Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hadde en merkelig opplevelse i morges. Kattene har vendt seg til at når jeg skrur av alarmen om morgenen så betyr det mat, og så ut. Jeg var relativt tidlig oppe i dag, 06.30. Siden de fortsatt er unger så slipper jeg ikke kattene ut alene før det lysner. Det er relativt mørkt 06.30 så det var bare å få på de trackerne, ta med seg et stort krus kaffe og komme seg ut foran huset (ned i skogen). De løper rundt I mørket, men jeg har jo ropt og snakket litt så jeg regnet med at de visste jeg var der, og at andre dyr fikk med seg det samme. Plutselig stod reven et par meter foran meg og jeg hadde ikke helt koll på kattene. Jeg gikk litt nærmere for å dobbeltsjekke at det var rev og ikke hund. Så stod han bare der å så på meg uten å løpe. Han har alltid pleid å være redd før. Halvannen meter unna og jeg går videre mot ham, og han stikker ikke. Han bare hopper opp på en stein og ser nedover i skogen der jeg antok kattungene fortsatt løp rundt. Ja, så lenge reven står her så spiser han jo ingen tenkte jeg. Jeg roper på kattene og løper ned i skogen igjen for å finne dem. Klarer til slutt å fange begge to. En under hver arm og vi går oppover mot huset. På toppen av trappa står reven fortsatt, etter alt spetakkelet. Jeg passerer tett på en ivrig rev en forskrekket kattunge under hver arm. Ja, da blir det litt innetid foran anlegget mens vi venter på lyset. Vi streamer litt nå. Gamle herr Nelson og reven hadde en avtale om sameksistens, og jeg tror reven fikk lov til å spise restene av kattematen. Vi får nok til en slik ordning etterhvert, men de må bli litt eldre først disse kattungene.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    God morgen!

    Takk for en hyggelig og spennende historie på en søndags morgen. Fristende å spørre: « Hva sa reven?», men det ble for platt.

    Har vært sporadisk innom tråden din. Registrerer at katter går, men også kommer. Trist med gode firbente venner som ikke er mer. Nå er jeg dessverre allergisk mot katter, bokstavelig, dessverre. Det jeg ikke er allergisk mot er arten Panthera Onca. Har fått med meg at du har skaffet deg en slik på fire hjul. Gratulerer som eier av et ikon! Eierglede er ikke alle forunt når det gjelder en slik sak. Dog berikes vi av dens skjønnhet! Takk for at du er en av dem som viser omtanke og omsorg for denne vakre skapningen.

    Mvh Olav E
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Generelt så er det nok mer gammelt enn nytt jeg fascineres av. Jeg vet ikke, men det er mye nytt jeg opplever som litt for klinisk, glatt og sterilt.

    Bil er moro, men jeg kan ufattelig lite om bil. Jeg har overhode ikke peiling. Har aldri skrudd og eide ikke et kjøretøy før jeg var godt oppi trettiårene. Men jeg synes det er moro å kjøre bil, og så får man heller få hjelp til det man ikke kan. Jeg er heller ikke så redd for at noe skal gå i stykker lenger - det meste kan fikses. Jeg skal innrømme at jeg vurderer «nyere» biler også, det er noen unntak. Men så langt har det vært gammelt som har fascinert mest.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    For å ta en litt annen vinkling på gamle kontra nye biler - etter elbil invasjonen bare vokser og vokser blir bilinteressen min mindre og mindre. Jeg skal ikke lenger enn noen få år tilbake før jeg var rimelig bilinteressert og fulgte med på hva som skjedde og leste flere bilmagasiner (dog ikke de triste norske utgivelsene).
    Men i dag fremstår omtrent alt av elbiler som en mobiltelefon på hjul, bensin og diesel er jo snart utradert. Å lese test av nye elbiler i dag gir meg ingen tenning lenger, det er bare totalt kjedelig.
    Når alt virker er det sikkert supre biler men jeg har sett mer enn en gang den nye Polestar stå i en busslomme med varseltrekant ute.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har en e-golf. Gammel type med kort rekkevidde. Siden jeg bor innenfor ring 3 i Oslo og kjører til jobb så ble det slik. Jeg skal innrømme at jeg prøvekjørte en Macan til hytta og egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe den, men så gikk det opp for meg at min daglige kjøring er til og fra butikken, til jobb gjennom Oslo sentrum, og da snakker vi Ring 1. Det betyr bomring, stort sett kjøring i 30-50 km/t og mye parkering i sentrum. Når jeg da i tillegg kommer frem og tilbake til hytta med elbilen så ble det vanskelig å forsvare en bensin-/dieselbil til daglig bruk. Elgolfen er et fremkomstmiddel, ikke mer. Den er billig i innkjøp, aldri noe feil med den og den koster ikke noe å holde eller kjøre. Har vurdert nyere elbiler, men jeg er litt sånn enten eller. Har jeg lyst på noe, og det er noe som fascinerer så kan jeg betale, men jeg gidder ikke betale for det jeg ikke bryr meg om. Derfor er det nok mer sannsynlig at jeg kjøper en halvgammel Aston Martin eller Ferrari enn en ny dyr elbil. Men mest sannsynlig er det nok at jeg kjøper en elvarebil. Jeg har mye mer bruk for et lasterom enn ekstra passasjerseter. Elgolfen er topp bare man ikke skal på langtur.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    7322D4C6-609C-4C0A-AC80-5BDCFF39858D.jpeg
    BD72A9B5-9BA6-46F6-952A-C6F1E1EAD830.jpeg
    4C031B93-E8FD-4836-825F-41AA5FDCAB3B.jpeg



    Her er noen bilder av preen som er under ombygging. Den er snart ferdig, og unik er den... mye av arbeidet er nemlig gjort i tildels påtrengende bakrus..:cool:
    Det har vært gøy å pusle med, og ganske lærerikt. Seansen med Nlykke og Fosse da vi sammenliknet ulike rør var spesielt givende. Straks spetakkelet er borte fra arbeidsbenken skal jeg lage en 4p1l pre til eget bruk.
    Siden lineout trafoen kan koples med fire ulike grader av stepdown, har jeg satt inn en vender i hver kanal.
     

    Vedlegg

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk å følge med på utviklingen av preampen din F, dette blir jo helt rått, ikke dum han VegardW.

    Kult at noen tør å tenke utenfor boksen og ikke minst det å verdsette betydningen av en god preamp, herlig :)

    Selv har jeg min MICROZOTL pre for <the next level up> v/David Berning for dagen. Herlig å forholde seg til produsenter som tilgjengeliggjør små inkrementelle forbedringer for kunde.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har en e-golf. Gammel type med kort rekkevidde. Siden jeg bor innenfor ring 3 i Oslo og kjører til jobb så ble det slik. Jeg skal innrømme at jeg prøvekjørte en Macan til hytta og egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe den, men så gikk det opp for meg at min daglige kjøring er til og fra butikken, til jobb gjennom Oslo sentrum, og da snakker vi Ring 1. Det betyr bomring, stort sett kjøring i 30-50 km/t og mye parkering i sentrum. Når jeg da i tillegg kommer frem og tilbake til hytta med elbilen så ble det vanskelig å forsvare en bensin-/dieselbil til daglig bruk. Elgolfen er et fremkomstmiddel, ikke mer. Den er billig i innkjøp, aldri noe feil med den og den koster ikke noe å holde eller kjøre. Har vurdert nyere elbiler, men jeg er litt sånn enten eller. Har jeg lyst på noe, og det er noe som fascinerer så kan jeg betale, men jeg gidder ikke betale for det jeg ikke bryr meg om. Derfor er det nok mer sannsynlig at jeg kjøper en halvgammel Aston Martin eller Ferrari enn en ny dyr elbil. Men mest sannsynlig er det nok at jeg kjøper en elvarebil. Jeg har mye mer bruk for et lasterom enn ekstra passasjerseter. Elgolfen er topp bare man ikke skal på langtur.
    Gammelt kontra nytt.. Jeg vet hva jeg ville valgt. God søndag

     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en e-golf. Gammel type med kort rekkevidde. Siden jeg bor innenfor ring 3 i Oslo og kjører til jobb så ble det slik. Jeg skal innrømme at jeg prøvekjørte en Macan til hytta og egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe den, men så gikk det opp for meg at min daglige kjøring er til og fra butikken, til jobb gjennom Oslo sentrum, og da snakker vi Ring 1. Det betyr bomring, stort sett kjøring i 30-50 km/t og mye parkering i sentrum. Når jeg da i tillegg kommer frem og tilbake til hytta med elbilen så ble det vanskelig å forsvare en bensin-/dieselbil til daglig bruk. Elgolfen er et fremkomstmiddel, ikke mer. Den er billig i innkjøp, aldri noe feil med den og den koster ikke noe å holde eller kjøre. Har vurdert nyere elbiler, men jeg er litt sånn enten eller. Har jeg lyst på noe, og det er noe som fascinerer så kan jeg betale, men jeg gidder ikke betale for det jeg ikke bryr meg om. Derfor er det nok mer sannsynlig at jeg kjøper en halvgammel Aston Martin eller Ferrari enn en ny dyr elbil. Men mest sannsynlig er det nok at jeg kjøper en elvarebil. Jeg har mye mer bruk for et lasterom enn ekstra passasjerseter. Elgolfen er topp bare man ikke skal på langtur.
    Ja, det har du selvsagt rett i. Elbil er nok det riktige valget i dag, i alle fall om du bor noenlunde sentralt og ikke har mye langkjøring. Men lidenskapen for bil har blitt borte på veien selv om det stort sett fungerer bra. Til og med bilbutikkene kommer til å forsvinne i fremtiden etter hvert som man enten kjøper, leaser, leier, etc. bil på nettet uten å verken se eller prøve bilen. Akkurat som når du kjøper ny mobil eller TV. Det er fremtiden og det fungerer nok men hvor er lidenskapen i det?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gammelt kontra nytt.. Jeg vet hva jeg ville valgt. God søndag

    Det er med bil som med stereo eller fiske. Broren min drar til Finnmark for å fluefiske, det finnes de i familien som tror matauk er poenget. Noen synes det virker strevsomt og tungvint med vinyl og rør. Når E-typen går, det vil si, det gjør den typisk, det er riktigere å si når kjølevifta går, så er alt vel. Fruen elsker bilen, det er en helt spesiell følelse å ratte noe så klassisk, og som halvfeit, middelaldrende og alminnelig mann så kommer du ikke nærmere å føle litt på det å være rockestjerne. Det beste er at du vekker begeistring, ikke misunnelse. Du blir tatt for å være entusiast, ikke dum fotballspiller.

    Når det kommer til ren kjøreopplevelse så må jeg innrømme at 911-en med RS-clutch og RS-svinghjul, PSS10 understell, sportskatalysator og 50 HK ut over standard nok er noe av det morsomste jeg kjører. Jeg hadde en tur i en Techart 996 Turbo som nok ikke helt har sluppet taket, men en ting vet jeg, jeg foretrekker å gire manuelt. Jeg prøvekjørte en Taycan Turbo. Det høres dumt ut, men bilen er for god eller perfekt. Det går så fort at jeg kjente det fysisk på kroppen. Det bremser for godt. Det er så presist og lydløst at det nesten blir uvirkelig. Det ble nesten TV-spill. Jeg har forståelse for at folk elsker dette, men jeg vil heller ha noe gammelt, og det behøver ikke være hauggammelt, skal innrømme at jeg er svak for Ferrari 355 og 550 og Aston Martin Vantage fra rundt 2005.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Fantastisk å følge med på utviklingen av preampen din F, dette blir jo helt rått, ikke dum han VegardW.

    Kult at noen tør å tenke utenfor boksen og ikke minst det å verdsette betydningen av en god preamp, herlig :)

    Selv har jeg min MICROZOTL pre for <the next level up> v/David Berning for dagen. Herlig å forholde seg til produsenter som tilgjengeliggjør små inkrementelle forbedringer for kunde.
    Mannen er genial. Dette blir noe fullstendig annet enn du har hørt hervtidligere. Det har vi faktisk testet og funnet ut av ved A-B-testing. Jeg tror dette blir en forforsterker som kommer til å gruse det meste. Det gjorde den faktisk allerede før ombygging. Og endring til annen type rør var en åpenbaring av de sjeldne. Jeg bruker store ord, men vi snakker stor lyd.

    VergardW kan mer enn å lage middag, servere god vin og fikse tenner, det er helt klart!
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Grusing eller ikke...du viser et herlig pådriv for betydningen av en særdeles viktig komponent i et respektert og gjennomført system, det skal du ha...

    Det er så ufattelig mange parametre å leke med i et system, tøft at VergardW bygger muligheten for enda flere, bedre blir det ikke :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kjøpte for en tid siden et par RCA-RCA-tonearmskabler fra Cardas (Neutral Reference) for bruk mellom stepup og riaa. Funderer på om jeg kunne hatt et par til. Det å la samme kabeltype løpe inn i hver enkelt riaa i MM-modus, sette stepupene på gulvet og kunne kjøre én og samme pickup i samme riaa med ulike stepuper, eller kjøre samme pickup og stepup i ulike riaatrinn ville vært nyttig. Jeg tror det kunne blitt en fin seanse når Coronaen gir seg.

    Ellers spilles det fortsatt fra den berømmelige samlingen:

    D219E0C2-1EE7-4240-82F1-01DF20DFFD3A.jpeg


    Det er godt å få brukt monopickupen.

    1232B897-A91D-4274-B9B5-BC20B096CAB0.jpeg


    En gammel husvin vi «dumpet» måtte igjen prøves, i yngre utgave. Jeg tror den kan fungere fint på langstrakt lam. Sauelammet ble forresten stekt på samme temperatur som menneskelammet, dog over lengre tid. For de mindre begavede: Sau i ovn, undertegnede i badstu.

    CB5AA6F6-B3F6-406F-8F99-630D4F6C97CB.jpeg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den Getz Peterson platen er en av de kuleste med Getz...han var jo en av de beste teknikerne av alle de store gutta og her bopper han som fy
    en annen av samme kaliber er For musicians only med Sonny Stitt
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Takk igjen for USM tips og tanker rundt viktige parametre angående bygging. I tillegg en stor takk til Martin v/m3, en herlig kar med masse positiv energi og ikke minst kunnskapsrik ned til beinet angående Haller.

    Her leses det og konfigureres...
    35F8B722-D701-4A69-8687-9E41AF6CCEA9.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Grusing eller ikke...du viser et herlig pådriv for betydningen av en særdeles viktig komponent i et respektert og gjennomført system, det skal du ha...

    Det er så ufattelig mange parametre å leke med i et system, tøft at VergardW bygger muligheten for enda flere, bedre blir det ikke :)
    Denne preen har alltid vært god på åpenhet, kontroll, ryddighet og dynamikk. Den har imidlertid hatt to utfordringer: Alt for høy forsterkning (kl 09.00 er grisehøyt) og en tendens til å ha litg er nivå i toppen enn i bunnen = Litt lite kjøtt på beinet. Jeg lurte lenge på om dette var to sider av samme sak da jeg ofte opplever at mye gain tidlig i kjeden gir et mer frempå lydbilde. Hos VegardW gjorde vi et eksperiment (https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/tape-vinyl-rør-horn-og-noen-avsporinger.97950/page-5) som viste at med 5687 var tendensen den samme i VegardW sitt anlegg. Andre rør gjorde en langt bedre jobb. Det kan selvsagt ikke konkluderes at det blir bedre her, men det er svært sannsynlig at tendensen er den samme, og det er det jeg er ute etter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er godt man kan være til nytte Tott 😎. Det var jeg ved nærmere ettertanke også i går, i og med at jeg installerte 14,4 løpermeter med skohylle.

    Den Coufranen skal gå fint til lam, om den nå bare varer så lenge. Uansett sitter den fint utgammel jazz i mono. Da må vi over på EMT - man spiller ikke monoplater på stereopickup.

    3F467DFC-B01E-4DC7-A1B1-9CAE2CB12472.jpeg
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Helt sikker på at dette blir knall, du er særdeles grundig og ryddig, det blir det resultater av. Kanskje en tanke slankt ved forrige lytt, men makan til nærhet, følelse av scene og mykhet, fantastisk opplevelse, gleder meg til fortsettelsen...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, sist du var her var det slankt. Det hadde delvis begrunnelse i forforsterkeren, men også i at Manley ble kjørt på 4-8 ohm, 12-20 fungerer mye bedre (hvorfor aner jeg ikke). I tillegg har jeg nok hatt flere runder på rørbytte i Manley. Og jeg har justert Tannoyene. Nei, når denne Coronaen er over så må vi få til noen gode seanser.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, den er veldig fin. Coveret ble forøvrig tatt av en Se-og-hør-fotograf, og nær kollega av vår kjære venn Woodrand, da Dexter ble kåret til årets Norgesvenn og tildelt lusekofte.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men man jo ta i et tak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    jakten er ofte veldig stor del av moroa imo :) hva er på ønskelisten i tv-stuen?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, si det. Harbethene var for store. Nå er det ikke gitt at jeg skal ha noe lite, men jeg skal ha noe som er litt mindre. Nå kommer vel Accuphase A-30 snart, uten at jeg har besluttet hvor den skal stå. Vi får se, det er litt moro å undersøke litt også. Det ble uansett ikke aktuelt å bytte på Harbeth 40.2 og Tannoy i hovedanlegget - Tannoyene er for store til å flytte rundt på.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ny eier av Harbeth 40.2 er fornøyd. Slikt gleder.
    Fruen er fornøyd med ny skittentøysbenk. Slikt gleder.
    Accuphase forsterker kom vel frem ved hjelp av Posten. Slikt gleder.
    Man fikk låne en SPU, har allerede benken full. Slikt gleder.

    B7BA06B4-9D5F-4DAD-AA4A-5F4E255A8415.jpeg


    4A8ED966-0C22-4787-B105-A38E350AFBE8.jpeg


    Ellers drikkes det mest Solberg Hansen om dagen. Gud det dufter godt på morgenen.

    822266F0-ACFA-4C6E-9A9A-1DB326A380A1.jpeg


    Accuphase skal selvsagt testes her og der i huset. Foreløpig står den til klimatisering.

    SPU er satt i Schick. Først ut en LP med Kenny Burell, men det var et album jeg kjente for dårlig, vanskelig å si noe om lyden. Da tar vi klassikeren Tusk med Fleetwood Mac. Vi bruker Accuphase riaaen, samme som SPU Royal som den avløser. Det var forskjell ja! Dette er mer fløte i sausen for å si det slik. Den bærer ikke navnet gull uten grunn, den har definitivt et gyllent skjær.

    Er det pickupenes svar på denne lille saken?

    4E613170-2937-4CA2-AC0A-E97C7A75EF9B.jpeg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Først skal jeg takke pent for hyggelige ord vedr mine ferdigheter og kunnskaper. Det var litt i overkant så jeg ble en smule forlegen. Saken er at det jeg har gjort her har andre gjort før. Sånn sett så dilter jeg etter der noen har ryddet vei. Dette gjelder iog for seg de fleste rør bygg....
    Bildet viser frekvensresponsen og forsterkningen ved laveste stepdown, inngangs signalet er den gule streken og utgangssignalet den blå. Nokså spot on stepdowntrafoens spec dette. Jeg har målt ganske mange last motstand verdier over sekundæren til trafoen. Databladet angir 600, med den verdien ringte det litt , og responsen peaket opp fra 18kHz til noen db høyere ved 50khz.
    Det så ikke bra ut og låt heller ikke bra ( jeg trodde at jeg var ferdig, lyttet og forstod at jeg måtte måle.)

    "Nu går alt så meget bedre" Den skal snart parkere på Nordstrand, så vi ble enige om å snakke riksmål til den, så overgangen fra bondelandet ikke resulterer i rørkollaps.
    Det står igjen å trekke noen bomullsstrømper over noen signalkabler, så neste uke.
    Mens jeg skriver surrer Oscar Peterson/ Ben Webster og etter å ha bakgrunnslyttet til den første siden kom jeg til å tenke på om det ikke er slik at vi er i karantene her til over jul. :cool:

    Fosse jeg ringer deg i en ledig stund en av de første dagene.


    Fosse  pre frekv respons.png
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ved nærmere ettertanke bør man vel ikke mingle med andre husstands medlemmer i det hele tatt før nærmere sommeren....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette er gode nyheter VegardW! Veldig gode nyheter.

    Hva er hva av grafene?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Den Gule er signalet fra generatoren inn på preen. Det holder samme nivå uavhengig av frekvens. Den øverste blå er frekvensresponsen ut fra preen ved minste stepdown ( =høyeste signal ut) .
    På godt norsk : hvordan signalstyrken ut endrer seg med endring i frekvens. Dette er en god illustrasjon av at trafoer ikke er lineære.
    Den nederste blå er fase endringer vs frekvens.
    Og sånn ser den ene kanalen ut nå
    (Mangler noen kabel strips)
    8BCA41EC-6133-45E4-B72D-9F33033D509A.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Spennende. Jeg er ikke vant til å tolke målinger, så hva disse vil si for oppfattet lyd vet jeg ikke. Virker umiddelbart mer fornuftig, opprinnelig rundet den av i bunnen og hadde en heving i toppen? Jeg demper uansett toppen på mine Tannoy (en fantastisk mulighet flere kommersielle høyttalere skulle hatt).

    Jeg hørte hvordan det låt hos deg, så jeg har store forventninger til dette. Håper du kjenner på presset :)

    Litt av en jobb du har hatt, det er sy mye nytt oppi der at det må betraktes som «ny» forsterker.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Denne målingen er for å verifisere at motstanden over sekundæren er «riktig nok» verdien angitt i databladet er et utgangspunkt, en ca verdi. I dette tilfellet resulterte 10% reduksjon i det beste resultatet.
    Målingen sier fint lite om hvordan en opplever lyden. Du husker kanskje at jeg spilte noen låter med chip ampen Modulus 86?
    Hadde jeg nå lastet opp frekvensresponsen til den forsterkeren og spurt om hvilken som låter best, basert på grafene, så ville nok de fleste gjette på Modulus86...
    Som du husker satte vi Modulus 86 til side så fort vi rakk....
    Føler ikke en antydning til press,
    bare glede over at kombinasjonen fornuftig choke input psu, 4p1l og Iso Tango lineoutput er en vinner.Nå har jeg hørt på den ved to forskjellige stepdown settinger, og med tre forskjellige rør effekt forsterkere. Jeg har sammenliknet med en 801a «all out Tribute pre» og en Tribute finemet solid silver autoformer, og tvangsplassert Siv i trappen for å sjekke om hun hører forskjell.
    4p1l gruser disse i alle kombinasjonene og det er Schnuppe-approved:cool:
    Så får vi snart høre hvordan den ter seg i ditt oppsett. Dvs i disse tider får du høre, og vi lese om det.
    Er i bilen på vei til fjellet. Rikelig med helsekost og kildevann:unsure:.God Helg
    Tar peiling på å dumpe den på trappen din til uken.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tusen, tusen takk for utfyllende svar. Dette høres utrolig spennende og veloverveid ut. Og jeg tipper at med trafo og justeringsmulighet så treffer vi blink med flere av effekttrinnene her. Pokker som jeg gleder meg!

    Du skal ikke kjøre på dette, jeg tar turen og hentet, det får være grenser :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    SPU Gold blir, jeg har uansett for mange pickuper, så en fra eller til kan umulig gjøre noe. Og nå er lagringsplassen i huset utvidet så dette ordner seg nok.

    Rough Mix med Pete Townshend og Ronnie Lane ble imidlertid en liten nedtur - den sporer i Schick ikke som Dynavector XV-1s i Kuzma eller Jan Allaerts i Odin. Ved nærmere ettertanke er det lettere å sove med dette enn motsatt fall. Lite irriterende siden den uansett ikke blir eneste operative pickupen og kan overlate jobben til andre pickuper når det ikke fungerer. Vi kobler over fra Accuphase til Allnic og Music First, deretter til Dynavector SUP-200. Er det ikke forunderlig at man foretrekker Music First med Dynavector-pickup og Dynavector-stepup med Ortofon SPU? SPU får enda mer fylde og kropp med Dynavector-trafoen og den gjengir Tina Brooks - Back to the Tracks med en fabelaktig åpenhet uten at det blir masete oppover - noe det kan tendere til på dette albumet med enkelte kombinasjoner. Så er altså ikke SUP-200 bortkastet.

    Edit:
    73BFAAF1-8155-4A57-BF3A-8672AB0A9B29.jpeg


    Vinen kan muligens glede også de som ikke synes om typisk Chablis.

    Neste ut er Allnics innebygde trafoer. Her må jeg ha noe tid før jeg skriver. De låter mindre «kompakt» med SPU Gold enn jeg har opplevd dem i en del andre sammenhenger (min riaa har de eldre trafoene). Altså nok en glimrende kombinasjon, men umiddelbart ganske lik SUP-200.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det skal nye høyttalere i TV-stua. Forsterkeriet? Accuphase A-30, Cayin 265ai, eller noe annet morsomt uten rør.

    Så langt har nok beste match i rommet vært Tannoy Sandringham (de er solgt, bildet er gammelt).

    Hva ville du valgt i et så lite rom?
    CC4C7E80-BD2F-4BAA-B031-76233A1F5BEC.jpeg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Har lurt litt på å prøve LS3/5A som TV-høyttalere selv, synes stemmer er viktigere en eksplosjoner når jeg ser film. Så var det dette med romstørrelse da..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan tar du tv-lyden ut forresten?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn