Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, må ved anledning gjøre noen tester: 1) annen kilde, 2) annen forsterker. Høyttalerne må prestere som plassert i dag eller så ryker de ut. Hadde jo egentlig tenkt å bruke Air Tight her, men den er rett å slett for god til å spille på noe som ikke kommer til å bli satt opp optimalt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jo, takk for det. Vi er noen som er noe for oss selv her inne. Ellers var fruen forundret over at strømledningen gikk rett i Volveren uten separat strømforsyning - det var uvanlige greier. Maken har hun nok ikke sett.

    597453E8-C243-4271-A225-0548C0944633.jpg


    Da er det avklart, det er Musical Fidelity-dacen eller den nye Argon DAB-radio/streameren som er synderen. Trolig sistnevnte. Deilig når fordommer mot billig moderne utstyr viser seg relevante. Den gamle Sony-CD-spilleren spiller aldeles nydelig. :cool:

    Nelson er i ekstase.

    Jeg skjønner at nå må det kjøpes nok en CD-spiller til hovedanlegget, med mindre jeg sier at det er forbehold analogt - det ville vært passe sært.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg syns du bør holde stuen analog. Selv har jeg oppdaget Roon og rippet CD-samlingen. Jeg kjøper fortsatt CDer og vinyl men bruker Qobuz/Roon til å finne ut hvilken plater jeg fysisk vil ha. Men så har jeg også gått "all in" med en Naim-streamer og to strømforsyninger som har en nypris tilsvarende det jeg betalte for min 6 år gamle Porsche Cayenne. Hos meg går det i både fysiske format og streaming. Streaming i frykt for å ende opp som han typen på bildet.
    vinyl.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg syns du bør holde stuen analog. Selv har jeg oppdaget Roon og rippet CD-samlingen. Jeg kjøper fortsatt CDer og vinyl men bruker Qobuz/Roon til å finne ut hvilken plater jeg fysisk vil ha. Men så har jeg også gått "all in" med en Naim-streamer og to strømforsyninger som har en nypris tilsvarende det jeg betalte for min 6 år gamle Porsche Cayenne. Hos meg går det i både fysiske format og streaming. Streaming i frykt for å ende opp som han typen på bildet.
    Høres ut som litt av en sak den streameren. Og, ja, jeg har hørt streamere spille bra mange steder så her er det nok snarveien jeg forsøkte å ta som ikke gikk - men at det skulle låte så dårlig hadde jeg ikke ventet. Kan hende må jeg se meg rundt etter noe bedre, fruen hadde nok satt pris på mulighet for streaming og DAB i grei kvalitet i koneoppsettet.

    Når det gjelder formater så kjøper jeg nesten utelukkende vinyl og tape (CD bare om det er eneste mulighet). Det skyldes simpelthen at jeg samler på plater og at jeg synes det er mer morsom å drive med analogt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis låter bedre. Litt plass tar det, men ikke veldig mye om man ikke har enorme mengder. Og jeg forsøker å være litt ærlig på hvor mange plater jeg trenger.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har selv måttet ta meg i nakken og være mer selektiv med hva slags plater og CDer (og bøker) jeg bringer i hus. Plass er kostbart både i Oslo og i Berlin.
    Det blir en Degritter platevasker om ikke så lenge, så skal jeg ta en ordentlig sortering og utsiling av vinylen for å gjøre plass til en fremtidig nøye utvalgt og vasket samling. Jeg har jo 10 eksemplarer av Led Zeppelin 2 f.eks. Jeg trenger jo strengt tatt bare 5 (US, UK, tysk, hollandsk og fransk original).

    Om dere kjøper inn en ny streamer/dac vil jeg anbefale at den er Roon-Ready. Så kan dere laste ned Roon Core på en Macbook og teste det ut gratis. Det er verdt å teste. Jeg har oppdaget mye ny musikk gjennom Roon, og dersom en har interesse for slikt er det mulig å enkelt finne ut mer informasjon om artistene. Ja, det kan man google seg til men opplevelsen med Roon er noe helt annet. Jeg tror Roon (og lignende programmer) kan komplementere det analoge livet og faktisk være til hjelp med både å finne vinyl man vil kjøpe og sortere ut plater man strengt tatt ikke trenger å ha i samlingen. Jeg liker spesielt godt funksjonen Roon Radio som spiller musikk som programmet tror du vil like basert på den platen du akkurat hørte på. Og det stemmer nesten alltid og er egentlig veldig kult!

    For å avslutte denne Roonraljeringen så har det vært veldig nyttig mtp å optimalisere mine vinylanskaffelser.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker spesielt godt funksjonen Roon Radio som spiller musikk som programmet tror du vil like basert på den platen du akkurat hørte på. Og det stemmer nesten alltid og er egentlig veldig kult!
    Noen som husker Pandora ? Denne funksjonen har Tidal hatt en stund, veldig gøy. Sikkert Spotify også.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    DIY-forforsterkeren har erstattet Hovland. Hovland har imponert med Air Tight (trolig pga bedre impedance-match enn med andre effekttrinn). DIY-forforsterkeren var med Joule Electra monoblokkene bedre enn Joule Electra forforsterkeren som igjen var bedre enn Hovland HP-100 i denne kombinasjonen.

    Det samme skjer igjen, DIY-forforsterkeren er mer åpen, mer gjennomsiktig, mer «plutselig», bedre kanalseparasjon, bedre kontroll i hele registeret. Egentlig på mange måter som å få kraftigere motor.

    Rart at man kan få så mye godlyd ut av 1500 mm forforsterker :cool:

    Stor takk til Audiomix som fikset. Hva hadde rør-Norge vært uten den mannen!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    2571E078-9AE8-4A04-9837-21D335148A88.jpg


    Har gjennomført noen rørskifter i Air Tight og ellers fått det hele inn i benken.

    Dette er en fantastisk fin plate.

    E242EAD9-DAF2-4C52-9B16-90085A8EEFC0.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    stilrent som bare den.....skulle ønske jeg hadde ren bakvegg og....:rolleyes:
    her er det mere packad og klart :D
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.054
    Du verden, her var ting på stell! Den trioen der skal det mye til og matche. :cool:
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Hva har skjedd med Joulene, savner de på benken ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Sånn er det oss alle, alltid mangler man noe. Men anlegget er morsomt å leke med om dagen.

    Ellers var fruen og jeg ute og luftet Dr Dong og hans kjære i går. De gamle gikk hjem klokken 20.30, vi i generasjonen under fortsatte kvelden på Vin i Bjørvika (https://www.vin-bjorvika.no/)

    Det var hyggelig med de gamle, men sannelig koste vi oss baren, fruen og jeg. et flott sted hvor barnevogner må stå på utsiden, utvalget er fabelaktig og spekematen er maks en armlengde unna.

    9FF14749-7042-4590-A211-C534AE021EAB.jpg


    0D6E13B1-5C04-40D9-877E-28DF7EC6FB11.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Sånn er det oss alle, alltid mangler man noe. Men anlegget er morsomt å leke med om dagen.

    Ellers var fruen og jeg ute og luftet Dr Dong og hans kjære i går. De gamle gikk hjem klokken 20.30, vi i generasjonen under fortsatte kvelden på Vin i Bjørvika (https://www.vin-bjorvika.no/)

    Det var hyggelig med de gamle, men sannelig koste vi oss baren, fruen og jeg. et flott sted hvor barnevogner må stå på utsiden, utvalget er fabelaktig og spekematen er maks en armlengde unna.
    Høres perfekt ut!

    Livet skal leves og nytes :D
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, godt å se at de fortsatt lever, lekkert :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Googlet litt rundt Air Tight ATM-2 og bias og fant at flere anbefaler å kjøre litt lav bias for noe mer varme og fylde i lyden. Akkurat det jeg ønsket. Og det fungerer. Muligens på bekostning av gjennomsiktighet, men anlegget har den siste tiden hatt større behov for noe mer fylde enn for økt gjennomsiktighet.

    DIY-forforsterkeren har svært høy forsterkning, det er litt irriterende da volumet er høyt allerede kl 9 på volumkontrollen.
    Rullet rør i DIY-en og har gått tilbake til Tungsol som nok låter noe varmere enn RCA av 5687.

    FC6E31F2-5D1A-4A4F-B6A1-8B69CA0701AF.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vært inne her på en stund. Er det lov å spørre hva slags DIY pre dette er? Spiller selv på en diy jfet buffer om dagen, som spiller overraskende bra. Men jeg venter på Thor Audio som har vært på reprasjon.

    Forøvrig et stilrent oppsett

    Haavard
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har ikke vært inne her på en stund. Er det lov å spørre hva slags DIY pre dette er? Spiller selv på en diy jfet buffer om dagen, som spiller overraskende bra. Men jeg venter på Thor Audio som har vært på reprasjon.

    Forøvrig et stilrent oppsett

    Haavard
    Takk for det. Designet av Gary Dews (Border Patrol). Bygget av KnB her på sentralen.

    Innlegg 5837 viser bilder. Separat strømforsyning for høyre og venstre kanal.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.054
    Angående den høye forsterkningen, er ikke dette noe som kan justeres av en kyndig? Første utgaven av First Sound hadde jo noe av det samme problemet og det ble justert ved oppgraderingen nå uten noen problem . . .
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig å sette inn en gainkontroll. Har det på min dac, og den sitter det 6sn7/ecc33 rør. Blir mye gain iyen denne jos meg. Hvor mye det påvirker lyden vet jeg ikke, er fornøyd her
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    regner med at en ombygging av forsterkerne ikke er aktuelt, og da går de fleste tweaks for å redusere gain ut på å sette inn en motstand et eller annet sted i signalbanen, f.eks. på preampens utgang eller effekttrinnets inngang.
    i første omgang ville jeg prøvd med de enkle attenuatorene fra rothwell (versjonen med -10db virker rikelig i dette tilfellet).
    jeg har et par liggende i skuffen som du kan teste hvis du vil.


    37B74DA6-6A5F-4C86-B0D0-5ABEBBAF67F3.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    regner med at en ombygging av forsterkerne ikke er aktuelt, og da går de fleste tweaks for å redusere gain ut på å sette inn en motstand et eller annet sted i signalbanen, f.eks. på preampens utgang eller effekttrinnets inngang.
    i første omgang ville jeg prøvd med de enkle attenuatorene fra rothwell (versjonen med -10db virker rikelig i dette tilfellet).
    jeg har et par liggende i skuffen som du kan teste hvis du vil.


    Vis vedlegget 559755
    Det er faktisk et ypperlig forslag :D
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En kompis satt inn slike dempeplugger og det var som å legge ett teppe foran høyttalerne, men mulig det kan være mere komplekst enn som så og at det vil funke i dette tilfellet.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    funker helt fint de gangene jeg har hatt behov for å bruke dem.
    ingen teppe whatsoever.
    men så passer jeg også på å alltid ha preamper med lav utgangsimpedanse og poweramer med høy inngangsimpedanse, slik at forholdet alltid er minst x100, og har i tillegg tre buffersteg i anlegget.
    hysterisk, ja, men det er nå en gang sånn jeg liker det.

    de siste ti-tolv årene har jeg dog ikke brukt slike dempeplugger, passer heller på å kalkurere gain på pre og power og høyttalernes følsomhet før jeg bærer ting i hus.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Utgangstrafo på anoden løser både problemet med den høye forsterkningen og den litt høye utgangsimpedansen til preampen. I tillegg reduserer du strømforsyningens innvirkning.
    I en såkalt parafeedkobling er det mulig at du kan benytte eksisterende koblingskondensator, men den verdien er muligens litt lav.
    Lundahl eller MagneQuest har egnede trafoer.

    Prinsippet vist i vedlegget (med et annet rør.) Kondensatoren på 4,7uF må tilpasses røret.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Egentlig ikke noe stort problem dette med gain. Og jeg er usikker på om impedansen på DIY har noen effekt å senke. Flere på nettet hevder at Air Tight fungerer best med høyimpedante forforsterkere. Men så skal man ikke tro alt man leser.

    Uansett. Det regner og er grått ute. Det har vært en krevende uke på jobb. Nå skal det slappes av - med ommøblering av platerommet.

    Halvveis i prosessen ser det slik ut:

    3B11131D-8481-45EC-A1C7-6F354469AB08.jpg


    Alltid godt med noen ekstra løpemeter lagringsplass til plater.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    CD-hylla gikk til Crosswind. Beklager.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    52D62BC7-64EF-4772-8EE7-DB420DCAC945.jpg


    Tannoy Mini ble aldri det helt store i stuen - mye volum og over fire meter til himling. Det ble for smått, uten bunn og for «blikkboks». Har solgt Ars Sonum. Siden jeg allerede har har Hovland HP-100 stående så kan like godt et eventuelt sekundæroppsett ha separat for- og effektforsterker. Men, før Ars Sonum gikk ut døren ble den koblet opp i platerommet med de små Tannoy Mini, dét var saker. OK, det kjennes aldri i mellomgulvet men hvilken topp og mellomtone! Knall. I rette rommet låter disse småtassene aldeles nydelig. Det opplagte spørsmålet er når og hvorfor jeg skal sitte her. Og det er vel egentlig utfordringen, jeg har lyst til å bygge flere anlegg men vet at de ikke kommer til å bli brukt.

    BC36705B-F4BC-4F19-A76E-1A9DCCA190E8.jpg


    Uansett, det føles godt å ha alle platene samlet i ett rom og ha ledig plass til videre innkjøp. Spiller nå gjennom Led Zeppelin-katalogen og registrerer at her er det hull, bare å sette opp på ønskelisten. Mangler II og III og I er av dårlig kvalitet. Det meste etter IV er fra Classic Records.

    Har et par roligere helger foran meg og ser frem til å kunne bruke all tid på å skru på platespillere, leke med pickuper, trafoer og riaa-trinn.

    Forrige helg innebar avslutning av bilsesong og overgang til stereosesong, fullt og helt. Kan ellers nevne at Pirrelli P Zero fungerer utmerket også på sommerføre.

    9C11CD8E-E6D6-4CA3-BBB8-E366AF68DC1A.jpg


    Siden drittværet ser ut til å vedvare og kveldene er lange, blir det viktig å ha noe nytt å rote med. Jeg har lurt litt på hva jeg skal leke med i vinter og har ikke bestemt meg helt. Litt vinylrelatert blir det også i år, og så får vi se hvordan høsten og vinteren utvikler seg.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    God helg og nyt mørket! Bedriver egenterapi via husarbeidet her nede i sørøst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn