Hjemme hos Knut Vadseth fra Fidelity, med Espen L, SAL og ganilsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er de med behov for høreapparat som sliter mest...:cool:

    Ellers er det vel ganske åpenbart at rommet påvirker balansen mellom direkte og reflektert lyd. Det er vel nesten like åpenbart at Vadseths stue er av det levende slaget. Men derfra til 'godt og dårlig' eller 'rett og galt' krever muligens at man tar 'smak og behag' med i regnestykket?

    Det går an å puste i nesa en gang i blant?
     
    Sist redigert av en moderator:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Det er nå bekreftet at det har vært problemer med strømmen, vil tro det er grunnen til at OAS medlemmene ble såpass "svimle":) at de "kokte" sammen ideer om det ene og det andre!:)
    Hvis man tenker seg litt om er jo ikke hele redaksjonen fulle på jobb, de hadde aldri sittet og påstått at ting låter glimrende hvis det egentlig var motsatt?

    Ellers vil jeg også si at jeg ikke trodde dagen skulle komme da var enig med deg ORSO, men du glimtet faktisk til litt lengre opp i tråden!
    MEN det låter mye bedre i stuen til Vadset enn du tror....:)(Bare for å kjefte litt på deg)

    Mvh.
    SAL
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Langt lytterom med høyttalerne ut mot sideveggene, flygel som tramper takten, vegger og tak.
    Det rommet der hadde jeg ikke brukt til å spille pausesignalet fra NRK engang!
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er vel få som påstår at det spiller dårlig hos K. V., men heller hvor bra det egentlig kunne ha blitt der! Har det blitt forsøkt andre alternativ i stua til K. V,. og hvorfor er det ikke vurdert andre plasseringer på f.eks. høyttalere, da ser man bort i fra at dette også er et oppholdsrom for flere i familien!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Han har vel en kone som er med å bestemme .
    Ellers hadde han hatt store horn for lenge siden !
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er nå bekreftet at det har vært problemer med strømmen, vil tro det er grunnen til at OAS medlemmene ble såpass "svimle":) at de "kokte" sammen ideer om det ene og det andre!:)
    Hvilke problemer med strømmen da? Og hvordan bekreftet?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er vel få som påstår at det spiller dårlig hos K. V., men heller hvor bra det egentlig kunne ha blitt der!
    Jeg tror man skal være forsiktig med å mene noe bestemt om det også inntil man har vært der selv og hørt.

    Mvh
    Roysen
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Man prioriterer ulikt og man har forskjellige referanser.
    For å være et stuenanlegg, men de kompromiss det innebærer, så tror jeg dette fungerer bra. Sideveggene slipper bass ut til større rom eller ut av vinduene. Høyttalerne er vinklet ganske godt inn og avstanden til motstående sidevegg er god som forsinker refleksjonene noe. Bakveggen har også vinduer som slipper ut bass. I tillegg ser det ut som deler av bakveggen skrår og det reduserer tidlige refleksjoner ved å sende en del forbi lytterens hode. Takhøyden er også god i rommet. Det er god avstand til frontvegg og åpning til annet rom. Trolig er det veldig lite sene refleksjoner her med for høyt nivå. Og mest sansynlig slipper man unna de verste bassresonansene p.g.a. åpninger til større rom og vinduer som fungerer som bassfeller. Kanselleringer er kanskje en større utfordring her enn peaker.

    Så alt i alt ville jeg tro dette fungerer over gjennomsnittet enn hva som er vanlig i stuer. Samtidig er er det vel liten tvil om at stuenanlegg aldri vil låte som dedikert lytterom med store akustiske tiltak på en del områder. De som har slike referanser eller har bedre plasserte høyttalere med kontrollert direktivitet ville sikkert ikke bli like imponert og vil savne en del.

    De ulike tilbakemeldinger kan skyldes både ulike referanser, dagsform, volum og hvilke musikk man spiller. Treffer man på en problemfrekvens så blir det veldig tydelig. Gjør man ikke det, så merker man ikke nødvendigvis problemområdene til anlegget.
    Anlegget og stuen er i alle fall meget stilfull og innbydende.
    Når jeg først skal ytre noe så velger jeg å bruke sitat (innlegget til orso)

    Det gjør jeg fordi de står mye fornuftig der som jeg kan dele, særlig det rødmerkede.

    Selv om jeg sjøl ikke føler at hukommelsen er min sterkeste side, så husker jeg godt at også jeg for mange år siden var skeptisk til lydgjengivelse slik Ht. var plassert i dette rommet (og rommet forsåvidt) før jeg første gang opplevde det (skrev til og med om det på HFS)

    Det begynner å bli en del år siden første gang jeg spiste boller i denne stua og lyttet.

    Jeg måtte raskt for min egen del bare innrømme at det slettes ikke er ueffent å spille musikk over anlegg i den stua langt derifra.

    For å si litt om mitt inntrykk fra sist gang kontra nest siste gang (de mindre Martens), så er min konklusjon at jeg likte det best sist gang, for mitt vedkommende så går det på at det imo helt klart var mer kropp sist gang.

    Dette er noe som er av betydning for meg, da jeg syntes det var "alt" for lite av det nest siste gang.
    Resultatet av at bassen ikke gir nok tyngde, blir fort at eier pøser på med volum for å oppnå nettopp det.
    Resultatet for mine ører blir da at det blir for høyt i øvre mellomtone/diskant, der jeg helt klart har størst følsomhet 2-3 kHz.

    Jeg får ved slike volumer som det ble spilt på ved de mindre Martens faktisk litt problemer med å nyte, dette husker sikkert Knut skjedde.
    Nå sist syntes jeg det var mer balanse og dermed så gir det meg et inntrykk av bedring rent klangmessig.

    Før jeg glemmer det, Pink Floyd låta(ene) synes også jeg var lite godt å lytte til, det tror jeg det var stor enighet om.

    I tillegg til det orso skrev om rommet, så kan det nevnes at det er høyere under taket enn kanskje enkelte greier å forestille seg, og i tillegg til det så er møtet vegg/tak meget avrundet noe jeg også vil mene er et gode samt (om jeg ikke husker feil) karnapp/avskjæring i hjørnene bak "sweetspot".

    Det ble (heldigvis) for mine ører ikke spillt så høyt denne gang som nest siste, og volum kan være av betydning på hvordan det hele oppfattes.

    Det er et rom uten det vi vanligvis oppfatter som med akustikktiltak, noe verten sjøl bemerket ved besøket, dog er det møblert og med litt her og der av ting og tang som diffuserer, at Impulse da kaller OASere for diffusorer får stå til han, men jeg har problemer med å se for meg Powerpoint som en diffusor........da heller en bassabsorbent:cool:

    Utstyret brukt skal jeg ikke ha noen formeninger om, men har likevel lyst til å nevne en aldri så liten ordveksling rundt (spørsmål reist) om diskantgjengivelse fra Magico Q5 (også prøvet der) mot omtalte Martens.

    Litt nedslått ble vel spørsmålstilleren, da Håkon tok ordet og nærmest slo fast at diskanten i Magico ikke hadde sjans mot Martens sin.

    Et kjent uttrykk om DP utstyr fra litt tilbake i tiden, var "at den (diskanten) bare er der", her sitter jeg for min del og føler at diskanten i Martens samt en annen populær ht. for tiden.....ikke bare er der men er noe fremtreden (les overdreven) og (les videre i mine ører).
    Når dette da skal gjengis i et ikke spesielt dempet rom og med høyt volum..............ja så kan det godt tenkes at noen blir fascinert mens andre ikke blir.

    Dette sett sammen med den eventuelle frekvensresponsen som ingen? kjenner (ihvertfall ikke utenforstånde) så ser jeg ikke bort i fra at div. forskjellig musikk vil kunne være anderledes gjengitt enn i andre anlegg og rom.

    Siden mange tester gjøres i det rommet og trykkes i bladet, så ville jeg for min del hatt glede av å vite litt om den generelle frekvensresponsen med referanseanlegget for (kanskje) lettere å kunne danne meg et bilde av hvorfor div. beskrives å lyde som de gjør.

    Vil det være negativt på noen måte med en slik visning av nevnte fr.respons?

    Når jeg nå først er inne på diskantgjengivelsen, så vil jeg legge til at den for meg virker å være ren og forvrengningsfri selv på tildels svært høye volum, det er mer nivået i forhold til resten jeg ikke helt er like fascinert av som en del (kanskje til og med mange) er.

    Hadde det vært mer tyngde nede så ville det hele balansert et hakk bedre for meg og mine preferanser og ikke minst smak.

    Slik sett litt synd jeg ikke var der når Q5 var innom, jeg har en magefølelse for at jeg ville likt den..........bedre.

    Bare mine enkle tanker.

    Jeg avslutter med å si at stua til Vadseth trolig er mer egnet enn stuer flest til denne aktiviteten det dreier seg om.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Det er nå bekreftet at det har vært problemer med strømmen, vil tro det er grunnen til at OAS medlemmene ble såpass "svimle":) at de "kokte" sammen ideer om det ene og det andre!:)
    Hvis man tenker seg litt om er jo ikke hele redaksjonen fulle på jobb, de hadde aldri sittet og påstått at ting låter glimrende hvis det egentlig var motsatt?

    Ellers vil jeg også si at jeg ikke trodde dagen skulle komme da var enig med deg ORSO, men du glimtet faktisk til litt lengre opp i tråden!
    MEN det låter mye bedre i stuen til Vadset enn du tror....:)(Bare for å kjefte litt på deg)

    Mvh.
    SAL
    Ja, men det er fint SAL, men at jeg har kokt sammen idèer om det en og det andre gjenstår å høre :cool:
    Et strømproblem er en håndterlig faktor.
    Rart i grunn at redaksjonen ikke har et voltmeter liggende siden det er mye som nødvendigvis må inn og ut av den stua.
    Nei, at redaksjonen ikke er full på jobb er som forventet SAL, noe annet er oppsigelsesgrunn i min hverdag :rolleyes:
    Dog var 3 av redaksjonens medlemmer tilstede under seansen jeg var på, riktignok på baksiden av høyttalerne, så det kan ikke tillegges for stor vekt.
    Og som jeg poengterer i mitt åpningsinnlegg ble man fortalt at det hadde det vært trøbbel med anlegget dagen før besøkene startet.
    Snakker vi jordingsfeil, spenningsfluktuasjon, ikke korrekt fase inn på apparatene eller annet?
    DACer og forforsterkere (spesielt med rør) kan bli fryktelig grinete av sånt altså?
    Joda, spenningsfeil, og dårlig elektrisk match kan fort bli artig, ja rett og slett fyr og flamme.
    Du skriver at det har vært problemer med strømmen.
    Er dette nå permanent utbedret?
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Ja dette er nesten ikke til å holde ut.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Utstyret brukt skal jeg ikke ha noen formeninger om, men har likevel lyst til å nevne en aldri så liten ordveksling rundt (spørsmål reist) om diskantgjengivelse fra Magico Q5 (også prøvet der) mot omtalte Martens.

    Litt nedslått ble vel spørsmålstilleren, da Håkon tok ordet og nærmest slo fast at diskanten i Magico ikke hadde sjans mot Martens sin.
    Mvh.KW
    Ja, utbasunert bastanthet contra det jeg selv har erfart i steder som Munchen/Oslo etc var ikke helt koherent, for å være fremmelig pluralistisk.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det viste seg å være snakk om jordfeil, ja. Som nå er behørig og permanent utbedret. Dyrt var det også.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Og den har vært der hvor lenge?

    Mvh.KW
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Det viste seg å være snakk om jordfeil, ja. Som nå er behørig og permanent utbedret. Dyrt var det også.
    NÅ ble jeg nyskjerrig!
    Eksisterte jordfeilen *kun* da 2.generasjons OAS'ere var der? Og ikke da "fiffen" ble rødløpet geleidet inn? Videre: Hva med jordleif da Q5 ble besunget?

    ----------

    Kjenner topplokket koke ...... svimmel blir jeg også: værer jeg samrøre av kunnskap & synsing?
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Svimle og kokt sammen det ene og det andre?
    Dette opplever jeg svært utidig. Kan ikke se at OAS har uttalt seg. Og, det kan være vanskelig da de var til stede to ulike dager. Kan virke som en mulighet at lyden har vært opplevd forskjellig de to dagene. Og, hvis feil i strøm kan være en forklaring - så spørs det om den også har variert disse dagene?
    Påstander om at redaksjonen skulle dikte opp det ene og det andre - det har jeg ikke sett fra noe OAS medlem eller meg selv.
    Enten prøver du her å være morsom, eller så du være snill å lese tråden på ny.
    Mvh
    JMK
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Det viste seg å være snakk om jordfeil, ja. Som nå er behørig og permanent utbedret. Dyrt var det også.

    Og en jordfeil trenger ikke ligge i eget el-anlegg for å skape slike problemer.Den KAN ligge laaaaangt unna egen bolig.
    Ref. REN,Rasjonell Elektrisk Nettvirksomhet.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Slike insinuasjoner har vel lite i denne tråden å gjøre?
    Da dreier det seg plutselig i retning person(er) i stedet for sak? Det bør man vel i det lengste unngå, ikke minst i denne snart åtte sider lange meningsutvekslingen...

    Edit: Innlegget jeg kommenterte på denne måten, forsvant ganske plutselig?
    Se derfor vennligst bort fra min kommentar, selv om jeg nok kunne ha klippet og limt litt.....
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Oj, Power og gutta, min feil, jeg hadde ikke hadde nok smiletegn, " " osv...! :) Dette er jo et typisk problem når man skriver og ikke kan vise ansiktsutrykk, tone leie og humor! Men jeg vet jo hvor mye dere spøker samt deres gode humor så jeg tenkte ikke at dette kunne bli mottatt feil(min feil)! Det var overhodet ikke noe kritikk eller vondt ment! Måten jeg skrev på var ment humoristisk, overhodet ikke annet!:)
    Når det gjelder strømproblemer er dette mange ganger ting som kommer og går, og er nok årsak til variende oppfatning av lyden vil jeg tro.
    Vadset hadde fortalt om dette problem før vår lytteseanse uten at jeg tenkte noe særlig på dette, men etter en liten påminnelse om dette fra annet hold i ettermiddag falt ting på plass. Power og OAS meget gode kompetanse og erfaring kan vel ikke være så lengt unna Fidelity`s, kan det være så galt da? Jeg mener dette er eneste forklaring, eller som jeg også har antydet tidl. kanskje en ikke ferdig innspillt komponent som gjør ett napp.
    At jordfeil lager skjeve, harde, merkelige lydbilder er ikke noe nytt, flere inkludert undertegn. har opplevd dette i fjorden her.
    Synes denne tråden har tatt en litt annen vending enn den var ment som, tror jeg forlater åstedet:)

    PS. Måtte kikke litt opp i tråden og det ble spurt om feilen er fikset, ja feilen er rettet!

    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Kjære gutter, kan jeg spørre om hva målet med å ta denne diskusjonen som er i gang i her denne tråden? Det var i allefall ikke min intensjon med denne tråden, selv om den heller ikke skulle være noen hyllest-tråd.

    Saken er at jeg har vært hos KV og opplevd lyden den dagen, med det utstyret og mine preferanser, samt gjort det tydelig at dette var mine subjektive inntrykk. Vi var tre stykk på besøk denne dagen og selv om vi ikke var helt enige om hva som falt i smak og ikke virket det som om det var bred enighet om at dette låt bra. Da blir spørsmålet mitt; er det fordi jeg er forhandler av Marten at mine inntrykk tilsynelatende må "motbevises"/betviles i denne tråden? Hvis så er tilfelle løser vi dette enkelt i fremtiden med mange bilder, uten tekst. Dette er ikke for å være sutrete, men om så er tilfelle ønsker jeg ikke å risikere å fremstå på denne måten.

    Et annet viktig poeng å få frem her er at når jeg er på besøk prøver jeg også å forstå hva eieren faktisk er ute etter med sitte oppsett, og gjerne berømme dette selv om det er motstridende egne preferanser.


    Geir Arne
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er vel få som påstår at det spiller dårlig hos K. V., men heller hvor bra det egentlig kunne ha blitt der!
    Jeg tror man skal være forsiktig med å mene noe bestemt om det også inntil man har vært der selv og hørt.

    Mvh
    Roysen
    Det kan vi være enige i, men det burde vel være rom, for en del forbedringer/forandringer i den stua? Personlig så solgte man både sofa, bord og stoler/bokhyller for å komme nærmere nirvana, men ga mer eller mindre opp, da prosjektet ikke lot seg gjøre i denne mø...stua!
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en jordfeil vil uansett ikke representere forskjellen mellom himmel og helvete
    den kan være periodisk i takt med en nabos bruk av feks en gammel brødrister e.l.
    skjønner ikke hvorfor dette blåses opp i noe som skulle være en positiv tråd
    cut the crap guys
    mvh
    Leif
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Oj, Power og gutta, min feil, jeg hadde ikke hadde nok smiletegn, " " osv...! :) Dette er jo et typisk problem når man skriver og ikke kan vise ansiktsutrykk, tone leie og humor! Men jeg vet jo hvor mye dere spøker samt deres gode humor så jeg tenkte ikke at dette kunne bli mottatt feil(min feil)! Det var overhodet ikke noe kritikk eller vondt ment! Måten jeg skrev på var ment humoristisk, overhodet ikke annet!:)
    Når det gjelder strømproblemer er dette mange ganger ting som kommer og går, og er nok årsak til variende oppfatning av lyden vil jeg tro.
    Vadset hadde fortalt om dette problem før vår lytteseanse uten at jeg tenkte noe særlig på dette, men etter en liten påminnelse om dette fra annet hold i ettermiddag falt ting på plass. Power og OAS meget gode kompetanse og erfaring kan vel ikke være så lengt unna Fidelity`s, kan det være så galt da? Jeg mener dette er eneste forklaring, eller som jeg også har antydet tidl. kanskje en ikke ferdig innspillt komponent som gjør ett napp.
    At jordfeil lager skjeve, harde, merkelige lydbilder er ikke noe nytt, flere inkludert undertegn. har opplevd dette i fjorden her.
    Synes denne tråden har tatt en litt annen vending enn den var ment som, tror jeg forlater åstedet:)
    Alt i orden - jeg forstår at jeg ikke forstod. Det virker å foreligge en mulighet for at personer som har vært på "åstedet" :) faktiskt helt reelt kan ha hatt ulike opplevelser - også pga variasjon i strøm / jordfeil.
    Og, som nevnt flere ganger - det er meget hyggelig og bra initiativ i denne tråden.
    Mvh
    JMK
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Jeg vet ikke om jeg er enig i at dette ble en krangletråd, men i den grad det ble det er det kanske ikke helt unaturlig. Vi som har traktert forumet en stund vet godt at det er en del sterke meninger om hva som er riktig veg til målet, og for mange er det my way or the high way. For noen er det helt meningsløst å ha et påkostet oppsett uten å ha et dedikert lytterom med akustikktiltak tilpasset formålet og nøye beregnet plassering av høyttalere og annen type teknologiske løsninger enn apekister, osv. Vadseth befinner seg et godt stykke i motsatt retning. Utgangspunktet er å få musikk med god lyd inn i veldig trivelige omgivelser uten at det skal begrense øvrig livsutfoldelse i stua, og de økonomiske begrensningene er ikke påtrengende. Som ildsjelen bak Fidelity utgjør han den største ambassadøren for en slik tilnærming. Da er det ikke til å undres over om enkelte gjerne ser at resultatet ikke blir like bra som den tilnærmingen de sverger til. Vi så jo litt av det samme i Gaia-prosjektet til Kviserud. Det virket ikke som at alle håpet det skulle bli fullklaff.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Kjære gutter, kan jeg spørre om hva målet med å ta denne diskusjonen som er i gang i her denne tråden? Det var i allefall ikke min intensjon med denne tråden, selv om den heller ikke skulle være noen hyllest-tråd.

    Saken er at jeg har vært hos KV og opplevd lyden den dagen, med det utstyret og mine preferanser, samt gjort det tydelig at dette var mine subjektive inntrykk. Vi var tre stykk på besøk denne dagen og selv om vi ikke var helt enige om hva som falt i smak og ikke virket det som om det var bred enighet om at dette låt bra. Da blir spørsmålet mitt; er det fordi jeg er forhandler av Marten at mine inntrykk tilsynelatende må "motbevises"/betviles i denne tråden? Hvis så er tilfelle løser vi dette enkelt i fremtiden med mange bilder, uten tekst. Dette er ikke for å være sutrete, men om så er tilfelle ønsker jeg ikke å risikere å fremstå på denne måten.

    Et annet viktig poeng å få frem her er at når jeg er på besøk prøver jeg også å forstå hva eieren faktisk er ute etter med sitte oppsett, og gjerne berømme dette selv om det er motstridende egne preferanser.


    Geir Arne
    Godeste ganielsen, JEG kan forsikre både deg og KV, om at jeg IKKE var ute etter å ta noen av dere i denne sammenheng.
    Det er jeg fremdeles ikke, og kommer heller ikke til og vektlegge det i overskuelig fremtid.
    Som deg formidlet jeg mine subjektive opplevelser og inntrykk underbygget av andre nerders opplevelser etter beste evne.
    Jeg diskuterte mine opplevelser vel og lenge med andre, kontroll lyttet i eget og andre anlegg, og fikk som kjent ikke hva jeg hørte hjemme i KVs stue til å stemme. Noe var galt, og det viser seg jo at det var det.
    På bakgrunn av det stusser jeg jo over at dette ikke er "oppdaget" tidligere.
    Eller kanskje det bare var ekstra uttalt den kvelden jeg var der? Dette er nok noe vi aldri vil få svar på.
    kanskje burde jeg tatt dette direkte med KV?
    Det følte jeg var vanskelig tatt i betraktning alle de stående ovasjonene innad i redaksjonen.
    Men lettsindig som jeg er, gikk jeg på luften med det hele.
    Og det ble det jo rabalder av, og noen synes sikkert jeg er en drittsekk etter dette. Mens andre igjen synes jeg har "guts".
    Sånn er det jo, men det får jeg bare leve med.
    Dog er jeg av den mening at når det testes så mye utstyr i en utsøkt stue, så bør jo ting tilstrebes å være på stell det meste av tiden.
    Så i all vennskaplighet til redaksjonen i Fidelity, kanskje noen kontroll rutiner ut over de man har i dag er på sin plass?

    Avslutningsvis synes jeg IKKE at du ganielsen skal la være og mene noe når du har vært på tur.
    Men fortsett med hyggelige bilder og skriflige inntrykk.
    Det beriker forumet (eller barnehagen vår om du vil :rolleyes:).
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg må si jeg støtter Powerpoint her. "Hjemme hos" reportager er stort sett alltid koselige beskrivelser av de positive sidene man opplever hos den man besøker. Det som er spesielt i dette tilfellet er at dette ikke er anlegget til en "ordinær audiofil". Dette er anlegget til redaktøren i skandinavias høyest annerkjente magasin. Flere av leserne av magasinet er medlemmer på forumet og betaler for å lese om evalueringene som blir gjort av forskjellig utstyr med det omtalte anlegget som rettesnor. Det er derfor i mine øyne helt OK å ha en litt annen tilnærming til å skrive en "hjemme hos" fra dette anlegget enn andre. Når det er sagt skal jeg være lynraskt ute med å fortelle at jeg aldri har hørt det omtalte oppsettet og kan derfor ikke si noe om hvordan jeg synes det lyder. Jeg kan derfor ikke si noe om i hvilken leir jeg hører hjemme med hensyn til lydinntrykkene. Det jeg her kommenterer er at det må være lov å ha et litt større fokus på negative sder ved lydopplevelsen i dette anlegget enn normalt ved "hjemme hos" besøk.

    Mvh
    Roysen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fornuftig synspunkt som jeg fullt ut støtter
    om man påtar seg jobben som "anker", bør man være sikker på at det sitter
    mvh
    Skipper Leif
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Tjae det ser da 10 gange bedre ud end hos en Dansk anmelder . Hans anlæg har aldrig været særligt godt . Det siger de fleste . Han roder med høyttalere hele tiden. Tror han har forstand på det men de mest mystiske usammenhængende projekter. :)
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Flott stue og anlegg, låter sikkert veldig fint der.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.648
    Sted
    Skien
    Hei
    Jeg la ut noen linjer ganske tidlig i denne linken da jeg var en av tre som var hos Knut den dagen bildene ble tatt. Ser at flere som har skrevet kommentater som har vært der har skrevet flere innlegg så da tar jeg også meg friheten til å nyansere litt mer en jeg gjorde i det første innlegget.

    Det var en svært hyggelig dag hos Knut han er jo hyggeligheten selv :) Artig og være i stuen som jeg har sett så mye bilder fra og lest om .Takk Knut for alle de fine reportasjene du har skrevet i alle disse årene, du har beriket mitt hifi liv med måten du skriver på og legger frem dine meninger og lytteopplevelser når du tester utstyr.
    Og ikke minst hils Konemor for at hun har den tolmodigheten med at du kan bruke stuen din til så mye testing, så vi kan kose oss med et flott Fidelity blad. (Håper du kommer til å skrive i mange år til Knut)

    Hjemme hos reportasjer:
    Når jeg er ute i stuen til andre og lytter på anlegg så prøver jeg og lytte til det positive i oppsettet og ikke det negativet, jeg trur at noe positivt er det i alle anlegg i de fleste stuer nesten uansett hvordan utstyr man har. Negative ting finner man også når man går etter sin egen preferanser vis man vil. Jeg har personlig tidligere uttalt meg for raskt og "tråkket" feil når jeg har vært på hjemme besøk i andre stuer. Dette har jeg forhåpentligvis lært av for noen år siden og blitt mer bevist på, mener at Hjemme hos reportasjer som vi lager når vi er rundt i stuer og skriver om på Hifisentralen så bør det være en normal høflighet å ta frem det positive man opplever vis ikke eieren selv ønsker at man drar frem enkelte ting som man kan ønske seg anderledels etter egne preferanser. For jeg spørsmål av eieren selv under fire øyne og han øsnker min mening etter mine preferanser så det blir det en annen sak da sier jeg hva jeg opplever rett ut.Håper det blir mange Hjemme hos reportasjer i fremtiden og jeg kommer selv sikkert til å legge flere inn.

    Det som er spesielt i dette tilfellet er at dette ikke er anlegget til en "ordinær audiofil". Dette er anlegget til redaktøren i skandinavias høyest annerkjente magasin. Da mener jeg at vi kan "driste" oss til å nyansere litt mer og være noe mer direkte. Synes det er en ærlig sak og og litt "tøft" gjort av Powerpoint og Jamakr og sette ord på sine opplevelser. Dette er tross alt stuen til Mr Hifi de uttaler seg om,synes de også forklarer seg seriøst og grundig sine innlegg på sine opplevelser og som de selv sier dette er deres mening og ikke noen fasit. Vil tru at Knut å gjengen takler dette helt greit noe som de også bør gjøre. Er jo ikke bestandig vi heller er enig i alt de skriver (da hadde det blitt kjedelig lesning)

    Min opplevelse av lyden hos Knut:
    Vil først si at jeg liker svært dårlig og uttale meg etter å kun ha vært i stuen i alt for kort tid + at jeg liker å ha utstyret hjem i min egen stue over en tid før jeg gjør opp en mening.
    Jeg kjenner litt til APL sin lydsignatur da jeg har hørt den i flere oppsett. Når det gjelder Adyton forsterkeren så kan jeg uttale meg litt om den da jeg har hatt samme type forsterker som står i stuen til Knut hjemme i min egen stue til test på mitt eget utstyr. Coltrane Høyttaleren har jeg hørt en gang tidligere.
    Når vi kom inn så startet vi med klasisk musikk, dette syntes jeg spilte formidabelt bra jeg storkoste meg :) og tenkte dette blir balsam for ørene i noen timer. Men så satt vi på musikk som det var mer tyngde nedover i og jeg tenkte Hva er dette for noe! her var det totalt ute å kjøre i bassområde det var for mye bass som gikk langt opp i mellomtonen etter mine ører og forlite kontroll helt i bunn. Men det som er kjekt med disse høyttalerene er at bassen kan justeres og det gjorde Knut ganske raskt da han også tydeligvis hørt det samme, da satt bassen klart bedre. Jeg var veldig spent på mellomtonen og litt oppover i diskantområde på disse høyttalerene da jeg hørte de forrige gang på en annenplass så syntes jeg de var for harde i mellomtonen og oppover og manlet noe fylde og varme etter mine ører.
    Her hørte jeg det samme igjen! det ble litt for slangt og tynt og tidvis hardt oppover i registeret, spesielt når vi dro litt på. Jeg ba Knut om å spille en anelse lavere og da ble det noe bedre men fortsatt for slangt og hart etter mine ører.
    Da jeg kjenner litt til de øvrige komponentene så "drister" jeg meg til å si at Coltrane 2 rett å slett ikke er helt min "cup of tea" har ikke opplevd Adyton forsterkeren eller APL som tynne og harde oppover når jeg har hørt de. Syntes lydbilde var bredt og høyt og la ikke noe merke til at det ikke var fin dybde i lydbildet når jeg satt i sweet spot. Har hørt Django høyttalere fra Martens og de syntes jeg spiller med en varmere og fyldigere mellomtone så det kan virke som det er meningen å ha en litt annen type lyd selv om det er fra samme merke.
    Stuen til knut fungerer bra og for oss som ikke har dedikert lytterom så skulle nok de fleste av oss byttet ut stuen våres med Knut sin stue.Når det gjelder plassering av høyttalerene så vet nok Knut og gjengen hvor de forskjellige høyttalerene fungerer best i rommet.Litt artig og lese om de som uttaler seg etter å kun ha sett på bilder (smiler) skulle gjerne hatt de ørene for de må høre jæv.... bra!:)
    Tusen takk Knut for en spesielt hyggelig seanse hos deg
    Mvh: Espen L
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ikke engang banken er sikker.......:rolleyes:
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Uten å ha lest siste par sider,men har fått med meg at det var snakk om jordfeil på et gitt tidspunkt.
    Det einaste og beste forslaget mitt må vere å prøve å få ny audiens hos Vadseth,såsant Vadseth(evnt andre også frå redaksjonen) friskmelder anlegget på samme tidspunkt.

    Ein tråd videre med synsing om ditt og datt om strøm ol ender uansett kun i vissvass.
    Altså rykk tilbake til start,som det heiter i monopol.

    Mvh.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Jeg har heller ikke opplevd APL eller Adyton tynne eller harde oppover, men det har jeg aldri opplevd av Marten-høytalere heller. Nå har jeg ikke fått høre Coltrane 2 ennå, men jeg har hørt forgjengeren, samt Coltrane Supreme, Bird, Miles III og et par til. Mulig de bare er "my cup of tea", men jeg får det liksom ikke helt til å rime. Kanskje de passer bedre sammen med en god rørforsterker, f. eks en Rogue Zeus. Så hvis noen har et par Coltrane 2 til overs...

    Jeg tror i alle fall jeg ville gitt dem en sjanse til, uten jordingsfeil.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Jeg må si jeg støtter Powerpoint her. "Hjemme hos" reportager er stort sett alltid koselige beskrivelser av de positive sidene man opplever hos den man besøker. Det som er spesielt i dette tilfellet er at dette ikke er anlegget til en "ordinær audiofil". Dette er anlegget til redaktøren i skandinavias høyest annerkjente magasin. Flere av leserne av magasinet er medlemmer på forumet og betaler for å lese om evalueringene som blir gjort av forskjellig utstyr med det omtalte anlegget som rettesnor. Det er derfor i mine øyne helt OK å ha en litt annen tilnærming til å skrive en "hjemme hos" fra dette anlegget enn andre. Når det er sagt skal jeg være lynraskt ute med å fortelle at jeg aldri har hørt det omtalte oppsettet og kan derfor ikke si noe om hvordan jeg synes det lyder. Jeg kan derfor ikke si noe om i hvilken leir jeg hører hjemme med hensyn til lydinntrykkene. Det jeg her kommenterer er at det må være lov å ha et litt større fokus på negative sder ved lydopplevelsen i dette anlegget enn normalt ved "hjemme hos" besøk.

    Mvh
    Roysen
    For øvrig, så er det en hjemme hos Roysen reportasje i det nyeste Watt!!!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror i alle fall jeg ville gitt dem en sjanse til, uten jordingsfeil.
    Jeg tror jeg ville ha gitt de en sjanse med jevnere frekvensrespons og uten for mye romnoder. ;)

    Selv har jeg hørt Coltrane, modellen under med litt mindre elementer. Bassresponsen endret seg ganske mye med litt flytting. Helt vanlig det. Det låt ikke slankt og heller ikke hardt oppover.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Etter å ha fulgt med litt på denne tråden er jeg glad for at ingen offentliggjør bilder fra min stue. Jeg fikk litt bange anelser da jeg så overskriften på tråden, men ble gledelig overrasket da bildene viste at stua faktisk ser ut som en helt vanlig stue uten masse akustiske tiltak og fjas. Hvordan det så låter, får de som har vært der og hørt, få lov til å bedømme. Det som er viktig, er at stua åpenbart er ment som et rom til å leve i, og greier han å kombinere det med tilfredsstillende lyd, er det jo utrolig bra.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    "Akustiske tiltak og fjas"?
    Jeg synes oppriktig talt at dette blir litt negativt ladet. Faktisk så er slike tiltak ganske nødvendige, i de aller fleste rom.
    Akustiske tiltak behøver ikke nødvendigvis å synes, og / eller så kan de meget vel "kamufleres" på en for de fleste, akseptabel måte.

    Du bør tenke over at et teppe på gulvet, møblement, bokhyller, planter, et veggteppe osv, faktisk er akustiske tiltak! Ikke bestandig like tilsiktede, men faktum er at effekten er ganske sammenfallende med det du antakelig ser for deg av dempeplater, diffusorer osv?
    Hvordan tror du lyden hos KV hadde vært, om rommet hadde vært fullstendig nakent?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    "Akustiske tiltak og fjas"?
    Du bør tenke over at et teppe på gulvet, møblement, bokhyller, planter, et veggteppe osv, faktisk er akustiske tiltak! Ikke bestandig like tilsiktede, men faktum er at effekten er ganske sammenfallende med det du antakelig ser for deg av dempeplater, diffusorer osv?
    Hvordan tror du lyden hos KV hadde vært, om rommet hadde vært fullstendig nakent?
    Ja, det er nettopp det jeg har tenkt over, og prøver å innrede stua i samsvar med det du skriver og KV helt sikkert har gjort. Jeg tror vi egentlig er ganske enige. :)

    PS Jeg kan godt rette "akustiske tiltak" til "synlige akustiske tiltak".
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn