Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er deilig med mono og stereo EMT i TMD/TSD shell i EMT eller tilsv arm...bare å swappe i vei...null justeringer
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet, i EMT-armen bruker jeg samme. Men det er ikke verre enn at jeg bestilte en ny n-adapter og så er jeg i gang. Relativt stort spenn på anbefalt stiftetrykk på SPU så dette skal gå greit å få til. Jeg har også godt utvalg av headshell så det skal være mulig å finne kombinasjoner som tillater enkelt bytte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fikk forresten ny FR lift fra Audiosilente som hadde samme dia som Ortofonen i Alfred Bokrand armen....det var noe helt annet å betjene..silkemyk som Groovemaster sin
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.726
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fikk med meg disse to Springsteen platene hjem du har dem sikkert, finnes på cd her sen tidligere men har vel ikke lyttet mye på dem skal inrømmes. Blev veldig positivt overrasket etter og lyttet gjennom begge igår, virkelig gode album som på noen spor minner meg om Nebraska. Lyden er også veldig god Bob Ludwig som gjort masteringen :) Dette er Europa presser -92
    20200214_172614.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    De platene spilte jeg vilt mye da de kom ut. Midt i gymnastiden og Springsteen-interessen var på topp. Lucky Town er sterkt undervurdert IMHO.
    Bare å kose seg!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.941
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De platene spilte jeg vilt mye da de kom ut. Midt i gymnastiden og Springsteen-interessen var på topp. Lucky Town er sterkt undervurdert IMHO.
    Bare å kose seg!

    Enig!
    Kjapt; i hvilken låt er det Springsteen har tatt en tekststrofe fra Pete Dexter? (og takker for det i coveret)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.941
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er vel The Big Muddy.
    Korrekt. Selvsagt.
    Det er også på Gave It A Name fra Tracks.
    Husker svigerfar skvatt da vi sammen gikk gjennom innholdet i tracks-boksen, og jeg sa at det der sitatet har han brukt før og fant frem Lucky Town plata or å vise det. 8) ;)
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    97
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Fint selvreferentielt billede!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Planlegger alderdommen?!?:confused:

    Du er jo fortsatt en ungsau. Alt for tidlig og med den type planlegning hvis det da ikke går i favør av audiofile sysler . . .:cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er usikker på om dette er riktig så enkelt. Ta feiringen av dine 50 som utgangspunkt, der var vi tre herrer representert, om vi teller med tredjemann: Dr Dong, du og jeg. Jeg er usikker på i hvilken grad Dr. Dong planlegger egen tid, det tror jeg i stor grad gjøres for ham, av andre eller tilfeldighetene. Du min venn, du er nok i stand til å planlegge egen uke, med litt hjelp. Jeg derimot, jeg har ikke mer enn kommet meg gjennom 40-årskrisen så sitter jeg her og planlegger hvordan jeg skal leve og dø. Eller er det nettopp det som er 40-årsprisen?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Planlegger alderdommen?!?:confused:

    Du er jo fortsatt en ungsau. Alt for tidlig og med den type planlegning hvis det da ikke går i favør av audiofile sysler . . .:cool:
    Krisen stikker ikke dypere enn at jeg ble oppmerksom på et par litt avsidesliggende vingårder i Italia og ble sittende å fundere på hvor mye mer fritid man måtte hatt før det ikke ville vært helt idiotisk.

    Jeg får nok heller tusle tilbake til sweetspot tenker jeg.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Planlegger alderdommen?!?:confused:

    Du er jo fortsatt en ungsau. Alt for tidlig og med den type planlegning hvis det da ikke går i favør av audiofile sysler . . .:cool:
    Krisen stikker ikke dypere enn at jeg ble oppmerksom på et par litt avsidesliggende vingårder i Italia og ble sittende å fundere på hvor mye mer fritid man måtte hatt før det ikke ville vært helt idiotisk.

    Jeg får nok heller tusle tilbake til sweetspot tenker jeg.
    Drømmer er viktige for og berike hverdagen. Den kan noen ganger fortone seg som en grå tåke som består av arbeid og forventninger fra alle rundt en. Fortsett og søk på avsidesliggende vingårder i Italia. Jeg er sikker på at du allerede har innredet rom med bl.a. Tannoy og 300b blokker i ett av de ærverdige rommene . . . Du skal se at det kanskje blir virkelighet en dag.:cool:
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det er et svært viktig spørsmål du funderer på Fosse. Rundt 50 har man en gyllen mulighet til å stake ut kursen resten av livet. Det kan ta noen år, men min anbefaling er å gå all inn og virkelig vurdere om ens betydningsfulle verdier er verdt å ta med videre, eller om det trengs revurdering og nytenking.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    La oss først enes om at jeg er i midten av 40-årene, ikke rundt 50 ;)

    Jeg tror kanskje vi overdriver betydningen av setningen som innledet denne filosoferingen (Dr Dong får unnskylde misbruk av ordet). Jeg har ikke til hensikt å stake ut ny kurs eller gå av med pensjon før fylte 50. Det siste ville krevd betydelig med kapital - tenk bare på hva jeg ville fylt dagen med.

    Det er åpent fora dette så det er greit at ens egen åpenhet har en grense :cool:

    Ellers har det blitt spilt mye tape den seneste uken. Og det har blitt byttet litt rør i DIY-preampen. Sannelig hadde jeg ikke glemt innkjøp av i hvert fall to sett med NOS 5687, Sylvania og RCA. Innledende låt de noe mer pågående enn Tungsol. Men det kan igjen kompenseres for i delefilteret på Tannoy.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    I dag var Oslo2 på besøk og jeg passet på å unngå divanen. Klokelig dreide undertegnede samtalen mot riaaer, tape, likerettere og delefilter så eget sinn ikke skulle stå i veien for en seanse det egner seg å referere fra.

    Oslo2 har lang erfaring med Manley og Tannoy, og garantert enda mer erfaring med slike som oss som undres over mangt og meget. Uansett, vi gjorde et par interessante justeringer (av anlegget bemerkes):

    - bytte av likerettere til noe solid state greier. Initiert av meg da dette er de eneste rørposisjonene jeg ikke har kontroll på. Mine 300B måler topp. Alt annet har vært byttet og ulikt testet.
    - fra push-pull til parallell. Testet flere ganger tidligere. Nå altså igjen.
    - skifte fra 4-8 ohms tapning til 12-20 Ohm på Manley. Den så jeg ikke komme. Seriøst?

    Resultatet? Det spiller bedre enn noen gang.

    B6DF72F6-6947-4025-9F84-6DFEAAF51D68.jpg


    Hele sulamitten slik den nå står.

    07D2F266-FF25-4202-9CF0-1AC7FE466371.jpg


    Solid state likerettere.

    CA9E7C6D-9066-47F6-8405-0F22261E9899.jpg


    SPU Royal i Schick

    0AB8372F-BB24-49EA-9309-7C1514E49528.jpg


    Adapter til naken SPU. Planen er nå å kunne få til begge SPU-er i samme arm uten behov for justering av stiftetrykk. Om jeg da finner en trafo som fungerer fint med begge. Da kan man altså ha alle pickuper i sving i løpet av sekunder.

    AE6637D9-AC9E-44B3-A2C5-273F61376C0B.jpg


    Hvem skulle trodd?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    På bildet under vises original SPU N-adapter og disse treadapterne laget av en tysker som selger på eBay. Sistnevnte er å foretrekke.
    Endelig kunne jeg bruke begge SPU-ene uten å måtte justere mellom bytte. Sannelig traff jeg ikke på stiftetrykk også :cool:

    FBED3998-0248-454F-8876-ABD2C6165BA8.jpg


    En god hvitvin og potetgull i solen. Vel, da bildet ble tatt var vinen slutt og vi (jeg) var over på Edelpils. Fikk den billig på Jacobs da den var gått ut på dato :eek: Den smaker minst like godt etter utløpsdato så jeg var rimelig fornøyd da de ikke kunne oppdrive flasker med akseptabel datostempling. Husølen får jeg heller komme tilbake til, den var de tom for :mad:

    D0F5E156-86A9-40F1-9778-F677AB0F8719.jpg


    4132A2A0-8BFF-4B3E-82CC-A5CD8C11AEE9.jpg


    Nå spilles musikk for voksne. Utgivelse fra Classic Records:

    1AD658B9-3275-4F04-BD5E-F502F00F736F.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ser ut som om du har det som fortjent, du og :cool:
    fikk dere mere skyv nedover med ss likerettere og skifte av utg. terminal?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Vi gjorde flere operasjoner i ett. Ikke helt etter boken, men så er da heller ikke poenget med anlegget å være et pedagogisk formidlingsapparat for leserne av tråden, men heller å underholde trådstarter. Jeg tror likeretterne gav noe mer skyv. Bytte av utgangsimpedanse åpnet opp lyden betraktelig og det «slipper» på en helt annen måte. PP vs paralell må undersøkes nærmere. Vel, alt skal undersøkes nærmere, men jeg har mer av alt nå: Åpenhet, bass og luft. Det gjør at delefilteret må vurderes på nytt. Men det er gjort på 30 sekunder. Jeg liker at monoblokkene kan mutes og at impedansen justeres via bryter. Det innebærer at man kobler om i løpet av et sekund under en låt. Helt ideelt for testing.

    Til din kommentar vedrørende rettferdighet: Jeg hadde neppe profittert på en absolutt rettferdig verden, såpass selvinnsikt må jeg pålegge meg.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Så nå har du mindre reflektert last og betydelig lavere indre motstand i likeretterene, bedre balanse i lyden,
    Fin utsikt og pils i magen:cool:
    Høres ut som en bra søndag
    Takk for sist BTW
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    En øvelse som anbefales: Ta et stereoanlegg du kjenner og sett det opp et annet sted og motsatt vei av hva du pleier.

    2907330D-C867-436B-AA26-82F775E47D37.jpg


    Slik skal det selvsagt ikke stå. Men det er en fin øvelse som minner en på at rommet tross alt er det viktigste.

    BC2EACCC-5B0F-413A-9C6D-97CB0B3E5F1F.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Husker selv når jeg hadde anlegget på motsatt langside av i dag og også på kortveggen på lytteloftet. Tror det var da jeg begynte og skjønne at jeg ikke skulle være så skråsikker på noe som helst . . . :rolleyes: Utrolig lærerikt!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    9E1082E6-1CEF-4D1F-AEE4-216EF1CC40C7.jpg


    7FCF9DA7-CD97-4912-9B2E-A985981508B6.jpg


    Måtte ha et par kvelder med alt på hode. Bare for å høre hva som gjør hva og hvordan.

    Harbeth 40.2 og Tannoy GRF Mini skal senere testes i TV-stuen. Det er en morsom øvelse å koble opp de samme tre-fire par høytttalerne i to-tre ulike rom og høre hva som bidrar til hva.

    Harbeth 40.2 er nok litt for store til at jeg vil ha dem i et ekstraanlegg i stua. Tannoy GRF Mini spiller godt med Air Tight, men uansett hvordan de plasseres i dette rommet så blir de for små. På platerommet leverte de en helt annen fylde, men her innfrir de ikke. Epos ES14 har størrelse som gjør at de kan plasseres på benk, ikke dominere fullstendig og samtidig gi tilstrekkelig med fylde til å kunne levere bakgrunnsmusikk. Latterlig mye vellyd for omtrent ingen penger disse Epos ES14.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    D378CAEA-CECE-4457-977C-771C9E624B6F.jpg


    Sløv helg:

    Fredag: Musikk, vin, biff og film. Kjenner at filminteressen har våknet igjen. Det er fascinerende hva en god film kan fortelle på to timer.

    Lørdag: Lunch med betydelige mengder Ruinart på LingLing (anbefales) før en bedre GT og Siciliansk rødvin i en eller annen mørk hotellbar i nærheten. Så tullet vi videre rundt om på Tjuvholmen. Lite er så hyggelig som å henge med venner fra gymnastiden, spise og drikke godt, og fortsatt ha felles interesser.

    392BEFE0-0551-4072-A933-F772CE93CC59.jpg


    Søndag: Kaffe, jazz, Yes og nå Fritz Reiner. Det er rengjort, ryddet og glasset er tomt.

    Nå må det snart skje noe!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    I går hang vi med de unge hipsterne = kaffeinteresserte.

    B2949581-198B-49E1-A4AB-F8411114BBEF.jpg


    BD2C65A9-FA1D-4733-966B-FA326E745ECA.jpg


    Man må jo klå litt:

    75FE70C0-9E82-4569-8A1E-35983727AE86.jpg


    Hva med å skaffe seg en ny hobby? Denne er sexy og nett!

    69CA158C-6FD8-47F8-A71A-92547F9E4CF9.jpg


    Startet dagen med denne. Må være et av de beste jazzalbumene gjennom tidene. Og det låter så hinsides bra på tape.

    2786C491-043C-489E-B0B8-E48C9842F855.jpg


    Nå er vi videre til Dire Straits Live at the BBC.

    9BBF3A63-8B0B-4CF6-8B0A-0D4DE1CF0F8B.jpg


    Etter å ha bytter rør i Manley, gått over til parallell, 10-20 Ohm så har jeg kjørt en ny runde på plassering. Konklusjon: Tannoy responderer mye, mye mer på plassering og vinkling enn Harbeth.

    Harbeth i TV-stua fungerer greit, men til TV-titting er faktisk de gamle Sandringham å foretrekke (med Cayin 265AI og som nå plassert). Det er ett eller annet med at Sandringham trekker frem vokalen og underdriver topp og bunn sammenlignet med 40.2 i dette rommet.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.384
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det gode liv i Tiggerstaden :)

    Fra kaffeseansen skulle du tatt et bilde utendørs. Ingen snadde, ingen hipster! :D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Hva! en kaffefest hvor alle drikker øl?!
    Ser i alle fall ett kjent ansikt på de bildene (anton fra neongrut, som vi sponser med litt grafisk gratisarbeid... ok, mye gratisarbeid.)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    feilprising? ;)
    alternativt at du kjøper noe nytt mens du selger...:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men fruen ble litt oppspilt her forrige helg da jeg fikset lyd i andre enden av stua. Tror hun likte disse, og så er det tross alt 8. mars ... Sklir pent inn. Må høre på de en dag ...

    6CED3273-B3E9-4006-BEC5-B676840D0E8C.jpg


    Men ikke i kveld, nå er det klassisk på sitt beste ...

    56B1D17E-1E09-459F-9095-11AC5176437F.jpg


    Men egentlig har dette vært en ren tape-dag. Tape er tilbake i storform etter at jeg har fått justert høyttalerplasseringen. Feil plassering = tynn lyd = større utslag på tape enn andre kilder (vinyl). For man sysler jo ikke med digitalt:rolleyes:

    Nei vent! Har forresten latt meg inspirere av Trondmeg, så nå må det flere innganger til på preen. Får kjøpe kontakter og se hvor god VegardW er til å lodde etter ei flaske Barolo.
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Slik formen er etter en noe fuktig hifi seanse på søndags kveld,sliter jeg litt med armgeometrien på den grønne platespillern din Fosse.Jeg lurte lenge på hvor pickupen skal monteres men------------------------------ok
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Slik formen er etter en noe fuktig hifi seanse på søndags kveld,sliter jeg litt med armgeometrien på den grønne platespillern din Fosse.Jeg lurte lenge på hvor pickupen skal monteres men------------------------------ok
    ;)

    Den grønne er ikke min. Jeg bare likte den. Men det spørs om man ikke holder på med nok ...
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Den var nå veldig fin--Morgan grønn å greier,men passer kansje bedre som kaffemaskin en turntable.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Den var nå veldig fin--Morgan grønn å greier,men passer kansje bedre som kaffemaskin en turntable.
    Dette er en maskin for å brenne bønner. I tilfelle man vil være selvforsynt (drivhus next). Uansett, jeg vurderer å utsette kaffebønnebrenningen.

    Det jeg imidlertid har lagt opp til er atter en gang å rote meg bort i avspilling av digitalt lagret musikk. Hvorfor? Gudene vet. Men snart har jeg to ekstra innganger på forforsterkeren, og hva passer ikke da dårligere enn en dac man stiller spørsmålstegn ved gleden og nytten av? Den må trolig lyttes til når den kommer, kan hende blir det morsomt. Men jeg har ikke hatt eieglede rundt CD-spiller og dac siden Metronome og muligens Weiss. Nei, ikke ordentlig siden Metronome.

    Håper denne innfrir. Den observante leser skjønner nok hva som er på vei inn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn