Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Bare et lett provoserende, infantilt skudd fra en litt løs kanon herfra. Skjønner godt at du holder på Harbeth. Livet skulle vært lengre, eller døgnet skulle hatt flere timer, slik at man rakk alt man her lyst til. Uansett, veldig flott anlegg du har der og det ser ut som du får klemt inn mye annet spennende i livet. Kudos, ren inspirasjon for oss i omgivelsesfærene dine.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    jeg hadde et sett JA-400 balansert og de var formidabelt bra....innenfor konseptet 6550 og høy effekt
    drev et sett Avalon på Kongsvinger til det fullendte, men 4 chassier, varmen og svære lyttebanker skriker vedlikehold
    de gikk til UK til slutt...
    Vi var oppe en tur på Kongsvinger for en 10-12 års tid siden og varmet oss på dem :cool:
    Vannvittige greier, men moro å ha sett og lyttet til musikk via.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bare et lett provoserende, infantilt skudd fra en litt løs kanon herfra. Skjønner godt at du holder på Harbeth. Livet skulle vært lengre, eller døgnet skulle hatt flere timer, slik at man rakk alt man her lyst til. Uansett, veldig flott anlegg du har der og det ser ut som du får klemt inn mye annet spennende i livet. Kudos, ren inspirasjon for oss i omgivelsesfærene dine.
    Overhode ikke provoserende. Jeg har Sandringham i TV-stuen, interessen for merket er basert på erfaring. Liker sounden, og utseende.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Så ikke så galt ut det der da. I samme båt gitt. Skulle gjerne vært i Horten men pliktene kaller denne helgen. Men godt vi har hifi, øl og vin som trøst i sånne tunge tider :p
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den Bowie seansen blir nok knall
    enjoy
    jeg kommer desverre til å være i Tarragona på den tiden :rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bowie-seansen var skuffende. Hadde heller tatt en ekstra rett hos Der Pepperen Gror. Høye forventninger som ikke ble innfridd.

    I dag fyller sjefen 70. Etter lapskausen skal denne spilles.

    9639C649-9910-4D3F-B01E-5957E3155754.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Det var kjipt å høre at Bowie forestillingen ikke sto til forventningene.
    Jeg tar deg på ordet Fosse, og står over dette.
    Da er det bare å dure videre i arbeidslivet med nok et forsøk på å ta den STORE arbeidshesten i platina med ekeløv og havre :p
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Hva synes du om det siste albumet til Springsteen, Fosse?
    Jeg får det ikke helt under huden men mulig jeg ikke har spilt det mange nok ganger enda.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg liker det seneste albumet svært godt. Synes det har en del låter som er befriende nye og annerledes og hvor Springsteen beveger seg litt utenfor det vante landskapet. En nydelig miks av lavmælt akustisk country og ren popmusikk. Har stort sett hørt albumet i bilen, over bryggeanlegget og i båten men syntes absolutt at dette fungerer bra lydmessig på vinyl. Personlig mener jeg dette er noe av det beste fra Springsteen på mange år. Synes også albumet har en helhetlig stemning og sound. Mange sterke tekster. Så dette er et album jeg virkelig liker.

    Men, musikk er i stor grad subjektivt og jeg har ikke fasiten.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Interessant at du liker Western Star, enten på vinyl, eller med støyete bakgrunn.
    Jeg har bare hørt albumet via Spotify, og synes det er for komprimert. Det gir mening at du liker det bedre, for det viser seg at vinylversjonen er langt mindre komprimert i følge Album list - Dynamic Range Database

    B5A3A6B7-8828-43CF-9828-AA9B4566CD1D.jpg
     

    jbh

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2003
    Innlegg
    11
    Antall liker
    17
    Sted
    0862 Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hei Fosse
    Da det er min tidligere ATM-2 du har, er jeg litt nysgjerrig på hvilke rør du har testet, og hva du har foretrukket.
    Vel, jeg ble litt overrasket da jeg skulle bytte rør: I posisjonen for 12AX7 var det satt inn 5751, greit nok (litt vanskelig å lese merket på rørene som satt i. Dette røret bruker jeg i Joule Electra og jeg vet det kan brukes som erstatningsrør men med litt mindre gain. Uansett, satte inn gamle Mullard 12AX7. Mer overrasket ble jeg da jeg kom til neste posisjon hvor jeg ventet 12AU7 som anvist på fronten. Her var det satt inn 12AX7 fra Golden Dragon. Eneste gang jeg har opplevd at man kan veksle mellom 12AU7 og 12AX7 er i Rogue Ares. Satte inn JAN GE 12AU7 - mindre gain så klart. Det roet nok ned lyden noe, men uansett må en eller annen ha rotet med dette (i følge tidligere eier har ikke han rullet rør). Uansett, nå står det Mullard 12AX7og RCA 5814A Triple Mica Black Plates i forsterkeren. For tidlig å konkludere etter første låten men aner at RCA har mer kjøtt på beinet og fylde enn JAN GE (egentlig aldri særlig glad i JAN-rør, synes på generell basis at de låter tynt).

    Skal rulle mer men det er litt tidlig i sesongen, må få lyden mer under huden før jeg våger konkludere.
    Jeg hadde også en ATM2 for noen år siden før jeg fikk ATM211. Det beste resultatet med rør, med god margin, fikk jeg og en kompis med gamle engelske Genalex KT88, GE12BH7A og Telefunken 802s og 803s. Vanlige Telefunken ECC82 og ECC83 smooth plate gir nesten like godt resultat til noen tusen kroner mindre. En kompis som hadde McIntosh MC2000 jubileumsforsterker på 2x130w med 4xKT88 i hver kanal fikk låne min ATM2 og konkluderte med at ATM2 var bedre enn MACen på alle punkter, bass, mellomtone, diskant, kropp og oppløsning, utklinging og luft. Han solgte MAC og kjøpte min ATM2 umiddelbart. Jeg har aldri hørt en bedre KT88 forsterker, ikke under kontrollerte forhold iallefall. Senere kom bla. Kondo med EL34 (Mullard xf1 og xf2) som var mye bedre enn både ATM2 og ATM211, men det er en annen historie.
     

    frisqo

    Medlem
    Ble medlem
    11.04.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    Å bytte ut Harbeth har jeg ikke lyst til, det var en løs tanke om et supplement. Kommentaren rundt Tannoy var ment som den eneste mulige begrunnelsen for flere forsterkere - nemlig flere oppsett myntet på musikk. Men kommer jeg til å bruke dem? Ønsker jeg noe tungrodd og stort for lyd til TV?

    Har ingen konkrete planer i den retning.
    är det TV högtalare du behöver så har jag ett par westminster royal SE som jag ska sälja. perfekta högtalare till att chilla Netflix ;)
    har Harbeth hemma med nu, m30.1 och det bägge märken är fantastiska högtalare om ni frågar mig, men micro dynamiken som tannoy har och den mellan bassen med sin 15 tums element är svårslagen...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Huff. Fryser litt på ryggen når jeg ser en skiftenøkkel blandt annet vinylverktøy;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    He, he ... endte opp med gjennomgående monasjehull i armbord på Garrarden. Og i tillegg hadde jeg bare muttere med plasthylse og det var for mye motstand i forhold til størrelse til å klare seg uten verktøy (og så har jeg ikke fastnøkkel i M3). Kan ellers berolige med at jeg ikke skrur på armene med dette verktøyet ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hana ML liker jeg godt det lille jeg har lyttet til den. Koblet opp lørdag og spilte mye utover dagen. Jeg satte den i DV507MKII som jeg ikke har hatt på Garrarden siden jeg fikk Hovland og Air Tight i hus. Med andre ord flere ting som er skiftet. Og så måtte jeg bruke en ny og lengre armkabel for å rekke frem til Accuphase.

    Jeg liker den så langt og så må jeg få komme mer presis tilbake. Men at den gjør det meste riktig og lite feil tror jeg stemmer.

    Men søndag måtte jeg sette SME V med Vdh Colibri på Bergmann og så var været for pent til ikke å ta enn båttur.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    rart ingen har spurt ham før...men det trengtes litt "arm-twisting" for å få bestille kun 50....:rolleyes:
    snart kommer vel noen A820 eiere og ber om 14" spoler...:cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    De tidligere tomspolene er nå fylt opp med diverse godbiter:

    Art Pepper, Ben Webster, Gerry Mulligan, Chet Baker etc. Her var det mye god musikk og nydelig lyd.

    IMG_7140[1].jpg


    Ellers gikk helgen til en siste båttur og forberedelse til vinteren. Bare å hente frem skape og bunnstoff.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eller koble på en transponder som sender mikrovibber i trappa...da vokser de ikke på i det hele tatt
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ble ansert til båter for noen år siden og man slipper å stoffe....rue etc får ikke feste pga mikrovibbene
    mvh
    Leif
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    For folk med store båter og boblehavn må jo dette være helt kanon, for oss som tar opp 25 fot med glassfiber hver høst uansett vet jeg ikke. To strøk med VC 17 går fort..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er ikke stoffingen som tar tid...det er fjerning av rue og klargjøring....
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke gjøre dette til en reklametråd for VC 17, og det er et dyrt produkt, men ruer har jeg altså ikke en eneste av. Spyle, vaske, spyle, stoffe.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ruene satt ikke verre enn at det for det meste bare var å spyle av med høytrykksspyler. Hensikten var ikke å klage over arbeidsmengden, mer en stemningrapport fra lukking av hytte og et frempek mot vårens aktiviteter. Det lille jeg gjør av praktisk arbeid har jeg godt av.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Vil anta at du fjernet ruene med en viss eleganse. Ulastelig antrukket i fritidsantrekk fra de britiske øyer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan jo alttids bruke en grov tweed fille eller en utrangert sixpence...:rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    102BB76E-5490-43C3-8D94-CAA28538D31A.jpg


    Var en tur i Wien forrige uke og måtte selvsagt innom den tidligere omtalte platebutikken Teuchtler i Windmülgasse. Det ble i tillegg mye god mat og drikke, veldig mye god mat og drikke.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det har vært hektisk på jobb og privaten denne høsten så jeg har ikke hatt den store iveren etter å kjøpe, bytte, teste og sammenligne. Jeg har derimot sittet mye i sweetspot og snurret plater og rullet tape.

    Men, litt skjer:

    Jeg holdt på å kjøpe et par VTL-blokker men var for treg, ikke vet jeg om jeg hadde hatt bruk for dem heller, men det hadde vært morsomt å teste. Uansett, Air Tight spiller så utrolig godt med Hovland HP-100 at det er en fryd. Var en tur innom Audiomix og tok med meg ekstra rørsett samt en rekke 12BH7 - så har man litt å fikle med utover.

    3F69BCC1-2860-4878-9E8C-40D7F2201E98.jpg


    Hovedforforsterkeren (DIY) er reparert og skal testes i løpet av helgen, må bare finne ut hvordan jeg ønsker å plassere alt - en del forutsetninger som skal oppfylles. Kommer nok til å bytte på Air Tight og Joule Electra i fremtiden.

    76912F82-909C-4187-9CA2-247FEA218775.jpg


    Ja, og så har det meste av dagen så langt gått med til å undres over hvordan lagring av vin, vinyl og tape best gjøres når alt skal tas hensyn til. Det som er sikkert er at platerommet trenger mer hylleplass, alle LP-er skal igjen samles i ett rom. Tapen skal lages i et relativt temperaturstabilt rom og vinen må i skap et sted hvor den ikke er i veien for noe annet. Om vitrineskapet flyttes kan det frigjøres noen løpemeter vegg til LP-er.

    122C7724-FF1B-40B8-A27C-1FE0C62F6EEE.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    I selve forforsterkeren hadde jeg først lekkasje i en Duelund-kondensator. Nytt design gjorde at jeg måtte bytte kondensator for begge kanaler. Deretter gikk de to andre kondensatorene i stykker (mulig jeg er delvis skyld i problemet da forforsterkeren kan ha blitt fyrt opp uten rør) med DC-lekkasje som følge. Nå er også de byttet og alt skal være i orden. Duelund skaffet nye (men for høyere spenning) for en symbolsk sum.

    Innmat i forforsterkeren.

    7FD5008B-D008-4FB1-9F1C-7B42AD2CCBEC.jpg


    Separat strømforsyning for høyre og venstre kanal gjør at forforsterkeren består av tre chassis.

    89AB5B6D-A3E8-4648-8199-25AA190F1818.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Har fått terminert om noen AntiCables høyttalerkabler. Stive og fæle, hater de kablene, og har fire par takket Living Voice OBX med eksterne delefiltre og biwireing.

    Slengt opp i full fart for å sjekke om det er liv. Låter helt forferdelig, skikkelig nedtur. Om det er Argon streamer/DAB-radio, kombinasjon forsterker-høyttaler eller plassering vites ikke. Men dette må bli vesentlig bedre, hvis ikke må det ut. Dette var rett og slett noe av det verste jeg har hørt. Et kjedelig førstemøte med de små Tannoyene.

    9A9C300A-6950-42A0-A6A9-238A05C1079C.jpg
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    I selve forforsterkeren hadde jeg først lekkasje i en Duelund-kondensator. Nytt design gjorde at jeg måtte bytte kondensator for begge kanaler. Deretter gikk de to andre kondensatorene i stykker (mulig jeg er delvis skyld i problemet da forforsterkeren kan ha blitt fyrt opp uten rør) med DC-lekkasje som følge. Nå er også de byttet og alt skal være i orden. Duelund skaffet nye (men for høyere spenning) for en symbolsk sum.

    Innmat i forforsterkeren.

    Vis vedlegget 557982

    Separat strømforsyning for høyre og venstre kanal gjør at forforsterkeren består av tre chassis.

    Vis vedlegget 557983
    Lukter Gary Dews lang vei av den der :)
    Med delekvalitet helt i toppen. Skulle nesten hatt glasslokk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Platerommet er som tidligere nevnt gjenstand for ommøblering for å gi plass til flere LP-er. Fullt kaos, mye ræl er på vei ut og sannelig kom noe inn også - en Avid Volvere. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal med den, men tenkte den kunne være grei å ha i bakhånd i tilfelle jeg skulle finne på å bruke Hovland i TV-stua, den har jo riaa, og jeg har lenge irritert meg over at en arm står ubrukt. Eller så liker jeg bare å samle på ting.

    9E8D2788-CBB8-4337-8FDC-965ED9866D3D.jpg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg hadde også en litt dårlig erfaring med Argon streameren (Argon Stream 2). Har du en CD-spiller du kan koble på og kjapt sammenligne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn