Må vel melde meg inn litt her igjen.
Om resurspersoner som Sluket og Snikkers tilbyr seg å "hoste" opplegget er det bare å bøye seg i støvet og takke.
Jeg ser også at folk som har skaffet seg tung erfaring som Emo og Tohaug har meldt seg på, dette kan bli bra.
Kunskapsnivået hos de involverte vil nok variere en hel del, ser på meg selv som novize i faget.
Tenker defor på det som Tytte var innom, at det ikke er så viktig hvilket plattform man jobber med.
Det er sikkert nokk å ta tak i på overordnet nivå innledningsvis. Kan hende at man i begynnlsen bør holde seg
til IIR filtre, FIR og automatisering kommer da evt litt senere når grunnforståelsen er på plass.
Tror at det for noen av oss og få innføring i grunnleggende arbeidsmetodik med praktisk tilnærming
kan være av enorm nytte. Om resultatet i det aktuelle rommet med det aktuelle testoppsettet
ikke blir fantastisk i løpet av workshopen tror jeg ikke er så farlig. Det å kunne spørre underveis og prøve
samtidig som man kan lære av hver andre er tingen tror jeg.
Tillater meg å kaste frem noe temaer som kan være aktuellt å belyse.
Ber på forhånd om forlatelse og tolmodighet over evt. begrepsforvirring.
Mange har sikkert lagt seg til sine metoder mer leller mindre riktige
men det kan være nyttig å diskutere med erfarne folk.
Måle metodikk: Nærfelt, enkelt elementer, måling i lytteposisjon, etc.
Tolkning av målinger: Vanfall, romrespons etc.
Target kurver: Hvordan lage og bruke, belyse nytten
Valg av crossover frekvens i sammenheng med målinger
Nivå justering: Summering av målinger, forklaring av begrepet Gain og applisering av det i justering evt tilpassing av forsterkere.
EQ: De forskjellige fremgangsmåtene, dipper, peaker, shelfs.
Impulsmålinger: Fremgangsmåte og bruk til tidskorrigering i flerveis systemer.
Fase: Viktigheten av korrekt fase og sammenheng med delay.
Dette var bare noen tanker og ting som jeg prøver å få bedre forståelse for.
Det er bare å henge seg på korrigere og legge til.
Jeg er helt klar over at de tingen jeg har telt opp er noe som tar et
helt yrkesstudium og erfaring til å bli riktig god på,
men å bare kunne få bedre nytte av de vektøyene som vi sitter med må være vært et forsøk.
Selv har jeg tenkt snarest ta steget fra REW med Umik til ARTA, lydkort og en ny microfon.
Tror for såvitt at gruppen har mer en nokk utstyr på deling.
La oss få dette til !!
Habicht