Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer. Skjønner du har ventet lenge. Venter også på 2 stk som er sendt inn til dem.
    Regner med det er kattehår. Du har jo 2 langhårede skogskatter. Har selv 2 Maine Coons og det står ikke på løse hår her i huset.....
    Jeg ventet lenge, purret, ventet enda lenger, purret igjen, fikk spørsmål om pris og hva jeg ville ha gjort, bekreftet, og så var den klar i løpet av et par dager. Det kan være tilfeldig, men det kan også indikere at de ikke har det beste regimet for å ta ting i den rekkefølgen det kommer inn. Så får vi håpe resultatet står til forventningene. Jeg har bedt dem gjøre dette så godt det er mulig og alt som kan trenges.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Det sitter 14 stag mellom motorblokk og topp. Jeg hadde lyst til å ha dem ut for rens og for å få pusset over toppen av blokka. Den siste av de 14 kom i dag.

    AD8FEC01-F81F-435B-AB09-F8DFE988B512.jpeg


    Deler sortet og lagt i white sprite.

    88D39985-DA43-4A34-B443-227BBF273C82.jpeg


    Selv om toppen ble overhalt i fjor og har kjørt kort siden så så ikke ventilene ut pga oljesprut gjennom dårlige ringer.
    Rengjort, kun finpussen igjen.

    Så skal alt gjenges over slik at det er rent og pent. I blokka, tapper/stag og muttere.

    Nå klar for live jazz på https://www.strawberry.no/restauran...MI06XC_8fnhAMVNxCiAx3KjgRIEAAYASAAEgIwX_D_BwE

    I morgen tror jeg at jeg skal unne meg en slakk dag.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.660
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har du ikke tenkt å høvle toppen Fosse? Det vill jeg absolutt anbefale da en rekke 6er av aluminium kan slå seg veldig selv om det har vært gjort for ikke lenge siden 🤔 Ikke godt å vite hva bilen/motoren har gjennomgått før du fikk den :)

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Har du ikke tenkt å høvle toppen Fosse? Det vill jeg absolutt anbefale da en rekke 6er av aluminium kan slå seg veldig selv om det har vært gjort for ikke lenge siden 🤔 Ikke godt å vite hva bilen/motoren har gjennomgått før du fikk den :)

    mvh
    Takk for tips Motoren, det setter jeg pris på.

    Jeg må høre med sjefen hva han mener. Tanken, slik jeg har forstått det, er nå å pusse over med fint smergelpapir og så en type matte som er enda mer finkornet (mener han sa suttematte, men har googlet og finner ikke noe som heter det). Jeg må undersøke. Neste nå er å rense med stripall, eventuelt å prøve seg på sandblåsing, av manifolder. Så skal de lakkeres. Utfordringen er jo at jeg aldri tidligere har holdt i 90% av det verktøyet jeg nå kjøper. Men med litt tålmodighet, stoppe opp og tenke, ta seg tid, forsøke forsiktig og så gå videre, så går det rette veien 😊
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.660
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har drevet med motorer i ganske mange år og hadde aldri montert en slik topp uten å høvle den :) I beste menig Fosse
    Lykke til og det blir nok bra til slutt :) Skikkelig moro å følge tråden

    mvh
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fra Soundsmith:

    Your Dynavector XV-1S cartridge is now fully rebuilt and restored with repairs top the suspension and damping system. I have also replaced the worn stylus with a new ultra low mass Contact Line design. We have also performed a detailed cleaning of the magnetic path - carefully removing magnetic particles, dust, dirt and many hairs!! Full armature alignment, waveform and performance tests verified the work.

    Da satser vi på at dette blir bra. Hvor alt håret kommer fra må gudene vite. Vi krysser fingre.
    Så bra, jeg har også de aller beste erfaringer derifra. Pussig nok virker som Peter har bedre dreisen på retip og ombygging enn på egne Soundsmith. Det med hår hadde jeg også vært bekymret for, spesielt korte stive hår 😂

    God helg.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.452
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    Hei Fosse. Ang høvling av topp; hvis den ikke er skjev; dropp det med mindre kompresjon skal økes 🤔 Og hvorfor skulle du det🧐 Sjekkes med rettholt og føleblad. Har skrudd på biler siden æ va 16 og profesjonelt i over 30år IMG_20220208_115956586.jpg IMG_20220208_120006936.jpg IMG_20220204_134053503.jpg
    Her har du noen bilder fra motorbytte på en Discovery,litt arbeid. Beklager OT
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.660
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei Fosse. Ang høvling av topp; hvis den ikke er skjev; dropp det med mindre kompresjon skal økes 🤔 Og hvorfor skulle du det🧐 Sjekkes med rettholt og føleblad. Har skrudd på biler siden æ va 16 og profesjonelt i over 30år
    Joda går fint å sjekke med en rettholt :) Jeg sliper alle alu topper uansett for å være sikker og da spesielt på en rekke 6.
    Men igjen i beste mening :)

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Takker gutter. Nå er vi på jazz-klubb, så jeg må få GT-en ut av blodet og få komme tilbake til dere i morgen. Topp at dere gidder å engasjere dere, setter stor pris på det! Ekstra takk til Nordlendingen og Motoren.

    IMG_5953.jpeg

    IMG_5956.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Joda går fint å sjekke med en rettholt :) Jeg sliper alle alu topper uansett for å være sikker og da spesielt på en rekke 6.
    Men igjen i beste mening :)

    mvh
    Beklager rotet Motoren, jeg leste innlegget ditt for dårlig. min feil:

    Toppen ble overhalt hos Østlandske motorverksted i fjor vår. Den ble tatt fullstendig. Vi skulle selvsagt gjort det vi gjør nå med resten allerede da, men bilen stod da i en garasje uten bukk så det lot seg ikke gjøre. Vi prøvde oss med motorflush og håpet at det ville hjelpe. Uansett så hadde vi ikke noen reel mulighet for å gå så langt som vi gjør nå, arbeidet den gang ble påbegynt før jeg fikk garasjen min. Etter overhaling har toppen gått 500 km pluss, så det som er gjort i denne omgang er rengjøring, og en liten sjekk på om ventilene (som er nye) har dunket seg på plass i nye seter slik at det måtte chimses opp på nytt. Det er nå gjort.

    Jeg trodde du mente toppen av motorblokka (fordi jeg ikke leste godt nok), men den er jo en evig stor kloss av jern så alt jeg skal gjøre der nå som jeg har fått ut strekkboltene er å smøre inn med olje, pusse over med smergelpapir og snitte over/gå over alt av gjenger. Så skal jeg vaske og rense så godt jeg kan. Muligens male noe. Tar jeg det et stykke lenger kjøper jeg meg et sandblåsekabinett, men så spørs det om jeg får bruk for det igjen noen gang senere.

    Ellers er husbandet på Gustavs (Amerikalinjen) godt, sangerinnen i går holdt ikke helt mål IMHO. Formatet, med to korte sett, en skravlepause i mellom, småbord og gode drinker, ypperlig for en fin kveld på byen.

    Et par kopper kaffe og så må jeg planlegge hvor pickupene som snart er tilbake fra overhaling skal plasseres.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ventet lenge, purret, ventet enda lenger, purret igjen, fikk spørsmål om pris og hva jeg ville ha gjort, bekreftet, og så var den klar i løpet av et par dager. Det kan være tilfeldig, men det kan også indikere at de ikke har det beste regimet for å ta ting i den rekkefølgen det kommer inn. Så får vi håpe resultatet står til forventningene. Jeg har bedt dem gjøre dette så godt det er mulig og alt som kan trenges.
    Omtrent tro kopi av en prosess jeg hadde med Soundsmith for en del år siden.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det sitter 14 stag mellom motorblokk og topp. Jeg hadde lyst til å ha dem ut for rens og for å få pusset over toppen av blokka. Den siste av de 14 kom i dag.

    Vis vedlegget 1004341

    Deler sortet og lagt i white sprite.

    Vis vedlegget 1004342

    Selv om toppen ble overhalt i fjor og har kjørt kort siden så så ikke ventilene ut pga oljesprut gjennom dårlige ringer.
    Rengjort, kun finpussen igjen.

    Så skal alt gjenges over slik at det er rent og pent. I blokka, tapper/stag og muttere.

    Nå klar for live jazz på https://www.strawberry.no/restauran...MI06XC_8fnhAMVNxCiAx3KjgRIEAAYASAAEgIwX_D_BwE

    I morgen tror jeg at jeg skal unne meg en slakk dag.
    Dette kan jeg ingeting om men bør ikke bolter i blokka byttes etter demontering ? strekkfasthet ?

    Mvh
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.452
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    Dette med skifting av topplokksbolter varierer. Er blitt mer vanlig i nyere tid,ikke så vanlig før. Men sjekk med fabrikant,noen skal byttes,noen trenger ikke byttes og noen skal måles,er da oppgitt maks lengde og byttes hvis de er på maks mål
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Takker gutter. Nå er vi på jazz-klubb, så jeg må få GT-en ut av blodet og få komme tilbake til dere i morgen. Topp at dere gidder å engasjere dere, setter stor pris på det! Ekstra takk til Nordlendingen og Motoren.
    På fredag 8 mars skulle du tatt med fruen på Cosmopolite Fosse.
    Der spilte det polske bassist talentet Kinga Glyk med band.
    Det svingte noe inn i h..... Merk deg navnet.
    Dette er en musiker på tur OPP!
    Dårlig med drinker på Cosmopolite, men det musikalske innholdet holder ofte høy klasse.

    Inntrykk fra konserten kan man lese om i Grumpys utmerkede tråd ;)

     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.706
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dette med skifting av topplokksbolter varierer. Er blitt mer vanlig i nyere tid,ikke så vanlig før. Men sjekk med fabrikant,noen skal byttes,noen trenger ikke byttes og noen skal måles,er da oppgitt maks lengde og byttes hvis de er på maks mål
    Joda , strekk bolter har alltid vært,,, mercedes og flere større diesel og race engine
    Da er det ofte snakk om vinkel trekking , 1 moment , 2 og 3 trekk med vinkel . )
    Been there ,, done that : )

    Unasett finnes som regel mål på ubelastede bolter og ilallefall strekk boiltene

    Uansett er det lurt å måle hele hurven ,, de bør være bare ti deler forsjell
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Artig dette med "høvlet" topp.
    Mann sliper den jo bare rett i en plansliper.
    Altid lavest på midten.
    Men er jo aldri snakk om mer en ca 0,2-0,3 mm
    Har vell gjort dette med noen hundre topper i min lange liv som verktøymaker. Blir jo stort sett null endring av kompresjon. Er jo da snakk om litt mer komp i fremre og bakre. Aldri sett en topp som har slått seg andre vei.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.706
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Artig dette med "høvlet" topp.
    Mann sliper den jo bare rett i en plansliper.
    Altid lavest på midten.
    Men er jo aldri snakk om mer en ca 0,2-0,3 mm
    Har vell gjort dette med noen hundre topper i min lange liv som verktøymaker. Blir jo stort sett null endring av kompresjon. Er jo da snakk om litt mer komp i fremre og bakre. Aldri sett en topp som har slått seg andre vei.
    Generellt ikke av betydning på lavere kompresjon under 9

    Litt avhengig av hva fuel du skal brenne og

    På noen kawazaki feks er dette allerede for mye ,grunnet ventil seter
    Liten squish oiginalt

    Kontroll med væske av forbrennings kammer
    før og etter kan være nødvendig på noen motorer ,, komp som over 10 til 13,5 på verstingene
    noen italy og ktm
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Generellt ikke av betydning på lavere kompresjon under 9

    Litt avhengig av hva fuel du skal brenne og

    På noen kawazaki feks er dette allerede for mye ,grunnet ventil seter
    Liten squish oiginalt

    Kontroll med væske av forbrennings kammer
    før og etter kan være nødvendig på noen motorer ,, komp som over 10 til 13,5 på verstingene
    noen italy og ktm
    Snakker jo her om en vanlig topp til bil da.
    Her det vel en Jaguar det er snakk om @Fosse ?
    Komp på min Mazda bensin er på 15:1
    Så på nyere biler er det ganske kraftig komp.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Her er det snakk om standard kompresjon for motoren, 9:1. Mitt primære mål er å få dette til å gå pent og trygt. Jeg kommer uansett aldri til å kjøre denne (uten speil og sikkerhetsseler) som jeg kjører 911-ene (hvor jeg selvsagt også alltid kjørere pent og forsiktig og i tråd med eget temperament). Jeg har blitt fortalt at det neppe er nødvendig å bytte strekkbolter slik motoren er konstruert, men siden dette ikke primært handler om å gjøre minst mulig, så kommer jeg nok til å bytte disse likefullt. Det blir ei pølse i slaktetida dette.

    Fikk nye stempler og lager i går. Har ellers pusset og renset toppen av blokka.

    7AE15185-F827-4F38-AC8D-6FE7297905F5.jpeg
    E1F7D48A-C968-459E-BF76-410ED352F0A8.jpeg


    Jeg skulle fått XV-1S-en i dag, men den lar vente på seg tydeligvis. I mens snurrer vi bånd:

    DB3FE2CA-8597-48BD-9835-17683EE68249.jpeg


    2B07A58F-E9FD-4DE4-9C69-7995481DFC9B.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Bare rensket over med honning?
    Honning har vi ikke brukt. White sprite olje har gått med. Fleip til side, det er honet ja (beskrevet mer i detalj litt lenger bak i tråden). Akkurat den vurderingen, opp mot det å ta ut motoren og borre, er tatt i samråd med diverse folk, mer kompetente enn meg (merk, jeg har nå gått fra å omtale meg selv som komplett idiot til å referere til de fleste andre som mer kompetente).

    Jeg har en ting til jeg vil gjøre av sjekk før jeg går videre, og det er å sjekke at ventilene sitter godt i setene. Det er sikkert i orden, men jeg lærer av å sjekke, og så får jeg ro sjela. Dette er en gylden anledning til å kunne lære, og de- og remontere under kvalifisert oppsyn.

    Videre er det nå primært rens, vask og kanskje litt maling før vi remonterer.

    Er ellers i gang med forsiktig pimping av Land Roveren.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Dette alteret ditt er en estetisk nytelse 😙 👌
    Takk i like måte.

    Jeg velger å tro vi har en del sammenfallende preferanser …

    Jeg har stadig lyst til å bygge meg et rack i heltre, men så er det dette med fleksibilitet, tid og latskap.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Jeg velger å tro vi har en del sammenfallende preferanser …

    Jeg har stadig lyst til å bygge meg et rack i heltre, men så er det dette med fleksibilitet, tid og latskap.
    Det ser sånn ut😊 Jeg har også vurdert, lett etter, å prøvd å tenke ut alternativer til benk, men faller alltid tilbake på at USM er genialt. Planen er få på noen hjul, muligens et par extension shelves, og forsterke hyllen med effektforsterkeren slik at jeg kan fjerne de 4 isopor klossene som har ligget under hylla de siste 10 årene…når vi først er inne på latskap😶
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det ser sånn ut😊 Jeg har også vurdert, lett etter, å prøvd å tenke ut alternativer til benk, men faller alltid tilbake på at USM er genialt. Planen er få på noen hjul, muligens et par extension shelves, og forsterke hyllen med effektforsterkeren slik at jeg kan fjerne de 4 isopor klossene som har ligget under hylla de siste 10 årene…når vi først er inne på latskap😶
    Fick på hjul på min nå som jag byggde om den för ørtende gang. Väldigt fint när en skal jobba på baksidan. (y)

    IMG_2148.jpeg
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Fick på hjul på min nå som jag byggde om den för ørtende gang. Väldigt fint när en skal jobba på baksidan. (y)

    Vis vedlegget 1006309
    Vakkert 😙 👌 Det er baksiden jeg sliter med også. Prøvde meg på "cable-managment", men nye kabler vikler seg inn i gamle så fort man gjør en liten endring, så mistenker at minst 20% av kablene bak der ikke er i bruk lenger…men orker ikke å se. Det får bli et prosjekt når hjulene er på😌
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Vel hjemme etter en tur på messa. Ble ikke kjøpt annet enn noen plater av Jorwed. Ble litt fascinert av streamerne som Hifisentralen selger, mest på grunn av flott brukergrensesnitt, sånn har vi ikke på noen av platespillerne 😂

    Det er alltid ulike oppfatNinger og opplevelser rundt lyd. Vi lytter like mye til rommene og anleggenes interaksjon med disse som til de ulike komponenters samvirke. Videre kan noen musikkstykker fungere godt på et anlegg, annen musikk avslører dets begrensninger. Derfor er det ofte stor uenighet rundt hva som spilte bra og ikke. Selv syntes jeg det spilte fint en del steder, manglene kom gjerne først til kjenne når det ble satt på musikk jeg kjenner.

    Det som nok fungerte best for meg var MBL, det låt oppløst og samtidig ikke pågående. Detaljert og god rominformasjon. En del rom var dessuten så overbefolket at jeg ikke orket, det blir for varmt, lite oksygen og stram kroppslukt.

    Det absolutte høydepunktet var alle gamle kjente.
    9718A417-52B1-424F-8CAF-775A21C92B00.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    0D95010C-0972-40AD-982F-BC5A0B8BDAE7.jpeg

    Har ikveld lekt meg med Hana Umami Blue igjenneom:

    - EMT STX 5/10
    - Dynavector SUP 200
    - Music First
    - Jensen DIY

    Har i denne sammenheng ikke kjørt rett i Luxman, heller ikke igjennom Fidelity Research stepup og ikke via Wavac ikke resten heller. Har begrenset meg til disse fire i kveld.

    For hver ny trafo blir jeg først begeistret over hva jeg hører før jeg ser manglene sammenlignet med den forrige. Dette var ikke lett.

    Jeg tenderer mot at Jensen DIY totalt sett, men er redd jeg kan konkludere annerledes på annen musikk. Mulig Jensen har litt mer energi i toppen, men jeg opplever at EMT nok er laget for pickuper med annen impedance da den umiddelbart låter innsmigrende, men nok ikke lar Blue åpne seg. For en gangs skyld er jeg litt usikker på Music First. Dynavector SUP-200 blir litt slank i mellomtonen. Jeg mistenker at Blue spiller storveis i Wavac, men da må Ikeda lete etter ny partner. Rene swingers-klubben dette, alle ligger med alle og ingen sover bedre av den grunn.

    Kjører Dire Straits som testmusikk i dag. Dette skapte egentlig mest forvirring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn