Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det var nok et heldig øyeblikk dette, he, he … Jeg har fortsatt båten stående uvasket og ustoffet. Normalt ganske lystbetont arbeid synes jeg. Men det gror så fælt at jeg kvier meg for å sette den på vannet før jeg får anledning til å bruke den en del.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er litt bøyete vær. Har brukt formiddagen på å teste ulike høyttalerplasseringer. Det gir definitivt mer nivå i bunnen å trekke høyttalerne ut fra bakvegg (jeg vet, det motsatte er normalt).

    Om ikke nærfelt så i hvert fall minst én meter redusert lytteavstand. Høyttalerne frem, og tettere på hverandre.

    D1886B0F-1FC5-4FD4-8C6F-4A6FC65EE327.jpeg


    Diverse andre gjøremål før jeg bestemte meg for å bytte høyttalerkabler da jeg skulle fyre opp igjen i ettermiddag.

    05CBFCF0-1F17-4BAF-915B-B908D8AED12E.jpeg

    Plugger på ene siden, spader på andre. Pluggene passet ikke. Kan enkelt byttes. Bortkastet forsøk? Nei, for hva oppdaget jeg?
    Biwire-kablene jeg har brukt så langt har ulike ledere. Den ene har dobbel, den andre singel. Hallo, dette har jeg ikke registrert tidligere.

    Koblet nå slik at det ble doble ledere til LF og enkle til HF. Litt overgitt over meg selv.

    913ACFB7-4086-4AAE-9216-960F52D91B9C.jpeg


    Dette ble da langt mer homogent, med ny plassering og kabbelmontasje.

    Verdens beste katter fyller ett åri dag.

    AFF877D0-AE9E-42B4-965A-E9B46DCD73FF.jpeg
    97065AF4-FEF5-47AD-B401-79F92027C6AF.jpeg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes også at bassen "trer frem" når høyttalerne kommer ut fra veggen.
    Hvor bredt er det fra senter av vakker coax til senter av vakker coax på høyttalerne?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    1,95 m omtrentlig slik jeg tester akkurat nå.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer det nlykke, det kommer en modifisert og ombygget Allnic 7000. Den er bygget om til å bruke andre rør og etter hva jeg forstår har den også en forbedret LCR-trafo. Byggmesteren er velkommen til å kommentere.

    Så får vi se om jeg bygger tilbake til flere innganger (kun MM-kanskje?) eller om jeg kommer til å benytte denne med utelukkende én pickup. Har jobbet med å redusere til tre riaatrinn men det dukker stadig opp spennende kandidater så det er ikke så lett det der.

    Ellers er det på vei inn litt Miyajima, men det krever noe demontering så det får tas når det koronamessig er litt sikrere.
    HAHA jamen tak for tilbudet
    er lidt bange for det bliver et meget lang indlæg
    Når man som jeg spiller på højeffektive hornsystemer med single ended triode forstærkere på lytter man tit efter andre ting
    At finde en riaa som kan levere en ensartet klangfarve er efter min mening meget svart jeg havde før en PASS XP25 som jeg var rimelig glad for
    havde bygget mange rør riaa selv også LCR som ikke leverede varen da jeg så Allnic 7000 tænkte jeg den må da kunne spille den er bygget rigtigt tænkte jeg
    vupti en var købt så nu skulle der lyttes testes Allnic VS Pass en MFA baby reference var brugt som volume Den pass fik lammetæsk overtoner udskilning af flere instrumenter var bedre på Allnic toppen var mere opløst mere messing på bækkner bedre dybde på Allnic alt i alt en bedre riaa end pass . meeeeen så stoppede festen Pass havde bedre kontol bedre dynamik og meget bedre bund. Bunden i Pass var syg stram tør og dynamisk jeg solgte Pass da jeg syntes alt i alt var Allnic bedst

    Forsættes



    IMG_8320.jpeg
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Som tiden gik og jeg var glad for min Allnic savnede jeg den bund jeg havde med min Pass XP25 så en dag rev jeg bunden af den Allnic og tænkte den må man da kunne tune eller måske var de Allnic trafoer bare dårlige i bunden jeg startede med at ombygge forsyningen og lave bedre afkoblinger på katoden. det gav en lille smule efter et par uger røg bunden af igen og ud med de Pentoder og i med nogle EC8010 der bliv justeret lidt op for den rør regulere forsyning til 175V så suttede de 17Ma pr styk perfekt så bliv der sat lyd på først trods jeg ikke at den virkede jeg skrugede helt op ingen sus damm så kom pickuppen i rillen DAMM der var lyd jeg sad lamslået i min lyttestol og tænkte holdkæft fik gåsehud over hele kroppen Diana Kralls stemme var stor og glat meget glat jeg gik ned af trappen fra lytterummet og min kone kiggede på mig og sagde det var vist godt haha jeg tænkte Pentoder er noget fanden har skabt :) forsættes stage 3
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Efter ombygningen af Allnic 7000 til EC8010 var bunden nu af en helt anden klasse faktisk var de damm close men alt andet var Allnicen langt bedre
    toppen gennemsigtighed og dynamikken var langt langt bedre nu .
    Der sidder en signal trafo efter 600Ohm kredsløbet i Allnic som går fra 600 til 25K ohm den målte pænt dårligt faktisk ringede og den hævede niveau ved 20Khz
    syntes faktisk også når jeg lyttede at der var lidt i toppen stadig super top med lidt ttttssss aktigt jeg ringede til Brian Sowther og han tryllede nogle nye trafoer bifilar viklede 100% permalloy 600 til 10K og jeg må sige igen en kæmpe forbedring herefter bliv omskifter bypasset da den indbyggede MC traf slet ikke matcher
    en riaa med disse kvaliteter efter disse ombygninger blev Sallingboe Audio inviteret til en dyst han havde sin originale med der blev spillet lidt forskelligt og Dan var ikke helt overbevist så kom mit hemmelige våben frem
    IMG_2207.jpeg
    Faure Requiem på side 2 og her kunne man tydeligt høre klasse forskel rummet var langt bedre på min og udskildning af koret var formidabel da orgelet kom ind lød standart Allnic svampet imens min havde total kontrol med stram dyb bund med saft kraft og magt og Dan måtte se sig slået
    Så Fosse tillykke med den håber du bliver glad for den se foto de sølvfarvet er Sowter linie transformere pladen er et must have
    IMG_0391.jpeg
    de
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    God kveld Fosse, kattene og alle andre.

    Så kjekt at hifisesongen er utvidet med enda en riaa. Vår danske venn har mye spennende å si og jeg er lutter øre, men jeg håper jeg kan be om et punktum i ny og ne uten å fornærme noen eller gud forby, krenke noen. Det er bare litt ekstra krevende å få med alt, det er tross alt spennende saker.

    Jakten på den suverene lyden er selvsagt målet og den fins i mange varianter her allerede. Vet ikke helt om jeg hadde turt å bygge om så flotte produkter men kudos til dem som tør å ta sjansen. Har lært masse gjennom denne tråden og venter i spenning på rapport

    Ha en super 17 mai helg

    mvh Atle
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Fosse, du er et stort idol, ønsker å gi deg en hyllest siden jeg bare er en forsiktig kikker inn i dit liv gjennom å følge din tråd. Måten du tar deg av dine gjenstander (beviselig gjennom bildene du legger ut) er imponerende. Flott å se noen vaske under panseret på sin Jaguar når man nyter en dag på hytta, ikke ofte man ser slik behandling av mekanikk, skikkelig livsnyter mistenker jeg deg å være.. Har fulgt med på din tråd og måten du deler av ditt. Jeg er stor fan av din tilnærming til det hverdagslige. Du vet å sette pris på...livet:love:
    Thomas
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk Zikraaudio for bilder og grundig gjennomgang av det tekniske så vel som det lydmessige. Jeg ser frem til å få denne i stallen. Så får jeg fundere på hvilken pickup som skal hvor og hvordan det hele skal stables.

    MFA, jeg hadde aldri turt å fikle med dette på egenhånd. Jeg fikk modifisert min Rouge, lydmessig hvassere, støymessig katastrofe. I dette tilfellet er jobben allerede utført så risikoen er nok litt lavere. Men jeg er imponert over at folk gir seg i kast.

    Thomasd, tusen takk for usedvanlig hyggelig tilbakemelding! Jeg tror det er slik at noen mennesker er interessert i ting ut over den rene nytten de har av dem. De er kanskje ikke alltid samlere, men ofte antar jeg. Man liker å eie LP-er fremfor kun å streame, og man finner glede i at fiskesnellen har gode lager selv om alt man drar den dagen er småørret. Jeg har alltid vært slik, hektet på utstyr, interessert i kvalitet og opptatt av å ta vare på ting, nytt eller gammelt, helt fra jeg var guttunge og bladde i brosjyrer for fiskeutstyr, slalomstøvler og stereo.

    Hæggen, dette ser usedvanlig flott ut! Tipper det spiller forrykende.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Takk Zikraaudio for bilder og grundig gjennomgang av det tekniske så vel som det lydmessige. Jeg ser frem til å få denne i stallen. Så får jeg fundere på hvilken pickup som skal hvor og hvordan det hele skal stables.

    MFA, jeg hadde aldri turt å fikle med dette på egenhånd. Jeg fikk modifisert min Rouge, lydmessig hvassere, støymessig katastrofe. I dette tilfellet er jobben allerede utført så risikoen er nok litt lavere. Men jeg er imponert over at folk gir seg i kast.

    Thomasd, tusen takk for usedvanlig hyggelig tilbakemelding! Jeg tror det er slik at noen mennesker er interessert i ting ut over den rene nytten de har av dem. De er kanskje ikke alltid samlere, men ofte antar jeg. Man liker å eie LP-er fremfor kun å streame, og man finner glede i at fiskesnellen har gode lager selv om alt man drar den dagen er småørret. Jeg har alltid vært slik, hektet på utstyr, interessert i kvalitet og opptatt av å ta vare på ting, nytt eller gammelt, helt fra jeg var guttunge og bladde i brosjyrer for fiskeutstyr, slalomstøvler og stereo.

    Hæggen, dette ser usedvanlig flott ut! Tipper det spiller forrykende.
    takker for de fine ord så må man da håbe du syntes den er god hehe:)
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Takk Zikraaudio for bilder og grundig gjennomgang av det tekniske så vel som det lydmessige. Jeg ser frem til å få denne i stallen. Så får jeg fundere på hvilken pickup som skal hvor og hvordan det hele skal stables.

    MFA, jeg hadde aldri turt å fikle med dette på egenhånd. Jeg fikk modifisert min Rouge, lydmessig hvassere, støymessig katastrofe. I dette tilfellet er jobben allerede utført så risikoen er nok litt lavere. Men jeg er imponert over at folk gir seg i kast.

    Thomasd, tusen takk for usedvanlig hyggelig tilbakemelding! Jeg tror det er slik at noen mennesker er interessert i ting ut over den rene nytten de har av dem. De er kanskje ikke alltid samlere, men ofte antar jeg. Man liker å eie LP-er fremfor kun å streame, og man finner glede i at fiskesnellen har gode lager selv om alt man drar den dagen er småørret. Jeg har alltid vært slik, hektet på utstyr, interessert i kvalitet og opptatt av å ta vare på ting, nytt eller gammelt, helt fra jeg var guttunge og bladde i brosjyrer for fiskeutstyr, slalomstøvler og stereo.

    Hæggen, dette ser usedvanlig flott ut! Tipper det spiller forrykende.
    Hyggelig du likte innlegget, det er av barn og fulle folk man skal få det sies det;) Lett å kjenne seg igjen i hva du skriver om utstyr, tilfører gjøremålene en liten ekstra dimensjon og godfølelse. Så er det bare å finne tilstrekkelig med tid til alt da..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Har brukt formiddagen til å jobbe videre med plassering. Det er definitivt noe riktig med å trekke høyttalerne nærmere lytteposisjon. Det krever ny runde med «delefilterjustering».

    03ED92BB-3D19-4BF1-9F57-90C8C0F07C8B.jpeg


    Har videre alltid lurt på om de tre spikene montert i bunnplaten med mitt sviktende gulv er suboptimalt sammenlignet med GRF90s innebygde «møbelknotter» som er koblet direkte i sidevangen. Plassert direkte på teppe foran og Holfiputer bak.

    Så Brimar 12AX7 i Audio Valve.

    Sum i sum er det et totalt annet anlegg nå enn for en uke siden. Definitivt et helt annet trøkk i bunnen, mye fyldigere lyd og kjøtt på beinet. Det låter simpelthen som større høyttalere.

    0595E15C-94BC-4157-B608-932DC35C6CFC.jpeg


    Så da vokset jeg høyttalerne og demonterte gitter på monoblokkene. En kaffe til og så ut i det som begynner å likne på sol.

    4516605A-702C-49E1-9365-414E97C64677.jpeg


    67697E59-6F1E-4DF7-8A69-AFC9398BA756.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Av ulike grunner har vi ikke hatt andre gjester enn svigermor på besøk i huset siden oktober. Jula ble kansellert. Har tatt en kaffe utendørs med tre kamerater siden den oktober. Dette er delvis grunnen til at jeg ikke har kommet lenger med sub og måling, i tillegg til at jeg nok må bytte høyre hofte og har en del følgeproblematikk. Sånn, nå kan vi la driten ligge og gå videre; jeg er ikke interessert i kos med sykdom, poenget er at jeg er sulten på å se folk, og i morgen kommer svoger og svigerinne. Ikke store selskapet, men det er i hvert fall selskap og folk. Jeg gleder meg, virkelig! Satser på å være litt sliten når jeg tropper opp på undersøkelse på Volvat 18. mai 😎

    Så da har vi brukt dagen (jeg) på å pusse sølv og (fruen) på å planlegge rekkefølgen på drikken (og nei, de skal ikke drikkes i den rekkefølgen).

    009C9B84-06AF-43EF-837B-4549430D4218.jpeg

    CE183653-0A3D-418F-A99A-6CA4D8C68AAE.jpeg


    Kan ellers melde at anlegget sparker, er friskmeldt og bedre enn noen gang, henimot ironisk om man observerer eieren. Dette albumet sitter som ei kule nå. Herregud! Har mannen musikk nyere enn 40 år?

    EF57C187-D7E1-4173-BB7E-D1CBE9DF20BE.jpeg
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.087
    Auda, ille å høre at haltingen din på hytta for en tid tilbake skulle ha en så alvorlig årsak. Lykke til med undersøkelsen, og eventuelt hoftebytte!
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Av ulike grunner har vi ikke hatt andre gjester enn svigermor på besøk i huset siden oktober. Jula ble kansellert. Har tatt en kaffe utendørs med tre kamerater siden den oktober. Dette er delvis grunnen til at jeg ikke har kommet lenger med sub og måling, i tillegg til at jeg nok må bytte høyre hofte og har en del følgeproblematikk. Sånn, nå kan vi la driten ligge og gå videre; jeg er ikke interessert i kos med sykdom, poenget er at jeg er sulten på å se folk, og i morgen kommer svoger og svigerinne. Ikke store selskapet, men det er i hvert fall selskap og folk. Jeg gleder meg, virkelig! Satser på å være litt sliten når tropper opp på undersøkelse på Volvat 18. mai 😎

    Så da har vi brukt dagen (jeg) på å pusse sølv og (fruen) på å planlegge rekkefølgen på drikken (og nei, de skal ikke drikkes i den rekkefølgen).

    Vis vedlegget 722706
    Vis vedlegget 722707

    Kan ellers melde at anlegget sparker, er friskmeldt og bedre enn noen gang, henimot ironisk om man observerer eieren. Dette albumet sitter som ei kule nå. Herregud! Har mannen musikk nyere enn 40 år?

    Vis vedlegget 722709
    Selvsagt skal de ikke drikkes i den rekkefølgen. Kjenner dere såpass. Skumpa-Punsj i bøtte med like deler skumpa, banan, ananas, sprite vodka og indianersaft. Husk is og å røre godt. Serveres i krus. Rock on old man.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Lykke til med både selskap og undersøkelsen Fosse:)
     

    Tamburinmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Jeg er også en slik type som titter innom denne tråden i ny og ne. Jeg ønsker deg en flott feiring av nasjonaldagen og krysser fingrene for at undersøkelsen på Volvat blir konstruktiv og oppløftende. Jeg og fruen får hennes foreldre på besøk i morgen, så det blir en kompakt og intim feiring for vår del også. Kjekt å lese at du også har fått positive lydmessige endringer siste uken :).
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med mulig ombygging og oppgradering av kroppen Fosse ;)Du har heldigvis litt å henge fingrene i hjemme ved en rekonvaledens. Er vanligvis en hjemmekjær kar men kjenner et voksende behov for sitte på pub og skvaldre, eller være med hifikameratene og skåle og skrøne. De beste ønsker om en fin 17 mai.

    mvh Atle
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Men faen da mann, du er jo bare en ungfole :oops:
    Bytte hofte :eek:
    Håper da virkelig at de har noe hyggeligere alternativ på lur oppe på Volvat.
    Det er vel sånn rundt regnet 9 år siden jeg lå på lasarettet der oppe hos Dr.Mengele jr.
    Jeg er ennå usikker på om deler av hjernen gikk med i dragsuget :unsure:

    Ellersmessig er det meget hyggelig å lese om at du har fått anlegget til å sparke fra litt bedre ved å flytte litt rundt på høyttalerne.
    Ad manglende sosial omgang, så er vi helt på bølgelengde.
    En dag blir jeg vel knepet på tur langt inne i skogen der jeg går og småprater med meg selv 🥴
    Tulleheimen neste!

    Ha en salongberuset 17 mai "gamle ørn" 😘
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Jeg håper inderlig det går rette veien med undersøkelsen på volvat og videre behandling av hofta! Ønsker deg og frua en fin 17 mai feiring. Skal hilse så mye fra Nina.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kastar mig på ovanstående lyckönskning om både vidare drift i hofteparti och den stora dagen idag. :giggle: 🇳🇴
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk takk folkens.

    Ja, det er forunderlig dette som har skjedd med anlegget, for det er en transformasjon. Høyttalerplasseringen skal nok ha det meste av æren, men det åpnet opp for videre jobbing med med disse delefilterbryterne, og vinkling, og underlag. I sum er det blitt noe annet.

    Faktum er at nå føler jeg ikke noe bassavn, og det gjør vel egentlig at jeg er mer optimistisk på å implementere én eller to subber. For det at det funker godt uten innebærer at når de kommer kan de nøye seg med å gjøre jobben helt der nede. Slik det låt her tidligere så var jeg var litt skeptisk til om jeg ville få subbene til å spille langt nok opp til å løse problemet.

    Jeg er særdeles godt fornøyd med lyden nå.

    Takker for alle lykkeønskninger, men vi lar det ligge. Poenget var egentlig å forklare hvorfor det går så himla tregt med målinger og sub, jeg er egentlig ikke så treg nemlig 😎

    God feiring!
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det skjer litt nytt på hifi-fronten:

    28D417C0-7083-43E2-A271-F0717BF12FE9.jpeg
    1269AB04-075A-49A2-BDB6-6CD983C9DD66.jpeg


    Og så rigger jeg for å kunne lagre e-typen utendørs. Var det godt nok for Sir Sterling Moss holder det sikkert for undertegnede.

    5D40B545-18A7-4495-89DE-B567B672D7F5.jpeg


    Det er en vakker kveld.

    00E681E6-35DC-4A9F-9BED-5F948347347A.jpeg

    1535AB97-0FBE-41F8-8943-DC00AEC01391.jpeg

    3D94D222-8514-4E77-AC36-7B8DC42F04F5.jpeg

    D6A48301-CD02-4556-887F-C637D22FE16E.jpeg


    Bringebær, tyttebær og bjørnebær er på fortsatt fremmarsj.

    Slapp av, vi kommer til Allnic, om litt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    FDDF3580-2D15-47DC-B53E-D3912BF930EF.jpeg
    BDA29DA1-6F44-4B94-8E13-7D7AC21194B7.jpeg


    Modifisert Allnic H-7000.

    Det første som må gjøres er å planlegge hvilken pickup den skal betjene. Dernest finne ut hvor den skal plasseres og så skaffe kabler av rett lengde. Jeg fikk med en haug med flotte Kimber-kabler da jeg kjøpte et anlegg i vinter, men det er mye korte lengder. Halvmeterskabler er fullstendig ubrukelige, og i praksis halvparten så lange som 0,7.

    Jeg startet der, og så får jeg på sikt finne ut om jeg skal a) reversere til 2 + 2 innganger b) bygge om MFA-trafoen til to innganger c) leve med at Wavac og Allnic kun har én inngang og benytte to eller tre innganger på Accuphase eller Luxman.

    Jeg tror jeg kommer til å beholde fire riaatrinn i anlegget, det tar plass og det tar innganger men det blir neppe noe stort digitalt her likevel. Jeg har gjort noen forsøk på gode digitale kilder men de ender opp med å stå bortimot ubrukt, hver gang.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 723942 Vis vedlegget 723943

    Modifisert Allnic H-7000.

    Det første som må gjøres er å planlegge hvilken pickup den skal betjene. Dernest finne ut hvor den skal plasseres og så skaffe kabler av rett lengde. Jeg fikk med en haug med flotte Kimber-kabler da jeg kjøpte et anlegg i vinter, men det er mye korte lengder. Halvmeterskabler er fullstendig ubrukelige, og i praksis halvparten så lange som 0,7.

    Jeg startet der, og så får jeg på sikt finne ut om jeg skal a) reversere til 2 + 2 innganger b) bygge om MFA-trafoen til to innganger c) leve med at Wavac og Allnic kun har én inngang og benytte to eller tre innganger på Accuphase eller Luxman.

    Jeg tror jeg kommer til å beholde fire riaatrinn i anlegget, det tar plass og det tar innganger men det blir neppe noe stort digitalt her likevel. Jeg har gjort noen forsøk på gode digitale kilder men de ender opp med å stå bortimot ubrukt, hver gang.
    Jeg vil anbefale ordenligt skærmet kabel på indgangen da forstærkeren er mega bredbåndet og nemt ville kunne opsamle støj Cardas og IKeda kan anbefales Kimber kabel nogle modeller er ubrugelige grundet total mange på skærm Forstærkere er 100% sus og brumfri hvis korrekte kabler anvendes lykke til glæder mig til dommen hygge til fra Danmark
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Nydelige bilder fra hagen Fosse, ikke det verste stedet å være coronastuck. Interessant å lese om hvordan ht responderer på flytting og andre tjuvtriks. Spekulerer også på å få vokset ht, men må ut på byen etter egnet produkt da jeg ikke har produktet som fulgte med ht da de var nye. Regner med du benytter det som fulgte med ht, dersom ikke mottar jeg gjerne tips. Ellers seiler vi inn i «reparasjonsalderen» og noen ganger er utskifting av deler det rette. Oppheng i titan, -der har du hofte for livet (som kanskje sluket ville sagt). Uansett lykke til! God langhelg!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk Lazarus!

    Jeg har original voks, men i følge forrige eier var den noe farget og han opplevde at den la seg litt på utsiden. Jeg er alltid litt redd for å bruke noe som gjør for «mye» og gikk derfor for en lettvariant som nok ikke beskytter best, men som i hvert fall ikke gjør skade.

    D2154CDA-E39D-450D-A545-FA20C62B4BD3.jpeg
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 723942 Vis vedlegget 723943

    Modifisert Allnic H-7000.

    Det første som må gjøres er å planlegge hvilken pickup den skal betjene. Dernest finne ut hvor den skal plasseres og så skaffe kabler av rett lengde. Jeg fikk med en haug med flotte Kimber-kabler da jeg kjøpte et anlegg i vinter, men det er mye korte lengder. Halvmeterskabler er fullstendig ubrukelige, og i praksis halvparten så lange som 0,7.

    Jeg startet der, og så får jeg på sikt finne ut om jeg skal a) reversere til 2 + 2 innganger b) bygge om MFA-trafoen til to innganger c) leve med at Wavac og Allnic kun har én inngang og benytte to eller tre innganger på Accuphase eller Luxman.

    Jeg tror jeg kommer til å beholde fire riaatrinn i anlegget, det tar plass og det tar innganger men det blir neppe noe stort digitalt her likevel. Jeg har gjort noen forsøk på gode digitale kilder men de ender opp med å stå bortimot ubrukt, hver gang.

    Hej Fosse når du først har fået lyd på den Allnic så kommer du nok ikke til at spille på andet hvorfor så ikke lave en ordenlig omskifter
    så du kan lave op til 6 indgange se denne her findes ikke bedre https://www.hificollective.co.uk/switches/TKD-2-pole-6-way-selector-switch.html

    hygge
    tkd_2r6a_350.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk for tips. Vil det kreve mye modifisering å implementer denne? Jeg sitter nå en bryter som tydeligvis fungerer omtrent som en trykknapp. jeg får undersøke hvor kablingen til bryteren som sitter der i dag går.

    Det blir nok flere riaaer uansett, men det å kunne bruke flere armer med eksterne trafoer vil gjøre godt, det er som tidligere nevnt ny trafo på vei inn.

    Venter besøk av mine foreldre så hadde tenkt å la være å demontere alt like før folk ankommer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Den er break before make og det betyr at du har åpen inngang mellom hvert trinn så ved skifte av kilde må du mute volum for å unngå et brak
    har det samme selv på mine Seiden inngangsvelgere.....en vanesak, men bare så du vet...
    Forøvrig enig med Michael
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dynavector-trafoen er tenkt mellom XV-1S og Allnic (mitt eksemplar mangler stepup). Diverse aktiviteter har resultert i at jeg ikke har kommet lenger med å koble opp Allnic. Har kjøpt nye kabler også, men ikke fått hentet ennå. Så avtales salg av Accuphase A30 og A60, de forsvant ut i går, sammen med Allnic H-1500MKII Plus, og det blusser opp i ene røret på AudioValve. Nydelig! Alt tyder på at det er mer enn bare rørfeil (ikke lenge siden jeg skiftet ett i samme posisjon så jeg er ikke forundret).

    Sånn, da var muligheten for direkte sammenligning av Allnic med det andre man har i stallen spolert. Det er jo typisk. Må tenke litt på hva jeg setter inn nå. Kanskje Air Tight med nye rør? Lettere å bruke gjennom sommeren enn Joule Electra. Alternativt Manley.

    Bare for å gjøre det hele enda mer forvirrende kom dette inn, det tror jeg blir liggende til neste uværsperiode. Kjenner litt på at hifi-sesongen nærmer seg slutten.

    BA70184F-D981-4984-98B9-3E58D90AD1D5.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn