Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg går på repeat, jeg vet. Situasjonen er slik at lite fungerer, men dette gjør. Så om jeg kjeder noen får dere ha meg unnskyldt.

    D2F08B1F-7B70-4029-917B-774675908F6D.jpeg


    Har funnet glede i å begrense musikkutvalget til mono-utgivelser den seneste uken. 60-tallet må ha vært en vidunderlig tid. Lenge før min tid, men hvorfor skal det stoppe meg?

    Så vidt innom hytta i dag, og det resulterte i noen bilder (ja, det blir bilbildepause nå).

    A85FE55B-6EAB-41A0-BA43-48151B18B242.jpeg
    B4DBABD4-8E37-4D55-9CC2-1236C53A4983.jpeg
    00633C9E-75D4-40DE-ADCA-5318EF7E32DB.jpeg


    Sandy griller med pappa mens Lucas leker.

    2D9A3D65-C993-428F-B360-478C402985DA.jpeg
    B87DB58A-5096-4892-87C5-B88A97FF6FB0.jpeg


    Kommer sterkere tilbake med det hifi-relaterte. Men er faktisk veldig godt fornøyd med lyden om dagen.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg går på repeat, jeg vet. Situasjonen er slik at lite fungerer, men dette gjør. Så om jeg kjeder noen får dere ha meg unnskyldt.

    Vis vedlegget 719119

    Har funnet glede i å begrense musikkutvalget til mono-utgivelser den seneste uken. 60-tallet må ha vært en vidunderlig tid. Lenge før min tid, men hvorfor skal det stoppe meg?

    Så vidt innom hytta i dag, og det resulterte i noen bilder (ja, det blir bilbildepause nå).

    Vis vedlegget 719120 Vis vedlegget 719121 Vis vedlegget 719122

    Sandy griller med pappa mens Lucas leker.

    Vis vedlegget 719123 Vis vedlegget 719124

    Kommer sterkere tilbake med det hifi-relaterte. Men er faktisk veldig godt fornøyd med lyden om dagen.
    Så vidt jeg har skjønt det, er det helt frivillig å tråden din, så jeg synes bare du skal fortsette å ture frem akkurat som du vil! 😁 Ha en fin uke.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Tåler (mange) flere bilder av 964 også...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er noe med størrelsen. gamle biler ser ut som dinky toys i forhold til dagens monster. men uendelig mye vakrere. utviklingen har ført oss til suv. forvokste babyer, broilerbil, magalomanien i den norske husmannshjerne. dimensjoner til å dø for på det bildet.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg er veldig, veldig fornøyd med Audio Valve. Jeg har ikke AB-testet alt av forsterkere og det er mulig forutsetningene har vært litt ulike, men jeg har en mistanke om at jeg totalt sett foretrekker disse. Jeg har vel sagt det før, det er som en mellomting mellom Manley Neo-Classic og Accuphase A-60.
    Ja, hva annet kan man gjøre enn å nyte denne sjeldne feelgood tråden her inn på hfs?! Maken til herlig blanding av biler, musikkanlegg med fokus på det analoge, kaffe av høyeste kvalitet og kaffemaskin og kvern fra topphyllen, mange og spennende vinanbefalinger jeg har måtte prøve ut en del av, kjærligheten til kjæledyr (ikke helt min cup of tea da allergier da biter fra seg som ville hunder i Baskerville, men liker likevel bildene og dyra som sådan), flust av vinylplater som avspilles (selv om trenden går mer og mer mot jazzhjørnet enn en gammel Rørospunker later som om han absolutt ikke kan godta) og ellers det en livsnyter måtte bedrive for å få sitt livsnyterliv til å tusle videre mot atter en solnedgang.

    Jeg vil benytte anledningen til å spørre om hvilke smårør er det du benytter i Baby Baldur (det er jo bare Baldur 300 som kan kalle seg voksen??), og som gjør at den er effektforsterkeren som livsnyteren i sum foretrekker?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger gutter!

    @terryboy Smårørene er Philips Miniwatt ECC83 og RCA 12AU7 (esken som ligger på toppen).



    F6EB12CD-9830-49F9-B304-71E08C94E322.jpeg

    97FB366D-488B-4817-A498-D73ACF699451.jpeg
    2AE7FDCD-4079-4185-9B04-6A3DED025ED5.jpeg


    Så er det et 6N6P-rør som er russisk (så klart).

    Dette er rørforsterkere med relativt god dempingsfaktor og de låter nok tettere på transistor, på godt og vondt enn mange av de andre rørkonstruksjonene. Det gjør at man får godt med kontroll, ro, stabilitet og oppløsning, men uten særlig tilført varme og rundhet. Og den har også god renhet og kontroll oppover. Igjen gjør dette at blokkene responderer godt på rørskifte og jeg har landet på at inngangsrørene hos meg, i mitt anlegg, og etter min smak, bør ha noe varme. Philips Miniwatt er rør jeg har en tendens til å prefererer over alt, og kanskje særlig her. Brukte de samme i Air Tight forresten.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Herregud, tro ikke jeg ikke forstår det fremstår dølt - men det er vakkert og kler humøret i kveld. Kompenserer med en Sagene fatøl.

    Dynavector XV-1S og Accuphase C-27 låter aldeles strålende.

    7191924F-9E39-4C2E-8A18-3ADAD54EB74C.jpeg


    Anlegg i solnedgang:

    7798FA8C-7172-4384-A3DA-647558BDA3AA.jpeg


    Har i dag kjørt Aurskog-Høland. Flotte gårder, kyr, åkre, vår som henger noen uker bak oss ved kysten, smilende folk og en bil som bare går bedre og bedre for hver tur vi tar.

    6FD3E555-0FBA-4018-8ACA-BF504D5BC34E.jpeg


    Har null peiling på bil, men det lille løpende vedlikehold/observasjon som skal til utføres med glede. Begynner å se på det som «kos» i likhet med bias- og pickupjustering.

    Ellers registrerer jeg at både rev og rådyr er klare for sommermote.

    5965912E-C777-4E5C-8D89-1852D5345861.jpeg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Er redd jeg måtte hatt mye øl før den musikken, for å være helt ærlig. Men… «play backwards»??
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har det litt sånn at jeg gjerne lytter til Led Zeppelin den ene dagen, og 70-tallsrock eller 60-tallsjazz støtt og stadig. Men Debussy på harpe får en i hvert fall til å senke skuldrene. Utrolig behagelig, og velegnet som bakgrunnsmusikk.

    Baklengsplata skal spilles av innenfra og ut.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Fosse, den frontruten din ser lav ut, fyker ikke capsen av? :rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    En gimmick, men som du påpeker er det på klassisk musikk ofte mer komplekst og vanskelig mot slutten av verket og plata der hvor omkretsen er mindre og avstand/tidsenhet reduseres. Det er bakvendt. Om man spiller av baklengs så blir det ikke bakvendt på samme vis 😊.

    Jeg har så vidt vært innom dette i anledning armgeometri hvor f.eks Dynavector har lagt vekt på god sporing mot slutten av ei plateside av nevnte grunn.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Fosse, den frontruten din ser lav ut, fyker ikke capsen av? :rolleyes:
    Det er klart man har måttet stoppe og gått grøftelangs 😎. Går greit på landevei men dro litt på på E6 og da var det bare å legge den bort. Jeg har solskjermer som ikke er montert. Det er mulig at det vil redusere draget, men det er så befriende åpent uten.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Virkelig?!? :oops: Hvorfor?
    Fordi folkene bak Tacet selvfølgelig mener det låter bedre å spille av vinylskiva innen i fra og utover :rolleyes:
    Akkurat det samme opplegget med CD vet du, så hvorfor ikke vinyl!?
    Jisus, nå må du se å komme deg av gårde på en hifi voodoo messe i utlandet Atle.
    Du er jo helt akterutseilt ;)

    Platen er for øvrig kjøpt på høy ræv ("high end") messen i München.
    Vi pleier å gå på de fleste salgstriksene der nede etter et par øl.
    NOT..
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Fordi folkene bak Tacet selvfølgelig mener det låter bedre å spille av vinylskiva innen i fra og utover :rolleyes:
    Akkurat det samme opplegget med CD vet du, så hvorfor ikke vinyl!?
    Jisus, nå må se å komme deg av gårde på en hifi voodoo messe i utlandet Atle.
    Du er jo helt akterutseilt ;)

    Platen er for øvrig kjøpt på høy ræv ("high end") messen i München.
    Vi pleier å gå på de fleste salgstriksene der nede etter et par øl.
    NOT..
    Fun fact: jeg har ikke vært på en eneste hifi-messe, hverken i utland eller innland. Ikke så sikker på at det frister så mye heller. Bortsett fra det å treffe fine folk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Pleier stort sett å roe ned på hififronten utpå våren. I år har kroppen vært kranglete så det har vært vanskelig å få til båtpuss og hagearbeid og jeg har derfor besluttet å strekke sesongen ut mai med avtale om nok en:

    - riaa
    - pickup
    - stepuptrafo
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Pleier stort sett å roe ned på hififronten utpå våren. I år har kroppen vært kranglete så det har vært vanskelig å få til båtpuss og hagearbeid og jeg har derfor besluttet å strekke sesongen ut mai med avtale om nok en:

    - riaa
    - pickup
    - stepuptrafo
    Dette blir spenndende @Fosse! Hva er det du har på vei inn i hifianlegget? :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Pleier stort sett å roe ned på hififronten utpå våren. I år har kroppen vært kranglete så det har vært vanskelig å få til båtpuss og hagearbeid og jeg har derfor besluttet å strekke sesongen ut mai med avtale om nok en:

    - riaa
    - pickup
    - stepuptrafo
    Ikke så gale at det ikke er godt for noe 😊
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ja, hva annet kan man gjøre enn å nyte denne sjeldne feelgood tråden her inn på hfs?! Maken til herlig blanding av biler, musikkanlegg med fokus på det analoge, kaffe av høyeste kvalitet og kaffemaskin og kvern fra topphyllen, mange og spennende vinanbefalinger jeg har måtte prøve ut en del av, kjærligheten til kjæledyr (ikke helt min cup of tea da allergier da biter fra seg som ville hunder i Baskerville, men liker likevel bildene og dyra som sådan), flust av vinylplater som avspilles (selv om trenden går mer og mer mot jazzhjørnet enn en gammel Rørospunker later som om han absolutt ikke kan godta) og ellers det en livsnyter måtte bedrive for å få sitt livsnyterliv til å tusle videre mot atter en solnedgang.
    Tiltredes 100%!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Pleier stort sett å roe ned på hififronten utpå våren. I år har kroppen vært kranglete så det har vært vanskelig å få til båtpuss og hagearbeid og jeg har derfor besluttet å strekke sesongen ut mai med avtale om nok en:

    - riaa
    - pickup
    - stepuptrafo
    Det høres ut som en fornuftig disponering av tiden når kroppen krangler Fosse.
    Gadd vite om ikke denne påtvungne isolasjon avstedkommer mer enn en skrue løs under endeløse diskusjoner med seg selv? :unsure:
    Fjerndiagnostisering av andre skal jeg ikke innlate meg på.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Snakk om prylbøg.... 🤭 🤭
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det stemmer det nlykke, det kommer en modifisert og ombygget Allnic 7000. Den er bygget om til å bruke andre rør og etter hva jeg forstår har den også en forbedret LCR-trafo. Byggmesteren er velkommen til å kommentere.

    Så får vi se om jeg bygger tilbake til flere innganger (kun MM-kanskje?) eller om jeg kommer til å benytte denne med utelukkende én pickup. Har jobbet med å redusere til tre riaatrinn men det dukker stadig opp spennende kandidater så det er ikke så lett det der.

    Ellers er det på vei inn litt Miyajima, men det krever noe demontering så det får tas når det koronamessig er litt sikrere.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk!

    Bygget om til å bruke ec8010 ja, og så er det endret til en type permalloy LCR. Vet egentlig ikke så mye mer. Dette blir nok saker skal du se.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Funderer på å sende MFA-trafoen til ombygging for to innganger. Den er nok min favoritt sånn all-over. Vi får se hva fremtiden steller i stand.

    Har ellers brukt spilletiden på klassisk den seneste uken.

    F6588344-6EBE-478C-A996-7C2ECF9C2680.jpeg


    Shims er funnet frem og sendt verksted. Den ekstra toppen nærmer seg ferdigstilling. Den skal ikke installeres i år. Men det gjelder å være forberedt.

    1F2DE8E7-00E1-4DAC-81AA-DA6843B2D508.jpeg


    1432F79E-AA68-4FD6-A216-29019B546498.jpeg


    Driver ellers å planlegge hvordan det hele skal stables og organiseres når Allnic kommer. Må nok inn med et sett lengre kabler så noe kan stå litt unna. Alternativt få lenger kabler mellom forforsterker og strømforsyningene slik at disse kan plasseres lenger unna.

    4C88611C-6E66-45F2-8EBC-8DE261276AEE.jpeg


    Ellers blir det anledning til litt praktisk arbeid når man er på hytta. Gårsdagen var fantastisk.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som om ditt hyttearbeid er triveligere enn mitt. Men nå er båten vår bunnsmurt og satt på sjøen så jeg kan konsentrere meg om bruk og ikke vedlikehold. Ha en trivelig helg sammen med to og firbente.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn