Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Varmekabler er fint. Måkt terrasse og veranda og sikret adkomten for pus til verandaen utenfor TV-stua. Trappa var unnagjort på 5 minutter. Stepup-test hos Nlykke.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Er DIY utelukket Fosse? Vet om en kabel som perfekt for denne bruken (har også "en del" rester igjen fra tidligere prosjekt). Den er litt stiv, eneste ulempen.
    Det er DIY jeg tenker på. Cardas 4X24 kjøpes på bulk og koster ikke noe.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    FR.jpg


    To stk EMT-pickuper i bestilling, én stereo og én mono. Laaang leveringstid dessverre.
    Fidelity Research step-up på vei fra Japan. Må etterstrebe vintage på den kanten også når jeg først er på retrokjøret.
    Cardas plugger og Cardas 4X24 kabel på bulk, nok til 3-4 kabelstrekk mellom step-up og riaa
    Lorritec platematte landet.

    Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet.
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.694
    Antall liker
    15.748
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så bra! Du har virkelig satt i gang et nytelsesprosjekt. Blir interessant å høre etterhvert, hvordan du opplever EMTene.
    -Gratulerer in advance :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Har noen mono-plater fra deg Grumpy som står og venter på avspilling via EMT TMD 25 og Fidelity Research XF-1 Type H. Håper dette blir et fint tillegg til de mer "moderne" spillerne.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Tusen takk for generøst tilbud Cash. Jeg er redd Garrard har for høy effekt for psuen. Nottingham sin filosofi er jo svak motor, Garrard trekker 18 watt etter hva jeg har lest.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    The Wave mechanic is a mains regenerator much like the Project above, but as its price suggests its made to a much higher standard. It outputs a single frequency so you don’t get the convenience of speed change buttons (you have to move the belt on its pulley as before), but it does allow very fine tuning of the speed via the front mounted rotary control. It is supplied with a female IEC connector to fit to your turntables power cable as well as a strobe disc to ensure that the speed is set accurately. The standard version has a power output in the region of 7-8 watts which is suitable for most turntables except for those with very powerful motors (Garrard 301/401 etc).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Wave Mechanic PSU er egentlig ikke et Nottingham-produkt, men er laget av Dr. Martin Bastin. Det er vel ikke usannsynlig at han kan lage en lik som kan levere litt mer effekt, dersom det er ønskelig.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Det har du nok rett i Dazed. Dr. Martin Bastin er en annerkjent modifiserer av Garrard så han kan sikkert hjelpe.

    Jeg kommer nok til å kjøpe separat strømforsyning på sikt men tenker at det kanskje kan være greit å undersøke litt mer, det er tross alt ingen nødvendighet og det kan være greit å ha opplevd spilleren original før man går videre.

    Jeg vil være sikker på at jeg får det jeg har mest lyst på når jeg kjøper, så jeg slipper å bytte senere.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Geriatrinteressen er jo selve grunnsteinen i vårt vennskap Dr.Dong! Døren er åpen, du husker veien?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Så bra! Du har virkelig satt i gang et nytelsesprosjekt. Blir interessant å høre etterhvert, hvordan du opplever EMTene.
    -Gratulerer in advance :D
    Kanskje jeg må be deg holde utkikk etter mono-dubletter i samlingen din?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    image.jpg


    Ikke helt oppdatert informasjon på vinyl engine hvor det stod 18dB gain for denne utgaven. Garantert bomkjøp i forhold til EMT-pickupene. Men, vi finner sikkert ett eller annet den kan matches med. Om ikke annet så har jeg god unnskyldning for å se etter flere pickuper.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.606
    Antall liker
    11.271
    Vis vedlegget 360992

    Ikke helt oppdatert informasjon på vinyl engine hvor det stod 18dB gain for denne utgaven. Garantert bomkjøp i forhold til EMT-pickupene. Men, vi finner sikkert ett eller annet den kan matches med. Om ikke annet så har jeg god unnskyldning for å se etter flere pickuper.
    Eller sende den til test til Blindern hifiasyl. . .:D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Den skal nok innom der på sikt, om ikke det er enklere at den XV-1t-en tar seg en tur til lenger syd.
     

    Creed

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Innlegg
    281
    Antall liker
    151
    Nice - gleder meg til utførlig beskrivelse av lyd formidlet via nyervelvelse.

    Creed
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Forunderlige saker dette med hi-fi. Jeg kjøpe denne trafoen for å bruke med EMT-pickupene (TSD-15 og TMD-25). Jeg fant info og manual på Vinyl Engine hvor det var referert til både XF-1 og XF-2 i samme manual. Slik jeg forstod det skulle denne trafoen ha 18dB = 7,9 ganger forsterkning, helt i grenseland mye for nevnte pickuper med 1,05 mV output.

    Litt lang i mask når jeg pakket opp og så at det på esken stod 25dB. Denne trafoen er laget for pickuper med internimpedance 19-40 Ohm, hvilket stemmer for EMT og Jan Allaerts men er bom i forhold til de andre pickupene jeg har. Jan Allaerts trenger uansett mer gain og har førsterett på Gryphon.

    Kjekt å ha tenkte jeg, kan jo fort bli en unnskyldning for å leke med flere pickuper. Koblet den inn mellom Dynavector XV-1s og Ares og fikk meg en herlig overraskelse. Deilig når du driter deg ut og det du vet er galt viser seg å være helt riktig. Rimelig teit og ikke redd for å innrømme det.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Det har vært lange dager på jobben denne uken og i går herlig fest hos Espressospesialisten, det siste absolutt å foretrekke.
    Lite lyttetid med andre ord. Våger meg likevel på noen få ord etter å ha spilt to skiver på relativt lavt nivå.

    Lettflytende og uanstrengt er det første som slår meg. Det er i stor grad som musikken bare er der og anlegget puster naturlig. Der hvor jeg tidligere trodde det var tendenser til hardhet i opptaket (en del eldre piano på jazzskiver) er det nå en bedre balanse mellom selve anslaget og klangen som følger. Det låter renere og behageligere med en herlig flyt. Finner ikke noe bedre ord for det siste, men det påvirker anleggets evne til å gjengi rytme og musikalsk mening. Eller jeg får det i hvert fall lettere med meg. Det er mindre tendens til at det gror sammen og at lydbildet tykner til i en uoversiktlig graut. Varmere samtidig som det låter lettere.

    Foreløpig holdt meg til eldre jazz og har derfor for spinkelt grunnlag til å uttale meg om helheten. Det gjenstår å høre hvordan dette fungerer i bassen (kun kontrabass på opptakene så langt).

    Dette var morro!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Nå roter du med bokstavene Power. XV-1s er min, den blir, den som skulle sydover var en XV-1t, den er Petter sin. Sist jeg kjøpte Dynavector falt valget atter en gang på XV-1s, XV-1t-en ble i mitt oppsett noe mellom XV-1s og Jan Allaerts.

    XV-1 er en utgått utgave.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Plintet til platespilleren er ferdig, men ved feiltakelse er det høyre armbordet gjort avlangt/ovalt slik at det kan passe til både 9" og 12". Jeg kommer derimot aldri til å benytte to 9" på Garrard og ønsker to sirkulære armbord, identiske i tilfelle jeg en gang i tiden skulle eksperimentere med armbord i ulike materialer (metall). Det betyr mest sannsynlig at jeg må få laget nytt plinth med tilhørende forsinkelser. EMT-ene kommer ikke før om to-tre måneder likevel så fryktelig hast har ikke dette.

    Om noen er interessert i heltreplint av kirsebærtrevirke så kan jeg videreformidle kontakt.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.945
    Antall liker
    104.459
    Torget vurderinger
    23
    Glemt å konsultere KS-manualen før bestilling?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Jeg sjekket manualen men den er litt uklar fordi man på et tidspunkt hadde "lav" og "høy" utgave, på et annet tidspunkt "lav", "middels" og "høy". Spesifikasjonene for "høy" har på grunn av dette variert med hensyn til gain. I tillegg til at Vinyl Engine oppgir direkte feil data. Nåvel, hadde jeg gjort jobben med å kvalitetssikre dette bedre så hadde jeg aldri handlet denne utgaven, følgelig hadde jeg også gått glipp av noe av, om ikke den beste lyden jeg har dratt ut av XV-1s. Dukker det opp flere strøkne eksemplarer av denne trafoen i de andre utgavene så fyller jeg opp hyllene. Dette er fine saker å ha liggende i tilfelle ...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.945
    Antall liker
    104.459
    Torget vurderinger
    23
    Nå tenkte jeg mest på plinthet da...:rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Produsenten som glemte at jeg hadde spesialbestilt og laget derfor "standard" armbord.
    Dette prosjektet med Garrard har vokst i omfang og investering og jeg vil derfor vente litt og heller få det akkurat slik jeg ønsker. Det kommer garantert til å sitte en 12" på den spilleren.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.945
    Antall liker
    104.459
    Torget vurderinger
    23
    Jeg sjekket manualen men den er litt uklar fordi man på et tidspunkt hadde "lav" og "høy" utgave, på et annet tidspunkt "lav", "middels" og "høy". Spesifikasjonene for "høy" har på grunn av dette variert med hensyn til gain. I tillegg til at Vinyl Engine oppgir direkte feil data. Nåvel, hadde jeg gjort jobben med å kvalitetssikre dette bedre så hadde jeg aldri handlet denne utgaven, følgelig hadde jeg også gått glipp av noe av, om ikke den beste lyden jeg har dratt ut av XV-1s. Dukker det opp flere strøkne eksemplarer av denne trafoen i de andre utgavene så fyller jeg opp hyllene. Dette er fine saker å ha liggende i tilfelle ...

    Sjefen tar seg en Cortado etter dagens nøtesanking




    Casa Fosse

    casa fosse.jpg



     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Du treffer nærmere enn du aner med det bildet. Gårsdagen var nemlig en slags La Marzocco-fest.

    Hjemmebrygget øl, food truck, kaffe, foredrag og alskens morro. Espressospesialisten har dessuten herlig showroom.
    Et mekka for teknologi- og mekanikkinteresserte.

    image.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.945
    Antall liker
    104.459
    Torget vurderinger
    23
    Herlig! Gull verdt slike happenings. Alt for lite av slikt her til lands. Har lyst på en tur til Mike Robinson's "The Pot Kiln" til høsten, med Game School og det hele.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Høres topp ut! Ta en rast på Amberley Castle. Vidunderlig sted. Knipset noen bilder da vi var innom i høst. En helt fantastisk hage.
    Bildet av vinduet er tatt fra salongen. Et deilig sted å sløve med et glass, eller flere.

    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.945
    Antall liker
    104.459
    Torget vurderinger
    23

    Nå ble jeg inspirert til å ta en tur til kirkeruinene i Nes i morgen.... har stor sans for ruiner (f.eks. kroppen min :D)

    Nes_kirkeruiner-7.jpg


    Sist vi var der var det blomstringstid for et av de store gamle trærne der, det låt som om vi sti ved en trafokiosk
    - en million bier summet glade i 50 Hz takt! Spektakulært.


    Domkirkeruinene (Hamar) samt klosterruinene i Maridalen og på Hovedøya er alle populære
    steder for utflukter særlig i sommerhalvåret.​
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.455
    Antall liker
    13.131
    Nå roter du med bokstavene Power. XV-1s er min, den blir, den som skulle sydover var en XV-1t, den er Petter sin. Sist jeg kjøpte Dynavector falt valget atter en gang på XV-1s, XV-1t-en ble i mitt oppsett noe mellom XV-1s og Jan Allaerts.

    XV-1 er en utgått utgave.
    Der kan du se.
    Men det er lov å prøve seg, er det ikke!?
    Bare vent til du må ha bifokale briller selv, da får bokstavene en helt annen flyt.
    Skjønner godt at Dynavector XV-1s ikke slipper ut av huset ;)

    Ellersmessig lurer jeg på hvor det blir av protraktoren min til Dr.Feickert/Kuzma komboen som er bestilt fra Unaiten Bløff.
    Den er bekreftet å være i støpeskjeen :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Viser ikke armbordet monteringsavstanden? Det følger protractor med armen og jeg har en Wally på utlån som fungerer utmerket (håper å få den tilbake snart). Hadde en Feickert protractor men kvittet meg med den, fungerer kun om armens omdreiningspunkt er lett leselig.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.455
    Antall liker
    13.131
    Viser ikke armbordet monteringsavstanden? Det følger protractor med armen og jeg har en Wally på utlån som fungerer utmerket (håper å få den tilbake snart). Hadde en Feickert protractor men kvittet meg med den, fungerer kun om armens omdreiningspunkt er lett leselig.
    Det er slettes ikke umulig at jeg roter med terminologien Fosse.
    Dette er hva jeg har bestilt Best Tractor / Arc Protractor / Mint Tractor / tonearm alignment / Yip Mint Protractor / Mintlp Protractor
    Spesialsydd til min Dr.Feickert Firebird og Kuzma 4 Point etter tips fra gut_man.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Først rotet med bokstavene og nå dette :cool:.

    Dette er en protractor for Kuzma 4point. Hvilken spiller armen sitter på spiller ingen rolle, med mindre armen ikke passer på spilleren. Samme prinsippet som Wally, bortsett fra at Wally har mange kurver, én for hver armgeometri.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn