Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Og CoolCat er helt utrolig å handle med. Jeg hadde ei plukkliste og han foreslo at jeg heller kjøpte mindre enn mer. Og da keg bestilte tre vifter var hans kommentar at det trengte jeg ikke, disse var så gode ... bestilte tre likevel 💪 Så om noen trenger noe til gammel Jaguar så er dette stedet anbefalt på det varmeste.

    Kattungene har avansert denne uken. Under morgenkaffen i dag slo Lucas til (Lucasviftene ryker, Lucaspusen blir). Han har ikke skjønt at skinke er godt, og ville han spise rotta, men hjelpes som han koste seg.

    2D34C41D-33F3-449B-B05F-20718CE92128.jpeg


    Naboen pleide å mate ekorna med mandler, så denne var velfødd og feit 🐭
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Når far har fått «ny» forforsterker må mor også få litt nytt. Joda, hun fikk ny innmat i skittentøysreolen i dag, men hun har fortjent en liten oppgradering av lyden i kvinneanlegget.

    Jeg hørte denne kort kos selger, og ble overrasket over hvor godt den spiller. Japanske godprodusenter har en egen kvalitetsfølelse. Luxman har mange likhetstrekk med Accuphase der. Nydelige produkter.

    42D7BA11-11D1-47BC-ACA6-83A49723D1FB.jpeg


    Siden det er lørdag slenger jeg på en anbefaling. Dette er god chardonnay, de startet ikke produksjonen i forfjor selv om det står 2018 http://www.moulinauxmoines.com/en/the-history_52.html

    471AFE34-80B7-4495-9966-2C4A9BDB9475.jpeg


    Ble mye Analogue Production i dag.

    6756C0C4-88B9-4474-94EF-62E1CE4399DB.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Stod opp i dag tidlig og fant ut at møbleringen ikke stemte, fikk ikke plassert stepuper det de skulle være, bare å hive seg rundt.

    Kaos:

    200B5DB2-87C0-48FB-8114-ED85ABD986DE.jpeg


    Orden i rekkene:

    AD25376F-2791-49D6-B2B8-93FA55345F2C.jpeg


    Innmaten etter at Duelund er fjernet og trafoer er på plass. Mer nytt enn gammelt selv om de store komponentene er beholdt.

    9FBA180C-040B-4947-A75A-E4AFF5F63866.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kult prosjekt...ser noen Coleman regulatorer på siden der...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Fikk Bergmann-armbord til Dynavector-armen i sommer. Skulle koble opp i dag. Har det glippet for Herr Bergmann, eller er undertegnede for trøtt?

    Vis vedlegget 670941
    Jeg antar den godeste Bergmann tenkte "Men hold nu keft mann, hvilken fjellape". Men han sa det ikke :)

    Tror dere 1) toppkransen er skrudd i selve armbordet slik at posisjonen på armen er låst, eller 2) at skruene er skrudd i en underliggende krans slik at det hele holdes på plass av friksjon når det hele skrus til, og at man derfor står fritt til å justere akkurat som man vil?

    Av og til er det vondt når alt stemmer og alt du skjønner er at skjønner ingenting.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg antar den godeste Bergmann tenkte "Men hold nu keft mann, hvilken fjellape". Men han sa det ikke :)

    Tror dere 1) toppkransen er skrudd i selve armbordet slik at posisjonen på armen er låst, eller 2) at skruene er skrudd i en underliggende krans slik at det hele holdes på plass av friksjon når det hele skrus til, og at man derfor står fritt til å justere akkurat som man vil?

    Av og til er det vondt når alt stemmer og alt du skjønner er at skjønner ingenting.
    Jeg tror 2. Ellers er det vel ikke mulig å få dette plassert korrekt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tror Bergmann tänker det sitter, inte en, men två fjellaper här nordpå! Du skulle sett vad han måtte göra med mitt armbord. 😅 Men servicen är å bli mäkta imponerad över. Har nu en specialanpassad insats till Kuzma-armen som ger perfekt passform och monteringsavstånd på Modi.

    Efter praten härom kvällen kom jag att tänka på att det hade varit intressant med en liten test å bi-ampe stora Tannoy. A-30 till HF och A-60 till LF (bägge har identisk gain). Har förstått att Tannoy pratar varmt om att bi-ampe sina högtalare. Har ingen aning om det har noe för sig, men det kunde vara moro å testa, når vi kan vara sociala igen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tror 2. Ellers er det vel ikke mulig å få dette plassert korrekt.
    Korrekt, men man kunne selvsagt ordnet det slik at hullene hadde fast plass dersom de stod på riktig sted. Dette er selvsagt mer anvendelig.

    Skal vente litt med å flytte rundt på armer og pickuper til jeg har preampen mer under huden.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Korrekt, men man kunne selvsagt ordnet det slik at hullene hadde fast plass dersom de stod på riktig sted. Dette er selvsagt mer anvendelig.
    Enig, med fine "tenner" som griper i hverandre, istedet for runde hull, kunne man unngått å trenge hjelp av friksjon. Oppgir han et moment det skal dras til med?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det er ingen vits med tenner, dette låser mer enn godt nok, selv skrudd til med svak kraft. Det er ikke stoppskruer som låser, det er en øvre og en nedre krans som skrues mot hverandre slik at de griper om armbordet.

    E0E00037-4CCC-4BED-831E-281A3E53F443.jpeg
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det er ingen vits med tenner, dette låser mer enn godt nok, selv skrudd til med svak kraft. Det er ikke stoppskruer som låser, det er en øvre og en nedre krans som skrues mot hverandre slik at de griper om armbordet.

    Vis vedlegget 682162
    Men da er det vel noe som griper inn i hverandre på disse kransene hvis det ikke er friksjonen som forhindrer rotasjon?

    Hva med skruen som holder denne saken til chassiet på platespilleren. Er det noe tilsvarende der eller er det friksjon som forhindrer delen i å vri seg?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Friksjon begge steder, det holder i massevis.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    OK. Fungerer sikkert bra, men kunne vært en ide å oppgi et tiltrekkingsmoment, eller område, for å unngå gorillaer som drar i stykker gjengene, eller noe annet, og pingler som ikke drar til hardt nok.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Du kan ikke gjøre noen skade med for lite moment, så for lite er ingen praktisk problemstilling. Skruen som holder armbordet drar jeg til så mye at det ville holdt om jeg skulle klatret i den. Den kan jeg umulig se for meg at noen klarer å dra i stykker. Det er grove dimensjoner. For låsingen av kransen så sitter den godt selv med svakt moment, og tåler mye. Og bruker noen Hiltien så koster jo et armbord null og niks.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Neida, for lite moment gjør ingen annen skade enn at det sannsynligvis medfører dårligere lyd, men det kan nok også for stort moment gjøre.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Om Bergmanns blanke skruer:
    Alle svarte skruer har en form for innfarging. Skrur man den inn og ut noen ganger vil den før eller siden se slitt ut. En blank syrefast unbraco derimot...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Neida, for lite moment gjør ingen annen skade enn at det sannsynligvis medfører dårligere lyd, men det kan nok også for stort moment gjøre.
    At moment kan påvirke lyd er jeg enig i, men det vil i stor grad avhenge av vibrasjonenes frekvens. Og i og med at vi har en kjede med mange ukjente så vil bestlydende moment være umulig å forutse i forkant. Ulike armer har ulik vekt, pickuper ulik stivhet etc. Men jeg har jobbet mye med Dynavector-armen mht moment. Nok til å se at det nok er her man skal tune kjeden ved bruk av moment. For armbordene har jeg ikke klart å høre noen forskjell når jeg har etterstrammet. Det gjør jeg lett på en del av armene.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Generelt synes jeg produsentene burde være flinkere til å oppgi tiltrekkingsmoment. Spesielt da på produkter hvor påvirkning av vibrasjoner enkelt kan reduseres ved å bruke riktig moment. Høyttalere og platespillere er vel kanskje der hvor dette er aller mest aktuelt, men selvsagt også elektronikk og vi ser at mange bruker mye penger på å hindre vibrasjonene å nå komponenten.
    De fleste av oss har vel sjekket skruene som holder elementene fast i kassa og opplevd at disse ikke er tighte etter noen år. Når man trekker til disse oppleves det at lyden blir bedre. Samme med platespillere hvor innfesting av tallerkenlageret og tiltrekking av feste av arm og pu påvirker lyden.
    Her synes jeg altså produsentene skulle oppgi optimalt tiltrekkingsmoment. Regner med at de i stor grad bruker momentnøkler når de monterer f.eks. høyttalerelementer i fabrikken.
    OK, dette ble vel litt OT.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @FZ, hvilken momentnøkkel kan du anbefale?

    Jeg har noen momentnøkler liggende som jeg bl.a. bruker på høyttalerelementene. De nøklene som jeg har, må jeg bruke en kalibrator for nøyaktig, eller tilnærmet riktig nok moment. Jeg var heldig å fikk kjøpt noen brukte nøkler i USA fra konkursalget til en stor elektronikkfabrikk. Det jeg fant ut var at slike nøkler langt i fra var noe noe lavprisprodukt.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg fik med fra mit sidste job var, at skalaen på selv de dyre momentnøgler ikke er nøjagtig overhovedet.
    Vi måtte kalibrere dem hver gang, der blev skiftet moment på en nøgle uanset fabrikat :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om man kjøper en momentnøkkel av et anerkjent fabrikat, så er de temmelig nøyaktig. Men det kan lønne seg å sjekke/kalibrere før man tar de i bruk. Samtidig gjør mange den slurvefeilen at de ikke spenner av trykket etter bruk, slik at fjæren blir stående i spenn. Da blir fort resultatet at den vil gi feil moment neste gang den skal brukes.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, @Grumpy , du skal se prisen på den originale Rega momentnøkkelen jeg har liggende....
    Men måtte jo bare ha den 😁😁😁
    Hehe, ja der avslørte du meg at jeg er langt fra noen handyman RoDa. Men, jeg tipper også at Rega-nøkkelen ikke har variabelt moment og kan brukes til alt som er nevnt. I motsatt fall biter jeg mer enn gjerne i det sure eplet og gir stående ovasjoner til alle Reganere. Neida, jeg skjønte at du bare måtte erte meg litt. :love:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.871
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, ja der avslørte du meg at jeg er langt fra noen handyman RoDa. Men, jeg tipper også at Rega-nøkkelen ikke har variabelt moment og kan brukes til alt som er nevnt. I motsatt fall biter jeg mer enn gjerne i det sure eplet og gir stående ovasjoner til alle Reganere. Neida, jeg skjønte at du bare måtte erte meg litt. :love:
    Neida, var bare en støtte i at momentnøkler er dyre. Tror Regaen kostet 2500,- ny.
    Helt tullete, spesielt når den ikke gjør annet enn å sikre 0,4nm på de tre skruene til en Rega pickup.
    Men arti å eie uansett. 😎👍
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det har vært lange arbeidsdager denne uken, og litt for lite musikk. Men et par album på slutten av kvelden har det tidvis blitt tid til. Jeg har prioritert gamle og kjente album fremfor nye og ukjente utgivelser.

    Står den modifiserte forforsterkeren seg? Er det videre inntrykket i tråd med hva jeg skrev lørdag? Ja! Dette er av de største og entydig beste oppgraderingene jeg har gjort på lenge. Det låter så utrolig mye mer behagelig enn før. Varmere, fyldigere, riktigere og mer naturlig, uten å miste racerbilegenskapene som lå i forforsterkeren fra før.

    Det er sjeldent man får så mye uten må miste noe.

    Vi hever glasset og tenker varmt om tannlegen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det må være verne utstyret som frister.....:rolleyes:
     
    • Haha
    Reaksjoner: JK

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Spennende prosjekt med «DIY BorderPatrol Control unit» , Tviler en finner en mer overkill pre mtp strømforsyning .:cool:
    Når jeg byggde denne var planen å prøve forksjellige rør, men kom aldri så langt. Tviler ikke et sekund på at den har fått et godt løft, blir litt misunnelig når jeg tenker på hva det kan bety.. 👍😊 God Jul!
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    tenker på de monoblokkene og.....
    Det var et utrolig kjekt prosjekt, med et vanvittig potensial. Hadde jeg hatt tid og plass ville et tilsvarende prosjekt vært fristende.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Spennende prosjekt med «DIY BorderPatrol Control unit» , Tviler en finner en mer overkill pre mtp strømforsyning .:cool:
    Når jeg byggde denne var planen å prøve forksjellige rør, men kom aldri så langt. Tviler ikke et sekund på at den har fått et godt løft, blir litt misunnelig når jeg tenker på hva det kan bety.. 👍😊 God Jul!
    Beklager sent svar, har vært jobbing, jobbing, jobbing ... Ferdig for 10 minutter siden. Satt på et Miles Davis album og satt meg stolen.

    Ja, dette er vanvittig spennende. Og testingen av ulike rør som ble gjort tidligere i høst var utrolig lærerik. 5687 kom i denne konfigurasjonen klart dårligst ut. Uansett så er utgangspunktet du har bygget et nydelig sådan. Og jeg har fått den beste preampen jeg har hatt innom, noen gang. Og selv om jeg fortsatt ikke kan en dritt så har jeg lært masse 😎
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fint at du smatt innom tråden KNB, det er et veldig gjennomført og flott bygge du har laget. Jeg er helt sikker på at det forseggjorte psuet er vesentlig for sluttresultatet!
    Husker du Henry og dcr i den første choken ?
    Fosse : Utrolig hyggelig at det ble så bra. Du er kanskje ikke klar over det, men den er antakelig ikke ferdig enda.:cool:
    I løpet av vinteren skal jeg gjøre noen sammenlikninger mellom 4p1l og noen andre dht rør.
    Nå roer vel arbeidsdagene seg for de fleste og forhåpentlig også for dere: God jul ønskes!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gudbedre hvor skal dette ende ... Ja, nå roer det seg, og jeg skal roe meg, så da er det jo bare å eksperimentere med lyd i julen.

    På sidelinjen: Det ligger en utrolig flott dokumentar om Miles Davis på Netflix. Anbefales.
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Fint at du smatt innom tråden KNB, det er et veldig gjennomført og flott bygge du har laget. Jeg er helt sikker på at det forseggjorte psuet er vesentlig for sluttresultatet!
    Husker du Henry og dcr i den første choken ?
    Fosse : Utrolig hyggelig at det ble så bra. Du er kanskje ikke klar over det, men den er antakelig ikke ferdig enda.:cool:
    I løpet av vinteren skal jeg gjøre noen sammenlikninger mellom 4p1l og noen andre dht rør.
    Nå roer vel arbeidsdagene seg for de fleste og forhåpentlig også for dere: God jul ønskes!

    Takk Vegard, skikkelig kosearbeid å sette sammen denne- ikke minst DIY LMC/BP 300b blokkene som ble bygget ca samme periode, med masse hjelp fra Leif.
    Vet ikke verdi på den MB choken, Jern/design levert av Gary Dews, Mener det er samme som sitter i BP 300b psu.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har skjema VegardW. Om det inneholder verdier må verifiseres.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn