Hjemme hos Knut Vadseth fra Fidelity, med Espen L, SAL og ganilsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk for reportasje Ganilsen!:)

    Dette er et oppsett jeg gjerne skulle ha lyttet til og tviler ikke på at dette kan omtales som et "presisjonsverktøy". At et anlegg spiller forskjellig på ulike innspillinger kan sjelden være annet enn et kjempeskussmål.

    Setter pris på dine åpne tanker og refleksjoner rundt dette.

    PS: et flygel som spiller med kan like gjerne bidra positivt i den grad det bidrar med noe i det hele tatt i "hvilemodus". En tone med dens overtoner fra høyttalerene vil kun trigge strengene på samme frekvens og medfølgende toner og vil ha meget lav lydstyrke og henge kort i luften. Formen på et flygel kan like godt bety mere for spredning av høyefrekvenser i ørehøyde med sine buer og "trapper".
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Artig reportasje og fine bilder. Hadde vært spennende å få hørt dette oppsettet engang.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Veldig bra og godt å se at et anlegg integrert i en "vanlig" stue og som definitivt låter bra!

    Selv har jeg "sluppet" anlegget ned i min stue der det var plass til et par ML høyttaler, der de låter best og et rack nær der jeg sitter. Ikke symetri og like avstander på noe men det låter bra, selv om jeg rusler rundt og pusler med andre ting. Har lagt det ut på AVForum og fått noen spydige kommentarer - som jeg driter i :)

    Det virker som noen har bestem hvordan det skal set ut: Det skal stå på en ren vegg, rack er ut man skal plasser komponentene i et bredt lavt møbel og alt skal være svart. Alt skal være pinelig symetrisk - oppmålt med skyvelære - gjerne, og man skal sitte i "sweet spot" rett opp og ned og ikke vri på hodet - først da låter det bra.

    Kjøss my ass og hipp hurra for Vadseth og andre som tør å tenke sjæl.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fin reportasje, og fine bilder, fra et fint rom. Kjenner det jo godt igjen fra Fidelity, men kjekt å se andre bilder og nye vinkler.
    Det gir meg forresten ideer om framtidig høyttalerplassering både nede og oppe. Og flygel....
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Hei Knut
    Takk for at du åpnet dørene for oss, veldig gøy å endelig sitte i den stuen som jeg har sett bilder fra i Fidelity i så mange år og som det har vært så mye flott utstyr innom til test i løpet av årenes gang. Tanken som streifet meg når jeg satt der i stuen var at her må det være rimelig stor trafikk med utstyr ut og inn som skal testes og ikke minst noen skribenter i Fidelity som til stadig sikkert er innom for å være med å teste utstyr og dette skjer i den daglige stuen for at Fidelity skal bli utgitt! Tviler på om det er så mange som ville brukt sin egen dagligstue til dette og mine tanker går også til fruen i huset, hun kan ikke være mye "skarp" i kantene for og godta den trafikken i stuen sin året rundt :)
    Etter litt hifi prat som er veldig artig når mann sitter med en person som har så lang erfaring og ikke minst har hørt så ekstremt mye utstyr var ekstra gøy. Knut kjørte i gang med klassisk musikk (Rachmanino) og fulgte på med annen musikk som vi hadde med selv.Det spilte åpent og detaljert med fin dybde og rom.Skulle det være noe jeg personlig kunne tenkt meg etter en egentlig alt for kort lytteseanse til og uttale meg så vil det være en noe fyldigere lyd i mellomtonen og oppover, føltes at det til enkelte tider kunne bli noe "tynt" når vi dro litt på. Dette har jeg opplevd også tidligere når jeg har hørt disse høyttalerene så dette trur jeg er høyttalerene og ikke det andre utstyret. Men dette er min smak og selvfølgelig ikke noen fasit og jeg har full forståelse for at andre er helt uenig med meg. Når bassen ble skrudd ned til minus på høyttalerene så syntes jeg den ble fint integrert i lydbildet. Anlegget skilte særdeles godt mellom innspillingene noe som er positivt og ikke minst en stor fordel når anlegget brukes til å teste så mye utstyr på.
    Dette var gøy Knut og igjen tusen takk for at vi fikk komme.
    Mvh: Espen L
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei,
    advarsel: banning i kjerka kommer.
    (og det før kirketid en søndag -jeg gruer meg litt).
    Har for ikke alt for lang tid siden hatt gleden av å høre det samme oppsettet (så langt jeg kan se) i samme rom. Meget hyggelig vertskap med stor gjestfrihet. Nybakte boller fra mesteren selv - gled ned.
    Anlegget bestod utvilsomt av meget gode komponenter. Lyden - hmmm.
    Jeg satt i tre posisjoner - en gang langt ut mot høyre, to ganger nesten sentrert (en gang i sofaen og en gang på gulvet foran bordet).
    Mitt største problem var at jeg for det meste "hørte kun en høyttaler". Det var svært lite rom å høre. Det ble spilt forholdsvis høyt og musikk jeg både kjente og ikke kjente. På de tingene jeg kjente (Eivør sin live plate og Pin Floyd) ble jeg meget overrasket. Eivør hørtes innestengt ut - eller rettere sagt fjern ut. Det virket som hun stod langt bak på scenen - og stemmen kom på ingen måte til sin rett. Pin Floyd ble rett og slett ikke godt avspilt - det ble både rotete og skarpt - spesielt i mellomtone og oppover.
    Hva skjedde? Jeg har tenkt mye på det. Jeg har ikke gode svar. Selv har jeg en kjent hørsesvekkelse på et øre (bruker apparat for kompensere mest mulig). Det er således meget mulig at min hørsel da gjør at jeg ikke fikk samme opplevelse som andre har hatt. Samtidig så lød i mine ører noe av musikken klart bedre enn de nevnte. Det var rett og slett varierende med musikk og innspillinger.
    La det være sagt at jeg har stor respekt for KV og Fidelity sitt arbeide gjennom lang tid, og vil gå så langt som å si at jeg også er takknemlig for det. Angsten har tatt meg litt når jeg så at det manglet omtale av neste nummer i siste blad. Dette bare for å forsikre om at det ikke er ment som et angrep på mesteren selv. Det var bare det at jeg hørte noe annet enn det virker som mange andre har gjort.
    Mvh
    JMK
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En ærlig sak det der. Smaken er forskjellig.
    Synes fremdeles slike hjemme hos reportasjer er underholdende, lærerrike, interessante mm.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei lurer på en ting ; Spilles det med det Gitteret på ellementene ved hifi testing /spilling ,eller er disse på som beskyttelse når det ikke spilles. Mvh Roy K
    Dette står på hele tiden.


    Geir Arne
    Hei Geir Arne
    Spurte deg om gitter på høyttaler spilles /testes med på.
    og som du sier står disse alltid på ??? , Ikke for og klage og rakke ned på utstyr, men er kritisk til enkelte ting i hifi oppsett/ht gittere Osv når det gjelder og ta ut dei siste men gode prosentene for lyden helt gratis, Har selv flere Ht sett og hadt enda flere , det som eg har erfart er når du spiller med disse på er att lyden ikke kommer helt ut , Spessielt på Diskant og Mellomtone, merker det spessielt god på Jm lab Fokal 927 SE 25 aniversary /beryllium /utopia ellementer.Diskant blir hard, rommet blir mindre,mellomtonen har ikke den klare lyd glansen ,merkes godt i vokaler. Det merkest tydeligere i negativ retning jo bedre alt utstyr i oppsettet er IMO.
    Var det mine Ht så var disse gittere borte for godt ,spessielt diskant og mellomtone . Kan ikke skjønne att disse ht spiller annerledes /åpnere og bedre med disse av ved musikk avspilling, det er små nyanser det er snakk om,Men burde testes ut , Ingen brems i siste viktige ledd .:eek: Mvh Roy K Ps andre som har erfaringer her med disse type Ht/ellementer .
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei lurer på en ting ; Spilles det med det Gitteret på ellementene ved hifi testing /spilling ,eller er disse på som beskyttelse når det ikke spilles. Mvh Roy K
    Dette står på hele tiden.


    Geir Arne
    Hei Geir Arne
    Spurte deg om gitter på høyttaler spilles /testes med på.
    og som du sier står disse alltid på , Ikke for og klage og rakke ned på utstyr, men er kritisk til enkelte ting i hifi oppsett/ht gittere Osv når det gjelder og ta ut dei siste men gode prosentene for lyden helt gratis, Har selv flere Ht sett og hadt enda flere , det som eg har erfart er når du spiller med disse på er att lyden ikke kommer helt ut , Spessielt på Diskant og Mellomtone, merker det spessielt god på Jm lab Fokal 927 SE 25 aniversary /beryllium /utopia ellementer.Diskant blir hard, rommet blir mindre,mellomtonen har ikke den klare lyd glansen ,merkes godt i vokaler. Det merkest tydeligere i negativ retning jo bedre alt utstyr i oppsettet er IMO.
    Var det mine Ht så var disse gittere borte for godt ,spessielt diskant og mellomtone . Kan ikke skjønne att disse ht spiller annerledes /åpnere og bedre med disse av ved musikk avspilling, det er små nyanser det er snakk om,Men burde testes ut , Ingen brems i siste viktige ledd .:eek: Mvh Roy K Ps andre som har erfaringer her med disse type Ht/ellementer.
    Du har nok noe rett i det du sier, og jeg mener at man kan ta av(eller bestille uten) gitter. På eget ansvar såklart. Det viktigste tror jeg uansett er at elementene i såfall er konstruert for å ha dette gitteret foran. Når jeg har hørt på Marten, Tidal og andre merker med Accuton elementer er det ingen tegn på at disse "holder igjen", selv om jeg holder muligheten åpen.

    Når det er sagt kan dette også ha en positiv effekt ved at man sprer litt bedre(litt diffraksjon) ved høyere frekvens. Dette blir dog kun spekulasjon fra min side og på ingen måte noe jeg har fått bekreftet eller avkreftet av Marten selv. Men dette er definitivt en problemstilling jeg skal ta opp med Marten neste gang jeg er hos de.

    Jeg håper dette kanskje ga et litt bedre svar. :)


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei,
    advarsel: banning i kjerka kommer.
    (og det før kirketid en søndag -jeg gruer meg litt).
    Har for ikke alt for lang tid siden hatt gleden av å høre det samme oppsettet (så langt jeg kan se) i samme rom. Meget hyggelig vertskap med stor gjestfrihet. Nybakte boller fra mesteren selv - gled ned.
    Anlegget bestod utvilsomt av meget gode komponenter. Lyden - hmmm.
    Jeg satt i tre posisjoner - en gang langt ut mot høyre, to ganger nesten sentrert (en gang i sofaen og en gang på gulvet foran bordet).
    Mitt største problem var at jeg for det meste "hørte kun en høyttaler". Det var svært lite rom å høre. Det ble spilt forholdsvis høyt og musikk jeg både kjente og ikke kjente. På de tingene jeg kjente (Eivør sin live plate og Pin Floyd) ble jeg meget overrasket. Eivør hørtes innestengt ut - eller rettere sagt fjern ut. Det virket som hun stod langt bak på scenen - og stemmen kom på ingen måte til sin rett. Pin Floyd ble rett og slett ikke godt avspilt - det ble både rotete og skarpt - spesielt i mellomtone og oppover.
    Hva skjedde? Jeg har tenkt mye på det. Jeg har ikke gode svar. Selv har jeg en kjent hørsesvekkelse på et øre (bruker apparat for kompensere mest mulig). Det er således meget mulig at min hørsel da gjør at jeg ikke fikk samme opplevelse som andre har hatt. Samtidig så lød i mine ører noe av musikken klart bedre enn de nevnte. Det var rett og slett varierende med musikk og innspillinger.
    La det være sagt at jeg har stor respekt for KV og Fidelity sitt arbeide gjennom lang tid, og vil gå så langt som å si at jeg også er takknemlig for det. Angsten har tatt meg litt når jeg så at det manglet omtale av neste nummer i siste blad. Dette bare for å forsikre om at det ikke er ment som et angrep på mesteren selv. Det var bare det at jeg hørte noe annet enn det virker som mange andre har gjort.
    Mvh
    JMK
    Hei Jamakr.

    Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige, men vi formulerer det på forskjellige måter. Jeg tillater meg å komme med en teori siden det virker som om du stiller noen spørsmål.

    Jeg er usikker på hvilken innstilling KV hadde satt bassjusteringen i Coltrane 2 til når dere var der, men når vi kom stod disse på "0". Etter et par sanger senket vi denne, og i posisjon "minus" falt alt mer på plass og fikk en klart bedre sammenheng, samtidig som vokal kom mer frem. Denne justeringen påvirker opp til over 250hz(der bassene ruller av) og påvirker således et godt stykke oppover i mellomtonen. Jeg tror ikke det er usannsynelig at dette kan ha fått det til å låte litt "innestengt" som du sier.

    Når det kommer til skarphet tror jeg dette hadde noe med volumet å gjøre om det ble spillt høyt. Jeg syntes også at mellomtonen ble litt rotete når volumet gikk opp, spesielt på "kompleks" musikk, og dermed kunne oppfattes som litt skarp. Men jeg tror dette skyldes at rommet er med på å ødelegge og rett og slett blir litt "mettet" på for høyt volum. Og samtidig spiller preferanser inn som Bambadoo er inne på. Jeg liker det ganske skarpt og syntes dette er den "nøytrale/troverdige" lyden. Andre har kanskje en annen preferanse.

    Det er ved slike opplevelser man skulle ønske at vi var der samtidig, for jeg påstår på ingen måte at slik du oppfattet lyden ikke stemmer. ;)

    Når det er sagt er det vel ingen hemmelighet at jeg personlig liker Marten.


    Geir Arne
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Liker disse hjemme repotasjene ganilsen fortsett med det.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm - slik jeg leser denne tråden:

    Det er et anlegg til sikkert millionen totalt sett (nypris)
    Er blitt kalt Fidelitys referanse anlegg.

    Likevel er det endel å utsette fra noen personer...

    Selvsagt stilles det sterke krav og forventninger til et slikt oppsett. Man har lest tidligere om folk som har "kommet ut derfra med tårer i øynene etc...."

    Synes forøvrig HT plasseringen er spennende.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Her er det mye dumt og lese! De fleste foretrekker vel og avspille musikk fra stueanlegget i en stue??? Er det noen som seriöst mener at man må bygge om hele huset med "madrasser" på vegger/tak. Et forslag er og kjöpe seg höytaler/elektronik som kan fungere i et normalt rom noe disse höytalerne klarer utmerket etter hva jeg kan lese meg frem til. Nydelig stue og et anlegg som slår de fleste her på sentralen ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.000
    Jeg gjør oppmerksom på at jeg uttaler meg utelukkende for egen hånd, og ikke på vegne av OAS.
    Jeg vil gjerne få underbygge jamakrs innlegg litt, siden vi var der samtidig.
    Jeg kommer med dette garantert til å tråkke i salaten, men jeg gjør det ikke for å være slem.
    Jeg prøver kun å beskrive mine lytteinntrykk, samt belyse dem.
    Jeg har lenge grublet på om jeg skulle mene noe offisielt etter lytteseansen hos KV. Hvorfor finner dere ut ved å lese teksten under.

    Lytteaften hos Knut Vadseth 17.10.2012

    Anlegget: Alex Peychevs altomfattende ombygging av Teac Esoteric X-1 (det er kun VRDS-NEO drevet som får lov til å stå igjen) til APL X-1, nå også med ekstern DAC + pre. Superlativene er mange derom, dog snakker vi 250 frognertiere for ombygging med DAC og pre, samt innkjøp av en brukt Esoteric X-1. Her er det duket til med mye grom elektronikk, at på til med rør på utgangene til DACen.
    Videre består anlegget av Adytons nye bejublede 1.8 til små 190 frognertiere. Musikken formidles via Jormas beste ht.k til ett sett Marten Coltrane 2. For disse må man punge ut 590 små tusenlapper. Anlegget står i et Finite Element Pagode rack med strømpadde fra APL, strømvoodoo fra Nordosts V2, og habile strømkabler rund baut.

    Settingen: Totalt var vi 15 individer (hvorav KV og 2 av redaksjonens medlemmer holdt seg bak høyttalerne under hele seansen) i KVs stue denne onsdagen i oktober noe jeg personlig tror ble i overkant mye biomasse for lydbølgene i rommet. Høyttalerne er plassert helt ut til sidene, noe som jeg mener gir en noe trang «sweetspot» med Coltrane 2. Dette fant jeg å være rart, siden det tilsynelatende var lettere å få til bedre lydgjengivelse i «sweetspot» med Marten Coltrane 1 (fritt etter teflondiscen). Personlig ville jeg dratt Coltrane 2 ht 0,5m lenger inn horisontalt fra hver side, men da rammes Knut av konemor, med Knut vet hva. Meg om det.

    Lytteinntrykk og betraktninger: Jeg må nesten starte med et lite lytteinntrykk fra slutten av seansen hvor jeg fikk spille Eivôr Pâlsdottir – Live, spor 13 Summertime av salige Gershwin. Jeg har aldri hørt musikk stykket bli gjengitt så distansert med følelse av at Eivôr står langt unna mikrofonen på scenen som om hun bruker en støttemikrofon. Det virket som hun sto langt der inne i uvirkeligheten, blass i blikket (eller langt ute på et skjær utenfor Torshavn på Færøyene), noe hun IKKE har gjort på noen andre av de anlegg jeg har avspilt henne på i både lett – og tungvekstklassen tidligere og i ettertid.
    Dette fant også Knut til å virke rart. Borte var nærhet, og den intense «live» følelsen jeg blir så dypt rørt av, og ikke minst har blitt avhengig av. Pådraget i stemmen, og den rystende inn i sjelen dynamikken i stemmen hennes uteble!? Dette ledet raskt opp til spørsmålet - hva i all verden gjør APL DACen med musikken? Er det slik og forstå at alle andre DACer jeg har hørt musikk via spiller feil? Mer forvirring følger.

    Her må jeg skyte inn at jeg hovedsakelig lyttet til musikk «off-axis» denne kvelden (i de samme 3 posisjoner som jamakr), og i liten grad satt i tilnærmet «sweetspot». I tillegg lyttet jeg kun i ca.1,5 timer, så ta dette for hva det er. Fidelitys redaksjon har sittet i et langt større antall timer, og forhåpentligvis mye og ofte i «sweetspot». Jeg håper det, fordi jeg langt på vei overhode ikke kjenner meg igjen i de 3 vyrde herrers beskrivelse av lydgjengivelsen til dette anlegget, og det uroer meg.
    Har min nese/bihule operasjon ødelagt min evne til å lytte, selv om det mindre hyggelige tiltaket var ment å gjøre lyttemusklene bedre? Jeg tror ikke det, men nå tror jo jeg så mangt.

    Jo, vist hørte jeg glimtvis storheten i anlegget, men ikke på langt nær som forventet tatt møtet med Coltrane 1 i betraktning.
    Feler låt ekstremt vibrant og tydelig med sine komplekse overtonestrukturer, og det var nesten som å få strøket buen under nesa hvor du kjente lukten av harpiks som en av herrene uttalte. Jeg kan ikke annet enn å si meg enig. Vidunderlig og presist.

    Leif Ove Andsnes klaverkonsert av Grieg i sjølveste Grieghallen i 16 bit/44,1 khz format satt så ei kula, komplett med den passerende trafikken på utsiden.

    Storband med all sin eksplosive dynamikk ble for meg en svært krevende øvelse fordi jeg personlig synes det gjennomgående ble spilt for høyt. Det eksplosive attakket når blåserrekka dro til var kolossalt hurtig, dog har trompeter for fullt øs alltid vært et slit for mine flaggermus ører :rolleyes: Meeeen var ikke Accuton diskanten i overkant pågående her, samt at det i mine ører «klirret» en anelse i den keramiske mellomtone enhetene når det ble spilt så høyt? Det virker som om det kler anlegget bedre å spille moderat høyt med mindre ensembler.

    Techno/electronica nummeret kom seg mer helskinnet igjennom i mine ører, og avslørte en sjelden kontroll og stramhet. Tøft!

    Tidsreisen med gammel Moody Blues var hyggelig, og gav til kjenne et dypt innsyn i datidens opptaksteknikk. Kveldens desidert mest markante «time travelling».

    Så skulle vi avslutningsvis høre på Pink Floyd – The Division Bell, spor 1 hvor det høres ut som en tanks kommer kjørende over sand på åpningskuttet (jeg forestiller meg mer sand som knuses under trykk av stein fra en isbre eller knitring i sand og koraller under et dykk). Det låt intenst og ekte, men mange av oss kjenner denne plata som vår egen bukselomme, og ba KV la skiva snurre videre for å høre når hele bandet trår til på spor 2 What do you want from me (Gilmores fortvilede spørsmål til evig gretne Waters om hva som gikk galt mellom dem). Det som skjedde etterlot meg og flere andre mentalt måpende. Sjelden har jeg hørt den låten gjengitt så ustrukturert og sprikende. Hva i all verden skjedde???...
    Hjemme hos meg gjengis låten helt konsistent med tydelig separasjon mellom stemme, gitar, bass, trommer og kor, dog ikke med samme «razor sharp» oppløsning i de enkelte fragmentene. Her er det noe galt som ikke er riktig, men hva?

    Jeg lurer meg på: KV nevnte innledningsvis noe om at anlegget var grinete dagen før vi dukket opp (16-17.10.2012), og helt ute å kjøre. Han koblet opp og ned, testet strømkabler fra A til Å, og der satt det. Javel, men hva var problemet opprinnelig?
    Er det slik at DACen til APL er så ekstremt riktig at all musikk blir «ny og jomfruelig»?
    Jeg kjøper ikke helt den, fordi da er «alle» andre DACer feilkonstruert.

    Her om dagen fikk jeg et innspill som jeg synes belyste godt hva jeg har gått og grublet på i ettertid. Det virker som om APL DACen henter opp ett og ett instrument/stemme, fokuserer og belyser hver enkelt del av musiseringen intenst, men i det det skal settes sammen til et forståelig hele går det galt i mange tilfeller. Hvorfor i all verden gjør den det? Opprinnelsen til problemet kan da ikke sitte andre steder enn i DACen mener jeg!?

    Videre lurer jeg på hva Adyton blokkas oppløsning, hurtighet og slam gjør med lydbildet. Er den egentlig så overlegen som beskrevet i de siste numrene av Fidelity, og passer den så godt sammen med APL og Marten utstyret? Vel, smaken er forskjellig.

    Oppsummering: Jeg ble dessverre faktisk mer forvirret enn klok etter denne aftenen kjære Knut, og det gjør meg nedstemt. Jeg fikk rett og slett ikke dette til å henge sammen så homogent og lekkert som doktoren foreskrev. Jeg sanset glimtvis grandios oppløsning, tidvis en mellomtone til å drepe for, men at Accuton diskanten er tingen tviler jeg på. Det ble spilt lite bass rik musikk under mitt opphold, så noe inntrykk av bedre bass via Coltrane 2 kontra Coltrane 1 kan jeg ikke uttale meg om.

    Vi burde avslutningsvis ha spilt Huge Masekela – The Coal Train from Namibia som var en sykt bra opplevelse på Coltrane 1 med Krell KPS 25 SC og DP A1s EBW for 3 år siden.

    Etterarbeid: Når man får lov til å være med og leke med slike esoteriske komponenter som ikke innfrir går jeg tvert i tenkeboksen. Etter litt grubling, gikk diskusjonen livlig på intern nettet. Det viser seg at minst 5 av oss som var der 17.10.2012 sitter igjen med tilnærmet samme inntrykk av lydgjengivelsen. Jaha, da er jeg altså ikke feiloperert eller hører stemmer i hode!?

    Dette ledet til slutt opp til en lytteaften hos jamakr for kontroll lytting av noen av skivene som ble avspilt under seansen hos KV, og da spesielt kuttet med Eivôr Pàlsdottir.

    Anlegget til herren på odden består nå av Krell Cipher SACD/CD, Krell Phantom forforsterker og Krell EVO 402 effektforsterker. Fra Wilson Audio stiller Sasha, vinylsnurreren er et kongelig drivverk fra «the good old days» signert Technics, arm SME V Gold med EMT pick-up.

    Krell komponentene er forbunnet med Krell CAST kabler, ht.k kommer fra Synergistic Research og strøm avhjelpes i stor grad av LMC FAT.

    Okidoki, det var «hardware» siden. Der satt vi himla spente, og satte på Eivôr Pàlsdottir - Live, spor 13.

    Stemmeprakten hennes fremsto her med en sanseløs dynamikk. Vanvittig vakkert i mitt høreapparat. Det låter så nært, tett, distinkt, oppløst og homogent som man bare kan ønske seg (og nå som Zensati CAST Reference har blitt koblet inn er damen så nær at…..). Dette var vi dessverre ikke i nærheten av på anlegget i Halvdan Svartes gate den dagen i oktober.

    Dette ble beklageligvis mye pepper KV, men husk at jeg IKKE sitter med fasiten fordi det som her står skrevet er mine subjektive inntrykk og meninger. Jeg takker for tillitten, for at jeg fikk komme og den alltid utsøkt hyggelig atmosfæren med hjemmebakst, kaffe og anekdoter.

    Ærbødigst Powerpoint
     
    Sist redigert:

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei Ganilsen
    Takk for svar, ja du har erfaringer med masse flotte ellementer som du sier her, og det kan også være som du sier att dei sprer bedre med disse på ? kansje det blir en oppgradert versjon av disse uten gitterne :eek: Marten Ga.
    Forøvig en veldig flott reportasje fra sjefsstuen
    Mvh Roy K
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei Jamakr.

    Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige, men vi formulerer det på forskjellige måter. Jeg tillater meg å komme med en teori siden det virker som om du stiller noen spørsmål.

    Jeg er usikker på hvilken innstilling KV hadde satt bassjusteringen i Coltrane 2 til når dere var der, men når vi kom stod disse på "0". Etter et par sanger senket vi denne, og i posisjon "minus" falt alt mer på plass og fikk en klart bedre sammenheng, samtidig som vokal kom mer frem. Denne justeringen påvirker opp til over 250hz(der bassene ruller av) og påvirker således et godt stykke oppover i mellomtonen. Jeg tror ikke det er usannsynelig at dette kan ha fått det til å låte litt "innestengt" som du sier.

    Når det kommer til skarphet tror jeg dette hadde noe med volumet å gjøre om det ble spillt høyt. Jeg syntes også at mellomtonen ble litt rotete når volumet gikk opp, spesielt på "kompleks" musikk, og dermed kunne oppfattes som litt skarp. Men jeg tror dette skyldes at rommet er med på å ødelegge og rett og slett blir litt "mettet" på for høyt volum. Og samtidig spiller preferanser inn som Bambadoo er inne på. Jeg liker det ganske skarpt og syntes dette er den "nøytrale/troverdige" lyden. Andre har kanskje en annen preferanse.

    Det er ved slike opplevelser man skulle ønske at vi var der samtidig, for jeg påstår på ingen måte at slik du oppfattet lyden ikke stemmer. ;)

    Når det er sagt er det vel ingen hemmelighet at jeg personlig liker Marten.


    Geir Arne
    Takk for at du har tatt deg tid til svar.
    Jeg har nå lest Powerpoint sitt innlegg, og føler ikke jeg har noe mer å legge til. Mine erfaringer og kunskaper er ikke på et nivå at jeg kan gjøre antakelser om enkelt komponenter eller gi forklaringer på ulike opplevelser.
    Jeg liker selvfølgelig også Martens - og syntes noen timers lytting i Gøteborg var svært hyggelig. Men, som vi jo er enig i - så har jeg landet på at en del elementer "imponerer meg veldig" for en periode - men, kan i mine ører bli litt mer "anstrengende" (litt sterkt ord) over tid.

    Ellers er jeg glad for den presentasjonen som ligger til grunn for denne tråden. Takk. Hjemme hos rapportering leser jeg ofte - og prøver å lære av betraktninger og vurderinger som erfarne mennesker kommer med.

    Jeg tror det går frem av mitt innlegg - og slik jeg leser Powerpoint sitt - at dette IKKE dreier seg om diskusjon av person - og da regner jeg med at det ikke blir noe tema.
    Mvh
    JMK
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.086
    Antall liker
    33.882
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Interessant lesning - og hyggelig av verten å stille opp. En lytteopplevelse blir jo alltid subjektiv, og et anlegg blir jo tunet inn etter eierens preferanser og musikksmak.
    Det som slår meg når jeg leser dette - og de beskjedne lytteerfaringer jeg selv har med anlegg i denne klassen (og oppover i pris) er at det endelige resultat alltid vil
    stå og falle på innspillingene. Man opplever ofte at DEN skiva / innspillingene låt sinnsykt bra, mens andre ting falt litt igjennom og vice versa.

    Så, uansett erfaring og kvalitet på komponenter, så er det vanskelig (hvis ikke umulig) å få alle innspillinger til å glitre på ett og samme anlegg.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    QUOMen, som vi jo er enig i
    - så har jeg landet på at en del elementer "imponerer meg veldig" for
    en periode - men, kan i mine ører bli litt mer "anstrengende" (litt
    sterkt ord) over tid.
    Her ble det feilskriving fra min side. Ønsket ikke å si noe om hva Geir Arne er enig i. Prøvde å skrive at vi nok er enig i at Martens er veldig bra. Jeg har også hatt en stor forkjærlighet for den type elementer som sitter i Martens. Men, .... så hender det seg at jeg blir litt lyttetrett når ting er konstant meget hurtig og direkte... Det var det jeg ønsket å gi uttrykk for.
    mvh
    JMK
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    QUOMen, som vi jo er enig i
    - så har jeg landet på at en del elementer "imponerer meg veldig" for
    en periode - men, kan i mine ører bli litt mer "anstrengende" (litt
    sterkt ord) over tid.
    Her ble det feilskriving fra min side. Ønsket ikke å si noe om hva Geir Arne er enig i. Prøvde å skrive at vi nok er enig i at Martens er veldig bra. Jeg har også hatt en stor forkjærlighet for den type elementer som sitter i Martens. Men, .... så hender det seg at jeg blir litt lyttetrett når ting er konstant meget hurtig og direkte... Det var det jeg ønsket å gi uttrykk for.
    mvh
    JMK
    Ingen skade skjedd. :)


    Geir Arne
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Meget interesant og morro med slike tråder. I normale fall vil jeg vel si at kritikk kanskje ikke er på sin plass i slike tråder, men i dette tilfellet er det anderledes. Dette anlegget er jo basis for en masse kritiske opplevelser vi jo leser om. Da er forskjellige personers tilbakemeldinger om deres subjektive opplevelser til det gode. Og negative tilbakemeldinger om de er begrunnet og forklart mere interesant enn rene lovprisninger etter min mening.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Meget interesant og morro med slike tråder. I normale fall vil jeg vel si at kritikk kanskje ikke er på sin plass i slike tråder, men i dette tilfellet er det anderledes. Dette anlegget er jo basis for en masse kritiske opplevelser vi jo leser om. Da er forskjellige personers tilbakemeldinger om deres subjektive opplevelser til det gode. Og negative tilbakemeldinger om de er begrunnet og forklart mere interesant enn rene lovprisninger etter min mening.
    Ja diplomatiske tilbakemeldinger høres bra ut men jeg synes ærlige tilbakemeldinger gjør de lettere og finne eventuelle svakheter i anlegget.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Som nevnt tidligere i tråden så har jeg lurt litt på hvorfor jeg opplevde lyden en del forskjellig fra hva jeg forstår i allefall en god del andre har gjort.
    Som en av de ting Powerpoint tar opp, så vil jeg igjen nevne dette med høyttaler plasseringen. Jeg tror noe av den for meg manglende opplevelse av rom og et helt lydbilde, må ha med dette å gjøre. Hadde jeg fritt kunnet flytte meg rundt - så måtte jeg vel (?) ha funnet et sweetspot område. Det ville uten tvil ha påvirket lytteopplevelsen positivt. En del av de andre forhold jeg opplevde, har jeg ingen forklaring på. DACen er nevnt av andre - men, det tør jeg ikke mene sterke ting om.
    Mvh
    JMK
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.000
    For ordens skyld, jeg satt midt på i sofaen under avspilling av Eivôr og Pink Floyd låtene.
    Mao "sweet spot".
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Står sofa klin bak i vegg/vindu?
    Den står ganske nære. Men vinduskarmen starter rett over ryggstøtten, samt at denne er relativt dyp, så i praksis har man rundt 50cm til "bakvegg"/vindu når man sitter normalt.

    Likevel hjalp det(syntes jeg) å sitte på "kanten" når man skulle finlytte. Noe jeg for det meste gjorde.


    Geir Arne
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Meget interesant og morro med slike tråder. I normale fall vil jeg vel si at kritikk kanskje ikke er på sin plass i slike tråder, men i dette tilfellet er det anderledes. Dette anlegget er jo basis for en masse kritiske opplevelser vi jo leser om. Da er forskjellige personers tilbakemeldinger om deres subjektive opplevelser til det gode. Og negative tilbakemeldinger om de er begrunnet og forklart mere interesant enn rene lovprisninger etter min mening.
    Ja diplomatiske tilbakemeldinger høres bra ut men jeg synes ærlige tilbakemeldinger gjør de lettere og finne eventuelle svakheter i anlegget.
    Fullstendig enig.
    Så lenge de er konstruktive og oppriktige, bør jo også slike tilbakemeldinger settes pris på?

    Samtidig handler vel dette en del om egne preferanser, og som derfor kan avstedkomme divergerende synspunkter omkring egne i forhold til andres opplevelser. Det er vel ingenting galt i det?
    Om man som eier av anlegget ønsker å ta disse til etterretning, er en helt annen sak.
    Og for å utdype "egne preferanser" litt:
    Noen av oss, vil eksempelvis foretrekke et lydbilde hvor man lett kan pinpointe instrumenter og solister, og hvor man samtidig har en god dybde og bredde i lydbildet.

    Uten spesifikt å ha hørt anlegget til Knut Vadset, har jeg på annet hold blitt presentert for utstyr i noenlunde samme prisleie.
    Musikalsk sett låt det alldeles strålende - ja kanskje det aller beste jeg har opplevet hva akkurat dette angår? Men samtidig savnet jeg allikevel noen av de ovenfor nevnte eksemplene på egne preferanser.
    Da må det jo være lov til å påpeke slike detaljer, også i etterkant av opplevelsen.

    At det umiddelbart kan føles litt "sårt" for den det gjelder, kan de fleste sikkert tåle. Og her snakker jeg av egen erfaring, og som jeg for min del, som oftest har tatt til etterretning. Ellers hadde jeg nok fortsatt stått på stedet hvil.....
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Powerpoint og dere andre som tør å være ærlige. Er det i det hele tatt noe å lure på hva som ikke stemmer her... den ht. plasseringen er særdeles uheldig, og alle de glatte og harde flatene skaper etterklang som maskerer alt av naturtrohet. Det er fysisk umulig å få det oppsettet slik det står i den stua til å spille musikk.
    Men, vannvittig flott utstyr, og stua er nydelig innredet og ser meget trivelig ut.
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Er det i det hele tatt noe å lure på hva som ikke stemmer her...
    Ja, det er mange grunner til å lure på det. Klokere hoder enn mitt - og ikke minst med mye mer erfaring innen HiFi i elite klassen - har opplevd andre ting. Det er jo ingen grunn til å betvile det. Og, sannsynlig er det jo at vi mennesker vil oppleve ting forskjellig - uten at jeg orker å ta hele den runden nå.
    Men, jeg er også skeptisk til høyttalerplasseringen i forhold til mine ører. Jeg tror jeg måtte hatt det stående litt annerledes. Andre forhold vil jeg ikke kunne mene så mye om.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.000
    Powerpoint og dere andre som tør å være ærlige. Er det i det hele tatt noe å lure på hva som ikke stemmer her... den ht. plasseringen er særdeles uheldig, og alle de glatte og harde flatene skaper etterklang som maskerer alt av naturtrohet. Det er fysisk umulig å få det oppsettet slik det står i den stua til å spille musikk.
    Men, vannvittig flott utstyr, og stua er nydelig innredet og ser meget trivelig ut.
    Ja, det er det Polkagris.
    Dette var 4x jeg var hos Knut Vadseth, og jeg har hørt anlegg formidle musikk i stua hans så det ryker etter.
    Eksempelvis via Respons Baby Grand, Respons Grand Dimension og som nevnt i mitt tidligere hovedinnlegg Coltrane 1.

    Jeg ser ingen hensikt i og rakke ned på akustikken i stua på generell basis, og derav angripe Knut Vadseth sitt livsverk.
    Det er slag under beltestedet.
    Dog ser jeg poenget ditt med glatte flater etc.
    Uansett vil jeg påstå at gjengivelsen av Eivôr og Pink Floyd den kvelden ikke kan tilskrives rommets eventuelle dårlige akustikk.
    På den annen side, hvem av oss kan med hånden på hjertet si at vi har 100% kontroll på akustikken i rommet hvor husalteret vårt står?
    Ikke jeg! Men man lærer seg å lytte igjennom ganske mye artefakter over tid.

    Vennligst ta ballen, og ikke mannen.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Powerpoint og dere andre som tør å være ærlige. Er det i det hele tatt noe å lure på hva som ikke stemmer her... den ht. plasseringen er særdeles uheldig, og alle de glatte og harde flatene skaper etterklang som maskerer alt av naturtrohet. Det er fysisk umulig å få det oppsettet slik det står i den stua til å spille musikk.
    Men, vannvittig flott utstyr, og stua er nydelig innredet og ser meget trivelig ut.
    hehe du er vist en liten humorklump! hvis ikke ta deg en bolle ;)
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Powerpoint og dere andre som tør å være ærlige. Er det i det hele tatt noe å lure på hva som ikke stemmer her... den ht. plasseringen er særdeles uheldig, og alle de glatte og harde flatene skaper etterklang som maskerer alt av naturtrohet. Det er fysisk umulig å få det oppsettet slik det står i den stua til å spille musikk.
    Men, vannvittig flott utstyr, og stua er nydelig innredet og ser meget trivelig ut.
    Ja, det er det Polkagris.
    Dette var 4x jeg var hos Knut Vadseth, og jeg har hørt anlegg formidle musikk i stua hans så det ryker etter.
    Eksempelvis via Respons Baby Grand, Respons Grand Dimension og som nevnt i mitt tidligere hovedinnlegg Coltrane 1.

    Jeg ser ingen hensikt i og rakke ned på akustikken i stua på generell basis, og derav angripe Knut Vadseth sitt livsverk.
    Det er slag under beltestedet.
    Dog ser jeg poenget ditt med glatte flater etc.
    Uansett vil jeg påstå at gjengivelsen av Eivôr og Pink Floyd den kvelden ikke kan tilskrives rommets eventuelle dårlige akustikk.
    På den annen side, hvem av oss kan med hånden på hjertet si at vi har 100% kontroll på akustikken i rommet hvor husalteret vårt står?
    Ikke jeg! Men man lærer seg å lytte igjennom ganske mye artefakter over tid.

    Vennligst ta ballen, og ikke mannen.
    Dette blir jo litt usaklig da det er nettopp ballen (anlegg, rom, akustikk, plassering osv) som flere setter spørsmålstegn ved. Kan hende dette låter (eller burde låte) fantastisk, men det må være mulig å komme med saklig kritikk, spørsmål og kommentarer selv om mannen som spiller ballen har drevet med dette siden tidenes morgen. Det er da vitterlig ingen i tråden som har kommet med noe rundt Mr Vadseths person, men nettopp ballen... :)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Ja, det er mange grunner til å lure på det
    Siterer meg selv :)
    Kom på en merkelig opplevelse her hjemme. Zensati two høyttalerkabler. De låt på en måte som ikke skal beskrives her - annet enn at det ikke ble bra. Samme kabel på mye liknende utstyr (bedre dog) annet sted låt meget bra. Nå prøver jeg ut Zensati One, og synes det låter meget godt (beste lyd jeg har hatt). Riktignok er et par ting endret - men, allikevel. Kablene er fra samme merke, og regnes begge som bra. Lydopplevelsen er enormt forskjellig her, men tydeligvis ikke annet sted. Mysterium - jeg har ingen forklaring. Men, det virker litt som oppsett faktisk kan variere en del i lyd. I mye mindre målestokk hadde jeg samme historie med Sasha par nr to - hvor de rett og slett måtte "bankes" en god stund før jeg nå er veldig fornøyd.
    Relevans til tråden? Vel, slik jeg forstår KV så er det mye inn og ut med utstyr - og jeg ser jo ikke bort fra at tilfeldige feil på en eller annen måte kan oppstå. Forklare det? Nei, det kan jeg ikke.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.000
    Powerpoint og dere andre som tør å være ærlige. Er det i det hele tatt noe å lure på hva som ikke stemmer her... den ht. plasseringen er særdeles uheldig, og alle de glatte og harde flatene skaper etterklang som maskerer alt av naturtrohet. Det er fysisk umulig å få det oppsettet slik det står i den stua til å spille musikk.
    Men, vannvittig flott utstyr, og stua er nydelig innredet og ser meget trivelig ut.
    Ja, det er det Polkagris.
    Dette var 4x jeg var hos Knut Vadseth, og jeg har hørt anlegg formidle musikk i stua hans så det ryker etter.
    Eksempelvis via Respons Baby Grand, Respons Grand Dimension og som nevnt i mitt tidligere hovedinnlegg Coltrane 1.

    Jeg ser ingen hensikt i og rakke ned på akustikken i stua på generell basis, og derav angripe Knut Vadseth sitt livsverk.
    Det er slag under beltestedet.
    Dog ser jeg poenget ditt med glatte flater etc.
    Uansett vil jeg påstå at gjengivelsen av Eivôr og Pink Floyd den kvelden ikke kan tilskrives rommets eventuelle dårlige akustikk.
    På den annen side, hvem av oss kan med hånden på hjertet si at vi har 100% kontroll på akustikken i rommet hvor husalteret vårt står?
    Ikke jeg! Men man lærer seg å lytte igjennom ganske mye artefakter over tid.

    Vennligst ta ballen, og ikke mannen.
    Dette blir jo litt usaklig da det er nettopp ballen (anlegg, rom, akustikk, plassering osv) som flere setter spørsmålstegn ved. Kan hende dette låter (eller burde låte) fantastisk, men det må være mulig å komme med saklig kritikk, spørsmål og kommentarer selv om mannen som spiller ballen har drevet med dette siden tidenes morgen. Det er da vitterlig ingen i tråden som har kommet med noe rundt Mr Vadseths person, men nettopp ballen... :)
    Mulig du har rett i det erlanddf, men jeg anbefaler deg å lese mitt hovedinnlegg en gang til.
    Stiller jeg ikke nettopp spørsmål ved anleggets lydgjengivelse, dets plassering (indirekte akustikk) osv. på en saklig måte?
    Samtidig belyser jeg at JEG synes det har vært bedre lydgjengivelse der tidligere.
    Jeg synes derfor Polkagris sitt innlegg har et for negativt fokus.
    Derfor prøvde jeg å skape litt balanse ved å si ham i mot, og da IKKE for å si ham i mot av prinsipp, men på basis av egen ervervet kunnskap om musikkgjengivelse i KVs stue. Det står enhver fritt å spørre om hva han vil, men svaret i dette tilfellet ligger vel egentlig i og selv lytte til musikk i KVs stue først, før man vender tommelen ned.
    Selv om jeg i stor grad ikke synes det fantastiske utstyret låt fantastisk denne gang, står det meg fritt å ta til motmæle når det kommenteres på sviktende grunnlag iht mine subjektive opplevelser i nevnte stue.

    Nei, heldigvis har ingen kommet med noe rundt Mr. Vadseths person - fortsett å la være med det er dere snille.
    Men tenk litt på hvordan vært ord i denne tråden kan leses.
    Balansegangen er syltynn, og jeg har sannsyneligvis ramlet ned i stua til herren som har holdt på siden tidenes morgen med et forferdelig brak.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har ikkke hatt som hensikt å kommentere person. Jeg tillater meg dog og synes det er merkelig at så dyrt og flott utstyr er satt opp på på en slik måte, og i et såpass dårlig akustisk miljø at det er nødt til å ha meget store konsekvenser for lyden. Men det er hver mann sitt valg. Noen prioriterer estetikk høyere enn andre og alle har heller ikke mulighet eller lyst til å innrede et "studio". Jeg har hørt såpass mye utstyr i normale stuer, at jeg lett kan se en stor del av årsaken til rotete og distansert lyd i det rommet. Men jeg beklager at jeg formulerte meg litt skarpt, men det var altså anlegget og sammenhengen mellom oppstilling og negative lytteinntrykk fra flere jeg ville kommentere.
     

    nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg hatt en million å bruke på et musikkanlegg hadde jeg brukt halvparten på rommet, og resten på høytalere og elektronikk.

    Et eksempel:

    Du snakker med en venn på telefonen. Gjennom en mobil med dårlig lyd og svært begrenset båndbredde!

    Du kan neste med en gang si om vennen din kjører bil, er på kjøkkenet, stor stue, lite rom, heis, eller soverom.

    Rommet setter en stor signatur for hvordan lyd oppleves!

    Et rom med svært gode akustiske tiltak vil oppleves "større" enn det fysisk er!

    Nærfeltslytting, og gode avstander til førsterefleksjonsflater vil gi bra utbytte for å isolere en del av rommets lydsignatur, i de fleste rom.

    Diffusjon er også viktig for god lyd. Alle rom har noen form for naturlig diffusjon og absorpsjon.

    Vi mennesker er styrt av preferanser. Vi oppholder oss mye i "stua vår" og er derfor godt tilpasset den romsignaturen. Når vi lytter til lyd i stua vår, så lytter vi etter lydkilden, vi undertrykker rommets signatur. Det slik hjernen vår fungerer. Er vi på jakt lytter vi etter bytte, og undertrykker omgivelsene..

    Vi trenger en romklang, hvis ikke vil det låte kjedelig. Litt som en høytaler på en stort jorde!

    En naturlig balansert romsignatur vil gjøre mye for god lyd!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg må si jeg stiller meg undrende til mange av de inntrykkene som rapporteres her. Det er ingen anlegg , bortsett fra mitt eget, jeg kjenner bedre enn Fidelitys referanseoppsett. Av relativt naturlige årsaker, selvfølgelig. Jeg kan med hånden på hjertet si at ingen av de tidligere utstyrskombinasjonene som har vært å finne i Knuts stue de siste årene, på noen måte kommer i nærheten av den som står der nå. Og dette gjelder på nøkkelområder som naturlighet, dynamilkk, oppløsning, tilstedeværelse, substans, klangfarger, kroppslighet..hele pakka.

    Nå skal det sies at jeg ikke har lyttet til Knuts anlegg med stua stappfull av folk, og der ligger det kanskje endel. Men distansert og rotete lyd?? Fri og bevare meg vel. At de ikke helt optimale opplevelsene skulle ligge i kilden, sliter jeg intenst med, basert på opplevelsene jeg har hatt med samme kilde i eget anlegg over lang tid, og ikke minst på timesvis og atter timesvis med lytting i referanseanlegget. APL-komboen er den overlegent beste digitalkilden jeg kjenner til. En av de aller beste kildene uansett teknologi, faktisk. Så hvor ligger hunden begravet? Hvis det nå viser seg å være en hund?
    Jeg husker en opplevelse fra den første gangen jeg dytta stua full av mine brødre i hornalliansen. Det var en usedvanlig hyggelig kveld, som vanlig. Men med så mange diffusorer i lytterommet, kjente i alle fall ikke jeg igjen lyden av mitt eget anlegg......
    Jeg har respekt for at folk opplever det de opplever,vi hører åpenbart forskjellig. Men jeg må si det undrer meg noe at folk som er så raske til å påpeke rommets betydning, ikke tar et eneste forhold med hensyn til at lytterommet var stappfullt av folk under OAS-lytteseansen Powerpoint refererer til. Videre er det åpenbart helt i orden å dømme lyden nord og ned basert på bilder av lytterom og utstyr.Å påstå at det ikke lar seg gjøre å få noe til å spille musikk eller låte naturlig i Knuts stue er svimlende arrogant og rett og slett useriøst.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn