Hjemme hos Wergeland

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
flaut å innrømme :-[ helt ferskt for meg -Drive-by Truckers. Hvor skal jeg starte? fine bilder forresten :)
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
flaut å innrømme :-[ helt ferskt for meg -Drive-by Truckers. Hvor skal jeg starte? fine bilder forresten :)
Southern Rock Opera (2001), Decoration Day (2003), Dirty South (2004) er de tre beste. Siste studioalbumet, Brighter Than Creation's Dark fra 2008 er også veldig bra.



Alle disse kan man fint starte med.

Ellers så bør live-cd/dvden Live From Austion, TX være et fint startsted. Bedre lyd på denne cden enn studioskivene også.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Spilt litt Neil Young i helga. Plukket opp denne boksen med de fire første platene remastret på platekompaniet på fredag.



Dette er cd-utgaven av vinylboksen som nylig ble sluppet. Den samme mastring kom som "vanlige" cd-utgaver i fjor, men disse utgavene har vinyl-replica cover og cdene er i gull. Trodde i utgangspunktet disse bare skulle selges via neilyoung.com og Warners egen nettbutikk, Because Sound Matters, men kompaniet har altså fått inn noen eks. Rart, for f.eks amazon.com selger ikke denne boksen. 3500 eks på verdensbasis, og den kan være verdt å plukke opp for lyden er god. Men nå lyder også de vanlige cd-utgavene av Neil Young platene veldig godt og jeg er faktisk ikke helt sikker på hva jeg foretrekker. Remastringen låter litt klarere, men også litt høyere. Låter likt som NY Greatest Hits og Archives for de som har hørt disse.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Dette er en takk for at du spillte Feelies her om dagen, et band som jeg de siste årene totalt har glemt at eksisterte. Tror ikke jeg har hørt på en eneste skive de to siste årene. Men det har det blitt en orden på nå. Crazy Rythms og Good Earth har surret og gått i heimen de siste par dagene.

Det er de to eneste Feelies albumene jeg har, burde jeg kjøpe meg de to andre ?
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Dette er en takk for at du spillte Feelies her om dagen, et band som jeg de siste årene totalt har glemt at eksisterte. Tror ikke jeg har hørt på en eneste skive de to siste årene. Men det har det blitt en orden på nå. Crazy Rythms og Good Earth har surret og gått i heimen de siste par dagene.

Det er de to eneste Feelies albumene jeg har, burde jeg kjøpe meg de to andre ?
Dårlig med kjøperåd fra meg. Har bare de to første platene jeg og. Men jeg tror i hvert fall Only Life kan rettferdiggjøre en plass i hylla.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Jeg er offisielt på vei inn i Drive By Truckers-land. I mangel av en lovt Navigators-skive, måtte det trøstekjøpes.
"Rasket"med meg et album fra platebaren for sjekk. Dårlig som jeg er på husk, satset jeg på det eldste av de valgene som var tilgjengelig, sitter nå halveis inn på side 1 av "Southern Rock Opera". Liker meget det jeg hører.
Utrolig at det har gått forbi radaren over band som står på sjekklista.
Takk for god musikalsk påvirkning Wergeland. :D
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Jeg er offisielt på vei inn i Drive By Truckers-land. I mangel av en lovt Navigators-skive, måtte det trøstekjøpes.
"Rasket"med meg et album fra platebaren for sjekk. Dårlig som jeg er på husk, satset jeg på det eldste av de valgene som var tilgjengelig, sitter nå halveis inn på side 1 av "Southern Rock Opera". Liker meget det jeg hører.
Utrolig at det har gått forbi radaren over band som står på sjekklista.
Takk for god musikalsk påvirkning Wergeland. :D
Kult! Da sees vi på neste Drive-By Truckers-konsert i Oslo. Tipper det blir en europa-turne til høsten.

Har 'Southern Rock Opera' fått noe mer spilletid?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
Jeg er offisielt på vei inn i Drive By Truckers-land. I mangel av en lovt Navigators-skive, måtte det trøstekjøpes.
"Rasket"med meg et album fra platebaren for sjekk. Dårlig som jeg er på husk, satset jeg på det eldste av de valgene som var tilgjengelig, sitter nå halveis inn på side 1 av "Southern Rock Opera". Liker meget det jeg hører.
Utrolig at det har gått forbi radaren over band som står på sjekklista.
Takk for god musikalsk påvirkning Wergeland. :D
Hadde ikke hørt om bandet før Wergeland gjorde meg oppmerksom på det :-[
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Wergeland skrev:
ErosLoveking skrev:
Jeg er offisielt på vei inn i Drive By Truckers-land. I mangel av en lovt Navigators-skive, måtte det trøstekjøpes.
"Rasket"med meg et album fra platebaren for sjekk. Dårlig som jeg er på husk, satset jeg på det eldste av de valgene som var tilgjengelig, sitter nå halveis inn på side 1 av "Southern Rock Opera". Liker meget det jeg hører.
Utrolig at det har gått forbi radaren over band som står på sjekklista.
Takk for god musikalsk påvirkning Wergeland. :D
Kult! Da sees vi på neste Drive-By Truckers-konsert i Oslo. Tipper det blir en europa-turne til høsten.

Har 1Southern Rock Opera' fått noe mer spilletid?
Det blir noe spilletid, et par ganger senest igår.
Konsert er heller ingen umulighet, bare det passer inn i kalenderen. ;)
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.221
Antall liker
3.740
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Var på konsert med Drive-By-Truckers på nå nedlagte Kameleonen i Bergen for noen år siden (2005). Kan anbefales på det varmeste.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.506
Antall liker
15.360
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Kjempe flott tråd dette her Wergeland! Ordning & Reda hele veien, I like :) Kunne tenkt meg det CD-skapet du har, hvor har du kjøpt det om jeg tør spørre? Er også litt misunnelig på alle Drive-by Truckers-vinyl skivene dine! Fin samling. Keep up the good work :)

OU812
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
ou812rh skrev:
Kjempe flott tråd dette her Wergeland! Ordning & Reda hele veien, I like :) Kunne tenkt meg det CD-skapet du har, hvor har du kjøpt det om jeg tør spørre? Er også litt misunnelig på alle Drive-by Truckers-vinyl skivene dine! Fin samling. Keep up the good work :)

OU812
Hyllene er fra IKEA. Var vel i sortimentet rundt 2002-2003.

DBT-vinylen anbefales! Låter veldig mye bedre enn cdene.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Joakim Thåström


Dette må være det beste musikalske innslaget på Skavlan noensinne.

Jeg kan ikke anbefale de to siste Thåström-platene ( Skebokvarnsv. 209 og Kärlek är för dom) sterkt nok.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.891
Antall liker
13.924
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Takk for tipset, disse er til 49,- pr stk på CDON nå.

R
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Jeg fant noe artig i dag. Et polaroidbilde av anlegget mitt slik det så ut for, tja 12 år siden. En av platetitlene daterer bilde til 99.

Det er en Sony minidisc-opptaker (MDS-JE520), Sansui CD-spiller, en Onkyo surroundreciever og en Dual platespiller. Har ikke noe bilde av høyttalerne, men det var et par gulvstående Eltax med to 6" og en tweeter.

På platetallerken ligger Guided By Voices' Bee Thousand, cd'en er Built to Spill - Keep it like a secret og nede til venstre tror jeg det er Belle and Sebastian - 3...6...9... Seconds of Light 7ern som synes.

Koste meg mye med det anlegget der.
 

Vedlegg

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Misbruk av en viktig og bra låt, men la gå...

A Change is Gonna Come....

 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Siste lytt på ASR Emitter.





Tomt rack.

 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.891
Antall liker
13.924
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Oj! Hva skjer? ASR vil jeg tro er bra høy kvalitet på, skal du videre oppover?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.484
Sted
Holmestrand
HCS skrev:
Meget lekkert! Tannoy synes jeg er lekre ting og de spiller bra også... Rett inn i hjemme-miljøet ditt gikk de helt klart! :)

Ser du har øka gain på diskanten. Opplever du stor forskjell ved å variere på denne ?

Mvh
hans C
Helt enig! Tannoy er fryd for øye og øre. Utsikten fra lytteposisjon er helt utsøkt. Bøker er hyggeligere å se på enn et hifialter.

Litt flisespikking HCS: Her er det nok ikke snakk om verken "gain" eller forsterkning (som det heter på norsk). I et passivt filter er det bare mer eller mindre dempning.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.891
Antall liker
13.924
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
LFD Integrated Zero Mk.III LE

? :)
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
LFD Integrated Zero Mk.III LE

? :)
Roda har lest Sam Telligs Stereophile-omtale av LFD Integrated Zero Mk. III.

Det har jeg og.

http://www.generubinaudio.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/lfd.pdf

I First met up with the LFD Integrated in 1998, after reading a review in the French Hi-Fi magazine “Haute Fidelité" The French scribe loved the sound, and said that the Brits have a special genius for this type of product. I was so hot to have one that I got in touch with Dr. Richard Bews, owner of LFD, to ask if there was a US importer. Bews said no, but agreed to send me the amplifier anyway. It was then known as the LFD Mistral, I got the standard edition. I flipped over the Mistral, it was every bit as good as the French reviewer had said, and then some. But what made the LFD Mistral unique, was its way of imparting light and life to a recorded performance of any type of music, with any speakers. It sounded musical, not electronic, in much the same way as a flea-watt single-ended-triode tube amp. It had that quality of illuminating the music from within.

… Gene Rubin concurred : “I don’t know if this is a rhythm-and-space thing or a harmonic thing.” When I compare the LFD Integrated to something else, I think that’s the way (the music) supposed to sound. I can’t indentify it, but it makes me think like a musician, not an audiophile : I’m playing with other musicians and we’re all having a good day, the stars are lined up, and everything is working out right. That’s how I respond to the LFD. With other amplifiers, it sounds like the musicians are tired. “In a way, the amplifier is bad for business” Gene sighed. Evidently, customers hear the LFD and prefer it to pricier offerings. “You have to spend four or five times the money to get better sound, and even then, I’m not sure you will,” Gene observed.

… Richard Bews doesn’t believe that very low total harmonic distortion (THD) necessarily results in subjectively better sound. It could be quite the opposite, what matters is what the THD is made of. Better to have slightly higher THD comprising mainly lower-order harmonics than lower THD high in higher-order harmonic distortion. The LFD Intergated Zero MK III uses as little feedback as possible, keeps circuits simple, and wherever possible, uses wires instead of printed circuit boards. “Quality wiring is better than any PCB track” says Dr. Bews. Every resistor and capacitor, every piece of wire, is chosen to give the best sound quality in its particular location in the circuit. Great care is taken with the power supply, including the design of the mains transformer. “Simple circuits, and passive component selection, including wiring, is very important to LFD products” declared Bews.

“It is the essential difference between the composition and what I do. Our way costs money, since it is labor intensive. We have to stock the passive components in relatively large quantities since the parts are nonstandard. This is expensive, too. I often hear it said that there is not much stuff inside the chassis. That’s the point, the products are simple and use the best ingredients, like the best food. You do not expect a fast-food menu in a fine restaurant, lots of less-good ingredients in large portions. So why apply the fast-food mentality to Hi-Fi ? I use circuits and construction methods for superior sound. Most commercial manufactures use methods that result in less-good sound 99,9 % of the time. They do it because skilled labor is expensive and minimalism doesn’t visually impress. But isn’t sound quality more important?

… Gene Rubin is right : You can forget the audiophile bullshit. The Integrated Zero MK III just sounds right. It breathes light and life into all kinds of music. Harmonics are spot on. Each voice, each instrument has its distinctive tonal color. “Call it coloration or non-coloration” said Gene, “but the amp sounds this way with all types of speakers.”

… That’s all I’m going to say about the sound. It hit the harmonics just right. When an amplifier does that, everything else falls into place : delicacy, definition, detail, rhythm, and pace. The soundstage and imaging were breathtaking.

I have two words of advice concerning the LFD’s optional phono stage : Get it, even when you don’t own a turntable. It’s so good that you might take up spinning vinyl again, or for the first time. I doubt you could find an better-sounding outboard phono stage for 600 $, detailed, dynamic, rhythmically right.

I’ll throw caution to the winds (the Mistral?) and say that the LFD Integrated Zero MK III LE is the best sounding solid-state integrated amplifier I have ever heard. I know of no other integrated, of any type, that sounds quite so right. I base this on listening to four different samples in sessions held nearly 10 years apart. It’s not one of the best, blah blah blah, but the best!

Ask Gene Rubin and Walter Swanbon, they don’t bullshit!

Price: 1695 €
Men det er ikke denne forsterkeren jeg har kjøpt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.951
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og på 11 dager har du ikke klart å pakke opp og ta bilder for oss ???::) ;D
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
;)

Lykke til med ny bolig.
Takk!

Jeg rakk å lytte litt til LFD forsterkeren før flyttekaoset tok helt av. Og spilte veldig lovende. LFDen låter litt 'naimsk' fordi den er tight, hurtig og rytmisk. Veldig engasjerende. Samtidig så har den et mellomtonefokus og en egen evne til å hente fram vokalen i en låt. Og veldig gode perspektivegenskaper. Den "gjør 3D" som de beste rørforsterkerne. Dette er egenskaper som jeg husker fra de tidligere LFD forsterkerne jeg har hørt. Det som skiller denne nye fra LFD Mistral er en større tyngde i lyden og mer bassfundament. Den har selvfølgelig ikke samme autoritet og tyngde som ASR. Men allikevel så synes jeg den låter som en større forsterker enn det den er. 2x60W, men allikevel "utømmelig". På mine høyttalere vel og merke.

 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Hvor bra er dagens hjemmekinorecievere i som stereoforsterkere?

Jeg har nå satt opp en Panasonic-plasma i stua og har lyst til å bygge anlegget litt rundt denne. Høyttalerne blir Tannoy Sandringham. Noen flere høyttalere er ikke aktuelt. Kilder vil være en blu-ray spiller og Get-boks. Og kanskje en PS3.

Jeg aner egentlig ikke hvor gode dagens hjemmekinoreciever er. Noen som har erfaring?

Er det overkill å kjøpe f.eks en Denon AVR-3312 (http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-3312_hjemmekinoreceiver_sort.htm) og bare ha to høyttalere? Jeg vurderer nettopp denne fordi den har AirPlay innebygd og pre-out (i tilfelle effektdelen i 3312 skulle skuffe).

Akkurat nå har jeg inntrykk av at denne er den beste løsningen for meg. Kanskje kan jeg få bedre lyd for pengene, med en ekstern dac og en ren stereoforsterker, men det er nok ikke en like brukervennlig løsning i.o.m at det innebærer voldsomt mye kanal- og inngangsvelging.

Er det mulig å lytte lykkelig med en surroundreciever til 7000 kroner på mine Tannoy Sandringham? Ser for meg at dette oppsette vil bli brukt en del til hi-res lyd (både fra blu-ray og harddisk) og konserter på blu-ray.
Sandringhamene har en følsomhet på 90db og er relativt tilgivende.

CD-spiller, platespiller og LFD-forsterker kommer jeg til å bruke i et mindre musikkrom på ca 10m2. Må bare finne noen passende høyttalere til et såpass lite rom først.
 

josk

Fersking
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
1
Antall liker
0
Wergeland skrev:
Hvor bra er dagens hjemmekinorecievere i som stereoforsterkere?

Jeg har nå satt opp en Panasonic-plasma i stua og har lyst til å bygge anlegget litt rundt denne. Høyttalerne blir Tannoy Sandringham. Noen flere høyttalere er ikke aktuelt. Kilder vil være en blu-ray spiller og Get-boks. Og kanskje en PS3.

Jeg aner egentlig ikke hvor gode dagens hjemmekinoreciever er. Noen som har erfaring?

Er det overkill å kjøpe f.eks en Denon AVR-3312 (http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-3312_hjemmekinoreceiver_sort.htm) og bare ha to høyttalere? Jeg vurderer nettopp denne fordi den har AirPlay innebygd og pre-out (i tilfelle effektdelen i 3312 skulle skuffe).

Akkurat nå har jeg inntrykk av at denne er den beste løsningen for meg. Kanskje kan jeg få bedre lyd for pengene, med en ekstern dac og en ren stereoforsterker, men det er nok ikke en like brukervennlig løsning i.o.m at det innebærer voldsomt mye kanal- og inngangsvelging.

Er det mulig å lytte lykkelig med en surroundreciever til 7000 kroner på mine Tannoy Sandringham? Ser for meg at dette oppsette vil bli brukt en del til hi-res lyd (både fra blu-ray og harddisk) og konserter på blu-ray.
Sandringhamene har en følsomhet på 90db og er relativt tilgivende.

CD-spiller, platespiller og LFD-forsterker kommer jeg til å bruke i et mindre musikkrom på ca 10m2. Må bare finne noen passende høyttalere til et såpass lite rom først.
Du kan jo se på Anthem reciverene de har fått gode omtaler ihvertfall!
Eksempel denne her.
http://oslohificenter.no/produkter?...oduct_id=959&category_id=9&manufacturer_id=46
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
josk skrev:
Wergeland skrev:
Hvor bra er dagens hjemmekinorecievere i som stereoforsterkere?

Jeg har nå satt opp en Panasonic-plasma i stua og har lyst til å bygge anlegget litt rundt denne. Høyttalerne blir Tannoy Sandringham. Noen flere høyttalere er ikke aktuelt. Kilder vil være en blu-ray spiller og Get-boks. Og kanskje en PS3.

Jeg aner egentlig ikke hvor gode dagens hjemmekinoreciever er. Noen som har erfaring?

Er det overkill å kjøpe f.eks en Denon AVR-3312 (http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-3312_hjemmekinoreceiver_sort.htm) og bare ha to høyttalere? Jeg vurderer nettopp denne fordi den har AirPlay innebygd og pre-out (i tilfelle effektdelen i 3312 skulle skuffe).

Akkurat nå har jeg inntrykk av at denne er den beste løsningen for meg. Kanskje kan jeg få bedre lyd for pengene, med en ekstern dac og en ren stereoforsterker, men det er nok ikke en like brukervennlig løsning i.o.m at det innebærer voldsomt mye kanal- og inngangsvelging.

Er det mulig å lytte lykkelig med en surroundreciever til 7000 kroner på mine Tannoy Sandringham? Ser for meg at dette oppsette vil bli brukt en del til hi-res lyd (både fra blu-ray og harddisk) og konserter på blu-ray.
Sandringhamene har en følsomhet på 90db og er relativt tilgivende.

CD-spiller, platespiller og LFD-forsterker kommer jeg til å bruke i et mindre musikkrom på ca 10m2. Må bare finne noen passende høyttalere til et såpass lite rom først.
Du kan jo se på Anthem reciverene de har fått gode omtaler ihvertfall!
Eksempel denne her.
http://oslohificenter.no/produkter?...oduct_id=959&category_id=9&manufacturer_id=46
Jeg er en utålmodig sjel. Slo til på en Denon AVR3312 i går. Høres greit ut forløpig. Kommer til å prøve bi-amping, og om jeg ikke blir fornøyd så får jeg se meg om etter en effektforsterker.
 

JESPER-HOLBERG

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.09.2005
Innlegg
160
Antall liker
406
Sted
Danmark
Hei

Har lige læst din tråd igennem. Rigtigt lækkert setup!... Specielt dine smukke Sandringham SE. Kan godt forstå du er lykkelig for dem :)
 
Topp Bunn