Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.794
    Torget vurderinger
    28
    Denne gamle teak-benken med snekkebygde DIY-høyttalere med JBL-elementer.

E92D3DD4-CB1F-4F89-8BAD-3929E1F72189.jpeg

Det er et alternativ å hive ut anlegget som står i spisestua i dag, men det blir nok å la estetikk gå foran lydkvalitet, så jeg kvier meg.

974D6C49-785D-41D3-990C-D87868E2C18D.jpeg

Akkurat nå er garasjen preget litt rotete, men på sikt har jeg et håp om å kunne kombinere «stueutrykket» jeg hadde tidligere, med at det er verksted og biler. Løsningen ligger i å hive ut båten = bedre plass.

Gamle bilder, jeg vet, men det illustrerer det jeg snakker. Pose og sekk, jatakk!

C2825A19-C98A-4A54-914D-194087A32E95.jpeg
    CAABB07D-60EF-46EC-871C-459823892F0A.jpeg
    35C43604-7974-4306-BB79-D89E89F5F866.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.357
    Sted
    Market Snodsbury
    Aha!

Då gjev tanken definitivt meining, sjølv om tanken på at du set den teak-benken i garasjen gjer ørlite vondt. Det er eit slikt møbel ein reddar frå garasjar …

Du kunne teke inspirasjon frå prosjektet til Hornlyd og redda det inn når det gjeld lyden?

For å sitera meg sjølv (opphaveleg til Hornlyd)
    Så slo det meg, med tanke på teak-settet Fosse synte fram i tråden sin, og litt på Paragon, at du har landa på urforma til heimestereo. Ein besøkjande frå 1952 ville i større grad kjent att dette enn eit rack kopla til to monolittar.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.794
    Torget vurderinger
    28
    Koblet Auralic opp i TV-stua i går. Dårlig dekning på trådløse nettverket (må bytte ruter) så det var utfall og irritasjon. Kjørte Auralic G1 i McIntosh C-48 sin innebygde dac. Det låt trangt og komprimert. Spotify, jeg vet, men det låt dårligere enn Spotify skal. Det varneppe Auralic sin feil. Bestemte meg derfor for, i påvente av å konkludere på ruter, å koble opp Lindemann Bridge (som er bedre mht dårlig nett) og kjøre denne gjennom McIntosh D100 dedikert dac (som uansett stod på boden). Det var andre boller. Tok 2 sekunder å konkludere. Dessuten er det noe med at skal du først ha McIntosh så er det tøffere jo flere bokser. Nå kjøres Apple TV gjennom dac i C48 (fordi D100 gir små drop-outs eller noe) men ikke gjør det i innebygget dac i C48, og D100 tar seg av konverteringen for musikk-streaming og Blue-ray.

Dette ser bra ut:

FC07C4AC-A9F4-422E-B5EF-B161ABE6B7F5.jpeg
    06482CB0-81DC-4C30-ACD0-70C32FA9107F.jpeg

Pusefrøken er fornøyd.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.487
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har Telenor som nett leverandør og de har repeater/forsterker som en kan bruke for å få bedre signal rundt i huset. Funker knall.
    Bare en ting, kjører en kablet inn i streamer må en bruke galvanisk skille da strømforsyningene støyer som fa...

20250528_011245602.JPG

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.794
    Torget vurderinger
    28
    Takker gutter. Blir nok en greie på dette med nettverk.

Ellers:

6F9695A4-8D53-4578-80A2-B4F30D1723C6.jpeg
    5C8E401B-DAE8-4D4D-9D11-62F56A04BF88.jpeg

Fikset styringshjul til Bentley.

36349E9D-FF0B-4B2D-AACB-6563174A34F6.jpeg

Satt EMT HSD 006 på DV507KMII, førsteinntrykket er at dette låter mer «på» i toppen og oppløst enn TSD15 i 997. Men en stund siden jeg har kjørt TSD i Music First + Allnic (les, de kjøres ikke bare med ulik arm, men også ulik stepup og riaa). Tøft!

A8DA4580-F60B-4F51-99B6-C0F737C7F112.jpeg

FC7EFC35-3D1C-424F-8D2F-E033A1F16571.jpeg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.794
    Torget vurderinger
    28
    Joule Electra drar Fyne Vintage 15 til et annet nivå ... Det er en helt annen kropp og fylde i lyden. Helt annen "plutselighet", åpenhet og innsikt i opptaket.
    Mulig Luxman MQ-300 har noe av den samme transparensen, men den mangler krefter til å drive Vintage 15 fullgodt i mitt rom. Det låter flott på enklere musikk men det mangler trøkk når man skrur opp volumet og det blir kompleks musikk med mye i nedre oktaver. Manley Neo-Classic 500 har nok mest trøkk i bassen, men de mangler den åpenheten, "plutseligheten" og mellomtonen som Joule Electra kan levere.

Ulempen med Joule er det bruksmessige, samt at de støyer litt, både gjennom høyttalerne, men ene blokka har dessuten en "snerrelyd" (som alltid har vært der). Akkurat på det er Luxman i en egen klasse. Men hvilken av forsterkerne som leverer mest magi i mitt oppsett og etter mitt skjønn er det nok ikke særlig tvil om.

Så skulle jeg gjerne konkludert med at 8 watt fra Luxman var nok, men det funker ikke som allrounder i mitt rom. Skal testet på Audio Note, men må si jeg er lite innstilt på å veksle ut Accuphase med innebygget riaa og dac i noe som blir 2-4 bokser i et anlegg som brukes for bakgrunnsmusikk.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.662
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Luxman er sikkert knall på horn eller noe tilsvarende lettdrevet, men det er fysisk umulig å lage en 300B med drag nedover i det chassiet
    hva med å bi-ampe Fyne med Luxman over 700 og Manley nedover....fant på nettet at de er laget for bi-amping.....
    side 12 i manualen

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.357
    Sted
    Market Snodsbury
    I forbifarten,

las eg om Korfs restaurering av ein Paragon, og beit meg merke i at ...
    Korf skrev:
    Matches well with a studio EMT dolly. Can't say the same for bottom-of-the-line PrimaLuna amp that is sadly incapable of controlling the 15" woofers well. Despite its vintage and looks, the Paragon is not a tube-friendly speaker.

(Elles registrerer eg at mange av dei tøffaste i horn-røyr-gjengen her inne har gått over til den mørke sida i bassområdet)

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.794
    Torget vurderinger
    28
    Angående nettverk så blir det enten én veldig kraftig ruter, eller så blir det mesh. Det løser seg. Nevnte dette som en forklaring på hvorfor det i dac-testingen også ble byttet streamer

Verken Joule eller Manley har problemer med bass på Fyne, det takler de helt utmerket. Så er det klart at i et så stort rom som mitt så kan en ordinær høyttaler som Vintage 15 umulig konkurrere med de største oppsettene på basstrøkk. Det kan derimot konkurrere på relativt mye annet
    :cool:
    . Både Manley og Joule klarer å drive Fyne uten problemer og begge kommer derfor til å bli. Greit å ha litt å bytte på.

Bi-amping kunne nok vært moro å prøve, men jeg er usikker på om jeg har så lyst til å ha enda flere bokser i anlegget.

Jeg kan forstå at man velger andre løsninger i bassen enn rør om man har et system som har basstårn, eller er flerveis. Men, med en toveis høyttaler som jeg har, så må bassen drives med det man har «trua på». Alternativt må det suppleres i bassen. Men, jeg kjenner egentlig ikke noe behov for å utvide slik det nå spiller. Det Joule har er mer kjøtt og fylde i nedre mellomtone, overgang til bass, og det gjør at musikken leveres med utmerket driv og deilig kropp.

Sist redigert:

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    738
    Torget vurderinger
    1
    Angående nettverk så blir det enten én veldig kraftig ruter, eller så blir det mesh. Det løser seg. Nevnte dette som en forklaring på hvorfor det i dac-testingen også ble byttet streamer

Verken Joule eller Manley har problemer med bass på Fyne, det takler de helt utmerket. Så er det klart at i et så stort rom som mitt så kan en ordinær høyttaler som Vintage 15 umulig konkurrere med de største oppsettene på basstrøkk. Det kan derimot konkurrere på relativt mye annet Vis vedlegget 1150902 . Både Manley og Joule klarer å drive Fyne uten problemer og begge kommer derfor til å bli. Greit å ha litt å bytte på.

Bi-amping kunne nok vært moro å prøve, men jeg er usikker på om jeg har så lyst til å ha enda flere bokser i anlegget.

Jeg kan forstå at man velger andre løsninger i bassen enn rør om man har et system som har basstårn, eller er flerveis. Men, med en toveis høyttaler som jeg har, så må bassen drives med det man har «trua på». Alternativt må det suppleres i bassen. Men, jeg kjenner egentlig ikke noe behov for å utvide slik det nå spiller. Det Joule har er mer kjøtt og fylde i nedre mellomtone, overgang til bass, og det gjør at musikken leveres med utmerket driv og deilig kropp.
    Jeg har mest tro på mesh etter en del negative erfaringer. Vanlig repeater er av det onde!

• Liker
    Reaksjoner: ptb

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.662
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    jeg trodde Luxman tilførte noe oppover som de andre ikke hadde, og utifra det kunne kunne biamping tilføre noe...

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    758
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Vi har en trollmann her i Bergen som er ekspert på å få OTL amper stille. Det kan hende han kan få vekk støy i joule?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.794
    Torget vurderinger
    28
    jeg trodde Luxman tilførte noe oppover som de andre ikke hadde, og utifra det kunne kunne biamping tilføre noe...
    Luxman er bedre i toppen enn Manley NC 500. Tviler på at den er bedre enn Joule Electra. Jeg har ikke gått frem og tilbake mellom dem, men savner på ingen måte noe oppover med Joule, som uansett er enkelt tweakbar med justerbar feedback. Manley er nok et «enkelhets-alternativ» fordi den er enklere i bruk en Joule, dessuten fleksibel mht høyttalere da at den kan drive bortimot alt (om man skulle ville teste på Meadowlark en gang i tiden).

Poenget primært er ikke at det er mangler med noe, snarere at Joule er bedre match med Fyne Vintage 15 enn noe annet jeg har hørt dem på.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    813
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har mest tro på mesh etter en del negative erfaringer. Vanlig repeater er av det onde!
    Enig, det finnes egentlig ikke kraftige rutere siden alle sender på maks lovlig sendeeffekt.
    Mesh er tingen, og helst med kabel til mesh punkt nr 2. Om det er trådløst må det stå ett sted med ok dekning så det kan sende videre til plassen med dårlig dekning. Og nyeste generasjon heter WiFi 7.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.487
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har Telenor som nett leverandør og de har repeater/forsterker som en kan bruke for å få bedre signal rundt i huset. Funker knall.
    Bare en ting, kjører en kablet inn i streamer må en bruke galvanisk skille da strømforsyningene støyer som fa...

Vis vedlegget 1150749
    Ser det er mesh jeg har fra Telenor. Koster 39.- pr mnd og fungerer veldig bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn