Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    F5226490-F5F4-44BA-8260-6383FBB00CB6.jpg


    Det ble en brukbar mandag - etterhvert. På Jacobs hadde de i dag både brukte riaatrinn og restesnabber av trøffelsalami. Mens mor forbereder enkel charcuterie, varmer risottorester og tilbereder spagetti, kobler far hele to platespillere til den nye budsjettriaaen. Nok en transistorsak. Et enkelt tilfelle av sorten med kun to innganger, en for MC og en forbehold MM, dersom man er uten eksterne trafoer.

    Det er andre kvelden med Flertwood Mac.

    E878977E-0EC6-4AB1-82B0-9E5B4338E861.jpg


    Den «nye» riaaen er kald men gleder allerede. Det er moro å ha litt å leke med.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Den nye riaaen står til "oppvarming" under arbeidsdagen. Jeg fikk spilt noen få plater i går, og egentlig bare sjekket om alt fungerer, og det gjør det.
    Først ut er Hana ML tilkoblet MC-inngangen (innebygde trafoer) og vdh Colibri gjennom Fidelity Research step-up og videre inn i MM-inngangen.

    Det låter rent og åpent og muligens noe slankere enn Allnic. Gleder meg til videre testing.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    8037112C-1A9C-4168-B494-17B1ADBB0C54.jpg

    Riaa-leken.

    Enn så lenge har jeg kun prøvd Hana ML i Dynavector DV507MKII med litt lettere tre-headshell fra Yamamoto. Den pickupen er latterlig enkel å matche, eller så har jeg bare truffet godt. Den spiller aldeles glimrende om det er rett i Allnic med interne trafoer, i EAR med interne trafoer eller i Accuphase uten.

    Synes liksom ikke jeg helt har fått Dynavector-armen helt til på Garrarden før, men dette satt som ei kule. Eller i hvert fall ble jeg ikke helt klok på Ortofon Cadenza den gang den stod i samme posisjon.

    Tonalt er Hana mer i gate med Dynavector og EMT enn Jan Allaerts og VDH. Litt varm, eller i hvert fall ikke kald. Den sporer godt (i hvert fall i 507) og den er i det hele tatt lett å få til. Den har god utklingning og fin topp og kanskje litt ekstra nivå i bassen (i hvert fall i denne armen). Så spiller den kanskje noe slankere, men fortsatt ikke slankt, i EAR enn i Accuphase, og i hvert fall noe slankere i EAR enn i Allnic.

    Utrolig mye godlyd i denne pickupen. Hvor tett på den kommer topp-pickupene på enkeltparametre er vanskelig å si før jeg har testet den på Bergmann. Men den er definitivt av det beste jeg har hatt på Garrarden.

    Anbefales på det varmeste om noen ser etter en god allrounder og ikke vil punge ut med en formue.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.931
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kanskje Hana var noe jeg skulle prøvd i den nye armen min :) Moro at du er fornøyd med den Fosse, og som du sier er den ikke så dyr heller

    mvh
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Vis vedlegget 561606
    Riaa-leken.

    Enn så lenge har jeg kun prøvd Hana ML i Dynavector DV507MKII med litt lettere tre-headshell fra Yamamoto. Den pickupen er latterlig enkel å matche, eller så har jeg bare truffet godt. Den spiller aldeles glimrende om det er rett i Allnic med interne trafoer, i EAR med interne trafoer eller i Accuphase uten.

    Synes liksom ikke jeg helt har fått Dynavector-armen helt til på Garrarden før, men dette satt som ei kule. Eller i hvert fall ble jeg ikke helt klok på Ortofon Cadenza den gang den stod i samme posisjon.

    Tonalt er Hana mer i gate med Dynavector og EMT enn Jan Allaerts og VDH. Litt varm, eller i hvert fall ikke kald. Den sporer godt (i hvert fall i 507) og den er i det hele tatt lett å få til. Den har god utklingning og fin topp og kanskje litt ekstra nivå i bassen (i hvert fall i denne armen). Så spiller den kanskje noe slankere, men fortsatt ikke slankt, i EAR enn i Accuphase, og i hvert fall noe slankere i EAR enn i Allnic.

    Utrolig mye godlyd i denne pickupen. Hvor tett på den kommer topp-pickupene på enkeltparametre er vanskelig å si før jeg har testet den på Bergmann. Men den er definitivt av det beste jeg har hatt på Garrarden.

    Anbefales på det varmeste om noen ser etter en god allrounder og ikke vil punge ut med en formue.
    Interessant å lese mere godord om Hana ML. vurderer den til en Avid diva 2/Accuphase AD50. Rega 303 arm. Noen formening om det kan passe bra?
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.654
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Det ble en brukbar mandag - etterhvert. På Jacobs hadde de i dag både brukte riaatrinn og restesnabber av trøffelsalami.
    Tror jammen jeg bør stikke innom Jacobs en dag. Trenger et riaatrinn i Sverige. Og ellers synes jeg trippelutgaven de har av Led Zeppelins debutplate i samme serie fungerer bra også.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den ekstra "varmen" er vel heller fra Dynavector armen, slik jeg husker det fra"gamle dager"
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Spännande!

    Tar de innbytte på Jacobs? Modifisert Ares med fyra ingångar mot något annnat intressant? :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dharmabum: Om dette er god match med Rega-arm vet jeg ikke. Men jeg kan ikke se noen grunn til at den skulle passe dårlig eller fungere mindre godt. Så dette hadde jeg ikke vært redd for å satse på.

    LMC: Hvordan oppfatter du lydsignaturen av Hana ML? Jeg kjenner DV507MKII godt selv om jeg har lengre erfaring med den på Avid enn på Garrard, men mener at jeg i beskrivelsen av har tatt høyde for armens signatur (i den grad man klarer det). Selv opplever jeg vel at Dynavector-armen heller er litt livlig oppover (udempet) i form av «gass» enn «brems» og «understell» og at det tydeligste karaktertrekket ved armen er bassrespons. Jeg skal teste Hana i andre armer etter hvert men holder fortsatt fast ved at den her har mer klanglig karakter som Dynavector og EMT enn Jan Allaerts og VDH.

    Crosswind: Du kan ta det helt med ro, den er fin den Aresen, forutsatt at man har et godt utvalg trafoer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har ikke hørt Hana, bare husker lydsignaturen av Dynavector armen, men det er seff noen år siden... bassrespons rimer bra....
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.052
    Torget vurderinger
    32
    Angånde Hana-pickupen, så synes jeg dine beskrivelser rimer bra med mine egne da jeg hadde den på test. Det er en forrykende god pickup til prisen, men den mangler i hvert fall ikke noe i mellombassen.

    Roy
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Angånde Hana-pickupen, så synes jeg dine beskrivelser rimer bra med mine egne da jeg hadde den på test. Det er en forrykende god pickup til prisen, men den mangler i hvert fall ikke noe i mellombassen.

    Roy
    er jo der mye av moroa ligger imo
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er dette utgivelsene som kommer med original på én LP og outtakes på en annen? Type denne?

    https://bigdipper.no/vinyl/pop_rock...zeppelin-iv-2lp-deluxe-8122796433-p0000019851
    Dette er den samme jeg har, finnes også med extra live matrial det gjelder vel de andre utgivelsene også, egentlig fint man kan velge om man vil ha kun org eller med extra matrial.
    De finnes vel i en helt "basic" utgave, en "deluxe" med en ekstra plate med ekstramateriale og en diger boks. Jeg kjøpte alle i "deluxe". Et eksempel på at "remastered" kan ha noe for seg. Disse låter bedre enn alle andre Zeppelin-utgaver jeg har hørt. (men puristene vil protestere og komme med japan-utgaver, Atlantic plum label, etc...) ;)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.052
    Torget vurderinger
    32
    Angånde Hana-pickupen, så synes jeg dine beskrivelser rimer bra med mine egne da jeg hadde den på test. Det er en forrykende god pickup til prisen, men den mangler i hvert fall ikke noe i mellombassen.

    Roy
    er jo der mye av moroa ligger imo
    Enig i det men om man allerede har et anlegg som har litt ekstra der, kan det kanskje bli for mye av det gode med Hana ML. Hos meg var det imidlertid ikke noen problemer.

    Roy
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kanskje ikke like hot å bytte bort preampen...:rolleyes:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Han fick det. Det lät så bra hos dig igår Fosse att det var en sann fröjd. Koste mig mer än vanligt och det med transistor riaa med full kontroll på allt.

    Och Leif, jag har fortfarande lust att testa en Accuphase-pre, men det är långt från lika säkert att jag kommer kvitta mig med CATen. Med Grasshopper genom Jensen-trafo in i den integrerte riaan i CATen låter det alldeles utmärkt.

    Frågan är då om Aresen byttas ut mot en transistor-baserad sak med goda inbyggda trafoer till MC. Då får jag från båda världar, rör-riaa och transistor-ditto. Och kan fortfarande leka mig med externa trafoer.

    Livets kval..
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    EA94D6E6-0913-46A5-8CF3-74599F4B4DEF.jpg


    Søndagen er asketisk frem til kveldens middag. Rørene ligger fortsatt der i sine små esker. Allnicen står avslått i racket - jeg må få Ear 324 under huden før jeg eksperimenterer med rørbytte. Jeg vil ikke påstå at Ear er bedre enn Accuphase og Allnic, mer annerledes, men det er noen ting den gjør helt fantastisk. Jeg kommer tilbake til det. Men jeg hadde trodd den skulle vise seg underlegen, det har den ikke gjort.

    Ellers ble lørdagskvelden brukt på kino - fantastisk film. Og for de som har Dolby Atmos byr den sikkert på lydmorro også.

    https://www.lydogbilde.no/film/bruc...UG_so2zzXu521KvsRBtUlPELl-HMmABXU1Ot6B3tfwuLE
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ear 324 ligger klangmessig til venstre for Accuphase C-37 dersom Allnic H-1500 II plus ligger lengst til høyre av dem alle.

    Allnic er en rørbasert LCR-riaa med fire innganger, to MM-innganger og to MC-innganger med interne trafoer med gain-/impedansejustering. Allnics karakter er totalt sett varmere og fyldigere enn de to andre som er transistortrinn.

    Accuphase har tre innganger hvor alle innganger kan konfigureres for MM høy og lav, og MC høy og lav, i tillegg til impedansejusteringsmulighet.
    Accuphase bruker ikke trafoer, her gjøres all forsterkning aktivt.

    Ear 324/er altså noe slankere totalt sett, eller i hvert fall i mellomtonen. Eller sagt på en annen måte, det oppleves som det er mer nivå i topp og bunn. Hvilket av trinnene som er mest nøytralt avhenger helt av arm og pickup og det skal jeg ikke mene noe absolutt om.

    Det mest karakteristiske med Ear er at toppen/diskanten er bedre eller minst like bra som på alt annet jeg har vært borti. Den er krystallklar og ren. Fri for «fnidder» og urenheter. Detaljert, utstrakt og fremtredende, men samtidig «dempet». Ikke dempet i utstrekning og nivå men dempet som i evnen til å kontrollere start og stopp.

    Det låter usedvanlig rent og ryddig, men aldri hardt eller vondt. Overraskende bra. Renheten er noe flere har kommentert.

    Ear har kun to innganger. Én MM/MC- inngang og én ren MM. Selv om Ear er transistorbasert bruker den trafo i stepupen. Og den trafoen er god! Synergien mellom selve riaakretsens karakter og innebygget step-up er neppe tilfeldig, og den har god bredde med hensyn til matching. Både med Dynavector XV-1s, Vdh Colibri og Hana ML så låter det noe varmere og fyldigere med interne trafoer enn med henholdsvis Dynavector SUP-200, Fidelity Research XF-1 og Gryphon the Head. Jeg har ikke testet resten av pickupene og heller ikke Music First step-up, men den innebygde trafoen klarer seg utmerket i direkte sammenligning med de andre stepupen. Forskjeller og utfall gjør seg noe ulikt med de ulike pickupene. Hana ML har kanskje mer å tjene på disse interne trafoene mens de to andre nok gjør det like godt med andre alternativer.

    En fin funksjonalitet med Ear er mulighet for justering av gain, aktivt i selve riaadelen i tillegg til tilpasning av innebygget trafo mot pickup med impedanse- og forsterkningsendring som resultat. Muligheten for aktivt justering av gain gir også et skifte i karakter, noe mer tilbakelent og slank i karakteren med lav forsterkning og mer frempå, mer pondus, kraft og fyldigere mellomtone når forsterkningen skrus opp til 0 dB reduksjon.

    Hadde egentlig bare tenkt å teste denne en periode for å sende den videre, men den er simpelthen for god. Og jeg har plass i benken, og i boden, så den blir.

    Og mens jeg sitter her og lytter til Ben Webster med et glass gjennomsnittlig rødvin har middagen nådd 68 grader i kjernen. Det blir derfor ikke tid til bilder.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Det var gull å lese din lek og testing av EAR 324 RIAAen Fosse :cool:
    Synd den ikke har balanserte innganger i tillegg til balansert ut.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje det som fremgår i innlegg #5901 som skal pakkes pent inn, merkes Til Meg Fra Nissen, legges under treet og pakkes opp til stor "overraskelse" den 24 des:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er snart ferdig med julegavene til meg seg ...
    Underbukser og sokker?
    Det er lite jeg trenger mindre enn det jeg har tenkt å gi meg selv i julegratiale, men sokker er faktisk en av de få tingene.

    Siden vi lever i en tid hvor det er fokus på gjenbruk kan det opplyses at alt som er handlet er velbrukt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Velbrukte sokker?
    Der går nok grensen. Men, jeg har faktisk handlet et sett med brukte 6550 fra Golden Dragon, bare for å høre om det er noen særlig forskjell på KT88 og 6550. Har aldri benyttet 6550 i noen forsterker før så måtte bare teste. Og så er jeg også klar over at dette ikke er det grommeste. Men, nå skjer det litt her på stereofronten fremover så nå blir det ikke tid til rørrulling.

    9D20BFF5-F13C-43C4-85B7-45958E464266.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    1D219DB3-AD59-42BC-95F9-52FB45669194.jpg


    Det var vel på forrige helgs julebord med OVK, under det som da fortonet seg som en dyp samtale med Fetter-til-Petter, at planene om en pickup-stepup-riaa-seanse ble født.

    Noe slikt kan jo være interessant tenkte jeg. Dersom step-uper og riaaer plasseres slik at man kjapt og enkelt kan koble til og fra et lite utvalg armer, så kan man jo få til henimot relevante sammenligninger. Eller vi har mulighet for full forvirring.

    3D482B37-C2DA-4254-83A2-AB6FA9B484B4.jpg


    Når seansen går av stabelen vil ikke lenger dette være ferskeste riaa i anlegget. Til uken kommer en kandidat jeg lenge har vært nysgjerrig på.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er snart ferdig med julegavene til meg seg ...
    Underbukser og sokker?
    Nå må du dra snuta ut av den akevitt kalenderen din et par øyelokk caftein.
    Fosse har lekt med EAR 324 RIAA, og den fikk IKKE utreisetillatelse igjen.
    Så har det rullet inn en del rør til far fra far.
    Følg med da mann :rolleyes:
    Nei nå må du følge med nissefar.
    Ear ble kjøpt i november og er «gammelt nytt». Det er kjøpt riaatrinn etter den tid.
    Og snart kommer det nye monoblokker i hjemmet, og de er neppe god match med Harbeth.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.654
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Godt du holder full fart Fosse. Her på hytta ble en riaa fra PS Audio jeg har lånt av en i klubben en super oppgradering sammen med nye høyttalere og forsterker. Nå kan jeg endelig tenke på å teste en MC pick up eller to her bare jeg finner en som kan matche en veldig lett Thorens Carbon arm.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Og snart kommer det nye monoblokker i hjemmet, og de er neppe god match med Harbeth.
    Spennende.
    Hva er på vei inn og hva skal de benyttes til? For du skal vel ikke bytte ut 40.2?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    40.2 blir stående, og de kommer nok til å bli brukt med Air Tight og Joule Electra i lang tid fremover. De har hver sine styrker disse forsterkerne.

    Men, jeg har lenge hatt lyst til å teste noe annet, enten i hovedanlegget, i TV-oppsettet eller annet sted. Det som kommer inn nå har langt færre watt og vil nok ikke være ideelt med Harbeth i så stort rom. Så kanskje kommer det noen nye høyttalere etterhvert også, men jeg har ikke helt bestemt meg.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Spennende og se hva som dukker opp hos deg Fosse :)
    Bestandig vært gøy og følge den flotte tråden din!
    Ha en strålende søndag.



    Mvh: Espen L
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn