Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kan hende får vi ( i beste fall) reduserte arbeidsdager alle mann. Skal se at diy produksjonen akselererer. Rett rundt hjørnet er step up 1:20/1:40 klar (passer impedansemessig for lav impedante pu aka ortofon . Lånes gjerne ut for innspilling og utprøving. Garrarden er i England for stripdown og service to the bone... neppe tilbake før etter påske så...
    Et par ekstra innganger er fort gjort...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette kommer til å koste i alle betydninger av ordet. Det minste problemet er min arbeidsdag og byrde, men med et tyvetalls ansatte, full nedstengning av det meste rundt oss, løpende kontrakter og alt som følger så ser jeg vel ikke akkurat for meg at det blir en rolig tid fremover. Men som sagt, det er ikke viktig. Og så er jeg etterhvert blitt ganske god på å bruke energi på det jeg kan endre, og ikke det jeg ikke råder over, med fare for å høres opplagt ut.

    Men, den dagen vi er igjennom så tester jeg gjerne step-up og mottar svært gjerne loddehjelp 8) Setter pris på tilbudet!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Og der var det helg! Sjeldent har det vært bedre ...

    B8DBC942-6589-4E47-BF06-1E864CA0B981.jpg


    Fruen koser seg med nye PMC i stua. Kvinneanlegget er tilbake. Foreløpig med Cayin 265Ai, PMC Twenty-22 og Sony CD-spiller. Så får vi se på sikt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk Espen L. Det skal vi. Dere også!

    Den nye dacen er på vei og går nok i Corona-karantene da den ankommer en adresse som ikke er tilgjengelig. Men det har ingen hast, jeg sulter ikke.

    En anmelder ymter frempå at den fremstår våt og glatt. Med lovnad om at man neppe går trett. Jo da, jeg gleder meg litt, bittelitt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Startet dagen tidlig. Startet faktisk platespilleren før klokken 07.00. Dessverre var jeg tom for Solberg Hansen og måtte ty til reservelageret fra Kolonihagen. Den nordiske stilen med (for) lysbrent er nok ikke helt min stil. Italienskbrent, og mye annet, ja nær alt fra Solberg Hansen er nok det som treffer meg best. Solberg Hansen er supert!

    Krampaktig ung, i ungdomsbukser, lyttende til ungdomsmusikk. Komprimert ihjel. Dama kan synge, men det låter dritt, uavhengig om det er via Accuphase eller Luxman.

    9D1AC23D-F792-4FAF-9AAF-E90CEA8C9C0B.jpg


    Vi dro videre til hytta for å inspisere hva vinteren har utrettet. Vel, jeg fant to ukjente (les glemte - apropos ungdom) Barolo i vinkjelleren. Båtene stod fortsatt og lavendelen vil blomstre om få måneder. Så begynte dama å mase om at det kunne passet med Tannoy Mini GRF på hytta, under en uke etter at de er solgt. Livet er stort sett forutsigbart.

    Undertegnede som svabergindianer like bak nordstanden:

    D39797C3-19E9-486E-B8B7-717F0826BDEE.jpg


    Det er fortsatt lemmer foran vinduene, men snart skal de av. Det fremgår knapt av bildet og må ansees som udokumentert påstand:

    4DC9048D-FAFE-49CB-BB46-854D5621C354.jpg


    Vel hjemme måtte det som har gått fra å være den hissigste katten vi kjenner til å bli en skikkelig kosegris tvangsluftes :rolleyes:

    F63EC40C-B621-4D88-8531-58C70B34141C.jpg


    Garasjen hvor 911 er vinterlagret rives 25. mars, så jeg får ta turen i løpet av uka. Jævla tullinger som har leid ut.

    Luxman-dacen har ankommet landet men lar seg neppe hente grunnet Corona-karantene.
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Duret forbi der mange ganger ut fjorden, og pitbullpusen var flott. Durer nok forbi til sommeren også :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mulig den har blitt snill, men den katten der kødder du bare ikke med ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Du får gi et vink neste gang. Kjente det klødde i fingrene da jeg så til båten (jolla) i dag. Vet at plastgreiene mine ikke interesserer entusiaster som deg. Men, jeg gleder meg uansett til å kjøre rundt på fjorden, spise lunch i Drøbak og ta en is på Aker Brygge. Det kan bli greit med noe annet enn stereo og gamle herrer som frekventerer tråden. Hadde booket et par turer utenlands som nå ryker. Altså kan det være greit å ha et sted i nærheten av hjemme om (nå som) ferieplanene ryker ...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du får gi et vink neste gang. Kjente det klødde i fingrene da jeg så til båten (jolla) i dag. Vet at plastgreiene mine ikke interesserer entusiaster som deg. Men, jeg gleder meg uansett til å kjøre rundt på fjorden, spise lunch i Drøbak og ta en is på Aker Brygge. Det kan bli greit med noe annet enn stereo og gamle herrer som frekventerer tråden. Hadde booket et par turer utenlands som nå ryker. Altså kan det være greit å ha et sted i nærheten av hjemme om (nå som) ferieplanene ryker ...
    Gamle herrer som frekventerer tråden :confused::mad:;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    La oss se, er det annet enn herrer over 40 her? Kjedelig å komme med spørsmål hvor du vet responsen vil utebli ;D
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Du får gi et vink neste gang. Kjente det klødde i fingrene da jeg så til båten (jolla) i dag. Vet at plastgreiene mine ikke interesserer entusiaster som deg. Men, jeg gleder meg uansett til å kjøre rundt på fjorden, spise lunch i Drøbak og ta en is på Aker Brygge. Det kan bli greit med noe annet enn stereo og gamle herrer som frekventerer tråden. Hadde booket et par turer utenlands som nå ryker. Altså kan det være greit å ha et sted i nærheten av hjemme om (nå som) ferieplanene ryker ...
    Paddehavet som hjemmehavn på deg vel:? Familiesnekka lå der noen år før vi flyttet over til Kongen.
    Er for tiden båtfri, men nå satte du jammen i gang tankespinn om båt Fosse. Avlyst tenkte sommerplaner her også. Får jo ikke engang fornyet passet som selvfølgelig går ut i juni. Lite som slår å tøffe rundt i Oslofjorden om sommeren om været står oss bi.
    Og i bassenget så stilles jo heller ikke nødvendigvis de største kravene til båt heller, -skal være lettvint å komme seg ut:)
     

    Decimus

    Fersking
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    La oss se, er det annet enn herrer over 40 her? Kjedelig å komme med spørsmål hvor du vet responsen vil utebli ;D
    29 år og nyter ukentlige besøk på sentralen hvor denne tråden er en selvfølge å besøke. Gratulerer med nye høyttalere og god helg videre:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Paddehavet ligger nærmest, men Spro er stedet hvor sommer og båt nytes. Det er ille nok for pusekatten å skulle kjøre bil i 25 (OK, 35 i den han sitter på i) minutter. Han hadde neppe likt en båttur på fjorden. Og Hr. Nelsons helse styrer husholdningen. Akkurat det er ingen underdrivelse siden han er eldgammel, syk, men stadig fornøyd!

    Apropos båt så har vi kun en enkel landstedsbåt, men det er i grunnen det man trenger på fjorden. Jeg er sørlending men større fan av Oslo enn de fleste som kommer herifra. Elsker byen!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    La oss se, er det annet enn herrer over 40 her? Kjedelig å komme med spørsmål hvor du vet responsen vil utebli ;D
    29 år og nyter ukentlige besøk på sentralen hvor denne tråden er en selvfølge å besøke. Gratulerer med nye høyttalere og god helg videre:)
    Takk!

    Det er alltid hyggelig å lese at det er noen som følger med. Og særlig når det er nye folk. Fortsatt god helg!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har de seneste dagene kjørt en runde med rørbytte i strømforsyningene til DIY-forforsterkere. Så langt har jeg lekt med CV5745 og to ulike typer CV378. Førstnevnte stod i da jeg startet. Det er også det røret jeg har flest av (tror jeg har tre sett). High Wycobe har jeg kun ett sett av og så har jeg to sett CV378 som ser tilforlatelig like ut, og hvor jeg ikke har testet om det er forskjeller.

    Her er helt konkret de settene som ble testet.

    344D5E6D-729C-4282-97F2-2DC94CBC48CA.jpg


    Testingen ble ikke utført vitenskapelig, men jeg forsøkte å begrense meg noe mer enn normalt i kildevalg og spilte én kveld på hver type. Kun tape, og kun jazz, men ikke nødvendigvis samme plater. Men det ble spilt plater jeg kjenner godt så jeg får rimelig raskt en anelse.

    Det er sikkert mange som tror at dette anlegget låter snilt, pent og pyntelig med mye gammelt ræl og rør. Det opplever ikke jeg at det lenger gjør. Kan hende gjorde det det i de dager det ble spilt på Harbeth 40.1, men det er lenge siden.

    DIY-preeen min låter mindre varmt og fyldig enn Hovland HP-100 som igjen låter mindre fyldig enn Joule Electra LA-150 signatur (?) som jeg hadde. Denne forforsterkeren serverer dynamikk, kontroll, åpenhet, stramhet, renhet. Har det sin pris? Ja, i mitt anlegg handler rørskiftene utelukkende om å dra sounden av denne i retning mer fylde, kropp og varme. Konklusjonene som trekkes i denne testen handler altså ikke om å få best lyd per definisjon ut av forforsterkeren, det handler om å oppnå varmere karakter.

    Røret som er pakket opp gjør lydbildet mindre. Lyden begrenses i større grad til å komme fra høyttalerne. Det er som man har økt dempingsfaktoren. Det er mer presist, mer skarpskåret, mer definert, men på bekostning av utklingning, kropp og en den litt mer løsslupne karakteren som CV5745 gir.

    High Wycombe blir liggende et sted imellom og jeg kan se for meg at dette i annet oppsett nok kanskje kan være mer riktig eller å foretrekke, men med en helt klar formening om hva anlegget har nok av og godt kunne hatt mer av så holder jeg en knapp på CV5745. Godt da å vite at man har noe titusen timer igjen før man må ut å handle rør.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Argon Stream3M kommer til å stå i kvinneanlegget. Men, når jeg nå har handlet Luxman DA-06 så bør den jo brukes litt og ikke bare stå til pynt. Jeg har nylig gitt bort en del CD-er med den begrunnelse at jeg bare spiller analogt. Lettere å bomme når du er kjapp på avtrekkeren.

    Det er fortsatt en del CD-er i hus, samtidig ser jeg at det kunne vært fint, når man først har kostet på seg en bedre dac, å la den få prøve seg på ulikt. Den gamle minimacen er nok klar for pensjonisttilværelsen. Hvilket grensesnitt velger man da? Jeg tenker følgende:

    - Jeg skal ha noe rimelig, har ikke tenkt å investere titalls tusen i streaming i og med at vinyl og tape er prioritet.
    - Jeg kan godt ha en harddisk med noen filer, men tenker nok at det er mer interessant å kunne avspille CD-plater og streame heller enn å drive med harddisk. Jeg gidder ikke å rippe, sitter nok foran datamaskinen på jobb.

    Er en Auralic Ares LE brukenes? Noe slikt kan skaffes for en billig penge. Andre kandidater?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Kunne Innuos ZENmini Mk3 være interresant? Har jo null peiling men dette merket låt godt på Stockholm messa og virket godt gjennomtenkt.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei,
    Kan varmt anbefale Roon, den gamle minimacen kan fint brukes som RoonRock server, endpoints finnes fra ca.1000,- og oppover.
    Jeg har selv brukt Bryston BDP-1 i mange år, men har nylig satt i drift en RaspberryPi/HifiBerry digi+ som har vist seg å være en like god løsning.Dette gir full kontroll over digitalt bibliotek (hvis man har dette) og streamingtjenester man abonnerer på (Tidal/Quobus).
    Ripping av CD´r er jo en engangsinnsats som man aldrig angrer på.

    Mvh.
    Rolf
    Argon Stream3M kommer til å stå i kvinneanlegget. Men, når jeg nå har handlet Luxman DA-06 så bør den jo brukes litt og ikke bare stå til pynt. Jeg har nylig gitt bort en del CD-er med den begrunnelse at jeg bare spiller analogt. Lettere å bomme når du er kjapp på avtrekkeren.

    Det er fortsatt en del CD-er i hus, samtidig ser jeg at det kunne vært fint, når man først har kostet på seg en bedre dac, å la den få prøve seg på ulikt. Den gamle minimacen er nok klar for pensjonisttilværelsen. Hvilket grensesnitt velger man da? Jeg tenker følgende:

    - Jeg skal ha noe rimelig, har ikke tenkt å investere titalls tusen i streaming i og med at vinyl og tape er prioritet.
    - Jeg kan godt ha en harddisk med noen filer, men tenker nok at det er mer interessant å kunne avspille CD-plater og streame heller enn å drive med harddisk. Jeg gidder ikke å rippe, sitter nok foran datamaskinen på jobb.

    Er en Auralic Ares LE brukenes? Noe slikt kan skaffes for en billig penge. Andre kandidater?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    ROON!!!!
    Er ikke noe stress å rippe de CDene man liker best. Trenger jo ikke å rippe alt man har heller.
    Fantastisk brukergrensesnitt både på data, iPhone, iPad osv. Kan bruke Tidal eller Qobuz. Veldig grei måte å finne ut hvilken nye utgivelser man bør kjøpe på vinyl.
    Roon_Springsteen.jpg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    En Auralic Aries LE er både Roon ready og har Tidal og Qobuz "native" så det virker som et bra produkt til en DAC. Du kan teste Roon gratis i en mnd.
    Innuos ZENmini Mk3 har egen DAC men er vel også tiltenkt å brukes med bedre DACer. Virker også å være et passende produkt. Roon er nok best dersom man kombinerer en streamingtjeneste med lokalt lagret musikk. Roon koster jo litt penger. Appene til både Tidal og Qobuz funker bra, men jeg syns Roon var mange hakk opp i brukeropplevelse.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk for gode innspill gutter!

    Jeg har levd med CD-spiller av høy kvalitet i mange år og spiller likevel 99.95% analogt. Jeg har langt mindre utvalg av musikk på CD enn vinyl, og så har jeg generelt mindre fascinasjon for digitalt. Minimac styrt via iPad syntes jeg var lite stabilt og tungvint, ble aldri glad i det. Macen er eldgammel så jeg tror den bare er å glemme, har ikke vært påslått på flere år. Jeg har ikke lyst på egen skjerm tilkoblet. Enheten jeg søker må være OK å se på, støyfri, kunne betjenes fra iPad og fungere med ekstern dac (hvis ikke har jeg jo kjøpt dacen forgjeves).

    Jeg har ikke noe i mot å hente en CD ut av hylla de få gangene det blir aktuelt. Jeg har plass til drivverk i racket så det er helt OK. Det å rippe er som sagt neppe aktuelt, jeg er bare ikke interessert nok til å holde på med å legge inn og organisere. Da må det i tilfelle gå fullstendig automatisk 100% av gangene. Jeg har ikke problemer med å forstå at andre synes dette er lettvint, morsomt og kjekt. Jeg er ikke opptatt av enkelt, jeg er opptatt av å sysle med det jeg liker. Jeg bruker heller 5 minutter ekstra på noe jeg synes er morsomt enn 1 minutt på noe jeg ikke liker. Dette høres kanskje litt flåsete ut, men det det er faktisk essensen i hva jeg søker. Men, det kan være aktuelt å kjøpe filer og laste ned på harddisk. Sier ikke at det er vesentlig, men det er heller ikke uaktuelt. Men kjenner at jeg blir litt frustrert ved tanken på backup og greier ...

    Roon er en streamer med lagringskapasitet (?), men betyr det at den i teorien gjør det samme som hvilken som helst annen streamer med en harddisk tilkoblet? Tenker nå funksjonalitet og ikke kvalitet, det kan vi ta senere.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Du vil vel ha god lyd også Fosse? Kjøp en Innuous Zenith med 2 TB SSD harddisk. Bruk denne som Roon Endpoint og styr det hele via en IPad. Meget bra produkter.

    Til denne kan du gjerne få låne en ekstern harddisk av meg på cirka 1.2 TB musikk (kvalitetsmusikk) som du ved par tastetrykk på en IPad kopierer inn på Innuous Zenith. Enklere blir det ikke og legg nå litt penger i en streamer, det har du igjen for. Bor i Asker så det er enkelt å låne. Kan også vise Innous oppsett og bruk kombinert med Roon hvis det har interesse.

    Det går an å ha god lyd fra det digitale også :).
    JP
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er det enighet om at produktene fra Roon fortsatt det beste valget dersom jeg ikke er interessert musikkserver og lagring av musikk?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Roon er vel heller programvare/server og trenger en streamer for å funke. Kanskje det er best å vente med Roon i første omgang, men sørge for å få fatt i en streamer som er Roon Ready. Innuos ZENmini Mk3 gir mange muligheter dersom en får lyst å gå litt mer i dybden men er samtidig egnet for det helt enkle som Tidal. Her er en interessant anmeldelse: https://darko.audio/2019/11/innuos-zen-mini-mk3-review/
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en helt vanlig CD spiller av den solide typen og med digital utgang.
    Det burde dekke behovet, samt at det gir deg mulighet til å hekte på en dac om du måtte ønske det.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.440
    Torget vurderinger
    6
    Om du har en god DAC og kun skal ha meget god streamer. SoTM Ultra.
    Mvh
    Morten N.A.T

    Er det enighet om at produktene fra Roon fortsatt det beste valget dersom jeg ikke er interessert musikkserver og lagring av musikk?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Er det enighet om at produktene fra Roon fortsatt det beste valget dersom jeg ikke er interessert musikkserver og lagring av musikk?
    Nei da er ikke Roon noe å satse på.
    Roon er bra om du har musikk fra flere kilder Eks. Harddisk+Tidal+Qobuz da får du felles søk. Roon gir deg også tilgang til anbefalinger fra kritikere på enkelte av platene (langt fra alle). Roon radio basert på hva andre har spilt etter det siste du har spilt kan også være en god funksjon. Roon gir også en virtuell platesamling av favoritter på tvers av tjenester.

    Dersom du ikke er interessert i disse funksjonene er Roon bortkastede penger. Roon er en tjeneste, ikke en musikkserver (selv om de selger en server til å kjøre Roon på).

    Jeg har brukt Roon i flere år og er bare halvfornøyd, synes f.eks Qobuz har mye mer ekstra i sin app/web enn det Roon gir meg.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Fordelen med Roon er brukervennligheten og at den blander tidal osv med dine personlige cd rip slik at alt henger sømløst sammen. Om du bruker 1000 eller 100000 på streamer hadde jeg ikke kjøpt noe som ikke støtter roon.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg prøver igjen.

    - Jeg har kjøpt en dac av god kvalitet. Den er overkill i forhold til min interesse for digitalt som jo kjent er svært begrenset.
    - Jeg har et drivverk for avspilling av CD-plater. Avspilling av CD er et av to hovedpoeng med dacen.
    - Jeg vil ikke under noen omstendigheter måtte betjene en datamaskin, måtte trykke på knapper, mus, eller tastatur for å få lagret musikk på server. Dersom musikk gratis og uten innsats kommer seg inn på server så kan jeg i begrenset grad være interessert, men da altså under nevnte forutsetninger.
    - Jeg må kunne streame grei nok kvalitet. Dette må kunne betjenes fra iPad. Dette er andre hovedpoeng med dacen.

    Jeg forstår at det finnes argumenter for at forutsetningene listet over ikke er fornuftige, men det er ikke tema i denne omgang.

    Edit: Nå kom det noen gode innspill på banen ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er det enighet om at produktene fra Roon fortsatt det beste valget dersom jeg ikke er interessert musikkserver og lagring av musikk?
    Nei da er ikke Roon noe å satse på.
    Roon er bra om du har musikk fra flere kilder Eks. Harddisk+Tidal+Qobuz da får du felles søk. Roon gir deg også tilgang til anbefalinger fra kritikere på enkelte av platene (langt fra alle). Roon radio basert på hva andre har spilt etter det siste du har spilt kan også være en god funksjon. Roon gir også en virtuell platesamling av favoritter på tvers av tjenester.

    Dersom du ikke er interessert i disse funksjonene er Roon bortkastede penger. Roon er en tjeneste, ikke en musikkserver (selv om de selger en server til å kjøre Roon på).

    Jeg har brukt Roon i flere år og er bare halvfornøyd, synes f.eks Qobuz har mye mer ekstra i sin app/web enn det Roon gir meg.
    Nydelig!

    Tusen takk. Du egner deg til å kjøre brukerprosesser. Veldig bra formidlet!
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Jeg prøver igjen.

    - Jeg har kjøpt en dac av god kvalitet. Den er overkill i forhold til min interesse for digitalt som jo kjent er svært begrenset.
    - Jeg har et drivverk for avspilling av CD-plater. Avspilling av CD er et av to hovedpoeng med dacen.
    - Jeg vil ikke under noen omstendigheter måtte betjene en datamaskin, måtte trykke på knapper, mus, eller tastatur for å få lagret musikk på server. Dersom musikk gratis og uten innsats kommer seg inn på server så kan jeg i begrenset grad være interessert, men da altså under nevnte forutsetninger.
    - Jeg må kunne streame grei nok kvalitet. Dette må kunne betjenes fra iPad. Dette er andre hovedpoeng med dacen.

    Jeg forstår at det finnes argumenter for at forutsetningene listet over ikke er fornuftige, men det er ikke tema i denne omgang.

    Edit: Nå kom det noen gode innspill på banen ;D
    Mulig jeg misforstår deg men ...For å gjøre det enkelt og greit så hadde jeg kjøpt en dCS Network Bridge og koblet til DACèn og streamet fra Tidal!
    Veldig enkelt bruker grensesnitt + god lyd (vis man har en god DAC) Og du kan bruke Ipad :)



    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    En chrome cast audio optisk inn i dacen. Blir ikke enklere en det.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Hvis du bare vil ha det enkelt og funksjonelt, så anbefaler jeg Bluesound Node 2 eller 2i (nyeste utgave). Billig og enkelt, med veldig grei brukeropplevelse. Funker like bra med telefon som iPad, og like godt med både Android og iOS. Og den funker fint med wifi.
    Ganske liten og diskré også. Koster ofte rundt 2000,- på finn, eller ca 5000 ny på hifiklubben.
    Jeg har fire ulike streamere i ulike prisklasser. Node 2 er den som aldri byr på noe motstand eller styr av noe slag. Fint produkt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Flott folkens!

    Dette var til hjelp. Nå har jeg litt å lese meg opp på.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Se det var også noe å tenke på ja, hvilke tjenester som støttes. Tok det som en selvfølge at en moderne streamere støttet alt. Det er tross alt flere tiår siden plateselskapene ble enige om RIAA-kurven.

    Fruen har Spotify (det holder at jeg er gammel for alderen), det skal hun få lov til å fortsette med. Og skal hun ha dette som tjeneste i kvinneanlegget så skal vi ikke være avskåret fra samme i hovedanlegget. Husk, poenget er ikke beste lyd men god nok lyd. Tidal kan sikkert bli aktuelt en gang, men vi må kunne ha brukervennligheten med å dra Spotify inn i hovedanlegget.

    Kjenner at den verste lysten gav seg ...
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    Ingen problem å strømme både spotify og Tidal gjennom Chrome casten. En no-brainer til 400,-
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    beste cd lyden har jeg fra Studer A727 spilleren over integrert dac chip......duger og som drivverk inn i DDDAC1794
    mere korrekt lyd, men ikke like trivelig....
    i nærheten av vinyl eller tape blir det uansett ikke.....
    streaming gidder jeg ikke...nok på pc i jobbsammenheng...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn