Hjelp til mellomtonedriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.130
    Torget vurderinger
    18
    2441 med originale alu låter imo meget bra!
    De har en varme og uanstrengt spillemåte som det er lett og bli glad i. Meget bra i nedre mellomtone.
    Dessverre så er tilgjengeligheten av originale membraner dårlig.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Det er et nytt rimelig(ere) membran fra Truextent som måler fantastisk.
    Hutsefruts (frysestruts) vet mer om det, husker ikke hvor det står.

Ellers husker jeg Emilars 2" driver med alumembran som meget behagelig. Har også hørt at den gamle 2441 (var det det) med Alnico og ali var deilig. Ergo, alu er spennende.
    Den du tenker på heter TF-25

En av mine 2446 hadde "blåst" membran da jeg kjøpte den og det var ingen visuelle tegn for det blotte øye som skulle tilsi at noe var galt.
    Alu låter varmere og "mindre hardt" ift Ti i mine ører, så har benyttet Radian 1245 frem til nå med godt resultat.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.029
    Torget vurderinger
    10
    Det er et nytt rimelig(ere) membran fra Truextent som måler fantastisk.
    Hutsefruts (frysestruts) vet mer om det, husker ikke hvor det står.

Ellers husker jeg Emilars 2" driver med alumembran som meget behagelig. Har også hørt at den gamle 2441 (var det det) med Alnico og ali var deilig. Ergo, alu er spennende.
    Den du tenker på heter TF-25

En av mine 2446 hadde "blåst" membran da jeg kjøpte den og det var ingen visuelle tegn for det blotte øye som skulle tilsi at noe var galt.
    Alu låter varmere og "mindre hardt" ift Ti i mine ører, så har benyttet Radian 1245 frem til nå med godt resultat.

sjekket med Materion, her er svaret:

Hans,

We do not have TF25 products available for purchase. This project has been delayed and I do not have an schedule info I can share.

Andy Lewis

Truextent
    ® Global Sales Manager

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da er jeg oppe og går igjen. En rask tur til Asker og Espen ble "redningen" jeg valgte. Flere på Sentralen har vært inne med meldinger om mulighet til å bistå med ny membran.Veldig positivt. Mitt valg ble gjort ut fra tidsfaktor og det faktum at membranen var nøyaktig den samme som den som gikk til de evige jaktmarker.
    Et lite sidesprang. Priser på dette varierer som alt annet. Noen ganger så viser jo tester at selv billigere produkter kan være på høyde med mere kostbare. Har noen lyttet og ikke minst målt på uorginale membraner. Noen vil selvfølgelig avfeie dette i utgangspunktet. Men jeg er interessert i om noen virkelig har undersøkt dette skikkelig.
    Fikk hjelp av permorten til skifte. I dag kommer han til meg for å finstille bias på Zabsolute og en F5 . Fint å kunne hejpe hverandre.
    P1080038.jpg
    Ikke noe å se på selve membranen.

Vedlegg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Flott at dette ordnet seg! Regner med du diskuterte forskjellige membraner med orakelet i Asker. Han er den eneste jeg vet om som har testet og målt på forskjellige membraner tilgjengelige til JBL.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.029
    Torget vurderinger
    10
    grelv har skrevet om forskjellene i en eller annen tråd

var kobbertråden på VC røket tvers av?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6
    grelv har skrevet om forskjellene i en eller annen tråd

var kobbertråden på VC røket tvers av?
    Dersom noen har link lett tilgjengelig hadde jeg satt stor pris på det. (Hvis ikke skal jeg lete selv, selvfølgelig, når ledig tid melder seg) :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.029
    Torget vurderinger
    10
    vet at både altec ove og ob bb har ekstra originale jbl aquaplas membraner liggende og grelv skrev positivt om dem

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror Eivind har et meget godt poeng med å benytte 2001 i det området hvor Ti har oppbrytninger. Ikke sikkert Be hadde vært noe annet enn ödsling med pæng brukt på denne måten. Kjört hele veien opp med TAD 703 eller lignende (finns det?) fra 10k eller så er soga en annen
    Som sagt, jeg opplever bare supersmooth lyd fra 2446 med Ti når den ikke er EQet oppover i frekvens, men lar den rulle av ved 8k. Har selvfölgelig ikke gjort noen vitenskapelig A/B testing i eget oppsett, så er bare betraktninger over hva jeg hörer
    Du kan likegodt selge de Be membranene med en gang HEL :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.029
    Torget vurderinger
    10
    mener bestemt å høre forskjell på be og ti
    det ligger et lag "silkeolje" rundt klangen som ikke går utover oppløsningen på noen måte
    kunstoffmembraner er ikke så frempå som ti men er kanske litt dauere

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Neida Tytte. Jeg spiller på Be fra 1800 og opp i hovedoppsettet (når jeg har to DLCP kobla opp). Be var meget radikalt forbedrende i dette området i forhold til aquaplas.
    Eivinds og mitt poeng er at når 2446 med Ti avlastes allerede fra rundt 2k er kanskje ikke forbedringen så påfallende. Men dette er selvfölgelig synsing uten direkte sammenligning.
    Det er jo viktig å legge kronasjer der slaget står, og ett sett truextent koster jo bortimot det samme som et knippe 2001

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Neida Tytte. Jeg spiller på Be fra 1800 og opp i hovedoppsettet (når jeg har to DLCP kobla opp). Be var meget radikalt forbedrende i dette området i forhold til aquaplas.
    Eivinds og mitt poeng er at når 2446 med Ti avlastes allerede fra rundt 2k er kanskje ikke forbedringen så påfallende. Men dette er selvfölgelig synsing uten direkte sammenligning.
    Det er jo viktig å legge kronasjer der slaget står, og ett sett truextent koster jo bortimot det samme som et knippe 2001
    Det var bare fleip fra min side. Hvis man opplever stor forskjell på al, ti, be membranene i det frekvensområdet så er det mer enn bare metallvalget som gir utslag. Da må en se på hele grunnkonstruksjonen. Nå vil lavere ordens frekvenser selvfølgelig kunne eksitere høyere orden resonanser, men da snakker vi nok heller mer subtile forskjeller.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    En interessant faktor oppi dette er at lyden vandrer raskere gjennom en hardere membran. Dette endrer ikke bare spredningen fra for eksempel en dome, men det endrer også koblingen mot fasepluggen og det kan endre formen på bølgefronten inn i hornet. Det ser ut til at ikke produsenter flest gjør særlig stor forskjell på membranprofilene når de bruker ulike materialer, så der kan det muligens være noe å hente. Bare på en 1" diskant er spredningen ganske ulik på membraner av ulike materialer med ellers samme form.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har jeg nå dretet på draget her å:p
    Brukt masse penger på unødvendig beryllium som jeg uansett alri har tid til å montere
    Kan vel like gjerne legge mine truextent ut på brukten:mad:
    Nå må dere være snille å få sagmuggen og saltspruten ut av øra å si at
    beryllium er den eneste veien til orgasmiske lydopplvelser, pliiiiiiis.

Habicht

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Hornlyd. Nei, membranen så ikke akkurat slik ut i utgangspunktet. Var lett å finne selve punktet hvor avbrenninga hadde skjedd, men jeg pirket litt for å gøre dette litt tydligere på bildet.

Ellers har jeg tilbrakt mye av dagen sammen med Per Morten. Det har vært spennende og lærerikt. Per Morten kan jo masse om høyttalere. At han har sin bakgrunn og erfaring i "gamlemåten" med å sette sammen det hele sammen, er helt sikkert en stor fordel og har stor overføringsverdi når det skal rattes digitalt. Tror faktisk jeg vil gå så langt som å si at det er nødvendig med en slik bakgrunn for å få fullt utbytte av et digitalt delefilter.

Mine utfordringer har hele tiden ligget i bassområdet og å få NHT 1259 og Beyma til å samarbeide og overlappe hverandre på en tilfredsstillende måte. Low shelf filteret (ante ikke at noe slikt fantes) ga helt andre lyttemessige resultater en mine tidligere forsøk på å gå inn å rette opp dipper og daler med andre EQmuligheter på miniDSP. Samtidig har vi flyttet litt på delefrekvenser i det samme området. Har også fått prøve 48 dB steilhet på begge horna. Vinkelen på begge horna også justert. Lettere å få finsiktet slike detaljer når en er to om å utføre endringene. Igjen så lar jeg endringene få lov til å "sette" seg før jeg vurderer nye justeringer.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har jeg nå dretet på draget her å:p
    Brukt masse penger på unødvendig beryllium som jeg uansett alri har tid til å montere
    Kan vel like gjerne legge mine truextent ut på brukten:mad:
    Nå må dere være snille å få sagmuggen og saltspruten ut av øra å si at
    beryllium er den eneste veien til orgasmiske lydopplvelser, pliiiiiiis.

Habicht
    Det beste er Be membran - punktum :)

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk Tytte, du er en sann venn i nøden.
    Nå kan jeg gå tilbake til min ALE, dvs. Pale ALE:)

Terje, du er en kar som satser, 15 tommers BE det hadde vært noe.
    Hører jeg rykter om et gruppekjøp, organisert fra Vestlandet ?

Habicht

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.184
    Torget vurderinger
    6
    Kjenner jeg er litt misunnelig på gutta østafor som kan dra nytte av hverandres erfaringer, kunnskap og synsing på ratting av digitalfiltre. Døra her står på vidt gap for slike "workshops". Terje og Tytte... Dere er herved invitert!

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    De er litt heldigere stilt de gutta østpå ja, ingen tvil om det. Takker for invitasjon. Det må vi få til :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.029
    Torget vurderinger
    10
    De er litt heldigere stilt de gutta østpå ja, ingen tvil om det. Takker for invitasjon. Det må vi få til :)
    Eneste hjelpen jeg får til ratting er fra Bømlo. Har ikke sett snurten av et DSP miljø her jeg bor. Eneste jeg har i nabolaget er en CNC fres guru og en analogtape entusiast.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har et poeng Hornlyd
    Etter at JoHoo stakk er det lit lite hjelp for oss DSP analfabetene å få her i stor Oslo.
    Dette må vi vel kunne å bøte på i fellesskap, vi DLCP fraksjonen, sette opp workshops eller noe.
    Det har vel vært noe slikt hos GS menigheten.

Habicht

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.029
    Torget vurderinger
    10
    Det er ikke så viktig hvilken plattform man har. Det viktigste er å beherske frekvens og timing.
    Jeg har tillagt meg noen uvaner som Tytte plukker av nå :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dere er faktisk i unik posisjom der østpå til å kunne ta en kaffe sammen over hobbyen, ratte dsp sammen, eller hva det skulle være.
    Mye kompetanse og erfaring å hente i nærmiljøet deres, bare man tar kontakt. Telefonsupport har alltid sine klare svakheter selv om det alltig er moro å forsøke å hjelpe og ikke minst slå av en hyggelig prat med trivelige likesinnede :)
    Ellers handler det mer om prinsipper og fysikk enn hvilken plattform man henger til. Den eneste forskjellen jeg ser er hvorvidt man driver med aktiv XO/EQ eller om man (også) involverer automatiske romkorreksjonssystem.
    Det er en god ide Habicht, å arrangere workshops. Kunne vært særdeles nyttig, hvis målgruppe og innhold var godt gjennomtenkt. Det finnes kandidater til å forestå slikt også der øst :)

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Hvem følger opp ideen om et "DSPseminar" som Habicht kaster fram? Hvem kan ta rollen som veilder? Hadde jeg hatt større plass til flere deltakere i lytterommet mitt, skulle jeg gjerne stilt det til disposisjon. Om ideen lar seg sette ut i praksis, tror jeg ikke det ville mangle på deltakerinteresse.

Eivind S

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Om jeg kan bidra med noe stiller jeg gjerne, men dersom jeg skal forsøke å demonstrere noe i praksis må jeg ha en del tid på forberedelser, både med den aktuelle DSP-en, det aktuelle rommet og de aktuelle høyttalerne.

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da drister jeg meg til å foreslå at Sluket og Snickers-is slår sine slanter sammen. Start allerede nå med nødvendig planlegging, så kan vi andre gå og glede oss.

Eivind S

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6
    Melder meg gjerne på dersom plass, parachuting inn fra vestlandet.

mvh Gisle

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Dette hadde lett jeg blitt med på også. Kunne vært meget interessant og hyggelig. En samlet gjeng lydnerder er alltid koselig!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.737
    Jeg blir gjerne med, dersom det er noe smått jeg kan bidra med er det heller ikke noe problem.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må vel melde meg inn litt her igjen.

Om resurspersoner som Sluket og Snikkers tilbyr seg å "hoste" opplegget er det bare å bøye seg i støvet og takke.
    Jeg ser også at folk som har skaffet seg tung erfaring som Emo og Tohaug har meldt seg på, dette kan bli bra.
    Kunskapsnivået hos de involverte vil nok variere en hel del, ser på meg selv som novize i faget.
    Tenker defor på det som Tytte var innom, at det ikke er så viktig hvilket plattform man jobber med.
    Det er sikkert nokk å ta tak i på overordnet nivå innledningsvis. Kan hende at man i begynnlsen bør holde seg
    til IIR filtre, FIR og automatisering kommer da evt litt senere når grunnforståelsen er på plass.
    Tror at det for noen av oss og få innføring i grunnleggende arbeidsmetodik med praktisk tilnærming
    kan være av enorm nytte. Om resultatet i det aktuelle rommet med det aktuelle testoppsettet
    ikke blir fantastisk i løpet av workshopen tror jeg ikke er så farlig. Det å kunne spørre underveis og prøve
    samtidig som man kan lære av hver andre er tingen tror jeg.
    Tillater meg å kaste frem noe temaer som kan være aktuellt å belyse.
    Ber på forhånd om forlatelse og tolmodighet over evt. begrepsforvirring.
    Mange har sikkert lagt seg til sine metoder mer leller mindre riktige
    men det kan være nyttig å diskutere med erfarne folk.

Måle metodikk: Nærfelt, enkelt elementer, måling i lytteposisjon, etc.
    Tolkning av målinger: Vanfall, romrespons etc.
    Target kurver: Hvordan lage og bruke, belyse nytten
    Valg av crossover frekvens i sammenheng med målinger
    Nivå justering: Summering av målinger, forklaring av begrepet Gain og applisering av det i justering evt tilpassing av forsterkere.
    EQ: De forskjellige fremgangsmåtene, dipper, peaker, shelfs.
    Impulsmålinger: Fremgangsmåte og bruk til tidskorrigering i flerveis systemer.
    Fase: Viktigheten av korrekt fase og sammenheng med delay.

Dette var bare noen tanker og ting som jeg prøver å få bedre forståelse for.
    Det er bare å henge seg på korrigere og legge til.
    Jeg er helt klar over at de tingen jeg har telt opp er noe som tar et
    helt yrkesstudium og erfaring til å bli riktig god på,
    men å bare kunne få bedre nytte av de vektøyene som vi sitter med må være vært et forsøk.
    Selv har jeg tenkt snarest ta steget fra REW med Umik til ARTA, lydkort og en ny microfon.
    Tror for såvitt at gruppen har mer en nokk utstyr på deling.

La oss få dette til !!

Habicht

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Nobelt av Snickers-is og Sluket!

Tror du er inne på noe der Habicht. Det er nok et stort sprang i kunnskap og erfaring blant deltakerne i en slik workshop og dertil også forskjell i forventning til innholdet i workshopen. Skal den som trenger mer grunnleggende innføring i måleteknikk, høyttalerteknikk, akustikk og korreksjon ta steget fullt og diskutere de absolutt krevende tingene på en og samme skoletime, så er nok faren at han ender opp minst like forvirret som før han kom.
    Kanskje en innføringsworkshop fulgt opp med et videregående seminar hadde vært det ideelle. Men så er det jo så jysla lett å mene noe når det ikke involvere en selv direkte ;D

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Det lukter powerpoint presentasjon lang vei her nå :) (ikke at det nødvendigvis er negativt) men vi må nesten skalere ned, slik at vi slipper å sitte på skolebenken i ukesvis

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også mye å lære, stiller hvis mulig.
    -m

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn