Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.316
    Antall liker
    11.184
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .....

    Så til det viktigste, det som er virkelig moro: Jeg har bestilt nye høyttalere!
    Det er noe av det morsomste som fins, faktisk.
    Nå gleder vi oss, og skal ikke mase og spørre om hva som kommer, hva som går ut, og hvorfor. Nei, nei, ikke mase.
    Men følge ekstra godt med på HFS, ja!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    803
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Får man si. M40.2?

    Blir spennende uansett, og gratulerer, det er en digg følelse.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    15.700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...eller kanskje Harbeth på vei inn? Fra 40.1 til 40.2?
    ganske så umulig å gjette hva den karen er i stand til å finne på :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.605
    Antall liker
    11.269
    Hm, nå ble jeg oppriktig overrasket! Du er en handlingens mann ( uten helt å forstå hvorfor denne gangen ).:cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Får man si. M40.2?

    Blir spennende uansett, og gratulerer, det er en digg følelse.
    Det får du Fry.

    Fra første sekund har jeg vært fornøyd med mine 40.1 og jeg hadde overhode ikke planer om å bytte høyttalere. Ja, så fornøyd var jeg med 40.1 at jeg kvittet meg med Living Voice OBX og Merlin VSM MXe og anskaffet et par C7ES3 for bruk i TV-stuen. Det siste selvsagt også preget av brukervennlighet, plass og estetikk og ikke lydkvalitet alene. Men de småtassene leverer på lydkvalitet uavhengig av hvilken forsterker de har jobbet sammen med (Graaf GM20 Mono-koblet var dog best, uten tvil).

    I går, mellom innspilling av riaa, skriblerier på sentralen, shorts og øl var jeg på en liten rekognosering for å studere finérslag og fruen og jeg konkluderte med at eukalyptus måtte kle stuen godt.

    Så i bestilling hos Hagto er et par 40.2 i eukalyptus samt stativer fra Tonträger. Kommer trolig til våren en gang. Men det har ingen hast, for jeg har fortsatt mine kjære 40.1 og de selger jeg ikke før jeg har forvisset meg om at de nye er bedre.

    Nå har det jo skjedd litt her i det siste, og det er som gamle lesere av tråden er kjent med mye spennende på vei inn (Garrard-prosjektet) så det kan sikkert være like greit at den gamle referansen står en liten stund til.
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Tøft! Nye høyttalere er virkelig morro Fosse. Gratulerer :) Du har jo hatt noen forskjellige utgaver av VSM, noe annet for Harbeth skulle tatt seg ut. Blir spennende å høre om Harbeth's desimalsprang har noe for seg. Tipper det. Tommel opp for Eucalyptus. Hadde gått for samme finish.

    Dilla
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    OM det skulle begynne og brenne i huset, så vil disse olje fylte radiatorene eksplodere når dem blir ... ja, for varme.
    Brannvesenet mener at hjem med slike bør være merket på utsiden av huset.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OM det skulle begynne og brenne i huset, så vil disse olje fylte radiatorene eksplodere når dem blir ... ja, for varme.
    Brannvesenet mener at hjem med slike bør være merket på utsiden av huset.
    Da gjelder jo det alle hus med vannbåren varme og radiatorer også.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Olje ekspanderer og den tar fyr ... ikke krangl med meg... jeg vet for lite.. men kjenner flere brannmenn som ser på dem med stor frykt.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.445
    Antall liker
    13.084
    Får man si. M40.2?

    Blir spennende uansett, og gratulerer, det er en digg følelse.
    Det får du Fry.

    Fra første sekund har jeg vært fornøyd med mine 40.1 og jeg hadde overhode ikke planer om å bytte høyttalere. Ja, så fornøyd var jeg med 40.1 at jeg kvittet meg med Living Voice OBX og Merlin VSM MXe og anskaffet et par C7ES3 for bruk i TV-stuen. Det siste selvsagt også preget av brukervennlighet, plass og estetikk og ikke lydkvalitet alene. Men de småtassene leverer på lydkvalitet uavhengig av hvilken forsterker de har jobbet sammen med (Graaf GM20 Mono-koblet var dog best, uten tvil).

    I går, mellom innspilling av riaa, skriblerier på sentralen, shorts og øl var jeg på en liten rekognosering for å studere finérslag og fruen og jeg konkluderte med at eukalyptus måtte kle stuen godt.

    Så i bestilling hos Hagto er et par 40.2 i eukalyptus samt stativer fra Tonträger. Kommer trolig til våren en gang. Men det har ingen hast, for jeg har fortsatt mine kjære 40.1 og de selger jeg ikke før jeg har forvisset meg om at de nye er bedre.

    Nå har det jo skjedd litt her i det siste, og det er som gamle lesere av tråden er kjent med mye spennende på vei inn (Garrard-prosjektet) så det kan sikkert være like greit at den gamle referansen står en liten stund til.
    Undertegnede spådde (har slektskap med Snusdåsa mannen langt ute i historiens mørke) at bestilling av Harbeth 40.2 fra herr Fosse kom til å bli effektuert i løpet av det nærmeste halvåret. Dette ble gjort under hyggelig samtale med Hagto på Hifi messa i Horten. Jaggu fikk jeg rett hehehe....
    Gratulerer med nok en investering i HiFi lekkerier.
    Imponerende investeringsfrekevens det siste året.
    Man kan vel definitivt si at herren har kommet ut av hifi dvalen :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.769
    Antall liker
    103.862
    Torget vurderinger
    23
    OM det skulle begynne og brenne i huset, så vil disse olje fylte radiatorene eksplodere når dem blir ... ja, for varme.
    Brannvesenet mener at hjem med slike bør være merket på utsiden av huset.
    Da gjelder jo det alle hus med vannbåren varme og radiatorer også.
    Radiatorene er fylt med vann, ikke olje....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Undertegnede spådde (har slektskap med Snusdåsa mannen langt ute i historiens mørke) at bestilling av Harbeth 40.2 fra herr Fosse kom til å bli effektuert i løpet av det nærmeste halvåret. Dette ble gjort under hyggelig samtale med Hagto på Hifi messa i Horten. Jaggu fikk jeg rett hehehe....
    Gratulerer med nok en investering i HiFi lekkerier.
    Imponerende investeringsfrekevens det siste året.
    Man kan vel definitivt si at herren har kommet ut av hifi dvalen :cool:
    Takk for det Power.

    Tror det er sunt om interessen går litt opp og ned, man kan jo ikke ha fokus på stereo hele tiden. Det kommer perioder, ikke minst sesonger, hvor man må sysle med annet. Men du har helt rett, jeg er definitivt ute av hi-fi-dvalen og gleder meg over at utforskertrangen og lyttegleden er tilbake for fullt.

    Jeg ser også på det som investering, i glede og moro vel og merke.

    Og så er det mange trivelige folk å treffe innen hobbyen.

    Kanskje jeg skal forsøke å få til noen seanser når Harbeth 40.2 er i hus.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.922
    Antall liker
    86.518
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Å farker'n - oljefylt er LIVSFARLIG ja! Få det vekk! Ut!
    Pfff. Jeg har sikkert 8-10 sånne rundt i huset. Hvorfor skulle det være problematisk?
    Flere av disse har startet branner enten ved overopphetning (termostat har slutter å fungere) eller ved lekkasje av olje


    ovns.jpg


    Farlige oljefylte ovner forbys
    – Kast disse så fort som mulig! -Altaposten.no
    Brannfare ved oljefylte varmeovner : Bygg.no - Byggeindustrien
    Follo Brannvesen IKS
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Men Epos ES14 er ikke brannfarlige, ei heller ment som et supplement ;) Hadde de selv for mange år siden. De låter virkelig fint!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.316
    Antall liker
    11.184
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir spennende, med Harbeth 40.2
    Gleder meg til å lese om hvordan de oppleves i forhold til de gamle.
    Eukalyptus på Harb er nydelig, det er det jeg selv ville valgt hvis jeg skulle bestille. Jeg hadde et par mini-monitorer p3es2 i eukalyptus, de var nydelige. Litt små for TVstuen, desverre, tresorten gav mersmak.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Et teknisk spørsmål:

    Aresen min skal være innspilt i ca to døgn. Jeg tror, men vet ikke, at dette er gjort ved å kjøre musikk ut fra hodetelefonutgangen på en iPhone. Vil dette fungere som innspilling? Jeg trodde utnivået på en hodetelefonutgang lå alt for høyt til å kunne kjøres i en riaa.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.605
    Antall liker
    11.269
    Jeg har ikke noe svar til spørsmålet ditt, men kan for egen del fortelle deg at Aresen min har utviklet seg markant i forhold til hva den presterte her de første dagene. Vet ærlig talt ikke hvor lang innspillingstid man skal regne på en slik forandring vi har gjort, men regner med at det kan ta litt tid. Pr i dag begynner jeg å sammenligne denne oppgraderingen med da jeg gikk fra 180 blokkene til Apollo. Ikke helt der, men søren meg ikke langt unna!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det finnes små søte bokser som konverterer ned til RIAA nivå
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Ville generelt vært litt forsiktig med å kjøre linje-nivå signal inn på en RIAA (kanskje OK dersom første trinn er rør men...).

    Hva med å sette en liten reiseradio ved pickup'en eller ei lita bordvifte som blåser på den og få pickup'en til å generere et signal uten fysisk slitasje? ;D

    Et teknisk spørsmål:

    Aresen min skal være innspilt i ca to døgn. Jeg tror, men vet ikke, at dette er gjort ved å kjøre musikk ut fra hodetelefonutgangen på en iPhone. Vil dette fungere som innspilling? Jeg trodde utnivået på en hodetelefonutgang lå alt for høyt til å kunne kjøres i en riaa.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Ingen som leser hva jeg skriver skjønner jeg ;D. Jeg sier ikke at den skal spilles inn i to døgn, jeg sier at den skal være innspilt i to døgn. Han som har gjort ombyggingen har spilt den inn i to døgn +. Jeg vet ikke, men jeg antar at det er gjort slik jeg beskriver. Bakgrunnen for spørsmålet er om denne innspillingen har noen reel effekt? Kan jeg anse riaa for innspilt eller uinnspilt? Dersom en riaa er konstruert for å ta i mot signaler på 5 mV og den får et hodetelefonsignal (1V?, jeg vet ikke) så vil den få et signal som er 200 ganger høyere enn hva den er konstruert for? Jeg tenker at da foregår ikke innspillingen slik den er tiltenkt.

    Altså, har jeg et produkt som er innspilt eller ikke? Nlykke sin riaa var også spilt inn i to døgn. Hvorfor opplever han veldig stor forskjell på innspilling etter én, to og flere kvelder? Det rimer ikke for meg, den skulle vært ferdig innspillt tenker jeg.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.605
    Antall liker
    11.269
    Ingen som leser hva jeg skriver skjønner jeg ;D. Jeg sier ikke at den skal spilles inn i to døgn, jeg sier at den skal være innspilt i to døgn. Han som har gjort ombyggingen har spilt den inn i to døgn +. Jeg vet ikke, men jeg antar at det er gjort slik jeg beskriver. Bakgrunnen for spørsmålet er om denne innspillingen har noen reel effekt? Kan jeg anse riaa for innspilt eller uinnspilt? Dersom en riaa er konstruert for å ta i mot signaler på 5 mV og den får et hodetelefonsignal (1V?, jeg vet ikke) så vil den få et signal som er 200 ganger høyere enn hva den er konstruert for? Jeg tenker at da foregår ikke innspillingen slik den er tiltenkt.

    Altså, har jeg et produkt som er innspilt eller ikke? Nlykke sin riaa var også spilt inn i to døgn. Hvorfor opplever han veldig stor forskjell på innspilling etter én, to og flere kvelder? Det rimer ikke for meg, den skulle vært ferdig innspillt tenker jeg.
    Er enig med deg at den skulle være innspilt med et så mye sterkere signal i to døgn, men det kan den da ikke ha vært ettersom jeg hørte såpass stor utvikling.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    [h=1]KAB PreconLP™[/h][h=2]INVERSE RIAA LEVEL CONVERTOR[/h]
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    jeg leste hva du skrev, men du leste ikke svaret!
    jeg sa jo at det finnes elektronikk som konverterer fex cd eller tuner signal til riaa nivå
    det kan være brukt en slik og da er den innspilt!
    KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com

    mvh
    Leif
    Jo da, jeg leste hva du skrev. Det jeg er ute etter å vite er om jeg kan påregne at det har vært noen reel innspilling dersom det er kjørt linjesignal inn i riaa. Det er nemlig det som har blitt gjort. Signalet inn har vært på linjenivå. Jeg har ikke tro på at dette fungerer som innspilling, men jeg har heller ikke teknisk bakgrunn og er grønn. Mitt resonement er at om innspillingen foregår ved at komponenter fylles opp og tømmes ettersom signalene pulserer/varierer i styrke så vil den ikke fungere etter hensikt om signalet som kjøres inn er 200 ganger høyere enn hva komponenten er beregnet på.

    Jeg er grønn på feltet, dette er bare gjetning fra min side.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så du VET at det har vært linjesignal?
    tror likevel neppe det spiller noen rolle
    skulle tro at så lenge ikke signalet er til "fare" for komponentene, går bare innspillingen fortere, desto kraftigere signal
    men to dager høres uansett kort ut
    skulle jeg masseret opp en komponent ville jeg i alle fall gitt det en uke
    mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Takk!

    Det var nyttig betraktning LMC. Nei, jeg er ikke redd for at noe har tatt skade, det var mest for å vite om det er helt eller bare delvis uinnspilt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    image.jpg
    image.jpg


    Tenkte disse kunne komme til nytte på hytta. Veldig artige høyttalere som jeg har hørt mye på hos mine foreldre (mamma spiller på en Densen Beat 100 sammen med Epos ES-14).

    Prisen er dessuten slik at man kan tillate seg å dra de ut i hytteveggen om man skulle ønske litt musikk til grillingen. Nei, det blir ikke vinyl her.

    image.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Spiller inn riaa for harde livet: I går ble det spilt vinyl fra kl. 08.15 til 01.30, avbrutt av et par-tre måltider og et ærend ute av huset. Gikk med så mye espressobasert drikke at jeg ble rent uvel en periode. Medisinerte med øl og pizza og kom kjapt til hektene. Grått vær i dag også, bunker med plater jeg skal igjennom, ingen planer, hvilken lidelse.

    God søndag.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.769
    Antall liker
    103.862
    Torget vurderinger
    23
    Å, så synd på deg :( (det der er straffen for å tro for MYE på slikt innspillingswoodoo)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.333
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Lider med dig! Kaffe, vinyl och inspelning måste ju med klar marginal vara den bästa medicinen. God söndag!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    En vennlig kar troppet i går opp med Epos ES-14. Ikke nok med at varene ble levert på døra, nei da, fyren stilt med gave: Ukjent kaffe fra Bergen kaffebrenneri. Aldeles fremragende kaffe, faktisk av det absolutt beste jeg har hatt i hus. Skal søke opp hvor man får kjøpt denne, kan bli et godt supplement til Lippe Kaffebrenneri.

    Tusen takk til gjesten!

    image.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.333
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hej Fosse, stämmer det att du hade ett Yamamoto-headshell i Jelco-armen en stund? Det jag lurar på är om det går att justera azimuth med nämnda headshell i Jelco-armen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn