Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hei Fosse, selv om vi har samme hobby innser jeg at vi praktiserer den ganske forskjellig. Jeg tenker vel egentlig at verden begynner å bli moden for klasse D med sitt ultimate SINAD og THD selv om jeg foreløpig holder meg til klasse A og A/B, elsker for øvrig min dCS DAC og ASR rigg... det er såååå rent og uberørt... og bruker mye tid på måling, akustikk og DSP.
    Samtidig: jeg har ingen peiling på rør og det er også fryktelig lenge siden jeg rørte analoge kilder. Men det fascinerer veldig når jeg leser om din "rør-rulling" og alt det andre morsomme du driver med - alternative armer og pickuper og riaa'er og rør og trafoer og mastertapes og tenker vel at det må være grunner til at du holder på slik :)
    Vet ikke om det er mulig å svare på dette (det er vel like vanskelig som det jeg driver med tipper jeg) men forsøker meg likevel ut av ren mangel på kunnskap men en stor dose interesse:
    Hvor ville du startet hvis du kunne begynne forfra og med kun EN spesielt deilig komponent av gangen? Tape/båndopptager? Vinylrigg? Rør-basert riaa? rør-preamp? rør effekt? Hva gir mest magi pr krone hvis jeg har lyst til å prøve meg litt i "din" analoge verden?
    Erik ;-)
    Gud hvilke herlige spørsmål!

    Det viktigste oppfølgingsspørsmålet blir hvorfor driver man med hifi? Utelukkende for å avspille musikk med best mulig lyd? For å lære seg noe og kunne bruke dette videre i jakten? Er man glad i å leke med ulike komponenter? Er man opptatt av å være underveis eller komme i mål?

    Hadde jeg startet forfra hadde jeg (ikke gitt at jeg anbefaler andre det samme) gått for vinyl. Tape er vanskelig tilgjengelig og det er dyrt. Jeg kjøper bånd og jeg skal ha flere, men jeg kjøper ikke 50 i slengen slik jeg av og til handler vinyl. Tape er for de essensielle utgivelsene, de hvor musikk og lyd er av slik klasse at man ønsker det lille ekstra.

    Jeg spiller ikke CD eller digitalt lenger. Jeg mener ikke CD er dårlig, jeg er bare ikke interessert i å samle på CD-er - jeg samler på plater. Jeg får tak på omtrent all musikk jeg er interessert i på vinyl, og det er billig. Ja, dyrere enn CD, men ikke avskrekkende. Med platevasker er det også et herlig bruktmarked å forsyne seg av, og da er mye musikk nesten gratis. Dette med at det går lite i CD handler nok mest om vane og følelser.

    Jeg bruker nå to rørriaaer og to transistorriaaer. Best? Avhenger nok av pickup, smak og matching, men rør gir en frihet til å skru» litt på lyden. Jeg mener heller ikke det må være rør andre steder i kjeden, men jeg foretrekker likevel ofte rør, og igjen så liker jeg mulighetene det gir for å leke og endre etter smak og behag.

    Jeg er ikke opptatt av enkelt og jeg er ikke besatt av best mulig lyd for pengene. Jeg er opptatt av mest mulig moro og potensial. Men to spillere, seks armer, en haug med trafoer og fire riaatrinn er mye mer moro enn det er fornuftig. Men det er ikke gitt at det er det alle søker.

    God lyd fra platespiller gjort riktig, uten tanke på all verdens fremtidige muligheter, formulert i én setning? Finn en kombinasjon av pickup-riaa du liker og gi dette best mulig betingelser. Og hører du en platespiller et sted så husk at en vesentlig del er pickup og riaa, selv om det er spilleren du lettest får øye på. Men vi tar heller en seanse hos meg snart, så kan du høre om det er noe du liker.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Tøft, jeg tenkte nok du tok utfordringen :) Og veldig enig i oppfølgingsspørsmålet!
    Ja vi tar en seanse hos både deg og meg snart, så kan vi utveksle noen ideer rundt hvordan man kan ha det ekstra moro med hifi, gleder meg!
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hej och tack för sist!

    Nlykke lutade sig plötsligt mot mig under eftermiddagen och frågade om det jag hörde fick mig att vilja klättra på Tannoy-stegen? För att säga det enkelt, den pepperpot-diskanten som sitter i GRF90 och inte i Arden gav svaret. Jag är inte i närheten av den genomskinliga upplösningen du har helt där uppe nu. Arden upplevs (måtte rätt hem och testa) som svulstigare och mindre tight i mellanbasen och de nedersta frekvenserna och kanske varmare, med mindre kontroll och utklingning. GRF90 är bara mer raffinerade!

    Så hade det ju inte gjort ont med alnico-magnet heller. 8)

    God helg!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Dere tror kanskje undertegnede er lat. Det er ikke tilfelle. Her kobler man om og bytter, lytter og tenker.

    Schick er tilbake på Galder med Ortofon SPU. SME V med vdh Colibri er satt på reservebenken. Kan hende kobler jeg den opp på Aviden. Vi får se.

    Når Ear 324 nå må få litt loddestell så rykket Allnicen tilbake i racket, da like godt med nye Western Electric. Jeg vet, det ble for mye nytt samtidig, og jeg avstår fra å mene noe, men nå var i hvert fall rørene på plass og de fungerer. Får rulle litt frem og tilbake mellom disse og Raytheon-rørene som satt i originalt.

    Jeg funderer egentlig mest på TV-oppsettet om dagen. Ingen av reservekomponentene (med unntak av Hovland) egner seg for tjeneste der nede. Jeg skal teste Harbeth 40.2, men Harbeth er uansett litt store og egentlig ikke optimale. Jeg er også usikker på om reserveforsterkerne jeg har er noe jeg ønsker å ha i et TV-oppsett, i og med at alle er med rør. Kanskje litt unødvendig for bruken?

    Man drikker juleølet ut av huset og funderer, hvordan ville det vært å:

    - Kjøre Cayin 265ai på treningsrommet med Epos ES-14. Og at Cayin kan være reserveforsterker for TV-oppsettet?
    - Kjøre Hovland HP-100 med f.eks Grandenote Silvia og Tannoy Kensington GR i TV-anlegget. Det ligger en Grandionote Silvia for salg, han som selger kjørte denne med godt resultat på mine GRF90. To fluer i én smekk 8)
    - GRF i hovedanlegget med mulighet for å veksle mellom: Manley Neoclassic 300B, Air Tight ATM-2, Joule Electra VZN160, Grandionote Silvia.

    Dersom Kensington GR kommer i hus så må Harbeth 40.2 og Tannoy Sandringham ut. Kanskje også Tannoy Mini.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Hovland - ATM-2/Manley 300b - Kensington i TV oppsettet. Forsterkere kan jo rotere mellom TV/hovedanlegg/fjernlagring. Selg resten av overskuddslageret. Makse virkningsgraden på det du har i hus. Bruk pengene på 98 oktan til våren :cool:
    Forøvrig: flotte stereokomponenter du har å leke med!
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hifi'n kan da få en og virkelig gruble over problemer:confused: selv er jeg irritert over hur vanskelig det kan være og få kjøpt sig ett par høytalere:mad: når man funnet det man har lust på og klar att slanta opp, er selger en treiging som ikke er på banen og svarer lenger, men kanskje en grunn også?
    God helg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hovland - ATM-2/Manley 300b - Kensington i TV oppsettet. Forsterkere kan jo rotere mellom TV/hovedanlegg/fjernlagring. Selg resten av overskuddslageret. Makse virkningsgraden på det du har i hus. Bruk pengene på 98 oktan til våren :cool:
    Forøvrig: flotte stereokomponenter du har å leke med!
    Jeg er ikke så glad inn selge, jeg angrer veldig ofte. Usikker på om jeg skulle solgt Accuphase A-20 og jeg skulle i hvert fall ikke solgt Leben CS-600. Usikker på om jeg skulle solgt Joule Electra preampen også. Ja, ja, man kan jo ikke samle på alt.

    Det som imidlertid gjør at jeg vurderer noe transistorisert i TV-oppsettet er at jeg ønsker noe som også er relativt enkelt vedlikeholdsmessig. Men samtidig er det for dumt å ha reserveutstyret stående på lager, da kan det like godt brukes.

    Jeg får gå i tenkeboksen ... men du har noen gode argumenter, takk.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Smell sammen en modulus fra neurochrome til TV oppsettet.
    God hjertemedisin med digitalis hele veien
    Blir neppe galt, tar lite plass.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hvilke moduler har du benyttet!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    86....40 watt
    spiller Eels nå og får en enorm trøkk i midbassen
    mulig dette er midbass forsterkere for fremtiden....det var jo egentlig grunnen til at jeg bygget de..
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Nå driver jeg med en helt annen idrett enn dere tungvektsgutta, men dæven! Kensingtons i TV-anlegget?
    Så glad i TV kommer aldri undertegnede til å bli!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    «TV-anlegget» er kanskje en litt upresis beskrivelse fra min side. Jeg liker å ha litt ekstra utstyr både for å ha mulighet for å teste ulike kombinasjoner, men også for å ha noe i bakhånd dersom noe ryker (jeg bruker anlegget mye og det skjer at noe trenger stell og ettersyn). Da kan dette ekstrautstyret like godt gjøre nytte for seg. Grunnen til at jeg ønsker et habilt høyttalerpar i TV-oppsettet er ikke primært for å ha god lyd til film (hvilket er en fin bonus), men for å kunne spille musikkfilmer og konserter med bilde og god lyd. Og kanskje også ha et anlegg nr to her for enkelte anledninger. TV-stua er liten, så det gir en annen akustikk og lyd. Jeg opplever at ofte når jeg har kjøpt noe nytt og solgt det gamle så går det en stund og så blir jeg nysgjerrig på hvordan det gamle ville prestert slik anlegget etterhvert har utviklet seg.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Nå driver jeg med en helt annen idrett enn dere tungvektsgutta, men dæven! Kensingtons i TV-anlegget?
    Så glad i TV kommer aldri undertegnede til å bli!
    Hvorfor ikke?
    Her nede har Konemor Klipsch Forte 2 og en Marantz R-1550 L Reciever til TV-anlegget.
    Det oppsettet brukes daglig, og jeg må si jeg er imponert over at den gamle Marantzen ennå henger med.
    Moro rett og slett, men nå står det jo et par hifi dubbeditter rundt forbi i huset her.

    Men Fosse, en Gato I-150 er vel en design og lydperle for TV-stua?
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Veldig morsomt å ha flere oppsett å leke med. Storkoser meg med det. Kjøpte akkurat en Boulder amp som skal opp på kinoloftet, står og varmes opp i stua nå. Kan den, sammen med Persona 9H, matche Westminster + ASR Emitter mon tro? Tror ikke det totalt sett men det er likevel veldig spennende, to helt ulike rom og to ganske forskjellige oppsett. For eksempel er jeg rimelig sikker på at Boulder+Persona har bedre oppløsning og det utrolige "krydderet" mens stemmer og trompeter vil fortsatt være mer "live" med ASR+Westminster... Men akkurat nå står Persona i gangen, klarer ikke å få dem opp trappa til kinorommet, litt av problemet med "tung hifi" :)
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    BD1EA0EE-34B7-4D43-B59C-859BAD4B1C6E.jpg


    E98073A2-0668-4447-98FC-1F4EDF9B1CAC.jpg


    18AC7446-1361-4B8E-868E-ABA94CDDEFE8.jpg


    Søndag gikk turen til Kongsberg og Audiomix for å få reparert Air Tight og sanke litt rør. Nlykke bistod med godt selskap begge veier. Fru Audiomix serverte boller og kaffe (og godt smakte det).

    Mandag gikk turen igjen til Kongsberg. Air Tight friskmeldt og hjem kom undertegnede med et lager rør:

    - bredt utvalg 6SL7 - Manley. 2 sett RCA, GE og Sylvania. 4 ulike typer totalt sett.
    - bredt utvalg 6SN7 - Manley. RCA og Tungsol
    - GZ 34, Mullard til strømforsyningen i Allnic
    - EZ 81, Luxman

    Nå er det bare glede seg til fortsatt mørke kvelder og regnevær.

    Ikke alle eskene som stemmer helt.
     
    Sist redigert:

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Har et par tre turer til Kongsberg i julen , kaffe og julebakst , fyr på vedovnen , upåklagelig service fra Audiomix både på verkstedbenken
    og fra rørlageret.
    En dyd av nødvendighet å kjenne slike som Audiomix når man holder seg med gml rørforsterker
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    I DIY-forforsterkeren min brukes CV378 og ekvivalenter av denne. Her har jeg et skikkelig gromt utvalg av rør.
    I strømforsyning på Allnic sitter det samme likeretter som i Manley, 5AR4.

    Finnes det konstruksjoner som kan bruke både CV378 og 5AR4? Jeg er kjent med at de ikke er ekvivalenter og har ikke tenkt å bytte uten å vet 100% sikkert at noe er mulig (jeg vet av erfaring at mange her inne liker best å drøfte det som ikke er aktuell problemstilling). Men ut fra hva jeg leser på nett så kan det virke som en del gitarforsterkere kan kjøre med flere type rør (så forstår jeg at en gitarforsterker skal gi egenlyd så dette er et helt annet prinsipp).

    Så spørsmålene blir:

    - Finnes det stereoforsterkere som kan bruke begge typer likerettere, eller er det gitt at kun én av typene kan fungere?

    - Er det noen (nlykke?) som har hørt med Allnic om det kan brukes andre typer rør i strømforsyningen?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    I DIY-forforsterkeren min brukes CV378 og ekvivalenter av denne. Her har jeg et skikkelig gromt utvalg av rør.
    I strømforsyning på Allnic sitter det samme likeretter som i Manley, 5AR4.

    Finnes det konstruksjoner som kan bruke både CV378 og 5AR4? Jeg er kjent med at de ikke er ekvivalenter og har ikke tenkt å bytte uten å vet 100% sikkert at noe er mulig (jeg vet av erfaring at mange her inne liker best å drøfte det som ikke er aktuell problemstilling). Men ut fra hva jeg leser på nett så kan det virke som en del gitarforsterkere kan kjøre med flere type rør (så forstår jeg at en gitarforsterker skal gi egenlyd så dette er et helt annet prinsipp).

    Så spørsmålene blir:

    - Finnes det stereoforsterkere som kan bruke begge typer likerettere, eller er det gitt at kun én av typene kan fungere?

    - Er det noen (nlykke?) som har hørt med Allnic om det kan brukes andre typer rør i strømforsyningen?
    Angående bruk av rør i strømforsyningen har jeg på mail fått grønt lys på 5U4G/5Z3P, WE422, Psvane 274B. 5AR4 går bra så lenge det er fra merker som Mullard etc. Russiske og Kinesiske rør av denne typen har det forekommet problemer med.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I DIY-forforsterkeren min brukes CV378 og ekvivalenter av denne. Her har jeg et skikkelig gromt utvalg av rør.
    I strømforsyning på Allnic sitter det samme likeretter som i Manley, 5AR4.

    Finnes det konstruksjoner som kan bruke både CV378 og 5AR4? Jeg er kjent med at de ikke er ekvivalenter og har ikke tenkt å bytte uten å vet 100% sikkert at noe er mulig (jeg vet av erfaring at mange her inne liker best å drøfte det som ikke er aktuell problemstilling). Men ut fra hva jeg leser på nett så kan det virke som en del gitarforsterkere kan kjøre med flere type rør (så forstår jeg at en gitarforsterker skal gi egenlyd så dette er et helt annet prinsipp).

    Så spørsmålene blir:

    - Finnes det stereoforsterkere som kan bruke begge typer likerettere, eller er det gitt at kun én av typene kan fungere?

    - Er det noen (nlykke?) som har hørt med Allnic om det kan brukes andre typer rør i strømforsyningen?


    Cv 378 og 5ar4 er nå rimelig like da...
    Samme pinout
    ca samme vdrop
    Cv 378 trekker 2,8A glødestrøm mens 5ar4 trekker 1.9 ma. glødeviklingen må kunne levere 2,8A for at begge skal kunne brukes.

    i kondensator input tror jeg max c for cv378 er 16 µF, mens 5ar4 takler 60µF...

    I choke input er ikke dette problematisk.

    Jeg ville kanskje velge amp ut ifra andre kvaliteter enn at den kan drive vekselbruk på disse to rørene8)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk VegardW. Da var ikke spørsmålet mitt helt på jordet.

    Det er ikke snakk om å velge forsterkere på bakgrunn av sambruk. Jeg har forsterkerne, og jeg har en masse rør av typen CV378, men jeg mangler rør av typen 5AR4. Hensikten med spørsmålet var å finne ut om det var innenfor å spørre produsenten (Manley og Allnic) om bruk av CV378 og CV5746 i deres produkter.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Se det
    Da forstår jeg deg bedre:
    Kommer an på kapasiteten i glødeviklingen , og i tilfelle det er capacitor input: størrelsen på første CAP
    Er det choke input er det bare spørsmål om glødeviklingen kan levere de ekstra 0,9 A
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Byttet Studer A80 for halvannet år siden. Det skjedde vel i det vi gikk inn i sommeren, og om jeg ikke husker feil sammenfalt det med gåen variac i Joule Electra slik at tilfeldighetene ville ha det til at jeg fikk lyttet lite eller ingenting til ny Studer før sommer, bil, båt og hytte tok all oppmerksomhet påfølgende halvår.

    Jeg er utrolig godt fornøyd med Galder og Odin, men jeg har lenge vært overrasket over at jeg stadig oftere har valgt vinyl og at det har blitt spilt mindre og mindre tape i hjemmet. Uansett hvor god platespiller og riaa du setter opp så skal det teoretisk være vanskelig å holde følge med tape rent lydmessig. Så hvorfor likte jeg vinyl stadig bedre? Litt etter litt har jeg tenkt at det må henge sammen med en justeringsfeil.

    Kjapp avsjekk med LMC og så måling. Justering av hovedvolum til 0,9 V (høy forsterkning i forforsterkeren gjør at jeg foretrekker at kildene ikke har høyt utnivå). Rimelig lang i maska da diskanten (10Khz) gav 1,3-1,4V og bassen gav 0,8 på ene kanalen og 1,0 på andre. Hva i h#*@/%+.

    Om du hører forskjell? Jeg ante det var noe galt, men dette var større forskjell enn forventet.

    Ellers har helgen gått i å henge rundt med nevøer, bror og egen verge. Lære litt om hva som opptar kids og registrere at en 11- og 13-åring kan sette større pris på en middag på Brasserie France enn noen andre du vet om. Og så har jeg lært litt om streetwear og mye annet ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    😎

    Tweedwear er mer han gamle onkelen som ser ut som han er fra det som tidligere var forrige århundre. Han med rør i forsterkeren og sånn bil som får Tesla-ungene til å peke og uttale «... se pappa, en sånn bil som de hadde i gamledager ...»
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Du kan tro vad en får höra när det är vennegruppe och far skal hämta barn och deras vänner på skolegården, när husstandens förstebil är från -99. Med ramme från det glada åttitalet. :cool:

    298F0DB5-8E84-4ACF-B57C-856B4B629BE4.jpg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde gleden av å tilbringe torsdagskvelden her.
    Først og fremst en takk for meg: det var veldig hyggelig!

    Studer , lp og rør er et godt utgangspunkt for å bygge et oppsett som låter bra. Hos Kristin og Andre
    Er lyden god og rammen rundt det hele avslappet og trivelig. En har ikke lyst til å gå hjem!

    De nye Tannoy høyttalerene har mange kvaliteter som jeg liker. Utover det lydmessige :større frihet til valg av forsterker. Nå forstod jeg at veldig mye er nytt på likt, det skal bli spennende å følge med på endringer i dette oppsettet.
    God helg og ønske om fast recovery søndag:cool:
     

    Vedlegg

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    En annen ting som ikke skal glemmes med Tannoy. Innspillingstid! Det er noe jeg egentlig aldri har hatt særlig mye trua på, men akkurat de bassene i Tannoy trenger litt tid, det er jeg rimelig sikker på. Jeg fikk mine i oktober og først NÅ har det virkelig "løsnet". Var dine nye Fosse?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk for hyggelig besøk og tilbakemelding VegardW. Tråden er ikke helt slutt ennå, så fortsettelse følger. Og jeg håper vi får til flere seanser.

    Erk, mine høyttalere ble kjøpt brukt. Så de er nok innspilt. Vi må også sees snart.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    hei Fosse, beklager å trenge meg på i din tråd (som forøvrig alltid er hyggelig og interessant ), men jeg mener å ha lest i din tråd at du er Dire Straits fan og har kjøpt MoFi sine pressinger, mulig jeg husker feil her....
    Men om jeg husker riktig har du Making Movies ? Og i så fall noen inntrykk av kvaliteten på denne ?

    Mvh.
    Rolf
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    hei Fosse, beklager å trenge meg på i din tråd (som forøvrig alltid er hyggelig og interessant ), men jeg mener å ha lest i din tråd at du er Dire Straits fan og har kjøpt MoFi sine pressinger, mulig jeg husker feil her....
    Men om jeg husker riktig har du Making Movies ? Og i så fall noen inntrykk av kvaliteten på denne ?

    Mvh.
    Rolf
    Her er døren åpen, ingen oppfattes å trenge seg på ;D

    Helt korrekt at jeg liker Dire Straits og at jeg har mye av bandet på vinyl, og på tape. Men i og med at jeg allerede har mye på vinyl, og på tape, så har jeg ikke kjøpt de nye MoFi-utgivelsene. Jeg mangler (foreløpig) Communiqué og de to siste på tape, men det er forhåpentligvis forbigående.

    Edit: jeg hadde en tidligere utgave av Brothers In Arms, men den ble byttet pga feil (hakk). Tomt i butikken da, så nå uten.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Den hyggelige kvelden hos deg resulterte i en smule endringer
    i mine planer for årets byggeprosjekter.
    :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Venter i spenning på bilder og informasjon om det jeg er sikker på at kan bli noe riktig flott. Du får fortelle når det er håndfast. De monoblokkene dine med GM70 gjorde stort inntrykk i anlegget til nlykke.

    Har jeg fått bass siden sist: Jan Sylvania 6SL7 og Tung Sol 6SN7. Dessverre gav det samtidig en mer pågående topp så jeg har endt opp med en ny flytterunde på høyttalerne. RCA i begge posisjoner da dere var her. Godt man har noe å koble av med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    I dag har undertegnede byttet rør, justert frekvensskruer på Tannoy, drukket kaffe, trent uten lyd (digitalforsterker som ustanselig går i stykker), snurret vinyl og er klar for ost og port før middag. Og nei, det er ikke port i glassene, det er rødvin til lufting.

    467B416C-F439-4190-A361-9CD2676EB7F8.jpg


    I morgen kommer en kollega på besøk, han har kjøpte Garrard 301 og søker råd om plint og arm.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei og god lørdag
    dere vet å kose dere
    vi har vært en tur i Grundsund og plukket opp rattene til Ballerina med nysydd elgskinn
    seff ble det en tur innom Thai restauranten ved Kosterferjeleiet i Strømstad og så meieriet
    sitter nå hjemme og hører på 301/Groovemaster/Lumiere og tester diverse SUT med et glass Alentejo rødt
    kan ikke bli stort bedre
    fortsatt god helg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Viktig å kose seg!

    Akkurat nå sitter jeg og tester en «rimeligere» Chatau Musar - Aana 2016. Har tidligere kun drukket «standardvarianten» som er supergod, men litt dyr. I hvertfall er denne enklere varianten veldig god den også, og jeg skal ikke mene noe om forskjellene uten å ha testet side om side.

    Jeg har en del tomme spoler og tomtape så vi må nok snakkes nærmere snart.

    Snurrer denne gjennom First Sound og Luxman EQ500. Låter ikke verst det heller :cool:

    FDD4B9C7-7817-439C-9BDE-FED005876D56.jpg
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kose seg. På vei ut av språket med oss? Uansett. Hvorfor ikke ta en skål? Her med en kjempemessig hverdags Bordeaux i glasset.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det ble sen fredag på kontoret, besøk på Code Restaurant - som forøvrig var en hyggelige seanse med god mat, vin og utmerket service. Har man brissel på menyen er Fosses entré henimot sikret.

    29A3FE5F-A750-496B-9303-007AB76E25D3.jpg


    Så hjem og snurre plater på «ny» brukt pickup. Fra før står det en SPU Classic med elliptisk slipning på Schick. Hvordan presterer en gammeldags SPU med mer moderne slipning, henimot samme som på nlykkes PW ti?

    Satt opp i Dynavector-armen, kjørt gjennom Dynavector SUP-200 og Luxman EQ500 er førsteinntrykket: Kontant, anelse varmt, oppløst, gyllent glimmer, behagelig og med trøkk.

    Da gjenstår å eksperimentere med 300B. Jeg liker å kjøpe brukte rør og pickuper!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Har i dag forsøkt å sette opp SPU Royal N og SPU Classic NE slik at de skal kunne bytte på å stå i Schick uten behov for justering ved bytte. Jeg har original adapter for N-hus for begge pickuper pluss en uoriginal i tre. Tror dere ikke Ortofon har vinklet sine adaptere slik at man må kjøre med armen ute av vater for å få korrekt VTA? Og så har de pokker meg klart å lage avvikende vinkel på de to adapterne. Og det fant jeg ut da jeg omsider hadde klart å finne kombinasjoner av headshell og pickup som gjorde at jeg endte opp med korrekt stiftetrykk for begge kombinasjoner, som bare på pur faen skal ha ulikt stiftetrykk. Greit, så trenger man én uoriginal adapter til, den er bestilt. Er det rart man ender opp med skuffen full av utstyr?

    Dette var tidkrevende, og ikke kom jeg helt i mål heller ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn