Hjelp til mellomtonedriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som jeg sa
    Det tar en lifetime å lære dette.

Men innføringsseminar for de som mener de trenger (undertegnet)
    og utdypende seminar hadde vært ideelt.
    Der etter kan man sikkert gruppere seg ihht. feks. plattform.
    Ikke umulig å tenke seg å be om at folk forbereder seg.
    Guruene linker til grunnleggende pensum.
    Alle ønsker å få mest mulig ut av slike seanser, det er jo i allre høyeste grad frivillig, eller:rolleyes:

Mener ikke jeg har noe fasit her, kaster bare frem tanker til å komme videre.

Habicht

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det kan være en ide å gå gjennom en full kalibreringsrutine på et faktisk oppsett på forhånd, også sette opp en trinnvis plan der man går gjennom hele prosessen i praksis når folk er tilstede. En god kalibrering vil fort ta noen dager, men vi burde kunne gå gjennom det meste på 2-3 timer. Man kan godt se for seg at det ikke er nødvendig å ende opp med god lyd i oppsettet etter en sånn prosedyre, men samtidig er det jo slik at når man først oppnår god lyd har man også gått gjennom målingene med riktig nivå av mistenksomhet og funnet de viktige svakhetene i lydbildet. Da er det også lettere å demonstrere psykoakustisk sammenheng mellom det man måler og det man hører.

Forøvrig tviler jeg ikke på at sluket sitt oppsett er en kanon kandidat for kalibrering, men det kunne vært interessant å hatt et par kasse-subwoofere for anledningen da de byr på en del målemessige utfordringer det kunne være interessant å sette søkelys på.

8

8x12_TOM

Gjest
    Alltid spennende å følge med på at noen skal lære andre hva som er riktig vei til best lyd.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.575
    Torget vurderinger
    24
    Vi er vel forbi kasse-sub stadiet, er vi ikke...? :cool:

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke det er snakk om å lære noen riktig vei til best lyd, Tom.
    Det er snarere noen av oss som mener å kunne ha utbytte av å
    snakke sammen direkte, dra nytte av andres erfaring, og få bedre forståelse for enkelte prinsipper.
    Håper virkelig at vi her som frekventerer DIY avdeling har så opent sinn at vi aksepterer at det
    ikke finnes noe som er "best" for alle.
    For mit vedkommende er dette simpelthen et forsøk på å lære mer om viktige aspekter av hobbyen.

Habicht

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke vær slemm nå sluket.:)
    Vi er ikke alle like langt i utviklingen mot homeophilios audioenses ultimatos slukster slobbos.

Habicht

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke meningen å gi deg feil navn beklager, tok bare og forkortet nikket dit.

Når det er sagt, på ett eller annet tidspunkt hadde jeg veldig gjerne hørt systemet dit.
    Ikke noe tvil om når man leser i tråden din at du besitter både kompetanse og erfaring.

Habicht

8

8x12_TOM

Gjest
    Ikke meningen å gi deg feil navn beklager, tok bare og forkortet nikket dit.

Når det er sagt, på ett eller annet tidspunkt hadde jeg veldig gjerne hørt systemet dit.
    Ikke noe tvil om når man leser i tråden din at du besitter både kompetanse og erfaring.

Habicht
    Føler ikke jeg sitter inne med så veldig mye kompetanse, i hvert fall ikke det som dykker dypt ned i ting. Det som har hjulpet meg mest på veien er iveren for å høre forskjellige ting satt ut i praksis. Da snappes det opp ting jeg synes ligner mine preferanser. Håper jeg blir fornøyd med det jeg har satt i gang nå, og det er bare gi et vink hvis det skulle passer en gang.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette bør bli påkrevd bekledning for alle DSPer der ute;)

Habicht

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Snickers-is skrev:

Jeg tror det kan være en ide å gå gjennom en full kalibreringsrutine på et faktisk oppsett på forhånd, også sette opp en trinnvis plan der man går gjennom hele prosessen i praksis når folk er tilstede. En god kalibrering vil fort ta noen dager, men vi burde kunne gå gjennom det meste på 2-3 timer. Man kan godt se for seg at det ikke er nødvendig å ende opp med god lyd i oppsettet etter en sånn prosedyre, men samtidig er det jo slik at når man først oppnår god lyd har man også gått gjennom målingene med riktig nivå av mistenksomhet og funnet de viktige svakhetene i lydbildet. Da er det også lettere å demonstrere psykoakustisk sammenheng mellom det man måler og det man hører.

Tiltredes, dette høres ut som meget godt pedagogisk utgangspunkt som gleder en gammel rektor. Tror heller ikke det er et mål å komme fram til et 100% resultat. Viktigst er det å bli kjent med de forskjellige redskapene i DPS. Mange kombinerer dette med målinger i REW. Får vi med oss Thomas (han har meldt sin interesse), så har han absolutt noe å bidra med. Også enig med snickers-is at et suboppsett ville være en fordel, da det kanskje her i sub og midbassområdet det er fort gjort å "komme i problemer".

Eivind S

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da har vi jo alt vi trenger. Nå mangler bare dato:)

Eivind S

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hvis formatet blir riktig for deltakerne, trer jeg mange skritt tilbake til dere er blitt enige om når det passer best og så ordner jeg avtalene med øvrigheta.

Kjør på.

BB

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Foreslår en annen vri enn at BB trer tilbake, snarere tvert om. Snickers-is og BB tenker jeg står senralt her. Snickers-is må nødvendigvis ha mulighet til å forberede seg i forhold til oppsettet, noe som nødvendigvis forutsetter en kontakt i forkant. Foreslår at de to herrer i fellesskap setter opp noen alternative datoer (en "langlørdag"?). Tenk så flott om dette kunne realiseres. Ser jo lovende ut så langt.

Eivind S

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.184
    Torget vurderinger
    6
    Har lyst å være med på workshop! En langlørdag høres ut som en plan. Håper dette blir noe av og at tidspunktet passer!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Alltid spennende å følge med på at noen skal lære andre hva som er riktig vei til best lyd.
    Jeg vet ikke om det var ment sånn, men det var lett å lese dette innlegget som et hint sarkastisk.

For min del handler det vel mer om å forsøke å belyse de veiene som finnes, snarere enn å velge den rette. Dersom vi skal ha fokus på DSP er det etter min mening ikke noe som er viktigere enn fokus på målingene, målemetoder og hva av nyttig informasjon vi kan hente ut av målingene.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Snickers;
    På Skedsmo videregående skole, Lillestrøm.

Det passer seg ikke å lufte dette for ledelsen i dag fordi han gutten som omkom på Kløfta i helga, var elev her og dagen har derfor fått et annet fokus enn planlagt.

Men det ordner seg garantert - en lørdag, om det er ønskeligst, burde passe perfekt.

Vi to kan, som liliya foreslår, ta litt innledende avklaring på PM etterhvert som innspill luftes her.
    Kanskje burde en luring opprette en ny tråd?

BB

8

8x12_TOM

Gjest
    Jeg vet ikke om det var ment sånn, men det var lett å lese dette innlegget som et hint sarkastisk.

For min del handler det vel mer om å forsøke å belyse de veiene som finnes, snarere enn å velge den rette. Dersom vi skal ha fokus på DSP er det etter min mening ikke noe som er viktigere enn fokus på målingene, målemetoder og hva av nyttig informasjon vi kan hente ut av målingene.
    Satt litt og lurte på om jeg burde omformulert innlegget litt, da det lett kunne tolkes i den retningen du er inne på. Det ble nå stående.
    Min nysgjerrighet er på grensen til det latterlige, og egentlig langt over min forstand for forståelse, når det kommer til spørsmål rundt veien i DSP jungelen.
    Regn meg som en sikker skoleelev når dette finner sted.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi er vel forbi kasse-sub stadiet, er vi ikke...? :cool:
    Jo, litt uti februar er stort sett alle bassystemer byttet ut med SLOB over det ganske land, det er jeg helt sikker på.
    Jeg vil iallefall teste ut OB-bass, som blir mitt første forsøk på DIY.
    Spennende.
    DSP'n ligger klar å venter med flere ledige kanaler.

Har lyst på SLOB etterhvert. Har vært i Slukoteket vettu, og det har satt sine spor i hjernebarken.
    Må ha, vil ha...
    B

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Snickers;
    På Skedsmo videregående skole, Lillestrøm.

Det passer seg ikke å lufte dette for ledelsen i dag fordi han gutten som omkom på Kløfta i helga, var elev her og dagen har derfor fått et annet fokus enn planlagt.

Men det ordner seg garantert - en lørdag, om det er ønskeligst, burde passe perfekt.

Vi to kan, som liliya foreslår, ta litt innledende avklaring på PM etterhvert som innspill luftes her.
    Kanskje burde en luring opprette en ny tråd?

BB
    Trist sak det der ja.

Jeg har litt fullt opp noen dager nå uansett, men la oss ta sikte på å få til noe utover. Tror du vi får mulighet til å rigge en dag eller to i forveien? Kanskje det er en ide å ta det i forbindelse med vinterferien?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jeg kan evt smekke sammen to OB'er i mekke- og budgetklassen hvis det er ønskelig eller hvis det er veien vi går nå.
    Har liggende fire Eminence Alpha-15B, to Eminence Beta-12CX + Selenium D220Ti. Men kasseløsninger er selvsagt også en mulighet.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Snickers;
    Fullt mulig å få forberedt oss helt og fullt i forveien.
    Tror de andre er enige i at det viktigste er at det passer for deg, så tidspunktet er ditt, imo.

BB

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Dette går i boks. Egen tråd er sikkert fornuftig. "DSP-treff" kanskje, hvor Snickers-is lager en intro med litt av de samme tankene som du er inne på i post 202. Er vinterferien ei lur tid??? Er det ikke en del som kanskje allerede har lagt noen planer for den?

Eivind S

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    For oss som fortsatt har skolebarn
    er vinterferien som andre skoleferier gjerne booket
    for andre aktiviteter en fars hifi.
    Selv har jeg evt. muligheter første lørdagen i vinterferien men fortsatt usikker.
    Når det er sagt vil det bli vansklig å finne tidspunkt som passer alle.

Habicht

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Snickers er den knappe faktoren her selv om det i sannhetens ord er tvert det motsatte.
    Tipper vi må la den mannen sette dato for størst mulig velvilje derfra.
    BB

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Det jeg tenkte på hva muligheten for tilgang til et slikt auditorium et par dager i forveien.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Det her kunne vært interessant å følge med på, og ikke minst masse interessante mennesker å hilse på - skal følge med vedr. påmelding.

mvh

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Øl ordner vi. Klystér og bløtkake også, om det kreves - i motsatt rekkefølge - dette blir gøy.

Fredagene er auditoriene normalt opptatt, men jeg kunne jo ha trillet litt kasser (det gjør jeg velvilligst, for det kan jeg) og du skrudd knotter lørdagen før neste lørdag.

Hvilke høyttalersystem synes du hadde vært passe kilent - går det med OB'ene jeg nevnte eller vil du ha noe annet?
    Hvor bor du, forresten?

BB

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.184
    Torget vurderinger
    6
    Husk nå på at det er forskjell på når vinterferien avholdes alt etter hvor i landet man bor. Her i distriktet er ikke vinterfeiren før uke 7. Hvilken helg snakker vi om (ukenr. eller dato)?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Øl ordner vi. Klystér og bløtkake også, om det kreves - i motsatt rekkefølge - dette blir gøy.

Fredagene er auditoriene normalt opptatt, men jeg kunne jo ha trillet litt kasser (det gjør jeg velvilligst, for det kan jeg) og du skrudd knotter lørdagen før neste lørdag.

Hvilke høyttalersystem synes du hadde vært passe kilent - går det med OB'ene jeg nevnte eller vil du ha noe annet?
    Hvor bor du, forresten?

BB
    Jeg må tenke litt på dette med høyttalersystem.

Hvor stort er dette rommet?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ØL svekker sansene og konsentrasjonsevnen :p

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.028
    Torget vurderinger
    10
    Dette er vel rett tråd. Noen som har rustfri/ikke magnetisk stjernetrekker og låne bort i Oslo området?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn