Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har nok ikke tenkt å gjøre så mye med veggen, og i hvert fall ikke reol i så stor høyde. Utfordringen er at det som måtte komme på veggen (kunst) må tåle visuelt ulike typer høyttalere og ulik plassering av disse. Ting endres over tid.

    Mest som en fleip dette altså.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hva med vakker tekstilkunst? En underkjent sjanger etter min mening. Kan også gi et akustisk bidrag, enten i seg selv eller som kamuflasje.

    mvh Olav E
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Tekstilkunst er noe vi stadig ser etter, primært for motsatt side av stuen, men den omtalte veggen er ikke uaktuell. Men vi må finne noe vi liker, og det skal passet annet, og forutsetningene gitt i tidligere innlegg. For ordens skyld var dette ment som en spøk, jeg plages ikke av noe tom vegg - det er forskjell på et bilde redigert for å illustrere nettopp naken vegg og hvordan det fortoner seg i virkeligheten 😊.

    Ikke akkurat for denne veggen, men for den andre er det viktig å treffe på format og størrelse. Men samboeren min jobber med kuratorer og kunstnere daglig så hun er rimelig oppdatert.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Tekstilkunst er noe vi stadig ser etter, primært for motsatt side av stuen, men den omtalte veggen er ikke uaktuell. Men vi må finne noe vi liker, og det skal passet annet, og forutsetningene gitt i tidligere innlegg. For ordens skyld var dette ment som en spøk, jeg plages ikke av noe tom vegg - det er forskjell på et bilde redigert for å illustrere nettopp naken vegg og hvordan det fortoner seg i virkeligheten 😊.

    Ikke akkurat for denne veggen, men for den andre er det viktig å treffe på format og størrelse. Men samboeren min jobber med kuratorer og kunstnere daglig så hun er rimelig oppdatert.
    En spøk kan fort bli alvor! 😉 Om man ikke plages av en tom vegg, så kan noe vakkert berike lytteopplevelsen. Med en samboer i miljøet og med din faglige bakgrunn så tillater man seg å vente i spenning på resultatet. Oppfatt det gjerne som et snev av forventningspress! 😁

    mvh Olav E
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Reolen var en spøk, noe på veggen er ingen spøk, det er heller ingen hast. Det skjer om og når lysten og det rette objektet dukker opp.

    Forventningspress? Dette satte i gang en tankerekke gitt, når opplevde jeg det sist? Med realistiske forventninger til en selv og ingen i posisjon til herse med en så er mye gjort.

    Jeg skal ha en kopp kaffe til mens tonene triller ut av Audio Note.

    82D698FA-8DE6-40E3-96ED-A670239C7AD4.jpeg
     
    Sist redigert:

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Angående den veggen hadde jeg gått for noe herfra:
    https://wall-it.no/produktkategori/kork/
    Mange forskjellige mønster og i forskjellige farger. Strips tror jeg kunne fungert veldig fint og også hvis man skal henge noe utenpå senere.
    kork har jo akustiske egenskaper og kan kansje bidra til enda bedre lyd hos deg?

    de har også akustikk produkter der. Evt kunne det jo blitt veldig flott med hele veggen i mose?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Distraksjon, det fungerer på katter og barn, vi prøver 😊😎

    Har plukket første og andre batch for vasking. Her er noe kjent og noe ukjent. På bildet mest ukjent.

    Funderer på om jeg skal la klistrelappene på coveret stå eller fjerne. Jeg tror jeg lar de stå, mye jobb å fjerne dette fra 1,5 løpemeter med LP-er.

    8B29B856-70B4-44A6-879A-4CF017C5523B.jpeg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Distraksjon, det fungerer på katter og barn, vi prøver 😊😎

    Har plukket første og andre batch for vasking. Her er noe kjent og noe ukjent. På bildet mest ukjent.

    Funderer på om jeg skal la klistrelappene på coveret stå eller fjerne. Jeg tror jeg lar de stå, mye jobb å fjerne dette fra 1,5 løpemeter med LP-er.

    Vis vedlegget 790734
    Hei
    Jeg har angret mange ganger på fjerning av slike klistrelapper. Etterlater seg ofte arr i coveret som kan være mer skjemmende enn lappen. Jeg lar dem være på.
    Mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ja, skal man fjerne slike, særlig om de har stått på i mange år, så må man vel bruke varme.

    Neste prosjekt nå er å tagge alle monoskiver slik at jeg slipper å huske eller kunne lese hva som er mono- og stereo. En del eldre, først antatt skranglete plater, får nytt liv når de avsløres som mono og avspilles på egnet utstyr.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Ja, skal man fjerne slike, særlig om de har stått på i mange år, så må man vel bruke varme.

    Neste prosjekt nå er å tagge alle monoskiver slik at jeg slipper å huske eller kunne lese hva som er mono- og stereo. En del eldre, først antatt skranglete plater, får nytt liv når de avsløres som mono og avspilles på egnet utstyr.
    Et godt forslag til å merke eller skille mellom vaskede og ikke vaskede album? Blir litt rykk og napp her på vaskeinnsatsen og derfor ikke aktuelt å starte systematisk fra den ene enden til den andre. Plassen i boligen åpner heller ikke for alternativ oppbevaring. Har valgt å sortere etter alfabet. Bytter innercover, men tenker ikke spandere yttercover på godt slitte men vellydende eksemplarer.

    Mvh Olav E
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    58.520
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mountainplata er fabelaktig.
    Med eller uten klistremerker. 😊

    For å fjerne gamle klistremerker kan man bruke hårføner. Er du heldig ruller de seg sammen og nesten faller av uten pirking.

    Jeg pleier å skrive dato på innercover når jeg har vasket plata. Skifter ofte innercover når det vaskes. I hvert fall på plater jeg synes er noe å ha.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Klarer ikke helt å slippe den veggen…
    Dette er midt i blinken!!
    74BB646D-CDCC-4F9C-8044-B56EA9069A32.jpeg


    Gir et ekstremt organisk lydbilde, og så er det bra for inneklimaet!
    Nobrainer😋
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Distraksjon, det fungerer på katter og barn, vi prøver 😊😎

    Har plukket første og andre batch for vasking. Her er noe kjent og noe ukjent. På bildet mest ukjent.

    Funderer på om jeg skal la klistrelappene på coveret stå eller fjerne. Jeg tror jeg lar de stå, mye jobb å fjerne dette fra 1,5 løpemeter med LP-er.

    Vis vedlegget 790734
    Jøss, det var litt av en bukett som dukket opp i platesamlingen din.
    Som Bluesbreaker sier, så er Mountain plata fet og burde falle i smak.
    Edgar Broughton Band er ikke for sarte sjeler, og krever litt innsats å komme under huden på.
    Spooky Tooth, Budgie og Gypsy skiva har jeg ikke hørt, men hørt om.
    Skal bli spennende å høre om hvilke du liker.
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Et godt forslag til å merke eller skille mellom vaskede og ikke vaskede album? Blir litt rykk og napp her på vaskeinnsatsen og derfor ikke aktuelt å starte systematisk fra den ene enden til den andre. Plassen i boligen åpner heller ikke for alternativ oppbevaring. Har valgt å sortere etter alfabet. Bytter innercover, men tenker ikke spandere yttercover på godt slitte men vellydende eksemplarer.

    Mvh Olav E
    Jeg setter en sånn lapp på bak på yttercoveret til alle plater jeg har vasket.

    Altså, på plasten utenpå plata ikke på selve coveret.

    1ef91edd-1896-49f6-a0c7-7baef7c86b3c_org_medium.jpg
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Se mitt innlegg over.
    Nå roter jeg til tråden til Fosse og maser på dere som kommer med gode råd. Fosse er så strukturert at en annen mister helt motet. ;) Poenget er at det er kun ryggen på coverne som er synlig i hylla mi. Jeg bytter alltid innercover, så når først albumet er trukket ut fra plassen sin så vet jeg at vinylen er vasket. Jeg har løsningen selv: Ta den store vaskesjauen og vask alle platene fra A til Å! :)

    Mvh Olav E
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Innom sjappa til @jorwed_ i dag.

