Joule Electra drar Fyne Vintage 15 til et annet nivå ... Det er en helt annen kropp og fylde i lyden. Helt annen "plutselighet", åpenhet og innsikt i opptaket.
Mulig Luxman MQ-300 har noe av den samme transparensen, men den mangler krefter til å drive Vintage 15 fullgodt i mitt rom. Det låter flott på enklere musikk men det mangler trøkk når man skrur opp volumet og det blir kompleks musikk med mye i nedre oktaver. Manley Neo-Classic 500 har nok mest trøkk i bassen, men de mangler den åpenheten, "plutseligheten" og mellomtonen som Joule Electra kan levere.
Ulempen med Joule er det bruksmessige, samt at de støyer litt, både gjennom høyttalerne, men ene blokka har dessuten en "snerrelyd" (som alltid har vært der). Akkurat på det er Luxman i en egen klasse. Men hvilken av forsterkerne som leverer mest magi i mitt oppsett og etter mitt skjønn er det nok ikke særlig tvil om.
Så skulle jeg gjerne konkludert med at 8 watt fra Luxman var nok, men det funker ikke som allrounder i mitt rom. Skal testet på Audio Note, men må si jeg er lite innstilt på å veksle ut Accuphase med innebygget riaa og dac i noe som blir 2-4 bokser i et anlegg som brukes for bakgrunnsmusikk.