlig fikk jeg mer utstrekning i frekvensfløyene. Disse stod i Lectoren helt til jeg nylig pakket den ned.

Med MBL 1431 har jeg fått noe mer energi i toppen, noe av det som var viktigst for meg når jeg skulle oppgradere. Nå har jeg igjen satt diskanten på Tannoyene til "0". Med Lector hevet jeg diskanten +1,5db fra 1,6khz til 25khz. Jeg ville også ha en "stille" spiller. ASR er helt tyst, selv med volumkontrollen på maks og øret inntil diskanten. Denne gode egenskapen gikk tapt med Lectoren. Har vel kanskje også fått litt mer rom rundt stemmer og instrumenter. Selv om størrelse og dybde i lydbildet definitivt er en av Lectorens forter. Ellers så har jeg et nøkternt forhold til egne lytteinntrykk. Man hører mye rart når man hører etter.

Gjorde et par småendringer i formiddag som også dytta lydgjengivelsen i stua et hakk opp. Kommer med bilder av det etterpå.
 
I

ijustpop

Gjest
Sandringham er ikke høy på sokkelesten. 90 cm.



Og med diskanten plassert midt 8" blir det litt lavt synes jeg. Det følger med både spikes og justerbare føtter. Når jeg fikk høyttalerne i hus prøvde jeg de med de justerbare føttene, men tok de raskt av og lot høyttalerne stå på de enkle messingknottene, fordi det så best ut. Men det låter best med de justerbare føttene på. Det erfarte jeg i dag. De ekstra 2 centmeterne høyttalerne blir løftet over bakken løftet lydbildet 10-20 cm. Stemmen til Petty klatret et par hakk opp i bokhylla mens gitaren forble i den gamle høyden. Vokalen fikk mer plass rundt seg og ble mer artikulert.





Sånn ser Sandringham ut fra undersiden. Den sorte plata er bunnen på boksen til delefilteret.





Dette skulle jeg gjort for lenge siden.
 
I

ijustpop

Gjest
Hvordan er stemningen? Er det interesse for flere bilder?
 
I

ijustpop

Gjest
;D
Innmatbilder - det er så mye jobb a gitt! Men skal fikse det til neste gang.
Kommer noen flere bilder nå.
 
I

ijustpop

Gjest








Nappa av armen og heiste den med nok en skive i helga. Endelig så er vta ok. Tok noen bilder og, men dette er det eneste som ble sånn nogenlunde skarpt. Sliter med nytt kamera.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pen MBL; Gratulerer. Og jeg er helt enig i fargevalget. Gull på sort er ikke min greie heller.
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Nydelig og smakfullt musikkanlegg du har Wergeland!
Tipper det låter fantastisk.
Skikkelig pent og ryddig oppsett..
Gratulerer med ny digitalavspiller :)

Mvh Theodor
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Wergeland skrev:
Hvordan er stemningen? Er det interesse for flere bilder?
Klart vi ønsker. Gratulerer med ny cd-spiller Wergeland. Flott utseende på denne, langt penere enn de større MBL-modellene slik jeg ser det.
 

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Flott oppsett! Ser at du bruker de plastføttene som følger med. Jeg brukte også disse en stund, overraskende bra egentlig. Likevel opplevde jeg en klar bedring på mine Tannoy'er, spesielt på detaljering, rytme og ro i lydbildet med Audio Physics sine føtter, VCF M8. Kan anbefales.
 
I

ijustpop

Gjest
Oslo2 skrev:
Flott oppsett! Ser at du bruker de plastføttene som følger med. Jeg brukte også disse en stund, overraskende bra egentlig. Likevel opplevde jeg en klar bedring på mine Tannoy'er, spesielt på detaljering, rytme og ro i lydbildet med Audio Physics sine føtter, VCF M8. Kan anbefales.
Takk tips. Skal se om jeg ikke prøver nye føtter etterhvert. Audio Physics og Soundcare står på lista. Men det blir nok en stund til. Mye å gjøre for tiden, og da prioriterer jeg musikklytting framfor "mekking" på anlegget.
 
I

ijustpop

Gjest
Fosse skrev:
Wergeland skrev:
Hvordan er stemningen? Er det interesse for flere bilder?
Klart vi ønsker. Gratulerer med ny cd-spiller Wergeland. Flott utseende på denne, langt penere enn de større MBL-modellene slik jeg ser det.

To tidligere upubliserte bilder jeg fant på kameraet. Ingen nye motiver desverre.



 
I

ijustpop

Gjest


Hifi er ikke vedlikesholdsfritt og i det siste har jeg irritert meg veldig over at platespilleren ikke låter bra nok. Tydelig forvrengning når man nærmere seg slutten på en lp, og i dag hadde jeg endelig tid til å gjøre noe med det.



Printa ut en Stevenson Rega Arc protraktor fra vinylengine tidligere denne uka og i dag teipet jeg den på protraktoren som fulgte med HiFi-News sin testplate. Møyesommelig arbeid for å få senterhullene til å passe 100%

Ble glad for å finne betydelig avvik, det betyr at det bor langt mer i platespillerkomboen min. Noen minutter med justeringer før jeg ble fornøyd.



Stifttrykket sjekkes.



Disse MFSL inneposene anbefales. Mange nye (ikke-audiofile) lper har grove innercovere i papp som fungerer som sandpapir og lager små riper i vinylen.



Da er det bare og skru opp på Emittern.
 
D

Dilla

Gjest
Så bra at det ble bedre wergeland! Flott fotodokumentar av prosessen!!! Enig med det du sier angående innerposer, mye "sandpapir" ute å går på både gamle og nye utgivelser. MFSL'ene er supre, rene balsamen både for vinylen og entusiasten :)

Nydelig oppsett du har!!
 
I

ijustpop

Gjest
Ti Kei skrev:
Så bra at det ble bedre wergeland! Flott fotodokumentar av prosessen!!! Enig med det du sier angående innerposer, mye "sandpapir" ute å går på både gamle og nye utgivelser. MFSL'ene er supre, rene balsamen både for vinylen og entusiasten :)

Nydelig oppsett du har!!
Takk, du har jo et nydelig oppsett selv. Skulle gjerne hatt en Kuzma Stabi Ref spiller i stua her.
 
D

Dilla

Gjest
Kuzmaen er gjev den, men den spiller nok bedre når den ikke står i stua di enn om den skulle stått der, om du skjønner hva jeg mener... Nyt din finjusterte P7! :D
 
I

ijustpop

Gjest
I fraværet av hifi-nyheter så vender vi oss til det viktigste; Musikken.

Først ut er mitt favoritt youtube-klipp:
Bruce Springsteen innlemmer Bob Dylan i Jan Wenners Rock 'n' Roll Hall of Fame, 20. januar 1987

That snare shot that sounded like somebody kicked open the door to your mind

 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Jeg har dette på et opptak fra tidlig ungdom, det forklarer frysningene jeg får når jeg hører det.
Takk for påminnelsen Wergeland.
 
I

ijustpop

Gjest
Har vært på Hifisentralen siden 2004 uten pauser, men nå tror jeg det er på tide med et opphold. Synes jeg bruker litt for mye tid her. Kommer sikkert tilbake senere, sannsynligvis i forbindelse med oppgraderinger, men jeg har ingen slike planer akkurat nå.

Ha det så lenge.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
ijustpop skrev:
Har vært på Hifisentralen siden 2004 uten pauser, men nå tror jeg det er på tide med et opphold. Synes jeg bruker litt for mye tid her. Kommer sikkert tilbake senere, sannsynligvis i forbindelse med oppgraderinger, men jeg har ingen slike planer akkurat nå.

Ha det så lenge.
Kan være godt med en pause av og til. Men din gode smak når det gjelder musikk vil bli savna.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
En måned uten sentralen viste seg å være nok.

Tenkte jeg skulle skrive litt om noen favorittplater og jeg starter med den viktigste:



Darkness on the Edge of Town
var den første rockeplata jeg ikke bare følte intenst, men også virkelig forstod. Jeg hadde hørt mye Springsteen tidligere (The River, Hungry Heart etc.), men aldri Darkness on the Edge of Town. Jeg var 14 år og avspillingsrekka bestod av Shure pick-up, Dual 1219, Marantz reciever og Sennheiser hodetelefoner. Jeg erindrer ikke den første gjennomlyttingen som en virkelig skjellsettende opplevelse, men plata skulle til de grader vokse på meg den sommeren, og etterhvert følge meg hele ungdomstiden. I ettertid skulle jeg nok ønske at det var Born to Run som traff meg først. For mens Born to Run er en optimistisk fortelling om idealisert ungdommelig overmot, full av drømmer og romantiske forestillinger om kjærlighet, rock og biler - er Darkness on the Edge of Town lyden av knuste drømmer og tapt håp. Darkness er en enestående skildring av virkeligheten som sparker inn døren. Karakterene som befolker denne plata går rundt med en nagende følelse av at livet allerede er forbi - uten at de har levd det. En følelse av å svikte seg selv.

Darkness on the Edge of Town er en tung pille og svelge, særlig for en fjortenåring. At Darkness sammen med The Cures første singelsamling Staring at the Sea var platene jeg spilte mest i 14-15 års alderen, preget definitivt mitt syn på tilværelsen i ungdomsårene.

 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
To andre bilder jeg tok i dag mens kameraet var framme. Det får vel ikke blitt for mange bilder av Tannoy?



 
D

Dilla

Gjest
Flott at det holdt med en måneds fravær Wergeland!

Jeg er litt senere ute enn de fleste, Darkness on the edge of town er i ferd med å vokse på meg denne sommeren. Artig å lese om dine opplevelser med plata. Flott, det er den! :)
 

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
144
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Kjempefin billed tråd! Helt enig, blir aldri for mye bilder ;D
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Superfin tråd som jeg ikke har sett før. Mye bra musikk og fett HIFIutstyr og for noen bilder :)
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Takk finger!

Meget interessante nyanskaffelser hjemme hos deg!
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Wergeland skrev:
Takk finger!

Meget interessante nyanskaffelser hjemme hos deg!
Takk for det Wergeland! det er tut og kjør døgnet rundt. fantastisk finish på høytalerene dine :)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Kan jeg driste meg til 1 spørsmål og en forespørsel ?

Spørsmål: synes du høyttalerne leverer "nok bass," eller hender det du kunne ønsket deg for eks 10" versjonen ?
Forespørsel: går det an å ønske seg at du skriver litt om skiver du er spesiellt glad i ? Jeg tror jeg ville hatt stort utbytte av det.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Kan jeg driste meg til 1 spørsmål og en forespørsel ?

Spørsmål: synes du høyttalerne leverer "nok bass," eller hender det du kunne ønsket deg for eks 10" versjonen ?
Forespørsel: går det an å ønske seg at du skriver litt om skiver du er spesiellt glad i ? Jeg tror jeg ville hatt stort utbytte av det.
Spørsmålet først. Sandringham med 8" har absolutt nok bass ja. Litt usikker på hvilken høyttaler du mener med 10" versjonen? Turnberry og Stirling ligner jo en del på Sandringham, men med 10" og større kabinett. Har ikke hørt disse to, men det er eldre høyttalere med litt annen elementoppbygging enn Sandringham (som ble lansert først i 2003 og oppgradert til SE-utgave med nytt delefilter i 07).

Sandringham 8" - Stirling 10" - Turnberry 10"




Kensington (låner et bilde fra Oslo2s tråd) kom samtidig med Sandringham og har 10" mellomtone/bass element.


I demorommet hos Stereofil har jeg hørt en del på både Kensington og Sandringham og synes faktisk det er mer bass i Sandringham enn i Kensington, til tross for mindre kassevolum og element. Mistenker at de er tunet litt annerledes. Så det er absolutt nok bass i Sandringham i rom opptil ca 30 m2. Det jeg "savner" hos Sandringham er den åpenheten som det er i AlNiCo pepperpot diskanten som sitter i Kensington og de dyrere Prestige høyttalerne til Tannoy. Kanskje den beste diskanten jeg har hørt. Kensington tegner også opp et større lydbilde enn det Sandringham gjør, men basstrykk og nivå er ikke noe jeg savner hos Sandringham.



Favorittplater? Ja, litt mer musikkskribleri kan jeg godt komme med i tråden. Gi meg en uke eller to.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Takk, Wergeland. Med 10" versjonen mente jeg, unøyaktig nok, Glenair 10" eller Kensington, burde ha spesifisert dette.
Jeg har i det siste spekulert i om jeg har lyst på nye høyttalere. Umiddelbare kandidater har vært Glenair 15 eller DCT10. Men, stuen min er tja...20-23m2, så det har slått meg at de kanskje vil være unødvendig mye høyttalere i så lite rom. Med "nok bass," mener jeg for eks om du har godt definert snert på for eks. Stereo og Date With Ikea.
Såkalt dypbass er uinteressant da jeg
1.bor i en leilighet.
2.neppe har nevneverdig med musikk hvor dette er viktig.

Strålende, ser frem til musikkskribleriene dine :)
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Takk, Wergeland. Med 10" versjonen mente jeg, unøyaktig nok, Glenair 10" eller Kensington, burde ha spesifisert dette.
Jeg har i det siste spekulert i om jeg har lyst på nye høyttalere. Umiddelbare kandidater har vært Glenair 15 eller DCT10. Men, stuen min er tja...20-23m2, så det har slått meg at de kanskje vil være unødvendig mye høyttalere i så lite rom. Med "nok bass," mener jeg for eks om du har godt definert snert på for eks. Stereo og Date With Ikea.
Såkalt dypbass er uinteressant da jeg
1.bor i en leilighet.
2.neppe har nevneverdig med musikk hvor dette er viktig.

Strålende, ser frem til musikkskribleriene dine :)
Snert på rockmusikk... jeg spiller Date With Ikea høyt rett som det er og det er bra med snert i Sandringham. Den er tight i bassen, men fokuserer kanskje mer på flow, mens Glenair 10 og 15 har nok har enda mer attack og edge. Virker kanskje enda hurtigere, men også mer "kantete"? Jeg synes Sandringham låter litt smoothere, med mer fokus på flow. Disse karakteristikkene gjelder egentlig i hele frekvensområdet. Definition DC10T er kanskje nærmere Glenair enn Sandringham i lyden, men den høyttaleren har jeg ikke hørt så mye på. Som alltid, ta mine lydbeskrivelser med en klype salt. Mulig jeg har overdrevet disse egenskapene i mitt eget hode i etter tid for å lettere kunne skille høyttalerne. (Og rettferdiggjøre eget høyttalervalg.)

Skal du ha "snert" så er Glenair 15 høyttaleren. 15" Dual Concentric er noe eget. Meget hurtig og kontant i bassanslaget. Trenger ikke flytte mye på seg for å lage bra lydtrykk. Svæær høyttaler da. Glenair 10" vil nok også slå bra fra seg i et rom på 22-23m2. DC10T også.
 
R

Rojoh

Gjest
Wergeland skrev:
Snert på rockmusikk... jeg spiller Date With Ikea høyt rett som det er og det er bra med snert i Sandringham. Den er tight i bassen, men fokuserer kanskje mer på flow, mens Glenair 10 og 15 har nok har enda mer attack og edge. Virker kanskje enda hurtigere, men også mer "kantete"? Jeg synes Sandringham låter litt smoothere, med mer fokus på flow. Disse karakteristikkene gjelder egentlig i hele frekvensområdet. Definition DC10T er kanskje nærmere Glenair enn Sandringham i lyden, men den høyttaleren har jeg ikke hørt så mye på. Som alltid, ta mine lydbeskrivelser med en klype salt. Mulig jeg har overdrevet disse egenskapene i mitt eget hode i etter tid for å lettere kunne skille høyttalerne. (Og rettferdiggjøre eget høyttalervalg.)

Skal du ha "snert" så er Glenair 15 høyttaleren. 15" Dual Concentric er noe eget. Meget hurtig og kontant i bassanslaget. Trenger ikke flytte mye på seg for å lage bra lydtrykk. Svæær høyttaler da. Glenair 10" vil nok også slå bra fra seg i et rom på 22-23m2. DC10T også.
Synes du beskriver Sandringham presist. Andre store høyttalere kan virke mer presise og skarpskårne i bassen, men bassen i Sandringham har en egen evne til å flyte med - mer fokus på melodi enn attack. Synes Sandringham byr på ypperlig "fottramp"-faktor. Glenair 15 er noe helt annet - alt er større og mer voksent, men jeg tror de er mye vanskeligere å få til - mister fort denne flyten og fottramp-faktoren. Egentlig synes jeg bassen i Sandringham er ganske så allround og musikalsk tilfredsstillende - dog kjører jeg separate subwoofere med avlastning av bassen i Sandringham. Dette skyldes tildels at effekttrinnet ikke akkurat er overdimensjonert m.h.t. kontroll og jerngrep. Dessuten liker jeg å putle på med slike "prosjekter". Alt i alt synes jeg Sandringham er en søt liten rakker av en musikkspiser/formidler. Har få betenkeligheter med å anbefale den som den er.

Mvh. Johan
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Rojoh skrev:
Wergeland skrev:
Snert på rockmusikk... jeg spiller Date With Ikea høyt rett som det er og det er bra med snert i Sandringham. Den er tight i bassen, men fokuserer kanskje mer på flow, mens Glenair 10 og 15 har nok har enda mer attack og edge. Virker kanskje enda hurtigere, men også mer "kantete"? Jeg synes Sandringham låter litt smoothere, med mer fokus på flow. Disse karakteristikkene gjelder egentlig i hele frekvensområdet. Definition DC10T er kanskje nærmere Glenair enn Sandringham i lyden, men den høyttaleren har jeg ikke hørt så mye på. Som alltid, ta mine lydbeskrivelser med en klype salt. Mulig jeg har overdrevet disse egenskapene i mitt eget hode i etter tid for å lettere kunne skille høyttalerne. (Og rettferdiggjøre eget høyttalervalg.)

Skal du ha "snert" så er Glenair 15 høyttaleren. 15" Dual Concentric er noe eget. Meget hurtig og kontant i bassanslaget. Trenger ikke flytte mye på seg for å lage bra lydtrykk. Svæær høyttaler da. Glenair 10" vil nok også slå bra fra seg i et rom på 22-23m2. DC10T også.
Synes du beskriver Sandringham presist. Andre store høyttalere kan virke mer presise og skarpskårne i bassen, men bassen i Sandringham har en egen evne til å flyte med - mer fokus på melodi enn attack. Synes Sandringham byr på ypperlig "fottramp"-faktor. Glenair 15 er noe helt annet - alt er større og mer voksent, men jeg tror de er mye vanskeligere å få til - mister fort denne flyten og fottramp-faktoren. Egentlig synes jeg bassen i Sandringham er ganske så allround og musikalsk tilfredsstillende - dog kjører jeg separate subwoofere med avlastning av bassen i Sandringham. Dette skyldes tildels at effekttrinnet ikke akkurat er overdimensjonert m.h.t. kontroll og jerngrep. Dessuten liker jeg å putle på med slike "prosjekter". Alt i alt synes jeg Sandringham er en søt liten rakker av en musikkspiser/formidler. Har få betenkeligheter med å anbefale den som den er.

Mvh. Johan
Enig her Johan. Sandringham er en virkelig allrounder som jeg ikke har noen problemer med å anbefale til andre.
 
Topp Bunn