    Flott hifi, masse plater, lave priser, hyggelig kar, mye folk. Du er modig!

    Ble en pen liten bunke på meg. Takk!

    Vaskemaskinen er i gang på tredje runde. I morgen påbegynnes vask av platene jeg har kjøpt i dag. Jeg hadde i hvert fall to av skivene fra før, og jeg regner med at den Dylan-skiva finnes et sted i uvasketbunken. Mer i gavebunken 🤪. Det har blitt helt umulig å holde styr på dette, burde hatt en liste på mobilen for å holde oversikt. Men det viktigste er tross alt at man får kjøpt noen nye plater.

    6258D599-CC56-4E5F-8096-92FD02D0A268.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Bruker du ikke Discogs? Har selv kommet der at jeg må innom der og se hva jeg har og ikke (eller helst hvilket utgave o.l) :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bruker du ikke Discogs? Har selv kommet der at jeg må innom der og se hva jeg har og ikke (eller helst hvilket utgave o.l) :)
    Ha, ha …

    Vi har tre alternativer:
    1) Jeg har Discorgs men kjøper de samme platene om igjen, med vitende og vilje.
    2) Jeg har Discorgs, har tatt bryet med å legge inn alle platene, men gidder ikke å sjekke, så jeg kjøper de samme platene om igjen.
    3) Jeg har ingen privat sekretær til å legge inn alle platene i Discorgs. Fagforeningen er nå så sterk at det å misbruke ansatte til private tjenester har blitt så risikofylt at det ikke forsvarer nytten.

    Fleip til side, i min ungdom, da jeg drev med bolsk algebra, programmering i assembly kode og Pascal så programmerte jeg faktisk en database for organisering av platesamling. Selvsagt utrolig teit å ikke ha alt liggende på ei liste et sted, men jeg orker ikke, kommer heller til å kjøpe dobbelt (uten å mene at det er smart). Dessuten blir folk veldig glade når du har med dubletter de kan beholde. Men jeg må trene hukommelsen. 😊
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Nr.3…:LOL:

    Men ser den, det tar ofte mye tid å finne rett utgave, eldre plater spesielt. Er nesten en egen hobby hele Discogs.. Sitter å nørder der ofte..:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har all mulig forståelse for dette med nerding, selvfølgelig. Men akkurat når det gjelder ulike pressinger etc så har jeg selv ikke gått helt opp i det. Gjerne førsteutgave, god lyd så klart, men jeg har ikke alle mulige pressinger (unntak er Springsteen, men har roet ned der også). Men som sagt, full forståelse.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Den med Grateful Dead er ikke typisk for dem, men veldig bra. Kanskje nettopp derfor?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    hæggen

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Hei Fosse.Ett supertips jeg fikk av gutta på råkk og rolls platesjappa.En liten flaske med NAF Heptan.Fåes kjøpt på apoteket.Strykes på gamle prislapper med quetips eller pensel og la det trekke gjennom så er det bare å trekke den av og tørke av ute merker eller skader på coveret.Du ser vel frem til å rulle ut 911 leketøyet igjen du også.Superfin tråd å følge med på div hifi stunt fra din side.Kjørte med Adio Note E i 15 år og var litt spent på hvordan du tok de imot dine.Jeg savner mine og angrer litt på at jeg solgte de.Har ett par Snell K2 på andre anlegget som spiller fantastisk med en sjel som er vanskelig å sette ord på.Stå på videre.Supertråd å følge med på.MVH.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    God kveld Fosse. Det var hyggelig å treffe deg ifjor sommer, det ble som planlagt en rask opphenting, vi var begge travle og det var Covid tider på alle mulige vis.
    Racket er i daglig bruk, vurderer å kjøpe kortere ben, ta ned høyden.

    Du skriver endel om armer? Den armen jeg kjenner best er ... venstrearmen. Den fikk seg en trøkk før Jul, da jeg brøt håndbak med et 15 årig familiemedlem som "bygger muskler" og er venstrehendt. Det skal sies at jeg tok han med høyrearmen og fingerkrok også. Som du forstår, dette gir ingen mening annet enn å beskrive hvor Stover er på vei hifimessig.

    Det er derfor kompenserende og fornøyelig å følge tråden din og noe er ganske så gjentagende; du er ydmyk og låser deg ikke til de såkalte "sannheter".
    Det viser storhet, å gi rom for nye sannheter, man har ikke nødvendigvis alle svarene.

    Ha en fin kveld! :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk Hæggen! Godt tips, skal sjekkes ut. Helt ærlig så tror jeg faktisk dama gleder seg mer til bilene skal på veien enn det jeg gjør. På vei til Jorweds platesjappe i dag begynte hun plutselig å snakke om at hun gledet seg til vi skulle kjøre alle småveiene med sportsbil til sommeren. Jeg er fortsatt i «vintermodus» og har helt glemt at jeg egentlig hadde planer om ny gammelbilen i vinter. Men sånn er det hvert år - kom mai du skjønne milde så er vi et annet sted, igjen.

    Takk Stover. Moro at racket funker. Kjedelig med armen, håper det løser seg. Jeg er ikke sikker på at jeg er ydmyk (jeg skal teste den påstanden rundt frokostbordet i morgen 😂). Men jeg har tilstrekkelig med utstyr, over tid, til å gå frem og tilbake, og teste ulike kombinasjoner. Ofte blir det bedre å gå til venstre, men så blir det sannelig bedre å gå til høyre igjen etterpå. Det er jo problemet med å selge det man har før man kjøper noe nytt. Du får med deg fordelene, og så går det en stund før ulempene kommer krypende på. Men så husker man ikke helt, og så trekker man bastante påstander basert på en gitt situasjon. Og så tror jeg kanskje jeg har et mer avslappet forhold til det hele enn hva jeg hadde før, og sikkert enn hva noen andre har også 😅.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Var også hos jorwed i dag, litt tidligere. Holdt på å kjøpe den Santana-skiva, men var usikker på om jeg hadde den fra før. Kom hjem med litt av hvert annet 😊
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Smak? Det du kom med er nemlig en absurd uttalelse. Oppsiktsvekkende. Intet mindre.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Vedrørende plassering av suber: Klarer man å justere seg inn nær sagt uavhengig av plassering av disse, eller blir det et kompromiss om de står mindre enn optimalt ifht hovedhøyttalerne?

    Jeg ønsker ikke å kvitte meg med kilder så det ville vært en fordel med smalere kasser. Den praktiske utfordingen er om de bør spille i en spesiell retning eller om lyden uansett er så uten retning slik jeg vil måtte dele at det ikke spiller noen rolle?

    La oss for nå anta at subbene ville vært fra Sigberg eller NNNN, men det er altså ikke spørsmålet, det finnes i avsnittene over.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    NNNN bør ideelt sett spille forover, slik som plassert hos Emo
    MEN de har kapasitet til å stå uten support fra bakvegg
    retningsbestemthet synker med delefrekvens
    om du skal dele inn med lavpass feks 40Hz kunne du jo hatt en kaffebord-sub
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Vedrørende plassering av suber: Klarer man å justere seg inn nær sagt uavhengig av plassering av disse, eller blir det et kompromiss om de står mindre enn optimalt ifht hovedhøyttalerne?

    Jeg ønsker ikke å kvitte meg med kilder så det ville vært en fordel med smalere kasser. Den praktiske utfordingen er om de bør spille i en spesiell retning eller om lyden uansett er så uten retning slik jeg vil måtte dele at det ikke spiller noen rolle?

    La oss for nå anta at subbene ville vært fra Sigberg eller NNNN, men det er altså ikke spørsmålet, det finnes i avsnittene over.
    Kommer an på hva du deler på tror jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn