Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Spennende hifi Fosse, men denne gangen var der espressomaskinen som traff meg mest. Sikler så seriøst på en GS3, selv om jeg lovet meg selv å fokusere mest på kvern dersom det skulle bli en ny runde med maskin i hus. Din har vært uten problemer siden du kjøpte den?
    Jo, takk for sist.

    GS3 fungerer utmerket. Har hatt den på service én gang for bytte av pakninger og et eller annet. Var fint å få den koblet til vann og avløp forresten.

    Personlig mener jeg bytte av maskin gjorde mer enn kvern.

    Brian M: Jeg skal ikke drive med noe hemmelighetkremmeri, men må vente litt med å fortelle ;) Høyttalerne er noen dager unna.

    Kanskje folk klarer å gjette hva som kommer i hus?
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Noe med 15 tommer fra Tannoy. Canterbury GR? Arkitekten er gammel av sinn (heldigvis) og svak for alt som ser ut som om det i en årrekke er sølt kostbar og edel drikke på. Ideelt sett burde Herren vendt seg mot JBL, men det er kanskje for mye forlangt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Everest eller et par ikoniske Hartsfield :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    De fleste har vel nå fått med seg at Harbeth ikke skal ut. Og kjøp av nye høyttalere er på mange måter som seneste kjøp av riaatrinn og forsterkere ikke ment som noen skifte, mer et slags supplement, eller en lek med noe ukjent for å finne ut av hvordan det jeg har spiller sammenlignet med annet. Jeg har hatt Harbeth 40.1 og 40.2 nesten siden jeg flyttet inn i huset og det hadde vært moro å høre noe annet i dette rommet.

    Jeg har vurdert litt ulikt. Noe veldig lettdrevet, noe mer midt imellom. Skulle disse nye høyttalerne kunne fungere i TV-stuen når de ikke var i bruk oppe? Eller blir det bare et kompromiss i hovedanlegget?

    Det er sikkert en del som lurer på hvorfor jeg ikke kjøper større høyttalere med mer membranareal, og det er mulig det hadde vært moro. Men jeg spiller mye akustisk musikk og jeg spiller stort sett på relativt lavt nivå. Så for meg er en suveren mellomtone det absolutt viktigste og jeg vet ikke om jeg har hørt høyttalere med bedre mellomtone enn det som sitter i 40.2 etter mine preferanser.

    Ja, så har lenge vurdert et par virkelig store Tannoy. Men Westminster koster 500 000 og innebærer at jeg må bygge om stereohylla og får problemer med å få plass til alle komponentene som må stå på toppen (men det hadde nok vært mulig å løse). Om jeg ikke liker dem så er det trolig ikke så enkle å bli kvitt de heller. Men det betyr ikke at de aldri kommer.

    Så, derfor har det blitt et par mindre Tannoy - GRF 90. Så får vi se. Oslo 2 har jo kjørt disse med Manley 300B og melder at det låt fint. Og jeg tipper det vil fungere fint med Air Tight også.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grattis.....blir sikkert kult, men tviler om doble 300B er løsningen, men verdt et forsøk
    fin julesyssel.....du vet å verdsette deg selv...:cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    grattis.....blir sikkert kult, men tviler om doble 300B er løsningen, men verdt et forsøk
    fin julesyssel.....du vet å verdsette deg selv...:cool:
    Jeg er forberedt på at dette kanskje ikke er krefter nok i dette rommet. Samtidig vet jeg at det er en løsning andre har brukt og rapportert om som god match. Men det har vært i mindre rom. Uansett kan jeg ikke tenke meg annet enn at det fungerer med Air Tight.

    Og fungerer det ikke med 300B og 24 watt så er det bare å la disse gå videre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tipper noe GM-70 ala Kjelsås hadde sittet bra....
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Gratulerer med spennende höyttalere!!, undrer om ikke det er de samme en kompis av meg har fått i hus de siste ukene!

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med noen klassikere av noen høyttalere. Rett og slett gromme. Hva var grunnen til at Cantenbury ikke ble vurdert? Og istemmer med LMC, trenger litt krefter. På Kingdom i sin tid hadde jeg 2x80 watt levert av Kora. Det var ikke for mye.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis!

    Gott att se att Tannoy hos mig inte skrämde dig från köp :D

    Dessa glädjer jag mig till att höra.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer.
    på god vei til å bli opeth-tilstander hjemme hos fosse nå.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med noen klassikere av noen høyttalere. Rett og slett gromme. Hva var grunnen til at Cantenbury ikke ble vurdert? Og istemmer med LMC, trenger litt krefter. På Kingdom i sin tid hadde jeg 2x80 watt levert av Kora. Det var ikke for mye.
    Takk for det.

    Det er ikke helt riktig at Canterbury ikke ble vurdert - de ble det.

    Dersom jeg vet at det jeg kjøper er noe jeg skal ha lenge så kan jeg godt betale mye for det og ikke være sikker på å få det meste av pengene igjen. Dersom jeg anser kjøpet mest som en uttesting, og det er mulig at produktet går videre relativt kjapt, da er jeg opptatt av å ikke tape for mye penger på kjøpet.

    Canterbury var ikke å få tak i brukt, og jeg har ikke lyst til å kjøpe de nye fordi de uansett ikke er øverst på Tannoy-ønskelista, der er Westminster. Men jeg kjøper ikke Westminster om jeg er usikker på om Tannoy er veien å gå.

    Så dukket det opp et par GRF 90 i Bergen.

    Det virker kanskje planløst for noen (tenker ikke på deg HCS) det jeg driver med. Men litt tankeaktivitet ligger bak det jeg driver med.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    gratulerer.
    på god vei til å bli opeth-tilstander hjemme hos fosse nå.
    Det har jeg ikke egentlige planer om - å konkurrere med Opeth. Mitt mål er mest mulig kildemoro i hovedanlegget, med en del fleksibilitet i resterende ledd.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.151
    Gratulerer! Kom jo ikke som noen stor overraskelse, men dette gleder jeg meg til og høre. Dette blir en gild jul!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    greit å få ned formuen gjennom årsskiftet og......:rolleyes:
    ikke mange som skatteplanlegger med innkjøp av hiend stæsj...den skal dere ha....:cool:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Spennende hifi Fosse, men denne gangen var der espressomaskinen som traff meg mest. Sikler så seriøst på en GS3, selv om jeg lovet meg selv å fokusere mest på kvern dersom det skulle bli en ny runde med maskin i hus. Din har vært uten problemer siden du kjøpte den?
    Jo, takk for sist.

    GS3 fungerer utmerket. Har hatt den på service én gang for bytte av pakninger og et eller annet. Var fint å få den koblet til vann og avløp forresten.

    Personlig mener jeg bytte av maskin gjorde mer enn kvern.
    Ja, jeg så nettopp en test av Linea Mini der det påstås at det er noe med bodyen på espresso som stort sett er forbeholdt kommersielle maskiner, men som la Marzocco skal få til på sine hjemmemaskiner.

    Jeg har en liten hang til lysere og mer moderne espresso, og der har jeg tidligere stanget i kvalitet på kvern tidigere - samtidig som jeg ser nytten av god preinfusion i samme øyemed.

    Forøvrig noen flotte høyttalere du har på vei, med noen veldig fornuftige justeringsmuligheter!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Du er klar over at siste versjon av GS3 gir mulighet for å manipulere trykket? https://home.lamarzoccousa.com/product/la-marzocco-gs3-manual-paddle/

    Etter at jeg koblet min til vann og satte inn reduksjonsventil har jeg 3 bar på pre-infusion og 8,5-9 bar når pumpen starter (litt avhengig av tamping). Siste modell har altså mulighet for å justere trykket trinnløst under brygging. Jeg spurte på et tidligere tidspunkt, før dette var tilgjengelig som standard/kommersielt, om dette var mulig å få bygget om til slik funksjonalitet, og det var det. Men den gangen var løsningen å ofre muligheten for steaming av melk. Og da tenker jeg at grensen hadde vært nådd for fruen - om hun ikke kunne fått cappuccino til frokost. Jeg skal tipse deg om jeg skulle komme i tanker om å bytte til ny modell.

    Ellers strålende fornøyd med Mazzer Kony. Men privat har du ikke bruk for doserer imho, så det hadde jeg droppet om jeg skulle kjøpt en gang til.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ja, har relativt god kontroll på de forskjellige modellene/løsningene. Ikke mange maskiner som gir preinfusion uten linjetrykk, men det kan man vel med siste versjon MP.

    Ja, si gjerne fra! Nykjøp er nok å strekke strikken litt langt foreløpig. Av kvern er jeg nesten sikker på at det må bli en Ceado E37SD single doser.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Arkitekten resonerer vell og griper sjansen på det markedet vi alle er så glad i. Desverre frykter undertegnede at slike delikate øreganger ikke vil finne tilfredsstillelse i skotsk sløyd av beste kvalitet. Det er nå engang barskap som er glansnummeret i de trakter av tåkeheimen. Bevares, en dynamikk ikke tidligere tilstede vil kile de nevnte øreganger og kanskje fremprovosere selvranssakelsen. Ta Dem en tur på badet og se dem selv inn i øynene. Skal Den gamle mannens musikk og romkuler trumfe dynamisk og naturlig gjengivelse av den rock som tross alt er grunnen til at vi fortsetter å puste? Svaret er opplagt. Det er nei. "Spiller lavt"? Ta med Deres gnistrende sambo på gulvet og vri opp til 11. Badlands.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.727
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye høyttalere Fosse. Blir spennende å følge testingen.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med de 300!

    Gratulerer med de 300 sider!

    I stedet for en julestjerne får du bilde av noe som kunne vært en juleglede i de fleste musikalske hjem:

    Takatsuki_TrueAudiophile_300B__16007.1442358648 (2).jpg


    Dessverre er dette bildet lånt fra nettet. Skulle gjerne fotografert det selv hjemme i eget hus. Kanskje kan det være en drøm å fotografere det i egen leilighet ved leilighet, eller noe sånt...

    Det er lærerikt, inspirerende og frustrerende å følge tråden din. De to første begrunnelsene gir seg selv, den siste må kanskje forklares. Med din lange fartstid og grundige tilnærming til vår felles hobby, blir undertegnede, og kanskje noen med, en smule frustrert over at selv med så mye lækkert utstyr, så søker du videre. Hvor skal det da ende for oss som fortsatt sliter i startfeltet for de glade amatører? ;-)

    Vi gir ikke opp håpet i vissheten om at det er mye kunnskap og inspirasjon og hente der ute. Takk!

    Mvh Olav E
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Living Voice 300B er bedre enn Takatsuki som er borderline analytiske
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    ...

    Det er lærerikt, inspirerende og frustrerende å følge tråden din. De to første begrunnelsene gir seg selv, den siste må kanskje forklares. Med din lange fartstid og grundige tilnærming til vår felles hobby, blir undertegnede, og kanskje noen med, en smule frustrert over at selv med så mye lækkert utstyr, så søker du videre. Hvor skal det da ende for oss som fortsatt sliter i startfeltet for de glade amatører? ;-)

    Vi gir ikke opp håpet i vissheten om at det er mye kunnskap og inspirasjon og hente der ute. Takk!

    Mvh Olav E
    Takk for hyggelig tilbakemelding! Det er godt tråden kan inspirere, og at noen plukker opp noe hi-fi-relatert og fornuftig innimellom alle stemningsbildene.

    Jeg søker kanskje, men jeg er ikke sikker på at jeg nødvendigvis kommer så mye videre. Kan hende går jeg bare mer og mer i bredden? Men jeg er varsom med å forlate det jeg har funnet og som jeg liker, kanskje det er derfor det hoper seg opp?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Ser poenget med det å ikke slippe taket i det man liker. Har ei i huset her som ikke helt forstår den problemstillingen. ;-) Du har tydeligvis god plass der ute på odden. Her skal boarealet halveres i løpet av våren. Det er en utfordring. Prøver å holde meg unna mer handling nå. Å bytte Hana SL med Hana ML krevde dog liten plass. Snarere ble det et lite hull i kontoen som må fylles.

    Mvh Olav E.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    grattis.....blir sikkert kult, men tviler om doble 300B er løsningen, men verdt et forsøk
    fin julesyssel.....du vet å verdsette deg selv...:cool:
    GRF 90 har følsomhet på 95dB/1W mens Harbeth har 86dB/1W. Så forstår jeg at det er impedansekurver og en rekke andre forhold som påvirker dette med krefter, men i utgangspunktet skulle vel det innebære at jeg bruker 1/8 så mange watt for samme lydtrykk? Og at Manley med sine 12 watt parallell og 24 watt push-pull skulle tilsvare henimot 100 watt og 200 watt? Sånn i teorien?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    holder trolig til å spille mere en høyt nok, men så spørs det med hvilken kontroll
    vet heller ikke noe om hvor bra psu det er i Manley
    som et eksempel spilte mine 8 watt 300B med bedre kontroll på midbasshorna enn Nagra VPA 50w PP 845...sier alt om powersuppliet i respektive
    som vanlig bare en måte å finne ut på.....typisk deilig julesyssel....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Helt klart. Men i og med at impedansekurven er snill for begge så vil jeg uansett oppleve bedre kontroll med Tannoy, fordi forsterkerne kjøres lettere rent effektmessig. Air Tight har hatt ypperlig kontroll på Harbeth (bassen har har vært helt utfattelig tight slik jeg oppfatter det). Eneste ankepunktet med Air Tight på Harbeth er at jeg kunne tenkt meg litt mer varme. Det fikk jeg noe av i sambruk med Hovland, men da tapte jeg en del av de ekstreme kvalitetene som ligger i DIY-forforsterkeren.

    Men gleder meg til ferie.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    "varme" er vel og typisk noe tuberolling kan påvirke...type Mullard istedet for Siemens/Telefunken osv seff avh av rørtyper
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    grattis.....blir sikkert kult, men tviler om doble 300B er løsningen, men verdt et forsøk
    fin julesyssel.....du vet å verdsette deg selv...:cool:
    GRF 90 har følsomhet på 95dB/1W mens Harbeth har 86dB/1W. Så forstår jeg at det er impedansekurver og en rekke andre forhold som påvirker dette med krefter, men i utgangspunktet skulle vel det innebære at jeg bruker 1/8 så mange watt for samme lydtrykk? Og at Manley med sine 12 watt parallell og 24 watt push-pull skulle tilsvare henimot 100 watt og 200 watt? Sånn i teorien?
    Tja.. Mine Verity Amadis S har en følsomhet på 93 dB (8 Ohm) og jeg levde i den tro at mindre forsterkere ikke ville ha noen problemer med å drive dem. Jeg hadde en forsterker hvis navn ikke nevnes på rundt 60 watt i 8 Ohm av høy kvalitet. Denne greidde ikke å drive mine høyttalere godt nok på krevende musikk og ved høyt volum. Nå er det slik at mine Verity dupper ned i 3,7 Ohm (husker ikke helt hvor i kurven), men det gjorde i hvert fall det slik at det ikke fungerte tilfredsstillende.

    Nå derimot har dette løsnet (Gryphon) og min lekse i dette er at nok krefter ikke må undervurderes. Hvordan dine Tannoy (gratulerer) er konstruert vet jeg ikke.

    JP
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn