Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.810
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei Fosse, hvis CD skal få en fair sjanse mot de andre godsakene dine tillater jeg meg å komme med en anbefaling til Drivverk. Pro-ject CD Box RS 2 T.
    Beste kilde så langt jeg har hatt foran DAC'en.

    project_cd_box_rs2_t_silver_front_open.jpg
     

    Vedlegg

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Den Eximus`n du hadde var jo egentlig ikke dum. Fin dac hadde den, også ;)
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    Hei Fosse,
    Har Luxman DA-06 dac selv. Har kun erfaring med Primare cd21 som drivverk via AES/EBU. Sammenlignet med min Aurender streamer N100H inn i DA-06 helt klart å foretrekke av samme album. Blir bare mere musikalsk, litt mindre "digital" følelse. Se litt på digitale filtere (jeg bruker P-2), låter litt mindre kantete og musikken klinger flottere i rommet i mitt system.
    Vinyl her hjemme er helt klart foretrukket !, men streaming kan også funke godt.
    Har Fyne F1-10 høyttalere med Audion Silver NIght 300B SE forsterker (flere sett rør :)
    Bruker i dag Asr Mini Basis Exlusive HV som riaa. Noe forslag til en god rør riaa Fosse ?

    Mvh Arnt Åge
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Eximusen ble solgt fordi den var toppmatet. Jeg liker toppmatet CD-spiller isolert sett, men med så mye utstyr som bør stå på toppen av hylla så blir det kamp om plassen. Derfor måtte den gå.

    Sonyen fungerer aldeles glimrende den. Jeg søker ikke noe nytt drivverk selv om Pro-jecten er fin. Digitalt er en digresjon i mitt anlegg.

    Edit: Så er det mulig det blir streaming på sikt, men det har ingen hast.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hei Fosse,
    Har Luxman DA-06 dac selv. Har kun erfaring med Primare cd21 som drivverk via AES/EBU. Sammenlignet med min Aurender streamer N100H inn i DA-06 helt klart å foretrekke av samme album. Blir bare mere musikalsk, litt mindre "digital" følelse. Se litt på digitale filtere (jeg bruker P-2), låter litt mindre kantete og musikken klinger flottere i rommet i mitt system.
    Vinyl her hjemme er helt klart foretrukket !, men streaming kan også funke godt.
    Har Fyne F1-10 høyttalere med Audion Silver NIght 300B SE forsterker (flere sett rør :)
    Bruker i dag Asr Mini Basis Exlusive HV som riaa. Noe forslag til en god rør riaa Fosse ?

    Mvh Arnt Åge
    Hei!

    Dette høres ut til å være et flott system. Har tilgode å høre Fyne, men prinsippet virker kjent.
    ASR er jo utmerkede RIAA-trinn og er du nysgjerrig på rør så vil nok hva du foretrekker i stor grad avhenge av øvrig utstyr og ikke minst pickup. Av rørbaserte RIAA-trinn har jeg to: Allnic H-1500II plus som kjøres med Western Electric rør og Luxman EQ-500 som kjører med standard JJ og hvor jeg ikke har eksperimentert med rør overhode. Sistnevnte ble kjøpt samtidig med Manley-blokkene, kort tid etter handel av EAR 324 og like før bytte til Tannoy. Det betyr at jeg har brukt Luxman mye, men jeg har latt den være i bruk med et begrenset utvalg pickuper mens Allnic har vært i bruk med andre. En direkte sammenligning av lydsignatur er derfor vanskelig.

    Luxman er glimrende og har sikkert enda mer å by på med bedre rør. Den bruker svært vanlige rør, ECC82 og 83 som man har skuffen full av. Luxman har tre innganger med en rekke ulike justeringsmuligheter som forsterkning i aktiv krets, forsterkning i trafo, kapasitans og impedanse og mye annet. Justeringene må endres ved skifte til annen inngang, den husker ikke hva som ble satt forrige gang denne inngangen ble valgt (slik Accuphase C-27 gjør).

    Allnic er LCR, full av rør som ikke kan skaffes hvor som helst (13 rør totalt sett). Den har fire innganger, to MM og to MC. Impedanse justeres gjennom valg av forstekning på trafo (i tillegg kan det endres på motstand inne i riaa, men det gjør du ikke ofte, for det er litt tungvint).

    Det gjenstår å gjøre en mer nøyaktig sammenligning av de to, men inntrykket mitt så langt er at step-up-trafoene som er i Allnic er svært gode. Jeg foretrekker faktisk svært ofte disse fremfor eksterne trafoer fra f.eks Dynavector. Når det gjelder Luxman så har jeg en liten fornemmelse av at interne trafoer kanskje oftere lar seg overgå av det jeg har av eksterne. Men husk hva jeg nettopp skrev, jeg har sammenlignet andre pickuper.

    Det som i hvert fall er sikkert er at Luxman sin RIAA har vokst på meg og at jeg neste sesong skal ta en skikkelig runde med rulling av rør. For i min står fortsatt de samme gamle JJ-rørene som stod i da den var ny.
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    Takker for svar Fosse :)
    Få jeg kjenner som er så bevilget med erfaring og flott utstyr på vinyl.
    Skal lese og sondere markedet. Luxmann kan jo absolutt fylle det jeg er ute etter, samt velge pickup i jungelen :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Du trår definitivt ikke feil med Luxman. Og mulighet for å velge gain gir deg en veldig fin mulighet til å justere «sounden» ved at du får mer sprut og frempå lyd ved 40 dB og mer avslappet og bakpå presentasjon ved 36 dB.

    D630612E-A7AA-4E1F-96F1-C9D7061A761D.jpg


    Dessuten kler den jo dacen. Det har Trondmeg vist i sin anleggstråd.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Her følger to anbefalinger med utmerket musikk og glitrende lyd. Aldri har disse vært gjengitt mer troverdig.

    A81284C4-DA4D-489E-AA3D-5101650C6344.jpg


    Henry Townsend - My Story er akustisk blues. Enkel instrumentering. Klassisk blues. Nært og usminket. Lyden er typisk Analogue Production Originals, Blue Heaven Studios.

    Luiz Bonfá er Bossa Nova, men ikke så romantisk som bossa nova kan låte. Normalt en sjanger jeg kun tåler i begrenset grad. Dette er sologitar, akustisk vinylstrenget. Friskt, melodiøst og variert. Avslappende men ikke kjedelig.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Crepax? Imponerende!

    Du trår definitivt ikke feil med Luxman. Og mulighet for å velge gain gir deg en veldig fin mulighet til å justere «sounden» ved at du får mer sprut og frempå lyd ved 40 dB og mer avslappet og bakpå presentasjon ved 36 dB.

    Vis vedlegget 575921

    Dessuten kler den jo dacen. Det har Trondmeg vist i sin anleggstråd.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Story of O. Mener den ble kjøpt i museumsbutikken på kunstmuseet i Porto, tegnet av Siza. Gud det er lenge siden.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Du har prinsipiellt satt deg utenfor mye god musikk på cd (som format) Fosse, ro den inn igjen! :cool:
    Accuphase har noe formidable formidlere!

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg ser ikke helt hvordan det kan stemme. Jeg kjøper den musikken jeg har lyst på, på vinyl om mulig. Men det er ikke slik at jeg avstår fra et album fordi mediet er feil. Det meste av den musikken jeg liker lar seg skaffe på vinyl og derfor er det stort sett en teoretisk problemstilling. Townshend som nettopp illustrert på bildet over er en av få CD-er fra APO som ikke lot seg skaffe på vinyl, derfor har jeg den på CD.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg ser ikke helt hvordan det kan stemme. Jeg kjøper den musikken jeg har lyst på, på vinyl om mulig. Men det er ikke slik at jeg avstår fra et album fordi mediet er feil. Men, det meste av den musikken jeg liker lar seg skaffe på vinyl og derfor er det stort sett en teoretisk problemstilling. Townshend som nettopp illustrert på bildet over er en av få CD-er fra APO som ikke lot seg skaffe på vinyl, derfor har jeg den på CD.
    Mulig jeg mistolket deg under min opplesning i tråden, mener jeg oppdaget en mistro mot cd som format, my mistanke! La ikke gode musikk opplevelser gå deg miste pga formatet er vel budskapet herfra!

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Nå husker jeg ikke ordrett hva jeg har skrevet og sagt, men jeg mener uttalelsen gikk i retning av hva som er mine assosiasjoner til mediet. Og det står jeg ved, det var en drøfting av mediet, ikke musikken, og det underbygges av det faktum at jeg i det store og hele finner musikken jeg liker på formatet jeg foretrekker - vinyl.

    Og jeg er enig, musikkopplevelsene skal man ikke gå glipp av. Og for å ha mulighet for å avspille nær sagt alle formater så har jeg altså kjøpt dac.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Story of O. Mener den ble kjøpt i museumsbutikken på kunstmuseet i Porto, tegnet av Siza. Gud det er lenge siden.
    Du mener selvsagt tegnet av Guido Crepax? Den er jo en klassiker. Husker jeg ble satt ut av de lett deformerte tegningene hans første gang jeg kom over den, i tenåra, selvsagt. Men det passer utmerket til tematikken ... det ville vært helt feil med perfekte tegninger i den.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Story of O. Mener den ble kjøpt i museumsbutikken på kunstmuseet i Porto, tegnet av Siza. Gud det er lenge siden.
    Du mener selvsagt tegnet av Guido Crepax? Den er jo en klassiker. Husker jeg ble satt ut av de lett deformerte tegningene hans første gang jeg kom over den, i tenåra, selvsagt. Men det passer utmerket til tematikken ... det ville vært helt feil med perfekte tegninger i den.
    Guido Crepax er tegner for boken, Siza arkitekt for bygget. De kan sine saker begge to.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Story of O. Mener den ble kjøpt i museumsbutikken på kunstmuseet i Porto, tegnet av Siza. Gud det er lenge siden.
    Du mener selvsagt tegnet av Guido Crepax? Den er jo en klassiker. Husker jeg ble satt ut av de lett deformerte tegningene hans første gang jeg kom over den, i tenåra, selvsagt. Men det passer utmerket til tematikken ... det ville vært helt feil med perfekte tegninger i den.
    Guido Crepax er tegner for boken, Siza arkitekt for bygget. De kan sine saker begge to.
    Ah, arkitekt for museumsbygget var det du mente, ja. Fikk ikke det helt til å gå opp. Ikke så vel bevandra i arkitekturens verden, men slo opp Siza. Flotte former. Litt som en harmonisk brutalisme, nesten? Kanskje på tide å lese seg opp i de gatene ...
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    «Harmonisk brutalisme» Veldig bra. «Poetisk modernisme» er brukt om Sizas samtidige.

    Sjekket forresten; Guido Crepax kunne sine saker, gikk ut av tiden i 2003.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    «Harmonisk brutalisme» Veldig bra. «Poetisk modernisme» er brukt om Sizas samtidige.

    Sjekket forresten; Guido Crepax kunne sine saker, gikk ut av tiden i 2003.
    Definitivt noe poetisk der i gården ja. Ufattelig flotte konstruksjoner. Og ja, Crepax var veldig god, uten tvil. Får tak i noen feite flotte bokser på engelsk fra Fantagraphics, om man er interessert i sånt: https://www.fantagraphics.com/series/the-complete-crepax/?sef_rewrite=1

    Men dette handler jo ikke om anlegget til André Fosse! Beklager digresjone, tilbake til passivt stalker-modus :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det er helg, det er vin og bøffel-camembert. Litt rart å spise osten å tenke på stedet den kommer fra, fantastiske Bergamo, som nå er så hardt rammet.

    Siden vi er inne på bøker. De av dere som er glad i Italia, og Bergamo spesielt, bør sjekke ut denne fotoboken.

    93E5A3A4-0241-46F8-8BCE-75F4C0F52369.jpg


    På stereofronten har det stort sett gått i CD og lytting via Luxman dacen. Den vokser på meg for hver gang. Lyttetretthet er ikke-eksisterende.

    Nyinnkjøp begrenser seg til et par sett med kabler. Mye utstyr skal forbindes i mange oppsett.

    10E48202-822A-4F99-A3CC-FC8C8F8E04B0.jpg


    Litt eksperimentering på vinfronten i dag. Koppitsch til venstre er en merksnodig opplevelse - naturvin som nok passer utmerket til surdeigskulturer fra det frie 70-tallet. (Nlykke: Man mobber dem man elsker).

    EED01E3F-DE86-44F5-8ECA-BF963B6D9D03.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men har dac´n harmonics?....det er gjerne der det skorter på digital...glatt og fint, men temmelig intetsigende
    veldig bekvemmelig fomat.....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Litt av utfordringen som jeg har vært inne på er at jeg har begrenset med musikk som jeg kjenner. Spiller nå f.eks Eurythmics som er god musikk, men rimelig 80-talls kunstig produksjon.

    Jeg kan ikke si at jeg savner «harmonics». Største forskjell til vinyl og tape er nok at den låter mer snilt og pent. Vinyl og særlig tape er mer «midt-i-trynet» på godt og vondt.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.352
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    men har dac´n harmonics?....det er gjerne der det skorter på digital...glatt og fint, men temmelig intetsigende
    veldig bekvemmelig fomat.....
    Beklager, LMC, men når du generaliserer på den måten, da har din tilnærming gjort at du har mistet noe på veien :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg forsøker å være er en rasjonell subjektivist som rapporterer det jeg hører, med forbehold, uavhengig av om det støtter eller river ned egne oppfatninger. Og hører jeg noe jeg tror er for godt til å være sant så lytter jeg igjen, og tenker på nytt.

    Stereo er hobby. Det ligger ikke arbeid, prestisje eller penger i dette så i denne tråden får dere mine inntrykk og mine opplevelser, på mine premisser.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men har dac´n harmonics?....det er gjerne der det skorter på digital...glatt og fint, men temmelig intetsigende
    veldig bekvemmelig fomat.....
    Beklager, LMC, men når du generaliserer på den måten, da har din tilnærming gjort at du har mistet noe på veien :)
    mulig du synes det , men jeg har en ganske oppegående digitalrigg, men er livel ikke førstevalget når det skal nytes musikk og ikke bare spille noe...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Jeg forsøker å være er en rasjonell subjektivist som rapporterer det jeg hører, med forbehold, uavhengig av om det støtter eller river ned egne oppfatninger. Og hører jeg noe jeg tror er for godt til å være sant så lytter jeg igjen, og tenker på nytt.

    Stereo er hobby. Det ligger ikke arbeid, prestisje eller penger i dette så i denne tråden får dere mine inntrykk og mine opplevelser, på mine premisser.
    hear hear...godt sagt
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det er jo litt morsomt å åpne en skapdør for å oppdage et par hundre CD-er du hadde glemt du hadde ...

    96C459F8-4AC6-42F2-9AB4-C63BC74851C2.jpg


    Drikker Samsons espresso, brent av Kaffa. Dette er for lyst og syrlig for meg. Rent subjektivt årets dårligste kaffeopplevelse.

    Chicken Shack, fantastisk musikk, et must for alle som liker tidlig Fleetwood Mac (Peter Green).

    FF136A33-B1F2-4D31-9121-C6EF95BAE5B5.jpg
     
    Sist redigert:

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Jeg forsøker å være er en rasjonell subjektivist som rapporterer det jeg hører, med forbehold, uavhengig av om det støtter eller river ned egne oppfatninger. Og hører jeg noe jeg tror er for godt til å være sant så lytter jeg igjen, og tenker på nytt.

    Stereo er hobby. Det ligger ikke arbeid, prestisje eller penger i dette så i denne tråden får dere mine inntrykk og mine opplevelser, på mine premisser.
    hear hear...godt sagt
    Et av de mest sakssvarende innlegg jeg har lest på sentralen
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.921
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kan ikke si at jeg savner «harmonics». Største forskjell til vinyl og tape er nok at den låter mer snilt og pent. Vinyl og særlig tape er mer «midt-i-trynet» på godt og vondt.
    Dette er interessant og fra de lavere divisjoner i hobbyen kan jeg rapportere nesten motsatt inntrykk.
    Digitalt har her en opplevd hardhet og låter mer "harskt" på dårlige innspillinger.
    Der opplever jeg vinylen som lettere å høre gjennom unoter i innspillingene. Generelt også varmere og fyldigere.

    Men dette er jo som sagt i de lavere divisjoner og det kan være helt annerledes på toppene. Ikke minst forskjell fra person til person hvordan vi opplever det.

    mvh
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei Fosse,
    et spørsmål jeg leter svar på om dagen er : hva er beste metode for renhold av stift ?
    Har du noen erfaringer å dele om dette ?

    Mvh.
    Rolf
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hei Fosse,
    et spørsmål jeg leter svar på om dagen er : hva er beste metode for renhold av stift ?
    Har du noen erfaringer å dele om dette ?

    Mvh.
    Rolf
    Jeg har ikke sjekket med mikroskop og vet ikke hva som er best. Jeg bruker to ulike børster, en med kort stiv bust en med lengre mykere bust. Sistnevnte i hovedsak, av bekvemmelighetshensyn. Førstnevnte tidvis. Men, jeg ser ikke bort fra at disse vibrerende sakene man går kjøpt kan ha noe for seg. Må innrømme jeg har vært lite undersøkende på dette.

    4760C6C6-8FED-42F8-A586-405D33FEA6F4.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kan ikke si at jeg savner «harmonics». Største forskjell til vinyl og tape er nok at den låter mer snilt og pent. Vinyl og særlig tape er mer «midt-i-trynet» på godt og vondt.
    Dette er interessant og fra de lavere divisjoner i hobbyen kan jeg rapportere nesten motsatt inntrykk.
    Digitalt har her en opplevd hardhet og låter mer "harskt" på dårlige innspillinger.
    Der opplever jeg vinylen som lettere å høre gjennom unoter i innspillingene. Generelt også varmere og fyldigere.

    Men dette er jo som sagt i de lavere divisjoner og det kan være helt annerledes på toppene. Ikke minst forskjell fra person til person hvordan vi opplever det.

    mvh
    Med «midt i trynet» så siktet jeg primært til «plutselighet» og opplevd dynamikk. Digitalt låter mer dempet og forsiktig. For tape er det klart at en kopi av mastertape fra før mastring er mindre komprimert, mer åpent og frisluppent. Tape har også høyere utgangsnivå selv om jeg har skrudd dette noe ned i forhold til standard utgangsnivå og faktisk ikke kjører helt flat signal, men har mer nivå i bunnen enn i toppen.

    På komprimert musikk på CD (Springsteen f.eks) så hører jeg lett at det «stopper» i toppen ved at det ikke får slippe løs og musikken holdes tilbake på et vis. Vinyl opplever generelt mer livlig enn enn digitalt, men mindre livlig enn tape. Her kommer vi igjen inn på musikkutvalg, ulike mastringer og annet. Poenget er at jeg er usikker på om dette kategorisk har med format, kilde eller mastring å gjøre.

    Om digitalt er varmere enn vinyl er jeg usikker på, det avhenger nok av pickup, trafo, riaa. Tenker at det er relativt likt, men så er jo heller ikke Luxman sin dac kjent for å helle mot det kjølige eller harde.

    Jeg slapper av med de fleste formater, men det stresser mer når det først låter dårlig på vinyl, da er det jo en viss mulighet for at det er min feil. Men her hjelper det med flere armer og pickuper.

    Jeg er superfornøyd og har egentlig ikke planer om annet enn å sjekke ut streamer, gainjustering av pre, litt flere tapes, rydding og organisering av CD-samlingen og ellers ta det som det kommer. Det er nesten det beste med hobbyen, det er rom for impuls.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei Fosse,
    et spørsmål jeg leter svar på om dagen er : hva er beste metode for renhold av stift ?
    Har du noen erfaringer å dele om dette ?

    Mvh.
    Rolf
    Jeg har ikke sjekket med mikroskop og vet ikke hva som er best. Jeg bruker to ulike børster, en med kort stiv bust en med lengre mykere bust. Sistnevnte i hovedsak, av bekvemmelighetshensyn. Førstnevnte tidvis. Men, jeg ser ikke bort fra at disse vibrerende sakene man går kjøpt kan ha noe for seg. Må innrømme jeg har vært lite undersøkende på dette.
    Har så absolutt noe for seg de vibrerende sakene:)
    Har en AT-637 og den fungerer utmerket.

    Før:

    1804011436_0.jpg


    Etter:

    1804011527_4.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Hei Fosse,
    et spørsmål jeg leter svar på om dagen er : hva er beste metode for renhold av stift ?
    Har du noen erfaringer å dele om dette ?

    Mvh.
    Rolf
    Jeg har ikke sjekket med mikroskop og vet ikke hva som er best. Jeg bruker to ulike børster, en med kort stiv bust en med lengre mykere bust. Sistnevnte i hovedsak, av bekvemmelighetshensyn. Førstnevnte tidvis. Men, jeg ser ikke bort fra at disse vibrerende sakene man går kjøpt kan ha noe for seg. Må innrømme jeg har vært lite undersøkende på dette.

    Vis vedlegget 577194
    Om du tilfører en liten dråpe destillert vann på den sorte børsten vil vanndråpen på padden omslutte stiften.
    Dra forsiktig over flere ganger, rist av vannet av padden og dra et par ganger til over stiften med den tørre padden.
    Dette fjerner det meste uten til sats av Lurium 99, "snake-oil" eller besvergelser.
    Deretter er det bare å spille musikk :rolleyes:
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Var noe slikt jeg tenkte meg ja:)
    Jeg har nemelig en pickup uten cantilever og er ikke helt komfortabel med å bruke en håndholdt børste på den , diamanten har løsnet på den en gang før og dette var en langvarig ting å få fikset, så jeg forsøker å være superforsiktig.
    Tror jeg må spore opp en slik AT sak jeg ogå.

    Mvh.
    Rolf
    Hei Fosse,
    et spørsmål jeg leter svar på om dagen er : hva er beste metode for renhold av stift ?
    Har du noen erfaringer å dele om dette ?

    Mvh.
    Rolf
    Jeg har ikke sjekket med mikroskop og vet ikke hva som er best. Jeg bruker to ulike børster, en med kort stiv bust en med lengre mykere bust. Sistnevnte i hovedsak, av bekvemmelighetshensyn. Førstnevnte tidvis. Men, jeg ser ikke bort fra at disse vibrerende sakene man går kjøpt kan ha noe for seg. Må innrømme jeg har vært lite undersøkende på dette.
    Har så absolutt noe for seg de vibrerende sakene:)
    Har en AT-637 og den fungerer utmerket.

    Før:

    Vis vedlegget 577218

    Etter:

    Vis vedlegget 577219
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg hørte Forty Blue Fingers med Chicken Shack hos Morty for en del år siden og ble solgt.
    Har funnet en del på vinyl opp igjennom, men denne triple CD-boksen gir på mange måter alt man trenger.

    Christine Perfect er Christine McVie vi kjenner fra Fleetwood Mac.
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Heisann Fosse

    Følger feelgood tråden din på diskré avstand. Liker de små gleder i livet og harde pakker. Drister meg til et spørsmål ettersom du har nokså omfattende erfaring med stepup . I disse hjemme tider har jeg knust sparegrisen og investert i en sågodtsom ny pu og et par helt nye xindak mc10 stepup. Har et par fra før men regner med xindak skal være bedre. Ettersom mye utstyr som har vært innom ofte er ferdig innspilt (brukt) har jeg ikke tenkt så mye på det, selv om det ligger der som en vag erfaring fra tidligere.

    Dag 1 med opp-pakking, montering, justeringer og lukten av nytt er strålende. Lyden lover godt.
    Dag 3 og panikken er i ferd med å ta meg. Hva skjedde? Høres ut som lyden kommer gjennom et sugerør og bassen er i rommet bakenfor. Bytting av headshell, bytting av kabler, frem med rørboksen, kun små endringer. Puste med magen, det er jo dette jeg har lest andre har opplevt.

    Jeg vet jeg må være tålmodig og holde litt køl på timer og håpe på at godlyden komme igjen. Vet at pu i varierende grad kan forandre seg mye. Mitt spørsmål til deg Fosse er om du har erfart at helt nye stepup’er også kan strupe lyden før de åpner opp etter litt bruk?

    Mvh Atle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn