Hjemme hos Knut Vadseth fra Fidelity, med Espen L, SAL og ganilsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja, faktisk! :)

    Jeg reagerte bare på uttalelsen din, selv om jeg godt kan forstå hva du egentlig mener. ;-)

    For faktum er jo, at det tross alt er endel her inne som får både kvalme og diare, så fort man snakker om akustikkplater og diffusorer. Bare for å ha nevnt et par mulige tiltak.
    Og tenker kanskje ikke over at man i mange sammenheng, langt på vei har løst en del av problemet uten å være over det? Det kan i alle fall virke slik, enkelte ganger.

    Samtidig kan man også i en god del tilfelle, ytterligere forbedre lyden i sine rom med relativt enkle grep / akustiske tiltak som ikke nødvendigvis behøver å være hverken påtrengende eller sjenerende. Noe ikke alle kanskje tenker over?
    --
    Jeg har lyst til å gjøre en liten tilføyelse her, hva temaet angår: Uten på noen måte å kritisere rommet man (tidvis) diskuterer, så slår det meg at vindusflatene til høyre i rommet er ganske store. Noe som i alle fall i noen grad, vil gi reflektert lyd.
    Nå "reddes" imidlertid situasjonen ved at høyttalerne ser ut til å være vinklet "spot on" lytteposisjon, og derved ungår man nok langt på vei problemet med førsterefleksjoner.
    Uten å mistenke den godeste Vadseth, (som jeg har stor respekt for), for ikke å ha tenkt over denne detaljen.
    Men når man som meg, er ganske opptatt av slike "fenomener", så reagerer man jo bare av sunn fornuft.
    Uten dermed å mene at den alltid vil være rådende.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hyggelig svar. :)

    Jeg har en svær kommode fra 1870-tallet som alle mente var i veien for høyttalerne, og stjal lyd fra rommet. Etter en del overlegninger med kona,fikk jeg flyttet kommoden. Med den forsvant også en del av dempingen i rommet. Så nå har jeg bedre plass, men dårligere lyd.

    Jeg vet ikke om kommoden kommer inn igjen, men får vel finne på ett eller annet som ser pent ut og som samtidig funker. Hallvar Rostad har foreslått et vevd veggteppe i ull. Kanskje det, så demper jeg førsterefleksen i veggen også. ....

    Akustikk er faktisk ikke helt lett.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nei, det er sant!
    Det er jo ikke for ingenting at det finnes fagfolk innen temaet. Men sannelig kan man lese seg til mangt og mye, og oppnå ganske gode resultater!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Hyggelig svar. :)

    Jeg har en svær kommode fra 1870-tallet som alle mente var i veien for høyttalerne, og stjal lyd fra rommet. Etter en del overlegninger med kona,fikk jeg flyttet kommoden. Med den forsvant også en del av dempingen i rommet. Så nå har jeg bedre plass, men dårligere lyd.

    Jeg vet ikke om kommoden kommer inn igjen, men får vel finne på ett eller annet som ser pent ut og som samtidig funker. Hallvar Rostad har foreslått et vevd veggteppe i ull. Kanskje det, så demper jeg førsterefleksen i veggen også. ....

    Akustikk er faktisk ikke helt lett.
    Nu er det vel det at tæppet dæmper i et helt andet område end kommoden. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kanskje ikke om det er Bidjar teppe og IKEA kommode:cool:
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Det som egrer meg litt med denne tråden er at når det gjelder Jørgen Hattemakers anlegg så kan man kommentere det meste, men når det gjelder Kong Salomo sitt så er det helligbrøde å i det hele tatt insinuere at noe kan gjøres bedre. I mitt hode er enhver kritikk god kritikk, i den forstand at noe alltid kan bli bedre og at det da er fint å få frem mulighetene. Selv ser jeg veldig frem til lyttekveld hjemme hos meg en gang i fremtiden for å få innspill til forbedringer. Noen sikkert mindre gode enn andre, men jeg vil like gjerne ha disse også frem i lyset. :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Kjære gutter, kan jeg spørre om hva målet med å ta denne diskusjonen som er i gang i her denne tråden? Det var i allefall ikke min intensjon med denne tråden, selv om den heller ikke skulle være noen hyllest-tråd.

    Saken er at jeg har vært hos KV og opplevd lyden den dagen, med det utstyret og mine preferanser, samt gjort det tydelig at dette var mine subjektive inntrykk. Vi var tre stykk på besøk denne dagen og selv om vi ikke var helt enige om hva som falt i smak og ikke virket det som om det var bred enighet om at dette låt bra. Da blir spørsmålet mitt; er det fordi jeg er forhandler av Marten at mine inntrykk tilsynelatende må "motbevises"/betviles i denne tråden? Hvis så er tilfelle løser vi dette enkelt i fremtiden med mange bilder, uten tekst. Dette er ikke for å være sutrete, men om så er tilfelle ønsker jeg ikke å risikere å fremstå på denne måten.

    Et annet viktig poeng å få frem her er at når jeg er på besøk prøver jeg også å forstå hva eieren faktisk er ute etter med sitte oppsett, og gjerne berømme dette selv om det er motstridende egne preferanser.


    Geir Arne
    Godeste ganielsen, JEG kan forsikre både deg og KV, om at jeg IKKE var ute etter å ta noen av dere i denne sammenheng.
    Det er jeg fremdeles ikke, og kommer heller ikke til og vektlegge det i overskuelig fremtid.
    Som deg formidlet jeg mine subjektive opplevelser og inntrykk underbygget av andre nerders opplevelser etter beste evne.
    Jeg diskuterte mine opplevelser vel og lenge med andre, kontroll lyttet i eget og andre anlegg, og fikk som kjent ikke hva jeg hørte hjemme i KVs stue til å stemme. Noe var galt, og det viser seg jo at det var det.
    På bakgrunn av det stusser jeg jo over at dette ikke er "oppdaget" tidligere.
    Eller kanskje det bare var ekstra uttalt den kvelden jeg var der? Dette er nok noe vi aldri vil få svar på.
    kanskje burde jeg tatt dette dirkete med KV?
    Det følte jeg var vanskelig tatt i betraktning alle de stående ovasjonene innad i redaksjonen.
    Men lettsindig som jeg er, gikk jeg på luften med det hele.
    Og det ble det jo rabalder av, og noen synes sikkert jeg er en drittsekk etter dette. Mens andre igjen synes jeg har "guts".
    Sånn er det jo, men det får jeg bare leve med.
    Dog er jeg av den mening at når det testes så mye utstyr i en utsøkt stue, så bør jo ting tilstrebes å være på stell det meste av tiden.
    Så i all vennskaplighet til redaksjonen i Fidelity, kanskje noen kontroll rutiner ut over de man har i dag er på sin plass?
    Powerpoint, det var ikke dette med dine/deres mening jeg reagerte på. Slike motstridende meninger har jeg vanligvis ingen problem med å forstå da vi er heldigvis en god samling av unike individ.

    Det jeg finner en smule uheldig er at vår(altså oss tre omtalt i overskriften) tur til KV drar seg ut til å inkludere masse til dels negativ omtale om nevnte oppsett. At andre ytrer sine meninger er ikke noe problem, men når det skjer i en tråd jeg/vi starter blir jeg betenkt over hvor mange som faktisk ønsker at jeg skal skrive noe om deres oppsett i etterkant. Jeg unders stadig hvorfor det ikke er laget en tråd om deres besøk, hvor dere kunne tatt opp denne problemstillingen de fleste i OAS rapporterer om.(?)

    Avslutningsvis synes jeg IKKE at du ganielsen skal la være og mene noe når du har vært på tur.
    Men fortsett med hyggelige bilder og skriflige inntrykk.
    Det beriker forumet (eller barnehagen vår om du vil :rolleyes:).
    Avsluttningsvis takker jeg for tilliten. ;)


    Geir Arne
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Dette forstår jeg ikke, Ganilsen. Når man skriver noe på et offentlig forum, må man nesten forvente at andre både har og uttrykker meninger både om hva du har skrevet og det du har skrevet om.

    Jeg tror folk vet bedre enn å danne seg negative inntrykk av deg basert på andres beskrivelser av det du har skrevet om.

    Mvh
    Roysen
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Minner om regel #3 . Den kan passe her.
    3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.
    Slik jeg ser det er det nesten bare konstruktiv og begrunnet kritikk som er kommet i denne tråden. Trenger ikke legge mer i det enn det.

    Har selv hatt hjemmebesøk fra noen medlemmer som skrev om hvordan ting var hos meg. Og det var riktige ankepunkter som kom fram i ettertid. Helt flott.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det som egrer meg litt med denne tråden er at når det gjelder Jørgen Hattemakers anlegg så kan man kommentere det meste, men når det gjelder Kong Salomo sitt så er det helligbrøde å i det hele tatt insinuere at noe kan gjøres bedre. I mitt hode er enhver kritikk god kritikk, i den forstand at noe alltid kan bli bedre og at det da er fint å få frem mulighetene. Selv ser jeg veldig frem til lyttekveld hjemme hos meg en gang i fremtiden for å få innspill til forbedringer. Noen sikkert mindre gode enn andre, men jeg vil like gjerne ha disse også frem i lyset. :)


    Er det virkelig sånn du ser det? At argumentasjonen mot de inntrykkene som ikke bare er positive, er motivert av at det er Knut Vs anlegg det er snakk om? Grunnen til at jeg har skrevet det jeg har skrevet, er så enkel som at jeg rett og slett ikke kjenner meg igjen i beskrivelsene. Ikke i det hele tatt. Det har virkelig ingenting med helligbrøde å gjøre.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Helligbrøde? Jeg for min del synes denne diskusjonen har foregått i sømmelige former. Langt innenfor det man kan forvente på et nettforum.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skulle tro dette var utdebattert nå?
    mvh
    Leif
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.955
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det jeg finner en smule uheldig er at vår(altså oss tre omtalt i overskriften) tur til KV drar seg ut til å inkludere masse til dels negativ omtale om nevnte oppsett.
    Du er på www, Kroksleiven :D



    .....og før dette tas negativt så løper jeg inn for å fortelle at det er rent humoristisk og at du ikke kan bli overrasket over responsen som kommer. Du er på www aka HFS, sånn er det bare.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan prøve å forklare litt bedre hva jeg mener. :)

    Slik jeg tenker er det litt forskjell på en tråd i kategorien "galleri" og det øvrige på HFS. Dog har man innenfor her igjen to underkategorier som jeg selv også opplever som litt forskjellige. Vi har "jeg har vært på besøk hos" og "mitt annlegg og billedtråder". I sistnevnte har som regel eieren av oppsettet startet tråden, og da kan man se ann litt om det er åpent for diskusjon og personlige meninger eller ikke(mener jeg). Innunder førstnevnte har ofte en tredjepart startet tråden og den som eier oppsette er litt mer utenforstående, selv om jeg i dette tilfellet(som alltid) fikk tillatelse til å skrive om opplevelsen og legge ut bilder før jeg faktisk gjorde det.

    Det er mulig det er meg det er noe galt med, men her legger jeg ikke en tråd om det er diskusjon jeg vil ha, selv om mange kanskje er uenig i det som skrives. Hadde det vært en diskusjon rundt dette godt omtalte oppsettet som skulle diskuteres hadde den blitt lagt under "hifi-generelt".


    Geir Arne
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.955
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, vi er langt fra uenige GA!

    Men du legger ut en tråd på HFS om noe som har med Fidelity og/eller Knut Vadseth å gjøre.
    Da BLIR det greier da, sånn er det bare. ;)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, vi er langt fra uenige GA!

    Men du legger ut en tråd på HFS om noe som har med Fidelity og/eller Knut Vadseth å gjøre.
    Da BLIR det greier da, sånn er det bare. ;)
    Det er bra. :)

    Den har heller ikke direkte ment mot deg. Bare en generell forklaring fra min side, derfor ingen quote. ;)


    Geir Arne
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg har ikkke hatt som hensikt å kommentere person. Jeg tillater meg dog og synes det er merkelig at så dyrt og flott utstyr er satt opp på på en slik måte, og i et såpass dårlig akustisk miljø at det er nødt til å ha meget store konsekvenser for lyden. Men det er hver mann sitt valg. Noen prioriterer estetikk høyere enn andre og alle har heller ikke mulighet eller lyst til å innrede et "studio". Jeg har hørt såpass mye utstyr i normale stuer, at jeg lett kan se en stor del av årsaken til rotete og distansert lyd i det rommet. Men jeg beklager at jeg formulerte meg litt skarpt, men det var altså anlegget og sammenhengen mellom oppstilling og negative lytteinntrykk fra flere jeg ville kommentere.
    Støtter dette fullt ut. Jeg har selv bodd forskjellige steder og har satt opp anlegg i mange forskjellige rom, med en del erfaringer som resultat. Når jeg ser hvordan anlegget til Vadseth er satt opp får jeg umiddelbart en følelse av at her må det bli trøbbel. Jeg har desverre ikke hatt gleden av å høre anlegget eller å besøke Vadseth, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan dette låter, så min kommentar her er kun på generellt grunnlag. Dog, som norges mest omtalte anlegg/lytterom må det være lov å uttale seg siden det er åsted for opphavet til mang en produktomtale ( hvilket i Norge er leve eller dø for et produkt... ).

    Funbunny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn